Onderwijs, de algemene niveaudaling

7 mrt.2011

Voor oplettende mensen in het veld was de in tweede helft van de jaren 2000 opgedoken niveaudaling in het onderwijs al decennialang volkomen duidelijk en bekend, net als de oorzaak ervan: de onderwijshervormingen gestart met de Mammoetwet van 1970, die impliciet deze doelstelling hadden: die hervormingen waren namelijk bedoeld om het niveau te doen dalen. En dat deden ze dan ook - zoals uitgelegd in VWO, niveaudaling uitleg of detail , was een vakkenpakket dat in de jaren zestig normaal was, in de jaren 2000 reden voor de krant om langs te komen.
    Een uitspraak voor een onderwijsbeleid erop gericht is om het niveau te verlagen klinkt nu misschien als ondenkbaar, maar was dat destijds niet. Natuurlijk niet volkomen openlijk, maar wel zodanig zichtbaar dat iedereen die het niet bewust niet wilde weten, het kon weten. De expliciete doelstellingen van al die onderwijshervormingen was namelijk om meer mensen een hogere opleiding te geven, en het niveau van opleiding zo veel mogelijk gelijk te trekken. Dit alles samengebald in het idee van een door iedere leerling te volgen middenschool.
    De simpele stap die zit tussen het gevoerde beleid en de conclusie is de volgende: mensen maak je niet slimmer. Althans, niet op dit soort termijnen. De enige manier om het percentage dat een bepaald niveau van opleiding haalt substantieel te verhogen, is om het niveau te verlagen. Dat wil zeggen: het onderwijs egalitairder te maken. In het algemeen maatschappelijke beleid was dat "egalitairder maken" in vervolg op de jaren zestig "linkse" revolutie en ideologie, wel degelijk een openlijk doel. En hoewel het in het kader van het onderwijs niet (vaak) expliciet is uitgesproken, was het beleid in het onderwijsveld, sinds die tijd gedomineerd door linksig denkende mensen wel degelijk gericht in dezelfde richting. Tegen het laatste bolwerk van het kwaliteitsonderwijs, het zelfstandige gymnasium, is een jarenlange campagne gevoerd, die slechts door tegenacties van betrokken ouders in de gemeentes waar het speelde, is mislukt.
    Naast het egalitarisme liepen er nog een aantal andere maar verwante processen. Omdat deze nog harder ontkent zullen worden, zullen we die behandelen aan de hand van concrete voorbeelden, die verderop worden gegeven.
    Natuurlijk moet een dergelijk proces ergens tegen een grens aanlopen, en die grens ligt daar waar er wel een objectieve normen geldt. Een daarvan was in het universitaire onderwijs, want daar kan je norm moeilijk verlagen, met name in de natuurwetenschappen, omdat het eindresultaat: het wetenschapelijke werk, beoordeeld wordt naar internationale en redelijk objectieve standaarden. De eerste door de buitenwacht aanvaardde tekenen van de niveaudaling was dat de universiteiten bijspijkercursussen in wiskunde en zelfs talen moesten gaan geven.
    Ook zijn er altijd nog een paar onderzoekers geweest die zich niet door de beleidsmaffia lieten ringeloren, en doorgingen met het verzamelen van objectieve gegevens. Ze kregen steeds meer steun van een groeiende groep ouders, meestal hogeropgeleid, die constateerden dat hun kinderen niets meer leerden op met name de basisschool, zie hier uitleg of detail .
    En het derde teken was dat van de internationale vergelijkingen. Daarin scoort Nederland al een decennium lang steeds slechter. Hier het laatste tussenresultaat:


Uit: De Volkskrant, 08-12-2010, van verslaggever Robin Gerrits

PISA 2000 | Nederlandse leerlingen scoren slechter op alle fronten

Alleen Fins onderwijs kan zich meten met de Aziaten

Duitsland haalt opgelucht adem, maar in Frankrijk en Nederland is het wereldwijde PISA-onderzoek naar de leerprestaties aanleiding tot actie.

Nederland is uit de toptien van wereldwijd best presterende onderwijslanden gezakt. De cijfers van PISA 2009, die gisteren door de organisatie van rijke landen OESO in Parijs werden gepresenteerd, tonen dat de dalende trend van de laatste tien jaar zich voortzet.
    Op het gebied van taal presteert Nederland nog het beste: ten opzichte van de cijfers van 2006 handhaafde Nederland zich op de tiende plek, achter Canada, Nieuw-Zeeland, Japan en Australië, maar voor België en Noorwegen. Als alleen naar Vlaanderen was gekeken had Nederland nog een plaats lager gestaan.
    PISA (Programme for International Student Assessment) is een driejaarlijks vergelijkend onderzoek onder 15-jarigen met inmiddels 65 deelnemende landen. De Chinese stadsstaat Shanghai staat op alle drie door PISA onderzochte terreinen (lezen, wiskunde en natuurwetenschappen) fier bovenaan. Ook andere Aziatische landen als Singapore, Zuid-Korea scoren de laatste jaren hoog. Van de Europese landen handhaaft alleen Finland zich in de wereldtop.
    Op de terreinen wiskunde en natuurwetenschappen is Nederland ten opzichte van 2006 een plek gedaald, naar de elfde plaats, na landen als Canada en Japan. Nederland scoort nog wel boven het gemiddelde, maar de afstand tot dat gemiddelde is kleiner dan de afstand tot de nummer 1 op de wereldranglijst.   ...



Red.:    Wat betreft wiskunde en natuurwetenschappen is Nederland natuurlijk nooit op enigerlei wijze enthousiast geweest, zijn een handels- en alfaland in plaats van een industrie en bèta-land. Wat één van de additionele factoren is achter de onderwijsvervormingen: weg van inhoudelijke of kennis-vakken, richting de maatschappelijke. Kijk maar naar één van de reacties in het artikel:
  Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs neemt de cijfers hoog op. ... Om die reden kondigde zij gisteren het Actieplan Beter Presteren aan. Hierin bepleit ze veel meer aandacht voor de kernvakken Nederlands, Engels, wiskunde en natuurwetenschappen ...
    De christelijke Besturenraad is uitermate kritisch over de voorstellen van Van Bijsterveldt. 'Van Haagse ingrepen wordt het onderwijs gewoonlijk niet beter', zegt de organisatie, die vreest dat al te veel nadruk op bepaalde vakken ten koste zal gaan van algemene vorming van het kind. 'Het gaat niet enkel om dat wat je leert. Ook uit de hervormingsplannen blijkt een overtrokken nadruk op excellentie en kennis.'

En deze opvatting is doorgedrongen in een groot deel van de maatschappij, zoals blijkt uit de reacties op dit artikel:


De Volkskrant
, 11-12-2010, ingezonden brief van Gertjan Kleinpaste, schoolleider primair onderwijs (Geldermalsen)

Weerbarstig

...    Je zult als (basis-) school toch echt energie moeten steken in het ontwikkelen en borgen van voorwaarden om tot leren te kunnen komen. Een kind dat van huis gaat zonder ontbijt, presteert niet optimaal op school. Kinderen uit gezinnen met grote financiële zorg hebben absoluut baat bij goed rekenonderwijs, maar er zal eerst iets in hun leven moeten veranderen om tot optimale ontplooiing te kunnen komen.
    ... Onder de Haagse kaasstolp lijkt de aandacht zich vooral te richten op de beter presterende leerling en het uitdagen van excellente leerlingen. Waarschijnlijk geheel in overeenstemming met de peergroup van onze politici. Maar hoe is dat in de Haagse schilderswijk? Welke effecten zou dit beleid hebben voor scholen in achterstandswijken? Voor scholen met een doorsnee publiek, een gewone afspiegeling van een gewone wijk?
    Er zal in het onderwijs aandacht moeten blijven voor al die onderwerpen die Van Bijsterveldt met een pennenstreek lijkt weg te strepen. Gebeurt dat niet, dan ontbreekt het fundament en zakt alle kennis weg die je daarop bouwt.


Red.:   Kortom: school is ervoor om kinderen de opvoeding te geven die ze thuis niet krijgen. En als dat niet nodig is, dan gaat het om het volgende:


De Volkskrant, 11-12-2010, ingezonden brief van C. Th. M.Lasschuit (Leiden)

Gezelligheid

Mijn dochter is een brugpieper, zij zit in 1-vwo. Als ze thuiskomt, vraag ik of het leuk was op school, of het lekker is gegaan. Daarna informeer ik hoe proefwerken en schoolonderzoeken zijn gegaan.
    Maar vandaag, conform de eis van minister Van Bijsterveldt, verraste ik mijn dochter met de vraag wat zij had geleerd. Ze keek mij verbijsterd aan. Ik legde haar uit dat school niet meer leuk mag zijn volgens de minister. Waarop mijn dochter dacht dat dat vast zal leiden tot spijbelen. Het is belangrijk dat het gezellig is op school, vindt ze. ...
 

Red.:   Opvoeden en leuk maken waren twee van de bijkomende doelen van de egalitaire onderwijshervormingen. Dan is er iets dramatisch mis of anders gegaan, want dit heeft dus totaal niet geholpen om de onderwijsprestaties te verbeteren ten opzichte van de oude orde-en-kennis aanpak. Uit de tijd toe scholen nog wel bijdroegen aan opvoeding en verheffing. Zoals ook één van de reageerders constateert:
 

Uit: De Volkskrant, 11-12-2010, ingezonden brief van P. K. Verheugd, Schiedam

Middenmoot

Voor wie de laatste 25 jaar kinderen op de basisschool en/of het voortgezet onderwijs heeft gehad, komt het bericht dat het Nederlandse onderwijs op de PISA-lijst ... is afgezakt naar een middenmootplekje niet als een verassing (Binnenland, 8 december).
    Ik kan u barre verhalen vertellen over leerkrachten die volhielden dat Nederland 21 miljoen inwoners had, dat de VOC in de 15de eeuw slaven naar Suriname verscheepte, dat lezen en schrijven niet zo belangrijk waren 'als je elkaar maar begreep' en die halverwege een deelsom-volgens-de-nieuwe-methode volledig de weg kwijtraakten.
    De oorzaak van de neergang moet niet in de eerste plaats worden gezocht in de bezuinigingen (Vlaanderen doet het, in vergelijking, met de helft van het Nederlandse budget) of ongemotiveerde en/of onkundige leerkrachten. Die komen niet uit de lucht vallen, maar zijn het product van datzelfde onderwijssysteem. De oorzaak ligt overduidelijk in het feit dat de linkse partijen onderwijs ooit hebben ontdekt als middel om stemvee mee te dresseren. 'Links' heeft onderwijs ooit gekaapt, acht het eigen domein en vindt het logisch dat dat wordt ingezet om de meute op te voeden in middelmatigheid. Uitblinken is ongewenst, want we zijn per slot van rekening allemaal gelijk. Kortom, de domste bepaalt het tempo en uiteindelijk het resultaat op het PISA-lijstje.
    Het is leuk (het moet vooral leuk zijn op de basisschool) dat je kinderen iets vertelt over Amnesty International of Greenpeace en dat je ze leert over dat we heus wel respect moeten hebben voor de hoofddoekjes in de klas, maar als er ondertussen niks echt geleerd wordt, gaat het mis. Ik kan u verklappen dat het nog veel misser gaat als we niet stoppen met het nagenoeg weggeven van hbo-diploma's als 'doelgroepenbeleid' en het vmbo laten doormodderen in hun zielloze onmacht.
    Als de bliksem de hbs, mulo en de ambachtschool terug. Minder aandacht en geld voor achterblijvers en veel meer voor talent. Schaalverkleining in plaats van schaalvergroting.
Aanmoedigen tot uitblinken.


Red.:   Maar dit soort opvattingen wordt door de gezelligheids-gamma- en beleidsmaffia nog steeds neergezet als "oudemannenpraat".
    Een klein half jaar later is in het hbo de bom echt gebarsten, door fraude met diploma's en kwaliteit van opleidingen bij hbo-gigant Inholland uitleg of detail . Een van de oorzaken daarvan is het streven naar zo veel mogelijk hbo-opgeleiden:


Uit: De Volkskrant, 28-05-2011, ingezonden brief van P.J. Berends (Zwolle)

Iedereen studeert nu

Er is al veel gezegd over de oorzaken van de problemen bij het onderwijs op alle niveaus ...
    Toch is er één oorzaak waaraan naar mijn mening te weinig aandacht wordt besteed, en dat is de doelstelling van veel achtereenvolgende kabinetten om zoveel mogelijk leerlingen hoger onderwijs te laten genieten.
    Lang geleden was het zo dat alleen kinderen uit elitaire milieus de kans kregen naar een universiteit te gaan. Terecht is de situatie zo veranderd dat het milieu steeds minder een rol speelt om toegang tot hoger onderwijs te krijgen.
    Naar mijn mening is nu echter het probleem dat te veel kinderen de kans krijgen naar het hbo of de universiteit te gaan (en dat geldt wat mij betreft al voor de havo en het vwo).
    Uitgangspunt is dat elk kind een 'hoge' opleiding moet hebben, terwijl het uitgangspunt zou moeten zijn dat elk kind die opleiding krijgt die het beste bij hem of haar past. Omdat de onderwijsinstellingen worden afgerekend op het resultaat is het vanzelfsprekend dat ze hun niveau moeten verlagen om hun studenten aan een diploma te helpen.


Red.:   Een poosje later gevolgd door nog duidelijker taal:


Uit: De Volkskrant, 06-07-2011, column door Aleid Truijens

Kennisniveau op vwo moet drastisch hoger

Tussentitel: Vwo'er met een 8 weet echt niet veel meer dan een met een 6

Eén ding moet je staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs nageven: hij is de eerste bewindsman sinds tijden bij dit ministerie die iets wil doen aan de kwaliteit van het hoger onderwijs. Hij geeft niet alleen toe dat de prestaties armzalig zijn, hij wil ze ook verbeteren. ...
    Eind jaren '90 vertelde Frits van Oostrom, hoogleraar middeleeuwse letterkunde, over de schokkende uitkomsten van een algemene-ontwikkelingstoets voor eerstejaars: studenten plaatsten Achilles in de Middeleeuwen en wisten niet dat Jezus dezelfde figuur was als Christus. Van Oos- trom was een van de ontwerpers van de historische canon. Toen kwamen spellingtoetsen voor aankomend juristen en rekentoetsen voor wiskundestudenten.
    In het hbo is de antikennislobby al twintig jaar actief. Sinds de overheid het hbo uit handen gaf aan bestuurders, keldert het niveau. Studenten moesten zelf hun kennis bijeen grabbelen, eerstegraadsdocenten werden vervangen door goedkopere tweedegraads. Docenten die vakkennis overdroegen, werden minachtend kennisleveranciers genoemd, grossierend in 'gestolde traditie'. Bestuurders, zoals graaier Jos Elberse, degradeerden hbo-docenten tot 'studieloopbaanbegeleider'. Nu het failliet van deze verwoestende filosofie is aangetoond, komen de vurigste propagandisten, zoals Fontys-bestuurder Marcel Wintels en Inholland-baas Doekle Terpstra, haastig van hun dwaling terug. Zonder excuses.
    Je kunt niet willen dat de helft van de bevolking hoogopgeleid is - de Lissabon-doelstelling - en tegelijk denken dat het kennisniveau níet daalt. Elk jaar worden meer vwo-diploma's uitgedeeld. De stormloop op de gymnasia is onstuitbaar, maar de proefvertaling Latijn dreigde te worden afgeschaft: véél te moeilijk.
    Kinderen worden niet vanzelf slimmer. Diploma's raakten onderhevig aan inflatie. De vaststelling van Martin Slagter (O&D, 4 juli) dat zijn huidige hbo'ers massaal zakten voor een eindexamenopdracht schrijven van de meao van 20 jaar geleden, is illustratief. Ervaren docenten zeggen het vaak: het huidige vwo-niveau is dat van de oude havo, de havo lijkt sprekend op de vroegere mavo, enzovoort. Zulke critici zijn jarenlang weggezet als 'verzuurd'. ...
 

Red.:   Deze laatste drie artikelen zijn accurate beschrijvingen van de werkelijkheid. Met als kern het ook hierboven genoemde: de linkse onderwijsideologie, die deel is van de linkse ideologie in het algemeen. Die algemene linkse ideologie is natuurlijk die van de gelijkheid der mensen: "Alle mensen zijn gelijk", en expliciet of impliciet aangevuld met: "En als ze niet gelijk zijn, moeten ze dat gemaakt worden". Dat was en is de kern van het linkse onderwijsbeleid, wat staat voor het onderwijsbeleid in de jaren zeventig tot nu. Zoals gesteund door (vrijwel) alle bestuurders en ambtenaren, en een groot deel van de schoolleiding uitleg of detail . Overigens: niet door een groot deel van de lesgevenden, maar die werden eerst totaal genegeerd, en de volhouders in de latere grote scholengemeenschappen door de nieuwe managerslagen gemarginaliseerd, bedreigd, en ontslagen uitleg of detail .
    Het linkse gelijkheidsideaal heeft nog meer afgeleide idealen die op één of andere manier ingebracht zijn in het onderwijs en daar grote schade hebben aangericht. Een daarvan is de gelijkheid van de gehandicapte, in dit geval de gelijkheid van de intellectueel of sociaal gehandicapte. Niet de ernstige gevallen, want die komen in inrichtingen terecht, maar de veel grotere groep van tussenliggende gevallen, die vroeger allemaal naar diverse vormen op hen toegesneden onderwijs gingen - samengenomen bekend als het speciale onderwijs.  Ook deze mensen moeten we als volkomen gelijk zien, volgens het ideaal, dus moeten ze terecht kunnen op het gewone onderwijs. En om de bezwaren van de scholen tegemoet te komen, krijgen ze wat extra geld mee, het zogenaamde rugzakje, omdat ze natuurlijk veel extra en dure begeleiding nodig hebben. Maar geen enkele hoeveelheid geld kan natuurlijk vorkomen dat deze kinderen een volkomen disproportionele hoeveelheid aandacht van de lesgevende nodig hebbe. Zeg dat een zorgleerling vijf minuten extra nodig heft, en vier zitten in de klas die tegenwoordig dertig man groot is. Dan gaat de helft van het lesuur op aan de vier probleemkinderen. En dit zijn de meest gunstige cijfers.
   Oftewel: de gelijkheid der mensen toegepast op het onderwijs aan probleemkinderen is een zware overbelasting voor het onderwijsklimaat, en heeft een aanzienlijke tot sterke daling in het onderwijsniveau tot gevolg.
    En iets dergelijks geldt voor een misschien iets minder ernstig achterstandige en problematische maar in ieder geval veel grotere andere groep: die van de allochtone leerling.  Dat die achterstand er is, zowel op cognitief als sociaal gebied, is door de feiten onderbouwd volkomen vaststaand uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail . De linkse ideologen willen deze ongelijkheid bestrijden door gedwongen menging van deze groep, die door sociale factoren voor en groot deel op min of meer geschieden scholen zitten, gedwongen te mengen met de geen-achterstand-hebbende rest van Nederland, dan omschreven als "wit", want hun bijpassende scholen heten "witte scholen".
    Het beleid van gedwongen menging van de zwarte achterstandsleerling vormt in 2011, na een beleidsvoornemen van de nieuwe rechte regering om dit beleid niet meer te ondersteunen, het middelpunt van een heftig maatschappelijk debat. In het kader van dit debat zijn de linkse ideologen gedwongen geweest het zijn van de allochtone leerlingengroep als een achterstandsgroep te erkennen uitleg of detail .
    Natuurlijk geldt voor deze achterstandsgroep hetzelfde als voor de oudere groep van het speciale onderwijs: de instroom van een dergelijke groep leerlingen doet het gemiddeld onderwijspeil aanzienlijk tot sterk dalen. Zoals al bekend is van die scholen waar de allochtonen leerlingen het sterkst zijn ingestroomd: de vmbo's en roc's, vooral in de groet steden,. Aldaar is het opsteken van inhoudelijk kennis al bijna of echt ondergeschikt geraakt aan het sociaal op de been krijgen en houden van groepen met sterke achterstanden, waaronder tienermoeders en diverse gradaties aan asocialen en criminelen.
    Afsluitend kunnen we dus constateren dat er sprake is van een aanzienlijke daling in het niveau van het onderwijs, en dat de grootste oorzaak daarvan de linkse ideologie van de gelijkheid der mensen is, wat betreft het allochtone geval versterkt door de ideologie van de gelijkheid der culturen. Aangezien het de grootse en de het hardst groeiende groep is, is de bedreiging voor het onderwijsniveau door de allochtone instroom het grootst. De kans dat dit indien niet gestopt, bijdraagt aan toekomstige maatschappelijke onrust is nu al aanzienlijk.
    Nog een klein bewijsje: zodra je de examens weer richting het oude niveau gaat brengen ..:
 

Uit: De Volkskrant, 08-11-2011, van verslaggever Robin Gerrits

'Veel meer gezakten door exameneisen'

Als de strengere exameneisen die in 2012 en 2013 praktijk worden, al dit jaar hadden gegolden, had eenvijfde van de circa 200 duizend kandidaten zijn diploma niet gehaald.
    Dit blijkt uit herberekening van de resultaten van vorig examenjaar, die de brancheorganisatie VO-raad maandag op zijn eerste lustrum in Amstelveen bekendmaakte. Vooral op havo en vwo zouden veel meer leerlingen zakken. ...


Red.:   De golf is nu ook in volle omvang bij de top aangekomen:


Uit: De Volkskrant, 05-01-2012, van verslaggeefster Maartje Bakker

TU Delft maakt studie minder zwaar: studenten zijn te traag

De Technische Universiteit Delft vermindert de studielast van haar opleidingen. Delen van vakken worden geschrapt. Sommige vakken verdwijnen zelfs in hun geheel. De universiteit wil dat studenten hun studie sneller doorlopen. ...
    De opleiding lucht- en ruimtevaarttechniek maakte de plannen als eerste concreet. De studielast moet met 15 procent krimpen. Dat wat niet essentieel is, moet eruit. 'Duurzame ontwikkeling' sneuvelde al.   ...
    Een andere flinke verandering is dat studenten in de toekomst een onvoldoende mogen compenseren met een voldoende voor een ander vak. Kamp: 'Het niveau gaat dan naar beneden. Maar de vraag is of je een slechte ingenieur bent als je voor één vak een 5 haalt.'    ...
   Delftse studenten zijn de langzaamste van het land. Slechts een kwart weet in vier jaar tijd een bachelordiploma te behalen, terwijl daar drie jaar voor staat. Tegelijkertijd staan de opleidingen aan de technische universiteiten erom bekend dat ze zwaar en moeilijk zijn.


Red.:    Dat laatste is waar. maar niet zwaarder of moeilijker dan in het verleden. Wat in niveau achteruit is gegaan is het gemiddelde niveau van de schoolverlaters. Maar het onderwijsniveau verlagen gaat niet helpen, weten zelfs de betere studenten:

  De studenten zelf vrezen dat de kwaliteit zal afnemen.
    'Als er delen van vakken verloren gaan, hoeven studenten minder te leren om een diploma te halen', zegt Wouter Verbeek, vicevoorzitter van de Delftse studentenvakbond. 'Het schaven aan en het schrappen van vakken maakt de studie minder waard. Er zullen minder goede ingenieurs afstuderen, terwijl het bedrijfsleven juist zo tevreden is.'

Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere factoren leidende naar dit besluit:
  De boosdoener van het beleid dat de TU Delft voert is volgens de studentenvakbond Halbe Zijlstra. De staatssecretaris van Onderwijs pleit voor een verhoging van het 'studiesucces': studenten moeten sneller afstuderen en de uitval moet omlaag. Universiteiten leggen zich in afspraken met de staatssecretaris vast op streefcijfers en krijgen minder geld als ze die niet halen.

En Delft is natuurlijk niet de enige:


Uit: De Volkskrant, 06-01-2012, van verslaggeefster Maartje Bakker

Technische universiteiten zoeken manieren om studie te verlichten

Niet alleen TU Delft soepeler

De Technische Universiteit Delft staat niet alleen in haar poging studenten sneller door hun studie te loodsen. In Eindhoven kunnen studenten moeilijke vakken ontlopen. Twente laat delen van inhoudelijke vakken vallen in ruil voor onderwijs in bijvoorbeeld creatieve vaardigheden. ...


Red.:   Maar gelukkig veroorzaakt dit nog de nodige ophef:


Uit: De Volkskrant, 06-01-2012, rubriek Stekel, door Martijn van Calmthout

Delftse middelmaat

Slechts een kwart van de Delftse studenten haalt zijn bachelor in vier jaar, terwijl er daar toch echt drie voor staan. Tot nog toe was dat geen echt probleem, maar volgens afspraken van de universiteiten met staatssecretaris Zijlstra gaan langstudeerders ook de instellingen geld kosten. Dus wordt het paard nu achter de wagen gespannen en de studie minder zwaar gemaakt. ... In feite begaat de TU een grote vergissing en is de grauwe middelmaat het voorland van de ooit gewilde ingenieurs. Een instelling kan nooit te hoge eisen stellen aan haar studenten, want wie er doorkomt heeft wel een ticket voor het leven. Delft moet de zweep over haar studenten halen. Omdat ze dat verdienen.


Red.:   Maar kennelijk nog niet genoeg ophef:


Uit: De Volkskrant, 30-01-2012, van verslaggeefster Maartje Bakker

Vijven, en toch een UvA-diploma

Voor een deel van de vakken een onvoldoende, maar toch het eerste jaar halen. Dat wil de faculteit der geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) studenten toestaan. Het voorstel valt bij de studenten niet in goede aarde.
    'Dit is natuurlijk idioot', zegt Sinead Wendt, voor studentenpartij Ons Kritisch Alternatief lid van de studentenraad van de faculteit. 'Wij willen dat je voor alle vakken een voldoende moet halen. De kwaliteit van het onderwijs moet voorop staan, niet het versoepelen van diploma-eisen om de rendementscijfers omhoog te krijgen.'   ...
    De voorzitter van Ons Kritisch Alternatief, Sam de Nijs, vindt het idee van de faculteit 'echt verschrikkelijk'. 'Dit betekent een enorme deflatie van het diploma.'
    De nieuwe examenregels zijn volgens De Nijs ingegeven doordat de universiteit krijgt betaald aan de hand van het rendement: hoe sneller en hoe meer studenten een diploma halen, hoe meer geld. 'Maar ze zouden niet de eisen moeten afzwakken, maar het onderwijs beter en uitdagender moeten maken.'    ...


Red.:   Wat dus, naast de algehele anti-kennishouding, de tweede kern van het probleem is: het rendementsdenken.
    Wat ook de oorzaak is van het volgende:


Uit: De Volkskrant, 28-02-2012, van verslaggeefster Maartje Bakker

Eenderde docenten voelt druk om studenten snel door studie te loodsen

Genade-zesjes voor studenten worden kwistig uitgedeeld

Tussentitel: Mijn baas heeft mij verplicht een scriptie met een 7 te beoordelen - Anoniem docent van de Universiteit Utrecht

Eén op de tien docenten aan universiteiten heeft studenten laten slagen terwijl ze dat niet verdienden. Ze versoepelen tentamens, geven 'genadezessen' en beschouwen een onvoldoende voor een afstudeerscriptie als een taboe.
    Dat blijkt uit onderzoek van vier studenten journalistiek die zich tezamen het Topje van de IJsberg noemen. De studenten van de Vrije Universiteit enquêteerden 180 docenten aan Nederlandse universiteiten. Daarnaast maakten ze een rondgang langs een deel van die docenten.
    Eenderde van de docenten gaf toe druk te ervaren om studenten snel door vakken te loodsen. Het Topje van de IJsberg noteerde verhalen over een jaarlijkse neerwaartse aanpassing van het tentamenniveau (aan de TU Eindhoven) en het vermijden van tentamenvragen waarvan bekend is dat studenten er slecht op scoren (Universiteit Twente).
    Bij de beoordeling van scripties gaat het er al even bedenkelijk aan toe. Zo vertelt Pál Nyiri, hoogleraar antropologie aan de Vrije Universiteit, dat hij als tweede lezer een onvoldoende wilde geven voor een scriptie. 'De eerste begeleider vond hem voldoende. Toen wilden ze mij vervangen door een andere tweede lezer. Dat gebeurde uiteindelijk niet, maar de druk was er wel. Studenten een onvoldoende geven voor een tentamen kan nog, maar bij een scriptie lijkt het geen optie. Een student die een onvoldoende dreigt te krijgen, kan zijn scriptie opnieuw insturen en slaagt dan bijna gegarandeerd.'
    De genadezes, in Groningen zelfs bekend onder de naam oprotzes, komt de docenten bekend voor. 'Soms geef ik een genadezes', zegt Timo de Rijk, hoogleraar design aan de TU Delft. 'Iedereen die daar verbaasd over doet, heeft boter op zijn hoofd.' Een anonieme docent van de Universiteit Utrecht: 'Mijn baas heeft mij verplicht een scriptie met een 7 te beoordelen, terwijl het duidelijk een 4 was.'
    De studenten van het Topje van de IJsberg - Roeland Müller, Dennis Been, Lisanne van der Drift en Jolien Scholte - begonnen hun onderzoek, omdat ze het vermoeden hadden dat het onterecht uitreiken van diploma's zich niet beperkte tot de hogescholen Inholland en Windesheim, en ook niet tot het hbo.
    Ze brengen de normvervaging onder universitair docenten in verband met de manier waarop universiteiten worden gefinancierd. Universiteiten zouden berekenende instellingen zijn, die erop gericht zijn de diplomabonus te incasseren die beschikbaar komt als een student afstudeert. ...


Red.:   En ook zo voorspelbaar ...
    Ook de ouders zijn nu helemaal wakker:


Uit: De Volkskrant, 23-08-2012, van verslaggever Peter de Graaf

Kritische ouder wil strenge leraar

Ouders hebben minder vertrouwen in het onderwijs, blijkt uit onderzoek van het blad J/M. Ze willen strengere leerkrachten en examens, maar de prestatiedruk mag niet toenemen.


Het vertrouwen van ouders in het Nederlandse basis- en voortgezet onderwijs is de afgelopen drie jaar dramatisch gedaald van 58 naar 34 procent. Veel ouders zijn voorstander van strengere leerkrachten, hardere exameneisen en betere feitenkennis, maar vinden ook dat de prestatiedruk voor de leerlingen niet verder mag toenemen.
    Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 600 ouders van schoolgaande kinderen tussen 4 en 16 jaar, dat is uitgevoerd door bureau RM Interactive. Het wordt vandaag gepubliceerd in het maandblad J/M voor Ouders, opdrachtgever van de enquête.
    Uit het onderzoek blijkt dat in 2009 nog 58 procent van de ouders het Nederlandse onderwijs kwalificeert als redelijk goed, goed of zeer goed. Dit jaar is dat percentage gedaald tot 34 procent.    ...
    Het verlies van vertrouwen is het grootst bij ouders van kinderen in het voortgezet onderwijs. Maar ook in het basisonderwijs heeft het vertrouwen een fikse knauw gekregen. ...


Red.:   Dat verschil is gemakkelijk verklaard:

  Meer dan tweederde van de ouders vindt dat het onderwijs te veel is gericht op het ontplooien van talenten van leerlingen en te weinig op zuivere kennisoverdracht.

Dit geldt sterker voor het voortgezet onderwijs.
    Ere wordt ook nog een domme opmerking gemaakt:
  Opvallend is dat veel ouders kritisch zijn over de kwaliteit van het onderwijs in het algemeen, maar de school van hun eigen kind of kinderen meestal wel goed vinden. Ondanks al hun zorgen en kritiek geven ze hun school nog steeds een voldoende: een 6,8 gemiddeld voor de basisschool en een 6,6 voor de middelbare school

Het gevolg van twee overbekende processen: het oordeel over eigen zaken is sowieso veel onbetrouwbaarder dan dat over zaken op afstand, en inmiddels bekend uit specifiek onderzoek is dat mensen onterecht positief zijn over de eigen keuzes, ongeacht de werkelijkheid.
    Elders hebben we al laten zien dat dit soort proecessen het gevolg zijn van andere sociologische trends, in het bijoznder: de overmacht van de alfa's in de maatschappij. Hetgeen bevestigd wordt door buitenlandse gevallen. In Engeland is de overmacht van de alfa's nog erger (de oude klassike studies van de oude klassieke universiteiten zijn daar de top in onderwijs en maatschappij - béta's wordt uitgebereid op neergekeken => (Snow)). En de val van het onderwijs nog dieper:


Uit: De Volkskrant, 04-09-2012, van correspondent Patrick van IJzendoorn

Engeland schrikt van aanpak diploma-inflatie

Engelse hoofdonderwijzers dreigen naar de rechter te stappen uit onvrede met de lage examencijfers die veel van hun leerlingen hebben gehad. Examencommissies hadden, zonder dat aan te kondigen, de juni-examens voor het vak Engels een stuk strenger nagekeken dan te doen gebruikelijk.
    Volgens schoolbesturen is er sprake van politieke inmenging: minister van Onderwijs Michael Gove had beloofd een einde te zullen maken aan de diploma-inflatie.
    Het was in de afgelopen zomers een vertrouwd beeld: Engelse scholieren die juichend kennisnemen van hun examenresultaten. Dit jaar was de stemming bedrukt. Voor het eerst sinds 1988 bleken de cijfers lager te zijn dan het jaar ervoor. Vooral de examens Engels waren een slagveld. Tienduizenden scholieren, die minimaal een gedoogzesje hadden verwacht, kregen tot hun schrik een onvoldoende. Er is vooral strenger gekeken naar spelling, interpunctie en grammatica.   ...
De examenverzwaring past in het beleid van de Conservatieve bewindsman die de geloofwaardigheid van het middelbaar onderwijs wil herstellen. Werkgevers en universiteiten klagen al jaren over de gebrekkige kennis die geslaagde scholieren hebben van met name Engels en wiskunde. Examens zijn de afgelopen vier decennia eenvoudiger geworden.
    Geholpen door de beroerde arbeidsmarkt, heeft de onderwijsrevolutie inmiddels ervoor gezorgd dat scholieren weer kiezen voor vakken als biologie, scheikunde, natuurkunde en aardrijkskunde. Dat is ten koste gegaan van 'nail technology', 'personal effectiveness', 'cake decorating', en 'health and safety'. Voor scholen was het aanbieden van zulke modieuze disciplines aanlokkelijk omdat een hoog slagingspercentage mooi staat op de ranglijsten.    ...


Red.:   En voor het onderwijsveld geldt ook daar dus naast de alfa-dominatie, die van de "links"-denkenden.
    Met enige regelmaat waren er het laatste jaar of zo berichten in de media dat het nu beter zou met het onderwijs - soms zelfs 'stukken  beter'. Hier is de waarheid:


Uit: De Volkskrant, 26-01-2013, rubriek Vrij zicht, door Martin Sommer, politiek commentator van de Volkskrant.

Voorwaarts en snel vergeten


De waarheid in het onderwijs is meer iets voor de fijnproever.


...  Ik oriënteerde mij op de Onderwijstentoonstelling in de Utrechtse Jaarbeurs. Daar word je overweldigd door kraampjes en thema's, alles wat maar heel in de verte met onderwijs te maken heeft. Van ergonomische schooltoiletten tot studievaardigheidstraining, van e-learning tot anti-loverboyscursussen, van faalangsttraining tot roostersoftware. Heel nuttig, zo'n bezoekje. Je ziet meteen hoe immens de belangen zijn, ook financieel.
    Wat op die beurs in het oog sprong: testen, toetsen en examineren zijn helemaal terug. Het Cito heeft een kolossale stand, andere toetsmethoden blazen hun deuntje mee in wat tegenwoordig 'opbrengstgericht leren' heet. Heel anders dan vijf jaar terug, toen het halve onderwijs achter het nieuwe leren aan liep. Toen welde de kennis op uit de leerlingen zelf en viel er dus niets te examineren. Nu wordt ook door studieadviesdienst APS, waar voorheen de ayatollahs van het nieuwe leren zaten, zonder blikken of blozen gewerkt aan kennisoverdracht, niveau en voortgang. Voorwaarts en snel vergeten, dat is Nederland, en met zijn allen meedeinen op de volgende modegolf.
    Dat er kennis wordt getest, is natuurlijk vooruitgang. Maar er is wel een vervelend ding aan. Bij examens horen ook afwijzingen en dat is niet gezellig. Minister Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker waren ook even in de Jaarbeurs. Het gaat heel goed in het onderwijs, zei Bussemaker op een podium. Alleen kan het nog beter. Van goed onderwijs naar excellent onderwijs, is de kreet. De vorige was, geloof ik, duurzame kwaliteit. De moeilijkheid is dat ik nog nooit een minister heb gehoord die zei dat het níet goed ging in het onderwijs.    ...
    Zo was het bewindsduo in december met een brief aan de Kamer gekomen. Dat was de dag voordat het kerstreces begon en de complete Kamer plus journaille zich warmliep voor de jaarlijkse slemppartij in sociëteit Nieuwspoort. Zo doe je dat met Kamerbrieven met een vervelende boodschap. Er stond ook nog eens slaapverwekkend 'Doorlopende leerlijnen taal en rekenen' boven.
    Je moest dus even doorbijten, maar dan had je ook wat. Het onderwijs in Nederland is van een hoog niveau, zo begint de brief uiteraard. Maar dan: 'de prestaties lopen terug' - het staat er gewoon. De internationaal vergelijkende toets Pisa is in 2009 slechter gemaakt dan de vorige in 2003. En dan volgt de maatregel die Bussemaker en Dekker liever niet van de daken schreeuwden: de invoering van een verplichte reken- en taaltoets in het mbo en voortgezet onderwijs is twee jaar uitgesteld. Reden: de proeftoets - niet zomaar een proefje, maar een met vijftigduizend leerlingen - is vorig jaar zo abominabel gemaakt dat men zich een hoedje is geschrokken.
    De getallen in de bijlage zijn onthutsend. Van de havo-leerlingen haalde 72 procent een onvoldoende voor de rekentoets. Op het vwo 32 procent. Op het laagste vmbo-niveau was dat 84 procent. Let wel, het gaat hier niet om integraal rekenen, maar om het minimale niveau om samenlevingsgewijs mee te kunnen.
    Het was niet moeilijk bevestiging te krijgen in de Jaarbeurs. Hilde Hacquebord werkt bij de Rijksuniversiteit Groningen. Zij ontwikkelde zelf een leestoets en en zei in haar kraampje dat een kwart van de kinderen die naar het vmbo gaan het begripsniveau voor elementair lezen mist, en een vijfde van de vwo'ers. De staatssecretaris bevestigde op het podium 'een bijzonder laag slagingspercentage'.    ...


Red.:    Ach jeeee ... En dat gaat niet beter worden zolang alfa's de wereld regeren.
    En dat is ook in Engeland het geval:


Uit: De Volkskrant, 13-05-2013, van correspondent Patrick van IJzendoorn

'Brits onderwijs steeds infantieler'

'Discussieopdracht: wat is de overeenkomst tussen Meneertje Precies en Adolf Hitler?' Deze vraag, met afbeeldingen van het nette personage uit de Meneer-boekjes van kinderboekenschrijver en illustrator Roger Hargreaves en 's werelds bekendste dictator, maakt deel uit van het lesmateriaal op sommige middelbare scholen in Engeland. Dit tot woede van de Britse minister van Onderwijs Michael Gove, die al jaren strijdt tegen de infantilisering van het onderwijs.
    Het gebruik van Mr. Men-personages om de Tweede Wereldoorlog beter te begrijpen is niet de enige klacht die de Conservatief Gove heeft. Hij hekelde ook het bestuderen van de Middeleeuwen aan de hand van een Disneyfilm als Robin Hood. Volgens Gove, die Engelse taal en letterkunde heeft gestudeerd op Oxford, tast de verdomming ook het vak Engels aan. Met toestemming van hun docenten schuwen leerlingen steeds vaker de klassiekers van Charles Dickens en Thomas Hardy om zich te verdiepen in Lord of the Flies, dat voorheen geschikt werd bevonden voor basisscholieren.    ...


Red.:   En net als hier gaat het over ideologie:

  Gove ... sprak over wat de socioloog Frank Furedi 'de cultuur van de lage verwachtingen' pleegt te noemen, waarbij leerlingen zelfs 'interactieve powerpoint-presentaties over welbekende, geanimeerde onderwaterpersonages als Nemo' mogen houden. Spottend vroeg Gove zich af wat de eminente Derde Rijk-deskundige Richard Evans ervan vindt dat de zwartste dagen uit de Duitse geschiedenis worden gereduceerd tot een ruzie tussen 'Meneertje Kietel en Meneertje Andersom'.
    Evans behoort tot de progressieve historici die kritiek hebben op Goves hervormingen van het geschiedenisonderwijs. De bewindsman wil dat leerlingen de Britse geschiedenis weer op chronologische wijze gaan bestuderen, compleet met jaartallen. Momenteel hanteren de scholen een curriculum waarin de wereldgeschiedenis op thematische en postmoderne wijze wordt behandeld. 
    ... Veel docenten en onderwijskundigen zijn tegen de herinvoering van traditioneel onderwijs.

Docenten van het type "Je moet de tere kinderzieltjes niet belasten met eisen, inhoud, en examens", en "Anders kunnen de zwartjes helemaal niet meer meekomen".
    Ook in Nederland gaat het nog steeds niet beter (hoewel poltici daar uitgebreid over liegen):


Uit: De Volkskrant, 22-07-2015, door Ton van Haperen is de auteur van De ondergang van de Nederlandse leraar

Onbevoegde leraren vertrekken niet vanzelf

Ongekwalificeerd lesgeven moet wettelijk worden verboden, in het belang van de kwetsbare leerling.


Tussentitel: Twee jaar les van een zwakke leraar is nooit meer in te halen

Er is geen land waar onbevoegd lesgeven zo makkelijk is als in Nederland. RTL Nieuws deed onderzoek naar het aantal onbevoegde lessen op middelbare scholen. 77,6 procent wordt door een bevoegde leraar verzorgd. Bijna een kwart niet dus. Het dieptepunt is Rotterdam. Een derde deel van de lessen in de havenstad is onbevoegd. Een verdeling over de schooltypen leert dat het vmbo meer onbevoegden heeft dan het havo. Het havo heeft er weer meer dan het vwo. Leerlingen die veel les krijgen van niet-gekwalificeerde leraren scoren slechter op het examen.    ...


Red.:   Rotterdam ... Een ruime portie allochtonen dus.
    En de afgeleide hoofdoorzaak wordt angewezen:
  Het verweer van schoolleiders en bestuurders is als de spreekwoordelijke langspeelplaat met de diepe kras. Bevoegde krachten zijn niet voor handen. Het valt met het kwaliteitsverlies reuze mee. Onder het leger onbevoegden zitten uitstekende leraren. Onder de bevoegde slechte. En zo'n opleiding? Ach, lesgeven leer je in de praktijk. Onbevoegd is niet altijd onbekwaam.

Wat natuurlijk allemal door politiek beleid is gekomen.
    Er wordt ook uitgelegd waarom dit zo slecht is:
  Deze manier van redeneren is een vergissing. Van het ergste soort. Vernietigend voor de status van het beroep. En misdadig jegens de Nederlandse jeugd. Het kapitaal van de toekomst. Want ja, lesgeven is een ervaringsambacht, ontwikkeling daarin gaat als autorijden, je leert het door doen. Maar voor beide activiteiten geldt: het is gevaarlijk, fouten kunnen fataal zijn en daarom moet je de toegang verdienen. En in het beroep leraar begint die toegang bij een studie van de te onderwijzen inhoud. Gevolgd door scholing in wat bekend is van opvoeden, leidinggeven aan groepen, leren van kinderen en leren in het schoolvak. En zonder een voldoende en aantoonbare ontwikkeling daarin moet iemand niet voor de klas mogen. Want pubers worden niet beter van amateurs die persoonsgeboden en intuïtief aanrommelen met een schoolboek. Om vervolgens schaamteloos een oordeel uit te spreken over de kwaliteiten en mogelijkheden van diezelfde kinderen.
    Studie, stage, bevoegdheid en dan een baan, dat is de koninklijke weg. Buschauffeurs zonder rijbewijs, artsen zonder diploma, het is ondenkbaar. En probeer het maar eens. In Vlaanderen. Onbevoegd solliciteren op een onderwijsbaan. De kans op een uitnodiging voor een gesprek is nul. Niet zo lang geleden was dat hier ook zo.

En toen kwam eerst de mammoetwet, en daarna ging het van kwaad tot erger:
  Maar toen kwam de grote ontspanning van de decentralisering. De overheid nam afstand. Net als de inspectie. Schoolbesturen verzelfstandigden. De lumpsum werd ingevoerd. In dit bekostigingssysteem vertegenwoordigden leerlingen de opbrengsten. Leraren de kosten. Kranten schreven over een dreigend lerarentekort. De nieuwe term zij-instromer verzorgde de wettelijke basis leren en werken voor de klas zonder kwalificatie. De goedkope onbevoegde leraar was meer dan welkom. Deze verloedering heeft twintig jaar lang de professionele cultuur op de scholen uitgehold.

En de neoliberalen ("Liever belastingverlaging dan onderwijs") van de VVD en de "Gelijkheid"s-ideologen van de PvdA zijn beslist niet van plan hieraan iets te verbeteren, want dat is "back to the future".


Naar Onderwijsbeleid, lijst , Rijnlands beleid , Rijnlands beleid, overzicht  , of site home .