Bronnen bij Solidariteit: a-solidaire culturen

31 dec.2010

Het idee van solidariteit tussen culturen,dat wil zeggen, niet binnen een cultuur, is natuurlijk wel afhankelijk van die solidariteit binnen de culturen. Als een cultuur binnen zichzelf al weinig of niet solidair is, is het volstrekte waanzin te verwachten dat de dragers ervan dan wel solidair zijn naar mensen buiten hun cultuur.

Er zijn diverse manieren om solidariteit te meten. Het heeft namelijk ook een aantal verwante begrippen, die soms makkelijker te meten zijn dan solidariteit zelf. Een directe maat is natuurlijk de opbrengst van hulpacties, maar dat wordt ook wel weer verstoord door verschillen in rijkdom.

Maar een aantal van de indirecte graadmeters zijn zuiverder. Dat is bijvoorbeeld de mate van corruptie, de geneigdheid tot fraude en oplichting,en dat soort zaken. En daarvan zijn de gegevens overbekend (van CNNGo.com, 18-11-2009):

  New Zealand tops least corrupt countries

New Zealand, Denmark, Singapore, Sweden and Switzerland are the top five least corrupt countries, according to a new report by Transparency International.
    Flipping things around, Somalia and Afghanistan head the blacklist drawn up by the anti-graft watchdog in its annual Corruption Perceptions Index.
    The ranking range from zero (highly corrupt) to 10 (very clean), with Transparency International saying that the majority of the surveyed 180 countries scored less than five.   ...
    African nations accounted for half of the bottom 20 countries on the list, with the lawless Somalia (which has been without a government for two decades) scoring 1.1. New Zealand, by comparison, scored 9.4.   ...
    The rankings were based on the perceptions of degrees of corruption from business people and analysts.
    The top 12 least corrupt nations are: New Zealand, Denmark, Singapore, Sweden, Switzerland, Finland, Netherlands, Australia, Canada, Iceland, Norway, Hong Kong, Luxembourg.
    The 12 most corrupt countries are: Somalia, Afghanistan, Myanmar, Sudan, Iraq, Chad, Uzbekistan, Turkmenistan, Iran, Haiti, Guinea, Equatorial Guinea.


Dit zijn dus landen waar de mensen (veel) minder te vertrouwen zijn uitleg of detail . Waar mensen elkaar veel meer oplichten uitleg of detail . Waar mensen veel minder solidair met elkaar zijn.
    En dat is niet een kwestie van rijkdom en armoede, zoals hier ongetwijfeld veel zal worden tegengeworpen. Want dat is op een heel venijnige manier weerlegd (van: academischeboekengids.nl, opgeslagen 19-08-2010 uitleg of detail , door Ben Vollaard, universitair docent aan de Universiteit van Tilburg):
  Waarom Egyptenaren vaker foutparkeren dan Denen

Foutparkerende buitenlandse diplomaten in New York vertellen veel over de hardnekkigheid van corruptie.

In New York kunnen diplomaten parkeren waar ze willen. Parkeerboetes hoeven ze niet te betalen. Tot voor kort waren er ook geen andere sancties. Verkeerd geparkeerde auto’s van diplomaten verstopten de straten rond de gebouwen van de Verenigde Naties en voor restaurants door heel Manhattan.
   Het parkeergedrag van diplomaten in New York is ... een bron van ergernis voor andere bewoners en het stadsbestuur. ... blijkt ... dat niet alle diplomaten zich aan foutparkeren bezondigen. Nederlandse vertegenwoordigers bijvoorbeeld niet, Deense ook niet. Italiaanse diplomaten wel, Egyptische nog veel vaker. De foutparkeerders komen stuk voor stuk uit corrupte landen; de diplomaten die zich netjes aan de regels houden, komen juist uit landen met weinig corruptie.   ...


Waar het omgaat is dat iedereen op kan aanvoelen dat dit gedrag van diplomaten in het buitenland iets zegt over de sociale sfeer in het land van oorsprong. Alle in New York gestationeerde diplomaten verkeren in dezelfde sociale omstandigheden, en eventuele significante groepsverschillen in sociaal gedrag moeten dus uit het land van origine stammen.

Dit "experiment" laat dus onomstotelijk zien dat de mensen uit deze culturen niet zo handelen omdat ze arm zijn, maar omdat ze, of equivalent: hun culturen, zo zijn. Die culturen kennen fraude - en oplichting en wantrouwen. En dus heel ook weinig of geen solidariteit. En dus slechte maatschappelijke verhoudingen. Die mensen zijn niet corrupt omdat ze arm zijn, ze zijn arm omdat ze corrupt (enzovoort) zijn.

Met dit soort mensen is net niet alleen zinloos, het is contraproductief om er solidair mee te zijn. Ze zullen zich in de hen toegeworpen zaken een bevestiging zien van de juistheid van hun aanpak (uit de Volkskrant, 30-09-2006, door Linda Polman:

  Jonge avonturiers moeten thuis Afrika opbouwen

...   Hoe vaak ben ik niet tegen de muur van ongeloof in de toekomst in Afrika opgelopen? Had ik bijvoorbeeld een muurtje dat hoger moest. Sprak ik met de buurtmetselaar af dat ik hem 30.000 leones (10 euro) zou betalen als de klus af zou zijn. Ik gaf hem 10.000 leones om cement te kopen en zag hem nooit meer terug. In zijn Afrikaanse redenering had hij 10.000 leones gescoord, terwijl ik het niet anders kan zien dan dat hij 20.000 leones verloor en bovendien de kans had verspeeld op vervolgklussen.
    De metselaar is typerend voor Afrikaanse vaklieden. ...

De linkse mens vind dat je solidair moet zijn met dit soort lieden. Onder andere door ze in ons land toe te laten omdat ze zielig zijn ... uitleg of detail

Ze hebben er tot op het bot misbruik van gemaakt. In ieder geval 80 en waarschijnlijk ergens tussen de 95 en100 procent is binnengekomen middels bedrog, oplichting, fraude, leugens. Al was het maar middels het vluchtverhaal  (uit: HP/De Tijd, 06-07-2007, door Fleur Jurgens)

  Asiel, list & bedrog

De asielzoeker George Sid Ahmed, bekend van de VARA-serie 26.000 gezichten, loog een heel leven bij elkaar: naam, leeftijd, familie, opleiding, geboorteland, noem maar op. Toch komt hij in aanmerking voor het generaal pardon.


Tussentitel: 'Veel Afrikanen zeiden: hou vol, zo zijn we allemaal Nederlander
                    geworden.'

Een ruime verzameling van dit soort gevallen staat hier uitleg of detail .

Soortgelijke overwegingen gelden natuurlijk voor allochtone immigranten. Ze hebben niet direct hoeven te liegen om Nederland binnen te komen, maar hun culturen liggen heel wering van het al beschrevene af. Om heel precies te zijn: ze zijn naar Nederland gekomen omdat ze arm zijn en binnen konden komen, en ze waren arm omdat ze corrupte en niet-solidaire culturen hebben uitleg of detail .

En ook zij mogen zich verheugen in de eindeloze solidariteit van de linkse ideoloog. Ze kosten alles tezamen al enkele honderden miljarden uitleg of detail , netto met de arbeidsinspanningen verrekend, waar ze niets voor terugdoen Sterker: ze leven zich steeds meer uit in een de westerse waarden hatende cultuur uitleg of detail , middels moskeeën, hoofddoeken en gewelddadige criminaliteit uitleg of detail . Het geven aan dit soort mensen heeft het precies tegenoverstelde effect: ze worden er steeds gemakzuchtiger en veeleisender van (uit de Volkskrant, 27-12-2010, column door Nazmiye Oral):

  Kampioen ontvangen

...   Tegelijk heb ik moeite om blij te zijn voor mijn zusje. Ik ben blij voor haar, maar eigenlijk loop ik met al mijn zogenaamde intelligentie, zelfredzaamheid en omzichtigheid mijlen ver op haar achter. ...
    Ik ben achter haar geheim gekomen. Geven is het woord voor dit seizoen. Geven moeten we. Onbaatzuchtig en gul. Iets overhebben voor een ander. Compassie voelen en saamhorigheid voeden. Geven zou je een goed gevoel geven. Je meer mens laten voelen. Maar als ik naar mijn zusje kijk, weet ik wat haar meer mens maakt: zij kan goed ontvangen. Geven is veilig. Je hoeft er niet open voor te zijn. Je kunt geven uit principe. Maar om te kunnen ontvangen, moet je openstaan.

Een perfecte illustratie van de relatie tussen Nederland en haar allochtone immigranten: Nederland, althans een beleidsbepalend deel ervan, geeft uit principe. En de allochtone immigrant kan goed ontvangen. Zoals de man van zusje, die zonder vaardigheden om hier te functioneren overkomt uit Turkije:
  Haar man, mijn zwager, zal over een paar dagen aankomen op vliegveld Düsseldorf.

    Het karakterbedervende effect hiervan blijkt, als je iets minder zou willen gaan geven (uit de Volkskrant, 30-12-2010, van verslaggever John  Wanders):
  Enthousiast bouwen aan een nieuw, sociaal en warm stukje Den Haag

'...    Escamp II, een grootstedelijke achterstandswijk ... ligt in een stukje Nederland dat de afgelopen decennia sterk verkleurd is door de instroom van migranten van niet-westerse komaf. Het straatbeeld wordt er gedomineerd door Nederlanders van Turkse en Marokkaanse origine. Je kunt er jonge mannen met baarden, gehuld in traditionele islamitische kledij, zien voetballen.
    Het onbegrip over de toegenomen vijandigheid van autochtone Nederlanders jegens moslims is in deze wijk groot. Ook bestaat er weinig sympathie voor de manier waarop in de media, onder meer door landelijke politici, wordt gesproken over de brandende kwestie van deze tijd. Het beeld dat de pers doorgaans schetst van hun etnische bevolkingsgroep en hun geloof is te zwartgallig, te offensief en te eenzijdig, vinden ze hier.


Je wilt minder gaan geven, en je hebt meteen hele wijken vol vijanden uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail .

Geven aan weinig en niet-solidaire mensen en culturen heeft een hoogst ernstig negatief houding- en karakter-bedervend effect. De passende aanpak van dit soort mensen is volkomen duidelijk: er wordt slechts gegeven als er iets voor terugkomt. Wij geven wat, en wat wij ervoor terugwillen is aanpassing: weg met die a-solidiaire cultuur, die er in feite op neerkomt dat wij opgelicht, bedrogen en bestolen worden. Nu al, en in de toekomst waarschijnlijk nog meer, omdat we bijvoorbeeld mogelijkerwijs grondgebied kwijtraken - wijken als Escamp-II, zie dit (uit de Volkskrant, 13-01-2009)

  Vergezicht: bloeiend moslimstadsdeel

Stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch (PvdA) wil een fusie van zijn stadsdeel Slotervaart met drie andere stadsdelen aan de westzijde van Amsterdam. Het doel: ‘Nieuwwest, voor een bloeiende moslimgemeenschap’.   ...


En dit (vk.tv, 19-02-08):
  Marokkaanse rapper: Blijf van m'n wijk af!

Rapper Loki is een beroemdheid in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. Hij scoorde er een hit met 'Blijf van m'n wijk af!' en heeft een radioprogramma bij Ucee Station. Zijn nieuwste nummer gaat over 'mevrouwtje' Wilders. Loki: een onruststoker met een boodschap.

Net als de Afrikaanse metselaar er met het geld voor de stenen vandoor gaat.
     Nederlandse bestuurders gaan zich excuseren voor het feit dat de meerderheid van de bevolking er niet meer intrapt - de correspondent legt (onbedoeld) nog even uit hoezeer dat onzin is (uit de Volkskrant, 02-02-2011, column door Arjen van der Ziel, correspondent in Turkije):
  Turkije zet Nederland nu op een ander lijstje

Minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken brengt vandaag een enigszins beladen bezoek aan Turkije. Beladen, omdat de minister de hete adem van gedoogpartner Geert Wilders in zijn nek voelt. Wilders is zeer kritisch over Turkije en fel tegen Turkse toetreding tot de Europese Unie.   ...
    Maar of de Turkse regering zich hierdoor zal laten inpakken, valt te betwijfelen. De Turken hebben uitstekend door dat in Nederland tegenwoordig een nieuwe, voor hen onaangename wind waait. Bazaarhandelaren laten zich nu eenmaal niet zo makkelijk in de luren leggen.


Wat een mooie term: bazaarhandelaren. Een uitstekende weergave van hoe de Turken in dit proces staan: 100 procent eigenbelang. Niks internationale solidariteit.
    Er begint zelfs iets van door te sijpelen in de GOEDE kringen:


Uit: De Volkskrant, 25-06-2011, column door Martin Sommer

De ontdekking van de kwade trouw  

Tussentitel: Eberhard is nu de gouden jongen van de PvdA

Herbronnen: PvdA-voorzitter Lilianne Ploumen háát het, schrijft ze achterin het themanummer van het blad S & D dat de herbronningsdiscussie in de partij aftrapt. ...


Red.:   S & D is een afkorting van Socialisme & Democratie, het blad van het wetenschappelijk bureau van de PvdA, de Wiardi Beckman Stichting.

  Nog een hard stuk van dezelfde strekking: René Cuperus schrijft over solidariteit. Solidariteit is mooi, maar heeft wel zijn grenzen. Van uitkeringsfraudeurs tot zichzelf besproeiende managers: als ik word belazerd, houdt het heel snel op met mijn solidariteit. Dat sentiment is de oliebron die Geert Wilders heeft aangeboord: waarom zou ik goed zijn als de rest niet wil deugen?
    De kwade trouw lijkt mij een cruciale ontdekking voor de PvdA. Ik sprak laatst de Volkskrant-correspondente in Afghanistan, Natalie Righton. Zij moet verschrikkelijk lachen om die twee weken mensenrechtentraining voor de politiemannen in Kunduz. Gaan ze in een land in oorlog na die twee weken de mensenrechten prediken?
    Zij zegt: wat wij Nederlanders met onze blauwe ogen ons helemaal niet kunnen voorstellen, is dat het overgrote deel van de wereld uitgaat van kwade trouw. Ik ben jou niets verschuldigd, is daar het beginsel. Ook eerlijkheid ben ik niet verschuldigd. De rest van de wereld is geen lid van de PvdA.

Bingo. Wat dus direct te zien is in de houding van degene die uit dit soort culturen naast ons land zijn gekomen  uitleg of detail . De conclusies die je daaruit moet trekken zijn voor de hand liggend uitleg of detail : als je zulk soort mensen gaat voeden met "giften", is allang bekend uit de psychologie, krijgen ze alleen maar nog meer weerzinwekkender eigenschappen uitleg of detail uitleg of detail .
 

Naar Solidariteit , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home