Bronnen bij Menswetenschappen, ondermaats: Verwey-Jonker Instituut

Het Verwey-Jonker Instituut afficheert zichzelf als doende "onafhankelijk onderzoek naar actuele ontwikkelingen" en hoopt daarbij "richtinggevend" te zijn. Waarbij de term "onafhankelijk onderzoek" impliceert een onderscheid met "afhankelijk onderzoek". Waarbij niet duidelijk is wat die twee termen in dit geval betekenen, maar neem je voor "afhankelijk onderzoek"  de gezond verstand-betekenis dat bij dit soort onderzoek de opdrachtgevers een belang heeft bij de uitkomst van het onderzoek, dan zou het voor het Verwey-Jonker Instituut beteken dat het geen belang heeft bij de uitkomsten van hun onderzoeken.

Ook hierin staat er nog steeds een voor uitleg vatbare term, namelijk "belang" - daarvan zijn er namelijk vele. Maar ook hier biedt het gezond verstand uitkomst, want dat zegt dat er een soort belang is dat met afstand het belangrijkste belang is: het financiële belang.

Dus de betekenis van het "onafhankelijk" in "onafhankelijk onderzoek" is te vinden in de financiering van de onderzoeken van het Verwey-Jonker Instituut. En dat is te vinden in haar financiële verantwoording, waarover men een mistgordijn probeert te trekken maar een paar keer lezen verschaft toch volkomen duidelijkheid: het Verwey-Jonker Instituut wordt gefinancierd door de overheid. Althans: haar individuele onderzoeksactiviteiten maar dat komt dus op hetzelfde neer.

En op het maatschappelijk terrein waar het Verwey-Jonker Instituut opereert is de overheid absoluut en voor geen seconde een neutrale partij.

Het maatschappelijke veld waarop het Verwey-Jonker Instituut opereert kan je op vele manieren benoemen, maar de meest duidelijk is deze: het Verwey-Jonker Instituut opereert op het maatschappelijke veld van de multiculturele samenleving.

En op het veld van de multiculturele samenleving zijn er twee polen. De ene pool stelt: "De multiculturele samenleving leidt tot Het Paradijs op Aarde. En de andere pool stelt: "De multiculturele samenleving leidt tot etnische burgeroorlog.

Een onafhankelijk blik op het veld van de multiculturele samenleving beschouwt ieder probleem en doet ieder onderzoek van vanuit beide polen.

De overheid heeft haar beleid geformuleerd uitgaande van bijna uitsluitend vanuit een positie heel dicht bij één van de polen - die van "De multiculturele samenleving leidt tot Het Paradijs op Aarde".

Het Verwey-Jonker Instituut doet onderzoek in opdracht van de overheid, en doet haar onderzoek dus ook vanuit een positie heel dicht bij die ene pool: "De multiculturele samenleving leidt tot Het Paradijs op Aarde".

Onderstaand voorbeelden van ingrepen van het Verwey-Jonker Instituut in het maatschappelijke debat ten gunste van het beeld dat de multiculturele samenleving leidt tot Het Paradijs op Aarde.

Het eerst gaat over een grote graat in de mond van alle multiculturalisten, vanwege de onontkenbaarheid ervan: de excessieve criminaliteit van gekleurde immigranten. Het Verwey-Jonker Instituut probeert het weg te liegen (nrc.nl, 19-09-2016, door Elsje Jorritsma uitleg of detail ):
  Waarom migrantenjongeren vaker delicten plegen

Niet de cultuur uit het land van herkomst maakt migrantenjongeren vaker crimineel. Het is de migrantenstatus zelf, blijkt uit onderzoek van het Verwey-Jonker instituut.
 

Waarmee het doel is bereikt van het onderzoek: de excessieve criminaliteit van gekleurde immigranten ligt niet aan de multiculturele samenleving.
    Het is een stelling die alleen geuit kan worden in een door de politieke-correctheid gedomineerde en gecensureerde omgeving, want waar die censuur niet heerst, zegt of schrijft iedereen in diverse bewoordingen: "Dat is een keiharde leugen - kijk maar naar de Aziaten en hindoestanen. Die hebben ook een migrantenstatus, en zijn niet excessief crimineel".

Waarmee dit artikel afgedaan zou kunnen worden, maar hier het er ook om in hoeverre men in een instituut dat beweert onafhankelijk en wetenschappelijk onderzoek te doen, wenst te gaan in het manipuleren en uiteindelijk ronduit maatschappelijk frauderen.

De tekst, dus:
  Het is zo vaak herhaald dat het een feit lijkt: jongeren met een Antilliaanse, Turkse of vooral een Marokkaanse achtergrond zijn boefjes. Ze plegen meer delicten dan jongeren zonder migrantenachtergrond. De verklaring van dat verschil werd lang gezocht in de herkomstcultuur van de (veelal) jongens: afwezige Antilliaanse vaders, de gezagscrisis in Marokkaanse gezinnen, de gewelddadigheid van culturen in oostelijk Europa. Verder leefde de indruk dat het probleem in Nederland veel groter was dan in andere westerse landen.
    Beide opvattingen kloppen niet, zegt Majone Steketee, directeur van het Verwey-Jonker instituut, dat het onderzoek voor het Kennisplatform Integratie en Samenleving uitvoerde. De studie maakt deel uit van een groot internationaal onderzoek dat maandag is gepubliceerd. Bijna 70.000 jongeren uit dertig landen namen eraan deel.

Pardon ...? 'Bijna 70.000 jongeren uit dertig landen namen eraan deel'...? Hoe kunnen lieden die het onderwerp zijn van een sociologisch onderzoek eraan deelnemen? Natuurkundigen laten elektronen ook niet "deelnemen" aan hun onderzoek. Ze geven ze gewoon een elektrische potentiaal voor de kiezen en kijken hoe ze daarop reageren. De verklaring staat in een half zinnetje ergens voorbij de helft:
  „Opvallend is trouwens dat migranten met een Marokkaanse achtergrond in Nederland op geweld relatief laag scoren ten opzichte van andere migrantengroepen. Maar wellicht heeft deze groep, die ook een schaamtecultuur kent, niet alles gemeld. Dit onderzoek was gebaseerd op zelfrapportage: op wat jongeren zelf zeggen over hun delinquente gedrag.”

Waarna er een heel spectrum aan reacties in je opkomt, waarvan de meest beleefde deze is:

Zelfreportage ... Bij (jonge) moslims en zwarten ... Waarvan overbekend is dat ze een totaal onrealistisch zelfbeeld hebben, ingegeven door een superioriteitscultuur bij de moslims uitleg of detail en een respectcultuur uitleg of detail
    Hoe verzin je het ...
    Zouden ze het expres doen of per ongeluk? Uit pure domheid en onnozelheid ...
    Oftewel: we zijn hier al op het stadium dat er slecht te kiezen valt uit twee zienswijzen: het gaat hier om domheid/onnozelheid of pure kwaadaardigheid.

Er staat nog iets dat relevant is in dit opzicht:
  „... Migrantenjongeren komen relatief vaak in situaties die het risico op crimineel gedrag vergroten. ... Migrantenjongeren en niet-migrantenjongeren hebben evenveel last van de bekende risicofactoren voor crimineel gedrag ...
    „Migrantenjongeren krijgen vaker met deze risico’s te maken. ...”

Geldt dat voor alle landen die aan het onderzoek hebben meegedaan?
„Ja. In alle landen, voornamelijk Europese ...”
    „Een grote uitzondering zijn Aziatische jongeren. Dat is zó interessant. Die zijn in crimineel gedrag heel vergelijkbaar met autochtone jongeren. ”

Is dat dan geen cultureel verschil?
„Dat zou kunnen. We zijn nu bezig met de opvolging van dit onderzoek. Daarin proberen we te achterhalen wat hiervan de oorzaken zijn. Ook kijken we naar de invloed van de schaamtecultuur waaruit Aziaten komen.   ...”

Nou, kiest u zelf maar: spreekt dit voor de domheid of voor de kwaadaardigheid?

Misschien is de hulp van "het gewone volk" daarbij dienstig. Het voorgaande werd natuurlijk als de zoetigste nektar opgezogen door de sluipwespen op de haatzaai-website van Joop.nl (Joop.nl, 20-09-2016. uitleg of detail )
  Wederom bewezen: huidskleur maakt niet crimineel

Maar zelfs bij Joop.nl waren er een groot aantal kritische reacties:
  Gluteus Maximus – 20 september 2016 at 15:56
Boterzachte meuk dat sociologisch maatschappelijk “onderzoek”. Ze rollen al van hun stoel bij een correlatie van 0,3 of zo. Nou, gooi een handje rijst op de grond en met een beetje moeite vind je een correlatie in dezelfde orde van grootte. Onderzoeksmethode, zelfrappotage, erg dubieus. Criminele delinquenten staan zo om hun betrouwbaarheid bekend. Wat doet we hier – de champagne kurken knallen.
    Ziehier het DaderKnuffelen in de praktijk. Wegkijken 2.0.

truusbeek – 20 september 2016 at 15:53
Dus die plofkraken in Duitsland door Nederlanders had te maken met hun migranten positie.

Nick the Stripper – 20 september 2016 at 15:42
Uit zelfrapportage-onderzoek onder voor zware delicten veroordeelde gedetineerden blijkt dat ze onschuldig zijn. Daarnaast meldt een onverwacht groot deel van deze groep gedetineerden ‘erin te zijn geluisd’.

remmerik – 20 september 2016 at 15:31
Grappig! Er is nog nooit een Nederlander geweest die zich druk heeft gemaakt dat Chinezen niet integreren! Nog nooit! Nooit, nooit en nog eens nooit!!!
    En waar zou dat godverdomme door komen?

Achterberghen – 20 september 2016 at 15:28
“Men heeft onderzocht de relatie tussen vekeersdeelname en het gebruik van alcohol. Het is gebleken dat het merk van de auto geen invloed heeft op het aantal ongevallen. Het blijkt zelfs dat het aantal ongelukken waarbij drank in het spel was gelijk verdeeld is over alle automerken”

the don – 20 september 2016 at 14:06
>zelfrapportage
    Die hoodvloggers uit Zaandam rapporteren ook dat zei het slachtoffer zijn en niet de mensen die ze van de fiets trekken of de buurthuizen die ze bestelen/slopen.

geen-mening – 20 september 2016 at 14:02
Goedemorgen stichting open deur, de relatie tussen criminaliteit en allochtonen heeft veel meer te maken met het sociale milieu waarin men opgroeit, criminele (zowel autochtoon als allochtoon) komen over het algemeen uit lagere sociale milieus waar relatieve armoede heerst en waar ouders vaak weinig tot geen controle hebben en/of willen hebben over het gedrag van hun kinderen en in die milieus verkeren bepaalde groepen allochtonen nou eenmaal meer. Tel daar bij op dat vele van die groepen niet echt willen deelnemen aan onze samenleving (zie bijv. de Turken die er afgelopen periode blijk van hebben gegeven dat zij in feiten een samenleving binnen onze samenleving vormen, dit geldt bijv. ook voor veel Marokkanen) en dus bij voorbaat al vijandig staan tegen “ons” gezag en geen gebruik maken van de kansen die onze samenleving ze biedt en voila…..
    Blijf het ook buitengewoon vreemd vinden dat er bij dit soort onderwerpen altijd wordt gevraagd om een aparte aanpak/ apart beleid voor deze groep, terwijl diezelfde mensen aan de andere kant ook beweren dat het slechts om een heel klein deel gaat. Als het zo is dat het om een klein deel gaat, is er dus niks mis met het beleid want de overgrote meerderheid vindt wel gewoon zijn plaats in de maatschappij als ik die mensen moet geloven. De kansen en mogelijkheden ontbreken dus helemaal niet alleen men maakt er geen gebruik van. Men wil dus feitelijk de hele kleine uitzondering belonen voor hun achterlijke gedrag door er ongetwijfeld weer geld tegen aan te willen smijten. Het wij willen een buurthuis dus misdragen we ons idee…. Volgens mij moet je je eerst gewoon normaal gedragen voor je uberhaupt ergens recht op hebt en niet andersom.

BingoGrubb – 20 september 2016 at 13:37
tuurlijk heeft het niks met komaf te maken het heeft met mentaliteit en cultuur te maken.

aburrido – 20 september 2016 at 13:25
Bijna 70 duizend jongeren uit dertig landen namen deel aan het onderzoek, dat gebaseerd was op zelfrapportage. ‘Op wat jongeren zelf zeggen over hun delinquente gedrag.’
Nou… Dat lijkt me een eerlijk en objectief onderzoek..

Nagus – 20 september 2016 at 13:15
Een onderzoek gebaseerd op zelfrapportage. Hoe serieus moet je dat nu weer nemen?

Yesse – 20 september 2016 at 13:13
Misschien heeft het niet met afkomst of huidskleur te maken maar met het geloof in 1 god?
    Aziaten zijn vaak ongelovig (China) of boedhist, hindoe. Wellicht dat deze kijk op de wereld, waarbij alles en iedereen verbonden en gelijkwaardig is wel invloed heeft op de criminaliteitscijfers van Aziaten?

opdebank – 20 september 2016 at 13:07
Mooi. En nu ff kijken in de gevangenis en naar opsporing-verzocht.

De direct erop volgende aflevering van Opsporing Verzocht (20-09-2016 uitleg of detail ) zat inderdaad weer boordevol licht- en donkergetint ...

Het voorgaande artikel was reden om het Verwey-Jonker Instituut toe te voegen aan de toendertijd lopende verzameling van artikelen onder de noemer Multiculturalisme, haatzaaiers uitleg of detail . Er was geen tijd voor of het werd vergeten om dit toe te voegen aan de verzamelingen over het disfunctioneren van de menswetenschappen. De aanleiding om dit nu wel te doen is het volgende artikel, staande op de voorpagina van de Volkskrant (de Volkskrant, 31-07-2018, door Somer Al Abdallah en Anneke Stoffelen):
  Syriërs sturen kinderen naar weekendscholen

Syrische statushouders richten door het hele land informele weekendscholen op waar hun kinderen Arabisch leren en soms ook koranles volgen. Het gaat om tientallen locaties, meestal gerund door vrijwilligers.


Per locatie varieert het aantal leerlingen van twintig tot ver boven de honderd - er zijn dus vermoedelijk enkele duizenden Syrische kinderen die in het weekend les krijgen van landgenoten.
    'Met hun komst naar Nederland ontstonden er een paar nieuwe problemen tussen Syrische ouders en kinderen', zegt directeur Deema Akras van Stichting Joury, die in onder meer Delft en Amsterdam weekendlessen organiseert voor ongeveer tweehonderd kinderen. 'Er wordt hier bijvoorbeeld anders omgegaan met vrijheid voor meisjes, waardoor sommige meisjes hier niet meer naar hun ouders luisteren. Wij herinneren meisjes aan de rol van de moeder in ons land en dat zij haar moeten respecteren. ...'
    Op sommige Syrische weekendscholen, zoals bij Shamona in Hoogezand, is het onderwijs nadrukkelijk ook op de islam gericht. ...

Een herhaling van wat er gebeurd is met de moslim-immigranten uit de stroom die begon in 1970. Waarop de eerste reactie van de overheid destijds was het beleid van OETC: onderwijs in eigen taal een cultuur.
    Inmiddels door echt iedereen erkend als een uitzinnige dwaasheid.
    De reden voor de Volkskrant om bovenstaande te publiceren zijn duister, maar volkomen helder is wat ze er als door hen gewenste interpretatie onder zetten, ergens op tweederde van het artikel:
  Aanvullend weekendonderwijs in de eigen taal, cultuur en religie hoeft integratie niet in de weg te staan, zegt onderzoeker Trees Pels van het Verwey-Jonker Instituut. ...

Klopt. Dat het niet hoeft. Maar de ervaring leert dat het wél gebeurt. Bij met name moslims.
  ...Zij deed eerder onderzoek naar moskee-onderwijs in bijvoorbeeld Amsterdam-West. 'Het kan voor de ontwikkeling van kinderen juist goed zijn als wordt bevestigd dat zij niet hoeven te kiezen tussen hun leefwerelden, de Nederlandse of de Arabische, maar dat hun identiteit meervoudig mag zijn', zegt Pels. ...

Waarop ze geheel meervoudig massaal op de banken stonden bij 9/11 en Charlie Hebdo uitleg of detail , en eveneens meervoudig massaal op jihadgang richting Syrië trokken toen IS daar het kalifaat uitriep.
    Maar, zegt Trees Pels van het Verwey-Jonker Instituut ...
   'Het hard doorsnijden van de banden met de cultuur van het land van herkomst kan de gezondheid en het welbevinden van kinderen op lange termijn aantasten.'

... dat is allemaal hartstikke goed voor hun geestelijke welbevinden.
    En ook hier weer dit:
  In het verleden waren er ook zorgen over lijfstraffen in vooral Marokkaanse koranscholen. Maar het onderwijs lijkt kindvriendelijker te worden, blijkt uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut naar het Amsterdams moskeeonderwijs dat eind vorig jaar verscheen. Daarin stellen de scholen zelf dat zij niet langer lijfstraffen toepassen.

Zelfrapportage van moslims ...

Waarop zich diezelfde vraag opdringt: is die nu onbegrensde onnozelheid, of pure kwaadaardigheid?

In ieder geval heeft het allemaal helemaal niets met wetenschap te maken.

De volgende. Eén van de specialiteiten van al dit soort instituten, en dus ook Verwey-Jonker: het allochtone onderfunctioneren is "DISCRIMINATIE!!! Het onderhavige rapport is al wat ouder, maar er werd recent aan gerefereerd - ter illustratie van het proces ook eerst een bespreking van dit recente geval (Volkskrant.nl, 28-08-2018, door Irene de Zwaan):
  Discriminatie bij vinden stageplek in mbo komt nog vaak voor

Discriminatie bij het vinden van een stageplek in het mbo komt nog altijd vaak voor, blijkt uit nieuwe cijfers van de Universiteit van Maastricht. Zo lukt het de helft van de studenten met een migratieachtergrond niet om in één keer een stageplek te vinden, terwijl 70 procent van de studenten zonder migratieachtergrond dit wél voor elkaar krijgt.


...    De cijfers zijn afkomstig van het Research Centre for Education and the Labour Market (ROA), onderdeel van de Universiteit van Maastricht. Een groep van 26.911 afgestudeerde mbo’ers beantwoordde in 2017 de vraag hoe vaak hij of zij heeft moeten solliciteren voor een stageplek. ...

En worden in één klap de cijfers hoogst onbetrouwbaar: allochtonen voelen zich na één keer afgewezen worden al vier keer afgewezen - de moslims hebben een superioriteitscultuur uitleg of detail en de zwarten een respectcultuur uitleg of detail . De enquête-afnemers krijgen als antwoord op hun formulier niet de werkelijke één keer, maar de gevoelde vier keer. En misschien is van één naar vier overdreven, maar het effect is er zeer zeker (want overal bij enquêtes bewezen uitleg of detail ).
    En dan deze:
  Waar het verschil tussen autochtone en studenten met een westerse migrantenachtergrond relatief klein is ...

Het ligt niet aan de migratie-achtergrond, óf: mensen met een westerse migratie-achtergrond hebben niet last van het "één keer afgewezen, vier keer afgewezen voelen" -effect. Want geen superioriteits- of respectcultuur.
    Dan nog dit:
  ‘Maar het is lastig om aan de hand van deze cijfers te zeggen of het om bewuste discriminatie gaat. Niet-westerse studenten kiezen eerder voor een economische opleiding, waarbij het vinden van een stageplek lastiger is dan in andere sectoren. Dit kan een klein deel van de verschillen verklaren.’

Dat is dus vast een flink of groot deel van de kleiner zijnde verschillen.
    En dan komt Verwey-Jonker geval:
  Het Kennisplatform Integratie en Samenleving van het Verwey-Jonker Instituut concludeerde in 2016 al dat stagediscriminatie in het mbo voorkomt. ...

Dus dit onderzoeksrapport maar eens ingekeken, en de onmiddellijke conclusie is: de opzet is frauduleus, en de uitvoering is zo zacht als boter.
     Qua opzet: er zijn twee mogelijke fundamentele oorzaken van een foutieve werking van de (gemiddelde) sollicitatie-procedure: het ligt aan de werkgevers, of het ligt aan de sollicitanten. Beide mogelijke oorzaken moeten onderzocht worden, en met de tweede is dat niet gebeurd. Dat is wetenschappelijke fraude. De vermoedelijke oorzaak: één van de drie onderzoekers is een Turk, en een allochtoon kan en mag nooit geconfronteerd worden met eigen cultureel falen. Want "Alle Culturen zijn Gelijk", luidt het dogma in die kringen.
    De uitvoering van die ene onderzoekstaak van mogelijke oorzaken is boterzacht, omdat het volledig gebaseerd is op gerapporteerde indrukken. En dan ook nog eens van één kant: die van de sollicitanten en hun begeleiders. Cijfers aangaande de ervaringen van werkgevers met sollicitanten ontbreken - er worden slechts een enkele (ook negatieve) ervaringen vermeld.
    En uit de korte weergave in het Volkskrant-artikel is ook al bijna alles af te leiden:
  ... dat stagediscriminatie in het mbo voorkomt. Vooral meisjes met een hoofddoek en jongens met een Marokkaanse achtergrond hebben hier last van. ...

Het uit-selecteren van mensen die religieuze symbolen dragen is geen discriminatie maar selectie op geldige criteria: de betreffende religie haat onze (westerse) waarden, dus hoef je niet in je omgeving te tolereren. En de persoon die zo'n cultureel haatsymbool draagt, heeft geen empathisch gevoel, noodzakelijk voor alle beroepen met omgang met klanten - iemand met empathie beseft dat je zo'n symbool niet kan gaan dragen in een omgeving die het tegendeel gelooft.
    En aan de mannelijke kant: als je als kleiner bedrijf twee keer een negatieve ervaring met een Marokkaanse jongen hebt gehad, wil je geen derde en dat is pech voor die derde maar de schuld van de eerste twee en geen discriminatie maar uit-selectie op een ervaringscriterium, wat de best-werkende criteria zijn.
    Het presenteren van deze selecties als "discriminatie" is het gevolg van de maatschappelijke praktijk dat ze horen bij allochtonen, en de wet van "De Gelijkheid der Culturen": als allochtonen zo'n negatieve eigenschap hebben, dan noemen ze die eigenschap gewoon neutraal of zelfs het omgekeerde. Of leggen ze de schuld elders.

En ook op dit "instituut" slaat hetzelfde als op de rest van de politieke-correctheid: het wordt almaar erger. Het kwalijkste verhaal staat al in de kop dus die laten we even weg (telegraaf.nl, 06-12-2018,  uitleg of detail ):
  Volgens onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut, dat onderzoek deed in opdracht van de Anne Frank Stichting, krijgt extreemrechts gedachtegoed meer ruimte in de politiek.

Een gore leugen. Er is geen enkel extreemrechts gedachtengoed te horen in de politiek. Er is mogelijk wel extreem gedachtengoed te horen in de maatschapij, maar het opmerken daarvan zonder onderbouwing is alleen een mening, en zonder die onderbouwing hebben mensen die zichzelf "onderzoekers"  noemen, zoals deze, hun b.k, pardon: mond, te houden.
    Hier wil deze redactie als mening wel even stellen dat er inderdaad wel extreem gedachtengoed (zonder "rechts") is in de politiek: extreemlinks gedachtengoed. Het gedachtengoed dat er een vorm van allochtone immigratie is die niet leidt tot een etnische burgeroorlog .
    Deze "onderzoekers" verkondigen hier doodgewoon hun mening, dat de PVV en FvD extreemrechts zijn. Volgens andere meningen is dit een linksextremistische mening die leidt tot een anti-elitaire burgeroorlog.
    En dus hebben die "onderzoekers" met dit soort meningen hun mond te houden, bij gebrek aan voldoende onderbouwing.
    En al helemaal met deze uitspraak:
  ’PVV en FvD hanteren extreemrechtse samenzweringstheorie’

Ze stellen bijvoorbeeld dat de PVV en Forum voor Democratie (FvD) zich bedienen van een theorie over „omvolking”, het idee dat de overheid bewust zou aansturen op „vernietiging van de autochtone blanke Europese bevolking.”    ...

Het percentage allochtone immigranten is gestegen van ongeveer nul in 1970 tot ongeveer twintig in 2018 - en snel stijgende. Dat is een feit. Een feit dat je op diverse manieren kan benoemen.
    Eén daarvan is "omvolking"
    Het een "theorie" noemen is een grove en gore leugen.
    Een kwaadwillige leugen.
    Een linksfascistische leugen.

Het is erger. Bedenkt deze redactie bij nadere beschouwing. Het Verwey-Jonker Instituut geeft wel degelijk een reden voor hun mening (over het hoofd gezien door het onbenul ervan):
  Volgens het instituut komen aanhangers van extreemrechtse clubs als Voorpost, NVU, Erkenbrand, Pegida en Identitair Verzet ook op FvD-bijeenkomsten af.

Dze redactie heeft getuigen die op die bijeenkomsten geweest zijn. Die rapporteren dat er alleen gewone mensen te zien waren, en de meeste er op zijn minst middelbaar opgeleid uitziend. Met een doodenkele uitzondering van iemand die er wat gewoner uitzag. Die dan ook prompt door de journalisten van het NOS Journaal eruit werd gehaald en wat onsamenhangende uitspraken ontlokt en aan den volke gepresenteerd als zijnde representatief voor FvD'ers.
    Je reinste gore misleiding.
    Geheel volgens de politiek-maatschappelijke lijn van  het NOS Journaal uitleg of detail  : linksfascisme en Joodsisme..
    Maar in dit verband dus ook met deze constatering: er is geen enkele onderzoek gedaan bij die bijeenkomsten, verklaren de getuigen. Het Verwey-Jonker Instituut heeft geen enkel onderzoek gedaan naar het publiek bij FvD-bijeenkomsten.
    De onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut zijn ordinaire leugenaars.
    Hoe komen ze dan toch aan dat:
  Volgens het instituut komen aanhangers van extreemrechtse clubs als Voorpost, NVU, Erkenbrand, Pegida en Identitair Verzet ook op FvD-bijeenkomsten af.

Het antwoord is simpel en uiterst griezelig: dat hebben ze van de Volkskrant. Althans: dat is waar deze redactie het ook gelezen heeft. Alle keren dat het FvD of één van die genoemde groepen aan de orde komt, wordt het verband gelegd tussen de twee.
    Mogelijk dat andere kranten het ook doen, maar in ieder geval de Volkskrant doet het.
    De onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut hebben de inhoud van linksfascistische en Joodsistische artikelen in de Volkskrant genoteerd als zijn "gegevens". Als zijnde "gegevens uit onderzoek".
    Het is niet alle uiterst griezelig, het is levensgevaarlijk voor alles wat aan deze maatschappij beschaafd is.

En nu het nog griezeligere vervolg (de Volkskrant, 08-12-2018, door Rosanne Kropman):
  Leven met de angst dat alles elk moment weer mis kan gaan

Dinsdag overleed Selma Engel-Wijnberg (96), de laatste Nederlandse overlevende van Sobibor. Vlak voor haar dood vertelt haar familie over de lange schaduw van het kamp en hun zorgen over het opnieuw oprukkende antisemitisme.

Dta laatste in het kader van de campagne van de Volkskrant van de laatste weken: het antisemitisme in Europa en Nederland neemt toe, Joden kunnen niet meer zichtbaar over straat, en dat is allemaal de schuld van extreemrechts. En extreemrechts ... Dat is de PVV en FvD.
    En bijna al ter bevestiging van wat deze redactie hier stelt, dit tussenstuk:
  Antisemitisme in Nederland

Minder, maar ernstigere incidenten


Het aantal antisemitische incidenten in Nederland is in 2017 weliswaar afgenomen, maar de ernst is toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut in opdracht van de Anne Frank Stichting, dat donderdag werd gepubliceerd. In het rapport wordt eveneens een toename van 'intentioneel antisemitische incidenten' geconstateerd. Daarmee wordt opzettelijk antisemitisme bedoeld, gericht tegen personen waarvan de dader denkt dat het Joden zijn.    ...

De feiten: al deze "incidenten" zijn gepleegd door moslims. MOSLIMS.MOSLIMS die het antisemitische geweld plegen jegens Joden in Nederland.
    In de berichtgeving van en namens het Verwey-Jonker Instittuut heeft deze redactie de term "moslims" niet gelezen.
  Een andere vorm van antisemitisme is bijvoorbeeld het gebruik van 'Joden' als scheldwoord aan het adres van niet-Joden.

Een veel gebruikt red herring oftewel afleidingsmanoeuvre: het gebruik van de term "Joden" om Ajax-supporters aan te duiden.
    Even onschuldig als Sinterklaas, de Kerstman of halloween, welk u ook het onschuldigst vindt.
  ... aan het adres van niet-Joden. Het Verwey-Jonker Instituut concludeert daarbij dat extreem-rechtse organisaties en extreem-rechtse denkbeelden ...

En hier worden die twee toch aan elkaar gekoppeld.
    Gore misleiding.
  ... Het Verwey-Jonker Instituut concludeert daarbij dat extreem-rechtse organisaties en extreem-rechtse denkbeelden steeds meer ruimte in het maatschappelijke en politieke debat krijgen in Nederland. De onderzoekers noemen als voorbeeld de verspreiding van de extreem-rechtse samenzweringstheorie over 'omvolking', door de PVV en het Forum voor Democratie.    ...

En hier dus het grote griezelige.

Wat is hier nu zo extra griezelig aan, zullen de meeste mensen denken?
    Dat is dit: hier haalt de Volkskrant het Verwey-Jonker Instituut aan.
    Terwijl er aangetoond is dat het Verwey-Jonker Instituut de inhoud van de Volkskrant reproduceert, onder de noemer van "onderzoek".
    Er is dus geen enkele feitelijke onderbouwing voor een toename van het antisemitisme uit rechtse hoek, maar twee institutionele velden uit de maatschappelijke discussie praten elkaar na, er heilig van overtuigd zijn dat ze het over feiten hebben.
    Terwijl ze het uitsluitend en alleen over elkaars vooroordelen hebben.
    Wat betreft het Verwey-Jonker Instituut is hier niet directe duidelijk of er dieper gaande motieven achter zitten, maar van de Volkskrant wél. En omdat de twee acties zo nauw verweven zijn, wordt dat hier ook meegenomen.
    Wat er aan wijdere bedoeling achter zit vanuit de Volkskrant staat in het Sobibor-artikel van de Volkskrant:
  Kijk hier maar in', zegt Alida Engel (72), de oudste dochter van Selma Engel-Wijnberg. ...
    'She wore the war on her sleeve', zegt Alida's broer Fred Engel (70) ...
    Fred loopt niet te koop met het oorlogsverhaal van zijn ouders. 'De mensen in mijn omgeving zijn er niet in geïnteresseerd. Als ze erachter komen dat ik immigrant en Joods ben, zeg ik soms iets over de oorlog, maar hun interesse duurt twee minuten. Over vijftig jaar weet niemand meer wat er is gebeurd.'
    Recent onderzoek van CNN ondersteunt die stelling. ...

CNN is niet zo openlijk Joods als The New York Times (Brooks, Cohen, Friedman, Haass, Krugman enzovoort) dat is, maar is het evengoed. Twee namen voor de camera: Larry King, Wolf Blitzer, en heel veel andere redelijk recente immigranten die net zo Joodsistisch zijn als de Joden.
    Onderzoek door de CNN is even betrouwbaar als dat georganiseerd over de rol van de Joden door de NSDAP. De uitslag is dan ook voorspelbaar:, en wordt dus gebruikt door de Joodse meneer.
  ... Fred wijst erop dat het antisemitisme weer stevig in opmars is. Het aantal antisemitische incidenten in de VS steeg in 2017 met 57 procent ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Anti-Defamation League, dat alle meldingen van antisemitisme bijhoudt in de VS sinds 2010. Ook in Europa is het antisemitisme diepgeworteld, blijkt uit het CNN-onderzoek. Zo gelooft meer dan een kwart van de ondervraagde Europeanen dat Joden te veel invloed hebben in de financiële wereld, en is één op de vijf geïnterviewden van mening dat het antisemitisme in zijn land een reactie is op het alledaagse gedrag van Joden. ...

En daar draait alles om. Om ervoor te zorgen dat het verboden wordt om te praten over de oververtegenwoordiging van de Joden in de financiële wereld. Te praten over de vier grootste zakenbanken voor de crisis van 2008 veroorzaakt door de Amerikaanse zakenbanken: Goldman Sachs, Lehman Brothers, Bear Stearns en Solomon Brothers. Onder begeleiding van de Federale Reserve onder de Joods leiding van Alan Greenspan.
    En om ervoor te zorgen dat het verboden wordt om te praten over de Joodse oververtegenwoordiging in de media. De The New Times York is al genoemd, haar eerste concurrent is The Washington Post, onder Joodse leiding.
    Dit zijn genoeg eerste aanwijzingen om ieder vragen naar en onderzoek naar die Joodse oververtegenwoordiging te rechtvaardigen.
    Joden willen dat voorkomen omdat mogelijk af zou doen aan hun macht.
    Hel is allemaal uiterst simpel.
    Dit gaat over maatschappelijke macht.
    De strijd om de maatschappelijke macht tussen twee sociologische hoofdstromen: de nomadische van de Joden, en de diverse residente van de Europeanen.
    En deze strijd wordt steeds openlijker en steeds harder gestreden.
    En in die strijd heeft het Verwey-Jonker Instituut, mogelijk zonder het echt te beseffen, gekozen voor de Joodse kant.
    In het proces waarin de oververtegenwoordiging van de Joden in de media zorgt voor een oververtegenwoordiging van de Joods meningen in het maatschappelijke debat, wat zorgt voor de oververtegenwoordiging van de Joodse mening in de rapporten van het Verwey-Jonker Instituut wat zorgt voor de oververtegenwoordiging van de Joodse mening in het maatschappelijke debat.
    Ad infinitum.
    Dat wil zeggen: tot aan het moment dat deze cirkel knapt.
    Wat in het sociologische onderzoek heet: revolutie.

Het lijkt niet mogelijk, maar het kon weer een fase verder. GeenStijl rapporteert (GeenStijl.nl, 13-02-2019, door Van Rossem uitleg of detail ):
  EU sponsort holistisch project tegen polarisatie

Waarom zelf nog tekst maken als je de .. deze ... gewoon droog kan kopiëren van een door de EU betaalde onderzoekswebzijde? ...

"Het Verwey-Jonker Instituut werkt mee aan ‘Project Grey’, een project dat polarisatie in de EU wil tegengaan. ..."

Polarisatie ... Niet van licht maar van de maatschappij. "Maatschappelijke polarisatie". Iedereen weet dat "maatschappelijke polarisatie" eufemistische ambtenarentaal is voor de strijd tussen de islam en secularisten.
  "... wil tegengaan door het genuanceerde midden van de samenleving te versterken. ..."

Hoe is het mogelijk ...Dat 'het genuanceerde midden' ...
    De taal van stofzuigerverkopers met een voet tussen de deur ...
    De taal direct voorafgaande aan een beleid waarin de "ongenuanceerde opvatting van de flanken" verboden gaat worden (Ja ja, dit is een retorische truc, maar wat moet je dan met zulke taal...? Schelden? Vloeken? GeenStijl wist ook niets beters dan gewoon maar citeren)
  "... te versterken. Dit doen we door een innovatieve, zich voortdurend ontwikkelende aanpak. Social media campagnevoerders, data analisten en sociaal werkers werken samen om waarden als nuance, diversiteit, inclusiviteit ... te promoten.  ..."

Juist ja ...
    Uit Termen, kort :
  Diversiteit
1: Eufemisme voor omvolking. 2: Het mengen van rationaliteit en verlichting met kalifaat, sharia, tovenarij en winti, oftewel, vla met stront. 3, (2017): In alle reclames een neger, liefst een halfbloed - behalve die voor de Apenheul - die is Arisch wit. 4: Eufemisme voor "racisme": excuus om gekleurde immigranten te bevoordelen vanwege hun onoverkomelijke achterstand. Reden voor oververtegenwoordiging van gekleurde immigranten op televisie of andere representatieve functies onder het motto: "Een blanke plus een zwarte plus een Marokkaan plus een Turk is diversiteit". Praktische voorbeelden: "Meer diversiteit bij de media", "Meer diversiteit bij de politie", enzovoort. Zie ook: "Meer diversiteit in de schaken dus zwarte schakers moeten een toren meer krijgen" en "Meer diversiteit in het bestuur van het vliegtuig dus zwarte piloten moeten minder streng getest worden".
    Zie ook "acceptatie", "inclusiviteit" en "pluriformiteit". En onderstaande illustratie:

En:
  Inclusiviteit
Eufemisme voor het bevoordelen van gekleurde immigranten. Synoniem van islamisering en vernegerisering. Doet men vanwege hun onoverkomelijke achterstand. Voorbeeld van inclusiviteit: "Waar is de barbie met hoofddoek?" Antwoord: die is er niet omdat ze de sociale en intellectuel bagage missen om moderne productiemiddelen op te zetten, benevens de rest van de begrippen "ontwikkeling" en "beschaving".
    Andere voorbeelden: "Meer inclusiviteit bij de media", "Meer inclusiviteit bij de politie", "Meer inclusiviteit in de pilotenstoel", en "Meer inclusiviteit in de bedieningskamer van de atoomcentrale".
    Zie ook "acceptatie", "diversiteit" en "pluriformiteit".

Het recept voor etnische burgeroorlog .
    Maar daarmee lopen we vooruit. De EU had nog meer te melden:
  "... te promoten. Door middel van data applicaties gaan we op zoek naar waar zich gepolariseerde onderwerpen en personen bevinden. ..."

Zie boven.
  "...  personen bevinden. Vervolgens passen sociaal werkers en social media campagnevoerders een holistische aanpak toe: ze benaderen filter bubbles (de 'bubbel' van informatie die een persoon online omringt, waaruit alle informatie die niet past binnen het profiel van die persoon is weggelaten), en voeren 1 op 1 interventies uit om gepolariseerde discussies te doen ‘kantelen’ naar meer genuanceerde discussies. Ook promoten ze genuanceerde standpunten door middel van social media campagnes. ..."

Een geregisseerde en georkestreerde propagandacampagne.
    En wie gaat daarbij helpen ...
  "...   campagnes. Gedurende het traject onderzoeken we wat werkt in deze aanpak. Op deze manier maken we de samenleving weerbaarder tegen polarisatie, en de processen van radicalisering die daaruit voortkomen."
Bron: Project Grey tegen Polarisatie.
Contactpersoon: De auteur van de publicatie Handreiking van polarisatie naar verbinding.

Het Verwey-Jonker Instituut gaat helpen bij een georganiseerde en georkestreerde campagne van de EU om de "maatschappelijke polarisatie" te verminderen. Oftewel de strijd tussen moslims en secularisten te verminderen.
    En iedereen weet ook dat de moslims NOOIT EN TE NIMMER OOK MAAR EEN MILLIMETER zullen toegeven. Simpel: de islam is de zin van hun leven.
    Dat betekent dat er maar één manier is om de strijd dus polarisatie te verminderen: het toegeven aan de moslims en het onderdrukken van de secularisten.
    En daar gaat het Verwey-Jonker Instituut bij helpen ...

En, besloten de Schikgodinnen van het Lot, we doen er meteen maar een voorbeeld bij (de Volkskrant, 13-02-2019):

Een product van de Volkskrant in samenwerking met:
  Extremisten? Nee, poldermoslims

De in Nederland levende salafistische moslims zijn geen gewelddadige extremisten, blijkt uit ... onderzoek naar deze stroming. Zie het salafisme vooral als de zwartekousenkerk van de islam.


... Dat blijkt uit  salafisme-onderzoek ... door het Verwey-Jonker Instituut en de Universiteit Leiden ...

Maar misschien heeft de samenwerking met de Universiteit Leiden ervoor gezorgd dat dit geen deel uitmaakt van een geregisseerde en georkestreerde propagandacampagne. Maar meer lijkt op iets van onderzoek.
    Helaas ...:
  Maar zie het salafisme vooral als de zwartekousenkerk van de islam. 'Een puriteinse stroming met zeer conservatieve tendensen', zegt hoofdonderzoeker en hoogleraar islam en het Westen Maurits Berger (Universiteit Leiden) ...

Waarop er ook nog maar één reactie mogelijk is (voor het profiel van hoogleraar islam (HOOGLERAAR ISLAM!!!) Maurits Berger, zie hier uitleg of detail ). Dat van GeenStijl. Gewoon citeren en daarna een dodelijk stilzwijgen.
    Misschien nog dit beeld erbij:

Zucht ...
    De deprivatie ...

Iemand heeft de moeite genomen om even in het onderzoek te duiken. De details bevestigen alle vermoedens (de Volkskrant, 15-02-2019, door Afshin Ellian, hoogleraar rechtsgeleerdheid te Leiden uitleg of detail ):
  Laat salafisme-onderzoek niet aan linkse denktank

Het onderzoek naar salafisme door het Verwey-Jonker Instituut is een lachertje, concludeert Afshin Ellian. Onderzoekers die zich liever baseren op ‘veldwerkers’ dan op salafistische geschriften, zijn nuttige idioten voor de verspreiding van een antiwesterse ideologie.

Afshin Ellian kan niet besodemieterd worden door de links- en joods(isme)fascisten omdat hij het vege lijf heeft moeten redden van de salafisten door te vluchten uit Iran. Dus hij wist al dit:
  Dit onderzoek is uitgevoerd door het Verwey-Jonker Instituut, onder leiding van Maurits Berger. Berger pleitte in eerdere publicaties voor de mogelijkheid van een gedeeltelijke toepassing van de sharia-wetgeving in het Westen. Het Verwey-Jonker Instituut is een ideologisch bolwerk van links.

En hij was dus gemotiveerd om echt te gaan lezen:
  Dit zogenaamde literatuuronderzoek van Maurits Berger bestaat uit een studie van 49 titels, waaronder 20 publicaties door of in opdracht van de overheid. Deze twintig publicaties bestaan uit zeven AIVD-onderzoeksrapporten en dertien onderzoeken in opdracht van ministeries en gemeenten. Zeven keer komen in de literatuurstudie publicaties van Martijn de Koning voor. Dus zeven bronnen worden gevormd door één auteur, een cultureel antropoloog.
    Bijna overal is bij zijn naam vermeld dat het gaat om veldwerk onder moslimjongeren. Een groot deel daarvan werd kennelijk later in een proefschrift verwerkt. Twee keer wordt als bron gemeld: uitwerking van eigen proefschrift en uitwerking literatuurstudie eigen proefschrift.
    Wie is deze superveldwerker? Hoe heeft hij zijn veldwerk gedaan?

Waarop iedereen die wel eens bij GeenStijl komt in een enorme lach uitbarst, want daar wordt de carrière van dr. Martijn de Koning al heel lang gevolgd, en staat hij bekend als Dr. Kromzwaard, vanwege de kromzwaarden op de eerste versies van zijn weblog. En hij wordt gevolgd vanwege zijn erkenning dat hij samen met de salafisten en jihadisten in Den Haag de verjaardag van de moord op Theo van Gogh heeft gevierd. Als goede vrienden onder elkaar. Blijvend goede vrienden, ook na de uittocht van een deel van hen naar Syrië om daar te gaan massamoorden en genocideren. Zie hier uitleg of detail .
    Ellian noemt nog een klein detail:
  Veelzeggend: veldwerker Martijn de Koning als belangrijke bron

Over de aanslag op de redactie van het satirische blad Charlie Hebdo op 7 januari 2015 schreef De Koning in een opiniestuk dat ‘we terughoudend moeten zijn in het verspreiden van islamofobe cartoons’. ...

Het commentaar op het niveau voor de mainstream-media:
   Deze man is de bron, de superveldwerker van het Verwey-Jonker Instituut die ons moet leiden naar meer inzicht in het salafisme in Nederland.

En werkelijkheid is alweer veel absurder dan de wildste fantasie: die De Koning pleit hier regelrecht voor censuur ten dienst van de invoering van de islam.
    Maar dat is allemaal geen bezwaar, voor het Verwey-Jonker Instituut in combinatie met de Universiteit Leiden:
  ... Maurits Berger heeft zich zeven keer verdiept in een bijna zelfstudie van deze man. ...

En alsof dat al niet dodelijk genoeg is ...:
  ...een bijna zelfstudie van deze man. Andere wetenschappelijke artikelen en boeken over het salafisme, zoals dat van Dirk Verhofstadt (Salafisme versus democratie) en Machteld Zee (Heilige identiteiten. Op weg naar een shariastaat?), worden niet eens vermeld. ...

Jammer van dat 'niet eens' er tussendoor. In deze versie ...
  ... Andere wetenschappelijke artikelen en boeken over het salafisme, zoals dat van Dirk Verhofstadt (Salafisme versus democratie) en Machteld Zee (Heilige identiteiten. Op weg naar een shariastaat?), worden niet ... vermeld. ...

... is het allemaal volkomen helder.
    Het commentaar van Ellian is mild:
  ... worden niet eens vermeld. Een zorgvuldige literatuurstudie!     ...

De feitelijke toestand: dit is wetenschappelijke oplichting en fraude.
    Waarna Ellian nog ingaat op de aard van het salafisme, maar dat is hier niet het onderwerp. Het onderwerp is wetenschappelijke integriteit.
    De smerige rol die de Volkskrant hier in speelt door dit soort rotzooi met voorkeur en prominent te publiceren en echt wetenschappelijk onderzoek ter zijde te leggen, is ook niet het onderwerp, maar ,mag misschien aangevoerd worden door de wetenschappers als zijn voor een tribunaal staan: "Edelachtbaren ... Wij werden uitgelokt om tot onze daden te komen".

Voor het mooi nog wat commentaar uit de wereld van het gezonde verstand (de Volkskrant, 14-02-2019, ingezonden brief van Adrie Jehee, Heerde):
  Razende salafisten

Dus, als salafisten razen en tieren dat overspelige vrouwen gestenigd moeten worden, homo's van een gebouw gegooid moeten worden en afvalligen gedood moeten worden, hoeven wij dat niet serieus te nemen? (Ten eerste, 13 februari) Uit de inventarisatie van 15 jaar salafisme-onderzoek zou blijken dat blaffende honden niet bijten. Weten de jongeren die zich klaarblijkelijk aangetrokken voelen tot de strenge islam dit ook?..

En (de Volkskrant, 14-02-2019, ingezonden brief van Piet J. Korteweg, Amsterdam)
  Ingeburgerde salafisten

De Volkskrant van 13 februari 2019 (pagina 3) bevestigt mijn vooroordelen over salafistische moslims, ondanks een genuanceerde tekst 'Extremisten? Nee, poldermoslims'. De bijbehorende foto laat zien dat salafistische moslims lak hebben aan regels in Nederland. Ze lopen op het fietspad (ondanks de aanwezigheid van een troittor) en nog wel tegen de rijrichting in. Hoe duidelijk wil je het hebben?

De eerbare reactie: collectieve zelfmoord.

Twee weken later (de Volkskrant, 27-02-2019, door Hassan Bahara):
  Nationale veiligheid kan toch gevaar lopen door salafisme

Salafisten zijn wel degelijk een dreiging voor de nationale veiligheid. Dit stelt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in het nieuwe dreigingsbeeld, dat hij dinsdag bekend heeft gemaakt. Volgens de NCTV vormen salafisten in Nederland nog altijd 'een belangrijke vind- en ontmoetingsplaats voor jihadisten'.    ...

Ach ja, die vervelende werkelijkheid, toch ...

Tjonge ... (GeenStijl.nl, 27-09-2019, door Ronaldo uitleg of detail ):
  'Salafistische haathut alFitrah is toch haathut'

... Nou moe. Terwijl iedereen en zijn Algemeen Dagblad al jarenlang wist dat de salafistische alFitrah-moskee een haathut is, beweerde het gErEnOmMeErDe Verwey-Jonker Instituut in 2016 dat de lessen op de koranschool allemaal tiptop in orde waren. Dat is knap, want de onderzoekers van het instituut mochten alleen aanwezig zijn tijdens van tevoren door de moskee geselecteerde lessen en vertegenwoordigers van de school zaten erbij als ze spraken met (ook geselecteerde) ouders en kinderen. ...

Zoals tot nu toe ALLE onderzoek naar moslims en hun islam is gedaan: we gaan het ze zelf vragen.
    Niet alleen het onderzoek van het VJ-instituut.
    Maaarrrrr ...
  ... U raadt nooit wat er gebeurde toen de Utrechtse raad het Verwey-Jonker Instituut vroeg om eens echt grondig onderzoek te doen. "Het onderzoeksinstituut dat in 2016 de lessen van alFitrah "pedagogisch verantwoord" noemde, concludeert vandaag in een nieuw rapport dat de moskee kinderen leert zich af te sluiten van de Nederlandse samenleving en daarmee een voedingsbodem vormt voor radicalisering." ...

Vandaar dat 'Tjonge' ...
    Want GeenStijl geeft wat voorbeeldjes ... :
  ...  Goh. Goh. Goh. Daar kijk je van op zeg.

... uit een lijst die schier eindeloos lang is.
    Waarna de kwalificering van het VJ-instituut terug te vinden is in de tags:
  Tags:
alfitrah,
islam,
verwey-jonker,
koekwausen,
salafisme

Nummer vier, dus.
    En dat slaat dus op alles wat dit soort onderzoek heeft gedaan en nog doet: "koekwausen". VU, UvA, Ineke van der Valk, enzovoort, enzovoort, enzovoort.
    Goh, diezelfde avond licht Nieuwsuur (27-09-2019, uitleg of detail , na 3:23 min.) de rapporten van het VJ-instituut over moskeeën en aanverwante door. Ze blijken allemaal positief, en allemaal niet te deugen.
    Verassend ...
    Weerwoord van de VJ-representant: "We volgden onze opdrachten".
    En dat is wat deze redactie ook onmiddellijk dacht: de politiek-correcte elite wenste en/of duldde geen andere uitkomsten.

In Amerika hebben we het tot huizenhoge hysterie opgeklopte evenement van de "De Bestorming van het Capitool" achter de rug (100 betogers hebben er een uurtje in rondgelopen) , en de PC-wappie-rubriek EenVandaag (NPO1, 12-01-2021, 18h25) gaat onderzoeken wat "het risico voor de democratie" is in Nederland. De ingeroepen deskundige: Hans Boutellier, radicaliseringsexpert en wetenschappelijk-directeur van het Verwey-Jonker Instituut.
    En wat vindt Hans Bouttelier de ontwikkelingen die risicovol zijn voor de democratie?
    Nou, wat dacht u ...
    Nee, geen islamterreur en geen BLM-dreigementen en geweld.
    Nee, niet degenen die Theo van Gogh en Pim Fortuyn vermoord hebben.
    Risicovolle ontwikkelingen voor de democratie zijn boerendemonstraties, QAnon, en Viruswaarheid-beweging. En de anti-coronaprotesten.
    Met een belangrijke aanvurende rol voor de sociale media, natuurlijk.

Weer wat typisch VJ-werk. Het zoveelste onderzoek naar discriminatie bij stageplaatsen (de Volkskrant, 11-06-2021, door Abel Bormans):
  Nieuwe studie toont stagediscriminatie aan in mbo

Mbo-studenten met een migratie-achtergrond worden geregeld gediscrimineerd bij hun zoektocht naar een stage. ...

Met meteen de eerste onzin-uitspraak: er wordt gediscrimineerd bij stageplaatsen, of er wordt níet gediscrimineerd bij stageplaatsen. 'Geregeld' is een niet-bestaande tussencategorie.
    "Stageplaatsen" is geen mens maar een groep.
  ... Dat werd al langer gezegd, maar een studie van het Verwey-Jonker Instituut toont dit nu ook wetenschappelijk aan. ...

Dank u. Schrap alle voorgaande uitspraken dienaangaande.
  ... Dat werd al langer gezegd, maar een studie van het Verwey-Jonker Instituut toont dit nu ook wetenschappelijk aan. ...

Tel daarbij op dat het Verwey-Jonker Instituut er alleen voor bestaat om discriminatie door Nederlanders aan te tonen.
  ... In een vandaag gepubliceerd onderzoek dat het Verwey-Jonker Instituut deed in opdracht van de gemeente Utrecht, blijken opvallende verschillen tussen sectoren. Zo worden moslimstudenten gediscrimineerd in de ict-sector, terwijl ze in de zorg een gunstige behandeling krijgen. ...

Dank u: ook dit onderzoek is volstrekte onzin: in de ict wordt nergens op gediscrimineerd, behalve kunnen  programmeren, en dergelijke.
  ... In een vandaag gepubliceerd onderzoek dat het Verwey-Jonker Instituut deed in opdracht van de gemeente Utrecht, blijken opvallende verschillen tussen sectoren. Zo worden moslimstudenten gediscrimineerd in de ict-sector,  ...

Extra bewijs:
  ... moslimstudenten gediscrimineerd in de ict-sector, terwijl ze in de zorg een gunstige behandeling krijgen. Vrouwen worden vooral positief gediscrimineerd in de door mannen gedomineerde bouw- en technieksector.  ...

"Positieve discriminatie" bestaat niet - de juiste uitspraak: in de bouw- en technieksector worden mannen  gediscrimineerd.
  ... Eerdere enquête-onderzoeken wezen al in de richting van stagediscriminatie, maar toen kon niet met wetenschappelijke zekerheid worden uitgesloten dat er ook andere factoren meespeelden dan identiteitskenmerken.    ...

Nogmaals: schrap alle eerdere beweringen aangaande discriminatie bij stageplaatsen.
  ...     Maar dat kunnen de onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut met deze studie wel. Zij verstuurden bijna 600 sollicitatiebrieven, steeds in sets van twee fictieve studenten met gelijke cv en werkervaring, en slechts één onderscheidend persoonskenmerk. Deze methode werd al vaker op de arbeids- en woningmarkt toegepast, maar niet eerder voor stagediscriminatie.    ...

Mooi geformuleerd. Waarbij onmiddellijk duidelijk is dat het Verwey-Jonker Instittuut één factor weglaat: eventuele verschillen tussen de onderzochte deelgroepen.
    Bij deze wetenschappelijk meting behoort een bijbehorend onderzoek naar de verschillende groepen, voorafgaand aan de test bij solliciteren.
    Maar ja, dan komt boven water dat moslims met onegveer één strandaardeviatie afwijken van het iq-gemiddelde, en zwarten twee. In getallen: circa 85 respectievelijk 70 iq-punten scoren.
    Oh nee, dat is de hele populatie.
    Maar er is ongetwijfeld een residu-effect op ieder niveau. En dat residu-effect is sterker naarmate men meer op representatie-getallen gaat letten.
  ...    De tests werden uitgevoerd in vier sectoren van de Utrechtse stagemarkt: ict, zorg en welzijn, bouw en techniek en zakelijke dienstverlening. Er werd gekeken naar verschil in kansen op drie persoonskenmerken: gender, migratieachtergrond en religie. Daaruit kwamen grote verschillen.    ...

Dat laatste is een grote leugen. Hier is de grafiek:

Het grootste verschil is 8 procentpunten. Aanzienlijk, maar niet groot.
    Voor een individu dicht bij verwaarloosbaar.
    En zoals gezegd: bij de ict is er géén discriminatie, dus de 8 procentpunten die je daar vindt, moet je aftrekken van de rest.
    Voor die 8 procentpunten bij de ict moet naar een andere oorzaak gezocht worden.
    Het sterkste vermoeden is dus het residu-effect: de ict bemerkt het verschil in iq het sterkst, en en bemerkt dat bij gelijke behandeling van sollicitanten. Dat leidt tot onderpresteren in het werk. De ict corrigeert daarvoor, door hun verwachting voor moslim-studenten naar beneden bij te stellen.
    In de zakelijke dienstverlening geldt iets dergelijks, maar dan met sociaal-functioneren als de bepalende factor: moslims vinden zichzelf superieur uitleg of detail , met alle bijhorende andere nare sociale eigenschappen.
    Voor bouw en techniek en zorg en welzijn geldt beide in mindere mate, en zie je ook minder verschillen.
    Wat ook ontbreekt in dit onderzoek is de tak "ongeschoold werk": tuinbouw, pakketbezorgers en dergelijke.
    Dit hoort bij het onderzoek genomen te worden, om de factor "opleiding" goed te kunnen meetellen.
    Waarbij ook weer die factor "inherente verschillen" komt kijken. Leg aan een tuinder een groep Marokkanen en een groep Polen voor, en hij kiest in 100 van de 100 gevallen voor de Polen.
    Zonder één enkele overweging van discriminatie anders dan: "Polen werken harder".
    Grappig genoeg zijn de onderzoekers die inherente verschillen wel tegengekomen:    

  ...    Zo hoorde een 19-jarige niveau 4-student van haar stagebegeleider dat Marokkaanse mensen 'vaak minder scoren'. 'Dus omdat ik Marokkaans ben, heb ik een lager IQ en ben ik dommer volgens hem', zegt ze in het rapport.    ...

Nee, mevrouw: dat Marokkaanse mensen 'vaak minder scoren' betekent dat de kans dat je een lager iq hebt groter is dan voor een gemiddeld persoon. Dat wil absoluut niet zeggen dat je ook daadwerkelijk een lager iq hebt.
    Maar het feit dat ze dit niet weet of begrijpt wanneer ermee geconfronteerd, wijst erop dat die kans best wel eens realiteit kan zijn ...
    Zeer leerzaam weer, allemaal ...


Naar Menswetenschappen  , of site home  ·.

15 aug.2018