PC-club: Jan Blokker
Jan Blokker is jarenlang beschouwd als de meest invloedrijke columnist in
Nederland - en was dat misschien ook wel, in vele kringen. Dit heeft hem op
een gegeven moment een bijna onaantastbare status bezorgd.
Kenmerk nummer één van Blokker is dat hij graag rabiate stukjes
schrijft over zaken en mensen die hem niet bevallen. Kenmerk nummer twee is
dat hij ook graag rabiate stukjes schrijft over mensen die rabiate stukjes
schrijven over zaken die hem wel bevallen, waarbij hij het rabiate schrijven
van die mensen sterk negatief beoordeelt.
Ervan uitgaande dat de opinies van Jan Blokker net zo goed opinies zijn
als de opinies van degenen waar hij zo negatief over oordeelt, en over hun
manier van schrijven daarover, veroordeelt hij dus in feite ook zijn eigen
manier van schrijven.
Deze vorm van negatief zelfoordeel komt veelvuldig voor bij
intellectuelen wier activiteit beperkt blijft tot het schrijven van "stukjes
over". In feite creëren ze zelf niets, en leven geestelijk van het creatieve
werk van anderen. Dezelfde vorm van geestelijke zuurheid is bekend van
recensenten van kunst- en cultuuruitingen, waarbij met name de Volkskrant
een decennialange reputatie heeft van zure commentaren; daarbij moet worden
aangetekend dat men dit zelf heeft toegegeven, en met enig succes probeert
het te verbeteren.
Ook Jan Blokker heeft op dit veld geëxcelleerd. In de jaren zeventig en
tachtig zat hij in de overheidsinstelling die films beoordeelde in verband
met het toekennen van subsidies. In die hoedanigheid heeft hij de
filmprojecten van Paul Verhoeven stelselmatig geprobeerd te blokkeren, met als
reden dat hij deze te commercieel en te weinig intellectueel vond. Paul
Verhoeven is toen zo ver gegaan een script in te dienen dat wel de benodigde
intellectuele diepgang had, en dat ook prompt wel werd goedgekeurd voor
subsidie. Alleen was de intellectuele diepgang ingebracht door Verhoeven en
scenarist Gerard Soeteman pure nep, zoals zij later hebben toegegeven; het
ging er alleen maar om Blokker c.s. een hak te zetten. Kort daarna is Paul
Verhoeven gevlucht naar Amerika, waar hij een aantal populaire en
maatschappijkritische films heeft gemaakt, als
Total Recall, Robocop, en Starship Troopers. Jan Blokker
heeft nooit iets bereikt dat deze statuur ook maar benadert.
Jan Blokker is dus behept met het negatieve zelfoordeel van de
niet-creatieve intellectueel. Dat hij in zijn stukjes af en toe goede
observaties heeft gedaan, doet niet af aan deze kwalificatie, want zelfs in
deze stukjes is de opbouwendheid meestal ver te zoeken.
Vanwege zijn langdurige rol als columnist in de Volkskrant heeft
Jan Blokker in belangrijke mate bijgedragen aan het intellectuele en culture
klimaat in Nederland. een klimaat dat inmiddels bekend is als de
"politieke-correctheid". Blokker stond mede aan de wieg ervan.
Blokker was ook één van de actiefste strijders tegen religie. Mogelijk
was hij de eerste die in de reguliere media de term "christenhonden" heeft
gebruikt - overigens: de mooiste (als laatste ter beschikking gekomen)
bewaren voor het moment dat Blokker zich uit heeft gesproken over de islam
(de Volkskrant, 04-03-2000, column door Jan Blokker):
De term "christenhond" is de volkomen tegenhanger of
evenknie van dat hoogst verboden woord uit de 2000-2004 "geitenneuker", en
zijn opvolger "kopvoddentaks". Hetgeen Blokker er
natuurlijk niet van weerhield later een fervent strijder voor de import van
de islam te worden. Moslims zijn immigranten, en
immigranten zijn GOED!
Nog zo'n puntje dat later zijn
grote waarde heeft bewezen. Het origineel is door de Volkskrant uit
het archief gehaald, maar het bestaan deze reproductie was men vergeten
(de Volkskrant, 15-05-2002, column van Jan Blokker):
De waarde van welke observaties bewezen werden op 6 mei 2002, toen Pim
Fortuyn vermoord werd.
Maar de christelijke godsdienst was toch wel
één van zijn favorieten (de Volkskrant, 08-01-2005, column van Jan Blokker):
En (de Volkskrant, 19-01-2005, column van Jan Blokker):
En (de Volkskrant, 16-04-2005, column van Jan Blokker):
Sterk kritische ten opzichte van religie dus, die Blokker.
Maar die vrijheid die Jan Blokker zichzelf gunt ten aanzien van kritiek
op religie, is wel redelijk exclusief (de Volkskrant, 18-12-2004, column van Jan Blokker):
Zijnde een in 2004 bekende rijtje van andere
religie-critici. Maar wel een ander soort religie-critici. Dit zijn namelijk
de religie-critici die kritiek hadden op een andere religie. Deze religie-
critici hadden kritiek op de religie van de islam. En als je kritiek hebt op
de religie van de islam, is religie-kritiek ineens fout. Terwijl de
religiekritiek van Jan Blokker natuurlijk hartstikke GOED! is.
Overigens was christen-bashen natuurlijk niet de enige vorm van
politieke-correctheid die Jan Blokker bedreef - dat soort dingen gaat
meestal samen met het hele complex. Hier een voorbeeldje (de Volkskrant, 26-02-2005, column van Jan Blokker):
Gevolgd door een hele stroom van het bekende ranzige
taalgebruik en zo mogelijk nog ranziger manier van argumenteren, waarvan het
hellend-vlak en het zwart-witdenken nog de meest bescheiden uitingsvormen
zijn. Zwartmakerij is de regel. Want bemoeizorg is iets dat op drie van de
gevoeligste linksige poltiek-correcte tenen trapt: het individualisme
, de angst voor regels
, en de angst voor orde en netheid
. Stel je voor: dat zij niet meer de vrijheid zouden hebben om te roken,
zuipen, neuken en cokegebruiken, en te pissen op de geschrobde stoep van dat
verschrikkelijke brave burgermannetje ...
En ten overvloede een schets van de gevolgen van deze
gorigheden (de Volkskrant, 08-07-2013, van verslaggeefster Maud Effting):
De gevolgen dus zijnde dat deze mensen enkele tientallen jaren aan hun
lot zijn overgelaten. Een gevolg waarvoor daders als Blokker eigenlijk
verantwoording zouden moeten afleggen. In de woorden van socioloog Tony Judt
(de Volkskrant, 05-07-2008, door Leonard Ornstein
):
Judt is hier nog vriendelijk - maak van dat
'enthousiasme' maar "blinde ideologische fanatisme".
Jan Blokker verdween niet al te lang daarna uit het beeld van
de redactie, doordat hij na een kleine ruzie verhuisde naar NRC
Handelsblad. Hier een opiniebijdrage waarin hij zijn standpunt aangaande
religie-kritiek nog eens expliciet toelicht (NRC Handelsblad, 24-12-2007, door Jan Blokker):
Waarna je meteen zou kunnen afsluiten, om naar
het toilet te rennen, om jezelf te ontluchten na zo veel hypocrisie. Voor de
aardigheid toch nog wat stukjes uit een artikel dat een ruime
broadsheet-pagina moet hebben beslagen:
Wat een gorigheid. natuurlijk is het vele waarschijnlijker dat er een moeder
van een bommenlegger of een zwarte weduwe schuilt onder hoofddoek en boerka,
dan een Sheherazade. De Sheherazades hebben die rotzooi allang afgelegd.
Allemaal teken van Verlichting, dat weigeren om foto's van homo's op te
hangen of je Sheherazade door een arts te laten onderzoeken, volgens Jan
Blokker. Dit geheel natuurlijk in tegenstelling tot vrouwen die lange rokken
dragen. Dat zijn "christenhonden"-vrouwen.
De gewraakte schrijver Joost Zwagerman ligt een en ander nog eens voor
ons toe (de Volkskrant, 14-02-2008, door Joost Zwagerman, schrijver):
Oké, daarmee lijkt Blokker wel genoeg neergezet als een fundamentalist in de
religie der hypocrisie.
Maar hij kan het zelf toch beter. Hier zijn
oudste voor deze redactie beschikbare stukje over het christendom (de Volkskrant, 23-05-1978, column door Jan Blokker):
Oké, nu hetzelfde stukje met de voor de hand
liggende rolverwisseling:
En daar kunnen de moslims het voorlopig weer mee doen.
Het is een vorm van mosterd na de maaltijd, maar toch nog wat
andere Blokkerbijdragen. En een andere lezer van NRC constateerde
iets dergelijks als Zwagerman - eerste het stukje van Blokker en dan het
commentaar (NRC Handelsblad, 14-12-2009, column door Jan Blokker):
|
...
... “Getverderrie. We zitten nu al bijna acht jaar met een
minister-president die van Mabelgate tot Catsgate een gemiddelde van vijf
blunders, mistaxties, halve leugens en ontkenningen per maand op z’n
conduitestaat heeft gescoord – en iemand hoeft maar een half woord van
twijfel, ongeloof, of kritiek tegenover hem te uiten, of hij barst uit zijn
vel van Christelijke woede.” |
Het antwoord (Volkskrant-weblog, 19-12-2009, door Peterus):
Zoals de laatste auteur al suggereert: Jan zou
zo nooit over moslims spreken. Wel over christenen. En zo droeg Jan sterk
bij aan de politieke-correctheid en het multiculturalisme: Nederlandse
cultuur is fout, moslims of immigrantencultuur zijn goed.
Uiteindelijk overkwam Jan Blokker wat iedereen overkomt: hij
overleed. Hier een citaat uit zijn necrologie van een naaste collega (uit
de Volkskrant, 12-07-2010, door Pieter Broertjes, oud-hoofdredacteur van
de Volkskrant):
Blokker was een glasharde liberaal. Een regelrechte verrader van de zaak van
de sociale maatschappij. Zoals duidelijk bleek toen er echte keuzes gemaakt
moesten worden:
De liberaal is namelijk vrijwel altijd ook multiculturalist en kosmopoliet.
En wie Blokker nu nog van enig gevoel van smaak of proportie verdenkt:
Klopt. Met Blokker vooraan, zie:
Bert
Wagendorp schrijft politiek-correcte en multiculturele en andere
niemendalletjes met een rellerige stijl als ideaal vertolker van het
"linksige" onderbuikgevoel en rancune jegens iedereen die wat nuttigs doet
. Slechts
twee reactie in de Wagendorp-stijl waren er nodig om hem de benen te laten
nemen van zijn Volkskrant-weblog - het is namelijk bijzonder makkelijk te imiteren:
gooi wat Ad hominems, hellend-vlak vergelijkingen en een dikke scheut
onderbuik-emoties door elkaar, termen vergelijkbaar met
"Wilders-klootjesvolk dat moslims wil deporteren" en je hebt je Wagendorpje
al te pakken. Hiernaast staat een aardige illustratie van de basishouding
die eraan ten grondslag ligt van zijn evenbeeld Francisco van
Jole
- die vinger
is de vinger die deze drie heren opsteken tegen de onderste tweederde van
Nederland.
En mocht u dit stukje wat scherp vinden, bedenk dan dat het is
geschreven met de lessen van twee van de beste leermeesters dienaangaande
in het achterhoofd.
Om af te sluiten met een even stijlvast en welgemeend:
Getverdemme!
Naar PC club
, Cynische intellectuelen
, of site home
·.
|