Bronnen bij Vrijheid van meningsuiting: commercialisering
Een fundamentele bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting is iedere
binding tussen de media en commerciële activiteiten. Commerciële
activiteiten in de vorm van sponsoring of eigenaarschap betekenen namelijk
per definitie bindingen met mensen met heel specifieke persoonlijke
belangen: de eigenaars van de bedrijven of de media. Zodra er geld van die
mensen naar de media stroomt, zal er ook invloed meekomen. En dan zijn die
media per definitie niet onafhankelijk en vrij meer. Met voorspelbare
gevolgen (de Volkskrant, 12-10-2005, van onze correspondent Bart Dirks):
Ook in Nederland heeft dit proces inmiddels keihard toegeslagen daar waar
het kan: bij de kranten die denken dat ze ook bedrijven kunnen zijn
(de Volkskrant, 19-02-2009, door Wilco Dekker en Bart Dirks
Die 'Angelsaksische tunnelvisie' is dus
hetzelfde als waar wij het over hebben. De kwade wil die erachter steekt
blijkt uit het feit dat men de publicatie van het redelijke tegengeluid, de
waarheid, censureert. Hetzelfde artikel bevestigt ook nog eens het
samenspannen met de rechtse graaiers:
|
Ben Knapen, oud-hoofdredacteur van NRC en oud-bestuurder
van PCM, waar hij 1,5 miljoen meekreeg:
‘Ik vind niet dat iemands paspoort een rol mag spelen. ... |
Michael Zeeman had overigens al een uitgebreider artikel geschreven, waarin
de verantwoordelijkheden en overwegingen nog eens duidelijk neergezet werden
(de Volkskrant, 18-12-2008, column door Michaël Zeeman):
Zo, daar staat het nog eens allemaal: het is de
leiding van de krant die op zijn minst medeverantwoordelijk is voor de
uitverkoop aan het private ondernemen. En dat allemaal vanuit de ideologie
van de markt. Ongetwijfeld beïnvloed door de langdurige aanwezigheid als
economie-hoofdredacteur van Frank Kalshoven, de hoofd-propagator in
Nederland van het neoliberalisme
,
is de Volkskrant op economisch terrein een veel meer kapitalistische
en neoliberale krant is geworden, waar marktwerking het panacee voor alle
problemen is. Hierin is het verschil met de rechtse pers alleen nog maar
gradueel.
De meer "linkse" standpunten van de Volkskrant zijn
haar steun aan de Europeanisering
en
globalisering
, die als "onvermijdelijk"aan de lezer worden versleten, multiculturalisme
en
kosmopolitisme
.
De links naar de Rijnlandmodel-artikelen laten zien dat dit slechts linkse
ideeën zijn in de ogen van de intellectuele middenklasse - voor de lagere
klassen lijkt het als twee druppels water op het proces waarmee in de oude
tijden van het kapitalisme de waarde van de arbeid werd uitgebuit en gedumpt
door middel van goedkope arbeidskracht.
In de meeste grote maatschappelijke onderwerpen lijken de
grote kranten dus sterk op elkaar. En elders zijn we al de opmerking
tegengekomen dat de elektronische media hier ook weer sterk op lijken. Wat
dus in eerste instantie op pluriformiteit lijkt, is dat het grotendeels
niet. De Nederlandse media zijn voor een groot deel gelijkgeschakeld, zij
het niet zo erg als in landen als Verenigde Staten en de overige
Angelsaksische landen, waar de commercialisering verder is, en de
gelijkschakeling ook. Om over de landen buiten het Westen maar niet te
spreken, maar dat is hier niet het onderwerp.
De conclusie is dus dat waar de vrijheid van meningsuiting
voor wat betreft de belangrijke maatschappelijke processen in hoge mate via
de media loopt,deze vrijheid van meningsuiting zeer beperkt is - er bestaat
een sterk filter voor de rechtse opvattingen van kapitalisme, vrije markt,
en haar extreme vorm: het neoliberalisme.
Het grootste gevaar voor dit soort processen ligt natuurlijk bij de
televisie, wat in Nederland veel minder is omdat Nederland een door de staat
gereguleerde publieke omroep heeft. Maar waar dat laatste niet zo is, slaat
het verval dan ook razendsnel en keihard toe
(VARA TV Magazine, nr. 13-2006, door Clementine van Wijngaarden):
Naar Vrijheid van meningsuiting
,
of site home
.
|