De Angelsaksische wereldvisie: het imago
"De wereld van Peter Stuyvesant" was de naam van een reclamecampagne uit de
jaren tachtig van een sigarettenmerk van dezelfde naam. In de campagne
voerden glimmende auto's, mooie vrouwen en de hint van avonturen de
boventoon. Die wereld zou je deel worden door het roken van Peter
Stuyvesant.
De symbolen die in "De wereld van Peter Stuyvesant" en andere reclames
opgevoerd werden zijn de symbolen van de Angelsaksische wereld, het rijke
Amerika, de glimmende auto's, de toen nog nieuwe glimmende keukenhulpmiddelen,
de wolkenkrabbers, enzovoort. Het was de wereld van de vooruitgang de toekomst,
van hoe de hele wereld zou moeten worden.
"De wereld van Peter Stuyvesant" is in eerste instantie een materiële wereld,
maar hij heeft ook een geestelijke component, vertegenwoordigd door de 'hint van
avonturen', meestal voorgesteld door de cowboy, de man die over de wilde
prairies galoppeert. Dat is het beeld van een wereld waarin iedereen vrij is te
doen en laten wat hij wil, van onbegrensde ideeënrijkdom en ideeënvrijheid, het
toppunt van liberalisme en vrijheid.
Deze wereld is natuurlijk een opzichtig irreëel ideaalbeeld, waarvan de
meeste mensen wel beseffen dat de werkelijkheid er wat anders uitziet, maar toch
wel als een nastrevenswaardig ideaal wordt gezien.
Niets is minder waar.
Ten eerst is daar natuurlijk de basis van die wereld: die is strak
materialistisch. Over een geestelijke houding die het materiële tot het
streefpunt van het leven maakt, heeft bijvoorbeeld de bijbel al duidelijk
gesproken, maar in iedere deugdelijke geestelijke stroming vindt men het terug:
het materialisme is een kracht van de duivel - in bijbelse termen: het
materialisme van "De Wereld van Peter Stuyvesant" is die van de Dans rond het
Gouden Kalf
.
Naast deze intrinsieke geestelijke bezwaren tegen "De wereld van Peter
Stuyvesant", zijn er ook meer praktische. Het eerste is dat van de ongelijkheid.
De
symbolen waar de "De wereld van Peter Stuyvesant" mee schermt, zijn namelijk
niet de meest gewone, maar juist de meest dure, de meest ongewone, zie de
illustratie - let op de business jet. Wat men voorgeschoteld krijgt, is dus voor
de meeste mensen niet iets haalbaars
.
Als mensen desondanks toch beïnvloed raken door "De wereld van Peter
Stuyvesant", krijgen ze minder dan ze verwachten. Deze mensen zijn dus
ontevreden - en ontevredenheid leidt tot diverse vormen van niet-welbevinden,
van ongelukkig zijn
.
Ontevreden hebben ook een veel grotere risico te vervallen tot zelfdestructieve
verschijnselen als drugsgebruik (van roken tot heroïne), gokken, en dergelijke.
Men ziet dan ook dat deze verschijnselen juist in de Angelsaksische wereld, "De
wereld van Peter Stuyvesant", bijzonder prominent zijn, en wel zodanig dat tegen
drugsgebruik een ware oorlog is afgekondigd, en gokken is verheven tot een
deel van het systeem
.
Het tweede praktische bezwaar tegen "De wereld van Peter Stuyvesant" volgt
uit het geval dat iedereen juist wel deze wereld zou krijgen. Want naast duur,
zijn de symbolen van die wereld ook kostbaar in gebruik van grondstoffen. Een
beperkt aantal mensen met een auto die een op vier rijdt, is te dragen, maar een
groot aantal niet. Een groot aantal mensen met en auto die ee op twintig rijdt
is misschien ook te dragen, maar een hele wereldbevolking niet. Want het gaat
niet alleen om de auto, maar om het bijpassende algehele uitgavenpatroon. Of
zoals al eerder uitgedrukt: de wereld kan zich geen rijk China veroorloven
.
De voorstanders van het Angelsaksische model wijzen op voordelen van de "De
wereld van Peter Stuyvesant". Die voordelen komen vrijwel allemaal neer op het
argument dat het hangen van een grote worst voor iemands neus, deze harder zal
doen lopen. Dit wordt natuurlijk aangeduid met veel duurder klinkend termen als
competitie, marktwerking en particulier in initiatief, maar toch het bijna
allemaal neer op het worstenmodel.
Het worstenmodel zorgt inderdaad voor hogere activiteit, maar dan natuurlijk
voornamelijk bij mensen die van worst houden. Hoewel dat er veel zijn, zijn het
er in ieder geval niet allemaal. Het is zelfs de vraag of het de meerderheid is,
afhankelijk van het soort land of cultuur waar men het over heeft. In Amerika is
het een meerderheid, maar in de rest van de wereld waarschijnlijk niet. Toch is
het model steeds invloedrijker, en dat komt omdat de minderheid die van het
model houdt op de plaats waar het er toe doet wel degelijk een meerderheid is,
namelijk in de top van de maatschappij - die top bepaalt nog altijd de gang van
zaken.
De mogelijke uitkomsten van deze gang van zaken bevatten een aantal
onaantrekkelijke scenario's. Als het verschil in aantal tussen de mensen die "De
wereld van Peter Stuyvesant" en wel en degenen die hem niet krijgen te groot
wordt, of het verschil tussen die werelden zelf te groot wordt, kan het op een
revolutie van de één of ander soort uitdraaien. Krijgen heel
veel mensen wel "De wereld van Peter Stuyvesant", kan er ook een revolutie
komen, maar dan één van een heel andere
soort - een revolutie van de natuur. In beide gevallen vallen er slachtoffers:
in het eerste heel veel, in het tweede onnoemelijk veel.
Maar het is niet waarschijnlijk dat deze mogelijkheden de profiteerders en
propageerders van "De wereld van Peter Stuyvesant" zal weerhouden. Daarvoor is
het een te verkeerd soort mensen
, en is de worst te groot.
Voor de ideologie achter het Angelsaksische model, zie hier
.
Voor het alternatief, de Rijnlandmodel, zie hier
.
Naar Anglicisme vs. Rijnlandmodel
,
Anglicisme, home
,
Angl. vs. Rijnl. lijst
,
Angl. vs. Rijnl. overzicht
, of site home
.
|