PC-club: Aleid Truijens

Na lang aarzelen komt het er dan toch eindelijk van: een verzameling in de serie PC-club  oftewel de club van politiek-correcten over Aleid Truijens.

Truijens is al vrij lang columnist bij de Volkskrant, met als onderwerp "onderwijs". Haar voornaamste "strijdpunten" zijn die tegen managers in het onderwijs, die ze aanduid met "bestuurders", op alle mogelijke lagen, en tegen dwaze onderwijsplannen, op alle mogelijke niveaus en gebieden.

Een rede voor grote hoeveelheden sympathie van deze redactie.

In het begin van haar carrière heeft ze zelfs een niet mis te verstane opmerking gemaakt over de jongens die haar toen tienerdochters lastig vielen op school en elders: dat waren Marokkanen. Natuurlijk niet zo benoemd maar duidelijk genoeg aangeduid.

Dat het nu toch komt tot een verzameling, is tevens een illustratie van een stelling van deze redactie: zelfs de minste vorm van politieke-correctheid wordt voortdurend een beetje erger, en eindigt met een vrijwel totale val in de kuil.

In dit geval was die val bijna onvermijdelijk, als je niet iets redelijk drastisch en dramatisch wil doen: afstand nemen van "De Gelijkheid der Culturen". In de praktijk tevens: "De Gelijkheid der Etnieën".

De onvermijdelijkheid zit in het gestaag groeiende percentage allochtonen in het onderwijs, en de bijbehorende niveaudaling.

Dat 'bijbehorende' is dus en natuurlijk hartstikke verboden.

Maar die niveaudaling blijft dus maar duren en wordt steeds erger, en daarover rapporteren en berichten is wel toegestaan.

De allochtone origine ervan absoluut niet.

Dat 'absoluut niet' kan je concluderen uit het feit dat het nu al enkele jaren in steeds urgentere taal over de leesvaardigheid van scholieren gaat, terwijl de opzichtige primaire oorzaak: de allochtone kinderen in de formatieve jaren opgevoed worden in een allochtone taal in plaats van Nederlands, en de secundaire: dat allochtone kinderen thuis niet wordt voorgelezen uit voorleesboekjes (er zijn geen voorleesboekjes in het Turks, Arabisch, berbers, en winti), daarbij absoluut niet genoemd worden.

Ook niet door Truijens, die het ook bijna om de andere column heeft over die leesvaardigheid, die, beweert men, zo ver is afgenomen dat een derde van de leerlingen als functioneel analfabeet van school komt.

De best mogelijke reden om alle schroom opzij te zetten, maar dat gebeurt dus niet.

Voor we aan de directe aanleiding toekomen, eerst een paar van de recentere bijdrages van Truijens. Als eerste de laatste alarmmelding (de Volkskrant, 30-01-2024, column door Aleid Truijens):

  Een onderwijszaak à la Urgenda tegen de overheid? Eerst maar eens die leestoetsen afschaffen

Het komt niet vaak voor: een motie waar alle 150 leden van de Tweede Kamer zich achter scharen. Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Chris Stoffer (SGP) kregen het voor elkaar. Hun motie van 18 januari ging over de beroerde leesvaardigheid van Nederlandse kinderen, de steile achteruitgang die bleek uit het internationale Pisa-onderzoek en het alarmerende feit dat eenderde van onze 15-jarigen functioneel ongeletterd is.    ...

En wat was de oorzaak, volgens hen:
  ...    Het lek was boven, dat was de indieners goed ingefluisterd: het vermaledijde vak begrijpend lezen, dat niet leidt tot diepgaand begrip. ...

Het ligt aan het onderwijs. Het leren van begrijpend lezen leidt niet tot diepgaand begrip.
    Wat dat laatste is, wordt even niet vermeld, maar los daarvan: in Bloemendaal en 't Gooi lijkt het niet tot problemen te leiden.
    Dat staat er niet, maar kan je op de vingers van één hand natellen, want de ouders aldaar volgen dit soort dingen redelijk goed.
  ... Zij verzochten de regering 'de focus van het leesonderwijs te verleggen door scholen nadrukkelijk in staat te stellen bewezen effectief leesonderwijs te geven met kennisrijke teksten'.Mooi zo! Wie kan hier nu eigenlijk tegen zijn? Het is ook wel het ei van Columbus hè, dat lezen ergens over moet gaan en leesvaardigheid niet het beheersen van trucjes is.    ...

Hm ... Er is nauwelijks iets dat meer vol trucjes zit als taal, en dat zijn allemaal trucjes die je moet leren voordat je kan gaan begrijpen wat er gezegd wordt.
    Zo is er het taaltrucje dat Engelsen zeggen "Rather good" en bedoelen dat ze iets waardeloos vinden, en als ze iets goed vinden, zeggen ze "Not bad".
    Dat ligt verscheidene niveaus boven "Die meisje" ...
    In 2016 durfde ze dat laatste nog te noemen (de Volkskrant, 27-02-2016, colum door Aleid Truijens):
  Pabo meer gebaat bij kwaliteit dan diversiteit

Tussentitel: Is het belangrijk om iemand uit je eigen groep voor de klas te hebben?

Help! De pabo is witgewassen! Alarmerend nieuws, begin deze week. Heel weinig allochtone studenten kiezen voor de pabo. De leerkrachten die de komende jaren voor de klas komen, zullen samen steeds minder een afspiegeling van de bevolking zijn.   ...
    Het zijn die akelige toelatingstoetsen die pabo-studenten afschrikken. ...
    Om toegelaten te worden, moet iedereen minimaal een havo-3-niveau hebben voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek ...
    Veel studenten worden bij voorbaat afgeschrikt door die hoge eisen. ...
    En toch: we hebben dit gewild. De kwaliteit van de pabo moest omhoog, en snel een beetje. 'We', de minister van onderwijs, de Onderwijsinspectie, de basisscholen zelf en het vervolgonderwijs vonden dat. En niet te vergeten de ouders, die tot hun verbijstering leerkrachten zagen die geen staartdeling konden maken, 'me klas' schreven, 'die meisje' of 'ik wordt', die nooit een boek lazen en niet wisten waar Mozambique ligt. Dat gold natuurlijk niet voor alle leerkrachten, maar te veel studenten verlieten de pabo met vederlichte bepakking. ...

En daar staat zonder meer: dat waren de allochtonen!
    Dat is nu dus absoluut verboden.
    Niet omdat de kloof kleiner is geworden, natuurlijk, maar groter. Zie dat ...
  ... de steile achteruitgang die bleek uit het internationale Pisa-onderzoek en het alarmerende feit dat eenderde van onze 15-jarigen functioneel ongeletterd is.    ...

... uit het eerste artikel.

Maar dat is dus allemaal politieke-correctheid geworden. Een voorbeeld (de Volkskrant, 06-02-2024, column door Aleid Truijens):
  Afgedwongen solidariteit is geen solidariteit. Maar bescherm kinderen tegen buitensluiten

... Paarse Vrijdag ... hadden we twee maanden geleden ...
    Het is de dag waarop je, door paarse kleren te dragen, uitdrukt dat je solidair bent met lhbti'ers, of dat je vindt dat iedereen zichzelf mag zijn. Daar kun je toch moeilijk tegen zijn, lijkt me, net als tegen de wereldvrede. Dat blijkt anders te liggen. ... Telkens leidt de dag tot protesten ...

Zo, en waar, denkt u, dat Aleid Truijens de voornaamste problemen met de discriminatie van homo's ziet?
    Als je de vraag moet stellen weet je al wat het antwoord is:
  ... Telkens leidt de dag tot protesten; zowel uit de 'antiwoke'- als uit de conservatief-christelijke hoek klinkt steevast verontwaardigd geloei: dit gedachtengoed wordt kinderen opgedrongen!    ...

Weet u nog wel ... De corona-vaccinatieweigeraars woonde in Urk, in plaats van Amsterdam-Oost en de Schilderswijk ...

En in de aanleiding voor de verzameling is dat nog duidelijker (de Volkskrant, 27-02-2024, column door Aleid Truijens):
  Wat er uit die jongensmonden komt, is weerzinwekkend. Red de jongen

Aleid Truijens heeft zelf geen jongens, dus waar heeft ze deze wijsheid vandaan?
    Dat staat pas in het midden van het artikel:
  ...    De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema sprak met jongeren op een Amsterdams roc en schrok, blijkt uit een reportage in de Volkskrant. Enkele jongens zeggen onbekommerd dat vrouwen niet moeten werken, dat de man thuis 'kapitein' is, dat ze een zoon die homo is de deur zouden wijzen. ...

Het staat er natuurlijk ook niet daar. maar ook daar is de zaak glashelder, want de scholen die F. Halsema bezocht heeft zijn mbo-scholen, ROC's uitleg of detail .
    Allochtonenscholen.
    En zelfs de Volkskrant hanteert voor de gefingeerde scholierennamen voor de helft de "Mohammeds".
    Dat is dus volgens Russell en het Informatiefilter minstens 80 procent.
    Dus als je dat gelezen hebt in je lijfblad waarin je zelf columnist bent, ga je op zoek in je filterbubbel, en kom je bij ...
  ... The Guardian schreef ...

... de Engelse variant van de Volkskrant. En die schreef over ...
  ... een onderzoek van bureau Ipsos...

... hartstikke elite, zo'n bureau, en hartstikke politiek-correct, dus dat ondekt dat ...
  ... een op de zes mannen tussen de 16 en 29 jaar ... [vindt, red.] dat het feminisme ...

Waarna je ook alweer weet wat er komen gaat want 'feminisme' is een term uit de blanke wereld.
  ... veel kwaads heeft aangericht. ...

Dit geheel in tegenstelling tot de allochtone jeugd, die die term niet kent maar doodgewoon wéét dat vrouwen minderwaardig zijn.
    En alsof om te bewijzen dat dit niet alleen politiek-correctheid is maar ook haar nog naargeestiger uitwas, het wokisme, wordt dit "bewezen" met dit:
  ...  Mannelijke helden zijn vrouwenhater Andrew Tate ...

Het icoon van de wokistische mannenhaat: "Alle mannen zijn als Andrew Tate!!!"
    En om te bewijzen dat het allemaal gewoon pure kwaadaardigheid is, ook nog:
  .. en Jordan Peterson, een psycholoog die mannelijkheid propageert. ...

..., en dat mag niet. Mannelijkhed is FOUT!!!, en mag je niet propageren, in tegenstelling tot vrouwelijkheid, dat is GOED!!!, en kan niet genoeg gepropageerd worden,.
    Net als "zwartheid" uitleg of detail en "islam" uitleg of detail natuurlijk, dat mag je ook allemaal onbeperkt propageren.
    Overigens is dat propageren door Jordan Peterson ontstaan als reactie op de wokistische terreur die stelt dat mannen niet deugen.
    Welk laatste dan door instituten als Ipsos wordt aangeduid als 'feminisme', en door Volkskrant-scribenten worden overgenomen, vaak in de combinatie:
  ... Mannelijke helden zijn vrouwenhater Andrew Tate en Jordan Peterson. ...

... terwijl het 100 procent zeker is dat mensen die Jordan Peterson, een intellectueel, volgen, en dat zijn uitsluitend mensen die het met hem eens zijn, voor de volle 100 procent een grote afkeer hebben van Andrew Tate, een vuikbekkende mannetjesputter met een IQ van 80.
    En de politieke-correctheid zet ze altijd naadloos naast elkaar.
    Want dit heeft Aleid Truijens niet zelf verzonnen, maar volkomen op de automatische piloot opgeschreven aan de hand van iets dat ze meerdere tot vele malen in haar filterbubbel gelezen heeft.
    Maar dat ze eigenlijk wel weet waar de schoen wringt, staat dan hier:
  ...  Meer aandacht in het onderwijs voor gelijke rechten, discriminatie, seksisme en geweld. ...

Eigenlijk helemaal en volkomen fout, dus.
    Dit is helemaal geen taak van het onderwijs, maar van de opvoeders.
    Het onderwijs is er voor taal, en rekenen, enzovoort.
    Maar ...
  ..  Maar vergeet niet dat ons gesegregeerde onderwijs al decennialang bijdraagt aan de kloof. ...

Hoe bedoelt u, gesegregeerd?
    Meel in de mond!
    Vroeger het christelijke, en vandaag het moslim-onderwijs. Of moslims in het onderwijs, die bijvoorbeeld gebedsruimtes eisen.
  ... Alles wat die had kunnen verkleinen - brede scholengemeenschappen waar kinderen elkaar wél tegenkomen ...

Een fata morgana. Brede scholengemeenschappen zijn massa-scholengemeenschappen die zich volkomen spontaan opsplitsen is de culturele deelgroepen.
  ...  meerjarige brugklassen ...

Heeft hier niets mee te maken.
  ... geen vmbo's in verpauperde wijken ...

En "Stamp, stamp, stamp!", daar is de olifant in de kamer.
    De ALLOCHTONEN!!! (twee maal)
    En het idee dat je barbaars opgevoede allochtone jeugd ('verpauperde wijken') kan verlichten door ze in contact te brengen met beschaafd opgevoede Nederlanders is datgene waarover een oordeel wordt geleverd in de aloude zegswijze "Goed geld naar kwaad geld gooien". Of in meer praktische termen: de allochtone jeugd is door hun oudere broers de criminaliteit ingetrokken met baantjes als drugs-uithaler in de haven, en de blanke jeugd wordt daarin meegezogen door het geld waar die allochtone klasgenoten mee rondlopen.

En daar zijn we dus: de ontkenning van de allochtone achterlijkheid, die grote schade toebrengt aan onze eigen samenleving.

Overigens is Truijens wel degelijk gewaarschuwd, naar aanleiding van deze bijdrage (de Volkskrant, 02-01-1024, column door Aleid Truijens, schrijft over onderwijs, opvoeden en opgroeien):
  Verwacht van het 'smartphoneverbod' geen wonderen voor de leesvaardigheid

En dat klopt, maar niet vanwege de redenen die ze noemt, maar vanwege deze (de Volkskrant, 06-01-2024, ingezonden brief van G.J.J. van Velzen, Utrecht):
  Onderwijsachterstand

Aleid Truijens verwacht van het smartphoneverbod geen wonderen voor de leesvaardigheid (Dinsdag, 2/1). Ik denk dat ze gelijk heeft.

Toch zijn er ook andere, niet bij veel mensen bekende redenen waarom bepaalde leerlingengroepen onderwijsachterstanden oplopen. Zijn de ouders wel taalvaardig? Of behoren zij ook tot de grote groep van 2,5 miljoen laaggeletterden?

Kennen zij wel voldoende manieren om hun kinderen met taal en rekenen te stimuleren?

Dat deed me terugdenken aan mijn ervaringen met taallessen voor Marokkaanse kinderen in de achterstandsbuurt in Utrecht, waar ik tot medio 2015 ruim zeven jaar werkzaam was als opbouwwerker. Dat beroep is in Utrecht geheel ten onrechte afgeschaft.

Het werd pas problematisch toen ergens in 2011 of 2012 kinderen van 6 tot en met 12 jaar uit deze doelgroep ineens driemaal per week na school verplicht naar koranlessen moesten.

Mijn collega van het kinderwerk maakte daar bezwaar tegen. Ze sprak de moeders aan: zo blijft er nog minder tijd over voor de kinderen om vrij buiten te spelen. Wij gaven signalen af naar de gemeente op wijkniveau over deze verandering, die de kinderen bepaald niet ten goede kwam. Zij hadden een enorme hekel aan de koranlessen. De kinderen begrepen vaak niets van deze teksten, maar moesten sommige zaken wel uit hun hoofd leren. Deze verandering markeert de parallelle samenleving die in die achterstandsbuurt zichtbaar werd.

Het zou me niet verbazen als dit in veel andere buurten in Utrecht, zoals Overvecht, ook een negatieve invloed heeft gehad op de taalverwerving van kinderen. Vandaar deze aanvulling.

Het lijkt me van belang dat er eens serieus onderzoek gedaan wordt naar de huidige situatie, of dit proces elders ook plaatsvond en welke ontwikkelingen er sindsdien hebben plaatsgevonden. Want met een miljoen moslims in ons land lijkt het mij essentieel om precies te weten waar de achterstanden vandaan komen en welke groep(en) dit betreft.

Geen reactie op gekomen, natuurlijk.
    Van niemand.
    Wat moeten ze zeggen ...

Een favoriet onderwerp: toetsen. Aanleiding deze keer: de nieuwe toets, ingevoerd 2024, aan het eind van basisschool ten einde een keuze te maken voor het vervolgonderwijs, als vervanging van de voorheen algemeen geldende Cito-toets (de Volkskrant, 23-07-2024, column door Aleid Truijens):
  De doorstroomtoets geeft kinderen meer kansen, maar jong selecteren en sorteren blijft een wreed systeem

Dit zijn drie overtredingen in de vorm van absolute, niet-genormeerde, oordelen:
 -  'meer' dan wat?
 -  'jong' ten opzichte van wat?
 -  'wreed' ten opzichte van wat?
    Of geformuleerd in gezond-verstandtaal: "Is oud selecteren geen wreed systeem, en waarom niet?"
    Bezwaren van de soort dat zo'n kop dingen noodzakelijkerwijs afkort, zijn ongeldig: taal is rekbaar genoeg om goede voorstellen goed te kunnen samenvatten. De samenvatting deugt bijna altijd niet omdat het origineel niet deugt.
    Wat details:
  Eén ding verbaast mij bij de ophef over de 'doorstroomtoets', zoals de eindtoets in het basisonderwijs nu heet: de emoties - bij ouders, leraren en schoolbesturen - lopen veel hoger op dan bij de verontrustende berichtgeving over de dalende kwaliteit van ons onderwijs ...
    Begrijpelijk is de emotie wel, want er hangt nog steeds ontstellend veel af van het schooladvies in groep 8: de opleiding die je 'mag' volgen (veel kinderen hebben geen keuze) en het toekomstperspectief worden goeddeels bepaald ...

Hier staat dus dat 'jong' uitgewerkt. Met al die fout in de kop:
  Er hangt ontstellend veel af van het schooladvies: de opleiding die je 'mag' volgen (veel kinderen hebben geen keuze) en het toekomstperspectief worden goeddeels bepaald. Dit geldt voor het advies als dat gedaan wordt in groep 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, enzovoort. ...

Oftewel: die kop is ontzettend dom, want de redenatie erachter is ontzettend dom.
    Of beter: de redenatie is wat de Oude Grieke/Romeinen al benoemd hebben als Non sequitur : het gestelde volgt niet uit de aannames.
    De aanname zijnde dat het schooladvies aanzienlijk verandert met de leeftijd waarop dit gedaan wordt.
    Dit is in tegenspraak met alle praktische ervaring: van de extremen staat volkomen helder vast dat deze kan bepalen op leeftijden vanaf vier jaar: de genieën en de zwakzinnigen zijn er dan al uitgehaald.
    En dit gaat geleidelijk aan vanaf beide uiteinden naar het gemiddelde niveau, maar naarmate men dichter bij het gemiddelde niveau komt, zal de keuze dus ook minder uitmaken.
    En domheid nummer twee in de kop, ook te vertalen in een gezond verstand-redenatie:
  De wreedheid van het schooladvies hang niet af van de leeftijd waarop deze gedaan wordt.

Of in nog andere gezond verstand termen:
  Uitstel van het schooladvies heeft de waarde van de tegelwijsheid "Morgen is alles gratis".

En dat is onverkort pure domheid.
    Andere domheden:
  ... maatschappelijke waardering, inkomen, kans op de woningmarkt en zelfs gezondheid, geluk en levensverwachting stijgen met het opleidingsniveau. Dat is onrechtvaardig en onterecht, want inderdaad, verzorgenden en bouwvakkers zijn even nuttig en nodig als artsen en informatici ...

Dat heeft niets met het selectieproces en -moment te maken. En dit argument staat er in meerdere variaties.

  ... Onderschatting in groep 8 leidt vaak tot levenslange frustratie....

Weer eenzijdig: voor overschatting kan je hetzelfde stellen.
    Het artikel bevat ook bewijzen van de origine van deze domheden: "De Gelijkheid der Individuen".
  ... Waarom zou je leerlingen niet meteen ruimhartig kansen gunnen?
    Ideaal is een flexibel systeem waarin alle kinderen veel leren, theoretische en praktische vakken gelijkwaardig zijn, je niet 'stijgt' of 'afzakt', niemand je voortdurend de maat neemt, en je gaandeweg ontdekt waarin je goed in bent en wat je leuk vindt. ...

Dit is het model van de vrije school. Iets dat werkt met intrinsiek gemotiveerde leerlingen, in klassen niet groter dan 15 (echt maximaal 18) stuks, en met docenten die in alle vakken, praktisch vanaf timmeren tot de subtiliteiten van de hogere wiskunde, voldoende bekwaam zijn.
    Volstrekt onmogelijk.

Een tussendoortje (de Volkskrant, 10-09-2024, column door Aleid Truijens):
  Ziet Omtzigt niet dat overheid en schoolbestuurders elkaar in een wurggreep houden?

Hendrik Jan Schoo (1945-2007), de naamgever van de lezing die Pieter Omtzigt vorige week hield, was een schoolmeester, een echte. ...

En de rest gaat over onderwijsbeleid en Omtzigt (met het bekende ontkennen van de allochtonenfactor), met dit als tussendoortje:
  ... Ik had Omtzigt als politiek alternatief afgeschreven na zijn onvergeeflijke aanpappen met de PVV en zijn populistische praat over migratie. . ...

Ach jee ...

Nog een "Ach jee"-tje.
    Een man heeft weer eens de bal erin getrapt dat de vrouwen de kinderen krijgen, en dat de natuur daar rekening mee houdt. Maar dat is natuurlijk heel FOUT!!! Bijvoorbeeld zo (de Volkskrant, 01-10-2024, column door Aleid Truijens):
  Moeders betalen bij ons een hogere prijs voor het ouderschap dan vaders

En:
  Moeders ontvangen overal een hogere beloning voor het ouderschap dan vaders

... namelijk een doel in het leven.
    Best lastig om te verwerven, een doel in het leven.
    Vrouwen krijgen het zomaar.
    Hoeven ze niets voor te doen.
    Alleen maar lief glimlachen tegen een man.
    Zoals Harrison Ford al opmerkte over wat de inspanning van de vrouw is in het verkrijgen van een relatie en de rest "Just show up!" uitleg of detail (of ga even alleen aan een tafeltje zitten in een café en wapper een beetje met je haren uitleg of detail ; of zorg dat je moeder het paard traint om stil te gaan staan als de wagen onder de appelboom staat uitleg of detail )
    En er was nog meer onzin, na eerst het "Maar de Slavernij"-syndroom afgewerkt te hebben:
  ... een opiniestuk nagonsde in mijn hoofd, dat van Tom Schulpen, emeritus hoogleraar Kindergeneeskunde (de Volkskrant, 24-9). De titel luidt 'De druk op moeders met topfuncties is eigenlijk tegennatuurlijk' ...
    Bij de combinatie van 'moeders' en 'tegennatuurlijk' gaan bij mij alle alarmbellen af. Eeuwenlang werd 'de biologie' aangevoerd om vrouwen te kleineren. Hun hersenen, afgestemd op zuigelingen en jonge kinderen, zouden te klein zijn, waardoor ze niet analytisch konden denken of serieus studeren. Vrouwen zouden hyper-emotioneel zijn, tot hysterie aan toe - reden om hen thuis te houden, handelingsonbekwaam te verklaren en hun stemrecht en toegang tot opleidingen te onthouden.    ...

Oftewel: "Vanwege Djenghis Khan,, moeten alle Mongolen de gevangenis in".
    'En zo kunnen we nog uren doorgaan" (cit. FdJ).
     Maar het stuk van die Schulpen ...
  ... staat bol van de seksistische vooroordelen en stereotyperingen. ,,,

... zoals ...
  .... Het 'moederbrein' zou maken dat moeders vooral gericht zijn op zorgen en inleven. ...

... en dat is heulemaal nie waar.
    En de man bedoelde het zo goed:
  .... Daar moeten we 'rekening mee houden', vindt Schulpen. Hoe dan? ...

Nou, zoals het nu al gaat: Vrouw? Dan dus geschikter!
    Want vrouw.
    Truijens ...
  .... Door minder vrouwen in topfuncties aan te nemen? ...

...liegt het omgekeerde.
  .... Door niet langer te streven naar gelijkwaardigheid? ...

Er is geen "gelijkwaardigheid" in de zin die Truijens cum suis bedoelt: volstrekte gelijkheid.
  ... Dat vertelt Schulpen er niet bij. ...

Nee, waarom zou 'ie ...
    Omdat 'ie ook wel weet hoe het nu gaat: Vrouw? Dan dus geschikter!
    Want vrouw.
    We draven nog wat verder door:
  ...    Ik was al driftig aan het googelen, op zoek naar wetenschappelijke tegenbewijs, toen bleek dat Kyra van Hinsberg en Yosha Minken, onderzoekers die meer verstand ervan hebben dan ik, dat al hadden gedaan; ze worden daarbij ondersteund door zes toponderzoekers (vijf vrouwen en één man). In hun reactie (de Volkskrant, 26-9) op Schulpen maken ze korte metten met het idee dat moederschap vrouwen ongeschikt maakt voor bepaalde banen: '(Er is) geen bewijs voor een link tussen de biologische gevolgen van een zwangerschap op het brein en in hoeverre dat een moeder wel of niet geschikt maakt voor een topfunctie.'

Hoppa! Daar komt de aap uit de mouw!
    Het gaat om TOPFUNCTIES!
    Leidinggevende baantjes, oftewel baantjes waarvoor je niets meer hoeft te kunnen dan op opgooien van een muntje, want dat is al heel lang geleden bewezen: voor topofuncties in bedrijven heb je niemand anders nodig dan de dombo die er al zit uitleg of detail .
    Even het argument herhalen: de beslissingen te nemen op dat niveau zijn hetzelfde soort a;ls die van investeerders op de beur, en die halen net het niveau van de spreekwoordelijke aap en heel vaak minder. En dat is allemaal getest en onderzocht.
    Tja, daar kan je ook vrouwen voor nemen.
    Niet natuurlijk voor het vuile werk in het magazijn en de werkplaats, waar daar domineren de mannen nog net zo hard als in de Middeleeuwen.
    Nog een herhalingkje:
  ...    Wat wel wetenschappelijk is bewezen: vrouwen worden ontmoedigd om ambitieus te zijn; op mannelijke verzorgers wordt neergekeken; vrouwen zijn minstens zulke goede leiders als mannen. ...

Rot toch op, joh ...
    Ga werken!
    Iets met een schep of een moersleutel.
    En als je het goed doet, kan je leider worden!
    Tja, ongenuanceerd zijn is geen kunst.
    Dat kunnen wij ook.
  ... En: niet het gezinsleven, maar inflexibiliteit van banen zijn hindernissen. Vastgeroeste rollen en verwachtingen ,,,

Ja?
    Begin een eigen bedrijf!
    En vooral allemaal vrouwen in dienst nemen.
    Tjonge ...
    Je zou het bijna hysterisch noemen ...


Naar PC club  , of site home  .

27 feb.2024