Algemene semantiek | Inleiding: algemene semantiek, wetenschap en religie
Het is zowel een waarneming uit de dagelijkse praktijk als een resultaat van
psychologisch onderzoek dat mensen behoefte hebben aan een aanzienlijke mate van
vastigheid in hun leven. Sommigen zoeken die vastigheid in autoriteit, dat wil
zeggen dat ze, staande voor meerdere mogelijkheden, hun keuze laten afhangen van
andere mensen. Maar heel vaak zijn de keuzes van dusdanige aard, dat een beroep
op een menselijke autoriteit niet waarschijnlijk of voldoende lijkt: het weer
van morgen, de oogst van volgend jaar, het is duidelijk dat een dorpsgenoot hier
weinig invloed op kan uitoefenen. Daarvoor zijn dus al in de verre oudheid de
goden in het leven geroepen, waarvan later een enkele god is gemaakt.
Het is nauwelijks echt omstreden dat de geschiedenis van de vooruitgang van de
mensheid altijd een strijd is geweest tussen deze levenshouding, en die van
degenen die de problemen van de mens op wat meer praktische wijze wilden
oplossen. De strijd tussen magie, regendansen, en bidden voor een goede oogst,
versus die van vuur, wiel, en maanreizen.
De absurde indruk die de term "maanreizen" in dit rijtje maakt is een teken van
de snelle groei die de praktische kijk op de wereld heeft gemaakt. Die groei is
begonnen met de wetenschappelijke revolutie van de Verlichting, toen een grotere
groep relatief gewone burgers ging meedoen aan wetenschap en techniek. Volgende
belangrijke stappen waren de Industriële Revolutie van de achttiende en
negentiende eeuw, de Elektrische Revolutie van begin twintigste eeuw, en, nog in
volle gang, de Informatie Revolutie van eind twintigste eeuw.
Deze vooruitgang wordt normaliter beschreven als die wetenschap en techniek. Dat
eerste is niet helemaal juist - het gaat hier om de vooruitgang van de
natuurwetenschap - de overige wetenschappen als psychologie, sociologie enz.,
hier voor het gemak even samengevat als de menswetenschappen, zijn ook wel
vooruitgegaan, maar veel langzamer dan de natuurwetenschap.
Ondertussen was ook wel gebleken dat de vooruitgang van de natuurwetenschap en
techniek zijn een onverdeelde zegen was, omdat het ook de mogelijkheden van
strijd en oorlogvoeren "verbeterde". een zaak die op zich geen probleem hoeft te
zijn,als de algemeen geestelijke houding van de mens maar net zo verbeterde als
zijn technische mogelijkheden. Talloze commentaren hebben opgemerkt dat dat
laatste niet het geval is, en een aantal van hen ook dat deze scheve groei in de
capaciteiten van de mens het ware probleem was.
Eén van die commentatoren was Alfred Korzybski
,die ook een poging gewaagd heeft om er iets te doen. Zijn idee, het meest
uitgebreid beschreven in zijn boek Science and Sanity (1933), was dat
onze menselijke foute kijk op de werkelijkheid veroorzaakt werd door fouten in
ons denken op psychologisch niveau, voor een deel veroorzaakt door onderliggende
neurologische processen. Zijn belangrijkste besef was dat wij het niet hebben
over de werkelijkheid, maar over een beeld van de werkelijkheid dat in ons hoofd
zit, en dat die niet hetzelfde zijn ("the map is not the territory"). En
dat een deel van onze maatschappelijke problemen veroorzaakt zouden kunnen zijn
door gewoonweg een foute blik op de werkelijkheid..
Het eerste deel van zijn oplossing was om die wetenschappen die dit soort
functioneren van de mens tot onderwerp hebben: psychologie, sociologie,
enzovoort, samengevat als de menswetenschappen, op dezelfde leest te schoeien
als de meest succesvolle wetenschap: de natuurwetenschappen.
Het tweede deel van zijn oplossing was zich als eerste te concentreren op het
belangrijkste gereedschap van de menswetenschappen: de taal. In de taal
verborgen zitten de methodes die de evolutie heeft ontwikkeld om ons te laten
omgaan met de ons omringende natuurlijke werkelijkheid en de diverse abstracties
die noodzakelijk zijn om die werkelijkheid in neurologische processen in onze
hersenen te kunnen vertalen. Door naar de taal te kijken kunnen we zaken te
weten komen over deze processen, en die processen mogelijkerwijs verbeteren.
En het derde deel, maar dat was niet nieuw, is om af te leren om in
zwart-wittermen te denken - wat hij de Aristoteliaanse logica noemde.
Merk overigens op dat in de gezamenlijkheid ook nog een andere idee steekt,
namelijk dat vooruitgang niet zit in het formuleren van Waarheden, maar in het
formuleren van methodes om tot betere "waarheden" te komen. Helaas is dit niet
de tastbare zekerheid waar zo vele mensen naar verlangen.
Deze aanpak was wel bekend in de natuurwetenschappen, en wat Korzyksi voorstelde
is het ook te gaan toepassen in de menswetenschappen. Die waren in die tijd
voornamelijk beheerst door grote theorieën en hun bijbehorende ontdekkers, die
aan de werkelijkheid bewijzen voor hun theorieën probeerden te ontlokken, zonder
verder iets aan die theorieën te willen doen. De natuurwetenschappelijke aanpak
is dat je probeert je ideeën te destilleren uit de werkelijkheid, en die
theorieën dan verder aan die werkelijkheid te toetsen
.
Dit is door Korzybski in nogal wat detail uitgewerkt in Science and Sanity
(1933), dat daardoor een omvangrijk en ingewikkeld geheel werd. Anderen hebben
daar later deelgebieden uitgelicht, zoals Wendell Johnson die in People in
Quandaries
(1946) meer de psychologische kant bekeek, en S.I. Hayakawa
, die in
Language in Thought and Action
(1949) meer de taalkundige en sociologische kant belichtte.
De combinatie van ideeën was dusdanig nieuw dat het wel opviel, maar ook zo
nieuw, dat het geen brede ingang vond, en zelfs aanzienlijke tegenstand
. De laatste decennia is er min of meer sprake van een kleine revival in de
reputatie, omdat psychologische therapieën als cognitieve therapie,
rationeel-emotieve therapie en neuro-linguistic programmeren, er ideeën aan
ontleend hebben
.
Dit is allemaal al meer dan een halve eeuw geleden, en op diverse
wetenschappelijke terreinen is aanzienlijke vooruitgang geboekt - met name de
psychologie en de kennis van het hersenprocessen is sterk vooruitgegaan.
Bovendien is er ook een belangrijke technologische vooruitgang geboekt die het
presenteren van dit soort gecombineerde vormen van wetenschap veel makkelijker
maakt: die van het wereldwijde web en zijn gebruik van hyperlinks, die het niet
langer noodzakelijk maakt om informatie achter elkaar op een stapel
achtereenvolgend genummerde blaadjes papier op te slaan, ook wel bekend als een
"boek". Met hyperlinks heb je niet langer een enkele rij, maar een boom- of
andere ruimtelijke structuur die je kan organiseren in allerlei hiërarchische
vormen.
Van die nieuwe technologie is hier gebruik gemaakt om Korzybski's idee verder te
ontwikkelen en uit te werken. Eén van meest basale manieren is de organisatie
van de verschillende deelgebieden van de menswetenschappen. Korzybski's idee van
een hiërarchische structuur van abstracties, door hem de structural
diffential genoemd en door Hayakawa omgedoopt in de abstraction ladder
is hier toegepast op de diverse menswetenschappen, leidende tot de vorm
uitgebreider beschreven hier
, waarin sociologie gezien wordt als afleid van de gemeenschappelijke
eigenschappen van afzonderlijke individuen op dezelfde manier als "een koe"
staat tot "koeien", enzovoort, aanvankelijk komende tot de rij: psychologie,
sociologie, economie, en politiek & media.
Binnen ieder van de aparte vakken is de structuur van de beschrijving ook
weergegeven in hiërarchische vorm op pagina's die de vorm hebben van een
sitemap, die ook weer samenkomen in een echte sitemap van de hele
webstructuur
.
Van drie van die wetenschappen zijn er ook introducties gemaakt die passen bij
de hiërarchische rangschikking die we hier hanteren voor zowel de vakken apart
als binnen die vakken - het meest basale het eerst. Dat betekent dat we voor de
psychologie beginnen bij de neurologie van hersenwerking zoals van invloed op
wat wij ervan merken: het nemen van een beslissing
. Direct van toepassing op het hier gesteld is het artikel waarin blijkt dat het
nemen van beslissingen al voor het bewustwordingsproces beïnvloed wordt door
filters in het waarnemingssysteem en eerder ontwikkelde meningen
.
Bij de sociologie is het noodzakelijk om deze eerst te ontdoen van de invloeden
van ideologie, door het formuleren van de regels voor wetenschap zoals bekend
uit de natuurwetenschap, die daarna aangevuld met diverse regels over de werking
groepsprocessen
. Ook in de huidige sociologie volgt een groot deel van de deelnemers het
omgekeerde patroon: men heeft vooraf vastgestelde theorieën, en probeert de
werkelijkheid in deze theorieën te persen. Mensen zijn gelijk, culturen zijn
gelijk, en rassen zijn gelijk, zijn maar een paar van de opvallendste
voorbeelden van die manier van denken. De werkelijkheid is dat Albert Einstein
ongelijk is aan Jan de Boer en dus andere mogelijkheden moet krijgen, dat
niet-Westerse immigranten hierheen komen omdat de Westerse maatschappij beter
georganiseerd is
, en dat de honderd meter hardlopen wordt beheerst door West-Afrikaande negers
en het lange-afstandslopen door Oost-Afrikaanse negers, en er dus wel degelijk
etnische verschillen zijn
.
Voor economie was het ontwikkelen van een hiërarchische aanpak relatief simpel,
omdat voor mensen met gezond verstand de basis van alle economische gebeuren
allang bekend was: de productie van voedsel en gereedschap
. Vanaf dat punt is het simpel bouwen aan het zo ingewikkeld lijkende netwerk
van de diverse economische sectoren
, die ook weer een hiërarchische ladder vormen.
Wat betreft politiek en media: daar vindt een keiharde belangenstrijd plaats
tussen de maatschappelijke klassen, of eigenlijke beter: van de hogere en
hoge-middenklassen tegen de lagere. De strijd wordt in de moderne maatschappij
gevoerd met taalmiddelen, op de manier al beschreven door George Orwell in zijn
boeken en ook op meer theoretisch niveau
. De aanpak daarvan kan het beste gebeuren door meteen de hier gegeven
beschrijving van de Algemene semantiek te volgen - de toepassingen in de
politiek komen dan automatisch langs, als de lezer ze ondertussen al niet zelf
bedacht heeft.
En tenslotte: omdat dit een wetenschappelijke aanpak probeert te zijn, is in
principe niets van wat hier staat statisch. Een van de grote voordelen van
elektronische presentatie boven die van een boek dat dat alles instantaan aan te
passen is. Boven artikelen wordt zo veel mogelijk een datum aangeven van eerste
en eventuele verdere versies, maar wat er staat is dus ook altijd voorlopig - zo
is deze inleiding ook niet de eerste versie.
Het kan dus dienstig zijn om zaken waar men blijvend belangstelling voor heeft
met enige regelmaat opnieuw te bekijken (zie ook Artikelen, gewijzigd
) - inmiddels kan ook hier de wetenschap weer verder voortgeschreden
zijn.
Naar Inleiding en bronnen
, of door naar het eerste artikel over beschrijving van de Algemene semantiek:
Woord en object
.
Naar Site introduction
,
Alg. semantiek, inleiding
,
of site home
.
|