Onderwijs, de algemene niveaudaling |
7 mrt.2011 |
Voor oplettende mensen in het veld was de in tweede helft van de jaren 2000
opgedoken niveaudaling in het onderwijs al decennialang volkomen duidelijk
en bekend, net als de oorzaak ervan: de onderwijshervormingen gestart met de
Mammoetwet van 1970, die impliciet deze doelstelling hadden: die
hervormingen waren namelijk bedoeld om het niveau te doen dalen. En dat
deden ze dan ook - zoals uitgelegd in VWO, niveaudaling
, was een vakkenpakket dat in de jaren zestig normaal was, in de jaren 2000
reden voor de krant om langs te komen.
Een uitspraak voor een onderwijsbeleid erop gericht is om het niveau te
verlagen klinkt nu misschien als ondenkbaar, maar was dat destijds niet.
Natuurlijk niet volkomen openlijk, maar wel zodanig zichtbaar dat iedereen
die het niet bewust niet wilde weten, het kon weten. De expliciete
doelstellingen van al die onderwijshervormingen was namelijk om meer mensen
een hogere opleiding te geven, en het niveau van opleiding zo veel mogelijk
gelijk te trekken. Dit alles samengebald in het idee van een door iedere
leerling te volgen middenschool.
De simpele stap die zit tussen het gevoerde beleid en de conclusie is de
volgende: mensen maak je niet slimmer. Althans, niet op dit soort termijnen.
De enige manier om het percentage dat een bepaald niveau van opleiding haalt
substantieel te verhogen, is om het niveau te verlagen. Dat wil zeggen: het
onderwijs egalitairder te maken. In het algemeen maatschappelijke beleid was
dat "egalitairder maken" in vervolg op de jaren zestig "linkse" revolutie en
ideologie, wel degelijk een openlijk doel. En hoewel het in het kader van
het onderwijs niet (vaak) expliciet is uitgesproken, was het beleid in het
onderwijsveld, sinds die tijd gedomineerd door linksig denkende mensen wel
degelijk gericht in dezelfde richting. Tegen het laatste bolwerk van het
kwaliteitsonderwijs, het zelfstandige gymnasium, is een jarenlange campagne
gevoerd, die slechts door tegenacties van betrokken ouders in de gemeentes
waar het speelde, is mislukt.
Naast het egalitarisme liepen er nog een aantal andere maar verwante
processen. Omdat deze nog harder ontkent zullen worden, zullen we die
behandelen aan de hand van concrete voorbeelden, die verderop worden
gegeven.
Natuurlijk moet een dergelijk proces ergens tegen een grens aanlopen, en
die grens ligt daar waar er wel een objectieve normen geldt. Een daarvan was
in het universitaire onderwijs, want daar kan je norm moeilijk verlagen, met
name in de natuurwetenschappen, omdat het eindresultaat: het
wetenschapelijke werk, beoordeeld wordt naar internationale en redelijk
objectieve standaarden. De eerste door de buitenwacht aanvaardde tekenen van
de niveaudaling was dat de universiteiten bijspijkercursussen in wiskunde en
zelfs talen moesten gaan geven.
Ook zijn er altijd nog een paar onderzoekers geweest die zich niet door
de beleidsmaffia lieten ringeloren, en doorgingen met het verzamelen van
objectieve gegevens. Ze kregen steeds meer steun van een groeiende groep
ouders, meestal hogeropgeleid, die constateerden dat hun kinderen niets meer
leerden op met name de basisschool, zie hier
.
En het derde teken was dat van de internationale vergelijkingen. Daarin
scoort Nederland al een decennium lang steeds slechter. Hier het laatste
tussenresultaat:
Uit: De Volkskrant, 08-12-2010, van verslaggever Robin Gerrits
PISA 2000 | Nederlandse leerlingen scoren slechter op alle fronten
Alleen Fins onderwijs kan zich meten met de Aziaten
Duitsland haalt opgelucht adem, maar in Frankrijk en Nederland is het
wereldwijde PISA-onderzoek naar de leerprestaties aanleiding tot actie.
Nederland is uit de toptien van wereldwijd best presterende onderwijslanden
gezakt. De cijfers van PISA 2009, die gisteren door de organisatie van rijke
landen OESO in Parijs werden gepresenteerd, tonen dat de dalende trend van de
laatste tien jaar zich voortzet.
Op het gebied van taal presteert Nederland nog het beste: ten
opzichte van de cijfers van 2006 handhaafde Nederland zich op de tiende plek,
achter Canada, Nieuw-Zeeland, Japan en Australië, maar voor België en Noorwegen.
Als alleen naar Vlaanderen was gekeken had Nederland nog een plaats lager
gestaan.
PISA (Programme for International Student Assessment) is een
driejaarlijks vergelijkend onderzoek onder 15-jarigen met inmiddels 65
deelnemende landen. De Chinese stadsstaat Shanghai staat op alle drie door PISA
onderzochte terreinen (lezen, wiskunde en natuurwetenschappen) fier bovenaan.
Ook andere Aziatische landen als Singapore, Zuid-Korea scoren de laatste jaren
hoog. Van de Europese landen handhaaft alleen Finland zich in de wereldtop.
Op de terreinen wiskunde en natuurwetenschappen is Nederland
ten opzichte van 2006 een plek gedaald, naar de elfde plaats, na landen als
Canada en Japan. Nederland scoort nog wel boven het gemiddelde, maar de afstand
tot dat gemiddelde is kleiner dan de afstand tot de nummer 1 op de
wereldranglijst. ...
Red.: Wat betreft wiskunde en
natuurwetenschappen is Nederland natuurlijk nooit op enigerlei wijze enthousiast
geweest, zijn een handels- en alfaland in plaats van een industrie en bèta-land.
Wat één van de additionele factoren is achter de onderwijsvervormingen: weg van
inhoudelijke of kennis-vakken, richting de maatschappelijke. Kijk maar naar één
van de reacties in het artikel:
En deze opvatting is doorgedrongen in een groot deel van de maatschappij, zoals
blijkt uit de reacties op dit artikel:
De Volkskrant, 11-12-2010, ingezonden brief van Gertjan Kleinpaste,
schoolleider primair onderwijs (Geldermalsen)
Weerbarstig
... Je zult als (basis-) school toch echt energie moeten
steken in het ontwikkelen en borgen van voorwaarden om tot leren te kunnen
komen. Een kind dat van huis gaat zonder ontbijt, presteert niet optimaal op
school. Kinderen uit gezinnen met grote financiële zorg hebben absoluut baat bij
goed rekenonderwijs, maar er zal eerst iets in hun leven moeten veranderen om
tot optimale ontplooiing te kunnen komen.
... Onder de Haagse kaasstolp lijkt de aandacht zich vooral
te richten op de beter presterende leerling en het uitdagen van excellente
leerlingen. Waarschijnlijk geheel in overeenstemming met de peergroup van
onze politici. Maar hoe is dat in de Haagse schilderswijk? Welke effecten zou
dit beleid hebben voor scholen in achterstandswijken? Voor scholen met een
doorsnee publiek, een gewone afspiegeling van een gewone wijk?
Er zal in het onderwijs aandacht moeten blijven voor al die
onderwerpen die Van Bijsterveldt met een pennenstreek lijkt weg te strepen.
Gebeurt dat niet, dan ontbreekt het fundament en zakt alle kennis weg die je
daarop bouwt.
Red.: Kortom: school is ervoor om kinderen de
opvoeding te geven die ze thuis niet krijgen. En als dat niet nodig is, dan
gaat het om het volgende:
De Volkskrant, 11-12-2010, ingezonden brief van C. Th. M.Lasschuit
(Leiden)
Gezelligheid
Mijn dochter is een brugpieper, zij zit in 1-vwo. Als ze thuiskomt, vraag ik
of het leuk was op school, of het lekker is gegaan. Daarna informeer ik hoe
proefwerken en schoolonderzoeken zijn gegaan.
Maar vandaag, conform de eis van minister Van Bijsterveldt,
verraste ik mijn dochter met de vraag wat zij had geleerd. Ze keek mij
verbijsterd aan. Ik legde haar uit dat school niet meer leuk mag zijn
volgens de minister. Waarop mijn dochter dacht dat dat vast zal leiden tot
spijbelen. Het is belangrijk dat het gezellig is op school, vindt ze. ...
Red.: Opvoeden en leuk maken waren twee van de
bijkomende doelen van de egalitaire onderwijshervormingen. Dan is er iets
dramatisch mis of anders gegaan, want dit heeft dus totaal niet geholpen om
de onderwijsprestaties te verbeteren ten opzichte van de oude orde-en-kennis
aanpak. Uit de tijd toe scholen nog wel bijdroegen aan opvoeding en
verheffing. Zoals ook één van de reageerders constateert:
Uit:
De Volkskrant, 11-12-2010, ingezonden brief van P. K. Verheugd, Schiedam
Middenmoot
Voor wie de laatste 25 jaar kinderen op de basisschool en/of het voortgezet
onderwijs heeft gehad, komt het bericht dat het Nederlandse onderwijs op de
PISA-lijst ... is afgezakt naar een middenmootplekje niet als een verassing
(Binnenland, 8 december).
Ik kan u barre verhalen vertellen over leerkrachten die
volhielden dat Nederland 21 miljoen inwoners had, dat de VOC in de 15de eeuw
slaven naar Suriname verscheepte, dat lezen en schrijven niet zo belangrijk
waren 'als je elkaar maar begreep' en die halverwege een
deelsom-volgens-de-nieuwe-methode volledig de weg kwijtraakten.
De oorzaak van de neergang moet niet in de eerste plaats
worden gezocht in de bezuinigingen (Vlaanderen doet het, in vergelijking, met de
helft van het Nederlandse budget) of ongemotiveerde en/of onkundige
leerkrachten. Die komen niet uit de lucht vallen, maar zijn het product van
datzelfde onderwijssysteem. De oorzaak ligt overduidelijk in het feit dat de
linkse partijen onderwijs ooit hebben ontdekt als middel om stemvee mee te
dresseren. 'Links' heeft onderwijs ooit gekaapt, acht het eigen domein en vindt
het logisch dat dat wordt ingezet om de meute op te voeden in middelmatigheid.
Uitblinken is ongewenst, want we zijn per slot van rekening allemaal gelijk.
Kortom, de domste bepaalt het tempo en uiteindelijk het resultaat op het
PISA-lijstje.
Het is leuk (het moet vooral leuk zijn op de basisschool) dat
je kinderen iets vertelt over Amnesty International of Greenpeace en dat je ze
leert over dat we heus wel respect moeten hebben voor de hoofddoekjes in de
klas, maar als er ondertussen niks echt geleerd wordt, gaat het mis. Ik kan u
verklappen dat het nog veel misser gaat als we niet stoppen met het nagenoeg
weggeven van hbo-diploma's als 'doelgroepenbeleid' en het vmbo laten
doormodderen in hun zielloze onmacht.
Als de bliksem de hbs, mulo en de ambachtschool terug. Minder
aandacht en geld voor achterblijvers en veel meer voor talent. Schaalverkleining
in plaats van schaalvergroting.
Aanmoedigen tot uitblinken.
Red.: Maar dit soort opvattingen wordt door de
gezelligheids-gamma- en beleidsmaffia nog steeds neergezet als
"oudemannenpraat".
Een klein half jaar later is in het hbo de bom echt
gebarsten, door fraude met diploma's en kwaliteit van opleidingen bij
hbo-gigant Inholland
. Een van de oorzaken daarvan is het streven naar zo veel mogelijk
hbo-opgeleiden:
Uit:
De Volkskrant, 28-05-2011, ingezonden brief van P.J. Berends (Zwolle)
Iedereen studeert nu
Er is al veel gezegd over de oorzaken van de problemen bij het onderwijs op
alle niveaus ...
Toch is er één oorzaak waaraan naar mijn mening te weinig
aandacht wordt besteed, en dat is de doelstelling van veel achtereenvolgende
kabinetten om zoveel mogelijk leerlingen hoger onderwijs te laten genieten.
Lang geleden was het zo dat alleen kinderen uit elitaire
milieus de kans kregen naar een universiteit te gaan. Terecht is de situatie
zo veranderd dat het milieu steeds minder een rol speelt om toegang tot
hoger onderwijs te krijgen.
Naar mijn mening is nu echter het probleem dat te veel
kinderen de kans krijgen naar het hbo of de universiteit te gaan (en dat
geldt wat mij betreft al voor de havo en het vwo).
Uitgangspunt is dat elk kind een 'hoge' opleiding moet
hebben, terwijl het uitgangspunt zou moeten zijn dat elk kind die opleiding
krijgt die het beste bij hem of haar past. Omdat de onderwijsinstellingen
worden afgerekend op het resultaat is het vanzelfsprekend dat ze hun niveau
moeten verlagen om hun studenten aan een diploma te helpen.
Red.: Een poosje later gevolgd door nog duidelijker
taal:
Uit:
De Volkskrant, 06-07-2011, column door Aleid Truijens
Kennisniveau op vwo moet drastisch hoger
Tussentitel: Vwo'er met een 8 weet echt niet veel meer dan een met een 6
Eén ding moet je staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs nageven: hij is de
eerste bewindsman sinds tijden bij dit ministerie die iets wil doen aan de
kwaliteit van het hoger onderwijs. Hij geeft niet alleen toe dat de
prestaties armzalig zijn, hij wil ze ook verbeteren. ...
Eind jaren '90 vertelde Frits van Oostrom, hoogleraar
middeleeuwse letterkunde, over de schokkende uitkomsten van een
algemene-ontwikkelingstoets voor eerstejaars: studenten plaatsten Achilles
in de Middeleeuwen en wisten niet dat Jezus dezelfde figuur was als
Christus. Van Oos- trom was een van de ontwerpers van de historische canon.
Toen kwamen spellingtoetsen voor aankomend juristen en rekentoetsen voor
wiskundestudenten.
In het hbo is de antikennislobby al twintig jaar actief.
Sinds de overheid het hbo uit handen gaf aan bestuurders, keldert het
niveau. Studenten moesten zelf hun kennis bijeen grabbelen,
eerstegraadsdocenten werden vervangen door goedkopere tweedegraads. Docenten
die vakkennis overdroegen, werden minachtend kennisleveranciers genoemd,
grossierend in 'gestolde traditie'. Bestuurders, zoals graaier Jos Elberse,
degradeerden hbo-docenten tot 'studieloopbaanbegeleider'. Nu het failliet
van deze verwoestende filosofie is aangetoond, komen de vurigste
propagandisten, zoals Fontys-bestuurder Marcel Wintels en Inholland-baas
Doekle Terpstra, haastig van hun dwaling terug. Zonder excuses.
Je kunt niet willen dat de helft van de bevolking
hoogopgeleid is - de Lissabon-doelstelling - en tegelijk denken dat het
kennisniveau níet daalt. Elk jaar worden meer vwo-diploma's uitgedeeld. De
stormloop op de gymnasia is onstuitbaar, maar de proefvertaling Latijn
dreigde te worden afgeschaft: véél te moeilijk.
Kinderen worden niet vanzelf slimmer. Diploma's raakten
onderhevig aan inflatie. De vaststelling van Martin Slagter (O&D, 4 juli)
dat zijn huidige hbo'ers massaal zakten voor een eindexamenopdracht
schrijven van de meao van 20 jaar geleden, is illustratief. Ervaren docenten
zeggen het vaak: het huidige vwo-niveau is dat van de oude havo, de havo
lijkt sprekend op de vroegere mavo, enzovoort. Zulke critici zijn jarenlang
weggezet als 'verzuurd'. ...
Red.: Deze laatste drie artikelen zijn accurate
beschrijvingen van de werkelijkheid. Met als kern het ook hierboven
genoemde: de linkse onderwijsideologie, die deel is van de linkse ideologie
in het algemeen. Die algemene linkse ideologie is natuurlijk die van de
gelijkheid der mensen: "Alle mensen zijn gelijk", en expliciet of impliciet
aangevuld met: "En als ze niet gelijk zijn, moeten ze dat gemaakt worden".
Dat was en is de kern van het linkse onderwijsbeleid, wat staat voor het
onderwijsbeleid in de jaren zeventig tot nu. Zoals gesteund door (vrijwel)
alle bestuurders en ambtenaren, en een groot deel van de schoolleiding
. Overigens: niet door een groot deel van de lesgevenden, maar die werden
eerst totaal genegeerd, en de volhouders in de latere grote
scholengemeenschappen door de nieuwe managerslagen gemarginaliseerd,
bedreigd, en ontslagen
.
Het linkse gelijkheidsideaal heeft nog meer afgeleide idealen
die op één of andere manier ingebracht zijn in het onderwijs en daar grote
schade hebben aangericht. Een daarvan is de gelijkheid van de gehandicapte,
in dit geval de gelijkheid van de intellectueel of sociaal gehandicapte.
Niet de ernstige gevallen, want die komen in inrichtingen terecht, maar de
veel grotere groep van tussenliggende gevallen, die vroeger allemaal naar
diverse vormen op hen toegesneden onderwijs gingen - samengenomen bekend als
het speciale onderwijs. Ook deze mensen moeten we als volkomen gelijk
zien, volgens het ideaal, dus moeten ze terecht kunnen op het gewone
onderwijs. En om de bezwaren van de scholen tegemoet te komen, krijgen ze
wat extra geld mee, het zogenaamde rugzakje, omdat ze natuurlijk veel extra
en dure begeleiding nodig hebben. Maar geen enkele hoeveelheid geld kan
natuurlijk vorkomen dat deze kinderen een volkomen disproportionele
hoeveelheid aandacht van de lesgevende nodig hebbe. Zeg dat een zorgleerling
vijf minuten extra nodig heft, en vier zitten in de klas die tegenwoordig
dertig man groot is. Dan gaat de helft van het lesuur op aan de vier
probleemkinderen. En dit zijn de meest gunstige cijfers.
Oftewel: de gelijkheid der mensen toegepast op het onderwijs aan
probleemkinderen is een zware overbelasting voor het onderwijsklimaat, en
heeft een aanzienlijke tot sterke daling in het onderwijsniveau tot gevolg.
En iets dergelijks geldt voor een misschien iets minder
ernstig achterstandige en problematische maar in ieder geval veel grotere
andere groep: die van de allochtone leerling. Dat die achterstand er
is, zowel op cognitief als sociaal gebied, is door de feiten onderbouwd
volkomen vaststaand
. De linkse ideologen willen deze ongelijkheid bestrijden door gedwongen
menging van deze groep, die door sociale factoren voor en groot deel op min
of meer geschieden scholen zitten, gedwongen te mengen met de
geen-achterstand-hebbende rest van Nederland, dan omschreven als "wit", want
hun bijpassende scholen heten "witte scholen".
Het beleid van gedwongen menging van de zwarte
achterstandsleerling vormt in 2011, na een beleidsvoornemen van de nieuwe
rechte regering om dit beleid niet meer te ondersteunen, het middelpunt van
een heftig maatschappelijk debat. In het kader van dit debat zijn de linkse
ideologen gedwongen geweest het zijn van de allochtone leerlingengroep als
een achterstandsgroep te erkennen
.
Natuurlijk geldt voor deze achterstandsgroep hetzelfde als
voor de oudere groep van het speciale onderwijs: de instroom van een
dergelijke groep leerlingen doet het gemiddeld onderwijspeil aanzienlijk tot
sterk dalen. Zoals al bekend is van die scholen waar de allochtonen
leerlingen het sterkst zijn ingestroomd: de vmbo's en roc's, vooral in de
groet steden,. Aldaar is het opsteken van inhoudelijk kennis al bijna of
echt ondergeschikt geraakt aan het sociaal op de been krijgen en houden van
groepen met sterke achterstanden, waaronder tienermoeders en diverse
gradaties aan asocialen en criminelen.
Afsluitend kunnen we dus constateren dat er sprake is van een
aanzienlijke daling in het niveau van het onderwijs, en dat de grootste
oorzaak daarvan de linkse ideologie van de gelijkheid der mensen is, wat
betreft het allochtone geval versterkt door de ideologie van de gelijkheid
der culturen. Aangezien het de grootse en de het hardst groeiende groep is,
is de bedreiging voor het onderwijsniveau door de allochtone instroom het
grootst. De kans dat dit indien niet gestopt, bijdraagt aan toekomstige
maatschappelijke onrust is nu al aanzienlijk.
Nog een klein bewijsje: zodra je de examens weer richting het
oude niveau gaat brengen ..:
Uit:
De Volkskrant, 08-11-2011, van verslaggever Robin Gerrits
'Veel meer gezakten door exameneisen'
Als de strengere exameneisen die in 2012 en 2013 praktijk worden, al dit jaar
hadden gegolden, had eenvijfde van de circa 200 duizend kandidaten zijn diploma
niet gehaald.
Dit blijkt uit herberekening van de resultaten van vorig
examenjaar, die de brancheorganisatie VO-raad maandag op zijn eerste lustrum in
Amstelveen bekendmaakte. Vooral op havo en vwo zouden veel meer leerlingen
zakken. ...
Red.: De golf is nu ook in volle omvang bij de top
aangekomen:
Uit:
De Volkskrant, 05-01-2012, van verslaggeefster Maartje Bakker
TU Delft maakt studie minder zwaar: studenten zijn te traag
De Technische Universiteit Delft vermindert de studielast van haar opleidingen.
Delen van vakken worden geschrapt. Sommige vakken verdwijnen zelfs in hun
geheel. De universiteit wil dat studenten hun studie sneller doorlopen. ...
De opleiding lucht- en ruimtevaarttechniek maakte de plannen
als eerste concreet. De studielast moet met 15 procent krimpen. Dat wat niet
essentieel is, moet eruit. 'Duurzame ontwikkeling' sneuvelde al. ...
Een andere flinke verandering is dat studenten in de toekomst
een onvoldoende mogen compenseren met een voldoende voor een ander vak. Kamp:
'Het niveau gaat dan naar beneden. Maar de vraag is of je een slechte ingenieur
bent als je voor één vak een 5 haalt.' ...
Delftse studenten zijn de langzaamste van het land. Slechts een
kwart weet in vier jaar tijd een bachelordiploma te behalen, terwijl daar drie
jaar voor staat. Tegelijkertijd staan de opleidingen aan de technische
universiteiten erom bekend dat ze zwaar en moeilijk zijn.
Red.: Dat laatste is waar. maar niet zwaarder of
moeilijker dan in het verleden. Wat in niveau achteruit is gegaan is het
gemiddelde niveau van de schoolverlaters. Maar het onderwijsniveau verlagen gaat
niet helpen, weten zelfs de betere studenten:
Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere factoren leidende naar dit besluit:
En Delft is natuurlijk niet de enige:
Uit:
De Volkskrant, 06-01-2012, van verslaggeefster Maartje Bakker
Technische universiteiten zoeken manieren om studie te verlichten
Niet alleen TU Delft soepeler
De Technische Universiteit Delft staat niet alleen in haar poging studenten
sneller door hun studie te loodsen. In Eindhoven kunnen studenten moeilijke
vakken ontlopen. Twente laat delen van inhoudelijke vakken vallen in ruil voor
onderwijs in bijvoorbeeld creatieve vaardigheden. ...
Red.: Maar gelukkig veroorzaakt dit nog de nodige
ophef:
Uit:
De Volkskrant, 06-01-2012, rubriek Stekel, door Martijn van Calmthout
Delftse middelmaat
Slechts een kwart van de Delftse studenten haalt zijn bachelor in vier jaar,
terwijl er daar toch echt drie voor staan. Tot nog toe was dat geen echt
probleem, maar volgens afspraken van de universiteiten met staatssecretaris
Zijlstra gaan langstudeerders ook de instellingen geld kosten. Dus wordt het
paard nu achter de wagen gespannen en de studie minder zwaar gemaakt. ... In
feite begaat de TU een grote vergissing en is de grauwe middelmaat het voorland
van de ooit gewilde ingenieurs. Een instelling kan nooit te hoge eisen stellen
aan haar studenten, want wie er doorkomt heeft wel een ticket voor het leven.
Delft moet de zweep over haar studenten halen. Omdat ze dat verdienen.
Red.: Maar kennelijk nog niet genoeg ophef:
Uit:
De Volkskrant, 30-01-2012, van verslaggeefster Maartje Bakker
Vijven, en toch een UvA-diploma
Voor een deel van de vakken een onvoldoende, maar toch het eerste jaar
halen. Dat wil de faculteit der geesteswetenschappen van de Universiteit van
Amsterdam (UvA) studenten toestaan. Het voorstel valt bij de studenten niet
in goede aarde.
'Dit is natuurlijk idioot', zegt Sinead Wendt, voor
studentenpartij Ons Kritisch Alternatief lid van de studentenraad van de
faculteit. 'Wij willen dat je voor alle vakken een voldoende moet halen. De
kwaliteit van het onderwijs moet voorop staan, niet het versoepelen van
diploma-eisen om de rendementscijfers omhoog te krijgen.' ...
De voorzitter van Ons Kritisch Alternatief, Sam de Nijs,
vindt het idee van de faculteit 'echt verschrikkelijk'. 'Dit betekent een
enorme deflatie van het diploma.'
De nieuwe examenregels zijn volgens De Nijs ingegeven doordat
de universiteit krijgt betaald aan de hand van het rendement: hoe sneller en
hoe meer studenten een diploma halen, hoe meer geld. 'Maar ze zouden niet de
eisen moeten afzwakken, maar het onderwijs beter en uitdagender moeten
maken.' ...
Red.: Wat dus, naast de algehele anti-kennishouding,
de tweede kern van het probleem is: het rendementsdenken.
Wat ook de oorzaak is van het volgende:
Uit:
De Volkskrant, 28-02-2012, van verslaggeefster Maartje Bakker
Eenderde docenten voelt druk om studenten snel door studie te loodsen
Genade-zesjes voor studenten worden kwistig uitgedeeld
Tussentitel: Mijn baas heeft mij verplicht een scriptie met een 7 te
beoordelen - Anoniem docent van de Universiteit Utrecht
Eén op de tien docenten aan universiteiten heeft studenten laten slagen
terwijl ze dat niet verdienden. Ze versoepelen tentamens, geven
'genadezessen' en beschouwen een onvoldoende voor een afstudeerscriptie als
een taboe.
Dat blijkt uit onderzoek van vier studenten journalistiek die
zich tezamen het Topje van de IJsberg noemen. De studenten van de Vrije
Universiteit enquêteerden 180 docenten aan Nederlandse universiteiten.
Daarnaast maakten ze een rondgang langs een deel van die docenten.
Eenderde van de docenten gaf toe druk te ervaren om studenten
snel door vakken te loodsen. Het Topje van de IJsberg noteerde verhalen over
een jaarlijkse neerwaartse aanpassing van het tentamenniveau (aan de TU
Eindhoven) en het vermijden van tentamenvragen waarvan bekend is dat
studenten er slecht op scoren (Universiteit Twente).
Bij de beoordeling van scripties gaat het er al even
bedenkelijk aan toe. Zo vertelt Pál Nyiri, hoogleraar antropologie aan de
Vrije Universiteit, dat hij als tweede lezer een onvoldoende wilde geven
voor een scriptie. 'De eerste begeleider vond hem voldoende. Toen wilden ze
mij vervangen door een andere tweede lezer. Dat gebeurde uiteindelijk niet,
maar de druk was er wel. Studenten een onvoldoende geven voor een tentamen
kan nog, maar bij een scriptie lijkt het geen optie. Een student die een
onvoldoende dreigt te krijgen, kan zijn scriptie opnieuw insturen en slaagt
dan bijna gegarandeerd.'
De genadezes, in Groningen zelfs bekend onder de naam
oprotzes, komt de docenten bekend voor. 'Soms geef ik een genadezes', zegt
Timo de Rijk, hoogleraar design aan de TU Delft. 'Iedereen die daar verbaasd
over doet, heeft boter op zijn hoofd.' Een anonieme docent van de
Universiteit Utrecht: 'Mijn baas heeft mij verplicht een scriptie met een 7
te beoordelen, terwijl het duidelijk een 4 was.'
De studenten van het Topje van de IJsberg - Roeland Müller,
Dennis Been, Lisanne van der Drift en Jolien Scholte - begonnen hun
onderzoek, omdat ze het vermoeden hadden dat het onterecht uitreiken van
diploma's zich niet beperkte tot de hogescholen Inholland en Windesheim, en
ook niet tot het hbo.
Ze brengen de normvervaging onder universitair docenten in
verband met de manier waarop universiteiten worden gefinancierd.
Universiteiten zouden berekenende instellingen zijn, die erop gericht zijn
de diplomabonus te incasseren die beschikbaar komt als een student
afstudeert. ...
Red.: En ook zo voorspelbaar ...
Ook de ouders zijn nu helemaal wakker:
Uit:
De Volkskrant, 23-08-2012, van verslaggever Peter de Graaf
Kritische ouder wil strenge leraar
Ouders hebben minder vertrouwen in het onderwijs, blijkt uit onderzoek van
het blad J/M. Ze willen strengere leerkrachten en examens, maar de
prestatiedruk mag niet toenemen.
Het vertrouwen van ouders in het Nederlandse basis- en voortgezet onderwijs
is de afgelopen drie jaar dramatisch gedaald van 58 naar 34 procent. Veel
ouders zijn voorstander van strengere leerkrachten, hardere exameneisen en
betere feitenkennis, maar vinden ook dat de prestatiedruk voor de leerlingen
niet verder mag toenemen.
Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 600 ouders van
schoolgaande kinderen tussen 4 en 16 jaar, dat is uitgevoerd door bureau RM
Interactive. Het wordt vandaag gepubliceerd in het maandblad J/M
voor Ouders, opdrachtgever van de enquête.
Uit het onderzoek blijkt dat in 2009 nog 58 procent van de
ouders het Nederlandse onderwijs kwalificeert als redelijk goed, goed of
zeer goed. Dit jaar is dat percentage gedaald tot 34 procent.
...
Het verlies van vertrouwen is het grootst bij ouders van
kinderen in het voortgezet onderwijs. Maar ook in het basisonderwijs heeft
het vertrouwen een fikse knauw gekregen. ...
Red.: Dat verschil is gemakkelijk
verklaard:
Dit geldt sterker voor het voortgezet onderwijs.
Ere wordt ook nog een domme opmerking gemaakt:
Het gevolg van twee overbekende processen: het oordeel over eigen zaken is
sowieso veel onbetrouwbaarder dan dat over zaken op afstand, en inmiddels
bekend uit specifiek onderzoek is dat mensen onterecht positief zijn over de
eigen keuzes, ongeacht de werkelijkheid.
Elders hebben we al laten zien dat dit soort proecessen het
gevolg zijn van andere sociologische trends, in het bijoznder: de overmacht
van de alfa's in de maatschappij. Hetgeen bevestigd wordt door buitenlandse
gevallen. In Engeland is de overmacht van de alfa's nog erger (de oude
klassike studies van de oude klassieke universiteiten zijn daar de top in
onderwijs en maatschappij - béta's wordt uitgebereid op neergekeken =>
(Snow)). En de val van het onderwijs nog dieper:
Uit:
De Volkskrant, 04-09-2012, van correspondent Patrick van IJzendoorn
Engeland schrikt van aanpak diploma-inflatie
Engelse hoofdonderwijzers dreigen naar de rechter te stappen uit onvrede met
de lage examencijfers die veel van hun leerlingen hebben gehad.
Examencommissies hadden, zonder dat aan te kondigen, de juni-examens voor
het vak Engels een stuk strenger nagekeken dan te doen gebruikelijk.
Volgens schoolbesturen is er sprake van politieke inmenging:
minister van Onderwijs Michael Gove had beloofd een einde te zullen maken
aan de diploma-inflatie.
Het was in de afgelopen zomers een vertrouwd beeld: Engelse
scholieren die juichend kennisnemen van hun examenresultaten. Dit jaar was
de stemming bedrukt. Voor het eerst sinds 1988 bleken de cijfers lager te
zijn dan het jaar ervoor. Vooral de examens Engels waren een slagveld.
Tienduizenden scholieren, die minimaal een gedoogzesje hadden verwacht,
kregen tot hun schrik een onvoldoende. Er is vooral strenger gekeken naar
spelling, interpunctie en grammatica. ...
De examenverzwaring past in het beleid van de Conservatieve bewindsman die
de geloofwaardigheid van het middelbaar onderwijs wil herstellen. Werkgevers
en universiteiten klagen al jaren over de gebrekkige kennis die geslaagde
scholieren hebben van met name Engels en wiskunde. Examens zijn de afgelopen
vier decennia eenvoudiger geworden.
Geholpen door de beroerde arbeidsmarkt, heeft de
onderwijsrevolutie inmiddels ervoor gezorgd dat scholieren weer kiezen voor
vakken als biologie, scheikunde, natuurkunde en aardrijkskunde. Dat is ten
koste gegaan van 'nail technology', 'personal effectiveness', 'cake
decorating', en 'health and safety'. Voor scholen was het aanbieden van
zulke modieuze disciplines aanlokkelijk omdat een hoog slagingspercentage
mooi staat op de ranglijsten. ...
Red.: En voor het onderwijsveld geldt ook
daar dus naast de alfa-dominatie, die van de "links"-denkenden.
Met enige regelmaat waren er het laatste jaar of zo berichten
in de media dat het nu beter zou met het onderwijs - soms zelfs 'stukken
beter'. Hier is de waarheid:
Uit:
De Volkskrant, 26-01-2013, rubriek Vrij zicht, door Martin Sommer,
politiek commentator van de Volkskrant.
Voorwaarts en snel vergeten
De waarheid in het onderwijs is meer iets voor de fijnproever.
... Ik oriënteerde mij op de Onderwijstentoonstelling in de Utrechtse
Jaarbeurs. Daar word je overweldigd door kraampjes en thema's, alles wat
maar heel in de verte met onderwijs te maken heeft. Van ergonomische
schooltoiletten tot studievaardigheidstraining, van e-learning tot
anti-loverboyscursussen, van faalangsttraining tot roostersoftware. Heel
nuttig, zo'n bezoekje. Je ziet meteen hoe immens de belangen zijn, ook
financieel.
Wat op die beurs in het oog sprong: testen, toetsen en
examineren zijn helemaal terug. Het Cito heeft een kolossale stand, andere
toetsmethoden blazen hun deuntje mee in wat tegenwoordig 'opbrengstgericht
leren' heet. Heel anders dan vijf jaar terug, toen het halve onderwijs
achter het nieuwe leren aan liep. Toen welde de kennis op uit de leerlingen
zelf en viel er dus niets te examineren. Nu wordt ook door
studieadviesdienst APS, waar voorheen de ayatollahs van het nieuwe leren
zaten, zonder blikken of blozen gewerkt aan kennisoverdracht, niveau en
voortgang. Voorwaarts en snel vergeten, dat is Nederland, en met zijn allen
meedeinen op de volgende modegolf.
Dat er kennis wordt getest, is natuurlijk vooruitgang. Maar
er is wel een vervelend ding aan. Bij examens horen ook afwijzingen en dat
is niet gezellig. Minister Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker
waren ook even in de Jaarbeurs. Het gaat heel goed in het onderwijs, zei
Bussemaker op een podium. Alleen kan het nog beter. Van goed onderwijs naar
excellent onderwijs, is de kreet. De vorige was, geloof ik, duurzame
kwaliteit. De moeilijkheid is dat ik nog nooit een minister heb gehoord die
zei dat het níet goed ging in het onderwijs. ...
Zo was het bewindsduo in december met een brief aan de Kamer
gekomen. Dat was de dag voordat het kerstreces begon en de complete Kamer
plus journaille zich warmliep voor de jaarlijkse slemppartij in sociëteit
Nieuwspoort. Zo doe je dat met Kamerbrieven met een vervelende boodschap. Er
stond ook nog eens slaapverwekkend 'Doorlopende leerlijnen taal en rekenen'
boven.
Je moest dus even doorbijten, maar dan had je ook wat. Het
onderwijs in Nederland is van een hoog niveau, zo begint de brief uiteraard.
Maar dan: 'de prestaties lopen terug' - het staat er gewoon. De
internationaal vergelijkende toets Pisa is in 2009 slechter gemaakt dan de
vorige in 2003. En dan volgt de maatregel die Bussemaker en Dekker liever
niet van de daken schreeuwden: de invoering van een verplichte reken- en
taaltoets in het mbo en voortgezet onderwijs is twee jaar uitgesteld. Reden:
de proeftoets - niet zomaar een proefje, maar een met vijftigduizend
leerlingen - is vorig jaar zo abominabel gemaakt dat men zich een hoedje is
geschrokken.
De getallen in de bijlage zijn onthutsend. Van de
havo-leerlingen haalde 72 procent een onvoldoende voor de rekentoets. Op het
vwo 32 procent. Op het laagste vmbo-niveau was dat 84 procent. Let wel, het
gaat hier niet om integraal rekenen, maar om het minimale niveau om
samenlevingsgewijs mee te kunnen.
Het was niet moeilijk bevestiging te krijgen in de Jaarbeurs.
Hilde Hacquebord werkt bij de Rijksuniversiteit Groningen. Zij ontwikkelde
zelf een leestoets en en zei in haar kraampje dat een kwart van de kinderen
die naar het vmbo gaan het begripsniveau voor elementair lezen mist, en een
vijfde van de vwo'ers. De staatssecretaris bevestigde op het podium 'een
bijzonder laag slagingspercentage'. ...
Red.: Ach jeeee ... En dat gaat niet beter
worden zolang alfa's de wereld regeren.
En dat is ook in Engeland het geval:
Uit:
De Volkskrant, 13-05-2013, van correspondent Patrick van IJzendoorn
'Brits onderwijs steeds infantieler'
'Discussieopdracht: wat is de overeenkomst tussen Meneertje Precies en Adolf
Hitler?' Deze vraag, met afbeeldingen van het nette personage uit de
Meneer-boekjes van kinderboekenschrijver en illustrator Roger Hargreaves en
's werelds bekendste dictator, maakt deel uit van het lesmateriaal op
sommige middelbare scholen in Engeland. Dit tot woede van de Britse minister
van Onderwijs Michael Gove, die al jaren strijdt tegen de infantilisering
van het onderwijs.
Het gebruik van Mr. Men-personages om de Tweede Wereldoorlog
beter te begrijpen is niet de enige klacht die de Conservatief Gove heeft.
Hij hekelde ook het bestuderen van de Middeleeuwen aan de hand van een
Disneyfilm als Robin Hood. Volgens Gove, die Engelse taal en letterkunde
heeft gestudeerd op Oxford, tast de verdomming ook het vak Engels aan. Met
toestemming van hun docenten schuwen leerlingen steeds vaker de klassiekers
van Charles Dickens en Thomas Hardy om zich te verdiepen in Lord of the
Flies, dat voorheen geschikt werd bevonden voor basisscholieren.
...
Red.: En net als hier gaat het over ideologie:
Docenten van het type "Je moet de tere kinderzieltjes niet belasten met
eisen, inhoud, en examens", en "Anders kunnen de zwartjes helemaal niet meer
meekomen". Ook in Nederland gaat het nog steeds niet
beter (hoewel poltici daar uitgebreid over liegen):
Uit:
De Volkskrant, 22-07-2015, door Ton van Haperen is de auteur van De
ondergang van de Nederlandse leraar
Onbevoegde leraren vertrekken niet vanzelf
Ongekwalificeerd
lesgeven moet wettelijk worden verboden, in het belang van de kwetsbare
leerling.
Tussentitel: Twee jaar les van een zwakke leraar is nooit meer in te
halen
Er is geen land waar onbevoegd lesgeven zo makkelijk
is als in Nederland. RTL Nieuws deed onderzoek naar het aantal onbevoegde
lessen op middelbare scholen. 77,6 procent wordt door een bevoegde leraar
verzorgd. Bijna een kwart niet dus. Het dieptepunt is Rotterdam. Een derde
deel van de lessen in de havenstad is onbevoegd. Een verdeling over de
schooltypen leert dat het vmbo meer onbevoegden heeft dan het havo. Het havo
heeft er weer meer dan het vwo. Leerlingen die veel les krijgen van
niet-gekwalificeerde leraren scoren slechter op het examen.
...
Red.: Rotterdam ... Een ruime
portie allochtonen dus. En de afgeleide hoofdoorzaak
wordt angewezen:
Wat natuurlijk allemal door politiek beleid is gekomen.
Er wordt ook uitgelegd waarom dit zo slecht is:
En toen kwam eerst de mammoetwet, en daarna ging het van kwaad tot
erger:
En de neoliberalen ("Liever belastingverlaging dan onderwijs") van de
VVD en de "Gelijkheid"s-ideologen van de PvdA zijn beslist niet van plan
hieraan iets te verbeteren, want dat is "back to the future".
Naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
,
Rijnlands beleid, overzicht
, of site home
.
|