Beschaving, website, project

Deze website is begonnen met het idee de sociologie wetenschappelijk te gaan bedrijven, zoals gesuggereerd, al dan niet bewust, door Korzybski uitleg of detail , Asimov , Brunner , en vermoedelijk nog wel wat mensen waarvan het minder bekend is.

Bij gebrek aan een instituut dat nodig is om zoiets op de juiste schaal te doen, is er bij de start van deze website voor gekozen om per sociologische observatie of stellingname minimaal drie bronnen uit de media te citeren. Wat dus geen aselecte steekproef maar er is wel gelet op redelijke representativiteit en waar er van afgeweken is, dat te vermelden.

Ook was bij het begin al het voornemen dat te doen uitmonden in een model zoals geschilderd door Asimov met zijn "prime radiation" van de "Second Foundation", iets dat, avant la lettre, overduidelijk een interactief computersysteem is dat een hiërarchische voorstelling geeft van de gecombineerde wetenschappen van psychologie, sociologie, historie, enzovoort, door hem benoemd en afgekort als "psycho history".

Eén aspect van dit complex is inmiddels gerealiseerd door de huidige techniek: het interactieve. Wat begon met bulletinboards en dergelijke op het allereerste internet en nu zijn bekendste vorm heeft in Wikipedia en aanverwante.

Voor toepassingen in de ICT en dergelijke werkt dit allemaal nog steeds uitstekend, maar bij Wikipedia is er een ernstig bezwaar opgedoken daar waar het politiek-maatschappelijk gevoelige onderwerpen betreft: Wikipedia is al in sterke mate politiek-correct en pro-Angelsaksische wereld, en dat wordt erger. De Nederlandse versie is al volledig politiek-correct.

Voor een interactief systeem dat de wereld op wetenschappelijke wijze wil beschrijven en dus niet politiek-correct kan zijn, is een toelatingsstelsel noodzakelijk.

Toelatingsstelsel

Een toelatingsstelsel is al voorzien door Van Vogt, in de vorm van zijn Spelmachine, hoewel het 'Spel' hierin komt van de Nederlandse vertaler maar een verbetering is, waarbij "spel" moet worden uitgelegd in de zin van "speltheorie" als vertaling van "game theory" , het wetenschappelijke vakgebied gaande over onderhandeling en dergelijke.

De overeenkomst tussen de imaginaire Spelmachine en de speltheorie is dat beide gebruik maken van genoteerde dus vaststaande regels.

Wat komt met twee andere aspecten: de controleerbaarheid van de te gebruiken regels, en de weerstand van emotief-denkenden, ook aan te duiden als de alfa's. Zoals al uitgedrukt door dit ... :

... en vollediger beschreven in Alfa- en bèta-denken  .

Bij invoering van een stelsel met regels voor bestuur van de maatschappij zal dit voorgegaan moeten worden door een discussie over dat stelsel, maar voor die discussie zijn ook weer regels nodig, zoals bijvoorbeeld geformuleerd in Beschaving, neurologisch , dus dat sluit een cirkel. Die je zou kunnen kortsluiten met de constatering dat de emotief-denkenden óf volstrekte willekeur hanteren óf hun eigen regels maar dan niet over die regels willen praten.

Het invoeren van genoteerde regels voor een verdere ontwikkeling van een website als deze kan gezien worden als een vingeroefening in die richting.

Van Vogt noteert alleen de allereerste basisregels van zo'n systeem, in termen van de Algemene semantiek, die je zou kunnen vervangen door:
  Er is maar één werkelijkheid en iedereen heeft daarvan zijn eigen versie.

Met welk eerste deel je onmiddellijk de emotief-denkenden tegen je in het harnas jaagt, maar wat ze door het tweede deel niet kunnen ontkrachten en vervangen door hun eigen relativisme van de willekeur.

De basis voor de rest van testsysteem is er natuurlijk allang al: de intelligentietest. De intelligentietest is ontworpen voor het Amerikaanse leger als geschiktheidstest voor leiderschap, en ze hebben die nooit kunnen vervangen.
    De intelligentietest is de beste voorspeller van schoolprestaties, ondanks heftige weerstand van de emotief-denkenden. De twee door hen aangedragen alternatieven zijn "Het oordeel van de juf" en "Testloos onderwijs". De eerste is bij alle vergelijkingstests minder betrouwbaar gebleken (ondanks het feit dat velen het wel goed of misschien beter doen), en de tweede heeft bij pogingen daartoe geleid tot gemiddelde niveauverlaging omdat de betere leerlingen geen les op niveau krijgen.
    En ook voor selectie bij sollicitatie is de intelligentietest de beste voorspeller gebleken, alleen wil men dat absoluut niet weten omdat men het kunnen maken van een persoonlijke keuze op grond van persoonlijke maar irrelevante eigenschappen, geheten "het sollicitatiegesprek", belangrijker vindt uitleg of detail (ondanks het feit dat velen het wel goed of misschien beter doen).

Voor het gebruik als selectie voor toegang tot een website voor wetenschappelijke sociologie is vermoedelijk verfijning nodig, maar dat is dus deels een kwestie van proberen en aanpassen aan de hand van de resultaten. ICT-websites hanteren soms een systeem waarbij gebruikers punten kunnen geven aan de reacties van medegebruikers.
    Een andere suggestie is het inbouwen van vragen die negatieve reacties oproepen bij emotief-denkenden en politiek-correcten en andere ideologen, onder de door de praktijk bevestigde aanname dat negatieve emoties het cognitieve functioneren hinderen - zie de uitingen hier uitleg of detail (de zelfportretten laten zien dat de auteurs volkomen de kijk op het eigen werk kwijt raken zodra ze op anderen beginnen te schelden).
     Bronnen voor tests op het inhoudelijk kunnen redeneren zijn de discussieregels uit Beschaving, neurologisch en de Informatieregels ,  Retorische trucs , Denkfouten en Denkmethodes .
    En vooral ook de redenaties die daar achter steken.
    Tests op de mate van politiek-correctheid zijn te bouwen uit de items in Termen , Termen, kort , Contradicties , Wokabulaire , Codex Judaïcus  - er hoeven bij wijze van spreken slechst drie in verschillende mate politiek-correct antwoorden aan toegevoegd te worden (te vinden vanaf hier uitleg of detail ). Dat de antwoorden bekend zijn hoeft minder een bezwaar te zijn, in Van Vogt's visie is dat ook het geval. Het gaat er om dat de kandidaten het juiste antwoord onder ogen krijgen, wat bij politieke-correctheid normaliter niet het geval is.
    De manier om de regels praktisch toe te passen is in grote hoeveelheden te vinden in de verzamelingen over politiek-correcte meningsvormers, eveneens te vinden vanaf hier uitleg of detail of hier uitleg of detail .

In ontwikkeling is de mogelijkheid van tests op de werking van het basale neurologische systeem, gebaseerd op reactietijden en dergelijke. Dit is in aansluiting op tests die lijken op reguliere computergames, en die van de soort van de tit-for-tat tests.

Te letten is ook op het feit dat er in het cognitieve denken ook minstens twee systemen van aanpak zijn: het snelle dat direct antwoorden vindt op problemen, of niet, maar dan ook definitief niet, en een langzamer dat ook ingewikkelder problemen aan lijkt te kunnen. Wat in de omgangstaal heet het "nadenken". De oplossingen daarvan duiken heel vaak spontaan op, meestal op momenten van rust en ontspanning. Vooralsnog lijkt dit moeilijk in te passen, maar er kan een poging gewaagd worden door mensen die goed kunnen nadenken.

Structuur

Een eerste structurele indeling is al gegeven volgens de gebruikelijke hiërarchie van de wetenschappen in Abstractieladder-humane . Dat dient als eerste uitgebeid te worden met de neurologie.

In verband met toepassing op de maatschappij kan de sociologie gezien worden als het meest centrale punt, in de meeste opzichten. Voor de sociologie is al een stel basisregels geformuleerd waarmee verder gewerkt kan woeden, in Menswetenschappen, regels . Vele concepten daarvan zijn naar analogie met de natuurkunde, met als hoogst essentiële en in de reguliere sociologie ontbrekende dat van de faseovergang.

Een eerste en zeer basale algehele opzet is gestart met de subsite Psycho-socio-historie . Qua representatie was het idee van drie-dimensionale folderstructuur van een soort lijkende op die standaard is voor computersystemen, waarvan er een ruwe tweedimensionale versie is in de vorm van de mappen-representatie van de huidige website , nu een soort verlenging van Abstractieladder, humane (de eerste aanzet voor een 3D-versie staat hier ).


Naar Beschaving, neurologisch  , of site home  .

3 jul.2023