Cultuur, Joods, kwaadaardigheid: Hannah Arendt

Inleiding

Hannah Arendt is één van de of dé meest aangehaalde Joodse filosofen, en wel met een heel specifieke uitdrukking, namelijk "De banaliteit van het Kwaad". Staande voor: om een grote schurk te zijn, hoef je niet met grote hakbijlen op mensen in te slaan, maar gewoon meedoen in de raderen van een organisatie kan dat ook al zijn.

Dit opgeschreven naar aanleiding van een specifiek geval, namelijk dat van de Duitse nationaal-socialist Adolf Eichman, die meehielp aan de organisatie van de concentratiekampen.

Als je dit zo kort opschrijft, zie je meteen een probleem: deze terminologie past precies bij een praktisch probleem dat men bij de Joden in Palesitna had: men wilde wraak nemen op de nazi's, had er één in handen, maar die had niet iets concreet bloedigs begaan.

Over welde situatie je ook een filosofische uitspraak kan doen: bij ieder praktisch probleem dat je niet praktisch kunt oplossen, is altijd wel een theoretische oplossing te verzinnen, die niet echt het praktische probleem oplost. En in de praktijk heel vaak een beetje tot heel contraproductief kan werken.

Dit soort theoretische oplossingen van specifieke problemen hebben ook zelden een toepassing buiten het specifieke probleem. Neen nu dit Arandt-geval, en pas het toe op de bezetting van de Joden door Palestina.

Dan zijn er Joden in Palestina die Palestijnen vermoorden: de Joden in het leger.

Dat is simpel: dat is hetzelfde als nazi's die Joden vermoorden.

Maar als je daar iets over zegt in de richting van andere Joden, dan ben je meteen een naz-axhtige schurk wnat die hebben die moorden niet begaan

Toen de Paletijen terugsloegen, 7 november 2023, werd er meteen een ten hemel schreiend misbaar gemaakt dat de eerste slachtoffers burgers waren.

Maar gebruik maar de redenatie van Arendt.

Die zogenaamde "Joodse burgers" maken evenzeer deel uit van het systeem van de Joodse bezetting van en terreur in Palestina, als de beroeps-kampbewaarders.

Maar niemand die die vergelijking zal maken.

Of dat in soortgelijke situaties zal doen.

Om heel precies te zijn: de vergelijking wordt alleen gemaakt richting blanke mensen, in blanke organisaties. Met name richting blanke mensen die blanke organisaties, of andere vormen van blanke groepsvorming, voorstaan of verdedigen.

Roep dat je zwarte belangen vertegenwoordigt, en je krijgt applaus en geld. Roep dat je blanke belangen vertegenwoordigt, en "De banaliteit van het Kwaad" vliegt om je oren. Tezamen met een heleboel soortgelijke taal, natuurlijk.

Om heel precies te zijn: men begint met de oneindige variatie in ander manieren van afkeer van blanke zaken uit te drukken, en "De banaliteit van het Kwaad" komt daar als een soort coda achteraan.

Neem het lot van de Joden in Nederland in de Tweede Wereldoorlog.

Dat is de schuld van alle Nederlanders, op een paar na. Zeg: op iedereen die in het verzet zat na.

Van tram- en treinbestuurders tot aan administrateurs, allemaal zijn ze al beschuldigd van medeplichtigheid.

Door Joden.

Eentje klaagde de Nederlandse Spoorwegen aan omdat ze door hadden gewerkt en er daardoor Joden met de trein vervoerd konden worden naar Duitsland. En vroeg om geld

Hij hoefde niet eens naar de rechter. De NS gaf hem zo al gelijk. Wetende dat hij het anders zou krijgen

Dat is "De banaliteit van het Kwaad" in de praktijk.

Dat  "De banaliteit van het Kwaad" is gewoon het eindpunt van de Joodse angst voor menselijke organisatie en samenwerking.

Zodra mensen zich gaan organiseren en samenwerken, ontstaan er voor hen problemen. Want dat organiseren en samenwerken gaat alleen goed als je in elkaars buurt bent en blijft. Als je je gaat vestigen.

En groepen die zich gaan vestigen, verkrijgen meer welvaart dan groepen die rondzwerven.

En dan is er voor de rondzwervers maar één manier om dezelfde welvaart te verwerven: parasiteren. Of regelrecht stelen, maar parasiteren is natuurlijk hetzelfde als stelen.

Parasiteren is stelen terwijl je praatjes verkoopt die beweren dat parasiteren geen stelen is..

Dat kan een tijd goed gaan, maar georganiseerden blijven bij elkaar en gaan elkaar vertellen over hun ervaringen met de parasiteerders en op den duur komen de georganiseerden er achter dat ze door de parasiterenden in feite bestolen worden.

En dan moet de parasiterenden vluchten.

Daarom is organisatie en samenwerking zo gevaarlijk voor parasiterenden.

Daarom zijn Joden er zo tegen uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail .

En één van hun parasitaire verbale trucs, hun balletje-balletje-trucs uitleg of detail , is "De banaliteit van het Kwaad".

De werkelijkheid?

De banaliteit van het Kwaad? Dat is Joden die "ANTISEMITISME!!!" uitleg of detail brullen als je iets zegt over de Joodse parasiet George Schwartz-Soros uitleg of detail , of die hem beschrijven als "filantroop" uitleg of detail .

Enzovoort.

Dat is pas Kwaad.

Bronnen

Het eerste opgeslagen exemplaar komt van iemand die door deze redactie aangeduid wordt met de term "de geborneerde elite" uitleg of detail (de Volkskrant, 25-06-2024, column door Marcia Luyten, journalist en schrijver (pag.2)):
  Met de nieuwe eed zijn ambtenaren loyaal aan de grondwet, niet per se aan de minister

Ja, dat is een mooi plan. Die grondwet wordt tenslotte geschreven door de elite en voor de elite.
    Dat laatste zit inbesloten in het eerste, volgens de regels van de basale en banale psychologie .
    Je gaat toch niet iets in je eigen nadeel schrijven ... Puntje, puntje, puntje ...
    Zoals bijvoorbeeld hier:
  Op 30 januari 2017 schreef Sally Yates een brief aan haar topambtenaren op het Amerikaanse ministerie van Justitie. De minister reageerde op het decreet dat president Donald Trump kort na zijn installatie uitvaardigde: een volledig inreisverbod voor mensen uit zeven islamitische landen. Yates schreef: 'Ik ben er verantwoordelijk voor dat dit instituut staat voor gerechtigheid en rechtvaardigheid. Ik ben er niet van overtuigd dat dit decreet daaraan voldoet, noch dat het wettig is.' Yates vroeg haar personeel het decreet niet uit te voeren.

Die beleidsmaatregel van de regering ging in tegen haar eigen ideologie, dus besloot de mevrouw van de bestuurlijke elite dat haar ideologie boven het beleid van de gekozen regering gaat.
    En voor deze houding doe je dan een beroep op:
  ...    Yates is geen weigerambtenaar; dat is iemand die vanwege eigen overtuigingen bijvoorbeeld geen homohuwelijk wil sluiten. Yates verzette zich tegen het afbreken van de rechtsstaat. Zulk verzet en het gebrek eraan was onderwerp van studie voor de Duits-Amerikaanse filosoof Hannah Arendt. Na 1945 waarschuwde zij voor het gevaar van de moderne staat. ...

Heel gevaarlijk die moderne blanke staat. Daarin werken mensen te veel samen. Volgens ... :
  ... Die was te rationeel, te mechanisch, te reductionistisch. ...

... redelijke regels.
    In plaats van zaken als Stenen Tafelen, Brandende Bosjes, Zoutpilaren en Kindoffers.
    Oftewel: Ideologische Wetten.
    Die je dan met de balletje-balletje-spelletjes à la M. Wertheim uitleg of detail aanduidt als ...
  ... te reductionistisch. De volgzame ambtenaar verloor zijn soevereine oordeelsvermogen. ...

... het 'soevereine oordeelsvermogen'.

De tweede lijkt min of meer op een tussendoortje. Van iemand die zich al ruimschoots een trouwe lakei heeft betoond uitleg of detail (de Volkskrant, 23-12-2023, column door Tommy Wieringa)
  We fuck alone

...    Eenzame, angstige mensen stemmen rechtser, vertellen de onderzoeken. ...

Hmm ... Wie krijg je als elite voor je onderzoeken? Geen rechtse mensen.
    Hoe meet je eenzaamheid? Je stelt mensen vragen uitleg of detail , maar of die mensen naar waarheid antwoorden is een volstrekt ongewisse factor.
    Zijn mensen in een drukke kroeg minder eenzaam dan die in hun eentje rondlopend in een museum?
  ... Ze staan vijandiger tegenover de wereld naarmate ze er minder op vertrouwen dat ze steun zullen vinden bij hun medemens. ...

Hoe meet je vertrouwen?
    En dit ...
  ... Wie geen vertrouwen stelt in de ander en in de verwachting leeft dat die hem schade zal berokkenen, zal zich eerder wenden tot een sterke leider die hem beschermt en een plaats in de gemeenschap belooft. ...

... klinkt als regelrechte voodoo.
    Maar dat heb je dus nodig, die voodoo, voor dit:
  ... Dat maakt eenzaamheid tot een cruciale politieke factor, die inmiddels door radicaal-rechts wordt gekapitaliseerd. ...

Geen enkel voorbeeld of aanleiding voor gezien.
    Wat door lieden als T. Wieringa wordt aangeduid wordt als 'radicaal-rechts', spreekt als eerste en voornaamste tegen het globalisme van de vrije (im)migratie.
    Waarop de elite reageert met Pavlov-reflexen als die van die mevrouw Yates.
    En vermoedelijk ook die van de mevrouw die aansluitend wordt aangehaald:
  ... wordt gekapitaliseerd. (Voor Hannah Arendt zijn afgezonderde, eenzame mensen zelfs de noodzakelijk te vervullen voorwaarde voor elk totalitair regime.) ...

Ook weer: dat klinkt als je reinste voodoo.
    Helaas gaat auteur T. Wieringa hier niet verder op door.

Het derde voorbeeld geeft aan hoe wijdverspreid de kwaal is. De eerste was iemand met een diplomatieke en journalistieke achtergrond, de tweede een schrijver, en deze derde is een academicus, in de juristerij (de Volkskrant, 18-10-2024, door Fokke Obbema):
  Het Ideaal

Ingrid Leijten, hoogleraar staatsrecht

'Wilders gaat voorbij aan de essentie van vrijheid'

Waar als eerste staat:
  'Ik weet wat de essentie van vrijheid is'

Maar dat is best wel verklaarbaar, want ...
  Een 'eerste zaadje' van liefde voor het politieke systeem is door haar vader geplant. Die was ... decennialang CDA'er in de lokale en provinciale politiek - haar keuze voor de studies politicologie en rechten in Leiden valt er niet los van te zien. In Leiden wordt ze lid van het studentencorps en weet ze een felbegeerde studiebeurs binnen te slepen. Een jaar lang mag ze studeren aan Columbia University in New York

Christendom ontmoet Neoliberalisme. We wilden hier Ayn Rand uitleg of detail tikken, maar dan moet je dat weer gaan uitleggen; overigens: in Amerika is Ayn Rand oftewel Alyssa Rosenbaum, van Oost-Europees-Joodse origine, een overbekende naam, veel meer dan Arendt, en nog steeds ideologisch leidspersoon voor hele stammen van de elite.
    Vervolgens krijgen we:
  ... Haar ster stijgt daarna snel: na een proefschrift over grondrechten wordt ze op 37-jarige leeftijd als hoogleraar de opvolger van CDA-kopstuk Ernst Hirsch Ballin. ...

Joods uitleg of detail .
    En daarachter:
  ... Politiek filosoof Hannah Arendt ziet ze als haar inspiratiebron: ...

"En wij zwegen stil en eerbiedig ... ", schreven we als reactie bij het eerste noteren van deze bron.
    Eén van de thema's van deze website is dat Ideologie een vorm van waanzin is , waaronder natuurlijk ook religie valt, in ieder geval de religies van Absoluut Machtige Godheden en Absolute Wetten.
    Carrière en uitingen van deze mevrouw zijn er een lichtend voorbeeld van.
    Waarbij er ruimte is voor een betere uitdrukking dan 'líchtend', want het is de zwartste duisternis, gaande richting zwart gat.
    Wat niet zo'n gekke richting is, want deze waanzin wordt op deze website voorgesteld aldus:

... wat ook het proces is van een zwart gat: alles stort erin, er er komt niets meer eruit.
    Dat is wat je dus terugziet in die kop, met de term 'Vrijheid': hele bibliotheken zijn er over volgeschreven, waaruit meteen één ding volgt: iemand die met stelligheid beweert te weten wat dat is, is een charlatan.
    En het wordt hier gebruikt als iets waarvan met absolute zekerheid vaststaat wat het is, want je kunt het gebruiken om iemand te veroordelen, zonder op zijn uitspraken in te gaan.
    "U wilt de islam inperken? U bent tegen De Vrijheid!"
    En ze kan staan voor de mentaliteit van de hele huidige elite (de Volkskrant, 18-10-2024):

Een kruising tussen Sigrid Kaag uitleg of detail en Barbara Baarsma uitleg of detail  ...
    De elite zit boordevol dit soort lieden.
    En Hannah Arendt is één van hun iconen.


Naar Landverraad , of site home .

31 okt.2024