PC-club: Aleid Truijens

Na lang aarzelen komt het er dan toch eindelijk van: een verzameling in de serie PC-club  oftewel de club van politiek-correcten over Aleid Truijens.

Truijens is al vrij lang columnist bij de Volkskrant, met als onderwerp "onderwijs". Haar voornaamste "strijdpunten" zijn die tegen managers in het onderwijs, die ze aanduid met "bestuurders", op alle mogelijke lagen, en tegen dwaze onderwijsplannen, op alle mogelijke niveaus en gebieden.

Een rede voor grote hoeveelheden sympathie van deze redactie.

In het begin van haar carrière heeft ze zelfs een niet mis te verstane opmerking gemaakt over de jongens die haar toen tienerdochters lastig vielen op school en elders: dat waren Marokkanen. Natuurlijk niet zo benoemd maar duidelijk genoeg aangeduid.

Dat het nu toch komt tot een verzameling, is tevens een illustratie van een stelling van deze redactie: zelfs de minste vorm van politieke-correctheid wordt voortdurend een beetje erger, en eindigt met een vrijwel totale val in de kuil.

In dit geval was die val bijna onvermijdelijk, als je niet iets redelijk drastisch en dramatisch wil doen: afstand nemen van "De Gelijkheid der Culturen". In de praktijk tevens: "De Gelijkheid der Etnieën".

De onvermijdelijkheid zit in het gestaag groeiende percentage allochtonen in het onderwijs, en de bijbehorende niveaudaling.

Dat 'bijbehorende' is dus en natuurlijk hartstikke verboden.

Maar die niveaudaling blijft dus maar duren en wordt steeds erger, en daarover rapporteren en berichten is wel toegestaan.

De allochtone origine ervan absoluut niet.

Dat 'absoluut niet' kan je concluderen uit het feit dat het nu al enkele jaren in steeds urgentere taal over de leesvaardigheid van scholieren gaat, terwijl de opzichtige primaire oorzaak: de allochtone kinderen in de formatieve jaren opgevoed worden in een allochtone taal in plaats van Nederlands, en de secundaire: dat allochtone kinderen thuis niet wordt voorgelezen uit voorleesboekjes (er zijn geen voorleesboekjes in het Turks, Arabisch, berbers, en winti), daarbij absoluut niet genoemd worden.

Ook niet door Truijens, die het ook bijna om de andere column heeft over die leesvaardigheid, die, beweert men, zo ver is afgenomen dat een derde van de leerlingen als functioneel analfabeet van school komt.

De best mogelijke reden om alle schroom opzij te zetten, maar dat gebeurt dus niet.

Voor we aan de directe aanleiding toekomen, eerst een paar van de recentere bijdrages van Truijens. Als eerste de laatste alarmmelding (de Volkskrant, 30-01-2024, column door Aleid Truijens):

  Een onderwijszaak à la Urgenda tegen de overheid? Eerst maar eens die leestoetsen afschaffen

Het komt niet vaak voor: een motie waar alle 150 leden van de Tweede Kamer zich achter scharen. Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Chris Stoffer (SGP) kregen het voor elkaar. Hun motie van 18 januari ging over de beroerde leesvaardigheid van Nederlandse kinderen, de steile achteruitgang die bleek uit het internationale Pisa-onderzoek en het alarmerende feit dat eenderde van onze 15-jarigen functioneel ongeletterd is.    ...

En wat was de oorzaak, volgens hen:
  ...    Het lek was boven, dat was de indieners goed ingefluisterd: het vermaledijde vak begrijpend lezen, dat niet leidt tot diepgaand begrip. ...

Het ligt aan het onderwijs. Het leren van begrijpend lezen leidt niet tot diepgaand begrip.
    Wat dat laatste is, wordt even niet vermeld, maar los daarvan: in Bloemendaal en 't Gooi lijkt het niet tot problemen te leiden.
    Dat staat er niet, maar kan je op de vingers van één hand natellen, want de ouders aldaar volgen dit soort dingen redelijk goed.
  ... Zij verzochten de regering 'de focus van het leesonderwijs te verleggen door scholen nadrukkelijk in staat te stellen bewezen effectief leesonderwijs te geven met kennisrijke teksten'.Mooi zo! Wie kan hier nu eigenlijk tegen zijn? Het is ook wel het ei van Columbus hè, dat lezen ergens over moet gaan en leesvaardigheid niet het beheersen van trucjes is.    ...

Hm ... Er is nauwelijks iets dat meer vol trucjes zit als taal, en dat zijn allemaal trucjes die je moet leren voordat je kan gaan begrijpen wat er gezegd wordt.
    Zo is er het taaltrucje dat Engelsen zeggen "Rather good" en bedoelen dat ze iets waardeloos vinden, en als ze iets goed vinden, zeggen ze "Not bad".
    Dat ligt verscheidene niveaus boven "Die meisje" ...
    In 2016 durfde ze dat laatste nog te noemen (de Volkskrant, 27-02-2016, colum door Aleid Truijens):
  Pabo meer gebaat bij kwaliteit dan diversiteit

Tussentitel: Is het belangrijk om iemand uit je eigen groep voor de klas te hebben?

Help! De pabo is witgewassen! Alarmerend nieuws, begin deze week. Heel weinig allochtone studenten kiezen voor de pabo. De leerkrachten die de komende jaren voor de klas komen, zullen samen steeds minder een afspiegeling van de bevolking zijn.   ...
    Het zijn die akelige toelatingstoetsen die pabo-studenten afschrikken. ...
    Om toegelaten te worden, moet iedereen minimaal een havo-3-niveau hebben voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek ...
    Veel studenten worden bij voorbaat afgeschrikt door die hoge eisen. ...
    En toch: we hebben dit gewild. De kwaliteit van de pabo moest omhoog, en snel een beetje. 'We', de minister van onderwijs, de Onderwijsinspectie, de basisscholen zelf en het vervolgonderwijs vonden dat. En niet te vergeten de ouders, die tot hun verbijstering leerkrachten zagen die geen staartdeling konden maken, 'me klas' schreven, 'die meisje' of 'ik wordt', die nooit een boek lazen en niet wisten waar Mozambique ligt. Dat gold natuurlijk niet voor alle leerkrachten, maar te veel studenten verlieten de pabo met vederlichte bepakking. ...

En daar staat zonder meer: dat waren de allochtonen!
    Dat is nu dus absoluut verboden.
    Niet omdat de kloof kleiner is geworden, natuurlijk, maar groter. Zie dat ...
  ... de steile achteruitgang die bleek uit het internationale Pisa-onderzoek en het alarmerende feit dat eenderde van onze 15-jarigen functioneel ongeletterd is.    ...

... uit het eerste artikel.

Maar dat is dus allemaal politieke-correctheid geworden. Een voorbeeld (de Volkskrant, 06-02-2024, column door Aleid Truijens):
  Afgedwongen solidariteit is geen solidariteit. Maar bescherm kinderen tegen buitensluiten

... Paarse Vrijdag ... hadden we twee maanden geleden ...
    Het is de dag waarop je, door paarse kleren te dragen, uitdrukt dat je solidair bent met lhbti'ers, of dat je vindt dat iedereen zichzelf mag zijn. Daar kun je toch moeilijk tegen zijn, lijkt me, net als tegen de wereldvrede. Dat blijkt anders te liggen. ... Telkens leidt de dag tot protesten ...

Zo, en waar, denkt u, dat Aleid Truijens de voornaamste problemen met de discriminatie van homo's ziet?
    Als je de vraag moet stellen weet je al wat het antwoord is:
  ... Telkens leidt de dag tot protesten; zowel uit de 'antiwoke'- als uit de conservatief-christelijke hoek klinkt steevast verontwaardigd geloei: dit gedachtengoed wordt kinderen opgedrongen!    ...

Weet u nog wel ... De corona-vaccinatieweigeraars woonde in Urk, in plaats van Amsterdam-Oost en de Schilderswijk ...

En in de aanleiding voor de verzameling is dat nog duidelijker (de Volkskrant, 27-02-2024, column door Aleid Truijens):
  Wat er uit die jongensmonden komt, is weerzinwekkend. Red de jongen

Aleid Truijens heeft zelf geen jongens, dus waar heeft ze deze wijsheid vandaan?
    Dat staat pas in het midden van het artikel:
  ...    De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema sprak met jongeren op een Amsterdams roc en schrok, blijkt uit een reportage in de Volkskrant. Enkele jongens zeggen onbekommerd dat vrouwen niet moeten werken, dat de man thuis 'kapitein' is, dat ze een zoon die homo is de deur zouden wijzen. ...

Het staat er natuurlijk ook niet daar. maar ook daar is de zaak glashelder, want de scholen die F. Halsema bezocht heeft zijn mbo-scholen, ROC's uitleg of detail .
    Allochtonenscholen.
    En zelfs de Volkskrnat hanteert voor de gefingeerde scholierennamen voor de helft de "Mohammeds".
    Dat is dus volgens Russell en het Informatiefilter minstens 80 procent.
    Dus als je dat gelezen hebt in je lijfblad waarin je zelf columnist bent, ga je op zoek in je filterbubbel, en kom je bij ...
  ... The Guardian schreef ...

... de Engelse variant van de Volkskrant. En die schreef over ...
  ... een onderzoek van bureau Ipsos...

... hartstikke elite, zo'n bureau, en hartstikke politiek-correct, dus dat ondekt dat ...
  ... een op de zes mannen tussen de 16 en 29 jaar ... [vindt, red.] dat het feminisme ...

Waarna je ook alweer weet wat er komen gaat want 'feminisme' is een term uit de blanke wereld.
  ... veel kwaads heeft aangericht. ...

Dit geheel in tegenstelling tot de allochtone jeugd, die die term niet kent maar doodgewoon wéét dat vrouwen minderwaardig zijn.
    En alsof om te bewijzen dat dit niet alleen politiek-correctheid is maar ook haar nog naargeestiger uitwas, het wokisme, wordt dit "bewezen" met dit:
  ...  Mannelijke helden zijn vrouwenhater Andrew Tate ...

Het icoon van de wokistische mannenhaat: "Alle mannen zijn als Andrew Tate!!!"
    En om te bewijzen dat het allemaal gewoon pure kwaadaardigheid is, ook nog:
  .. en Jordan Peterson, een psycholoog die mannelijkheid propageert. ...

..., en dat mag niet. Mannelijkhed is FOUT!!!, en mag je niet propageren, in tegenstelling tot vrouwelijkheid, dat is GOED!!!, en kan niet genoeg gepropageerd worden,.
    Net als "zwartheid" uitleg of detail en "islam" uitleg of detail natuurlijk, dat mag je ook allemaal onbeperkt propageren.
    Overigens is dat propageren door Jordan Peterson ontstaan als reactie op de wokistische terreur die stelt dat mannen niet deugen.
    Welk laatste dan door instituten als Ipsos wordt aangeduid als 'feminisme', en door Volkskrant-scribenten worden overgenomen, vaak in de combinatie:
  ... Mannelijke helden zijn vrouwenhater Andrew Tate en Jordan Peterson. ...

... terwijl het 100 procent zeker is dat mensen die Jordan Peterson, een intellectueel, volgen, en dat zijn uitsluitend mensen die het met hem eens zijn, voor de volle 100 procent een grote afkeer hebben van Andrew Tate, een vuikbekkende mannetjesputter met een IQ van 80.
    En de politieke-correctheid zet ze altijd naadloos naast elkaar.
    Want dit heeft Aleid Truijens niet zelf verzonnen, maar volkomen op de automatische piloot opgeschreven aan de hand van iets dat ze meerdere tot vele malen in haar filterbubbel gelezen heeft.
    Maar dat ze eigenlijk wel weet waar de schoen wringt, staat dan hier:
  ...  Meer aandacht in het onderwijs voor gelijke rechten, discriminatie, seksisme en geweld. ...

Eigenlijk helemaal en volkomen fout, dus.
    Dit is helemaal geen taak van het onderwijs, maar van de opvoeders.
    Het onderwijs is er voor taal, en rekenen, enzovoort.
    Maar ...
  ..  Maar vergeet niet dat ons gesegregeerde onderwijs al decennialang bijdraagt aan de kloof. ...

Hoe bedoelt u, gesegregeerd?
    Meel in de mond!
    Vroeger het christelijke, en vandaag het moslim-onderwijs. Of moslims in het onderwijs, die bijvoorbeeld gebedsruimtes eisen.
  ... Alles wat die had kunnen verkleinen - brede scholengemeenschappen waar kinderen elkaar wél tegenkomen ...

Een fata morgana. Brede scholengemeenschappen zijn massa-scholengemeenschappen die zich volkomen spontaan opsplitsen is de culturele deelgroepen.
  ...  meerjarige brugklassen ...

Heeft hier niets mee te maken.
  ... geen vmbo's in verpauperde wijken ...

En "Stamp, stamp, stamp!", daar is de olifant in de kamer.
    De ALLOCHTONEN!!! (twee maal)
    En het idee dat je barbaars opgevoede allochtone jeugd ('verpauperde wijken') kan verlichten door ze in contact te brengen met beschaafd opgevoede Nederlanders is datgene waarover een oordeel wordt geleverd in de aloude zegswijze "Goed geld naar kwaad geld gooien". Of in meer praktische termen: de allochtone jeugd is door hun oudere broers de criminaliteit ingetrokken met baantjes als drugs-uithaler in de haven, en de blanke jeugd wordt daarin meegezogen door het geld waar die allochtone klasgenoten mee rondlopen.

En daar zijn we dus: de ontkenning van de allochtone achterlijkheid, die grote schade toebrengt aan onze eigen samenleving.

Overigens is Truijens wel degelijk gewaarschuwd, naar aanleiding van deze bijdrage (de Volkskrant, 02-01-1024, column door Aleid Truijens, schrijft over onderwijs, opvoeden en opgroeien):
  Verwacht van het 'smartphoneverbod' geen wonderen voor de leesvaardigheid

En dat klopt, maar niet vanwege de redenen die ze noemt, maar vanwege deze (de Volkskrant, 06-01-2024, ingezonden brief van G.J.J. van Velzen, Utrecht):
  Onderwijsachterstand

Aleid Truijens verwacht van het smartphoneverbod geen wonderen voor de leesvaardigheid (Dinsdag, 2/1). Ik denk dat ze gelijk heeft.

Toch zijn er ook andere, niet bij veel mensen bekende redenen waarom bepaalde leerlingengroepen onderwijsachterstanden oplopen. Zijn de ouders wel taalvaardig? Of behoren zij ook tot de grote groep van 2,5 miljoen laaggeletterden?

Kennen zij wel voldoende manieren om hun kinderen met taal en rekenen te stimuleren?

Dat deed me terugdenken aan mijn ervaringen met taallessen voor Marokkaanse kinderen in de achterstandsbuurt in Utrecht, waar ik tot medio 2015 ruim zeven jaar werkzaam was als opbouwwerker. Dat beroep is in Utrecht geheel ten onrechte afgeschaft.

Het werd pas problematisch toen ergens in 2011 of 2012 kinderen van 6 tot en met 12 jaar uit deze doelgroep ineens driemaal per week na school verplicht naar koranlessen moesten.

Mijn collega van het kinderwerk maakte daar bezwaar tegen. Ze sprak de moeders aan: zo blijft er nog minder tijd over voor de kinderen om vrij buiten te spelen. Wij gaven signalen af naar de gemeente op wijkniveau over deze verandering, die de kinderen bepaald niet ten goede kwam. Zij hadden een enorme hekel aan de koranlessen. De kinderen begrepen vaak niets van deze teksten, maar moesten sommige zaken wel uit hun hoofd leren. Deze verandering markeert de parallelle samenleving die in die achterstandsbuurt zichtbaar werd.

Het zou me niet verbazen als dit in veel andere buurten in Utrecht, zoals Overvecht, ook een negatieve invloed heeft gehad op de taalverwerving van kinderen. Vandaar deze aanvulling.

Het lijkt me van belang dat er eens serieus onderzoek gedaan wordt naar de huidige situatie, of dit proces elders ook plaatsvond en welke ontwikkelingen er sindsdien hebben plaatsgevonden. Want met een miljoen moslims in ons land lijkt het mij essentieel om precies te weten waar de achterstanden vandaan komen en welke groep(en) dit betreft.

Geen reactie op gekomen, natuurlijk.
    Van niemand.
    Wat moeten ze zeggen ...


Naar PC club  , of site home  .

27 feb.2024