Bronnen bij Vertrouwen: praktische voorbeelden
Na een langere tijd worstelen is het uiteindelijk gelukt om een duidelijke omschrijving
van het begrip "vertrouwen" te geven
.
Maar een andere aanpak is de zogenaamde extensionele definitie
,
dat wil zeggen: gewoon wijzen op een aantal zaken die er al dan niet onder
vallen - daarover gaat onderstaande artikel. Een derde aanpak: kijken naar
de gevolgen van meer en minder vertrouwen staat elders .
Hier dus een beschriving van vetrouwen aan de hand van gebruik in de
maatschappelijke discussie.
Voorbeeld 1 (de Volkskrant, 02-06-2005, column van Marcel van Dam):
Voorbeld 2 (de Volkskrant, 24-12-2008, hoofdredactioneel commentaar):
Voorbeeld 3 (de Volkskrant, 02-02-2008, door Mirjam Schöttelndreier):
Het bovenstaande is het inhoudelijke deel van
het artikel - hetgeen op overduidelijke wijze het essentiële belang van de
waarde van het begrip vertrouwen belicht.
Waar het duidelijk is dat vertrouwen van groot belang is voor
het goede functioneren van samenwerking dus van de maatschappij, is het even
duidelijk dat het bevestigen van vertrouwen wel de regel is, maar het
schenden van vertrouwen ook veel voorkomt - zoals het tussenstuk bij het
artikel laat zien.
Dat schenden van vertrouwen gebeurt in de meeste gevallen
niet koelbloedig, maar gaat dan gepaard met allerlei "goede" redenen waarom
de betrokkene in dit ene geval niet het "vertrouwen"-gedrag hoeft te
vertonen. In hetzelfde artikel worden daar ook voorbeelden van gegeven, in
de vorm van allerlei verzachtende factoren voor het gedrag van Herfkens:
Hier zien we een aantal van het soort redenaties die de mens in zichzelf ophangt
om tegen beter weten in de belangen van anderen te schaden en het vertrouwen van
anderen te beschamen:
Variant één: Je reduceert het vertrouwen-gedrag tot een
extreem en noemt dat onaanvaardbaar: "Ik wil niet tegen een bakstenen muur
aankijken".
Of je zegt "Anderen begrijpen het wel" - hier: 'Was Herfkens
onze buurvrouw, tante of zus geweest, dan hadden we het best begrepen.'
Of als een van de bekendere: "Ik wist het niet" (natuurlijk
nog bekender in zijn Duitstalige vorm) - hier: 'Dat ze niet wist dat de
Nederlandse subsidie tegen de VN-regels was ...'.
En nog bekender: "Anderen stelen nog meer" - hier: '... dan
is er ook nog die ruim 2,5 ton die ... Eveline Herfkens als ... heeft
opgestreken. Een schijntje, naast die miljarden.'
En tenslotte ongetwijfeld als absolute topper: "Als ik het
niet doe, doet een ander het wel" - hier gebracht in de omgekeerde vorm: '... we
moeten onszelf nog eens zien, in vergelijkbare omstandigheden.'
Terug naar de drie verschillende soorten vertrouwen en de
bijpassende groepen. Zonder daar directe bewijzen voor te hebben, zijn daarover
wel een aantal gezond-verstand observaties over te doen. Ten eerste zal die
gemiddelde 60-30-10 verdeling niet voor iedere maatschappelijke groep dezelfde
zijn: binnen sommige groepen heb je 80-15-5, en bij andere groepen 10-20-70. Ten
tweede kan je redelijkerwijs voorspellen voor welke groep, welke soort verdeling
geldt: bij Leger de Heils-soldaten zie je iets als 80-15-5, en bij de
gevangenisbevolking zit je dichter bij 10-20-70.
Dat strekt zich natuurlijk ook uit tot minder extreme
gevallen. Zo lijkt het behoorlijk aannemelijk dat er tussen drie
maatschappelijke lagen ook aanzienlijke verschillen zijn - het graaigedrag van
de maatschappelijke top doet veronderstellen dat er veel vertegenwoordigers van
groep drie, de 'competatief-georienteerden', in zitten. Citerend: 'Deze mensen
kijken vooral of ze niet minder dan een ander krijgen, en willen meer dan een
ander.' Dat past naadloos bij het al bekende graaigedrag
. Een stimulans om ook nog eens naar de andere omschrijvingen van deze groep
drie te kijken: 'De laatste groep blijkt ... het laagst te scoren op eigen
betrouwbaarheid, en vertrouwt ook anderen niet. Ze zien eerlijke mensen eerder
aan voor dom. Slim en sluw gaan voor hen samen. Deze personen glimlachen
minder.' Wat betreft dat laatste: kijk eens naar de portretten van directeuren
hier
, en vergelijk dat met de wetenschappers
(en neem dat 'glimlachen' niet te letterlijk).
Je kan dat vast ook nog wat hoger tillen, naar het niveau van
diverse maatschappelijke modellen en hun aanhangers. Het leidt dan weinig
twijfel dat de aanhangers van het Angelsaksische model sterk vertegenwoordigd
zijn in groep drie, zeg: 10-20-70, en aanhangers van het Rijnlandmodel extra
sterk in groep één zitten: 80-15-5.
En zo kom je dan tot de observatie dat het Rijnlandmodel, en
haar aanhangers, de mensen van het vertrouwen zijn, en het Angelsaksische model
en haar aanhangers de mensen van het wantrouwen zijn. Wat weer naadloos
overeenkomt met de observatie dat de laatste jaren en decennia Nederland steeds
Angelsaksischer geworden is
, en dat diverse mensen hebben opgemerkt dat Nederland steeds verder veranderd
van een high trust in een low trust
maatschappij
.
Een voorbeeld van de in de vorige bron omschreven als 'competitief
georiënteerden' (de Volkskrant, 12-09-2008, boekrecensie door Olaf Tempelman):
Natuurlijk gaat met het al dan niet volgen van
vertrouwen ook andere dingen samen:
Een archetypisch voorbeeld van "gelukkig leven" ...
Maar zelfs geharde materialisten kunnen het nut van vertouwen inzie, als
ze hun verstand gebruiken (de Volkskrant, 25-09-2010, column door Frank Kalshoven):
Precies het verhaal zoals geschetst in Westerse organisatie
.
Dat een verstokte materialist als Frank Kalshoven
hier opkomt, even ervan uitgaande dat hij niet deze website heeft
geraadpleegd, is vanwege het simpele feit dat het allemaal geld kost, dat
systematische wantrouwen van de Angelsaksische controlemaatschappij. En
Frank Kalshoven is dus op het geld, en trekt, opvallend, de verstandige
conclusie dat je het ook om het geld kan doen: vertrouwen stellen in
vertrouwen.
Maar dit kan ook een eye opener zijn geweest:
Waarna we ook nog een les krijgen hoe je dat vertrouwen kan meten:
Waarmee je ook onmiddellijk kan inzien waar dit vertrouwen, in de westerse
wereld, het laagst is: in de Angelsaksische landen. Of positiever, waar het het
hoogst is:
De les van Kalshoven:
Maar dat is dus precies door het invoeren van de Angelsaksische cultuur, waar
Kalshoven in andere opzichten zo voor is.
Naar Westerse organisatie
,
of site home
.
|