Landverraders: Peter Giesen |
18 jul.2016 |
Landverraderlijkheid ligt natuurlijk in het directe verlengde van
cultuurverraderlijkheid. En van dat laatste had Peter Giesen, historicus qua
opleiding, Volkskrant-journalist geworden, al eindeloos vele malen getuigd
. "Nederland is fout, en de islam is goed". Niet op de manier van
maniakken als Wagendorp
en Van Jole
, maar misschien daarom des te
gevaarlijker.
Die aanslag in Nice komt ten tijde van
zijn correspondentschap in Frankrijk. De aanslagen in Parijs, in de Bataclan
enzovoort, waarschijnlijk ook maar daaraan viel niet zo veel aan te
vertimmeren: de heren waren zelf overduidelijk geweest.
Hier is die
duidelijkheid wat minder, vindt men, en slaat men aan het fantaseren - zo
ook de historicus (de Volkskrant, 18-07-2016, van correspondent Peter Giesen):
Dit verschijnsel is ook een aparte studie waard:
hoe men (de politiek-correcte meute in de media)zichzelf in de loop van de
tijd wat wijsmaakt, de een de ander napratende en het verhaal versterkende,
en dan op een gegeven moment het verhaal presenteert als een volkomen
vaststaand feit. Het verhaal hier zijnde: "Alle terroristen zijn fanatieke
jihadi's of IS-aanhangers". Vanaf het eerste moment was dat al niet waar,
want de daders van 9/11 waren dat geen van allen. En IS bestond nog niet. En
van de aanslagen die erop volgden was ook een groot deel redelijk gewoon
moslim. Wat ze wel allemaal gemeen hadden, was gewoon
haat tegen het westen. Tegen westerse waarden. Maar
dat staat dus nooit in het rijtje, tegenwoordig:
Of een "gewoon het westen hater" ontbreekt.
Logisch, want dat heeft gevolgen. Van jihadisten er degelijke kan je nog
zeggen dat het een kleine groep is. Van "gewoon een het westenhater"
apert niet. Want dan moet je op een gegeven moment iets gaan zeggen over
waarom ze het westen haten. En dan blijkt al razendsnel dat dat doodgewoon
op alle moslims slaat. Overigens, opvallend hoe slecht
Giesen, historicus, zijn huiswerk heeft gedaan. Want als journalist met
enige status loop je een paar dagbladen na, en het spectrum op internet: van
de politiek-correcte maniakken van Joop.nl tot het gezonde verstand
bij GeenStijl. En dan lees je bij Joop.nl dat hoofdmaniak Van Jole
het Karst Tates-verhaal dezelfde dag al had gebruikt
en dat dat verhaal vervolgens was afgebrand. Vervolg:
Tja, de moslims zelf ... Daar komt het "Gewoon een gewone moslim" ook
niet voor in de lijstjes, natuurlijk.
Dit is het equivalent van "In Trouw schreef Beatrice de Graaf
dat de terroristen van IS geen moslims zijn en we ons dus geen zorgen hoeven
maken". Maar nee, geen jihadist ... Dit is gewoon een
gestoorde man:
Want natuurlijk kan hij volgens ook deze gewone moslims nooit een gewone
moslim zijn. En dus, volgens de media die in
Frankrijk natuurlijk precies hetzelfde zijn als in Nedeland: de stem van de
elite:
En een nog absurder vergelijking dan die met Tates: Lubitz koos een voor
hem vertrouwde omgeving om zelfmoord te plegen. Hij heeft ongetwijfeld geen
seconde aan gedachten gewijd aan de passagiers. Na nog wat
van dit soort geouwehoer komt Giesen bij zijn conclusie:
Ja hoor ... Daarom pleegden Mohammed Atta de aanslag van 9/11 ...
Of de plegers
van de aanslagen van bijvoorbeeld Madrid en Londen toen IS nog niet bestond
... Wat kunnen politiek-correcten toch ver gaan in hun
gestoordheid ... Maar ondertussen gaat het er dus
gewoon om om zo veel mogelijk potentiële terroristen in Europa en Nederland
te houden en krijgen. Landverraad.
Nog een voorbeeldje, dit keer naar aanleiding
van de boerkini-discussie - als "intellectueel" mogen we hem extra kritisch
behandelen en dat is leuk (de Volkskrant, 24-08-2016, van correspondent Peter Giesen):
De kop: fout 1 of
retorische truc 1: "eenzijdigheid". Het verbod heeft ook begrip gewekt.
De eerste zin: fout 2. Of retorische truc 2: "de rest van de wereld' is
heel groot, en 'veel' zegt dus niets. Er is is oneindig veel wereld en
relatief kan het 'onbegrip' dus nul zijn: iets gedeeld door oneindig is nul.
De bekende denkfout of retorische truc van "onzin"
.
Zin 2, fout 3 of retorisch truc 3: "anekdotisch bewijs"
.
Zin 3, fout 4 of retorische truc 4: logische fout
oftewel: het gestelde volgt niet uit het bewijs (je kan wat Trudeau zegt ook
als argument voor een verbod gebruiken).
Zin 4 , fout 5: "onjuistheid"
. Frankrijk kondigt het verbod af niet vanwege "dreiging", maar vanwege de
provocatieve waarde: "Ik steun de radicale aanslagplegende islam".
Zin 5, fout 6: "valse vergelijking"
- een correcte vergelijking is die tussen boerkini en nazi-uniform, want het
gaat om het begrip "symbolische waarde".
Zin 6, fout 7: "massa-argument" (Ad populum)
: al roepen alle media het, dan hoeft het nog niet juist te zijn (eindeloos
veel voorbeelden van, trouwens)
Zin 7, fout 8: Ad ponandum
(ook: autoriteitsargument of Ad verecundiam
): iedereen kan roepen wat hij wil - dat maakt het niet juist of onjuist.
Zin 8, fout 9 (herhaling): eenzijdigheid.
Zin 9, fout 10 (herhaling): anekdotisch bewijs. En: autoriteitsargument.
Zin 10, fout 11 (herhaling): logische fout.
Zin 11, fout 12 (herhaling): anekdotisch bewijs. En:
autoriteitsargument.
Zin 12, fout 13; de term 'islamofobie' is een oxymoron: het onderdeel
"fobie" betekent "onterechte angst", en voor de islam kan je heel terecht
angst hebben. Het lijkt andersom: wie geen angst voor de islam
heeft, heeft een geestelijk probleem, gezien de toestand van de islamitische
wereld. En de terreuraanslagen
Zin 13 en 14: de eerste deels juiste opmerking: het verbod op boerkini's
zegt: we willen jullie religie hier niet. Als moslims zich
vereenzelvigen met hun religie, betekent dat hetzelfde als "We willen jullie
hier niet". Dat laatste wordt door de Süddeutsche Zeitung kennelijk
gezien als een ongewenst iets. Maar dat is een mening van de soort "Ik vind
rood geen mooie kleur". Met als reactie "Mooi. Volgende". Iemand anders mag
rood wél een mooie kleur vinden. Iemand anders mag moslims die hetzelfde
zijn als hun geloof wél ongewenst vinden. Zie de toestand in de islamitische
wereld en de terreuraanslagen. En daarna pas kwamen de
werkelijkheden. Het verslag. De feiten. De journalistiek:
Waarop geen weerlegging volgde. Een belangrijke
reden om dit zo volledig te reproduceren is ook om te laten zien hoe met
selectie van bronnen misleiding wordt bedreven, en uit welke ideologische
hoek die misleiding komt: Trudeau is een rabiate multiculturalist,
nomadist en dus joodsist
uit een immigratieland (Canada), de Angelsaksische
media zijn rabiaat multiculturalistisch, politiek-ocrrect, neoliberaal en
worden gedomineerd door Joden en joodsisten
- met aan het hoofd de genoemde The Jew
York Times (van Brooks, Cohen, Friedman, Haass, Klugman, enzovoort).
Julia Samuel is een prominent in een Joodse lobby-organisatie. En de Süddeutsche Zeitung
is één van de lievelingsbronnen van Arnon Grunberg
.
Peter Giesen schrijft hier niet namens een Joods complot. Peter Giesen
schrijft hier wel namens een opvattingencomplex, het joodsisme
, dat voor de bijna volle
honderd procent het opvattingencomplex van Joden is: voor vrije (im)migratie
en daarmee voor afbraak van de Europese culturen door multiculturalisme: de
inmenging van weerzinwekkendheden uit het Midden-Oosten en Afrika. Rabiate
religie en racistische stamcultuur. Boerka's en vrouwenbesnijdenis.
P.S. Begeleidend bij het artikel stond een interview met de
bedenkster van de boerkini. Hier haar leukste uitspraak:
De riposte:
De boerkini is een symbool van de islam. De islam is een
godsdienst met maatschappelijke aspiraties, genaamd kalifaat en sharia. De
islam is dus een maatschappelijke godsdienst. De islam is dus een politieke
godsdienst. Iemand die anders beweert doet aan taqiyya: het bedriegen van de
ongelovigen ten einde de islam in te kunnen voeren.
Oftewel: ze wijst onze waarden af. Ze krijgt kerels die onze waarden
afwijzen en door domheid achterstanden krijgen. Ze is gevaarlijk voor de
hele maatschappij. Ze doet niet persoonlijk iemand kwaad, ze ís Kwaad.
Addenda Er wordt elders een verzameling bijgehouden van de overige
politiek-correctheden van Peter Giesen
, maar omdat het zo illustratief is voor het wijdere maatschappelijke
proces, hier nog een bijdrage van een klein
half jaar later. Er is ondertussen namelijk weer het één-en-ander gebeurd, zoals
de Brexit en de
uitverkiezing van Donald Trump tot Amerikaans president. Tonende de
verschuiving bij de burgers weg van de oligarchische partijen van de elite, naar
partijen
die meer oog hebben voor het belang van de onderste tweederde van de
samenleving.
Dat heeft toch wel wel een beetje een
indruk gemaakt, en er waren daarna ook binnen de elite stemmen hoorbaar met de
boodschap: "We moeten als elite misschien toch wat meer naar de burgers
luisteren". Waarop er meteen een tegenbeweging ontstond die de gewone
burgers aanduidde als "boze witte mannen"- zeg maar de meer persoonlijke
vorm van "populisme". Onze historicus en Man der Verlichting van de
Volkskrant is door de Joodse chef van het katern Vonk
ingehuurd om zijn licht op de kwestie te laten schijnen. Boodschap vooraf:
hij heeft er niets van geleerd (de Volkskrant, Vonk,
10-12-2016, door Peter Giesen, historicus en correspondent voor de
Volkskrant in Parijs):
De titel op de website had dat "boze witte mannen" er ook in zitten. En
meteen is dus het bewijs al geleverd: niets geleerd. De ratio van de keuze
van de burgers wordt meteen afschreven. En daarna volgt een vrij heldere
toelichting van het achterliggende denkproces. Onbedoeld, natuurlijk. De
aanhef (na wat
gezever over die "gewone mensen uit het midden" Richard en Janet uit Engeland
die hij ooit ontmoet heeft - overigens is dat de eerste
retorische truc: anekdotisch bewijs
:
Nee, dat is slechts de representatie. De enige scheidslijn die er toe
doet is die tussen bovenste derde en onderste tweederde, mede gedefinieerd
door de ideologieën van de bovenste derde. Let op: Giesen noemt dit basale
verschil niet.
Een leugen. De afgelopen jaren horen we steeds harder dat we niet moeten
luisteren naar degenen die tegen EU, globalisering en vrije immigratie zijn.
En dat Wilders, Le Pen enzovoort FOUT!!! zijn.
De twee namaakfiguren die Giesen heeft geïntroduceerd als "het echte
midden" - hij gebruikt de term wel niet, maar dat is precies wat hij
beschrijft.
Oftwel de namaakfiguren hebben precies de standpunten van Peter Giesen:
voor EU, globalisering en vrije immigratie. En ter bevestiging waar die
standpunten vandaan komen (en dit is de opvolgende zin):
Simon Kuper van het Engelse vakblad van de kapitaalfascisten, is een
Jood. Waarop de rest slechts aanvulling is. En een
demonstratie van de gebruikte verbale trucs.
Een langer uitgeschreven "Ja, maar ..."
: "Ik ben solidair met degenen die hun baan verliezen, maar ik ga door met
globaliseren", "Ik ben solidair met degenen die hun bestaanszekerheid
verliezen, maar ik ga door met neoliberalisme", "Ik ben solidair met degenen
die hun cultuur verliezen, maar ik ga door met importeren van de islam".
En dan volgt de hondsbrutale omkering, een combinatie van omkering
en hondsbrutaliteit
:
De werkelijkheid: "het introduceren van de 'middengroepsmensen' Richard
en Janet als representatief voor jouw elite-ideologie is een retorische truc"
De werkelijkheid: "... waarmee de elitarist zijn eigen opvattingen moreel
superieur probeert te verklaren". De opvattingen van EU, globalisering,
neoliberalisme en vrije immigratie. Let op hoe hij
voortdurend weigert die 'opvattingen' specifiek te benoemen - op één
keer na. Gevolgd door nog wat domme retoriek, en dan
een spijtige constatering:
En na weer wat gezever, nog eentje:
Gunst, hoe is 't mogelijk hè ... Die studie Geschiedenis is kennelijk
inmiddels wel heel lang geleden ... (Geschiedenis is de sociologie van het
verleden, en sociologie gaat over groepen, en die zijn nooit absoluut
gedefinieerd
) En dan nog meer van het heen-en-weer gepraat,
uitkomende op:
Oh .... Maar dan weet je toch wat er gebeurt, historicus ... Bastille
...
En dat is dan slechts een tussenfase. Maar wie
lopen er nog meer gevaar behalve de elite:
Natturlijk is de Koran in strijd met de rechtsstaat, en dient daarom
onmiddellijk verboden te worden. Veelgehoord dezer dagen, na het vonnis
tegen Geert Wilders: "De vrijheid van meningsuiting is niet absoluut". De
vrijheid van godsdienst is dat nog veel minder. En dan
komt, als lijkende wel een bespotting van zijn eigen verhaal:
Het ultieme zwaktebod van de multiculturalist en migratie-totalitarist:
"We moeten de problemen benoemen". Alexander Pechtold
zegt het al tien
jaar, en al tien jaar doet hij niets aan welk probleem dan ook en pleit hij
voor meer moslims en andere allochtonen in Nederland de problemen erger
makende. Het probleem is namelijk dit: "allochtone
immigranten zijn sociaal-cultureel achtergebleven tot achterlijk" - van
koran via besnijdenis tot winti. En de islam houdt ze des te sterker daarin.
Om te besluiten met nog zo'n dooddoener (het is de vraag welke ernstiger en
dommer is):
Ten eerst een autoriteitsargument
. Ten tweede van de zeer domme soort want gebruikend een filosoof
, en ten derde van de allerdomste variant daarvan: een Franse
filosoof. Ultiem dom, want alle vorm van sociologie
en alle vorm van discussiëren over de maatschappij is "generaliseren"
. De uitspraak zelve is een generalisatie. De Franse
filosoof is crimineel, Peter Giesen is crimineel, en dat komt mede omdat
datgene dat ze verdedigen crimineel is: de islam. Om iets te verdedigen dat
crimineel is, móét je bijna wel zelf crimineel worden.
En om het beeld te completeren: Finkelkraut is Joods.
En wat betreft Giesen's betoog: dat is dus af te korten tot dit: "Wij elite
zijn voor globalisering, EU. neoliberalisme, en migratie-totalitarisme en we
weten dat jullie niet-elite daar tegen zijn, en dat geeft ellende, maar we
gaan onze ideologie echt niet opgeven." En voor de
onderbouwing gebruikt hij Joodse bronnen. Het is de Joodse ideologie die
hier verdedigd wordt. Voor de overige aspecten van de
politieke-correctheid van Peter Giesen, zie hier
.
Voor het special geval van het landverraad, nog wat toevoegingen
aan de selectie (de Volkskrant,
01-07-2019, door Peter Giesen):
Bij de FinancialTimes is Rachman (Joods) prominent, en collega
van de nog prominentere Martin Wolf (Joods). Gelukkig
hebben zowel Rachman als Wolf als de Financial Times geen enkele
echte invloed in de wereld, zodat Joodse cultuurgenoten het noteren van deze
verbindingen kunnen omschrijven als "klassiek antisemitisme" (O. Tempelman
,
A. Grunberg
, beide prominent in de Volkskrant).
Eentje uit een grote stroom soortgelijke artikelen
. In het kader van die stroom was het bijna
overgeslagen want je begint redelijk genoeg te krijgen van al die lappen
tekst waar je het zwakzinnige gezwatel uit moet gaan zitten halen, maar toen
het ineens simpel bleek ... (de Volkskrant, 09-05-2020, door Peter Giesen):
Toen kwam dus die zucht. Maar hierna ...:
... de opluchting: zwakzinnig gezwatel in het lang teruggebracht tot
zwakzinnig gezwatel in het kort (de weerlegging: als je er eerder nooit iets
voor terug hebt gekregen, waarom verwacht je dat dan nu wel ...? "Ja maar, de
handel ...". Handel is gewoon handel en niet iets terugkrijgen).
En dat allemaal ...
... besloeg weer twee volle pagina's.
Naar Landverraad
,
of site home
·.
|