Beschaving, neurologisch

Inleiding

De inspiratie voor het bouwen van deze website is verbijstering. Deze website is inmiddels redelijk omvangrijk, tellende meer dan 4000 pagina's, gevende een idee van de mate van verbijstering.

Die verbijstering is natuurlijk niet in één keer ontstaan, maar het product van door genenschikking meegekregen eigenschappen en neigingen, wat talenten en tekortkomingen op diverse gebieden, en, voornamelijk, de verbijstering van heel veel andere mensen.

Mensen uiten hun verbijstering op oneindig veel manieren, en de leukste zijn degene die het uiten met relativering of humor. Veel inspiratie is gekomen uit de sciencefiction, een literaire subcategorie die bij uitstek geschikt is voor het uiten van verbijstering over de menselijke zwakheden van de huidige tijd. Want die menselijke zwakheden plaatsen in de huidige tijd is een soort van exercitie die weinig vrienden maakt, en je dus niet helpt in het onderhouden van je bestaan. Maar gelukkig zijn er nog wel een paar idealisten te vinden die dit op zich hebben genomen, en het is mede hun werk dat hier gepoogd wordt voort te zetten

De twee velden waar je veel verbijstering zou verwachten zijn de filosofie en de wetenschap, in oude tijden zelfs één vak. Door de afsplitsing van de wetenschap is de filosofie berooft van zijn redelijke denkvermogen en verworden tot iets tussen literatuur en priesterschap , en de wetenschap zelf heeft het zo druk gekregen dat ze niet voldoende tijd-plus-zin heeft om zich serieus met de gevolgen van haar inbreng in de beschaving bezig te houden.

In de aanloop naar deze website bleken een paar velden vruchtbaarder: de al genoemde sciencefiction, (van de betere soort, natuurlijk, zie hier ), biologen, en taalkundigen.

Biologen komen er natuurlijk ook in alle maten en soorten, maar degenen die over hun vak schrijven bleken een vruchtbare bron, waarvan Julian Huxley en vooral J.B.S. Haldane zijn blijven hangen. Van de laatste: wat is de medische uitvinding die het meeste verlenging van levensduur heeft gebracht? Antwoord: het gesloten riool, want dat decimeerde de kans op besmetting met alle besmettelijke ziektes die daarvoor vrijuit rondwaarden.

Wat Haldane hier combineert is intellectueel doordenken, tezamen met een scherp zicht op de reëel bestaande wereld, iets gewoonlijk aangeduid met "gezond verstand".

De inbreng van sciencefiction is dat laatste toegepast op de uitkomsten van wetenschap en techniek, al dan niet in combinatie met uitvergroting van huidige menselijke tekortkomingen.

En via één van die laatste producten kwam de taalkunde in beeld, middels het in die kring beroemde en beruchte De wereld van Nul-A van A.E. van Vogt, dat op ongeremde wijze doorgaat op het werk van taalkundige en filosoof Alfred Korzybski uitleg of detail , bedenker van het vakgebied "algemene semantiek"   uitleg of detail, dat de relatie tussen taal en werkelijkheid als onderwerp heeft, beginnende met de observatie "The map is not the territory" uitleg of detail ("De kaart is niet de wereld zelf"), uitgebeeld rechts. Ook probeerde hij relaties te leggen met de psychologie en neurologie.

Korzybski is een in slechts beperkte kring bekende naam, maar zijn werk is opgepikt en op deelgebieden uitgewerkt door mensen die meer invloed kregen, zoals Albert Ellis van de rationeel-emotieve therapie en John Grinder en Richard Bandler van het neurolinguïstisch programmeren.

En van de Japanse Amerikaan S.I. Hayakawa uitleg of detail , die Korzybski's ideeën wat vereenvoudigde en gebruikte om de standaard menselijke omgangstaal te analyseren. Zijn boek Language in Thought and Action uitleg of detail uitleg of detail, is veelgebruikt over de hele wereld als introductie van hoe taal praktisch werkt.

Wat hier aan al deze elementen wordt toegevoegd is de sinds de tijd van al die werken sterk toegenomen kennis van de werking van zenuwstelsel en brein. Dat is ook al iets dat begonnen is door Korzybski, die het uitvoerig heeft over de neuronen, de basiscellen van het zenuwstelsel, maar door de gebrekkige kennis van die tijd niet verder komt dan ze te behandelen als min of meer individuele schakelaars, terwijl hun voor hogere functies relevante werking zit in die van groepen van neuronen.

De toename van de hoeveelheid neurologische kennis is zo snel gegaan dat een voor buitenstaander toegankelijke en bruikbare inleiding nog gemaakt moest worden, te vinden hier of in wat meer detail hier . Ze is niet noodzakelijk voor het volgen van de rest van dit verhaal (de relevante punten worden herhaald), maar sowieso is het iets dat je zou moeten willen weten: het is de handleiding bij de werking van je eigen brein. Waarin het zich onderscheidt van standaard inleidingen is dat het uitgaat van de informatiestromen, en dus begint bij waarnemingsorganen en hersenstam, in plaats van het grote menselijke brein erboven.

De nadruk op informatiestromen heeft er dan weer toe geleid om hier niet met de neurologie te beginnen, maar met datgene dat de mensen directer raakt: de taal. En hoe dat gebruikt wordt als middel voor communicatie van ideeën. En wel op het punt dat heet de abstractieladder.

De abstractieladder

Het oorspronkelijke idee van de abstractieladder komt weer van Korzybski, als onderdeel van zijn hoofdwerk Science and samity (1933). De "structural differential" uitleg of detail is een mechanisch model van de relaties tussen woorden, onder links in een originele versie en rechts schematisch:

In dit model is de bovenste parabool een symbool voor de werkelijkheid en haar oneindigheid, en de cirkels er direct onder de eerste concepten die direct daarvan afgeleid worden, wat genoemd wordt het 'object level'. Wat gevolgd wordt door meerdere lagen van abstractere concepten die daarvan afgeleid kunnen worden.

Met behulp van deze concepten kan dan een innerlijk eigen beeld van de werkelijkheid worden opgebouwd, wat, zie in de eerste illustratie, per definitie niet hetzelfde is als de werkelijkheid maar een sterk gecondenseerd aftreksel ervan. Bij de meeste mensen hogelijk beperkt, waarvan de allereerste en grootste beperking is dat men niet weet dat het zo werkt.

De eerste stap voor het ontwikkelen van meer bewustzijn is dus het realiseren van het bestaan van het proces van het maken van "de kaart", het model van de wereld in het hoofd van het individu. Die capaciteit tot abstraheren is niet specifiek menselijk, zoals alom gedacht, maar al aanwezig in vele diersoorten, zeker vanaf het niveau dat ze elkaar kunnen waarschuwen voor gevaar als roofdieren, wat zeker ook al aanwezig is bij vogels.

Bij de mens is dat het hoogst ontwikkeld, in de vorm bekend als "taal". "Taal" is het communiceren van symbolen door middel van klankuitstoten, later aangevuld met een notatiesysteem hiervoor, genaamd "schrift". De algemene semantiek van Korzybski is een manier om dat te beschrijven en zijn stuctural differential was zelf een poging tot het abstraheren daarvan, als poging tot het maken van een model.

De volgende stap in dat proces van abstraheren en beschrijven kwam van Hayakawa, die de structural differential omvormde tot dit:

Met als voornaamste toevoeging het expliciet en concreet maken van het abstractieproces - een aanzienlijke verbetering, natuurlijk. Ten behoeve van het leggen van een verbinding met de neurologie wordt dat proces hier voortgezet.

De abstractieladder is ontwikkeld als de systematische uitwerking van relaties tussen groepen van allerlei soorten, waaronder dus degene bekend als "abstracties", begrippen zonder directe band met de werkelijkheid - de hokjes van de linkerkant. De algemene semantiek doet dat direct vanuit het uitgangspunt van taal, en de betekenis van woorden, maar zoals al geconstateerd: diersoorten doen dat ook al zodra ze de dieren in hun omgeving kunnen onderscheiden in soorten. Dus een nadere blik op de details ervan is gerechtvaardigd.

Beginnende met een indeling van de verschillende soorten van woorden.

De allereerste soort woorden en een goede kandidaat om de oorsprong te zijn van de ontwikkeling van taal zijn de aanwijswoorden. Ze zijn noodzakelijk om een verbinding te leggen tussen een klankuitstoot en een object. Ook "moderne" kinderen leren taal op die manier. Hier in het voorbeeld rechts: Mama: "Daar is Bessie!"

Verzamelwoorden KoeDe tweede soort woorden is die van de eerste en natuurlijk ontstaande abstracties: alle beesten die op "Bessie" lijken - "Klara", "Johanna" enzovoort, waarbij "Klara" en "Johanna" de aanwijswoorden zijn voor twee bepaalde andere koeien op de boerderij. Het woord "koeien" heeft de gezamenlijke eigenschappen van alle koeien op de boerderij, maar een groot aantal individuele eigenschappen van Bessie enzovoort gaan daarbij verloren; samengevat als: het verzamelwoord "koeien" is abstracter dan het aanwijswoord "Bessie".

Verzamelwoorden VeeDe boerderij van Klaas heeft naast koeien ook paarden en varkens. Koeien en paarden en varkens zijn heel verschillend, maar voor boer Klaas toch ook weer gelijk in een aantal zaken: zo hebben zowel koeien als paarden voer nodig, produceren ze mest, enzovoort. Die gemeenschappelijke eigenschappen worden samengevat in het woord "vee", in het Engels livestock oftewel: "levende have" - wat ook gezien kan worden als een verzameling van verzamelingen. Merk op dat er voor "vee" geen afbeelding is te maken. Kennelijk is het zo dat hoewel beide termen abstracties zijn, "vee" een andere relatie tot de werkelijkheid heeft dan "koe". Hiervoor is dus de term "hogere abstracties".

Als deel van "vee" verliest koe "Klara" weer een groot deel van haar eigenschappen: het melk geven (althans: als producent), en bijvoorbeeld ook haar kleur. Koeien zijn zwart-wit, paarden bruin en varkens roze, dus je kan niet spreken van de "kleur" van "vee". Dit wel doen is een vorm van "categorieverwarring", een zeer veel voorkomende redenatie- en taalfout uitleg of detail .

Het is duidelijk dat hiermee het hek min of meer van de dam is. Zo kunnen we de "levende have" van boer Klaas samenvoegen met zijn "dode have", dat laatste zijn tractor, ploeg, maaimachine enzovoort, tot "inboedel". En "inboedel" kan weer worden samengenomen met landerijen en huis tot "bezit", "waarbij het laatste weer vertaalbaar is in "geld" of "rijkdom", zie Hayakawa's illustratie boven.

Maar ook andere indelingen zijn mogelijk: het bezit van boer Klaas maakt deel uit van het "agrarische sector" van het dorp, het dorp maakt deel uit van de streek, de streek van het land enzovoort. Het hek is dus niet alleen van de dam wat betreft de hoogte van de abstracties die men kan maken, maar ook wat betreft de breedte.

In principe houdt het kunnen maken van verzamelingen nergens op - het heelal is groot genoeg. Maar het is redelijk duidelijk dat de nuttigheidswaarde van verzamelingen wel redelijk snel afneemt - abstracter dan "geld" lijkt weinig nuttig, en ook qua breedte zijn er beperkingen: koeien samen nemen met schilmesjes kán, maar lijkt weinig zinvol.

Dit is het model zoals ontwikkeld binnen de algemene semantiek, als beschrijving van wat er binnen het verschijnsel "taal" gebeurt. Het gaat nu uitgebreid worden. Eerst wordt Hayakawa's versie van de abstractieladder gegeneraliseerd door de relaties te laten staan maar de specifieke termen weg te laten. Dat geeft de figuur rechts. De werkelijkheid, wat was koeien, paarden, tractoren enzovoort, staat hier aan de onderkant, en het meest abstracte, wat was "geld" of "rijkdom", aan de top.
    Maar deze oriëntatie is tegengesteld aan die in de eerste figuur bovenaan de pagina, waarin de werkelijkheid, de wereld, bovenaan staat, en de beelden daarvan, de abstracties, in het mensenhoofd eronder.
Die laatste oriëntatie lijkt het meest intuïtief, dus laten we het schema omkeren, leidende tot een nieuwe versie, zie rechts. Deze versie past ook beter bij een andere intuïtieve notie van het abstractieproces, namelijk dat het fungeert als een soort van filter of zeef. Als eerste herkent men "Bessie!" onmiddellijk aan haar uiterlijk, direct gevolgd door haar zijn van een koe. En wat later (misschien) dat ze ook deel uitmaakt van de boerderij. En nog verderop mogelijk ook nog dat ze welvaart vertegenwoordigt voor boer Klaas.

Maar dat filteren gebeurt ook de andere kant op, bij het ontstaan van het verzamelwoord "koeien", bijvoorbeeld. In "koeien" wordt er geen onderscheid gemaakt naar kleur, maar alleen de meest karakteristieke gebruikt: zwart-wit. Ook al dan niet hoorns verdwijnt. Enzovoort. In "koeien" tref je alleen de meest algemene kenmerken en de rest wordt uitgefilterd.

Dat is dus precies wat er ook al gebeurt bij meer primitieve soorten, zoals vissen die roofvissen kunnen onderscheiden van meer vreedzame.

En dat is beslist geen taalkundig proces.

Dat is dus een neurologisch proces.

Even terug gaande naar de eerste illustratie: het is datgene dat in het schema gebeurt aldaar vertegenwoordigd door het paar (gestileerde) ogen in het midden:


Waarmee tevens de eerste stap richting neurologie is gezet, want in het oog worden inderdaad de eerste abstracties gemaakt. Wat het oog ontvangt als een patroon van lichtpunten wordt eerst omgezet in contouren, vlakken,enzovoort. Dit wordt gedaan in het netvlies, wat in feite een neuraal netwerk is: lagen neuronen afgewisseld met lagen van verbindingen tussen de neuronen, zie rechts. Het netvlies is daarbij een relatief simpel netwerk, met drie neuronlagen.
    De uitkomsten van het netvlies worden via de oogzenuw verzonden naar het bovenste deel van de hersenstam, waar eerst andere informatie als de stand van het hoofd erin wordt verwerkt. Dan gaan de signalen verder het brein in, waar uiteindelijk het beeld van de werkelijkheid wordt heropgebouwd. Maar hierin zitten dus al allerlei vormen van interpretatie, zoals het feit dat signalen van beweging sneller worden doorgegeven en verwerkt dan stationaire.

De neurologie weet ook precies waar het maken van de abstracties zoals "roofvis" en "koe" plaats vindt. Dat is in een onderdeel genaamd de hippocampus, globaal geplaatst in het brein zoals hiernaast. Dat men dat zo precies en al lang weet is de danken aan het beroemde geval van "patiënt H.M." uitleg of detail , iemand bij wie in verband met zware epilepsie beide hippocampi werden verwijderd. Hij verloor de capaciteit om nieuw abstract (zogenaamd "declaratief") geheugen te vormen, maar behield de capaciteiten om de normale dagelijkse dingen te doen, en zelfs bij te leren. Oftewel: er zijn twee systemen voor verwerking van waarnemingen en ervaringen, en het abstracte deel verloopt via de hippocampus.

Hoe de hippocampus dat doet is in detail onbekend, maar uit de anatomie zijn wel dingen af te lezen. Onder links is een schematische doorsnede "loodrecht op het papier" van de vorige, van hippocampus (boven) en omgeving, en rechts een blik op de interne structuur:

Onderzoek gepubliceerd in 2013 uitleg of detail (een vervolg op het bekende Jennifer Aniston-neuron-onderzoek uitleg of detail ) laat zien dat dit letterlijk zo werkt: in de hippocampus worden zowel beelden als taal uitleg of detail herkend aan de hand van abstracte concepten in de waarneming en in het geheugen. In de hoger liggende cortex werd er met die concepten "gedacht" en "geredeneerd". Zoals de figuur links beter laat zien, geleidt de hippocampus de informatiestroom, komende van de hersenstam en gaande naar het midden van het brein, verder naar de windingen van de grote cortex aan de buitenkant, al analyserende en opbouwende. En, leert het geval van patiënt H.M.: uiteindelijk opslaand in het (declaratieve) geheugen.

De vraag is dus: hoe komen die concepten tot stand? Zelfs met de meest simpele dingen om mee te beginnen is het de vraag hoe je ze gaat indelen, zoals onderstaand voorbeeld laat zien: deel je ze in naar kleur, of naar aantal hoeken? Of iets anders? (klik erop voor een interactieve versie):
abstractieladder details

Uit diverse onderzoeken en af te lezen uit dagelijkse ervaringen is dat die concepten er niet van begin af aan, bij geboorte, zitten. Ze worden geleerd. Kinderen wordt als eerste geleerd om in te delen naar kleur, vermoedelijk omdat in vroeger tijden kleur een belangrijke indicator was voor voedingswaarde (en de voedingsindustrie maakt er nog steeds dankbaar gebruik van).
    Meer over dit cruciale proces van ordenen hier uitleg of detail .

Van het proces van leren is veel bekend in de neurologie, al af te leiden uit de anatomie. Leren komt bovenop standaard-besturen, beide worden uitgevoerd door neuronen en binnen de neuronen gebeurt dat door zogenaamde neurotransmitters, redelijk eenvoudige chemische stoffen gemaakt door specialistische neuronen op specifieke plekken in de hersenstam. Er zijn vier modulerende of lerende neurotransmitters die deels redelijk bekend zijn: noradrenaline, de opjager bekend van zijn hormoonvorm adrenaline, serotonine, vaan de tegenwoordig bekende rustgevende medicijnen, dopamine, bekend van zijn werking bij stimulering en verslaving, en acetylcholine, onbekender maar met de logische taak om het tegenovergestelde op te wekken: afkeer en walging.

Al deze processen zijn in feite ook leerprocessen: dopamine leert je aan om dingen te herhalen ("eet rood fruit"), en acetylcholine leert je aan om dingen te vermijden ("eet geen insecten").

Het leren bestaat eruit dingen te ervaren, bemerken dat ze al dan niet gunstig zijn, ze tezamen met de kenmerken ervan op te slaan, en bij de volgende herkenning de erbij opgeslagen reactie uit te voeren.

Voor wat de hippocampus doet betekent dat de bij de ervaring gemaakte concepten associëren met het resultaat van de ervaring, gunstig of ongunstig, en bij de volgende herkenning met behulp van die abstractie dat combineren met gunstig of ongunstig.

Oftewel: de hippocampus maakt abstracties uit waarnemingen en gebruikt die abstracties voor beoordeling en daarna filtering van volgende waarnemingen. Toegepast op de simpele situatie hierboven: de categorisering en herkenning op kleur blijkt minder op te leveren dan de categorisering en herkenning op vorm, dus de laatste komt prominenter op de beoordelingslijst dan de eerste.

En dat doet het brein door bij de gunstige concepten meer dopamine af te geven, en als het oordeel helemaal aan de andere kant ligt, door de afgifte van meer of minder acetylcholine, met dit als bijbehorend schema van de meest hierbij betrokken structuren:

Waarbij de rode lijnen directe aan/uit sturing is van neuronen, en de cyaan en magenta die van de dopamine en acetylcholine-verbindingen komende uit de hersenstam. Amy is de amygdala, het waarschuwingscentrum voor de hogere delen van het brein, en NAcc is de nucleus accumbens, het genotscentrum.

Het proces als geheel is heel goed waar te nemen bij baby's, die beginnen met redelijk willekeurige bewegingen met hun ledematen, en daarbij zorgvuldig letten op of het al dan niet resultaat heeft: lukt het me om dat snoepje vast te grijpen?. Brengen mijn bewegingen me een stukje verder op de vloer?

Daarbij steeds meer geholpen door de aanmoedigingen van de ouders, want het emotionele deel van het brein, liggende lager en zijnde kleiner, ontwikkelt zich een stuk sneller dan het cognitieve - het vorige aangaande baby's ligt natuurlijk nog lager, gaande over besturingsstructuren in de hersenstam.

Maar die aanmoedigingen, of ontmoedigingen, van de ouders is natuurlijk niets anders dan het overbrengen van emoties, en dat overbrengen van emoties is niets anders dan woorden, of kreten in het begin, die ook in het kind de bijpassende neurotransmitters losmaken: dopamine en acetylcholine. Waargenomen: peuter kan net overeind blijven op een heel klein fietsje maar het fietsje is verder nog duidelijk de baas, en de bocht in de stoep te veel voor de intens beoefende stuurmanskunsten, en het fietsje raakt van de stoep. "Wat doe je nou?", vraagt de vader niet eens op een onvriendelijke maar licht waarschuwende toon. Gevolgd door een onmiddellijke huilbui.
    Tja, dat dat fietsje van de stoep afraakte kan het kind zelf ook wel zien, ze deed intense pogingen het te voorkomen, dus daarvoor hoeft ze niet gewaarschuwd te worden. De waarschuwing wordt dus geïnterpreteerd als afkeuring. En de acetylcholine heeft meteen zijn werk gedaan (voor de wat je dan wel moet doen vragers: lachen of iets anders positiefs en geruststellends, gewoon constateren dat het nog niet gelukt is, opnieuw proberen en zelf met de hand bijsturen zodat het wel goed gaat en net doen alsof ze het helemaal zelf heeft gedaan - overigens: bonuspunten voor het überhaupt op deze leeftijd met het kind op pad gaan ver van huis want het was op de brug naar het park).

Oftewel: we moeten het nu dringend over de emoties gaan hebben, want door de emoties gaat er het één en ander mis met het boven geschetste proces.

Dat de mens op ongeveer gelijke voet "last"  heeft van beide soorten processen: de cognitieve van de abstracties en die van de emoties, is algemene kennis, en ooit eens heel aardig uitgebeeld zo (al decennia oud, vrij algemeen op het internet, en auteur onbekend):

Maar de verhalen over "left brain versus right brain" zijn in het algemeen vrij populair.

Het linkerbrein is boven behandeld, maar hoe werkt dat rechterbrein?

Globaal gezien heeft het zenuwstelsel vier hoofdonderdelen: ruggemerg, hersenstam, emotie-organen en cortex - hoewel de eerste twee vaak samen worden genomen makend het een driedeling. Het ruggemerg zit in de wervelkolom om de reden dat een verschuiving van de wervelkolom een dwarslaesie oplevert: roofdieren konden een onbeschermd ruggemerg aangrijpen om de tegenstander in één greep uit te schakelen.
    De hersenstam bestaat uit de eerste grote besturingsonderdelen die niet in de wervelkolom passen, en samen met ruggemerg vormt ze reflexensysteem. En tevens zorgt het voor de huishouding van het lichaam en is daarin essentieel. Scherpschutters mikken op de hersenstam omdat een treffer daar het zekerst iemand direct uitschakelt.
    Het reflexensysteem levert reacties op de omgeving van het aan/uit model - bekend is de opdeling van reacties in "vechten of vluchten", wat in werkelijkheid ook "niets doen" en "erop af gaan" is.
    De emotie-organen vullen dat aan met een veel genuanceerder oordeel en een veel wijder spectrum van reacties.

De emotie-organen of liever het emotieve systeem is die globale structuur waarvan de werking het minst bekend is. Van ruggemerg en hersenstam is van vrijwel elk onderdeel de functie in ieder geval ruwweg bekend. Van de twaalf hoofdzenuwen weet men precies wat ze doen. De cortex, de fysieke uitvoering van het cognitieve systeem, is één groot vel waarvan er zo veel nodig is dat het in zeer vele kronkels is gevouwen, maar de structuur ervan is overal ruwweg hetzelfde en de functie van de verschillende delen ruwweg bekend.
    Bij de emotie-organen is zulks niet het geval.



De indeling van het emotieve systeem die op deze website gebruikt wordt, is niet die van enige voorgaande theorie. Die indeling volgt het van beneden naar boven en van binnen naar buiten patroon, omdat dat overeenkomt met van primitiever naar ontwikkelder en het pad is van de initiële informatiestromen in het zenuwstelsel.
    En de eerste onderdelen behorende tot dit middendeel van het brein zijn wat men noemt de "basale ganglia", groen rechts.

Om die basale ganglia liggen enkele tientallen andere kernen en gebieden, en dat tezamen wordt hier gezien als het emotieve systeem. Met daarin als centrum wat heet de caudate nucleus of kern met staart, als zodanig zichtbaar als het buitenste groene gebied. Daarvoor zijn goede argumenten, waarvan eentje is dat de caudate nucleus net als de hippocampus nauw omgeven is met de grootste hersenholtes gevuld met hersenvloeistof, die voor voeding zorgt maar vermoedelijk ook voor koeling, net als de centrale en grafische processor in een computer.
    Bij de basale ganglia past qua aansturing eenzelfde soort schema als bij de hippocampus:

En wat die basale ganglia doen is weer geïllustreerd door het geval van patiënt H.M.. Wiens verbale herinneringen verdwenen tezamen met de hippocampus, maar die qua gewone dagelijkse dingen gewoon kon doorleven.

Die basale ganglia regelen dus hoogstvermoedelijk al die dagelijkse dingen. De routines waar het gewone leven om draait.

Die moeten ook geleerd worden, maar dat gebeurt dus in een ander deel van het brein dan de hippocampus, en vermoedelijk spelen de basale ganglia daarin de centrale rol.

En de omliggende echte emotie-organen zijn dan hoogstvermoedelijk die onderdelen die dat gedrag bijsturen, op een manier die werkt met een beetje van dit en wat meer van dat, oftewel wat heet een analoge computer.

"Emoties" is de naam die het cognitieve deel van het brein geeft aan die drijvingen en neigingen. Neem de vier aan/uit neigingen van het reflexensysteem, en varieer ieder daarvan van nul tot oneindig, en je krijgt eenzelfde spectrum als het mengen van de drie basiskleuren levert, maar dan met vier dus nog ingewikkelder.

Kleurrijk, maar met ruimte voor verbetering als het gaat om efficiëntie en schaalbaarheid.

Waar de natuur dan ook voor gezorgd heeft, bij de mens.

En het zo belangrijk vindt dat het reeds bij de geboorte een dusdanige omvang heeft dat de vrouw er oneindig veel pijn voor moet lijden.

Waarna je, bij het nemen van de geringst mogelijke afstand tot het geheel, je tot je verbijstering moet constateren dat het overgrote deel der mensheid er niet alleen geen gebruik van lijkt te maken, maar een substantieel deel daarvan doodgewoon bewust lijkt te weigeren er gebruik van te maken.

Waarmee we dus aangekomen zijn bij het begin van dit verhaal.

De verbijstering waarmee dit verhaal is begonnen is voor een groot deel, zo niet alles, de verbijstering over het feit dat de natuur de mens een verstand heeft gegeven, en er zo hardnekkig tegenin wenst te gaan.

Hoe kan dat, en hoe werkt dat?

Want het lijkt aan weinig twijfel onderhevig dat voor verdere vooruitgang van de beschaving dat probleem gesignaleerd en opgelost moet worden, of nauwkeuriger: begonnen moet worden aan een oplossing.

Het signaleren van het probleem is al een probleem, zoals ook onderweg bij het maken van deze analyse ondervonden. Herinnert u zich nog dat leuke plaatje van de tweedeling in linker- en rechter hersenhelft nog? Hier nog maar eens een keertje:

Het is al heel lang bekend op deze website, en pas recent vielen de volgende zaken echt op:
 -  dat de linkerkant nogal eenzijdig gekleurd is;
 -  dat de linkerkant nogal uniform is;
 -  dat de mensen aan de linkerkant hun blik van de wereld afgericht hebben;
 -  dat de rechterkant bontgekleurd is;
 -  dat de rechterkant alleen maar plezier heeft en vrolijk is.
    Dat plaatje is duidelijk gemaakt door iemand met kunstzinnige vaardigheden, en mensen met kunstzinnige vaardigheden schaart men gewoon in de rechterwereld. Oftewel: dit plaatje is een uiting van de oordelen die mensen aan de rechterkant hebben over mensen aan de linkerkant.
    Voor een groot deel vooroordelen, natuurlijk.
    Al was het maar omdat als je de indeling laat samenvallen met die van emoties en verstand, er aan de rechterkant iets van de helft is weggevallen, namelijk de helft van de negatieve emoties. Geen afgunst, jaloezie, haat, geweld en dergelijke aldaar.

Deze verdeling in verstand en emoties is eerder beschreven op deze website in termen van alfa en bèta , zijnde de aanduidingen ervoor in de intellectuele wereld, bijvoorbeeld aan universiteiten. Bovenstaande vooroordelen kan je er naadloos in terug vinden. Ook dat is ooit eens aardig uitgebeeld door iemand:

En dat is nauwelijks overdreven. Openlijke uitingen ervan zijn zeldzaam omdat men weet dat men het dan ook over de wetenschap en techniek heeft, maar het sentiment is alom aanwezig in gremia als media, kunst en dergelijke. Het is de verklaring van de afkeer van kernenergie, en in tijden van noteren zijnde 2023, de afkeer van algoritmes, die men "kunstmatige intelligentie" noemt, en waarin geen grammetje intelligentie aanwezig is maar "ze snappen het niet" dus geven ze het enge beestje maar een voor hen begrijpelijke naam uitleg of detail .

Zet nu de televisie aan, en lees een paar kranten, en beantwoordt de vraag: wie zijn degenen die de baas zijn in de wereld?

En daar heeft u uw antwoord op de vraag waarom het zo is dat mensen van de natuur een verstand hebben gekregen en lijken te weigeren dat te gebruiken: omdat de alfa's de baas zijn in de wereld.

Waarna de vervolgvragen helder zijn: moeten, willen en kunnen we er wat aan doen?

Het 'moeten' is nooit definitief te beantwoorden, maar er zijn zelfs bij deze alfa-dominantie genoeg geluiden die stellen dat er iets serieus aan de hand is uitleg of detail , en dan is iedere analyse welkom.

Voor het 'willen' geldt hetzelfde als aangaande de geluiden, en die analyse is dan voorlopig alleen voor hen.

En voor 'kunnen' geldt dat mooie Engelse gezegde "The proof of the pudding is in the eating", of de wat slappere versie "Niet geschoten is altijd mis".

Dus verder met de vraag: "Hoe kan het dat de alfa's de baas zijn in de wereld, terwijl die wereld in steeds grotere mate geschapen en bepaald wordt door wetenschap en techniek oftewel: de bèta's?"

En daarvoor moeten we weer terug naar de neurologie en de taalkunde, redelijk willekeurig beginnende met het tweede.

Waar Hayakawa's abstractieladder in detail en illustratief vermogen een verbetering is ten opzichte van de structural differential, is er één opzichtige achteruitgang:

In Hayakawa's versie ontbreekt de terugkoppeling.

De neurologische schema's van de werking van zowel het abstraheren als het leren laten een overvloed aan terugkoppeling zien.

Het belang van terugkoppeling kan niet overschat worden. Terugkoppeling is de methode om een min of meer stabiel evenwicht te bewaren, onder handhaving van een zekere mate van flexibiliteit.

Wat je ook zou kunnen gebruiken als een definitie van de evolutie.

In de neurologie is dat het meest opzichtig terug te zien - in bijna alle neurologische systemen is er sprake van terugkoppeling. Het bewegen van de ledematen gaat niet volgens het schakelaar-aan-been-beweegt model, zoals in de illustratie rechts. vergelijk het maar met de bewegingen van een robot. Er gaat gaat wel een enkele "Beweeg!"-impuls naar het ruggemerg en van daar is er een verbinding met de spieren, maar er is ook een terugmelding van de positie van spieren en ledemaat en over hoe ver de ledemaat al gevorderd is, en het verzoek om te bewegen wordt aangepast aan de huidige stand en beweging, als geheel resulterende in een soepele beweging. Het is een teruggekoppeld systeem, welke terugkoppeling ontbreekt bij robots (tot nu toe, in ieder geval).

De besturing van het lichaam vanuit de bewuste delen van het brein, de cortex, werkt op precies dezelfde manier, verdeeld in meerdere niveaus. De ziekte van Parkinson, waarbij de ledematen gaan trillen, wordt veroorzaakt door verminderde aanmaak van dopamine, dat ook gebruikt wordt in het terugkoppelproces van "Beweeg!" in de cortex naar de uitvoering door het ruggemerg. Het trillen is een bekende bijwerking van het verstoren van een evenwicht.

Maar het maken van een evenwicht is niet de enige manier waarop terugkoppeling kan werken. Er is ook een tweede, die even nuttig kan zijn, maar ook schadelijk. Want wat leidt tot evenwicht heeft de vorm van tegenkoppeling: de verstoring van het evenwicht wordt tegengewerkt, maar er is ook de mogelijkheid van meekoppeling: de verstoring van het evenwicht wordt versterkt uitleg of detail .

Alle vormen van meekoppeling leiden tot vormen van explosie. Of lawinewerking. of iets dergelijks. In de natuurkunde wordt het meekoppelproces gebruikt om van microscopische verschijnselen iets macroscopisch oftewel iets groots en meetbaars en door ons waarneembaars te maken. Een enkel radioactief en geladen deeltje komt in een buis waar het meer geladen deeltjes aanmaakt, die ieder op zich weer nieuwe geladen deeltjes aanmaken, resulterende in een lawine van lading die je kan meten met een stroommeter.
    En de groei gaat ook steeds sneller: 1 - 2 - 4 - 8 - 16 - 32 - ... enzovoort.
    De enige manier om het te stoppen is een even explosief tegenproces, of het opraken van het bronmateriaal .
    En dit geldt voor alle mates van meekoppeling, ook als het slechts enkele procenten is. Dit is bekend van de financiële wereld, met bijvoorbeeld het verschijnsel van samengestelde interest. Ook al is de groei in het begin klein, die wordt op den duur steeds sneller.
    Een bekende manier om het fundamentele verschil tussen tegenkoppeling en meekoppeling uit te beelden is dit:

Bij meekoppeling links spiraliseert het proces steeds sneller naar binnen, en bij tegenkoppeling rechts wordt het ronddraaien steeds langzamer om te eindigen in een rustige rechtlijnige beweging.

De meest voorkomende vorm van meekoppeling is zo bekend dat niemand het nog als zodanig ziet: verslaving. Elders op deze website al gesteld: zeer veel en mogelijk alle verslavingen zijn in feite verslavingen aan dopamine. En dat kan met zeer goede reden worden omgekeerd: ieder proces dat de opwekking van dopamine inhoudt, is vatbaar voor verslaving: voorbeelden: winkelen, consumeren, gokken, roken, drank, enzovoort. De lijst lijkt eindeloos.

Het werkt allemaal voor hetzelfde stramien: men heeft een probleem. Dat kweekt behoefte naar oplossing oftewel een beloning met dopamine (let op: die twee zijn synoniem). Men kiest voor een handelswijze die wel dopamine opwekt maar het probleem niet oplost. Het probleem wordt als groter ervaren. Etcetera.

De vraag is: kan je dit ook toepassen op de maatschappij?

Dat is de vraag naar in hoeverre individuele eigenschappen ook een rol spelen op groepsniveau, wat weer deel uitmaakt van de wijdere categorisering van de mensverwante wetenschappen. Die is al eerder beschreven en het nu relevante deel  is neurologie → psychologie → sociologie , waarbij de overgang van psychologie naar sociologie die is van de eigenschappen van individuen naar die van groepen van individuen, oftewel een één-veel overgang, waarbij sommige aspecten overgenomen worden, andere niet, en nieuwe verschijnen. Wat de natuurkundigen noemen een "faseovergang".

Ook natuurkundigen hebben moeite met het wiskundig of modelmatig beschrijven van een faseovergang, dus moeten we teruggrijpen op het gezonde verstand. Wat goed gewerkt heeft voor het geval van de neurologie is om te kijken naar de informatiestromen. De vraag is dan hoe het zit de informatiestromen tussen de groepen in de maatschappij, of met informatiestromen op dat niveau in het algemeen.

De geschiedenis van de menselijke communicatie is bekend genoeg . Na de ontwikkeling van gesproken taal, mogelijk ergens tussen 200 en 100 duizend jaar geleden, is ergens tussen de 10 en 20 duizend jaar terug het eerste schrift ontstaan, maar dat was altijd voor beperkte doelen en groepen.
    Massa-communicatie was beperkt tot wat men binnen gehoorsafstand aan mensen kon verzamelen.
    Dat duurde allemaal tot de uitvinding van de boekdrukkunst, wat de eerste massa-communicatie mogelijk maakte.

Maar voor de onderhavige analyse gaat het natuurlijk om de massacommunicatie zoals nu bekend: krant, radio en televisie, wat tegenwoordig wordt afgekort tot "de media".

Hoe in het algemeen de informatiestromen lopen in die huidige "de media" is ook bekend genoeg: in een land ver weg gebeuren vele dingen. De lokale media pikken daaruit wat ze belangrijk vinden. De vertegenwoordigers van de verzamelaars van internationaal nieuws, de persbureaus, pikken daaruit wat ze belangrijk vinden. En de media in het eigen land pikken van de internationale persbureaus wat ze belangrijk vinden.
    Binnenlands werkt het ietwat korter, met lokale "provinciale" kranten/correspondenten en een enkel nationaal persbureau (dat ook internationaal kan opereren).

Het hoeft hopelijk niet benadrukt te worden hoe belangrijk dit proces van selectie is voor het soort informatie dat een persoon opdoet van de wereld om hem heen.

En dan is er nog geen melding gemaakt van de eindeloos vele manieren waarop deze berichten kunnen afwijken van de echte werkelijkheid, door al dan niet bewuste manipulatie.

De filteringen en vervormingen ten gevolge van dit proces zijn vermoedelijk niet kleiner dan wat er in het brein van een individu gebeurt, wiens neutrale werking ernstig verstoord wordt door het vrijkomen van dopamine en acetylcholine. Dat individu dat zo gevoelig blijkt voor de verslavingen ten gevolge daarvan.

Die filteringen en vervormingen door de media zijn uit te beelden als dit:

Uit de maatschappij komt een veelheid van berichten en signalen, en de media, het mannetje in het midden, kiest daaruit wat het van belang vindt.

Volgens zeer oude en basale psychologische regels ("Quisque sibi proximus") en alle gezonde verstand: het kiest daaruit wat het voor zichzelf van belang vindt.

En ook dit is een proces met meekoppeling, want bovenstaande afbeelding is natuurlijk statisch. De werkelijkheid is dat door de blauwe uitstraling de poppetjes onder meer blauw zullen worden. Waarna de poppetjes onder in de volgende fase de poppetjes boven worden en dus gemiddeld blauwer. Waarna de media dit al blauwer geworden signaal weer verder zullen verblauwen:

Enzovoort. Daar is de cirkel weer.

In de werkelijkheid is het nog wat gedetailleerder, in dat het mediamannetje in het midden natuurlijk ook deel uitmaakt van de groep die de berichten ontvangt, en het kan dus beginnen met een lichtblauw mannetje, dat steeds blauwer wordt, en daarmee steeds meer mensen steeds blauwer maakt, enzovoort.

Er is in de beschrijving geen rem te vinden op dit proces.

Oftewel: we hebben hier op het sociologische vlak eenzelfde soort proces als in het brein gebeurt, als cirkelproces.

De vraag is dan: maar is er ook zoiets dat werkt als dopamine dat in het brein doet.

En dat is, of beter, die zijn, er. Nummer één is al genoemd en begint te werken zodra er een groep is: te willen behoren tot de groep. En nummer twee waarmee het proces kan starten maar dat hoeft niet: aandacht .

De media zijn bijna de ultieme vorm van het krijgen van aandacht, want aandacht in de media leidt tot de aandacht van het hoogste aantal mensen, want de media, zijnde massa-media, sturen de aandacht van massa's in de richting van de persoon in de media.

En naast de al genoemde psychologische factoren is er weinig dopamine-opwekkender dan aandacht.

En ook dit is allemaal redelijk bekend, bijvoorbeeld in de vorm van het gezegde "Er bestaat niet zoiets als slechte publiciteit".

Dan is er nog het derde element voor een onbeperkte verslaving, namelijk dat wat men doet als verslaafde het probleem van de verslaafde niet oplost: het is algemeen bekend dat winkelen, gokken, roken enzovoort op geen enkele manier de psychologische of sociologische problemen van het individu oplossen, en meestal zelfs erger maken. Zelfs over rijk-worden wil men het wel eens erkennen.

En ook dit is hier het geval. Met het eerder gebruikte "Wilders is een fascist"-voorbeeld. Wilders gaat er niet door weg, en Wilders gaat er zijn mond niet door houden. Want, en daar draait het bij het demoniseren van Wilders natuurlijk om: de aanhang van Wilders gaat niet weg.
    Je kan die aanhang wel zijn mond laten houden door ze uit de media te weren en dat gebeurt dan ook fanatiek, maar ze gaan niet weg. En wel omdat de reden dat de Wilders-aanhangers Wilders aanhangen niet weggaat. Die reden zijnde dat Wilders stelt dat moslims cultureel niet in deze samenleving passen uitleg of detail , en omdat iedereen kan zien dat moslims niet in deze samenleving passen, en omdat ze daardoor op alle mogelijke niveaus voor overlast zorgen en zich misdragen (dat wil zeggen: meer dan het blanke basis- en vergelijkingsmateriaal). Van buurtoverlast via fraude en criminaliteit tot aanslagen uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail .
    En al die negatieve dingen tezamen is zo omvangrijk dat het met geen mogelijkheid volledig uit de media te houden is - een bericht over misstanden in Iran slaat direct neer op de moslims hier.

Dat niet uit de media kunnen houden van de negatieve kanten van islam dus moslims zorgt voor een blijvend gevoel van onbehagen bij de politieke-correctheid, die dus nog harder gaan beuken op Wilders, enzovoort, want dat beuken op Wilders doet degenen die niet ook politiek-correct verslaafd zijn weer onmiddellijk aan de islam denken. Enzovoort.
    Of met een veel-besproken andere niet-werkende aanpak: "We moeten minder aandacht aan Wilders geven".
    Alleen al dat ge-heen-en-weer tussen de uitersten van stilzwijgen en demoniseren is een teken van verslaafdheid en gestoordheid.

Hier is een voorbeeld (de Volkskrant, 09-06-2023, column door Peter Middendorp):
  ... Nu ik 50 ben, ... is de fase waarin je je afvraagt: levert het wel wat op wat ik doe, is de balans tussen kosten en baten wel gezond? ...

De man uitleg of detail heeft de gave zich volledig in zijn afkeer voor een persoon of zaak te verliezen, en heeft daardoor al meerdere keren problemen gekregen, heeft een keer zijn excuses moeten aanbieden, heeft een tijdje met columns over maatschappelijke onderwerpen moeten stoppen, en weet dat:
  ... Ik heb eerder een column aan Duk gewijd, en ook toen kreeg ik daar tijdens het schrijven al een beetje spijt van. Het was een hard stukje, te hard, ...

Let goed op wat hier staat, hè .. Niet gewijd aan "de meningen van Duk", maar aan "Duk". Waarop anderen ...
  ... hij ... in de dagen erop zijn trollenleger in beweging bracht ...

..... hem van repliek dienden, en desondanks doet hij het weer.
    Merk ook op hoe hier feiten (kritische reacties) vermengd worden met sterke emoties van de meest primitieve soort.
    En merk op: die 'Duk' is "Wierd Duk", iemand die gewoon journalist is dus niet iemand die door meningen in de media komt, en (qua media) alleen te vinden bij De Telegraaf, en die je moet dus echt gaan zoeken om zijn eventuele meningen te vernemen.
    En hoogst kenmerkend voor dit soort gevallen:
  Wat gaat er in een hoofd rond voordat iemand het roer omgooit en de verkeerde kant opgaat?

... : als een ware spookrijder worden oorzaak en gevolg en dader en slachtoffer precies omgekeerd.
    Gedrag als van deze Middendorp heet in de psychologie "obsessief". En het ziektebeeld dat overeenkomt met zo'n sterke vervorming van de werkelijkheid heet "psychose".

En het niet zien dat "de ander" ernstige schade wordt berokkent of dat althans de bedoeling van de acties is om "de ander" ernstige schade te berokkenen, heet psychopathie. De ene soort psychopaat vermoordt vrouwen voor het plezier, de ander politieke tegenstanders.

Het verschil tussen dit en "Wilders is een fascist" is slechts gradueel, en dat slechts licht gradueel.

Het "Wilders is een fascist" is zo diep doorgedrongen dat het zelfs in academische kringen wordt gehanteerd uitleg of detail .

En van dit en soortgelijk materiaal zijn er vrijwel onbeperkte voorraden verzameld onder de noemer PC-club uitleg of detail , met bij de honderden politiek-correcte meningsvormers ieder zijn eigen toontje, maar allemaal hetzelfde psychopate gedrag volgende uit het langdurig vermijden en omkeren van de werkelijkheid. De ervaring leert dat eenmaal een klein stapje op dit pad begaan, vrijwel universeel het afglijden in de diepe afgrond van de inwaardse spiraal volgt.

De eerste keer dat deze laatste ontdekking gedaan werd, is deze wat wetenschappelijker uitgedrukt als "cognitieve dementie", zie hier uitleg of detail , mede naar aanleiding van de berichtgeving rond het presidentschap van Donald Trump. Het 'dementie'-gedeelte slaande op het verdwijnen van verstandelijke vermogens, en het 'cognititeve' dat het voornamelijk slaat op het redelijke en bewuste deel van het brein. Voor het geval van Amerikaans president DonaldTrump werd er de naam "Trump Derangement Syndrome" uitleg of detail aan gegeven.

Deze connectie tussen emotioneel en cognitief functioneren is ook een een neurologische eigenschap van het brein. Als eerste hebben we het leerschema van het cognitieve brein gezien en later het emotieve. Hier zijn ze nogmaals, naast elkaar:

En rechts hoe het emotieve systeem dat doet.
    Beide circuits gebruiken dezelfde neurotransmitters. Oftewel: als je met het ene proces bezig bent, beïnvloedt je ook het ander! Als je beloond wordt voor je gescheld op Geert Wilders, krijgt ook de cognitieve concepten die tegelijkertijd in je hoofd rondgaan een versterking.

Je gaat in je eigen gescheld en de bijbehorende negatieve oordelen geloven.

Ook al zijn ze hartstikke fout.

Met als een soort ultimum dat je dingen gaat beweren die volstrekt tegenovergesteld zijn aan de werkelijkheid, zoals boven Middendorp, maar wat ook zit in veel van de soortgelijke zelfportretten uitgebeeld hier uitleg of detail .

En wat je dus ziet in de toon van het geschrijf van de meeste van hun meest vocale stemmen, bijvoorbeeld M. van Roosmalen, S. Schimmelpennick, S. Sitalsing, B. Wagendorp wat betreft de Volkskrant en direct aanverwante. Het niveau van schelden is onbeperkt, en wordt voortdurende erger in de loop van de carrière.

Een begeleidende noot: één van de eerste wetenschappelijke bevindingen die leidden tot het volgen van dit spoor was het vernemen (vermoedelijk via Wikipedia) van het bestaan van een experiment waarin een elektrode werd ingebracht in het brein van een rat, in de buurt van het genotscentrum, de nucleus accumbens. De rat kon dat centrum stimuleren (met een elektrisch pulsje) door op een pedaaltje te trappen. Al snel stond hij de hele dag op dat pedaaltje te trappen, met voorbijgaan van voedsel.
    Wie nu, schrijvende 2023, de media (in Nederland) volgt in heikele zaken als de oorlog in Oekraïne of de asielzoekerscrisis, ziet volstrekt hetzelfde gedrag: de hele dag door staan ze op het pedaaltje van het kunnen verspreiden van hun eigen mening te trappen.
    En in talloze andere zaken is alleen de frequentie van trappen wat minder opvallend, maar dat het op dezelfde manier gedreven is, is overduidelijk voor wie eenmaal op het bestaan van het proces gewezen is.
    Het is allemaal pure verslaving aan dopamine.
    Tussen twee haakjes: in de mediahoofdstad van Nederland, Amsterdam, is die verslaving ook fysiek zo ernstig dat die stad wel wordt aangeduid als Cokedorp aan de Amstel.
    De auteur van de geciteerde column is vanuit het oosten van het land naar Amsterdam verhuist, zoals het gros van zijn media-soortgenoten.

Conclusie nummer één: de problemen die aanleiding geven tot de verbijstering die volgt op het constateren van het slechte tot afwezige gebruik van de cognitieve mogelijkheden van het brein zijn het gevolg van verslaving. Verslaving aan dopamine, net als de verslavingen aan winkelen, gokken, roken enzovoort dat zijn. Roken is het inhaleren van nicotine, nicotine blokkeert de heropname van dopamine, dus roken zorgt voor extra dopamine.

Conclusie nummer twee: dit proces heeft een sterk remmende werking op wat ooit de oorspronkelijke taak was van de media: de verzorging van de communicatie tussen de mensen.

En die communicatie tussen de mensen is, zoals gezien, cruciaal voor de verbetering van het wereldbeeld dat die mensen hebben.

En het verbeteren van de individuele wereldbeelden is zo'n beetje de definitie van menselijke ontwikkeling en beschaving.

Oftewel: de voorgaand werkende processen verslechteren de menselijke ontwikkeling en beschaving.

Of om bot te zijn: de huidige processen rond de media en de politieke-correctheid zijn bezig, communicatie, menselijke ontwikkeling en beschaving te vergiftigen. Gepaard gaande met openlijke oproepen tot censuur door prominente mediafiguren waaronder hoofdredacteuren, alleen maar omdat sommige meningen hen niet aanstaan.

Het is het historische niveau van Codex en Inquisitie. In modern jargon: "taaltips" en "cancellen".

Remedies

Het is het makkelijkst om de politieke-correctheid in haar verslavingen en stoornissen haar gang te laten gaan omdat het toch op één of andere manier aan zijn einde komt . De natuur maakt een einde aan alle groeiprocessen die geen rem hebben, met als laatste "oplossing" die van extinctie: het basismateriaal van de groei raakt op en de hele structuur stort in elkaar. Dat is al talloze malen gebeurd, bijvoorbeeld bij de overgang van de zwavel- op de zuurstof-verwerkende levensvormen. Of op wat kleinere schaal met het "dode slootje" waarin het leven alle zuurstof heeft opgebruikt.

Voor wie dat geen geschikte oplossing vindt voor het media- en beschavingsprobleem, hier een paar oplossingen, eerst opgesomd:
 -  verplichte open reactiemogelijkheid
 -  diplomastelsel
 -  discussieregels
 -  discussieverboden
 -  beroepsverboden

De gevallen worden één voor één uitgewerkt en daarna de meest praktisch geachte gekozen.

De verplichte open reactiemogelijkheid

In de oudere communicatiemodellen boodt de krant de mogelijkheid tot reageren middels schriftelijke correspondentie aan de redactie. Dat werkt niet als effectieve reactiemogelijkheid omdat de redactie de keuze bepaalt van de te plaatsen reacties, en reacties die wijzen op fouten van de krant stelselmatig geweigerd worden. Er is een "volkswijsheid" die zegt dat de beroepsgroep die het slechtst kan tegen kritiek de journalistiek is.

Daarin kwam verandering met de opkomst van het internet. Programmeurs en overige "computer nerds" gingen dat gebruiken voor de uitwisseling van problemen en oplossingen in "bulletin boards", en dergelijke, en vanuit de neiging om mee te gaan met de tijden kwamen de kranten en later de overige media ook met "online" versies, waar je ook kon reageren. De Volkskrant kwam met een eigen weblog in de hoop "burgerjournalistiek" te ontwikkelen.

In de loop van de jaren is dat inmiddels weer bijna helemaal afgeschaft - de laatste (2023) was Elsevier, met de zwakzinnige smoes van "klachten van lezers". De werkelijkheid is dat het in alle gevallen ging om een te veel aan reacties die de politieke-correctheden van de betreffende media aan de kaak stelden.

De laatste afgelopen twee jaar is die reactie omgeslagen in een steeds sterkere campagne om ook het internet te gaan censureren. Wat een indicatie is van de mogelijkheden van deze oplossing, maar ook van de moeilijkheidsgraad van het invoeren ervan.

Diplomastelsel

Een ingenieur moet eerst een opleiding volgen en diploma's halen voordat hij bruggen of vliegtuigen mag ontwerpen.

Een arts moet eerst een opleiding volgen en diploma's halen voordat hij mensen mag gaan genezen.

Iemand die in de media wil publiceren hoeft geen enkele opleiding te volgen en geen enkel diploma te halen voordat hij aan de slag kan als communicatiemedewerker.

Het behoeft na het voorgaande weinig betoog dat "communicatiemedewerker" een even essentieel beroep is voor de beschaving als ingenieur of arts.

Het huidige beroep staat helemaal open, en het resultaat is dat charlatans die het handigst zijn in het misbruik van woorden de media domineren.

Er is een voortdurende overloop tussen de beroepen van journalist en schrijver, waarbij de schrijver als voornaamste vaardigheid heeft het kunnen fantaseren. De columnisten die bij honderden de media vullen met hun meningen maken stromen dingen mee in hun dagelijkse leven die geen ander soort mens overkomt, bijvoorbeeld op terrasjes, en waarvan het vermoeden dus bestaat dat het voor 99 procent allemaal verzonnen is. Voor "het mooie verhaal". Deze mensen gebruiken hun positie in de de media tevens, of vermoedelijk voornamelijk als het om maatschappelijke zaken gaat, om hun particuliere meningen over te brengen. Van de soort "Geert Wilders is een fascist".

De al genoemde Middendorp begon als journalist en politiek-correct chroniqueur van toestanden op het Binnenhof en werd schrijver, schrijver Tommy Wieringa is recent (2023) columnist geworden bij het NRC, met als voornaamste aanbeveling het lachen over een bomaanslag op het hoofdkantoor van De Telegraaf, samen met NPO-sterpresentator Twan Huys en een zaal vol burgemeesters.

Oftewel: de selectie op het mogen functioneren in de media is nu die van het passen binnen de politieke-correctheid.

De cultuur van China als min of meer één enkele staat loopt van 2000 BC tot ongeveer 1900 AD. Hoe zijn de Chinezen in staat geweest tot deze mate van continuïteit, waar alle andere bekende grote culturen, na aanvankelijke periodes van grote bloei, altijd in bijna nog dieper verval geraakten.

De gemeenschappelijke verklaring van dat laatste is niet moeilijk te vinden: bestuurlijke corruptie. Romeinse Rijk: het bestuur in onbeperkte weelde in geïsoleerde villa's aan de kust. In Nederland: een Gouden Eeuw gevolgd door de Pruikentijd. Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

In China wisselden wel de keizers en de dynastieën aan de absolute top, maar de bestuurslaag eronder, de mandarijnen, kwamen gedurende al die eeuwen op voornamelijk één manier aan hun baan: door het afleggen van examens.
    En hier kwam een een gelukkig toeval de Chinezen helpen: ze hadden een geheid neutrale vorm van examineren: het beheersen van de Chinese taal. Een sterk intellect-belastende klus met haar overvloed aan karakters.
    Er is geen één-op-één verband tussen taalbeheersing en algemene intelligentie, maar er is wel een stevig verband.
    Maar, misschien zelfs belangrijker: het systeem is toegankelijk voor iedereen, onafhankelijk van eerdere sociale klasse.

Dus waarom zou je een systeem dat zo uitstekend werkt in het bestendigen van een beschaving en zo uitstekend werkt om een al enigszins werkende beschaving op een hoger plan te tillen, niet proberen toe te passen als je in je eigen beschaving een nijpend probleem detecteert, veroorzaakt door bemensing: introduceer een examen voor het kunnen bezetten van media-functies.

Discussieregels

Het bestaan van discussieregels is bijna net zo oud als de bestuurscultuur van China. De oude Grieken hadden voor afwijkingen van die regels al mooie namen, bekend meestal in hun Latijnse variant, met als bekendste en nog steeds meest gebruikte het Ad hominem. Het op de man spelen .

Datgene wat het boven gegeven voorbeeld hanteert.

Dat is geen toeval, want een overgroot deel van wat er uit de politiek-correcte hoek uitleg of detail uitleg of detail dat wil zeggen de hoek van "de media" komt in datgene dat lijkt op "discussie" is Ad hominem.

"Wilders is een fascist".

"Baudet is een antisemiet".

"Duk/Niemöller/Brendel/... zijn wappies". Of "... zijn complotdenkers".

Schrap dit uit wat doorgaat voor de huidige maatschappelijke discussies, en je houdt nauwelijks iets over.

En het overgrote deel van de rest valt ten offer aan de overige door de oude Grieken reeds genoteerde retorische trucs.

Ad verecundiam (= eerbiedwaardigheid): "Deskundigen zeggen ... ".

Ad populum: "Nederlanders ...", "Wij ..."

Ad baculum (= slaan met de stok): "... moeten ... ", "Er is geen alternatief".

Hoe dit allemaal gebruikt wordt, is ook bekend genoeg - hier is een populaire versie, die dat probeert te bestrijden, maar dus ook een signalering is van het probleem:

Download het diagram voor een wat grotere en beter leesbare versie (of klik erop). Het probleem is hier geformuleerd voor het christelijke geloof, maar geldt natuurlijk voor iedere ideologie.

Een ideoloog kan niet discussiëren over zijn ideologie, omdat ideologie een niet-bediscussieerbare boven de werkelijkheid staande waarheid is. Voor de ideoloog.

De belangrijkste stellingname of dus doodgewoon mening van de politieke-correctheid is "De Gelijkheid der Culturen", en dat is iets waarover de politiek-correcten niet willen discussiëren. Een ideologie, dus.
    Met ter ondersteuning van het zijn van ideologie dat het ook doodgewoon niet waar is, want de hele natuur is gebouwd op evolutie, en evolutie is onmogelijk zonder ongelijkheid.

Maar dit zijn dus eigenlijk allemaal voorwaarden vooraf. In het vakje met de getallen staan de regels die de auteur formuleert, en die dus regels van discussie zijn. Waarvan de regels van de oude Grieken dus deel uit maken, in te vullen op plaats 3.

Mocht het ooit zo ver komen dat de politiek-correcten willen discussiëren, dan is het invoeren van regels zoals in het diagram dus een mogelijkheid. Op deze website zijn ook al een aantal andere mogelijkheden geformuleerd, zie hier . Zlef dragen ze, vermoedelijk onbewust, steeds vaker, schrijvende 2023, zelf ook mogelijkheden aan, waarover meer in de volgende rubriek

Discussieverboden en beroepsverboden

Discussieverboden en beroepsverboden zijn hier samen genomen omdat voor beide geldt dat ze uitbreidingen zijn van diploma's en regels, en het duidelijk is dat het kunnen invoeren van de eerste al tot de bijna-onmogelijkheden behoort.
    Dat ze toch vermeld zijn, is omdat de politieke-correctheid zelf wel discussie- en beroepsverboden mogelijk acht in de zin dat ze ze voorstellen en er over discussiëren. Een recent (2023) voorbeeld (de Volkskrant, 19-06-2023, column door Sander Schimmelpenninck):
  Laat de invloed van sociale media niet verder reiken dan het riool zelf

... het grootste probleem is dat de vuiligheid van sociale media niet beperkt blijft tot sociale media. ...
    Het centrale begrip daarbij is de valse balans. Zo was daar Nieuwsuur, dat tegenover de lezing van Oekraïne over de damdoorbraak de mening van ...
    De valse balans is een instrument van extreem-rechts ...
    Eindverantwoordelijken bij kwaliteitsmedia moeten hun verantwoordelijkheid nemen en het putdeksel op het riool laten liggen.

En daarvan is een eindeloze stroom andere voorbeelden uitleg of detail , bijvoorbeeld in de pogingen de niet-politiek-correcte omroep Ongehoord Nederland uit het publieke, dat wil zeggen: door iedereen betaalde, omroepstelsel te weren.

Dat heeft twee consequenties. Consequentie 1: de politieke-correctheid meent dat er regels voor het al dan niet toelaatbaar van meningen zijn.
    En consequentie 2: in een neutraal systeem kan het niet-toelaatbaar zijn van meningen ook slaan op de meningen van de politieke-correctheid zelf, oftewel: men acht het mogelijk om de politieke-correctheid te verbieden.

En iets dergelijks voor beroepsverboden, natuurlijk. Er zijn ook genoeg gevallen daarvan te vinden. Toen Arthur van Amerongen, met vaste toegang tot de media, een boek publiceerde over de ongewenste invloed van de islam in de Brusselse wijk Molenbeek (waar hij woonde), werd hem de toegang tot de media ontnomen. Iets dat hij weer grotendeels terug kreeg (met ook een column in de Volkskrant)), toen Molenbeek de uitvalsbasis bleek van de grote moslim-terreuracties in Parijs met onder andere de Bataclan als doelwit.

De oproepen tot het verbieden van omroep Ongehoord Nederland en de politieke partij Forum voor Democratie worden gewoonlijk slechts onderbouwd met de stellige bewwringen dat deze intituties "de democratie ondermijnen", of termen van gelijke strekking.

Deze onderbouwing is ook weer van de oud-Griekse soort, genaamd Petitio principii , betekende: het te bewijzen zit reeds in de aanname. Men beweert die instituties uit de democratie te willen weren omdat ze er niet in zitten.

Alle soortgelijke uitspraken moeten dus geschrapt worden en gezocht naar geciteerde uitspraken van die instituties, en die onderzoeken op elementen die anti-democratisch zouden kunnen zijn, op basis van regels wat al dan niet democratie is.
    Dat onderzoek is gedaan elders op deze website, wat veel detailwerk is, dus hier een samenvatting in beeld:

Dit is een overduidelijke politieke satire, met in beeld een politiek-correcte politicus bezig met de promotie van milieubeleid van de Europese Unie, wat vergeleken wordt "met de Tweede Wereldoorlog", ook wel bekend van deze vorm:

Dit te vergelijken met een soortgelijke politieke satire uit de hoek van de politieke-correctheid (Joop.nl, 11-02-2011, cartoon door Adriaan Soeterbroek):

Ook eentje uit een hele stroom van deze vorm (de Volkskrant, feb. 2027):


Waarover de politieke-correctheid oordeelt met (de Volkskrant, 25-02-2017, rubriek De week van de (plv.) hoofdredacteur, door Pieter Klok):
  Correspondent verruilt Afrika voor Curaçao, boosheid in Volendam en foute jongens
...
Volendam
Veel Volendammers waren gekrenkt door een tekening die Martyn F. Overweel maakte bij een verhaal over hoe buitenlandse media de Nederlandse verkiezingen verslaan. .... Overduidelijke satire, vond ik, moet kunnen.    ...

Datgene dat voorheen in dit verhaal afgekort werd tot "Wilders is een fascist", waarmee men eigenlijk bedoelt, zoals hier dus uitgebeeld: "Wilders is een nazi".
    Hoe de politieke-correctheid reageerde op de qua soort volkomen identieke eerste satire is te controleren door te klikken hier uitleg of detail , samen te vatten met: "Grote ophef".
    Wat uiteindelijk leidde tot dit (nos.nl, 06-04-2023, uitleg of detail ):
  FvD'er Van Houwelingen beboet voor nepfoto van ministers met nazivlag

Kamerlid Pepijn van Houwelingen van Forum voor Democratie krijgt een boete van 450 euro vanwege het plaatsen van een nazivlag op Twitter. Het Openbaar Ministerie heeft hem die strafbeschikking opgelegd wegens belediging.    ...

Een gerechtelijk dwaling van de hoogste soort.
    Vanwege het belang van de zaak een tweede geval. Eerst het vergelijkingsmateriaal, en in verband met het belang van de zaak, namelijk de staat van de rechtsstaat, veel vergelijkingsmateriaal.
    Nuumer 1, een politicus van Joodse afkomst: (vn.nl, 15-12-2010, uitleg of detail ):

Nummer 2, een universiteitsdocent en prominent twitteraar (meerdere malen overgenomen door GeenStijl) van Joodse afkomst  (Joop.nl, 21-09-2016):

Nummer 3: een internetpublicatie van de NPO, bestuurd door een mevrouw van Joodse afkomst (Joop.nl, 30-12-2019):

Nunmmer 4, een hoogleraar van Joodse afkomst (trouw.nl, 07-09-2020, door Maaike van Houten, uitleg of detail ):
  Vertrekkend hoogleraar Judith Frishman: ‘Met Joden heeft Nederland nooit goed raad geweten, net als met moslims’

Juist nu er zo’n fel debat is over racisme, is het triest dat haar leerstoel jodendom wordt opgeheven, vindt hoogleraar Judith Frishman. Want de geschiedenis van de Joden zegt haar veel over de omgang met zwarten en moslims.

...    Frishman vindt het ‘fascinerend’ de positie van moslims te vergelijken met die van Joden, misschien gaat ze daar nog verder onderzoek naar doen in Cambridge. ...

Nummer 5: een zeer prominent schrijver van Joodse afkomst:

Dan het te vergelijken geval waar het om gaat, dat van een prominent niet-politiek-correcte politicus:

Met als reactie (cidi.nl, 07-12-2021, uitleg of detail ):
  Persbericht: Baudet voor de rechter om zijn Holocaust vergelijkingen

Op 15 december om 13.30 uur zal voor de rechtbank in Amsterdam een kort geding dienen tegen Thierry Baudet, de leider van het Forum voor Democratie. De rechtszaak is aangespannen door het Centraal Joods Overleg, CIDI en een viertal Joodse oorlogsoverlevenden. ...
    Aan de rechter wordt gevraagd een aantal uitingen van Baudet op sociale media, waarin hij de corona maatregelen vergelijkt met de Holocaust, onrechtmatig te verklaren.

En hier is de uitspraak (nos.nl, 23-05-2023, uitleg of detail ):
  Baudet ook in hoger beroep veroordeeld voor Holocaustvergelijkingen

FvD-leider Thierry Baudet had het coronabeleid niet mogen vergelijken met de Holocaust. Dat oordeelt het gerechtshof in Amsterdam.


De voorzieningenrechter oordeelde in december 2021 al dat het Tweede Kamerlid tweets met verwijzingen naar de Holocaust en de aanloop daarnaartoe moest verwijderen. Daarnaast kreeg hij een verbod opgelegd op het gebruiken van beeldmateriaal van de Holocaust in het kader van het debat over de coronamaatregelen.
    De rechter legde hem een dwangsom op van 25.000 euro per dag of per keer wanneer de verboden werden overtreden. ...
    Het hof komt nu in hoger beroep tot dezelfde conclusie als de voorzieningenrechter.

Waarmee de rechtsstaat definitief ten onder is gegaan.
    Of in de termen van het literaire meesterwerk uitleg of detail hierover: "Alle mensen zijn gelijk, maar Joden zijn iets gelijker dan de andere mensen".

Er zijn meer soortgelijke gevallen uitleg of detail , en wel dusdanig veel dat in de mond van de mensen die niet door de politieke-correctheid gecorrumpeerd zijn, de rechterlijke macht bekend staat als "die D66-rechters" uitleg of detail .

Samengevat: de politieke-correctheid vindt dat het mogelijk moet zijn openbare uitingen te verbieden, oftewel: vindt dat openbare uitingen aan regels gebonden moeten zijn, en hanteert daarbij als enige regel of die openbare uitingen al dan niet voldoen aan de meningen van de politieke-correctheid.

En de invloed van de politieke-correctheid, in eerste instantie gevoed door de media, gaat zo ver dat het justitiële apparaat en de rechterlijke macht meegaat in deze definities.

Politieke invulling

Het voorgaande ging over hoe de werking van de neurologie via de psychologie en de sociologie zijn weerslag heeft op de werking van de media. Daarbij is voortdurend gebruik gemaakt van de term "politieke-correctheid".

De term politieke-correctheid is in principe een politiek-neutrale term staande voor "Wat de algemene opinie in de maatschappelijke discussie is" en dat kan dus van alles zijn. In Duitsland voor de Tweede Wereldoorlog was het nazisme de "politieke-correctheid". In het Amerika van na de Tweede Wereldoorlog was virulent anticommunisme de politieke-correctheid.

De tijdens de beschrijving van de werking van de media gegeven voorbeelden zijn van een meer politiek-gekleurde soort, omdat de meest heldere discussies van de politiek-gekleurde soort zijn. En de meest heldere maatschappelijke discussies worden automatisch de meest heldere politieke verschillen.

Zoals gezien is één van de meestgebruikte strijdmethodes van de media in deze maatschappelijke tweestrijd het vermijden van het uitspreken van de inhoudelijke maatschappelijke verschillen, en ze te maskeren met persoonlijke aanvallen gebruik makende van emoties. Zoals dus in het meestgebruikte voorbeeld boven: "Wilders is een fascist", wat dus gaat om het vermijden dat het gaat over de wenselijkheid van de islam.

In bovenstaande is vermeden om de term politieke-correctheid in te vullen om de begrijpelijkheid van de neutrale analyse niet te vertroebelden met de maatschappelijke en politieke oordelen van de lezer, maar bij de gebruikte voorbeelden gebeurde dat dus automatisch, en voor verdere toepassing moet dat dus automatisch toch gebeuren. In feite is dat de volgende stap in de reeks neurologie → psychologie → sociologie → media → politiek .

Die invulling van "politieke-correctheid" wordt dus door de huidige politieke-correctheid ook naarstig vermeden, zo ver gaande als het ontkennen van het bestaan van een politieke-correctheid. Hier een andere veelgebruikte methode uit een eerder geciteerde bron (de Volkskrant, 19-06-2023, column door Sander Schimmelpenninck):
  Laat de invloed van sociale media niet verder reiken dan het riool zelf

... domheid ... extreem-rechts...
    ... vuiligheid ... ellende ... putdeksel ... riool ... riool ...
    ... extreem-rechts...  gevaarlijke propagandist ... extreem-rechtse horden ...
    ... extreem-rechts ... stompzinnige ...
    ... extreem-rechts ...
    ... staatsgevaarlijke extremisten ... putdeksel ... riool ...

Wat hier staat is, afgekort: "Alles wat niet tot de politieke-correctheid behoort, is extreemrechts". Of als men "genuanceerd" wil zijn: "domrechts".
    Bij redelijk hoge uitzondering stond in deze bron, tussen neus en lippen door, ook wat het verschil is tussen politieke-correctheid en extreemrechts:
  ... Daarnaast zijn sociale media in tegenstelling tot televisie internationaal, met als gevolg de ironische globalisering van het extreem-rechtse anti-globalisme.    ...

Waar dus staat wat het verschil is: extreem-rechts is gelijk aan anti-globalisme, en dus is politieke-correctheid gelijk aan globalisme.

Maar "globalisme" is zelf ook weer een afkorting, en eentje die op meerdere manieren ingevuld kan worden, maar de volgende zijn algemeen erkende elementen: vrij verkeer van mensen en goederen, open oftewel geen grenzen, weinig of geen sociale voorzieningen oftewel weinig of geen sociale samenhang, bestuur door elites, geen beperking aan winstvorming en uitbuiting, vrije financiële markten, weinig of geen belastingheffing, enzovoort.
    Andere afkortingen hiervan of synoniemen van globalisme zijn kapitalisme, neoliberalisme, de wetten van de woestijn, en dergelijke.
    En het achterliggende meest fundamentele sociologische verschil tussen globalisme en antiglobalisme oftewel een systeem waarin er wel grenzen en dergelijke zijn, is die van rondtrekker of nomade en thuisblijver of resident.

Met het essentiële sociologisch-economische verschil dat de thuisblijver gewas kan verbouwen en producten produceren, en de rondtrekker of nomade niet. Iets dat deels ook bekend is in de indeling in economische sectoren .

Deze tegenstelling dook niet lang geleden plotseling op tijdens de lock-downs van de coronacrisis, en het verschil tussen "essentiële" en "niet-essentiële" beroepen geformuleerd moest worden. De niet-essentiële beroepen, dat wil zeggen; de beroepen waarvan het functioneren van de maatschappij niet afhangt, dat wil zeggen: de franje-beroepen, dat wil zeggen: de parasitaire beroepen, werden gemakshalve beschreven als alle beroepen die je vanuit huis achter je computer kan beoefenen oftewel de beroepen die de rondtrekker kan beoefenen.

En het is volkomen duidelijk: daartoe behoren ook de media.

Dus de media zijn globalistisch. Of neoliberaal. Of parasitair.

En de "extreemrechtsen" zijn de antiglobalisten, dus de mensen in de essentiële beroepen: boeren, arbeiders, verpleegsters, vuilnismannen, enzovoort. En voor sommigen verrassenderwijs: ook onderwijzers, want geen onderwijzer = kinderen thuis = ouders niet naar werk.

En dat is dus de achterliggende reden waarom de politiek-correctheid het bestaan van een politieke-correctheid ontkent, niet over de opvattingen van die politieke-correctheid wil praten, en het in plaats daarvan heeft over "extreemrechts" en dergelijke.

En het is dus ook de reden achter het "Wilders is een fascist". Want bij globalisme hoort dus integraal "open grenzen" en vrije (im)migratie. En een tegenkracht tegen vrije immigratie is de mogelijkheid dat immigratie negatieve kanten heeft. Bij globalisme hoort de bestrijding van het idee dat immigratie negatieve kanten heeft.

Bij globalisme hoort dus nog sterker de bestrijding van een eventuele werkelijkheid dat immigratie negatieve kanten heeft.

En de tekenen uit de werkelijkheid dat vrije immigratie negatieve kanten heeft zijn overweldigend, in de mate als overweldigend maar kan zijn. Wie wil het nog overweldigender dan achterstands- en criminaliteitswijken in bijna alle Noordwest-Europese steden, en reeksen bomaanslagen met tot in de honderden doden.

Dus moet de campagne tegen het bewust worden en in het openbaar uiten van het bewust zijn van deze overweldigende nadelen van vrije immigratie een overweldigende sterkte hebben.

En dat is de campagne hier aangeduid met "De Gelijkheid der Culturen". De campagne voor de stelling dat vrije immigratie geen nadelen heeft.

Een campagne gevoerd dus op het niveau van een intens beleden ideologie.

De campagne die de media voert is die voor het globalisme en "De Gelijkheid der Culturen", omdat de media, als sociologische groep, behoort tot de groepen die profiteren van de ideologie van het globalisme en "De Gelijkheid der Culturen", en omdat ze parasiteert op degenen die nadelen ondervinden van globalisme en "De Gelijkheid der Culturen". In deze zin is de strijd van de media één van zeer ordinair eigenbelang, de bas/nale psychologie , en omdat het ten koste gaat van anderen, van kwaadaardigheid.

Wat je dus terug ziet in het beledigende en agressieve taalgebruik van veel van haar meest vocale steunpilaren in de media, zoals  J. "Christenhonden" Blokker uitleg of detail , B. "Madurodamgoebbels" Wagendorp  uitleg of detail , S. "Drek, drek, drek" Sitalsing uitleg of detail en S. "Fascistenfluisteraar" Schimmelpenninck uitleg of detail . Ook hier is er een neurotransmitter aan het werk, maar dit keer die van de acetylcholine: ze hebben afkeer van hen die hen hun makkelijke leventje willen ontzeggen. En degenen op wie je parasiteert moet je sowieso gaan haten.
    Zie bijvoorbeeld de universele afkeer bij media en elite van de boerenprotesten, met name de meest vreedzame daarvan:

... : de omgekeerde vlaggen.
     Voorheen hadden de media-mensen als zijnde globalisten een uitgesproken hekel aan de Nederlandse vlag, als zijnde een symbool van een staat dus een symbool van grenzen. Maar die omgekeerde vlag lokte bij hen dit soort reacties uit:

En het is duidelijk waarom: die vreedzame boerenprotesten doet hen herinneren aan het parasitaire karakter van hun leven. "Zonder boeren geen eten", was er op menig boerenspandoek te lezen, en dat beseffen ook media en elite maar al te goed.
    De globalisten.
    Die omgekeerde vlaggen betekenen: "Wij willen jullie geparasiteer niet meer", en dat werd onmiddellijk begrepen.


Al deze dingen, globalisme, vrije(im)migratie, neoliberalisme en parasitisme dient men dus in te vullen in het bovenstaande, daar waar er "politieke-correctheid" staat.

Praktische mogelijkheden

Uit de voorgaand voorgestelde mogelijkheden om iets het media-proces te doen, is het moeilijk kiezen wat de meest praktische is. Als het tot deze beperkt moet blijven, lijkt die van het diploma het meest haalbaar en praktisch. Het werkt tenslotte voor talloze beroepen waarin het gevaarlijk wordt geacht als zulk systeem er niet is. En dat de huidige toestand in de maatschappelijke discussie naar het gevaarlijke neigt, is iets dat, onafhankelijk van de oorzaak, qua spectrum vrij brede aanhang heeft uitleg of detail .

Probleem is wel wat er dan tijdens zo'n opleiding onderwezen moet worden, oftewel wat voor diploma-eisen moeten worden gesteld.

Omdat de maatschappelijke discussie in de eerste plaats discussie is, is het beginnen met de regels voor discussie een logische keuze.

Laten we die voorgesteld worden in het diagram eens bekijken en noteren. De eerste twee opties zijn:

  Can you envision anything that will change your mind on this topic?

If one of your arguments is shown to be faulty will you stop using that argument (with everyone)?

Alletwee de allerminste voorwaarden voor een discussie of dialoog. De reden dat ze er staan is dat met name religieuzen er zich slechts met zeer grote uitzondering aan wensen te houden. We zullen de politikek-correcten geven dat hun geval niet die mate van ernst heeft.
  Are you prepared to abide by basic principles of reason in discussing this topic.

Hier kan ingebracht worden dat de 'basic principles of reason' niet een vaststaand iets is, maar er staan voorbeelden ter illustratie:
  Examples:
• The position that is more reasonable and has more supporting evidence should be accepted as true.
• The person asserting a position bears the onus of demonstrating its truth.

Dat is heel erg algemeen en als hierover gediscussieerd moet worden, is een zinvolle vervolgdiscussie nauwelijks voorstelbaar. Je komt dan op het terrein van "Wat is een bewijs?", oftewel 'Chasing each other in verbal circles'.
    Waarop bij een positief antwoord oftewel een start van de discussie zelf de voorgestelde regels volgen:
  1. Do not introduce new arguments while another argument has yet to be resolved.
2. Do not move on to another argument if it is shown that a fact you have relied upon is inaccurate.
3. Provide evidence for your position or arguments.
4. Do not argue that you do not 'need' evidence.

De eerste twee zijn op deze website al benoemd als retorische trucs - de eerste is "waterval" , meerdere argumenten achter elkaar, en de tweede is "switch" . Beide genoteerd, zoals het merendeel van de rest, na er zelf mee geconfronteerd te zijn.
    Overigens kan regel 2 met enige soepelheid gehanteerd worden, aangezien het aanvoeren van meerdere argumenten niet onjuist is. Dit hangt dus weer af van hoe het gebeurt, oftewel het gezonde verstand.
    Regel 4 staat hier vermoedelijk in verband met de originele christelijke context. Er is een tegenargument mogelijk, ooit geformuleerd door Goethe: "Je hoeft niet in China geweest te zijn om te weten dat de lucht daar ook blauw is".
    Dit is een factor die erg lastig in te passen is in dit soort discussies over discussies: het gezonde verstand . Wat leidt tot 'Chasing each other in verbal circles' is in feite het ontbreken van gezond verstand.
    En één zo'n gezond verstand regel is "Wie beweert, bewijst".
    Wat dus is regel 3.
    En ook regel 3 komt terug in de algemene semantiek, en wel in deze vorm bij Hayakawa (hoofdstuk 4: Extensional and Intensional Meaning):
   

Samenvattend: eigenlijk hangt (bijna) alles om regel 3.

En regel 3 is bekend genoeg. Dat is wat is de wetenschap. Al datgene dat sinds haar opkomst in de westerse wereld zich onderscheid van religies.

Ook dat is natuurlijk al genoteerd op deze website, in diagram-vorm, met vele variaties, hier - met voor op deze plaats geselecteerd deze:

Dit vanwege de nadruk op het tweede essentiële aspect van de wetenschappelijke methode: het is ook een cirkelproces.

En al die tijd dat dit cirkelproces van de wetenschap draait, zeg sinds 1500, is het in een strijd verwikkeld met de andere, oude, manier van denken, die de eerste, zeg, vijfhonderd jaar was die van de religie, en nu, in Europa, die van de ideologie.

Welke strijd is dus de strijd tussen twee cirkelprocessen - deze:


... en deze:

Regel 3 in het schema van hoe een discussie te voeren is gewoon het gebruik maken van de wetenschappelijke benadering van de dingen.

En dit dus voor wat men zou denken wat de logische keuze zou zijn: het leren redeneren oftewel het leren logisch denken.

Dat komt ook van pas in de wetenschap, maar is niet de kern. De kern is de test aan de werkelijkheid. Logisch denken en redeneren is een zeer belangrijk hulpmiddel.

In wat inmiddels voelt als een oertijd, was dat ook in de journalistiek bekend, en is ook nog eens aan de auteur van deze website voorgehouden: de eerste zaken waar een journalist zich op moet richten bij het starten van berichten over een voorval is "De vijf W's": Wie, Wat, Wanneer, Waar en Waarom. Kennis evenzeer verdwenen als het potlood en notitieboekje. Het is allemaal vervangen door "Hoe kan ik mijn door ideologie gedreven mening het beste een air van plausibiliteit geven".

En als de werkelijkheid de belangrijkste factor is, is meteen bekend wat de belangrijkste vijand is: dat is de leugen.

Oftewel: een vermeende representatie van de werkelijkheid die niet de werkelijkheid is.

Het gevaar van de leugen kan niet overschat worden. De leugen is wel bekend als een onwenselijk iets, maar dat is dus onjuist. Het is niet onwenselijk, maar een dodelijk gevaar voor de beschaving.

Met als goede tweede qua dit soort gevaar de contradictie. De meeste leugens zijn wel duidelijk genoeg maar bij sommige is wel enige oplettendheid vereist. Dat is niet het geval bij de contradictie. De contradictie heeft twee elementen, en één van de twee is altijd een leugen. Dus bij een contradictie hoef je niet oplettend te zijn.

En de contradictie is populairder dan men zou denken. In dit ...


... toont de partij rechts contradicties in diverse vormen. De archetypische is 1 + 1 = 3 , maar dat is volgens de regels van het rekenen te herleiden tot 0 = 1 , en dat is volgens de regels van de logica een contradictie: het stelt "waar" gelijk aan "niet-waar".

Wat de afbeelding in feite poogt te illustreren, is de strijd tussen wereld van de alfa's en bèta's waarvan één van de aspecten is de strijd tussen wetenschap en emoties.  Of tussen wetenschap en irrationaliteit. Of tussen de twee cirkelprocessen van denken.

Eén van de elementen van de verbijstering waarmee deze analyse is begonnen, is de frequentie van het voorkomen van contradicties. Een aantal van de meest opvallende is opgesomd hier uitleg of detail . Let eens op hoeveel ervan het element "islam" bevat. Bijna alles wat de politieke-correctheid beweert over de islam is een contradictie, of ertoe te herleiden. En dat is slechts een voorbeeld. Bijna alles wat er beweerd wordt in het kader van het globalisme is een contradictie.

En de al genoemde retorische trucs zijn ingeklede vormen van leugen.

Merk op: we zijn hier nog steeds bezig met regel 3 van het voorgestelde schema voor het voeren van een discussie.

Welk schema werd opgevoerd in het kader van wat te onderwijzen aan degenen die in de media willen gaan werken.

Als je zou veronderstellen dat degenen die nu in de media werken daartoe een opleiding hebben gevolgd, dan zou je denken dat die opleiding opleidt in leugen, list en bedrog. Dat wil zeggen: het huidige toelatingsbeleid selecteert op leugen, list en bedrog, op contradictie, op 1 + 1 = 3 en  2 + 2 = 5 , oftewel het soort mensen rechts in de illustratie, oftewel mensen die goed zijn in emoties en ideologie en dergelijke, ook wel genaamd alfa's.

De omslag van selectie op alfa- naar die op bèta-eigenschappen, hoe zeer gewenst ook, lijkt een onmogelijke zonder bijkomende maatschappelijke veranderingen, die tezamen in de buurt komen van een omslag van de omvang bekend als "revolutie". Een omwenteling.

En die verlopen gewoonlijk niet geleidelijk.

Ook hier komt de algemene semantiek te hulp, in dit geval meer indirect als ideeënbron. Want dit is wat Van Vogt aanneemt als eerste premisse in zijn Wereld van Nul-A: de Aarde wordt bestuurd door mensen die een examen in de regels van de algemene semantiek moeten afleggen, en die regels lijken in hoge mate op de regels van de wetenschap.
    Waarna, natuurlijk ook omdat er een spannend verhaal moet volgen, er een complot tegen deze stand van zaken volgt. Door dit soort mensen :
  Van zo dichtbij gezien had de president de harde ogen van de tuchtmeester en de glimlach van een man die tegen veel mensen tactvol en vriendelijk moest zijn. Zijn lippen waren dun. Hij zag er uit, alsof hij een onderhoud plotseling kon afbreken, of wel degelijk kon zeggen waar het op stond. De man zag eruit als een regent: op zijn hoede, gewend aan het uitoefenen van macht.
Hij zei nu: “Gosseyn, wij zijn mannen die gedoemd zouden zijn eenvoudige posities te bekleden als we de heerschappij van de Machine en de Nul-A filosofie hadden geaccepteerd. Wij zijn hoogst intelligent en bekwaam in elk opzicht, maar er zijn bepaalde meedogenloze eigenschappen in ons karakter, die ons normaal gesproken de weg naar groot succes zouden versperren. Negenennegentig procent van de wereldgeschiedenis werd gemaakt door ons soort, en je kunt er zeker van zijn dat het weer zo zal gaan.”

Dit zijn niet de alfa's van de media, maar de mensen voor wiens belangen de alfa's in de media strijden, al dan niet bewust of gewenst.
    De globalisten van het neoliberalisme, die qua karakter tegen de regels van de redelijkheid en de beschaving zijn.
    Aan welk soort mensen in de maatschappelijke discussie wel gerefereerd wordt, onhandigerwijs, als "de kwaadaardige elite", met termen als "WEF" en "Klaus Schwab", maar waarvan de media-elite zegt dat dat "complottheorieën" zijn en de aanhangers "wappies".

De media-elite is mordicus tegen het soort regels als die van de algemene semantiek, de wetenschap, en het moeten bewijzen van wat je beweert, omdat in hun alfa-geesten het vrijuit kunnen fantaseren en dus liegen over de wereld een veel belangrijker waarde is dan de waarheid en de werkelijkheid, want van waarheid en werkelijkheid is er oneindig veel minder dan van fantasie en leugen en dat is saai.
    Datgene dat uitgebeeld is in de laatste illustratie.

Het idee van een media die zich aan regels gaat houden is van een grote onwaarschijnlijkheid binnen de huidige maatschappelijke consensus.

Aanbevelingen

De gesignaleerde situatie van de media is al ernstig genoeg, maar nog ernstiger qua directe bedreiging is dat vrijheidsbedreigende trends zijn overgenomen door het justitiële apparaat en de rechterlijke macht. Overigens iets dat al begon met de rechterlijke veroordelingen van Centrum-Democraten politicus Hans Janmaat, vanwege zijn politieke standpunten. Meer voorbeelden zijn te vinden hier uitleg of detail .

En sta daar nog eens bij stil: de veroordeling van een politicus vanwege zijn politieke standpunten

Dit tast direct de rechtsstaat aan. En zonder rechtsstaat gaat de beschaving zeker ten onder.

Directe tegenmaatregelen zijn dus gewenst, en aangezien de belangrijkste maatschappelijke organen dus besmet zijn, zal het van de burger zelf moeten komen.

Die lijkt, los van gewelddadigheid, geen wapens te hebben.

Maar dat is schijn.

Ook de burgers hebben het wapen waar de media het meest op moeten vertrouwen: aandacht.

Ontzeg "de media" uw aandacht.

Zeg uw abonnementen op alles dat lijkt op de Volkskrant op. NRC Handelsblad, Trouw, Algemeen Dagblad, Het Parool, enzovoort.

Kijk niet meer naar de publieke omroep.

U kunt zichzelf uitgebreid en veel beter informeren en amuseren via het internet.

Als er weer eens verkiezingen aankomen, stem dan niet op partijen van de politieke-correctheid. Of: stem niet op partijen die niet onmiddellijk de immigratie willen stoppen, niet onmiddellijk stoppen met "inclusiviteit" en andere vormen van wokisme, die zeggen niet te willen samenwerken met de PVV, en dergelijke.

En dat is een breed spectrum, beslaande minimaal VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie, en SGP . Op deze website al lang geleden gedoopt "de politieke oligerachie", later geworden tot "het partijkartel".

U kunt stemmen op partijen die zich expliciet tegen de politieke-correctheid richten, of helemaal niet gaan stemmen. Welk laatste alleen werkt als genoeg mensen dat doen - u wordt dan mede-bewoner van De stad der zienden uitleg of detail .

Het enige dat de politieke-correctheid echt verontrust heeft, is de groeiende stem op de anti-politieke-correcte partijen, en dus is het recept om het snelst iets te doen aan de politieke-correctheid van media, politiek, en overige bestuurders uitleg of detail : het stemmen op anti-politiek-correcte partijen.

Het voorgaande zijn in feite allemaal passieve zaken. Bent u bereid daar voorbij te gaan, kunt u als eerste, bij gelegenheid als u zich in staat voelt spontaan, deze zaken aankaarten in hun omgeving, om te beginnen door anderen te wijzen op de verbale misleidingen, falsificaties, en ronduit hondsbrutale leugens uitleg of detail uitleg of detail waarmee u en dus ook zij geconfronteerd worden. Het concept van de liegende politicus is inmiddels bekend genoeg ... :

... , maar dat van de liegende media ...

... nog lang niet.

Maar het belangrijkste wapen is natuurlijk datgene waarmee wat u leest tot u komt: het internet.

Het internet is een wonder.

Het heeft, eigenlijk zonder dat het iemand als zodanig is opgevallen, revoluties gebracht in de geneeskunde, archeologie en de natuurkunde, om maar een paar gebieden te noemen waarvan men dat het minst zou verwachten.

Een moeder zag een foto van een kind van een kennis, en diagnostiseerde een uiterst zeldzame, en bij het kind nog onontdekte, oogziekte. Omdat haar eigen kind het ook had gehad.

Uit de sociale kring van de auteur: een kind kreeg last van koortsaanvallen, en na diverse consulten op het hoogste niveau kwam de diagnose van de ziekte van Kawasaki, in Nederland onbekend want een redelijk zeldzame ziekte alleen voorkomend bij mensen van Aziatische afkomst. Iets door de arts gevonden op het internet.

De qua discussie volledig vastgelopen disciplines van archeologie en natuurkunde zijn, qua discussie, volledig opgebloeid door het internet.

De media, daarentegen, zijn, na het aanvankelijke enthousiasme, rabiate tegenstanders van het internet geworden uitleg of detail , wat ze beschuldigen van het zijn van een broedplaats van rechts-extremisme, en daarmee zijnde een ondermijning van de beschaving. Uit het eerder gegeven voorbeeld (de Volkskrant, 19-06-2023, column door Sander Schimmelpenninck):
  Laat de invloed van sociale media niet verder reiken dan het riool zelf

... de gevaren van sociale media ...
     het probleem van sociale media ... globalisering van het extreem-rechtse anti-globalisme ...
    ... de vuiligheid van sociale media ... De ellende van sociale media ... het riool ... sociale media ... het riool ...de mores van sociale media ... ons collectieve denken vergiftigd. ...
    ... de voortdurende tapijtbombardementen van extreem-rechts op sociale media ...
    ... een instrument van extreem-rechts ...
    ... staatsgevaarlijke extremisten ... hun waanzin ... putdeksel ... riool ...

Dit is slechts een hoogtepunt in een al één of twee jaar in hevigheid oplopende campagne.
    In bovenstaande kan ook enig gebrek aan zelfbeheersing worden geproefd, wat er handigerwijs ook toe heeft geleid dat de achtergrond van deze ontboezemingen en de motieven van de politiek-correcten in het algemeen onthuld worden:
  ... Daarnaast zijn sociale media ... internationaal, met als gevolg de... globalisering van het extreem-rechtse anti-globalisme. ...

Wat hier en overal elders in de media wordt aangeduid als extreem-rechts, extreemrechts, rechts extreem, radicaal rechts, enzovoort, is eigenlijk maar één ding: anti-globalisme. Met als hoofdmoot daarvan: weerstand tegen vrije (im)migratie.
    En als tweede onthulling:
  ... Soms krijg ik te horen dat ik de gevaren van sociale media te groot maak. Meestal onder verwijzing naar de stompzinnigheid van televisie ...
    Toch meen ik dat het probleem van sociale media anders is. Allereerst is er het praktische verschil, dat het heel moeilijk is om een televisiezender te beginnen, laat staan het medialandschap te domineren. Sociale media hebben ervoor gezorgd dat iederéén zijn domheid aan anderen op kan dringen en alle filters en toetredingsbarrières zijn weggenomen. ...

Waar eigenlijk zonder omhaal staat dat het grote euvel van de sociale media is dat ze de censuur uitgeoefend door de reguliere media ondermijnd heeft - het internet is ...

... in plaats van dit:

Tussen twee haakjes: in dit soort stukken wordt bijna altijd de term "sociale media'" gebruikt, terwijl, als het op wat meer detail aankomt, het volkomen duidelijk is dat men het hele internet bedoelt.
    Samengevat: de misdaad van het internet is dat het de censuur door het globalisme heeft ondermijnd.

Of, want dat is bijna synoniem: de misdaad van het internet is dat het de censuur door de politieke-correctheid heeft ondermijnd.

En de media hebben zich tegen het internet gekeerd op een toon in het bereik van afkeuring tot afschuw uitleg of detail .

Waaarbij de censuur van de media dus precies het probleem is dat hier is aangekaart, en waarvoor oplossingen zijn gezocht en aangedragen.

Dat probleem dus zijnde het spiegelbeeld van ...
      ... de voortdurende tapijtbombardementen van extreem-rechts op sociale media ...

... oftewel:
   De voortdurende tapijtbombardementen van extreem-politieke-correctheid op de mainstreammedia.

Dat "de media" zich tegen het internet, dat wonder van verbreding van de communicatie, gekeerd hebben, bewijst kwaadaardigheid.

U kunt kunt zich ook roeren op het internet, bijvoorbeeld op de door de elite zo intens gehate sociale media (grotendeels doelend op Twitter), of, in ultimo, dingen doen als het maken van deze website is. Voorbeelden zijn de activiteiten van VizierOpLinks of recent die van Sander van Dam, die dit soort dingen publiceerde op Twitter ... ::

... , en daar dat dit soort reacties op krijgt:

Voor deze website bestaat er het plan om er een wiki-achtige versie te maken, waar iedereen aan kan bijdragen, mits die zich op één of andere wijze voldoende gekwalificeerd heeft (de in ontwikkeling zijnde plannen worden genoteerd hier uitleg of detail ). Tot dan kun u dat doen via een reactieformulier uitleg of detail . Voorlopig zal deze website op dezelfde voet als voorgaand en omgevend voortgezet worden.

Hoe het met de beschaving verder gaat, is een kwestie van voorspellen, en voorspellen is, zoals bekend, moeilijk, vooral het voorspellen van de toekomst.

Wie de behoefte blijft voelen, kan wat grasduinen in de sciencefiction, voorbeelden zijn gesuggereerd hier . Het kan worden de weg van Robocop en Terminator, of die van I, Robot en Foundation.


Naar Alg. semantiek, inleiding  , of site home  .

30 jun.2023