Bronnen bij Westerse cultuur: respect
De sociaal-culturele indicator van "respect"
heeft een nauwe verwantschap met die van gezag en macht
.
Waar gezag gebaseerd is op functioneren en macht op positie, is er een
respect gebaseerd op functioneren en een respect gebaseerd op positie.
Van de verhouding tussen gezag en macht is hier al aangetoond dat deze
grotendeels samenvalt met het verschil tussen westerse en niet-westerse
culturen
, oftewel een sterk noord-zuid en oost-west verloop
. Gezond verstand zegt dan onmiddellijk dat een dergelijk verschil ook
vindbaar zal zijn bij de twee vormen van respect - hier een gebruiker van
gezond verstand (de Volkskrant, 28-01-2006, door Steffie Kouters):
In niet-westerse culturen heb je respect door wie je bent. En zelfs binnen
Europa is dat veel meer zo in de zuidelijke landen dan de noordelijke.
Wat hetgeen is dat hier aangetoond gaat worden middels reeksen
voorbeelden.
Maar waar bij gezag-en-macht de situatie aan de westerse kant
ingewikkeld is, met vele tussenniveaus en aan de niet-westerse kant simpel,
met slechts één niveau voor de hele niet-westerse wereld (de baas is de
baas), is die situatie wat betreft respect bijna omgekeerd: aan de westerse
kant is het simpel, en aan de niet-westerse kant is het gevarieerder: de
islamitische, creoolse en Aziatische vormen van respect zijn aanzienlijk
verschillend.
De islamitische vorm van respect is gebaseerd op de simpele tweedeling
van gelovigen en niet-gelovigen, met binnen de groep een soort gelijk
verloop: hoe geloviger, hoe meer respect.
De creoolse vorm van respect is een uitvloeisel van de creools
gezag-macht verhouding. De gezag-machtverhouding is die van de meester-slaaf
soort: in het oude Afrika was er de koning, en de rest had een status ergens
rond horige of slaaf: de koning kon over alles aangaande de onderdanen
beschikken. In meer algemene termen is dat de meester-slaaf verhouding, die
in de creoolse diaspora een wat ingewikkelder uitvoering kreeg omdat daar
geen creoolse koning is, maar ook daar nog steeds geldt (de Volkskrant, 30-04-2010, door Stieven Ramdharie):
En waar alle culturen in de onderlinge omgang ook de
onderlinge status bepaald wordt, gaat dat in de creoolse cultuur dus om iets
dat heel erg zwart-wit ligt: er moet bepaald worden wie de meester is en wie
de slaaf. Dat is een cruciale zaak, natuurlijk, en gaat gepaard met
belangrijke rituelen. De eerste is dat je je maatschappelijke positie liefst
van tevoren heel duidelijk maakt om een potentieel schadelijke strijd te
voorkomen. Dat gaat middels uiterlijke versiering - de woorden van de
creoolse columniste van
de Volkskrant, schrijvende naar aanleiding van de slavernij-herdenking (de
Volkskrant, 15-07-2013, column door Harriet Duurvoort):
Zodra er onduidelijkheid is omtrent de onderlinge status, gaat het dus om
het bepalen daarvan. Dat is de creoolse vorm van respect, als zijn extreem
zichtbaar in de interacties binnen de jeugd-gangs, met gebruik van
termen als "I want respect, man!", waarna, als het "OK" is, de twee
rappende negers elkaar high fives
(Wikipedia) geven. En als het niet goed is, vallen er op een
gegeven moment pistoolschoten. Dit proces komt op alle niveaus in diverse
mate en variaties voor.
Hieronder berichten over respect ter illustratie van het verband tussen
respect en cultuur, aan de hand van de algemene geografische locatie die in
de overige beschrijvingen van sociaal-culturele indicatoren
aangeduid worden als "noord-zuid"
, en deels ook "west-oost" verloopt. Voor een deel gaan die berichten over
de houding van niet-westerse immigranten, omdat dat de manier is waarop wij
in het westen er het meest en het meest direct mee in aanraking komen. De
hieronder verzamelde berichten is slechts een selectie uit de vele
voorbeelden, gericht op een noord-zuid overzicht - meer gevallen uit de
islamitische cultuur staan hier
, en uit de creoolse cultuur hier
.
De start van deze verzameling wordt, in tegenstelling tot gebruikelijk,
niet bepaald door een landsgrens, maar ligt iets subtieler. Benoorden die
grens is er namelijk zo weinig variatie, dat het de moeite niet loont een
onderscheid te maken - daar is er geen noemenswaardige "respect-cultuur.
Daaronder begint het. En die culturele grens ligt in België, want dat is de
germaans-latijnse cultuurgrens. Die mede bekend is vanwege de afkeer van de
Vlamingen voor de Walen vanwege de aan de Walen toegeschreven en ook reëel
bestaande "hooghartigheid", de wens tot het ontvangen van respect, van de
Walen, de Franstaligen. Iets met relaties met Huizen van Bourbon, of zoiets
dergelijks - aan het hof wordt Frans gesproken. Een bericht uit die
contreien (de Volkskrant, 02-07-2012, ingezonden brief van J.G. Lambooy, Voorthuizen):
Franse presidenten hebben ook de neiging om
zich te gaan gedragen als "zonnekoningen" - een sterke vorm van
respect-cultuur.
Het volgende voorbeeld speelt zich af lager op de maatschappelijke
ladder, maar maakt er een even sterk dele van uit. Tevens gaan we ook weer
wat zuidelijker. Aanleiding voor het bericht is de Griekse en daaropvolgend
ook de Italiaanse schuldencrisis in 2011, en daardoor voor de armoede in het
zuiden van Italië. Auteur Michael Persson heeft een achtergrond bij de
economische redactie, en legt de betreffende verbanden (de Volkskrant, 26-11-2011, door Michael Persson):
De relatie tussen economische factoren en
culturele wordt, onbedoeld, heel beeldend gelegd:
Het uiterlijk van Afghanistan. Door een economie als van Afghanistan. Door een
cultuur als van Afghanistan:
De cultuur van familie en de cultuur van respect. Tezamen een giftige en vaak
dodelijke mix.
Voor Spanje gelden deels soortgelijke verschijnselen, en de
Italiaanse en Spaanse emigranten hebben dit verspreid naar Zuid-Amerika, waar de
bijbehorende Latijnse cultuur tot volle bloei is gekomen, resulterende in wat nu
aangeduid wordt als failed states als Guatemala en, met name, Mexico,
waar effectief de drugsbendes de baas zijn. Heel respect ook, daar, waar een
verkeerde blik al dodelijk kan zijn ... Een respect-cultuur die via Latijnse
immigranten in Amerika ook naar de Amerikaanse grote steden is gekomen, waar
door respect gedomineerde jeugdbendes de baas zijn in de straten, en gewapende
bende-oorlogen met elkaar voeren, letterlijk op leven en dood.
Deze Latijnse cultuur is zowel geografisch als cultureel het
meest zuidelijk puntje van de culturen die nog onder de rubriek "Europees"
kunnen vallen. Daarbuiten, in principe nog zuidelijker, is dit allemaal nog
erger. Een flink deel van de sociologische gegevens daarvan zijn al eerdere op
deze site verzameld (vandaar de door elkaar lopende chronologie van de bronnen),
en hier gereproduceerd voor hun respect-factor.
De volgende geografische, vanuit Zuid-Europa, regio en tevens
de volgende culturele regio is die van de Arabische wereld en de islam. Hun
respect-cultuur stamt van meerdere bronnen: de trots van de bedoeïenen en andere
woestijnbewoners met hun kamelen (veehoudende volken hebben hier veel meer last
van dan landbouwende, zie ook de Masai), en die van de volgers van een
almachtige die het hele heelal met al zijn doen en laten beheerst. Ben je
eenmaal volger van Allah, dan verdien je alle respect, met name van degene die
geen volger van Allah zijn - van hen mag je het respect zelfs afdwingen met alle
mogelijke middelen. Zegt Allah, en zoals bekend, die is de hoogste autoriteit in
alles, dus dat af te dwingen respect is absoluut, universeel en alomvattend. Je
bent superieur. Een paar voorbeelden uit de eerdere verzameling
(Dagblad De Pers, 18-05-2009, door Kustaw Bessems):
En (Leids universiteitsblad Mare, 18-09-2008, door Liz Brower):
En (de Volkskrant, 11-01-2005, door Kim van Keken):
Kortom: wij ongelovigen zijn allemaal mensen zonder inhoud. Minderwaardige
mensen, als je dit maar een klein beetje doortrekt. Waaraan de aanhanger van
de islam van nature superieur is - en als een topplaats wegvalt, is de
moslim de natuurlijke opvolger (DePers.nl, 16-03-2011, door MSM):
Zelfs voor de multiculturalisten die
kunstzinnigen vrijwel allemaal zijn, is dit kennelijk een stap te ver.
De observatie wordt, vanuit een wat andere zichtspunt, ook door anderen
gedaan (de Volkskrant, 19-03-2011, door Daniëlle Sardijn):
De moslim is van nature superieur, en wil dat graag laten zien ... En die
superioriteit vereist respect (de Volkskrant, 12-03-2011, door Geke van der Wal):
Een jaartje later overkwam Marcel van Dam
precies hetzelfde. Die bleef gewoon doorschrijven. Niet last van een
respect-cultuur, hè ...
Stel je bent adviseur voor een gemeente en je laat jezelf inhuren door
wat algemeen beschouwd wordt als een vijandige natie, waartegen een boycot
is ingesteld. Je wordt ontslagen, natuurlijk, en dat accepteer je dan
natuurlijk. Behalve als je moslim bent (nu.nl, 12-08-2010,
):
Dan gebiedt je gevoel voor respect dat niet te accepteren.
Of je fraudeert, je wordt betrapt, je wordt ontslagen,
natuurlijk, en je accepteert dat, natuurlijk. Behalve als je moslim bent (de Volkskrant, 10-07-2012, van verslaggever Martijn van
Calmthout):
Een paar maanden eerder overkwam Diederik
Stapel iets dergelijks. Hij accepteerde zijn lot.
Waarmee we de sectie "moslims en respect" voorlopig
afsluiten. Om weer wat zuidelijker te trekken, en te komen in de eredivisie van
de respect-competitie: het creoolse Afrika. We beginnen maar meteen met de meest
kenmerkend uiting ervan: het Afrikaanse leiderschap. Ook zonder deze verzameling
een bekend verschijnsel. Waaraan hier nog een werkhypothese wordt toegevoegd:
het Afrikaanse leiderschap of de Afrikaanse gezagscultuur is gebaseerd op een
bijna perfecte tweedeling: óf je bent absoluut meester, óf je bent absoluut
onderschikte. Er zijn Afrikaanse stammen waarbij het volk in feite iets is
liggende tussen horige en slaaf van de koning. Neem dit aan, en het verschijnsel
dat Afrikaanse stammen honderdduizenden slaven kwamen afleveren aan westerse
handelaren aan de kust is geen verwonderlijk verschijnsel meer.
Wat betreft de moderne tijd werd het verschijnsel zichtbaar zodra de
Afrikaanse landen onafhankelijk werden. Met voorbeelden waarvan de plaatjes
eigenlijk al genoeg zeggen. Maar vooral ook op het voorkomen van het woordje
"trots", het tweelingbroertje van "respect", iets dat overduidelijk ook uit
alle plaatjes spreekt: dit zijn trotse mensen, die respect van anderen eisen
(de Volkskrant, 24-06-2008, van verslaggever Rolf Bos):
En (de Volkskrant, 20-03-2009):
En (de Volkskrant, 15-07-2008):
Duidelijk allemaal vol met respect, hè Deze mannen ...
Maar dit verschijnsel is niet beperkt tot mannen - de lokale heersende
vrouwen hebben er ook last van (de Volkskrant, 07-10-2005, van correspondent Kees Broere):
Ook boordevol respect, deze mevrouw.
Al met al heeft het verschijnsel
van de door respect gedreven Afrikaanse leider een dusdanige
reputatie, dat er een prijs uitgeloofd is voor degene die wel deugt (de Volkskrant, 27-09-2007, van correspondent Kees Broere
Meer over de prijs hier
.
Ook zeer kenmerkend is de manier van het afdwingen van respect (Volkskrant.nl, 28-11-2011, door Michiel van der Geest):
Dit soort gedrag is bekend genoeg. In recente
tijden van leiders van Arabische landen als Saoedi-Arabië - echte sjeiks. En
daarvoor, in de geschiedenis, een langere rij potentaten die zich verder
onderscheiden door beschaafdheden als onthoofdingen en ander vormen van
standrechtelijke executie, volkomen willekeur, enzovoort.
Nog een voorbeeld om aan te tonen dat het respect-fenomeen ook heerst
bij de vrouwen. De vrouwelijke versie was door deze redactie, naar aanleiding van veel eerdere
gebeurtenissen, al het "Winnie Mandela"-syndroom
gedoopt - hier wat modernere voorbeelden (CNN.com, opgeslagen 22-06-2012, door Teo Kermeliotis and Stephanie
Busari.
):
Kijk vooral naar de ogen. Het minst
behept met de vrouwelijke versie van het mannelijke "respect"-syndroom,
arrogantie, zijn Surleaf en Zille. En Zille is blank ...
Tussengevoegd: deze redactie werd later ingelicht dat Surleaf half-blank is
...
Dit voor zover de leiders, maar het bijpassende gedrag plant zich
natuurlijk in alle lagen van de maatschappij voort cnn.com,
30-10-2006, AP,
):
De situatie is volkomen helder: de piloot, of
beter, piloten in het algemeen, vinden dat ze aandacht aan het advies van
grondpersoneel hoeven geen aandacht aan te geven, omdat een piloot nu
eenmaal natuurlijk een veel prestigieuzere, hogere positie heeft dan "gewoon
grondpersoneel"- en daar laat je je toch niet overrulen, de wet
voorschrijven?
De respect-houding valt samen met de verhouding tussen macht
en gezag. Wie het respect heeft, heeft de macht. Gezag bestaat niet.
Dit is één van de belangrijkste verschillen tussen westerse en niet-westerse
maatschappijen: de gezagsverhouding tussen hoger en lager is radicaal
verschillend: in westerse maatschappijen is dat veel meer een gezagspositie,
waarbij ook inspraak van de lagere mogelijk is - in niet-westerse
maatschappijen is de positie van de hogere die van almacht. De natuurlijke
hiërarchie is de leider = de koning = de absolute heerser - de daarop
volgende rang is die van horige of slaaf. En dat
strekt zich uit tot de hele maatschappij - voorbeeld 1 (de Volkskrant, 12-04-2006, van de buitenlandredactie):
Voorbeeld 2 (de Volkskrant, 02-08-2010, door Kees Broere):
Voornamelijk optimisme, gezien de overige
berichten.
Soms hoor je wel eens het idee dat de Afrikaanse leiders dit van het
westen zouden hebben. Onzin, natuurlijk (academischeboekengids.nl, opgeslagen 19-08-2010
, door Ben Vollaard, universitair docent aan de Universiteit van Tilburg):
Dit dus op volkomen onafhankelijke manier
bewezen, op grond van cijfers die om andere redenen waren verzameld - een
voorbeeld van
data mining
. Iets waar cultureel-antropologen ongetwijfeld sterk tegen zijn, want die weten
al wat de uitkomst van het onderzoek is: alle culturen zijn gelijk, dus
onafhankelijk verzamelde cijfers zijn niet nodig
- het enige wat je als cultureel antropoloog of socioloog hoeft te doen is aan
die mensen vragen of ze gelijk zijn
.
Dit laatste geval is tevens een eerste voorbeeld van
wat er gebeurt als de twee soorten culturen meer intiem met elkaar in aanraking
komen: bij de allochtone immigratie. Daarover elders meer
.
Is deze verzameling nog maar net af, en komt er een hoogst amusante
bevestiging binnen (de Volkskrant, 26-07-2012, door Kees Broere):
Een leugen. Dit gaat niet over
gezag ('een man wiens politieke en bestuurlijk kwaliteiten waarschijnlijk
hemzelf niet eens duidelijk waren'), maar over macht.
En ook dit is beslist niet beperkt tot mannen:
Natuurlijk lardeert de zeer politiek-correcte correspondent dit met allerlei
mitsen en maren en verzekeringen dat het beter wordt, maar dat is
vermoedelijk met sint-juttemis.
Naar Westerse cultuur
, of
site home
·.
|