Beschaving, website, project
Deze website is begonnen met het idee de sociologie wetenschappelijk te gaan
bedrijven, zoals gesuggereerd, al dan niet bewust, door Korzybski
, Asimov
,
Brunner
, en vermoedelijk nog wel wat mensen waarvan het minder bekend is.
Bij gebrek aan een instituut dat nodig is om zoiets op de juiste schaal
te doen, is er bij de start van deze website voor gekozen om per
sociologische observatie of stellingname minimaal drie bronnen uit de media
te citeren. Wat dus geen aselecte steekproef maar er is wel gelet op
redelijke representativiteit en waar er van afgeweken is, dat te vermelden.
Ook was bij het begin al het voornemen dat te doen uitmonden in een
model zoals geschilderd door Asimov met zijn "prime radiation" van
de "Second Foundation", iets dat, avant la lettre, overduidelijk
een interactief computersysteem is dat een hiërarchische voorstelling geeft
van de gecombineerde wetenschappen van psychologie, sociologie, historie,
enzovoort, door hem benoemd en afgekort als "psycho history".
Eén aspect van dit complex is inmiddels gerealiseerd door de huidige
techniek: het interactieve. Wat begon met bulletinboards en dergelijke op
het allereerste internet en nu zijn bekendste vorm heeft in Wikipedia en
aanverwante.
Voor toepassingen in de ICT en dergelijke werkt dit
allemaal nog steeds uitstekend, maar bij Wikipedia is er een ernstig bezwaar
opgedoken daar waar het politiek-maatschappelijk gevoelige onderwerpen
betreft: Wikipedia is al in sterke mate politiek-correct en
pro-Angelsaksische wereld, en dat wordt erger. De Nederlandse versie is al
volledig politiek-correct.
Voor een interactief systeem dat de wereld
op wetenschappelijke wijze wil beschrijven en dus niet politiek-correct kan
zijn, is een toelatingsstelsel noodzakelijk.
Toelatingsstelsel
Een toelatingsstelsel is al voorzien door
Van Vogt, in de vorm van zijn Spelmachine, hoewel het 'Spel' hierin komt van
de Nederlandse vertaler maar een verbetering is, waarbij "spel" moet worden
uitgelegd in de zin van "speltheorie" als vertaling van "game theory"
,
het wetenschappelijke vakgebied gaande over onderhandeling en dergelijke.
De overeenkomst tussen de imaginaire Spelmachine en de speltheorie
is dat beide gebruik maken van genoteerde dus vaststaande regels.
Wat
komt met twee andere aspecten: de controleerbaarheid van de te gebruiken
regels, en de weerstand van emotief-denkenden, ook aan te duiden als de alfa's.
Zoals al uitgedrukt door dit ... :
... en vollediger beschreven in Alfa- en bèta-denken
.
Bij invoering van een stelsel met regels voor bestuur van de maatschappij
zal dit voorgegaan moeten worden door een discussie over dat stelsel, maar
voor die discussie zijn ook weer regels nodig, zoals bijvoorbeeld
geformuleerd in Beschaving, neurologisch
, dus dat sluit een cirkel. Die je
zou kunnen kortsluiten met de constatering dat de emotief-denkenden óf
volstrekte willekeur hanteren óf hun eigen regels maar dan niet over die
regels willen praten.
Het invoeren van genoteerde regels voor een
verdere ontwikkeling van een website als deze kan gezien worden als een
vingeroefening in die richting.
Van Vogt noteert alleen de
allereerste basisregels van zo'n systeem, in termen van de Algemene
semantiek, die je zou kunnen vervangen door:
Met welk eerste deel je onmiddellijk de emotief-denkenden tegen je in
het harnas jaagt, maar wat ze door het tweede deel niet kunnen ontkrachten
en vervangen door hun eigen relativisme van de willekeur.
De basis voor de rest van
testsysteem is er natuurlijk allang al: de intelligentietest. De
intelligentietest is ontworpen voor het Amerikaanse leger als
geschiktheidstest voor leiderschap, en ze hebben die nooit kunnen vervangen.
De intelligentietest is de beste voorspeller van schoolprestaties, ondanks
heftige weerstand van de emotief-denkenden. De twee door hen aangedragen
alternatieven zijn "Het oordeel van de juf" en "Testloos onderwijs". De
eerste is bij alle vergelijkingstests minder betrouwbaar gebleken (ondanks
het feit dat velen het wel goed of misschien beter doen), en de tweede heeft
bij pogingen daartoe geleid tot gemiddelde niveauverlaging omdat de betere
leerlingen geen les op niveau krijgen. En ook voor
selectie bij sollicitatie is de intelligentietest de beste voorspeller
gebleken, alleen wil men dat absoluut niet weten omdat men het kunnen maken
van een persoonlijke keuze op grond van persoonlijke maar irrelevante
eigenschappen, geheten "het sollicitatiegesprek", belangrijker vindt
(ondanks het feit dat velen het wel goed of misschien beter doen).
Voor het gebruik als selectie voor toegang tot een website voor
wetenschappelijke sociologie is vermoedelijk verfijning nodig, maar dat is
dus deels een kwestie van proberen en aanpassen aan de hand van de
resultaten. ICT-websites hanteren soms een systeem waarbij gebruikers punten
kunnen geven aan de reacties van medegebruikers. Een
andere suggestie is het inbouwen van vragen die negatieve reacties oproepen
bij emotief-denkenden en politiek-correcten en andere ideologen, onder de
door de praktijk bevestigde aanname dat negatieve emoties het cognitieve
functioneren hinderen - zie de uitingen hier
(de zelfportretten laten
zien dat de auteurs volkomen de kijk op het eigen werk kwijt raken zodra ze
op anderen beginnen te schelden). Bronnen voor
tests op het inhoudelijk kunnen redeneren zijn de discussieregels uit
Beschaving, neurologisch
en de
Informatieregels
, Retorische trucs
, Denkfouten
en Denkmethodes
. En vooral ook de redenaties die daar achter steken.
Tests op de mate van politiek-correctheid zijn te bouwen uit de items in
Termen
, Termen, kort
, Contradicties
, Wokabulaire
, Codex Judaïcus
-
er hoeven bij wijze van spreken slechst drie in verschillende mate
politiek-correct antwoorden aan toegevoegd te worden (te vinden vanaf hier
). Dat de antwoorden bekend zijn hoeft minder
een bezwaar te zijn, in Van Vogt's visie is dat ook het geval. Het gaat er
om dat de kandidaten het juiste antwoord onder ogen krijgen, wat bij
politieke-correctheid normaliter niet het geval is. De
manier om de regels praktisch toe te passen is in grote hoeveelheden te
vinden in de verzamelingen over politiek-correcte meningsvormers, eveneens
te vinden vanaf hier
of hier
.
In ontwikkeling is
de mogelijkheid van tests op de werking van het basale neurologische
systeem, gebaseerd op reactietijden en dergelijke. Dit is in aansluiting op
tests die lijken op reguliere computergames, en die van de soort van de
tit-for-tat tests.
Te letten is ook op het feit dat er in het
cognitieve denken ook minstens twee systemen van aanpak zijn: het snelle dat
direct antwoorden vindt op problemen, of niet, maar dan ook definitief niet,
en een langzamer dat ook ingewikkelder problemen aan lijkt te kunnen. Wat in
de omgangstaal heet het "nadenken". De oplossingen daarvan duiken heel vaak
spontaan op, meestal op momenten van rust en ontspanning. Vooralsnog lijkt
dit moeilijk in te passen, maar er kan een poging gewaagd worden door mensen
die goed kunnen nadenken.
Structuur
Een eerste structurele indeling is al gegeven volgens de gebruikelijke hiërarchie
van de wetenschappen in Abstractieladder-humane
. Dat dient als eerste uitgebeid te worden met de neurologie.
In
verband met toepassing op de maatschappij kan de sociologie gezien worden
als het meest centrale punt, in de meeste opzichten. Voor de sociologie is
al een stel basisregels geformuleerd waarmee verder gewerkt kan woeden, in
Menswetenschappen, regels
. Vele concepten daarvan zijn naar analogie met de natuurkunde, met als
hoogst essentiële en in de reguliere sociologie ontbrekende dat van de
faseovergang.
Een eerste en zeer basale algehele opzet is gestart met
de subsite Psycho-socio-historie
. Qua representatie was het idee van drie-dimensionale folderstructuur van
een soort lijkende op die standaard is voor computersystemen, waarvan er een
ruwe tweedimensionale versie is in de vorm van de mappen-representatie van
de huidige website
, nu een soort verlenging van Abstractieladder, humane
(de eerste aanzet voor een 3D-versie staat hier
).
Naar Beschaving, neurologisch
, of site home
.
|