Rijnlandmodel, kleinschaligheid: de vijanden
|
26 okt.2006 |
Hieronder een paar bronnen die laten zien wie de schuldigen zijn aan het
proces van de grootschaligheid. De allereerste oorzaak is natuurlijk het
kapitalistische, Angelsaksische, megalomane denken van
projectontwikkelaars en dergelijke, en hun politieke vrienden van rechts
. Maar de tweede, bijna even belangrijke veroorzakers van grootschaligheid
zijn zogenaamd ambitieuze bestuurders, die de hoogte van een toren verwarren met
kwaliteit van openbare ordening en de bijbehorende maatschappelijke ontwikkeling
.
De derde factor zijn de, meestal linkse, alfa-intellectuelen, met hun afkeer
voor orde en netheid, en hun voorkeur voor de rotzooi van de grote stad
.
Uit:
De Volkskrant, 03-03-2007, column door H.J. Schoo
Stem tegen, stem groen
... volgende week zijn de verkiezingen voor provinciale staten. Die
krijgen voorrang, ook al zijn ze notoir onsexy. De landelijke media brengen wat
plichtmatige itempjes. Van de partijen hoor je haast niks. ...
... Staatsrechtelijke vernieuwingen belandden in het vergeetboek van het
nieuwe kabinet. Op de agenda staan wel vermindering van de ‘bestuurlijke drukte’
en het terugdringen van het aantal bestuurslagen dat zich ergens mee bemoeit.
Zeg maar: een nationale subsidiariteitstoets. Het regeerakkoord lijkt het
samenvoegen van provincies of het instellen van stadsprovincies niet uit te
sluiten, ook al weerstaat het nieuwe kabinet de roep om een (daad)krachtige
Randstadprovincie.
‘Bestuurlijke drukte’ is een nogal modieuze kwestie.
Bestuurders vinden het al snel te druk worden als ze dwarsliggers op hun weg
vinden. Maar machtsdeling – een ander woord voor bestuurlijke drukte – hoort bij
een volwassen democratie. Plannen worden ook niet beter als tegenspraak
uitblijft of tegenwicht is weggeorganiseerd – integendeel. Terecht is wel
opgemerkt dat de Betuwelijn geen fiasco dreigt te worden door te veel, maar door
te weinig tegenwerking: de autoriteiten hadden het te makkelijk.
Als bestuurlijke stroomlijning betekent het tenietdoen van
voor de democratie onontbeerlijke checks and balances, dan maar liever
stroperig bestuur. Daadkrachtige bestuurders willen nog altijd wegen,
industrieterreinen en zichtlocaties aanleggen, gebieden ontsluiten en natuur
bouwen. Maar Nederland is genoeg geplaagd door zulke daadkracht. Elke nieuwe
ingreep betekent dat eindige, onvervangbare ruimte voorgoed verloren gaat,
ongeveer zoals we fossiele brandstof opstoken. Weg is weg.
Daarom let ik woensdag maar even niet op Den Haag, op de
Eerste Kamer en de lotgevallen van het kabinet. In plaats daarvan kijk ik naar
die arme, gemaltraiteerde provincie – of wat er van over is. Naar de laatste
restanten veenweidegebied, de grutto- en kemphaanpopulatie, gemeentelijke
uitbreidingsplannen waar stokjes voor gestoken moeten worden en nieuwe
ontsluitingswegen die er vooral niet moeten komen.
Op internet stroop ik de programma’s nog wel af om de
grootste dwarsligger op te sporen. Die krijgt mijn stem. Tien tegen één dat het
een groene partij is, of, wie weet, de SP, waarmee ik het voor het overige
volstrekt oneens ben. De onzin in hun pakket neem ik op de koop toe.
Bestuurlijke raderen vragen niet om smeerolie, maar om zand. Gestroomlijnd
bestuur brengt alleen maar meer onheil teweeg.
Red.: En dit is de vijand:
Uit:
De Volkskrant, 07-03-2007, door Jaap Modder is bestuursvoorzitter
Stadsregio Arnhem Nijmegen (een samenwerkingsverband van 20 gemeenten).
Van 12 naar 6 provincies levert veel op
Door twaalf provincies op te schalen naar zes landsdelen, zou het functioneren
van het binnenlands bestuur sterk worden verbeterd, meent Jaap Modder.
De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken, Guusje ter Horst, heeft bij
binnenkomst meteen een buitengewoon taaie opdracht meegekregen. Vijftienduizend
ambtenaren eruit. En zoals zo vaak is er niet bij vermeld welke taken zouden
moeten worden afgestoten. Het zal dus wel uitdraaien op een efficiencyoperatie.
Daar is natuurlijk altijd wel wat mee te verdienen. Maar als je dat goed doet,
moet je meestal ook reorganiseren. Lastig!
Toch doet zich op dit terrein plotseling een mooie kans voor.
De provincies lijken namelijk eindelijk klaar te zijn voor een zeer voor de hand
liggende opschalingsoperatie. In 2002 vroegen de gezamenlijke provincies een
commissie onder leiding van Ad Geelhoed, voormalig secretaris-generaal Algemene
Zaken, om een advies over ‘wenselijke vormen van effectief en democratisch
regionaal bestuur in Nederland’. Maar nog voordat de opdrachtgevers zich er een
oordeel over hadden kunnen vormen, verwees de toenmalige minister Remkes het
rapport al naar de prullenbak. Geelhoed stelde voor om de twaalf provincies om
te vormen tot een veel kleiner aantal landsdelen, vier à vijf. ...
Red.: De ratio achter dit soort argumenten houdt natuurlijk
niet op bij zes provincies, zodat je via drie bij al snel bij één komt. Van
gemeentes direct naar het rijk. En bij gemeentes wil men ook voortdurend
fuseren. Het natuurlijke eindpunt van deze ontwikkelingen: één rijksoverheid,
besturende één provincie, en één gemeente. Waanzin natuurlijk.
Waar de problemen is bij slecht bestuur en slechte
samenwerking. dat wordt niet opgelost met andere structuren maar met beter
beleid en betere mensen.
Bij de volgende bron zeggen de titels eigenlijk al genoeg;
vrij baan voor het monster van de stad:
Uit:
De Volkskrant, 05-10-2007, door Joop van den Berg
Herverkavel de Randstad
De Hollandse steden moeten weer invloed kunnen uitoefenen op de landelijke
gebieden. Dan wordt de Randstad weer welvarend en leefbaar, stelt Joop van den
Berg.
Tussentitel: Bevrijd grote steden uit de wurggreep van hun groene
buurgemeenten
Sinds 2000 vallen er diverse pleidooien te beluisteren voor een zogeheten
Randstadautoriteit, vaak in de vorm van een Randstadprovincie. Dit om de urgente
en ingewikkelde vraagstukken van het gebied, zo vitaal voor Nederlands welvaart,
doelgericht aan te pakken. Ook een commissie onder voorzitterschap van
oud-premier Kok kwam met het verlangen naar een Randstadprovincie. Daarbij
speelde de economische positie van de Randstad een beslissende rol. ...
Vervolgens zullen de Hollandse kernsteden uit de wurggreep
van hun randgemeenten moeten worden bevrijd en er zal een onmiddellijk einde
moeten worden gemaakt aan gemeentelijke herindeling ‘met de rug naar de stad’.
Er zal in tegendeel een nieuw en voor de Randstad systematisch indelingsbeleid
moeten worden ontwikkeld ten gunste van de steden. ...
Joop van den Berg is oud-voorzitter van de directieraad van de Vereniging
Nederlandse Gemeenten en hoogleraar parlementair stelsel aan de Universiteit
Maastricht. Een uitgebreide versie van dit stuk staat in het derde Jaarboek van
de Vereniging van Griffiers en op griffiers.nl.
Red.: Het lijstje van hoofddaders is al bijna compleet:
provincie- en grote-gemeente bestuurders, de laatste mede en vooral van PvdA
signatuur.
En meteen over naar de praktische uitvoering van dit beleid: de
gemeentelijk herindeling, oftwel: de annexatie van de randgemeentes:
Uit:
De Volkskrant, 03-01-2007, van verslaggever Robin Gerrits
Van bijna duizend naar 443 gemeenten in ruim veertig jaar
Jaarlijkse worsteling met de stadsgrens
Nederland is het jaar 2007 ingegaan met 443 gemeenten. Tot maandag waren dat er
nog 458. Begin jaren zestig had Nederland nog bijna duizend gemeenten. ...
Maar Pierre van Avesaath, actievoerder in Swalmen tegen de
fusie met Roermond, voorziet wel degelijk een groot verlies. Hij vreest dat
Roermond ‘met de botte bijl door de bestemmingsplannen zal gaan’, en dat vooral
Swalmen het moet ontgelden. ‘Nu worden we omringd door natuur. Ik had liever
gehad dat Roermond met meer buurgemeenten was gefuseerd. Nu worden de problemen
alleen maar op ons geprojecteerd.’
Jos Zuidgeest is net begonnen als burgemeester van het nieuw
gevormde Leudal, waarin vier oude gemeenten zijn ondergebracht. Hij is blij dat
er met de huidige 38 duizend inwoners een steviger positie wordt ingenomen
tussen de grote buren Weert en Roermond. Vanzelf ging de herindeling niet. ‘Er
was druk vanuit de provincie nodig om het in gang te zetten. Een gemeentelijke
herindeling komt nooit van de gemeenten zelf.’ ...
Uit:
De Volkskrant, 23-10-2006, van een verslaggever
‘Te kleine gemeente moet fuseren’
Gemeenten met minder dan 20 duizend inwoners moeten de komende jaren fuseren.
Afhankelijk van de regionale situatie geldt dat ook voor gemeenten met minder
dan 50 duizend burgers. Volgens minister Remkes (VVD) van Binnenlandse Zaken is
dit noodzakelijk omdat te kleine gemeenten hun taken niet optimaal kunnen
uitvoeren. CDA en PvdA zijn het met Remkes oneens.
De minister deed zijn voorstel zondag in het tv-programma Buitenhof. Het
nieuwe kabinet dat na de verkiezingen van 22 november aantreedt, moet volgens
hem de gemeenten twee jaar de tijd geven zelf te fuseren. Als ze dat niet doen,
moet de rijksoverheid de fusie opleggen. Het plan van Remkes hangt nauw samen
met het huidige kabinetsbeleid, waarin steeds meer taken zoals de jeugdzorg,
maatschappelijke ondersteuning en de bestrijding van achterstanden naar de
gemeentebesturen worden overgeheveld. ...
Remkes volgt met zijn pleidooi de Noord-Hollandse commissaris
van de koningin Borghouts.
Red.: Een nog beter idee:
Uit:
De Volkskrant, 20-05-2010, van verslaggever Gerard Reijn
VNG: hef gemeente en provincie op
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil de gemeenten opheffen.
Althans: zoals we ze nu kennen. Ook de provincies, de regionale bestuurslichamen
en de deelgemeenten moeten weg. In hun plaats moeten sterke regio’s of
regiogemeenten komen, een stuk of dertig. Op die manier kan miljarden worden
bezuinigd en kan de slagkracht van het bestuur enorm worden verhoogd, zegt de
VNG. ...
De VNG ziet uiteindelijk maar drie bestuurslagen overblijven.
Europa, het rijk, en daaronder een laag die in de ontwerp-resolutie van de VNG
nog ‘decentraal’ wordt genoemd. ‘Maar wij zouden het niet erg vinden om die
lichamen gemeenten te noemen’, zegt VNG-directeur Pans. ...
Red.: Dus we heffen de gemeentes op, en fuseren tot vijf
provincies annex regio's. En het is volkomen duidelijk wat het volgende voorstel
zal zijn: één staat en één provincie. Dat is pas efficiënt, en dat spaart pas
echt veel ambtenaren.
De voorbeelden geven meteen een andere groep
schuldigen aan de grootschaligheidsmanie: ambitieuze bestuurders, zie ook de volgende bron:
Uit:
De Volkskrant, 10-10-2006, van verslaggever Marcel van Lieshout
Achtergrond | Gemeenten zien hoogbouw tegenwoordig als een visitekaartje, dus
verrijzen er overal woon- en kantoortorens
De kantoorkolos zegt: dit is geen achterlijk dorp
Het taboe op hoogbouw in Nederland is zo zoetjesaan aan het slijten. Maar het
moet niet doorslaan. ‘Met hoogbouw moet je de grens tussen stedelijk en
landelijk gebied accentueren.’
De flatwijken uit de jaren zestig golden als hét schrikbeeld, maar hoogbouw moet
weer kunnen. Geen middelgrote of grote stad die het tegenwoordig zonder
‘hoogbouwvisie’ stelt en zelfs in een gemeente als Bodegraven wordt openlijk
gediscussieerd over de wenselijkheid van hoogbouw.
‘Kennelijk heeft het fenomeen een lange incubatietijd nodig
gehad’, zegt Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem Nijmegen, pleitbezorger van
hoogbouw. Nu Nijmegen is verrijkt met het 86 meter hoge multifunctionele gebouw
FiftyTwoDegrees kan wat hem betreft het ‘charme-offensief’ worden voortgezet.
‘Prachtig toch, zo’n icoon?’
‘Zeker, het taboe op hoogbouw is aan het slijten’, weet ook
Frank Wassenberg van het onderzoeksbureau OTB van de TU Delft. ‘Hoge gebouwen
worden door steden als visitekaartjes gebruikt. Zie de woontoren Westpoint in
Tilburg. Met hoogbouw wil je iets laten zien: Hallo, wij zijn heel dynamisch,
het is hier geen achterlijk dorp.’ ...
Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem Nijmegen vindt de
weerstand niettemin minder groot dan tien, vijftien jaar geleden. ‘Voor het
Waalfront in Nijmegen is net ook weer een plan gepresenteerd met drie
Chicago-achtige torens. Dat ontmoet veel enthousiasme. Belangrijk is dat je
functies mengt. We moeten niet van die central business districts krijgen
met alleen maar kantoortorens.’ ...
Red.: Dat deze vormen van megalomane gekte gestuurd worden van
boven blijkt uit het feit dat het tot kabinetsbeleid wordt gemaakt. Daarbij doet
het er nauwelijks toe of er nu in een Haags of Wassenaars hotel een conferentie
is belegd waarin dit bij handopsteken is besloten, of dat dit gewoon het
resultaat is van gezamenlijk gevoeld individueel eigenbelang van de rijke en
machtige top: het resultaat is onderscheidbaar.
Uit:
De Volkskrant, 06-09-2008, van verslaggevers Maartje van Hoek en Ron
Meerhof Structuurvisie kabinet: in 2040 half miljoen woningen erbij, en
het Groene Hart wordt groenlauwHoogbouw en parken in
Randstad
In 2040 moeten er in de Randstad een half miljoen woningen zijn bijgebouwd.
Ongeveer 200 duizend woningen komen in en bij de grote steden, in de vorm van
hoogbouw. In, om en tussen de steden komt meer groen. Naast het Groene Hart
worden er ‘metropolitane stadsparken’ benoemd – naar voorbeeld van Central Park
in New York, Fontainebleau in Parijs en Hyde Park in Londen – waar stedelingen
kunnen recreëren. Dat staat in de Structuurvisie Randstad 2040 die het
kabinet gisteren presenteerde.
Almere speelt een cruciale rol in de herstructurering van de
grote steden. Zo’n 60 duizend van de 200 duizend stadswoningen moeten daar
worden gebouwd. Daarvoor moet de stad wel beter bereikbaar worden. De Almeerse
wethouder Duivesteijn reageerde verguld op de prominente plaats van Almere in de
toekomstplannen. ‘Almere hoort nu ook echt bij de Randstad.’
Volgens het kabinet moet de Randstad weer een topregio worden
op zowel internationaal als regionaal gebied. ...
De stadsparken worden gevestigd in Waterland boven Amsterdam,
de Deltapoort bij Rotterdam en Midden-Delfland tussen Den Haag en Rotterdam.
‘Daar is het nu ook al groen’, zei minister Jacqueline Cramer (Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer) bij de presentatie van het rapport, ‘maar
de gebieden zijn niet te bereiken voor wie geen auto bezit.’ Er moet daarom
worden gewerkt aan betere verbindingen tussen de stad en de parken.
...
Landschapsarchitect Adriaan Geuze waarschuwt dat de
plannenmakers moeten uitkijken dat alle parken en ‘blauwe’ natuur vooral niet
ten koste moeten gaan van de weidelandschappen die er nu liggen. ‘Van
bijvoorbeeld Spaarnwoude hebben ze destijds zo’n park gemaakt. Daarmee hebben ze
de boel verziekt. Dat moeten ze vooral niet nog een keer doen.’ ...
Red.: Natuurlijk is het volstrekt onmogelijk om een half
miljoen fatsoenlijke, menselijke maat, woningen te ouwen zonder de natuur een
verdere doodsteek te geven. Denk alleen al aan de bijbehorende
vervoersfaciliteiten tussen de nieuwe en de oude centra. De natuurvriendelijke
oplossing van dit probleem, als het een echt probleem is, is natuurlijk het
omgekeerde: de afname van de bevolking ter waarde van een half miljoen woningen.
Want als het huidige proleem met een half miljoen woningen opgelost moet worden,
staan tegen die natuurlijk weer ter waarde van een half miljoen woningen nieuwe
mensen op de wachtlijst. Desnoods van buiten, want "Globalisering is
onvermijdelijk", en "Staatsgrenzen zijn een verouderd idee". Kortom: het einde
is als al voorspelt: een tomeloze groei van de mensheid, en een spoedig einde
.
De voornaamste bron van dit soort ellende zijn
bestuurders en politici - links en rechts:
Uit:
De Volkskrant, 08-09-2008, van verslaggever Robin Gerrits
Penthouse in Almere, lekker rustigHet kabinet
wil meer hoge flats in de Randstad. ‘Mensen met kinderen en een poesje willen
geen hoogbouw.’
De
twee flatgebouwen van 70 meter hoog staan met hun strakke mintgroene gevels
direct aan het water. Eronder een parkeergarage, op loopafstand winkels,
stadhuis, bibliotheek in aanbouw, en de fonkelnieuwe schouwburg. Manhattan aan
de Maas?
Nee, Almere. Tot voor kort bewoonde Gerard Aerts (64) er een
eengezinswoning, maar de nieuwe huurwoningen van het project Side by Side zijn
perfect voor zijn situatie. ‘Binnenkort ga ik met pensioen, mijn dochter woont
in Australië, ik heb een huisje in Frankrijk en we zitten hier dus toch niet het
hele jaar. En hier is alles van de stad bij de hand.’
Hij weet het wel: de meeste mensen willen een laag huis met
een tuin en een schuin dak. ‘Zeker gezinnen met jonge kinderen. Ik denk niet dat
je veel bereikt door hoogbouw aan te bieden.’ Toch is dat een van dé oplossingen
die het kabinet heeft bedacht voor de woningbehoefte van de toekomst. De vrijdag
gepresenteerde Structuurvisie Randstad 2040 stelt dat een fors deel van de 500
duizend noodzakelijke nieuwe woningen in de Randstad gestapeld tot stand moeten
komen. In Almere alleen al zijn circa 60 duizend huizen voorzien.
‘Deze stad kan zich als enige in Nederland ontwikkelen tot
een woongebied als Los Angeles’, zegt wethouder Adri Duivesteijn: veel laagbouw
in een uitgestrekt gebied. ‘Maar ook hoogbouw, op plekken waar dat logisch is.’
Duivesteijn noemt dat ‘suburbaan met stedelijke momenten’.
‘Bij hoogbouw denken we te snel aan de Bijlmer’, zegt
landschapsarchitect Adriaan Geuze. ‘Amsterdam laat aan de IJ-oevers zien dat je
succesvol gestapeld kunt bouwen.’ Toch gaan we die enorme aantallen niet halen,
verwacht hij. ‘Utrecht en Den Haag zullen er niet voor kiezen omdat het niet bij
ze past. En Rotterdam heeft juist gekozen voor meer en betere laagbouw in een
wanhopige poging een nieuwe uittocht van de middenklasse te voorkomen.’
Daarom moet Almere al helemaal niet kiezen voor hoogbouw,
vindt hij. ‘Die stad kan met zijn groen uitgroeien tot het betaalbare Gooi. Dat
moet je niet ontwikkelen als Zoetermeer of Spijkenisse. Mensen met kinderen en
een poesje kiezen nooit voor hoogbouw.’ ...
Toch moet een overheid erover nadenken, vindt de
PvdA-wethouder. ‘De Vinex-locaties zijn compleet marktgestuurd.
Projectontwikkelaars bouwen wat mensen willen. Het gevolg is een te eenzijdig
aanbod. Een verschrikking.’
Kijk naar demografische ontwikkelingen en je ontkomt niet aan
gestapelde bouw, zegt Duivesteijn. Jongeren die het huis uit gaan en een
betaalbaar appartement willen, massa’s ouderen die straks het beste bediend zijn
met gelijkvloerse woningen zonder tuin. ‘De Amsterdamse woningvoorraad, met zijn
overvloed aan gestapelde woningen zonder liften, is niet op die toekomst
voorbereid. Dat wordt een geweldig probleem.’
En zo zal Almere misschien ooit een nieuwe generatie
Amsterdammers lokken. Op billboards langs de autoweg staat het al: ‘Almere, stad
van de toekomst.’ De twee torens van Side by Side geven de polderstad zowaar een
skyline.
Red.: De "linkse" PvdA-bestuurder Adri Duivesteijn, afkomstig
uit de verramponeerde stad Den Haag, geeft de passende argumenten: "Mensen
willen allemaal een gezonde leefomgeving, en dat is dus eenzijdig, en dus fout".
En: "Er zijn meer woningen nodig voor de bevolkingsaanwas, dus moeten we ze in
hoogbouwhokken stoppen". Dit soort stront is natuurlijk niet goed te verkopen,
dus spuit je er een laag slagroom overheen - je noemt dat ‘suburbaan met
stedelijke momenten’.
Het artikel is gelardeerd met een grote foto van twee jongens
die vrolijk skateboarden aan de voet van de torens. Precies hetzelfde soort
plaatjes dat in de "brochures" voor de Amsterdamse Bijlmer en de Rotterdamse
Peperklip hebben gestaan. "We mogen niet te snel aan de Bijlmer denken", zegt
architect Geuze dan. Tja, leren van het verleden wordt altijd een slecht idee
gevonden als het verleden niet zo positief is voor de plannetjes in het heden.
Voor de volledigheid (later gevonden) nog wat koud water over
de propagandapraatjes van de megalomane slopers van de menselijkheid:
Uit: De Volkskrant, 11-09-2008, ingezonden brief van H. de Beet-Vooges
(Almere)
Hoogbouw
Almere is al begonnen aan de hoogbouw (Binnenland, 8 september): een mooie
groene stadgracht met huizen aan de ene kant, aan de andere kant het begin van
het stadshart met op de rand daarvan een bejaardentehuis. Daarvoor een lekker
(zonnig) zitje voor de bewoners, er loopt een fietspad voorlangs, dus nog
contact met de buitenwereld ook. Maar ja, we moeten de hoogte in hè? Dus komt er
een zestien verdiepingen hoge flat en het fietspad wordt een autoweg, want onder
de flat komt een parkeergarage. Weg zon, weg zitje. ...
Zowel de grond als de parkeergarage brengen weer geld in het
laatje, iets waar de gemeente, na jaren wanbeleid, wel behoefte aan heeft en met
de nieuwe regeringsplannen hebben ze nog een excuus ook.
Uit: De Volkskrant, 10-09-2008, ingezonden brief van Ingrid Zeewuster
(Pijnacker)
Verschrikking
Het waarom van de kloof tussen politiek en burger is wat mij betreft maandag in
de Volkskrant opgehelderd door de heer Adri Duivensteijn, PvdA-wethouder in
Almere (Binnenland, 8 september).
Over nieuwbouw op Vinex-locaties zegt hij:
'Projectontwikkelaars bouwen wat mensen willen.' En wat krijg je dan volgens de
heer Duivensteijn: 'een verschrikking'. Dank u, heer Duivensteijn voor deze
verhelderde kijk op de politieke besluitvorming. ...
Red.: Ook bekend bestrijder van megalomanie Paul Witteman
is het opgevallen:
VARAGids, nr. 38-2008, column door Paul Witteman
Hologige falussen
Tussentitel: 'Sufkoppen natuurlijk. Ze moeten met hun rijwiel de woontorens
in, als de lift het doet' Het vooruitzicht te moeten sterven heeft me altijd benauwd.
Een mens neemt niet graag afscheid van wie en wat hij liefheeft. Maar nu de
plannen bekend zijn hoe het kabinet mijn leefomgeving wil vernietigen begin ik
naar het einde te verlangen. Overal om ons heen worden binnenkort monsterlijke
flatgebouwen neergezet, tien, twintig etages hoog. Het kabinet noemt deze
hologige fallussen 'woontorens'. De projectontwikkelaars, die ze moeten bouwen,
zijn sceptisch. Volgens hen wil niemand er in wonen. De mensen die een huis aan
de grond hebben, kunnen procederen tegen de plannen. Maar daar heeft de regering
op gerekend. Eerst wordt gauw het bestemmingsplan van de stad veranderd en
daarna staat de burger letterlijk in de tocht.
In de Randstad, waar ik woon en werk, worden de komende
dertig jaar een half miljoen woningen gebouwd. Waarom dat nodig is, terwijl elke
demograaf voorspelt dat de bevolking zal afnemen, is niet duidelijk, maar neem
van mij aan dat de bouwsector daar een reden voor heeft bedacht. Misschien zal
bouwkoning Elco Brinkman betogen dat de burger behoefte heeft aan betere
woningen. De huizen in de oude stadswijken, de Vogelaarwijken, zijn voor een
groot deel klein, donker en in slechte staat. Maar vraag de bewoners waar ze wél
willen wonen en het antwoord zal zijn: 'In een huis met een tuintje en als het
even kan een achterom voor de fiets.' Sufkoppen natuurlijk. Ze moeten met hun
rijwiel de woontorens in, als de lift het doet.
Rekening houden met de woonverlangens van burgers is uit de
tijd. Volgens de PvdA-wethouder van Almere (!) Adri Duivesteijn leidt dat zelfs
tot 'verschrikkingen', zoals Vinexwijken. Daarin staan huizen met een tuintje.
Met de woontorens is hij blij, ook voor Almere. 'Almere hoort dan ook echt bij
de Randstad; jubelde hij. Hij zal wel al met creatieve architecten hebben
gefilosofeerd welke landschapsbedervende uitroeptekens in het weiland kunnen
worden geplaatst waarin jonge gezinnen tussen de windturbines kunnen uitkijken
op het land waar ze niet meer in willen wonen.
Hoe komt het toch dat men zo weinig vertrouwen heeft in de
politiek?
Red.: Nog zo'n "linkse" politicus met ambities:
Uit: De Volkskrant, 09-09-2008, van verslaggever Willem Beusekamp
'Zuidas is duurzaamste project van Europa'
Interview Maarten van Poelgeest | Wethouder antwoordt critici.
Het onderzoek naar de verkeerstechnische gevolgen van de Zuidas heeft vertraging
opgelopen. De Amsterdamse wethouder van Ruimtelijke Ordening Maarten van
Poelgeest (GroenLinks) verwacht niet dat de vertraging gevolgen heeft voor de
politieke besluitvorming, later dit jaar.
De Tweede Kamer en de Amsterdamse gemeenteraad zullen nog
voor het kerstreces een besluit nemen over de Zuidas, het miljardenproject langs
en boven de A10. ...
Van Poelgeest zegt niet onder de indruk te zijn van de
kritiek waarmee experts hem overstelpen. In de Volkskrant werd hij deze
week beschuldigd van blinde ambitie, met als gevolg een megalomaan en tot
mislukken gedoemd project.
Van Poelgeest: ‘Ontegenzeggelijk heb ik veel ambitie.’ ...
Red.: En ook is Van Poelgeest ongewoon eerlijk over het
einddoel van die ambitie is:
Uit: De Volkskrant, 17-12-2008, van verslaggever Marijn Schrijver
‘Museumkwartier’ zonder pop en sport
Het Museumplein in Amsterdam wordt de komende jaren ontwikkeld tot een
prestigieus museumkwartier. Het moet zich kunnen meten met het Museumsinsel in
Berlijn en met het Weense Museumsquartier. ...
Het plein moet volgens de gemeente ‘sowieso’ opgeknapt
worden. ‘Door de uitbreiding van het centrum en de komst van de Noord-Zuidlijn
ligt het plein steeds centraler in de stad en wordt het steeds zwaarder belast’,
aldus Van Poelgeest. Hij voorspelt dat de bezoekersaantallen voor de omliggende
musea drastisch zullen toenemen. ‘We gaan een sprong maken van stad naar
metropool.’ ...
Red.: Over de sociale waarde van metropolen vindt u alles
hier
.
Nog een ambitieus stadsbestuur aangevoerd door een ambitieuze
wethouder:
Uit:
De Volkskrant, 22-12-2008, van verslaggeefster Charlotte Huisman
Symbool van vooruitgang of megalomane toren?
Utrecht ruziet over bouw Belle van Zuylen-toren: 262 meter | Wolkenkrabber moet
komen in Leidsche Rijn Centrum
Fotobijschrift: Impressie van het Utrechtse landschap met de Belle van
Zuylen
Komt
zij er of komt zij er niet? Het spant erom voor de Belle van Zuylen, een
diabolo-vormige toren van 262 meter hoog, in het centrum van de Vinexwijk
Leidsche Rijn, vlakbij de A2. Utrecht en projectontwikkelaar Burgfonds zijn druk
in onderhandeling over een intentieovereenkomst. ...
De voorstanders, Burgfonds, de gemeente Utrecht, maar ook
veel Utrechters die niet vies zijn van het grote gebaar, spreken van een
‘landmark’, waarmee Utrecht pardoes een ‘grote stad met twee torens’ wordt.
Wethouder Harrie Bosch (PvdA) ziet het voor zich: ‘Utrecht heeft in de oude stad
de historische Dom, en in de nieuwe stad, gericht op de toekomst, komt de Belle,
op een knooppunt van infrastructuur. ...
De tegenstanders echter vinden dat een dergelijk
‘megalomane’, ‘solistische’ toren, met ‘een schrikbarende zichtbaarheid’ tot in
het Groene Hart, detoneert ‘in een laagbouwzee’ van een Vinexwijk, ‘waar mensen
wonen omdat ze een huisje met een tuintje willen’.
Hans Stotijn, architect en bewoner van Leidsche Rijn: ‘Ik
begrijp de hoogte niet, en zie als bewoner de toegevoegde waarde niet. Ik heb al
een stad, Utrecht, waar ik heen kan. Leidsche Rijn is geen Malmö of Moskou.
Torens zijn niet succesvol in buitenwijken.’
Tegenstanders werpen op dat de toren tot 60 kilometer afstand
zichtbaar is, en zo de openheid van het Groene Hart aantast. De Utrechter Peter
Tol (ook PvdA’er) stelde voor om een raadgevend referendum te houden. Vanwege
‘de enorme ruimtelijke impact op de omgeving’, zouden inwoners meer bij de
besluitvorming moeten worden betrokken. ...
Wethouder Bosch is niet verbaasd over de tegenstand; hij
vindt het eerder ‘relatief stil’, gezien de grootte van het project. ...
Het stadsbestuur vond de Belle van Zuylen bij de eerste
presentatie in 2006 al een prachtig plan. Leidsche Rijn Centrum moet een tweede
centrum worden van het snel groeiende Utrecht, met de toren als gezichtsbepalend
element. ...
Maar al gauw kwam er ook kritiek. Mooie toren, maar niet de
juiste plek voor het hoogste gebouw van Nederland, vond onder meer Mels Crouwel,
de vorige rijksbouwmeester.
Want een solistische toren, zo veel hoger dan de omgeving, en
dan ook nog in een buitenwijk, dat is een risico. In steden als Rotterdam maken
dergelijke gebouwen deel uit van een skyline. Hier staat zij moederziel alleen.
...
Tussenstuk:
Leidsche Rijn Centrum: hoger, breder en langer
Utrecht had in haar eerste plannen voor Leidsche Rijn Centrum vastgesteld dat
er hoger gebouwd mag worden dan de Dom. Het was een open invitatie aan de
projectontwikkelaars. Kom maar op met je plan. ...
Red.: Even een ooggetuigenverslag van hoe Belle en haar soort
overkomt op mens die er mee moet leven:
De Volkskrant, 24-12-2008, ingezonden brief van Frank Hoek (Zeist)
Belle
Op busstation Utrecht Centraal word ik altijd weer getroffen door de
troosteloze lelijkheid van de kantoorgebouwen tegenover me, tussen het
Stationsplein en de Catharijnesingel. Gebouwen in ziekige pastelkleuren, met
gevelpanelen van een materiaal dat altijd vies zal zijn.
Een half jaar geleden zag ik een foto waarbij het hele
complex in vogelvlucht werd afgebeeld. Nu snap ik wat de architect bedoelde: een
ritmische herhaling van meanderende kantoorblokken over een grote lengte, met
verlopende kleuren, eigenlijk heel aardig.
Maar hiermee werd ook de makke van het ontwerp duidelijk:
aardig als idee, maar op het niveau van directe beleving een monstrum. In deze
tijd van versplintering van sociale structuren zouden architectuur en
stadsbouwkunde alles in het werk moeten stellen om de mens weer een gevoel van
thuis te geven: dit is mijn plek en hier wil ik zijn met de mij omringende
mensen.
De egomanifestatie Belle van Zuylen zal dat gevoel nooit
oproepen, maar een intimiderende kolos zijn, waaromheen het altijd waait
(Binnenland, 22 december). Gebouwen als deze zijn echo`s van de vroege 20ste
eeuw, die niet thuishoren in het hier en nu van de 21ste eeuw.
Red.: Maar dit alles heeft natuurlijk wel de steun van het van het
stadsleven houdende deel van de culturele intellectuelen, dat wil zeggen: de
overgrote meerderheid:
Uit:
VARA TV Magazine, nr. 18-2007, door Wilfried de Jong
Gebraden haan
Wilfried de Jong maakt de balans op van 'zijn' Rotterdamse Kop van Zuid. Is het
wat?
...De
Kop van Zuid is bijna af. Op een paar lege plekken na is het havengebied opnieuw
ingericht en kan een tussenbalans worden opgemaakt. Is het wat? jazeker. De
Erasmusbrug heeft de Euromast als nieuw icoon van de stad verdreven en maakt de
stap naar Zuid, of naar Noord, maar net waar je bent, gemakkelijker. Ik behoor
zelf tot de idioten die de overstap waagde. Ga je naar Zuid? Daar ging je
hooguit heen voor een voetbalwedstrijd in de Kuip of om neergeknald te worden
door een streetgang. Ik woon nu bijna tien jaar op de Landtong van de Kop
van Zuid. Ik leef nog, Feyenoord bijna niet meer.
Regelmatig zie ik vanaf mijn dakterras groepen
architectuurstudenten rondlopen. Ze richten hun fototoestellen op appartementen,
bruggen, opgelapte kades en havengebouwen met nieuwe bestemmingen. In de
schoolbanken hebben ze gehoord over Rotterdam en de architectuur.
Riek Bakker was destijds de inspirator van de Kop van Zuid.
Zij gaf het masterplan gestalte. Een stoer staaltje stadsontwikkeling.
...
Red.: Een ander terrein, waar de grootschaligheidstrend net
gaande is:
Uit:
De Volkskrant, 14-05-2008, van verslaggever Marc Peeperkorn
‘Fusies in zorg bevorderen kwaliteit’
Fusies in de zorg leiden helemaal niet tot slechtere of duurdere medische
hulp. De kwaliteit van de zorg is soms juist gediend met overnames en de
concentratie van kennis en kapitaal in ziekenhuizen. De minister van
Volksgezondheid de macht geven fusies te verbieden – zoals de Tweede Kamer wil –
is daarom een overbodig en bot middel.
Dat zegt de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) in
zijn advies Schaal en Zorg, dat dinsdag aan minister Klink van
Volksgezondheid is aangeboden. Klink had om het advies verzocht omdat de Kamer
een voorgenomen megafusie in de zorg wil blokkeren.
In een eerste reactie zegt de minister verheugd te zijn dat
fusies de zorg ten goede komen. Klink vindt verder dat de Nederlandse
Mededingingsautoriteit extra aandacht moet geven aan dominante posities van
zorginstellingen. Meer macht voor de minister is dan niet nodig. ...
De directe aanleiding voor het RVZ-advies is de wens van de
Kamer om de voorgenomen fusie tussen de zorginstellingen Philadelphia
(gehandicaptenzorg), de Evean Groep (ouderenzorg) en woningbouwcorporatie
Woonzorg Nederland te verbieden. De RVZ ziet daarvoor geen enkele reden.
Volgens RVZ-voorzitter Meijerink zou het terugdraaien van de
marktwerking in de zorg ‘desastreus zijn’ voor de kwaliteit van de medische
hulp. ...
Red.: Wie de laatste alinea ziet, heeft de rest eigenlijk niet meer
te lezen: dit is weer een voorbeeld van neoliberale marktideologie, geschraagd
door ruime hoeveelheden leugens - denk aan de praatjes voorafgaande aan erdere
privatiseringen, en de resultaten. Ongetwijfeld speelt hier ook een tweede
motief: marktconforme betaling voor bestuurders van de grote organisaties, als
die van voorzitter van de RVZ, toevalligerwijs de post bekleed door de schrijver
van bovenstaande stuk.
Voor wie nog twijfelt, nog wat citaten uit het bijbehorende
interview:
Toch wil de Kamer een aparte fusietoets, zodat de minister fusies kan
verbieden.
... Ten tweede druist wat de Kamer wil in tegen al hetgeen eerder is
afgesproken over meer marktwerking in de zorg. ...
De aanleiding voor uw advies is dat de Kamer de voorgenomen megafusie wil
tegenhouden van twee zorginstellingen (Philadelphia, Eveangroep) en
woningbouworganisatie Woonzorg Nederland. Uw oordeel?
‘Ons rapport is een stevige steun in de rug van de fusiepartijen. Al de feiten
geven aan dat dit een goede zaak is. Daarom heeft de Mededingingsautoriteit, de
NMa, zijn goedkeuring ook gegeven.’
Waarom keert de Kamer zich tegen marktwerking?
‘Deels is dat de invloed van de SP, die tegen alle marktwerking is. Verder
vreest Den Haag dat ze de greep op de zorg kwijtraakt. Dat is begrijpelijk, we
zitten in een overgangsfase. Maar in plaats van twijfelen moet de politiek nu
doorpakken. ...
Die patiënt ervaart soms wel langere reistijd, maar heeft geen weet van
betere kwaliteit.
‘Dat is inderdaad een groot probleem. De kwaliteitsverschillen tussen
ziekenhuizen moeten zichtbaarder worden. Kwaliteit moet altijd boven reistijd
gaan.’
De RVZ wil dat de overheid niet langer de budgetten van verpleeg- en
ziekenhuizen vaststelt. Geeft vrijheid geen kostenexplosie?
‘De huidige budgettering van zorginstellingen is de dood in de pot. ... Wij
willen belonen naar verrichting, tegen vooralsnog grotendeels vastgestelde
prijzen.’ ...
De RVZ presenteert steeds prikkelende adviezen: over betaalde orgaandonatie,
opheffen van de AWBZ en nu weer vóór fusies in de zorg. Wat gebeurt ermee?
‘Wij werken niet voor de prullenbak. ... Onze rapporten beïnvloeden de
discussie. We zijn beslist geen roependen in de woestijn.’
Red.: Tussen alle (verwijderde) reclame door staat het hier
duidelijk: we willen markt, we willen markt, en we willen markt. Zodat we zelf
de gang van zaken kunnen bepalen (natuurlijk dan volgens de markt), zodat de
klant zich aanpast (die wil liever goede zorg dichtbij dan de beste zorg aan de
andere kant van het land), en we willen zo snel mogelijk onze eigen prijzen
kunnen bepalen.
Wat er niet bij staat maar je zo kan invullen: en we willen
ook zo snel mogelijk onze eigen beloningen kunnen vaststellen, want die zijn ook
de dood in de pot. Van de top natuurlijk - verpleegsters kunnen wel met een
minimum toe ...
Overigens was een van de gedachten van de redactie dat dit
rapport wel heel erg de aandacht kreeg van de Volkskrant als de onverdunde
waarheid, terwijl het hier toch overduidelijk gaat over een betrokken partij met
grote eigenbelangen. Het IRP was niet de enige:
Uit:
De Volkskrant, 17-05-2008, ingezonden brief van Ed van Leeuwen
(Amsterdam)
Fusie is eigenlijk verstandshuwelijk
'Fusies in zorg bevorderen kwaliteit' kopte de Volkskrant (Voorpagina, 14 mei)
boven een artikel waarin de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg concludeert dat
fusies in de zorg vooral goed zijn en zeker niet moeten worden afgeremd. Dit
laatste geluid laten ze graag aan de SP over.
In deze zelfde krant stond een aantal maanden terug overigens
een artikel waarin te lezen viel dat fusies in de zorg juist het
tegenovergestelde bereikten: meer bureaucratie, meer overhead en
kwaliteitsverlies ten opzichte van kleinschalige zelfstandige instellingen.
De waarheid zal zoals gewoonlijk ergens in het midden liggen,
maar het is opvallend dat in de adviezen van de 'onafhankelijke' RvZ die in de
pers verschijnen toch vooral die conclusies getrokken worden die precies in het
straatje vallen van de verantwoordelijk minister Klink en één centrale boodschap
uitdragen: op alle fronten doorgaan met de marktwerking waarin kwaliteit van
zorg de verhullende term is voor kostenbeheersing. Het voorstel van diezelfde
raad om de verzekeraars het AWBZ-budget te laten beheren, is, hier ook een mooi
voorbeeld van.
Het zou de krant sieren als uitspraken van de RvZ niet als
feiten worden gepresenteerd, maar door een journalist op hun werkelijke merites
worden beoordeeld. ...
Red.: Het lijkt wel of de Volkskrant heeft geluisterd
... Een paar dagen later, een artikeltje tegen de vouw van pagina 2, en niet
iets op de voorpagina met een achtergrondartikel op pagina 3 erbij, maar toch,
alles beter dan niets
Uit:
De Volkskrant, 17-05-2008, van verslaggever Merijn Rengers (volledig
artikel hier
)
Bestuurders zorgmolochs domineren adviesraad
Vijf van de negen kroonleden Raad voor Volksgezondheid werken voor grote
instelling.| Kleine ziekenhuizen hekelen fusiepleidooi adviesorgaan.
De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ), die zich vorige week sterk
uitsprak voor verdere schaalvergroting in de zorg, wordt gedomineerd door
bestuurders en werknemers van grote, veelal uit fusies ontstane
zorginstellingen.
Vijf van de negen door de koningin benoemde leden van de raad
werken voor dit soort grootschalige organen: twee als bestuurder, twee als
toezichthouder, en een als medisch specialist. Dat blijkt uit de cv's van de
kroonleden, die de RVZ publiceert op haar website.
Het advies van de RVZ, uitgebracht in opdracht van minister
Klink van Volksgezondheid, werd in de Tweede Kamer en daarbuiten met verbazing
ontvangen. De Kamer maakt zich grote zorgen over de vele fusies in de zorg.
Volgens Chris Wiggers, secretaris van de Samenwerkende
Algemene Ziekenhuizen (SAZ), een belangenorganisatie van kleine
zorginstellingen, fungeert de raad als spreekbuis van de grote zorgmolochs. 'De
RVZ, en dan vooral de voorzitter, wekt ten onrechte de indruk dat kleine
ziekenhuizen niet meer van deze tijd zouden zijn, en dat er vooral meer
gefuseerd moet worden.'
Rien Meijerink - voorzitter van de .RVZ, toezichthouder bij
het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda, en consultant - zegt dat hij objectief
oordeelt en zijn vele petten goed gescheiden houdt. 'Het is zaak je vele rollen
uit elkaar te vissen. Dat is deel van mijn vak.' Dat het niet meevalt om rollen
uit elkaar te vissen, blijkt uit een verslag van een bijeenkomst van experts in
Bilthoven, die mede aan de basis heeft gelegen van het enthousiasme van de raad
over schaalgrootte.
Op de deelnemerslijst staat Marjanne Sint - oud-voorzitter
van de PvdA, voormalig topambtenaar bij VROM, én een van de kroonleden van de
RVZ - vermeld als bestuursvoorzitter van de Isala Klinieken in Zwolle ('het
grootste niet-academische ziekenhuis van Nederland', aldus de website).
Belangenverstrengeling? Een woordvoerder van Minister Klink:
'Er is geen sprake van een dubbele pet, maar van een samenloop van
omstandigheden.' Marjanne Sint werd begin dit jaar 'op basis van haar
deskundigheid als bestuursvoorzitter van de Isala Klinieken gevraagd voor de
rondetafelbijeenkomst', In dezelfde periode trad zij toe tot de RVZ.
Red.: Het netwerk van de grootschaligheid blootgelegd:
half-corrupte bestuurders geholpen door half corrupte (ex-)politici - de
corruptie schuilt erin dat ze niet eerlijk hun werk doen, maar hun persoonlijke
belangen als bestuurders van steeds grotere organisaties met steeds hogere
beloningen voor laten gaan.
Een vestiging uit zeer onverdachte ronnen:
Uit:
De Volkskrant, 15-10-2009, hoofdredactioneel commentaar
Tilburg op de kaartTussentitel: Burgemeester
Vreeman slachtoffer van zijn ambities
Burgemeester Ruud Vreeman van Tilburg zou graag nog een termijn willen
aanblijven. Het is echter niet zeker meer of hij zijn eerste termijn mag
afmaken, na het vernietigende verslag van de enquêtecommissie van de
gemeenteraad die onderzoek deed naar het debacle met het Midi-theater. ...
Eerder dit jaar liep ook een ander plan van het college om
Tilburg op te stoten in de vaart der volkeren spaak. Aan de rand van de stad
moest een winkelcentrum verrijzen met een oppervlakte van ruim 80.000 vierkante
meter. Het zou daarmee het grootste winkelcentrum van Nederland worden. Zowel de
lokale middenstand als buurgemeenten vreesden voor een kaalslag en enorme
verkeersstromen. Nadat de provincie reeds haar bedenkingen had geuit, wees de
Tilburgse bevolking de plannen in een referendum met ruime meerderheid af.
Tilburg is niet de enige gemeente met een bestuur dat
vastbesloten is de stad ‘op de kaart’ te zetten. De Raad voor de Nederlandse
Detailhandel waarschuwde vorig jaar voor het tempo waarmee overal nieuwe, grote
winkelcentra worden gepland, zonder dat wordt nagedacht over de gevolgen voor de
stadscentra en de bestaande middenstand. In veel gevallen laten gemeenten zich
op sleeptouw nemen door projectontwikkelaars en hebben lokale winkeliers het
nakijken. Een sturende hand van de provincies is hier dringend gewenst.
Hoewel de recessie een rem heeft gezet op de uitvoering van
veel plannen, laten ambitieuze gemeentebestuurders zich niet snel uit het veld
laten slaan. Dat geldt ook voor de bouw van culturele voorzieningen, zoals het
Midi-theater. Omdat iedere gemeente zich graag als het centrum van de regio
ziet, gaat men liever de concurrentie aan met buurgemeenten dan na te denken
over spreiding en samenwerking. Nederland telde in 2008 158 theaters, met nog
eens 40 in de planning. Dat zijn er veel te veel, oordeelde de directeur van het
Chassé-theater in Breda, Cees Langeveld, in zijn oratie als bijzonder hoogleraar
in de economie van de podiumkunsten.
Tilburg vestigt bovendien nog eens de aandacht op het
gebrekkige management van veel grote projecten. Ambities staan een nuchtere kijk
op de werkelijkheid nog wel eens in de weg met als gevolg een veel te
optimistische planning en begroting. ...
Red.: Kortom: het is ellende aan alle kanten door die
grootschalige ambities.
Een toepassing van "De continuïteit der dingen":
Uit:
De Volkskrant, 27-12-2010, door Leo Q. Onderwater Rem
groei Randstad af en stimuleer regio's
Leo Q. Onderwater | Leo Q. Onderwater is architect. Een gelijkmatiger spreiding
van functies en voorzieningen over het gehele land leidt tot een rechtvaardiger
verdeling van de welvaart en tot een grotere leefbaarheid van de regio's.
... Coen Teulings, directeur van het Centraal Planbureau, pleitte
recent voor een vergaande concentratie van voorzieningen binnen de Randstad.
Daartoe moeten de binnenstedelijke gebieden verder worden verdicht door meer
economische activiteiten en woningbouwplannen. Publieke voorzieningen in
krimpregio's zouden kunnen verdwijnen, omdat het draagvlak simpelweg ontbreekt.
Nu zijn de gemeenten voor hun inkomsten voor 60 procent
afhankelijk van het Rijk. Teulings is er echter sterk voor om de 'publieke'
voorzieningen te financieren middels de onroerende zaakbelasting. Het spreekt
voor zich dat (krimp-)gemeenten met een lagere WOZ dan nauwelijks nog
voorzieningen kunnen realiseren, laat staan dat zij die verantwoord kunnen
exploiteren. Als deze ontwikkeling doorzet, zal de krimp in de periferie van
Nederland versnellen met fatale gevolgen voor de economische en culturele
ontwikkeling van de regio's. ...
Red.: Coen Teulings is ook rabiaat aanhanger van de
Angelsaksische ideologie
. En de ene soort rotzooi komt meestal samen met vele andere.
Er zijn meer dan genoeg van dit soort mensen:
Uit:
De Volkskrant, 07-02-2011, van verslaggeefster Lidy Nicolasen
Interview | Roel Robbertsen, commissaris van de koningin
Mogelijke provincie: 'noordvleugel'
De provincies Utrecht, N-Holland en Flevoland zijn bereid te fuseren.
Noord-Holland, Utrecht en Flevoland verlangen hevig naar een slagvaardiger en
beter bestuur. Ze zijn zelfs bereid zichzelf daarvoor op te heffen en te
fuseren. Een half jaartje hebben ze nodig voor een besluit, schrijven ze
minister Donner van Binnenlandse Zaken. Commissaris van de koningin in Utrecht
Roel Robbertsen: 'We komen tegemoet aan de wens van het kabinet en gaan meteen
al effectiever samenwerken. In de tussentijd onderzoeken we de voordelen van de
noordvleugel.'
De noordvleugel?
'Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Zeg maar Amsterdam, Utrecht, Amersfoort,
Hilversum, Almere. Het oude plan om Rotterdam en Den Haag daarbij te betrekken,
hebben we nu voor het eerst losgelaten. Die steden richten zich meer op elkaar
en op de steden zuidelijker, Breda, zelfs Antwerpen.' ...
Red.: Na de volgende ronde hebben we een provincie
Nederland - daarna een gemeente Nederland en een provincie Neder-België.
Enzovoort.
Nog zo'n één provincie, één gemeente oligarch:
Uit:
De Volkskrant, 19-02-2011, door Friso de Zeeuw
Provincies Noord-Holland en Utrecht moeten fuseren
Friso de Zeeuw | Auteur is hoogleraar gebiedsontwikkeling (TU Delft) en
directeur Nieuwe Markten bij Bouwfonds Ontwikkeling.
Een paar maanden geleden probeerde het bestuur van de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten weer een oude hit: 35 maxigemeenten en het schrappen van
de provincies. Ook dit plan verdween in het ronde archief.
Nu is er een initiatief dat wel kans maakt. De fusie van
Noord-Holland, Utrecht en - eventueel - Flevoland: 'Land van Dam en Dom'. Na een
voorzetje van het kabinet komen de provinciebesturen er zelf mee. De
maatschappelijke en economische banden tussen Amsterdam en Utrecht worden steeds
hechter. Bijvoorbeeld de infrastructuur: vijf drukbereden rijstroken per
rijrichting en een treinverbinding die feitelijk als metro functioneert.
...
Red.: In het hbo-onderwijs is de grootschaligheid zojuist
onthuld als dé oorzaak van de rampzalige niveauverlaging en bestuurlijke
corruptie. Het universitaire onderwijs al al enige tijd bezig zich blind in
dezelfde valkuil te storten:
Uit:
De Volkskrant, 05-07-2011.
UvA-voorzitter stapt op om
fusie-tempo
Karel van der Toorn, voorzitter van het College van Bestuur van de
Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Hogeschool van Amsterdam, heeft
gisterochtend per direct onverwachts zijn functie neergelegd. De reden voor zijn
vertrek is verschil in inzicht met de Raad van Toezicht over de koers en het
tempo van veranderingen binnen de UvA. Paul Doop, vice-voorzitter van het
College van Bestuur, treedt op verzoek van de Raad van Toezicht per direct op
als waarnemend voorzitter. ...
Red.: Maar dat is slechts een enkeling - er zijn er veel
meer:
Uit:
De Volkskrant, 23-07-2011, van verslaggeefster Maartje Bakker
Universiteiten Leiden, Delft en Rotterdam willen fuseren
De universiteiten van Leiden, Rotterdam en Delft werken aan een fusie. Ze
overwegen om in de toekomst één college van bestuur aan te stellen, een
gezamenlijke naam te kiezen en opleidingen niet meer dubbel aan te bieden.
...
... ze hopen ook de boel efficiënter te organiseren, een
sterkere regionale rol te vervullen en het onderwijs te concentreren.
Red.: Precies dezelfde leugens die verkondigd werden
voorafgaande aan de fusies in de diverse vormen van het middelbaar onderwijs, en
zo rampzalig hebben uitgepakt
. Vooral ook op het niveau van
efficiëntie. Omdat twee van de gevolgen veel meer management en graaien door het
management zijn. Maar dat is dan natuurlijk ook de reden natuurlijk dat deze
fusie wordt voorgesteld.
Ze geven zelfs ook voorbeelden van die nadelen:
|
De drie universiteiten hebben grote ambities. 'Er wordt nagedacht
over een paraplu-organisatie, met één bestuur, één medezeggenschapsraad. |
Allemaal zaken waarvan bekend is dat ze slechter gaan functioneren in
grootschalige organisaties.
Weer een stapje verder in het provincie-verhaal:
Uit:
De Volkskrant, 30-09-2011, van verslaggevers Kim van Keken en Gijs
Herderscheê Kabinet beziet fusie Utrecht, N-Holland en
Flevoland
De provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland gaan op korte termijn
fuseren. De ministerraad buigt zich vandaag over dit voorstel van minister Piet
Hein Donner (CDA) van Binnenlandse Zaken. Het is een opmerkelijk voorstel omdat
de provincie Zuid-Holland buiten de fusie blijft. Deze provincie heeft de twee
grote steden Den Haag en Rotterdam binnen de grenzen.
...Samenvoeging van provincies moet de overheid
slagvaardiger maken, en aanleg van wegen en infrastructuur voor het openbaar
vervoer vereenvoudigen. ...
Red.: Een interessant argument, want daarmee is het
toppunt van slagvaardigheid één enkele provincie, en het toppunt van de
slagvaardige gemeente één enkel gemeente. Trouwens: al die besluitvorming
lopende over verschillende menselijke schijven ... Dat is ook al bijzonder
weinig slagvaardig. Hoe minder schijven, hoe slagvaardiger. Dus dat systeem in
Wit-Rusland, met één slagvaardige man aan de top, Loekasjenko heet hij geloof
ik, dat is helemaal zo gek nog niet. Dat is doodgewoon ideaal uit het oogpunt
van slagvaardigheid. Je vraagt je af hoe het in hemelsnaam komt dat niet veel
meer landen dat systeem van één enkele slagvaardige leider kennen. En nog
verbazingwekkender is dat in het Midden-Oosten die slagvaardige leiders juist
worden afgeschaft. Zo zie je maar weer, die streek loopt echt hopeloos achter in
haar sociale ontwikkeling. Reden dat het ook economisch zo slecht met ze gaat
... : ze missen de slagvaardigheid.
Nee, dan Nederland. Daar hebben we nu een rechtse regering,
en die zet sterk in op slagvaardigheid:
|
Het ontrafelen van de bestuurlijke kluwen in Nederland is een
paradepaardje van premier Mark Rutte (VVD). Hij noemde dit bij zijn
aantreden prioriteit nummer één. ...
Rutte lijkt achter de schermen de impasse te hebben
doorbroken. In de ambtswoning van de minister-president werd enkele
keren in de avonduren op hoog niveau overlegd. Rutte, Donner,
vice-premier Maxime Verhagen (CDA) en minister Melanie Schultz (VVD) van
Verkeer spraken in wisselende bezetting ... |
Inderdaad, het is zeer belangrijk dat de rechtse politici zonder verder naar
andere zaken te kijken en zonder verder gezeur over de overkomelijke problemen
van de praktisch uitwerking vasthouden aan het idee van slagvaardigheid. Want
rechtse politici hebben totaal geen last van allerlei stompzinnige ideologieën
zoals we die kennen van de linkse tegenhangers.
Naar Rijnlandmodel, algemeen , Rijnlands beleid,
lijst
, Rijnlandmodel overzicht
, of site
home
.
|