Bronnen bij Kosmopolitisme: ideologie |
8 mei 2010 |
Het kosmopolitisme is een ideologie. Wat het brengt voorij het begrip
"idee": dat wil zeggen: een gedachte die je zou kunnen hebben om iets goed
te gaan doen. Ideologie gaat voorij het begrip "goed idee", omdat als hen
eenmaal geformuleerd is, men in de praktische uitvoering niet meer kijkt
naar het goed-zijn, maar alleen naar het conformeren aan het idee
Dat wil zeggen: hoe goed het idee zelf ook moge zijn, als men bereid is er ook
slecht-werkende zaken op te baseren, is het praktisch gezien een slecht
idee. En omdat dit soort ideeën, ideologieën dus, zich nu eenmaal hardnekkig
in de menselijke geest vestigen, zijn ideologieën, hoe goed bedoeld ook,
altijd krachten ten kwade.
Kosmopolitisme zelf is niet ver genoeg gevorderd, om daar makkelijk directe
voorbeelden van te vinden, maar voor haar kleinere broertje, Europeanisme, kan
dat wel. Eerst een voorbeeld van het ideologische karakter van het Europeanisme:
Uit:
De Volkskrant, 20-03-2010, door Esther-Mirjam Sent en Henk van Houtum,
repectievelijk hoogleraar Economische Theorie en Economisch Beleid en
hoofddocent Geopolitiek en Geografie aan de Radoud Universiteit Nijmegen
Op weg naar een gezonde economische toekomstNieuwe
lente, nieuw geluid
Het Centraal Planbureau kwam deze week met cijfers die aantonen dat de
wereld economisch zeer langzaam uit één van de ergste economische crises sinds
jaren krabbelt. ...
De economie van vandaag vraagt om een herbezinning over de economische orde
waarmee we hebben gewerkt. De toekomst ligt noch in Anglo-Amerikaans
vrijemarktkapitalisme noch in Chinees staatskapitalisme, maar in globalisme.
We moeten afscheid nemen van zelfzucht als primaat en van (cultureel en)
economisch nationalisme, en geloofwaardig en krachtig een faire, duurzame
mondiale samenwerking omarmen. Laat de nieuwe lichting beleidsmakers in
Nederland hierin het voortouw nemen. Waarin een klein land groot kan zijn.
...
Red.: Van dit soort materiaal is er een hele
bibliotheek te raadplegen - deel daarvan gebaseerd op het idee van "nooit meer
oorlog".
En dan nu een voorbeeld een praktische uitvoeringsbesluit
hierop gebaseerd:
Uit:
De Volkskrant, 06-05-2010, column door Marcel van Dam, socioloog
Een nieuw VersaillesDe Griekse tragedie maakt
eigenaardige sentimenten los. Door wanbeleid en bedrog van een reeks Griekse
kabinetten zijn de overheidsfinanciën veel meer uit het lood geslagen dan
volgens het stabiliteitspact van de eurolanden was toegestaan. Om een
afwaardering van de Griekse staatsschuld te voorkomen, en daarmee een nieuwe
bankencrisis en wellicht de deconfiture van nog een paar Zuid-Europese
landen, zijn de andere landen van de eurozone gedwongen Griekenland uit de
brand te helpen. ...
... Ik herinner me heel goed de discussie over de vraag of
Griekenland moest worden toegelaten tot de Monetaire Unie. Reden voor die
discussie was dat Griekenland niet voldeed aan de eisen voor toetreding, met
name omdat de Griekse staatshuishouding niet op orde was en dat de cijfers
die Griekenland overlegde aan Brussel niet deugden. Maar er waren politieke
redenen om de toetreding van Griekenland door te drukken. Dat het fout zou
lopen was te voorzien, de financiële crisis heeft het moment slechts naar
voren gehaald. ...
Red.: De politieke reden om het lidmaatschap
door te drukken ondanks dat men wist dat het economisch gezien eigenlijk niet
kon, is een klassiek voorbeeld van idee verworden tot ideologie. Het idee was de
bevordering van de Europese samenwerking. Het werd ideologie in de zin van
de wens tot het kweken van een zo groot mogelijk Europa, ongetwijfeld voor een
flink deel gebaseerd op overwegingen, of waarschijnlijker: (onderbuik)gevoelens,
van machtspolitiek. Waarbij het zich hier ook razendsnel tegen de ideologen
keert, omdat iedereen kan zien dat de Griekse "tragedie" het gevolg is van een
groot gebrek aan samenwerking binnen Griekenland zelf (onder andere ontduiken de
rijken grootschalig de belastingen - Van Dam: 'Omdat de rijken in Griekenland
nauwelijks belasting betalen...'), en dat vervolgens de rest van Europa
eindelijk niet hiervoor wil opdraaien, zodat er een grote deuk ontstaat in de
wil tot samenwerking binnen Europa. Er zijn al diverse voorstellen gedaan om
Griekenland,en de rest van Zuid-Europa waarvoor,in wat mindere mate, hetzelfde
geldt, economsich af te scheiden - wat natuurlijk bijna hetzelfde is als een
volledige afscheiding.
De ideoloog onderscheidt zich in dot soort situaties
onmiddellijk van de mensen met gezond verstand en andere meer praktisch
denkenden, door het doorgaan met het foute recept te bepleiten, zoals Marcel van
Dam doet:
Met als ultieme wapen ook in deze propagandastrijd:
Alsof we bang moeten zijn voor een Griekse Hitler ...
Maar nog duidelijker is de ideologie in hen die als oplossing
van de crisis het toepassen van nog meer van de ideologie te bepleiten:
Uit:
De Volkskrant, 04-05-2010, column door Pieter Hilhorst, politicoloog.
De Griekse aanslag op Europa
Tussentitel: De onmacht, niet de macht van Brussel is gevaar voor onze
welvaart
Het is niet makkelijk om solidair te zijn met de Grieken. Het is een land
met absurde verworvenheden. Ambtenaren hebben er een baan voor het leven.
Werknemers krijgen per jaar veertien maanden betaald. Het is een land met
torenhoge schulden en sjoemelende staatsboekhouders. En dan is het ook nog
eens een land met een beroerde belastingmoraal. ...
Met de reddingsoperatie van afgelopen weekend zijn de
problemen overigens nog lang niet opgelost. Integendeel. Het dreigende
Griekse faillissement legt een fundamenteel probleem van Europa bloot. We
zijn voor onze welvaart van anderen afhankelijk, maar we hebben weinig greep
op het gedrag van die anderen. ...
... Afgelopen jaren voerde euroscepsis de boventoon. De
vraag was hoe houden we Brussel zoveel mogelijk buiten de deur, niet hoe
geven we Brussel voldoende wapens in handen om andere lidstaten in het
gareel te houden. De Griekse kredietcrisis tekent zo ook het failliet van
eurosceptici. Niet de almacht, maar de onmacht van Brussel is een gevaar
voor onze welvaart. ...
Het ternauwernood afgewende Griekse faillissement laat zien
dat de Europese landen tot elkaar veroordeeld zijn. ...Waar de rest van
Europa moeite heeft om solidair te zijn met de Grieken, zullen de Grieken
Europa gaan ervaren als een bezettingsmacht die alles afpakt wat hen lief
was. Zo dreigt Europa te imploderen. Maar minder Europa is geen optie meer.
Tegen wil en dank zullen we solidair moeten zijn met de Grieken en morgen
met de Portugezen en overmorgen met de Ieren.
Red.: Laten we er vanuit gaan dat Peter Hilhorst de
standaardlogica volgt dat als Europa een succes boekt, dat dat een steun
is voor de verdere versterking van Europa. Maar nu beleeft het een grote crisis,
een deceptie. En ook nu vindt Hilhorst dat dat aanleiding is voor de versterking
van Europa. Dus alles wat er gebeurt, ten goede of ten kwade, is reden voor een
versterking van Europa. Dat is ideologie. Zelfs in de Volkskrant wordt
dit ingezien:
Uit:
De Volkskrant, 10-05-2010, column door Arie Elshout
De Griekse crisis en de Europese contradicties
... De idee van Europa’s eenwording heeft de schoonheid van de
abstractie maar is slechts beperkt uitvoerbaar. Een andere tegenstrijdigheid
is dat het streven naar meer Europa dreigt te verkeren in zijn tegendeel:
minder Europa.
Als zich problemen voordoen, zoals nu, dan grijpen
idealistische maakbaarheidsdenkers steevast naar een vertrouwd instrument:
de vlucht naar voren door er een schepje bovenop te doen. Niet minder maar
meer Europa is de oplossing voor de euro-crisis, zeggen ze. Vorm een echte
Europese economische regering, of nog liever, een volledige politieke unie,
dan is het leed snel geleden. Maar de kans dat die regering en die unie er
(in effectieve zin) komen, is praktisch nihil. Economisch gewenst, politiek
onhaalbaar. ...
Red.: De oorzaak van deze ideologie is bij Pieter Hilhorst,
net als bij Marcel van Dam, dat hij van linksige, vermoedelijk PvdA, huize is.
In die kring koestert men ook graag het kosmopolitisch ideaal van één
vredelievende wereld, en in het blinde achtervolgen ervan begaat men fouten die
die ene wereld een stuk verder van huis brengen. Een proces dat evenzeer geldt
voor een andere trek die Hilhorst en Van Dam gemeen hebben: het aanhagen van het
multiculturalisme, wat ook een ideologie is die sterk contraproductieve
uitwerkingen heeft. Er is natuurlijk een sterk verband tussen kosmopolitisme en
multiculturalisme
, tezamen vormende het idee van de lichtgeelbruine homo universalis die
een verenigde wereld bewoont.
Naast de onwenselijkheid van het opheffen van de culturele en
genetische diversiteit van de mensheid, is er een veel belangrijker en praktisch
bezwaar: de huidige mensheid is als gehele groep helemaal niet bereid om aan dit
ideaal mee te werken. Talloze groepen en culturen zijn wel voor een meer
verenigde wereld, maar uitsluitend en alleen als hun groep de baas wordt. Te
denken valt hierbij aan huidige machthebbers, zeg maar de rijken, die natuurlijk
hun bestaande macht willen behouden, en ook alle religieuzen, want voor hen is
hun religie de zin van hun leven, en iedereen die niet in hun religie gelooft is
een potentiële bedreiging voor die religie dus voor de zin van hun leven.
Als het idee van solidariteit, dat natuurlijk vooraf moet gaan aan de universele
wereldvrede, zich uitstrekt tot dit soort groepen, dan heb je een grote kans dat
ze die gewenste macht grijpen. Of anderszins gaan profiteren van andermans
inzet. Een waarheid die al bijzonder oud is, samengevat bijvoorbeeld in de fabel
van de krekel en de mier - of geformuleerd in Brant's Das Narrenschiff
(1492)
(zie illustratie rechts):
In het huidige geval zijn het de Noord-Europese landen die voor mier spelen ten
opzichte van de Zuid-Europese krekels. En dat kan op den duur nooit goed gaan
.
De algemene sociologische formulering voor dit soort
processen is deze: algemene solidariteit is onzin en contraproductief als
er een aanzienlijke asolidaire m inderheid is - de kritische grootte van die
asolidaire minderheid hangt af van diverse specifieke omstandigheden, maar zal
in het algemeen ergens tussen vijf en dertig procent liggen
.
Net als zovele sociale processen, is ook dit beschreven en
afgehandeld door de sciencefiction:
Van: Wikipedia.org (opgeslagen 08-05-2010)
The Great Explosion
Author Eric Frank Russell
Language English
Publication date 1962
The Great Explosion is a satirical science fiction novel by Eric Frank
Russell, first published in 1962. The story is divided into three sections.
The final section is based on Russell's famous 1951 short story "...And Then
There Were None." ...
The Blieder drive, a faster-than-light drive system, has permitted the
population of the galaxy. Each planet has become the home for a particular
social group. Four hundred years after the diaspora, a spaceship from Earth
visits three of the planets, the first steps to unifying the galaxy under a
new Empire. Things do not go entirely as hoped, as the incompetent military
authoritarians of the ship encounter three very different societies.
... The final planet, K22g, has developed an unusual social system.
The population call themselves Gands (after Gandhi) and practice a form of
classless, philosophically anarchic libertarianism, based on passive
resistance ("Freedom - I won't!" and "Myob!"); and a money-free gift economy
based on barter and favour-exchange, using "Obs" (obligations). ...
[noot: "Myob!" staat voor "Mind your own business!"]
Red.: . Het kosmopolitische ideaal lijkt enigszins op
dat van de Gands (het volledige verhaal is te vinden hier
) -
en moet eenzelfde probleem oplossen: hoe om te met de asocialen die wel
"obs" ("verps" van "verplichtingen" in de Nederlandse vertaling) op zich
nemen, maar er geen uitzetten - die niet terugbetalen. Wat de Gands
toepassen is uitsluiting, maatschappelijke boycot. Het wordt aan de kinderen
geleerd in de vorm van een parabel, en het werk als volgt: Een persoon
betrapt op uitvreten, krijgt geen diensten meer. Ook niet bij de bakker en
de slager. Hij kan dan vluchten naar het volgende dorp, waar hij hetzelfde
spelletje opnieuw kan beginnen. Tot er iemand uit zijn oude dorp
langskomt. In het 27ste dorp werd hij al binnen een dag - later vinden ze
hem in het bos - hij heeft zichzelf opgehangen. Besluit de parabel gloedvol.
De Grieken hebben het probleem van de uitvreters (de rijken
en bestuurders) niet kunnen oplossen, en zijn zelf minder gaan werken Dat
probleem wordt, door de machinaties van andere uitvreters (andere nationale
en Europese bestuurders namens de rijken ) nu doorgeschoven naar de landen
waar de mensen nog wel hard werken. Iets dat Marcel van Dam een wenselijke
gang van zaken vindt, en iets dat Pieter Hilhorst met liefde nog eindeloos
wil herhalen. Het is volkomen duidelijk dat dit de neiging tot uitvreten en
de reactie van niet-hard-werken bij de overigen alleen maar zal versterken.
Ook het eindresultaat van deze route is beschreven door
Russell - die route die natuurlijk eindigt met dat de asocialen de overhand
krijgen, en niemand elkaar meer kan vertrouwen. Weer uit de
Wikipedia-beschrijving:
Een kleptocratische despotie - met als ultieme waarheid: "Het beste goed is
gesloten goed"
. Het is het eindpunt van de weg die loopt langs de tussenstations van
kapitalisme
,
neoliberalisme
, en "Het recht van de sterkste"
.
Alexander Pechtold, D66-leider, heeft de ideologie en haar
uitkomst nog eens duidelijk verkondigt. In een uitzending van het
onderzoeksprogramma Zembla dat gaat over Geert
Wilders (25-04-2010)
:
"Den Haag is een vertaalbureau van Brussel".
Een nog grotere morele puinhoop die men wil gaan "helpen":
Uit:
De Volkskrant, 18-05-2010, column door Leen Vervaeke Column |
Albanese onheilstijdingen
Harde hand gewenst in Europa's achtertuin
Uit Albanië komen al een jaar niets dan onheilstijdingen. Sinds de
verkiezingen van juni 2009, die volgens de oppositie oneerlijk verliepen, ligt
het parlement stil. Het politieke debat is een eindeloze scheldkanonnade.
Oppositieleden doen aan hongerstakingen, betogingen en wegversperringen.
De Europese Unie bemiddelt tussen de regering en de
oppositie. En ze heeft de twee partijen gewaarschuwd: komen ze niet tot een
compromis, dan gaat de deur van de EU, die nu op een kier staat (Albanië heeft
een aanvraag lopen om kandidaat-lidstaat te worden), mogelijk weer dicht.
Voor veel Nederlanders hoeft die EU-bemiddeling in Albanië
niet. Van hen mag de deur meteen dicht en voorgoed op slot. Alle peilingen
bevestigen: de helft van de bevolking wil geen enkel nieuw land in de EU, laat
staan Albanië. Ver weg, corrupt, crimineel: wat moeten wij daar? Laat ze hun
problemen zelf oplossen.
Die houding wordt nog versterkt nu de EU het zelf moeilijk
heeft. Eerst leidde het Verdrag van Lissabon tot interne fricties, nu heeft het
bijna failliete Griekenland de eurozone aan het wankelen gebracht. We leven in
een tijd waarin commentatoren oproepen om Griekenland uit de eurozone of zelfs
de EU te zetten. Waarom dan Albanië helpen om dichter bij de EU te komen?
Veel Europeanen lijken vergeten te zijn waarom de EU ooit is
opgericht. Onze founding fathers wilden ‘vrede, stabiliteit en
vooruitgang’ op het Europese continent. Een Europa van democratieën, waarin
vrije verkiezingen plaatsvinden en parlementsleden geen hongerstaking hoeven te
houden. Nederland heeft er eeuwen over gedaan om zo’n democratie te worden. We
kunnen Albanië – tot 1991 een wrede dictatuur – evenveel tijd geven, of we
kunnen een handje helpen.
Hoogdravend? Hopeloos idealistisch? Misschien. Maar Albanië
ligt wel in de achtertuin van de EU, grenzend aan Griekenland, op 72 kilometer
van Italië. Is er geen stevige rechtsstaat, economie of democratie in Albanië,
dan komen de Albanese criminelen, gelukszoekers en in het ergste geval
vluchtelingen zo naar de EU.
De EU moet zich dus niet minder, maar meer bemoeien met
Albanië. En vooral strenger, duidelijker en transparanter optreden. ...
Red.: Het is een puinhoop in Griekenland, en daarvoor
moetewe gaan betalen. Het is een nog grotere puinhoop in Albanië, en ook darvoor
moeten we gaan betalen (optreden door Europa is eufemisme voor betalen door
Europa) . Want het kosmopolitische ideaal van ' ‘vrede, stabiliteit en
vooruitgang’ op het Europese continent' gaat voor alles. Ook voor het feit dat
dit soort vormen van het helpen van hen die niet geholpen willen worden (als ze
al niet met elkaar kunnen omgaan, zullen ze zeker niet met buitenlanders kunnen
omgaan tenzij ze goud geld meekrijgen) leidt tot meer strijd tussen de Europese
bevolkingsgroepen zoals het Thaise voorbeeld, waar op dit moment een
gewelddadige klassenstrijd gaande is, bewijst
.
Naar Kosmopolitisme
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|