Bronnen bij Culturele gelijkheid, creolen: racisme, beschuldigingen

De onderstaande voorbeelden van beschuldigingen van racisme door creolen komen uit de algemene verzameling van dit soort beschuldigingen uitleg of detail , waarin ook blanken en moslims een belangrijke rol hebben. Creolen bewegen zich minder op het vlak van schrijven over de maatschappij, in lijn met hun algemene voorkeuren voor de diverse maatschappelijke activiteiten uitleg of detail .
 
Je kan wel zeggen dat de beweging in Nederland serieus is gestart met de acties tegen Zwarte Piet, onder leiding van een Antilliaan genaamd Quinsy Gario en een Ghanees die zich "Kno'Ledge Cesare" uitleg of detail noemt oftewel: "Kennis Keizer". Intellectueel geïnspireerd door de Surinaamse Philomena Essed uitleg of detail , weinig bekend buiten dit soort kringen maar in haar eentje zo'n beetje de hele creoolse intellectuele wereld in Nederland, met als belangrijkste boodschap "Blanken zijn racisten" (voor ze naar de natuurlijke habitat voor dit soort beschuldigingen, Amerika, verhuisde).
 
De argumentatie achter deze stelling is universeel dezelfde, hoewel soms anders verwoord en ingeleid: "De blanken zijn rijker dan de zwarten, alle culturen en etnieën zijn gelijk, dus de blanken zijn racisten". Met daar tussenin meestal nog diverse tussenstappen. En meestal omhult met rassentheorieën omtrent zaken die via de genen en cultuur al honderden jaren doorgegeven zouden zijn, wat men meestal afkort tot de termen "slavernij" en "kolonialisme".

Merk overigens op dat niemand maar dan ook werkelijk niemand van de genoemde mensen en hun medestanders zich bevrijd hebben van dit racisme door zich te begeven naar het continent waar dit racisme absoluut afwezig is en wat het continent van origine is: Afrika. Het is zelfs andersom: inwoners van Afrika halen de meest dodelijke toeren uit om zich maar te kunnen voegen onder de rangen der racisten in Europa (Amerika is onbereikbaar vanwege de oceaan). Dus fenomenologisch gaat er iets ernstig mis tussen de theorieën van deze creolen, in combinatie op deze website ook wel aangeduid als "negers", en de praktijk van de werkelijkheid.

Desalniettemin: zodra een creool ook maar enigszins een positie heeft bereikt dat zijn of haar stem in de media gehoord wordt, verheft zich een "krijsend gehuil" dat in die ene term is samen te vatten "Racisme!!!". En het lijkt ook zo te zijn dat naarmate het creoolse individu meer bevoordeeld en voorgetrokken is, het gekrijs luider wordt "Ik wordt iedere dag voor kankernegerin uitgemaakt!"

Hier een verzameling voorbeelden van deze houding, gemaakt naar aanleiding van het overschrijden van het niveau van dit soort uitingen dat in medio 2015 het bon ton is geworden om Nederlanders van racisme te beschuldiging, bijvoorbeeld in de vorm van "etnisch profileren", staande voor het feit dat ongeveer 80 procent van de misdaad in Nederland gepleegd wordt door etnische niet-Nederlanders.

De volgorde is min of meer chronologisch zoals in de al genoemde complete verzameling - de frequentie en ernst waarmee beschuldigingen geuit worden neemt dan ook voortdurend toe. Het commentaar is uit de bijbehorende tijd (de Volkskrant, 06-01-2010, van correspondente Linda Otter):
  Zwarte Italiaan ‘is vast een illegaal’

Pap Khouma is een modelburger, die vijf talen spreekt – ook Italiaans. Maar hij is zwart. Dan is Italiaan zijn moeilijk, schreef hij in de krant la Repubblica.


Wie 25 jaar lang vernederende opmerkingen hoort, kan twee dingen doen, zegt Pap Khouma, een Italiaanse schrijver van Senegalese afkomst. Of je negeert ze om niet helemaal gek te worden. Of je ziet overal een racistische opmerking in, en dan ben jij degene met de vooroordelen.
    Khouma (52) is Italiaans staatsburger. Hij woont sinds 1984 in Milaan, en heeft al vijftien jaar de Italiaanse nationaliteit. Hij is, zou je zeggen, een echte voorbeeldallochtoon, en is helemaal ingeburgerd. Hij spreekt, naast vier andere talen, vloeiend Italiaans.
    En toch wordt hij voortdurend geconfronteerd met onbenul, vooroordelen of gewoonweg discriminatie, schrijft Khouma in het dagblad la Repubblica in een lange brief, getiteld: Ik, zwarte Italiaan, en mijn dagelijkse leven vol obstakels. Want Khouma mag het Italiaans staatsburgerschap hebben gekregen, hij wordt door zijn zwarte huid nog altijd als vreemdeling beschouwd. En dus vraagt hij: ‘Hebben jullie enig idee wat het betekent om zwart te zijn in Italië?’
    Zijn buren lieten hem bij de eerste ontmoeting weten dat ze geen tasjes wilden kopen. De gedachte: een zwarte, dat moet een straatverkoper zijn. Ambtenaren stellen zich niet altijd tevreden met zijn identiteitskaart, ze vragen om zijn verblijfsvergunning. Als Khouma zegt dat hij die niet heeft – hij is tenslotte Italiaan – worden ze agressief. Hoe ben jij dan aan deze identiteitskaart gekomen? vragen ze wantrouwig. En: Begrijp jij wel Italiaans?   ...

Standaardreacties van mensen die geconfronteerd worden met zaken die niet kloppen met hun verwachtingen, in de psychologie cognitieve dissonantie geheten. In Afrika zou hetzelfde gebeuren met een blanke als de sociale positie dezelfde is.
    Beslist geen racisme, dus. Dit geval is gewoon de grote uitzondering.

Het gebruik van de racisme-beschuldiging neemt, door het integratiedebat, sterk toe, vaak zelfs in rabiate termen. Hier een wat geserreerder voorbeeld (Volkskrant.nl, Opinie, 15-05-2009, door Amanda Kluveld):
  Wanneer ben je een racist?

...   Als ik Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje had gelezen voordat de discussie erover losbrak, had ik nooit gedacht dat deze roman voor enige ophef zou zorgen.
    Ik zou al helemaal niet hebben verwacht dat het boek racistisch, seksistisch en kwetsend voor vrouwen zou worden genoemd. Toch gebeurde dat onder andere afgelopen woensdag bij Pauw & Witteman door antropologe Irma Accord.
    Accord vindt dat de Bijlmer in de roman niet positief wordt afgeschilderd, maakt zich druk over personages in het boek die domme opmerkingen maken over zwarten en geeft aan dat het ernstig is als je met humor anderen kwetst. Zelf is ze niet gekwetst, ze spreekt voor andere gekwetsten die geen toegang tot de media hebben.
    Kennelijk bestaat er in de Bijlmer een onzichtbaar maar groot leger van gekwetsten dat zich stilletjes zit te verbijten onder het lezen van de roman die de Gouden Uil heeft gewonnen. Gelukkig is Accord daar. Zij zegt het wel even tegen Vuijsje: uw boek is racistisch.
   Accord spreekt voor de tienermoeders waar ze mee werkt, voor jongeren die kwetsbaar zijn. Wat betekent dat kwetsbaar zijn in dit geval, vroeg Vuijsje belangstellend. Als je jong bent, ben je kwetsbaar, antwoordde Accord. Dan is iedere jongere overal op de wereld kwetsbaar, zei Vuijsje. Daar had hij een punt.
   Maar in de ogen van Accord werd zijn boek er niet minder racistisch om. Feitelijk vindt Accord dat de karakters in Vuijsjes boek anders zouden moeten spreken, denken en voelen en wel op zo’n manier dat zij tezamen zouden kunnen figureren in een boek dat gebruikt kan worden voor de empowerment van tieners in de Bijlmer. Maar gelukkig heeft zij niet de macht over zijn verhaal. Dat weet zij zelf ook. Daarom spreekt zij er een vloek over uit: de roman is racistisch.   ...

Het gebruik van de racisme-beschuldiging neemt zelfs dusdanig toe, dat de kracht er een beetje vanaf gaat. Uit hetzelfde artikel:
  De term racisme is behoorlijk aan inflatie onderhevig. Pas hoorde ik een jonge socioloog in een welingelicht gezelschap spreken over ‘de racistische website GeenStijl’.
    Ik vroeg geïnteresseerd naar het waarom van deze kwalificatie en toen kreeg ik als antwoord dat iedereen racistisch is. Maar als dat zo is, waarom zou je dan uitsluitend GeenStijl expliciet racistisch noemen?, wilde ik weten. Een antwoord bleef uit. Mijn vraag werd als niet relevant afgedaan.
    Ik had sterk het gevoel dat men vond dat ik naar de bekende weg vroeg. Alsof al lang en breed door een commissie van wijzen was vastgesteld dat GeenStijl racistisch is en dat ik als enige de officiële berichtgeving daarover had gemist.
    Pas ontstond er in het Parool enige commotie rond een column van Prem Radhakishun, die zijn medecolumnisten Theodor Holman en Max Pam racisten noemde. Hij typeerde ze ook als ‘vieze vuile teringlijders’ maar dat was volgens mij vooral ter ondersteuning van dat ‘racisten’.      Prem voelt kennelijk ook wel dat de term racist door veelvuldig onterecht gebruik wat is uitgehold en dat er wat meer scheldwoorden nodig zijn om deze nog een beetje met kracht bij de ontvanger te laten aankomen. Waarom Holman en Pam nu precies racisten zijn, is mij niet duidelijk geworden.    ...

Het afwijkende geluid van Amanda Kluveld verdween niet lang hierna uit de Volkskrant.

Terug naar de standaard (de Volkskrant, 21-06-2011, van verslaggeefster Lidy Nicolassen):
  Interview | Voetbalcommentaar zit vol stereotyperingen

Surinamer scoort niet: te klein, Latino wel: door z'n ego

Racistische taal gebruikt de blanke commentator bij gekleurd voetbal niet. Toch zit, leert een studie, het vooroordeel diep.

Voetbalcommentatoren praten in stereotypen, hardnekkige etnische stereotypen. Surinamers zijn sterk of juist klein van stuk, Latino's vooral uit op eigen gewin. En Marokkanen? Die blijken in het voetbalcomentaar hele gewone Nederlanders.
    Race, etnicity and the sportmedia heet het proefschrift van Jacco van Sterkenburg (34) waarin deze bevindingen staan. Van Sterkenburg keek in het seizoen 2007/2008 oeverloos naar voetbal op tv. RTL Voetbal, toen met stip het meest populaire voetbalprogramma, omdat de NOS de voetbalrechten kwijt was. Maar veel maakt het niet uit, zegt Van Sterkenburg, die 27 juni in Utrecht promoveert. De voetballers in Nederland zijn extreem etnisch divers, de commentatoren extreem etnisch homogeen. Of ze nu bij RTL zitten of bij de NOS, voetbalcommentatoren zijn blanke mannen. En die etnische journalistieke samenstelling is niet veranderd.

Met uitzondering van Humberto Tan.
'Ja, maar hij praatte vooral de wedstrijden aan elkaar. Hij zei weinig over de spelers zelf, dat deden de commentatoren. Twee etnische groepen sprongen er uit: Surinamers en Latijns-Amerikanen. Niet dat commentatoren racistische taal gebruiken, of expliciete opmerkingen maken. Het zit hem veel meer in de triviale dingen. Ze vallen je op als je echt gaat luisteren en analyseren.'    ...

Kortom: eigenlijk is er geen racisme, dus maak je het gewoon:
  Bijvoorbeeld?
'Surinamers worden veel meer dan gemiddeld geduid in fysieke termen. Ze hebben een krachtig lichaam, zijn snel of bijvoorbeeld juist klein van stuk.

Zo ... zou dat allemaal niet waar kunnen zijn? American football, basketbal - zeer fysieke sporten, en gedomineerd door creolen.
  De Latijns-Amerikaanse voetballer is dus een ego-tripper.
'De commentatoren duiden hem als een speler die te veel voor het eigen succes gaat. Hij is niet tactisch. De tactische en cognitieve kwaliteiten van deze speler worden vaker negatief dan positief beoordeeld. Ook dat is een bestaand stereotype: de Latino is irrationeel, iemand die emotioneel reageert. En dat zie je terug in het voetbalcommentaar. Hij heeft geen oog voor het team maar hij gaat voor het eigen succes.

Iets dat iedereen met zijn eigen ogen kan waarnemen als de werkelijkheid. De commentatoren doen dus niets bijzonders - ze beschrijven der werkelijkheid. Een werkelijkheid die de socioloog niet bevalt.
    Waarna hij zijn eigen aanpak onderuit haalt:
  En de Marokkanen? Op het veld ook niet de meest geliefde etnische groep?
'In het algemeen worden Marokkanen in de media negatief afgeschilderd, maar in het voetbalcommentaar vind je daar niets van terug. Zij worden net zo besproken en geduid als alle andere groepen, dus met stereotypen die voor alle voetballers gelden. Nederlanders of Marokkanen, in het voetbalcommentaar is er geen verschil te ontdekken.'

En terug naar de politiek-correcte kerk, dus maar ...
De volgende is relevant op twee plaatsen (Volkskrant.nl, 31-10-2011, ANP/Redactie):
  Voorzitter parlement Curaçao: Wij moeten Mauro opnemen

’Nederland is een racistisch land aan het worden’

Curaçao moet de 18-jarige Angolese jongen Mauro Manuel opnemen als Nederland hem uitzet. Dat zegt de voorzitter van het Curaçaose parlement Ivar Asjes.
'De zaak Mauro Manuel maakt duidelijk dat Nederland een racistisch land aan het worden is. Wij willen aan de hele wereld duidelijk maken dat er in het koninkrijk ook landen zijn, zoals Curaçao, die niet racistisch zijn', aldus Asjes.   ...


Om te brullen, natuurlijk. Want die uitnodiging van de heer Asjes, zie zijn staatsieportret rechts, was er natuurlijk van zijn lang zijn leven nooit gekomen als Manuel Mauro de naam Zhang Hu Li of Albdelkadr el Belhaj had gehad ...
    Oftewel: naast een onterechte beschuldiging van racisme, doet de heer Asjes zelf aan de meest platte vorm ervan.


Een voorbeeld van één van de grote eigenaardigheden van het racisme-debat: zwarten mogen zich wel voordoen als blanken, maar blanken niet als zwarten (de Volkskrant, 16-01-2012, column door Merlijn Schoonenboom, correspondent in Berlijn):
  Omstreden affiche in Berlijn straalt sullig provincialisme uit

Alsof er in Duitsland geen immigranten zijn

Fotobijschrift: Het affiche van de theatervoorstelling Ich bin nicht Rappaport, met de zwart geschminkte blanke acteur Joachim Bliese.

De theateraffiches met een zwart geschminkte blanke acteur hangen al weken in het centrum van Berlijn, in metrostations en op straat. Afgelopen dagen stak er ineens een storm van protest op over de poster. 'Racisme', klinkt het. Die verontwaardigde reactie is gretig opgepikt door alle media.
    Op de posters is de bekende Berlijnse cabaretier Dieter Hallervorden (76) te zien, met naast zich acteur Joachim Bliese, wiens volledige gezicht zwart is geschminkt. Samen spelen ze het theaterstuk Ich bin nicht Rappaport, over twee oudere mannen, een blanke en een zwarte, die op een bankje in Central Park, New York het leven overpeinzen. Het is de Duitse bewerking van een bekend stuk van de Amerikaanse schrijver Herb Gardner uit 1984; in 1996 werd het stuk verfilmd, met in de hoofdrollen Walter Matthau en Ossie Davis.    ...
    Het theater van Hallervorden reageerde verrast op de kritiek. Er is geen sprake van een grap over de 'zwarte medeburger', onderstreept het. De reden voor de zwarte schmink is een praktische: er zou in heel Duitsland geen geschikte zwarte acteur te vinden zijn. Het theater hanteert daarmee een artistiek argument: het gaat om de juiste acteur voor dit stuk, niet om diens huidskleur.    ...

Tja, dat geldt voor de de meest omstandigheden, in de kunst: kwaliteit voor alles. Behalve als er kleur in het spel is - dan is alles waarin de gekleurde niet begunstigd wordt al razendsnel racisme ... Vooral bij Nederlandse (semi)intellectuelen, die de obscene bevoordeling van de gekleurde in Nederland gewend zijn:
  Het is dan ook geen racisme dat de poster zo absurd maakt. Het affiche straalt vooral een verbazingwekkend sullig provincialisme uit, dat echter naadloos aansluit bij de denkwereld van veel Duitsers.
    In de Berlijnse metrostations hangt deze week ook een poster van de Franse filmkomedie Intouchables. Daar gaat het eveneens over de onverwachte vriendschap tussen een arme zwarte en een rijke blanke man, en over de vooroordelen die erbij horen. Op die poster wordt het thema modern verbeeld, je ziet dat het gaat over Parijs anno 2012.
    Het verschil tussen deze twee affiches is ook een maatschappelijk verschil: Duitsland kent evenals Frankrijk een grote groep immigranten, maar het is prima mogelijk om in een Duitse stad te leven en net te doen alsof die groep er niet is. Meer nog dan in Frankrijk en Nederland vormen 'Duitsers' en 'migranten' gescheiden werelden. Onder de ambtenaren op straat, zoals conducteurs, zie je nauwelijks migranten.

Indien waar, een uitstekende zaak: willen immigranten hun eigen soort gezichten zien, dan is daarvoor een snelle en voor de hand liggende oplossing: het land van oorsprong. Daar zijn ze volstrekt dominant, en zelfs de baas. Ook het goede recht van de Duitsers - en de Nederlanders.
 
In Amerika is er anti-zwart racisme geweest. Dat is al enige tientallen jaren overschaduwd door het anti-blanke racisme van de zwarten, die daartoe als belangrijkste wapen de onterechte beschuldiging van racisme hanteren (de Volkskrant, 22-03-2012, van correspondent Arie Elshout):
  Was het moord of noodweer?

Geweld uit zelfverdediging mag sinds 2005 in Florida, maar de wet heeft echter onvoorziene gevolgen. Een burgerwacht schoot een vermeende dief dood; vervolging wordt lastig.


Een wet in de Amerikaanse staat Florida die burgers het recht geeft geweld te gebruiken uit zelfverdediging, staat ter discussie nadat een burgerwacht een jongen van 17 heeft doodgeschoten. De schutter zegt uit noodweer te hebben gehandeld, de ouders van het slachtoffer spreken van moord.
    De schietpartij deed zich op 26 februari 's avonds even na zevenen voor in Sanford, een buitenwijk van Orlando. Volgens Benjamin Crump, de advocaat van de ouders, had Trayvon Martin, een zwarte middelbare scholier, in een winkel wat spullen gekocht.
    Het regende, hij trok de capuchon over zijn hoofd en ging op weg naar huis. Hij had een mobiel in zijn zak en belde via een headset met zijn 16-jarige vriendin. Toen hij door een omheinde woonwijk liep, werd hij volgens de advocaat ineens gevolgd door George Zimmerman, een 28-jarige Spaanstalige blanke burgerwachtvrijwilliger.
    De vriendin zegt dat Martin zei dat iemand hem volgde. Zij spoorde haar vriend aan weg te rennen. Hij deed dat uiteindelijk, maar werd ingehaald. De vrouw hoorde hoe Martin vroeg: 'Waarom volg je me?' Een stem zei: ' Wat doe je hier?' Daarna viel de headset en werd het contact verbroken.   ...

De omstandigheden zijn volkomen helder: de kennelijk meer welgestelde wijk in Florida was omheind, vanwege geworden, vanwege de als decennia steeds sterker toenemende criminaliteit in dit soort Amerikaanse steden -criminaliteit voornamelijk van zwarte en latino oorsprong. En binnen de omheining lopen er bewakers rond. Wie zo'n wijk binnenkomt en voldoet aan het gebruikelijke daderprofiel, mag op aandacht van de bewaking rekenen. Wie wegloopt indien aangesproken door de bewaking, is bijzonder dom bezig. Het geeft de bewaker geen recht op schieten, maar er zijn verzachtende omstandigheden.
    Maar dit is niet waar het hier om gaat. Het gaat hier om de reactie binnen de Amerika zwarte gemeenschap, die zich massaal achter het slachtoffer heeft geschaard. Niet omdat hij slachtoffer is, maar omdat hij een zwart slachtoffer is. Zodanig massaal, dat de zwarte Amerikaans president Obama zich gedwongen voelde om uit te spreken dat "Indien ik een zoon had gehad, zou hij er zo uit hebben gezien" (dat 'zo' slaat op het beschaafde voorkomen van de jongen). Een puur racistische opmerking, natuurlijk. Je ziet Obama nog aarzelen voordat hij de woorden uit - kennelijk beseffende dat er hier iets fout gaat - ernstig fout.
    Het is allemaal racisme: de zwarte gemeenschap is totaal niet geïnteresseerd gebleken voor welk lelieblanke slachtoffer van welke misdaad gepleegd door een zwarte dan ook - al dan niet beschaafd of weerzinwekkend pokdalig eruit ziend. Nooit is hierover een woord van protest gehoord, door de zwarte gemeenschap. Terwijl die zwarte criminaliteit toch de reden is van het ontstaan van omheinde wijken in heel Amerika, daar waar er veel menging is. 
    En hiermee komen ze weg, door het hanteren van de beschuldiging van racisme, zodra er ook maar enigszins iets negatief wordt gezegd of geconstateerd over zwarten. Zodat het van zijn lang zal zijn leven niet beter zal worden.

Een paar dagen later een bericht met bevestigingen (de Volkskrant, 24-03-2012, van de buitenlandredactie):
  Obama: dood tiener tot op de bodem uitzoeken

De Amerikaanse president Barack Obama heeft zich vrijdag voor het eerst gemengd in de discussie rond een burgerwacht die in Florida een ongewapende zwarte tiener doodschoot. Hij beloofde het incicident rond Trayvon Martin (17) 'tot op de bodem' uit te zoeken.   ...

Wat absoluut niet zal gebeuren, want tot de bodem hoort de reden waarom die wijk in Florida, net zoals talloze andere, omheind is en de reden dat er burgerwachten rondlopen: de gekleurde misdaad.
  Daarnaast liet een geëmotioneerde Obama tegen de ouders van de jongen weten: 'Als ik een zoon zou hebben, zou hij eruit zien als Trayvon.'

Onverdund racisme.
  Tussentitel: Miljoenen tekenen petitie om schutter alsnog te vervolgen

Net als dit. Geen traan laten de zwarten voor de talloze onschuldige slachtoffers, over de hele wereld, die hun mede-gekleurde hoodies hebben gemaakt.
    En tenslotte werd dit alles nog vergezeld van een gruwelijke gotspe, al in bewegende beelden van de demonstratie te zien:

Wat je dus met het grootste gemak kan omkeren: No peace, no justice: zolang jullie je hoodies op de gewone burgers blijven afsturen, hoef je niet te rekenen op clementie.

En ook in Frankrijk wonen tegenwoordig gekleurde immigranten, en ook in Frankrijk is het racisme van de beschuldigingen van racisme dus sterk toegenomen (de Volkskrant, 12-04-2012, AP):
  Staat aangeklaagd wegens racisme

De advocaten van 15 Arabische en zwarte Fransen hebben dinsdag een rechtszaak aangespannen tegen de Franse staat. Die zou zich schuldig hebben gemaakt aan racisme. Volgens de 15 klagers werden ze onevenredig vaak gecontroleerd door de politie. Ook werden ze gefouilleerd vanwege hun huidskleur. ...

Waarop de Franse staat een rechtszaak zou moeten aanspannen tegen deze lieden, die zich presenteren als vertegenwoordigers van gekleurde immigranten, op grond van de zware oververtegenwoordiging van gekleurde immigranten in overlast en misdaad.

Zoals elders gezien is tegenwoordig het racisme voornamelijk een gekleurde zaak - iets waar ze mede mee wegkomen door beschuldigingen van racisme in de richting van degenen die het gekleurde racisme constateren (de Volkskrant, 03-05-2012, door Pauline Kleijer):
  Wet van de wielerkoers

Ruben Östlund maakte in thuisland Zweden veel los met de in de ogen van zijn critici racistische film Play, hoewel die in feite gaat over groepsdwang, niet over huidskleur.


'Wat me aantrok in het onderwerp van Play', zegt Ruben Östlund. 'Nou, ik had meteen het gevoel dat het iets was waar we liever niet naar kijken. Of niet naar durven te kijken.'
    Dat is typisch Östlund. De Zweedse regisseur richt zijn camera graag op lastige situaties. Waar anderen wegkijken, blijft hij gefascineerd observeren. Juist om de vinger op de zere plek te leggen: dit is wat mensen doen wanneer ze in het nauw komen.
    Voor zijn nieuwe film Play baseerde Östlund (1974) zich op een ware geschiedenis. In Göteborg was een groepje jongens opgepakt dat stelselmatig andere kinderen beroofde, op een slimme, omslachtige en vrijwel geweldloze manier. Meer dan veertig zaken kwamen aan het licht. Pikant detail: alle daders waren zwart, alle slachtoffers blank.   ...

Niks geen pikant geval: dit is de nieuwe werkelijkheid: racisme zit voornamelijk bij gekleurden, en met name bij creolen uitleg of detail . Zoals meestal gaat het ook gepaard met beschuldigingen van racisme aan degene die het constateert. In dit geval was het zelfs deel van de modus operandi:
      'Dat is natuurlijk een controversieel beeld', zegt de regisseur. 'Juist daarom wilde ik het onderzoeken. Wat bleek: al waren de daders pas een jaar of twaalf, ze wisten precies hoe ze met het stereotiepe beeld van de allochtone jeugd in Zweden konden spelen. Ze gebruikten dat heel handig.'
    Play is een fictiefilm, maar Östlund - die veel research deed en zowel met de daders als de slachtoffers sprak - hield zo veel mogelijk vast aan de werkelijke gang van zaken. Een reconstructie, zo zou je de film kunnen noemen. De berovers lokten hun slachtoffers met een smoes in de val, waarna een uren durend kat-en-muisspel begon. Pas op het laatst sloegen ze toe. Ze verdeelden de rollen: een good cop stelde de slachtoffers gerust, een bad cop maakte ze bang.

En veel van de beschuldigingen komen natuurlijk van de multiculturele elite, hoewel het er niet bij staat:
   'Al vrij snel werd ik ervan beschuldigd dat ik een racistische film had gemaakt of dat ik op zijn minst racisten in de kaart speelde met mijn verhaal over die zwarte jongens die crimineel zijn. (...)'

Maar daarover gaat de hele lange verzameling van Racisme . Overigens staat daar ook waarom het voor negers zo makkelijk is om met "Racisme!" te schermen: ze geloven dat ze zelf niet aan racisme kunnen doen .

Een voorbeeld dat de potentie heeft om klassiek te worden (de Volkskrant, 22-05-2012, van correspondent Kees Broere):
  Kunstwerk 'Zuma de Speer' splijt Zuid-Afrika

Tussentitel: Ontblote president in Lenin-pose zou 'grof, wreed, racistisch' zijn

'Als dit kunst is, dan weet ik niet wat een belediging is.' Voor Jeff Radebe, de minister van Justitie in Zuid-Afrika, is de zaak helder. Een schilderij van de blanke kunstenaar Brett Murray dient van de muur gehaald te worden. Niet alleen toont het president Jacob Zuma met ontbloot geslacht, het zou ook racistisch zijn.
    Sinds begin deze maand is het kunstwerk te zien in galerie Goodman in Johannesburg. Zuma, de man om wiens seksuele activiteiten veel te doen is geweest, staat levensgroot afgebeeld in een pose die is ontleend aan de vroegere Sovjetleider Vladimir Lenin. Maar het schilderij, dat De speer heet, laat dus ook nog iets anders zien.   ...

Die Jacob Zuma is al lang bekend als een weerzinwekkend potentaat. Met de bijbehorende Dominique Strauss-Kahn neigingen. Dat wie dan ook dat op die manier aan de kaak stelt, heeft totaal niets met racisme te maken. Degenen die die term inbrengen zijn keiharde racisten.

Vervolg (de Volkskrant, 23-05-2012, van correspondent Kees Broere):
  'De speer' van Zuma wordt na bekladding 'De smeer' van Zuma

Het controversiële schilderij De speer, waarop de Zuid-Afrikaanse president Jacob Zuma met ontbloot geslacht staat afgebeeld, is dinsdag beklad. Twee mannen, van wie onduidelijk is of zij samenwerkten, brachten rode en zwarte verf op het doek aan. In de Zuid-Afrikaanse volksmond heet het doek al De smeer.
    Het schilderij werd door particuliere bewakers in Galerie Goodman in de zakenhoofdstad Johannesburg in de gaten gehouden. Toch slaagden twee mannen, een volgens ooggetuigen wat oudere blanke en een jongere zwarte, erin het doek te bekladden. De blanke man zette met een kwast een rood kruis door zowel het gezicht als het geslacht van Zuma. De ander smeerde met zijn handen het doek verder zwart.   ...
    ... De bewakers van het doek zouden, zo meldde een BBC-correspondent ter plekke, de zwarte vandaal fysiek veel grover hebben behandeld dan de blanke man.   ...

Natuurlijk: als een gekleurde en een blanke precies hetzelfde krijgen, en het is positief, krijgt de gekleurde altijd te weinig, en is het negatief, krijgt de gekleurde altijd te veel.

Kijk maar (de Volkskrant, 23-05-2012, AP):
  Knecht schuldig aan moord

Een rechtbank in Zuid-Afrika heeft een zwarte boerenknecht dinsdag schuldig bevonden aan moord op de blanke racist Eugène Terre'Blanche. ... Ze hadden volgens de rechter ruzie over geld, niet over 'politieke overtuigingen'.

Vermoordt een blanke een zwarte, is het per definitie wegens "politieke overtuigingen". Denk maar aan het geval "Kerwin Duinmeijer" uitleg of detail .
 
Omdat het toch ook ergens anders geplaatst wordt, hier ook de vermelding van een standaard creools geval (de Volkskrant, 27-03-2014, door Henk Müller is opinieredacteur van de Volkskrant. Mitchell Esajas (1988) studeerde Sociale en Culturele Antropologie en Business Administration aan de VU. Hij werkt als programmamanager aan de UvA en is oprichter en voorzitter van New Urban Collective):
  Twistgesprek | Henk Müller met Mitchell Esajas

'Wat Wilders heeft gedaan is ook een zegen'

De ophef over de uitspraken van Geert Wilders toont dat Nederland niets van racisme moet hebben. Maar is dat nou wel zo?

...
Maar er is toch een Marokkanenprobleem? Al die aanhangers van Wilders hebben het bij het verkeerde eind?
'Er is een probleem met criminele jongeren en dat probleem moet je aanpakken. ...'

U geeft toe dat er een probleem is. U komt nu vast met een begripvolle verklaring.
'Ik wil het niet over Marokkanen hebben, want etniciteit verklaart niets. En ja, ik heb verklaringen. Het gaat om gebrek aan onderwijs, om ouders die hier met een half been in de samenleving staan, om slechte kansen op werk.
    Zulke factoren leiden tot criminaliteit, dat zie je overal ter wereld. Als je 'Marokkaans' koppelt aan criminaliteit is dat racistisch, en dat doet Wilders.'    ...

Stelling 1 van Esajas: "De criminaliteit van Marokkanen is slechts een beperkte deel van de groep en mag je op geen enkele wijze betrekken op iedereen van die groep". Wat hij daarmee natuurlijk ook bedoeld is dit: "De criminaliteit van creolen is slechts een beperkte deel van de groep en mag je op geen enkele wijze betrekken op iedereen van die groep".
    Oké, we stappen een stukje verderop in het interview:
  Nederland is toch helemaal niet zo racistisch. Kijk maar naar de algemene afkeuring van Wilders' uitlatingen.
'In Nederland bestaat wel degelijk alledaags racisme, meer dan in andere Europese landen. Dat heeft de SER geconstateerd, dat heeft onderzoekster Eefje de Kroon geconstateerd in een rapport van het Europees Netwerk tegen Racisme, en ook de Nationale Ombudsman. Racisme is hier institutioneel maar het wordt nooit benoemd, zoals bijvoorbeeld in de VS of Engeland, waardoor je er iets aan kunt doen. Het zou prachtig zijn als de premier erkende dat er een probleem is in Nederland: racisme. Maar wat doet Rutte? Hij maakt op de nucleaire top - op een vraag van een Antilliaanse journaliste naar de discussie over Zwarte Piet - de foute grap dat zijn vrienden het op de Antillen makkelijker hebben dan blanken hier als Zwarte Piet. Want zij hoeven zich niet zo moeizaam af te schminken.'

Stelling 2 van Esajas: "De discriminatie en het racisme van een beperkt deel van de blanken, de Nederlanders, moet je betrekken op iedere blanke, Nederland, en wie dat niet doet, discrimineert en is een racist".
    Dus nog eens naast elkaar in een kadertje, de twee stellingen van Mitchell Esajas:
  Stelling 1: "De criminaliteit van Marokkanen en creolen is slechts een beperkte deel van de groep en mag je op geen enkele wijze betrekken op iedereen van die groep".
Stelling 2: "De discriminatie en het racisme van een beperkt deel van de blanken, de Nederlanders, moet je betrekken op iedere blanke, Nederland, en wie dat niet doet, discrimineert en is een racist".

En dit is dus, ook nogmaals de persoon:
 
  Mitchell Esajas (1988) studeerde Sociale en Culturele Antropologie en Business Administration aan de VU.
Hij werkt als programmamanager aan de UvA en is oprichter en voorzitter van New Urban Collective.

Uiterlijk: Arrogante neger.   

Er zijn ook studies aan de universiteit die zich specialiseren in het beschuldigen van racisme. Hier een artikel uit een populair-wetenschappelijk blad dat er gewag van maakt, en er dus zelf aan meedoet (New Scientist,  mei 2014, door Laura Spinney):
  De ander is een aap

Mensen hebben de natuurlijke neiging om buitenstaanders als minder menselijk dan zichzelf te beschouwen. Een dergelijke buitenstaander zullen we eerder afbekken en minder snel helpen.


Hitler vergeleek Duitse joden met virussen, parasieten en ratten. En Rwandese Hutu-extremisten noemden Tutsi's kakkerlakken, alvorens een half miljoen van hen te vermoorden tijdens de genocide van 1994. Ontmenselijking is niet voor niets lang gezien als een voorstadium van buitensporig geweld. ...

Ach, het gebeurt is het dagelijkse leven dagelijks. Voor zoiets om uit de hand te lopen op deze extreme manier zijn er kennelijk nog heel wat andere dingen nodig dan elkaar een aap noemen. Of afschilderen als aap. Er waren hele websites gewijd aan het afschilderen van George Bush als aap, een chimpansee, om precies te zijn uitleg of detail , en niemand is op het idee gekomen om een Bush-ocide te organiseren 
    En lees met dit in het achterhoofd het erop volgende stukje:
  Van iemand ontkennen dat diegene een mens is, geldt als een grove belediging. De meeste mensen zien er zichzelf onmogelijk toe in staat.

En je ziet onmiddellijk dat men weer grotelijks aan het doordraven is. Theoretiseren. Intellectualiseren. "Words cut loose from their moorings" uitleg of detail ...
  Toch zijn psychologen de laatste jaren tot het inzicht gekomen dat de neiging om anderen als minder menselijk dan wij zelf te beschouwen, universeel is. Niet alleen etnische scheidslijnen worden met dergelijke vooroordelen in stand gehouden, we gebruiken ze ook voor mensen van een ander geslacht, voor invaliden of voor leden van sociale, seksuele of religieuze minderheden. 'Het is alsof we een kleine menselijkheidsmeter in ons hoofd hebben zitten, die uitslaat zodra we iemand anders tegenkomen', zegt Jeroen Vaes van de Universiteit van Padua in Italië.

Het tweede voorbeeld van doordraven: het groepsbinding en de erbij horende uitsluiting van niet-groepsleden is iets heel anders dan ontmenselijking. Ook als daarbij gescholden wordt, en zelfs als daar voor "aap" bij gescholden wordt. Zoals het Bush-voorbeeld laat zien.
    Waarna we ook nog eens onbeschaamd aan het psychologiseren gaan:
  Om te beginnen weten we dat sommigen eerder neigen tot ontmenselijkend gedrag dan anderen. Narcistisch aangelegde personen neigen er sterker naar, evenals mensen die zich bewust zijn van hun hoge positie in een sociale of professionele hiërarchie.

De redactie van deze website is op geen enkele manier fan van wie dan ook in hoge posities alleen vanwege dat blote feit, maar het verband met narcisme is dusdanig vergezocht dat er een "Bewijs het!" moet volgen.
    Enfin, laten we de spanning niet hoger laten oplopen, want als er zo hardnekkig en stompzinnig wordt doorgedraafd weet je dat er stinkende ideologie in het spel is, en het is nauwelijks raden wat dat hier is. De betreffende stukjes zijn er tot nu toe uit gehaald, maar hier zijn ze:
  Ontmenselijking is niet voor niets lang gezien als een voorstadium van buitensporig geweld. Maar wie het nieuws een beetje volgt, moet tot zijn schrik vaststellen hoe wijdverbreid dit fenomeen is. Om twee recente voorbeelden te noemen: de eerste donkere kabinetschef van Italië, Cécile Kyenge, werd door een collega-politicus voor orang-oetan uitgemaakt en in Frankrijk noemde een verkiezingskandidate van het Front National de donkere minister van Justitie Christiane Taubira een aap.    ...
    ... Weliswaar zijn de meeste gevallen van ontmenselijking niet zo grof als de aanvallen op Kyange en Taubira, maar ook onbewuste vooroordelen kunnen onze houding en gedrag jegens anderen beïnvloeden.

Ja ja, inderdaad: het gaat helemaal niet over uitsluiting, ontmenselijking en racisme ... Het gaat over blanke uitsluiting, blanke ontmenselijking en blank racisme. Ja, in het begin wordt even iets gezegd over Hutu's en Tutsi's, maar dat is in één regeltje en daar wordt verder niet op ingegaan. Tenslotte toch niks, de honderdduizenden doden vergeleken met het ontmenselijken van twee zo eerbiedwaardige wijze lieden als de dames Kyenge en Taubira.
    Die natuurlijk om geen enkele andere reden aan hun positie zijn gekomen vanwege het meest botte racisme. Ze zitten er alleen maar vanwege hun kleur. Om te laten zien dat negers "er ook bij horen". Nou, als dat waar zou zijn, zouden blanke Europanen, er in Afrika ook bij horen., En onmiddellijk alle bestuur in Afrika kunnen overnemen. Want er niemand te vinden die zal tegenspreken dat een van de grootste kwalen van Afrika het waanzinnig slechte bestuur is uitleg of detail . Zodanig slecht, dat er een prijs bestaat voor die Afrikaanse bestuurders die nog enigszins weet te deugen. Maar dat gebeurd niet, vanwege het overweldigende Afrikaanse anti-blanke racisme.
    Dus zelfs al die dames Kyenge en Taubira ook maar enigszins goede bestuurders zouden zijn, zouden ze als een haas naar Afrika gaan en moeten gaan om daar de zaak op poten te zetten, omdat de blanken dat niet ogen. het feit dat dat niet gebeurt, toont aan dat ze geen goede bestuurders zijn.
    De benoeming van die twee dames is doodgewoon niets anders dan een zere geslaagde poging van de politiek-correcten en de multiculturalisten om hun landen te verraden. Een neger als Italiaans minister. Dat is hetzelfde als een stijve Britse blanke in khaki-shorts als Zulu-hoofdman. Inclusief speer! Een belediging  van de lokale cultuur.
    De benoeming van die dames is een botte belediging. Dat daar botte beledigingen op terug volgen is niet alleen natuurlijk, maar ook wenselijk. Voor je het weet zit je hier in Europa anders met een bestuur vol met moslims en negers, en hebben we hier in Europa precies dezelfde wantoestanden als in de Arabische wereld en Afrika.
    Nog even over de heren wetenschappelijke fraudeurs. Die zijn van deze soort:
  ... (Joumal of Experimental Social Psychology, vol. 52, pag. 15-23, mei 2014) ... Personality and Social Psychology Bulletin, vol. 38, pag. 1566

Het vakgebied van Diederik Stapel uitleg of detail . Waar ze alles dat maar enigszins niet politiek-correct is, niet zullen onderzoeken en als ze zoiets zouden vinden, zullen ze het onmiddellijk onder tafel vegen.
    Waaraan het in het artikel nog langdurig over verzoening gaat. Laat ze dat gaan doen in Afrika, in Congo, Somalië, Soedan, Mali en al die andere oorlogsgebieden.
    En dat allemaal om het blanke racisme maar te benadrukken.

Hier een klein specimen uit de werkelijkheid (rtlnieuws.nl, 04-06-2014, uitleg of detail ):
  Humberto Tan schiet vol na beelden SLM-ramp



Humberto Tan zat dinsdagavond even met tranen in zijn ogen in RTL Late Night. De presentator sprak met Maurice Lede over de SLM-vliegtuigramp. Bij die crash kwamen 176 mensen om en Humberto kende een paar van die omgekomen passagiers.


Toen de video van de herdenkingsbijeenkomst was afgespeeld, schoot Humberto vol. "Ik had niet gedacht dat dit me nog zo zou raken", zegt hij kort daarna.

Het is aanstaande zaterdag precies 25 jaar geleden dat de SLM-vliegtuigramp in Suriname plaatsvond. Een uitgelaten groep Nederlandse profvoetballers van Surinaamse afkomst maakte deel uit van de passagiers.

En reken maar dat het Humberto evenveel zou raken als onder die slachtoffers géén profvoetballers waren. En reken maar dat het Humberto oneindig veel minder zou raken als er in dat vliegtuig allemaal hindoestaanse Surinamers zaten - tussen twee haakjes: die profvoetballers waren allemaal creolen. En reken maar dat het Humberto  helemaal niet zou raken, als dat vliegtuig gewoon gevuld was met Nederlanders. Blanke Nederlanders, dat is.
    Misselijk makend, is die combinatie van racisme en de beschuldigingen dienaangaande richting Nederlanders, waar ze eindeloos op parasiteren - met hun zang- en danskunstjes.
    Zie ook de marsen van negers voor Trayvon Martin uitleg of detail , neger-slachtoffer van doodslag door een blanke (latino, om precies te zijn), en de afwezigheid van marsen voor de blanke slachtoffers van moorden door negers, zoals Philip Chism uitleg of detail die uit het niets zijn blanke lerares vermoordde, en de daders die uit het niets ("We hadden niets te doen") de Australische student en atleet Christopher Lane uitleg of detail vermoorden. Gore racisten die honderdduizenden marcherende negers. Niet onderzocht door de Stapel-wetenschappers natuurlijk, die moorden en de reacties. Niet politiek-correct.
    Oh, en waag het niet om, in navolging met de Bush-chimpansee hausse, iets dergelijks te doen met Barack Obama uitleg of detail : er verschijnen meteen bordjes en grote rode kruizen met "Racisme!!!" uitleg of detail . En het is volkomen duidelijk wat de reden is voor deze racistische benadering: het cultureel disfunctioneren van de creolen. De culturele nederlaag uitleg of detail van de creolen.
 
In de kunstwereld is het natuurlijk geen seconde beter dan de wetenschappelijke: allemaal gore multiculturalistische upper classers die zich beter achten door negers te bevoordelen (de Volkskrant, 17-05-2014, door Kevin Toma):
  White Dog

Van het meesterwerk van Samuel Fuller over vreemdelingenhaat is een puntgave dvd-editie verschenen.


'Het is moeilijk te beschrijven: de pijn die je voelt als je voltooide film in een kluis wordt weggestopt, voor altijd onzichtbaar voor het publiek. Alsof je pasgeboren baby levenslang krijgt in een maximaal beveiligde gevangenis.' Samuel Fuller, legendarisch en verguisd vanwege een oeuvre vol compromisloze films, moest het lot van White Dog (1986) toch accepteren.
    Nog voor de release had Fullers 20ste film een storm aan protest en weerzin gewekt. Het verhaal, losjes gebaseerd op Romain Gary's gelijknamige autobiografische boek, gaat over een jonge actrice (Kristy McNichol) die zich over een zwerfhond ontfermt en ontdekt dat de hagelwitte Duitse herder is getraind om zwarte mensen naar de keel te grijpen. ...

De werkelijkheid is precies andersom: de zwarte die zich plotseling en zonder aanleiding vergrijpt aan de blanke komt zeer veel vaker voor dan het omgekeerde uitleg of detail .

De volgende beschuldiging doet al een tijdje de ronde - 'de ronde' zijnde hier letterlijk, want het begint met klachten van allochtonen wanneer ze bij hun overlastige of criminele activiteiten worden aangepakt, en vervolgens gaat deze leugen van het ene naar het andere politiek-correcte medium, dat wil zeggen: bijna alle media behalve GeenStijl, eindigende bij talkshows als Pauw & Witteman en De Wereld Draait Door waar de presentatoren dan braaf zitten te knikken. Hier verpakt meteen tezamen met de onthulling als leugen (
Volkskrant.nl, 29-07-2014, redactie):
  Ombudsman: geen overmatig geweld politie Schilderswijk

De bewoners van de Haagse achterstandswijk de Schilderswijk hebben het gevoel dat de politie buitenproportioneel hard optreedt in de wijk, maar daar zijn geen concrete aanwijzingen voor gevonden. Dat concludeert de waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren in een vandaag gepubliceerd onderzoek naar mogelijke misstanden in de wijk.


Tussentitel: Politie en burgers hebben allebei een rol om escalatie te voorkomen - Nationale ombudsman

Nou, en dan weet je het wel. Want ook het instituut "Nationale Ombudsman" is tot nu van de zeer politiek-correcte gebleken, met de vorige persoon die het ambt vervulde uitspraken doen als "Nederland is racistisch". Dus je kan deze conclusies nog een stuk sterker maken. Dat doen we aan het einde - eerst nog wat details:
  Het onderzoek van de Nationale ombudsman heeft zich toegespitst op zes onderwerpen: bejegening, geweldgebruik, onderscheid naar etniciteit, ID-controles, het opnemen van aangiften en klacht-behandeling. Bij geen van de zes onderwerpen heeft de ombudsman in het onderzoek aanwijzingen gevonden voor structurele misstanden. 'Dat betekent niet dat er niets valt aan te merken op het politieoptreden in de Schilderswijk', aldus de ombudsman.
     De politie past in de Schilderswijk vaker geweld toe dan in andere Haagse wijken, concludeert de ombudsman. 'Dat zou kunnen worden verklaard door de hoge criminaliteit in de wijk. In individuele gevallen gaat het geweld wel eens te ver.'

'Dat zou kunnen worden verklaard ...'. Wat een lachertje. De Schilderswijk is inmiddels wijd en zijn bekend als een wijk waar vanuit de allochtone criminelen het hele land doortrekken ten einde te roven en parasiteren op Nederland. En dat 'in individuele gevallen ...' Die allochtonen worden standaard gewelddadig zodra de politie zo ook maar aanspreekt. Die moet je meteen bewusteloos slaan ten einde schade aan de eigen persoon te minimaliseren.
    Maar wat vindt de allochtoon van deze uitkomst:
  ... De buurtbewoners, verenigd in het Actiecomité Herstel van Vertrouwen, vroegen de ombudsman om een onderzoek.
    Het actiecomité blijft echter van mening dat er wel degelijk een hoop aan de hand is en dat dat ontkent wordt. 'Er is gekozen voor een beschouwend onderzoek naar de omgang tussen politie en bewoners. Daarbij is niet gekozen voor het perspectief van de bewoners', meldt het comité in een reactie. 'De klagers over politiegeweld en discriminatie staan niet centraal in het onderzoek. Ze lijken eerder een soort randverschijnsel.'
    Vrijdag houdt de organisatie een demonstratie tegen racisme en politiegeweld. 

Waarna we dus de eerder uitgestelde conclusie kunnen trekken: als een instituut als Nationale Ombudsman al constateert dat er geen sprake is van structureel racisme van de kant van de Nederlandse, blanke, politie, kun je er vergif op innemen dat het erger is. En dat 'erger' blijkt uit het laatste citaat: het zijn de allochtonen die racistisch zijn: als het tegendeel bewezen is, gaan ze nog door met hun racistische beschuldigingen.
 
En, een paar dagen later, komt de definitieve bevestiging (de Volkskrant, 04-08-2014, ingezonden brief van Anja Willemsen, Langerak):
  Schilderswijk

Ik moet een jaar of 23 zijn geweest, toen ik als agent begon te werken in de Schilderswijk. Ik koos zoals veel collega's met mij voor de Schilderswijk, omdat het multiculturele mij aansprak en omdat het me fantastisch leek het gevoel te hebben midden in de wereld te staan.
    Ook 25 jaar geleden was het grootste deel van de bevolking daar allochtoon. De keren dat ik voor racist ben uitgescholden zijn niet te tellen.
    Ik word boos als ik lees dat de agenten die daar werken worden afgekraakt alsof het misdadigers zijn. Ik ken niet één collega die er is gaan werken om eens lekker een potje allochtonen te gaan pesten. Het zijn allemaal lieden die hard willen werken en die van mensen houden, anders kies je niet voor zo'n bureau. Ik ben ander werk gaan doen.

Voor deze vorm van systematische vijandigheid, geboren uit onoverkomelijke achterstanden in cultuur en beschaving, is er maar één enkele oplossing: remigratie.

In Nederland is de beschuldiging van racisme inmiddels even frequent als "Goedemorgen". Dus dit is de volgende ochtendgroet (de Volkskrant, 08-12-2014, hoofdredactioneel commentaar, door Bert Lanting):
  Politiegeweld

De strijd voor burgerrechten in de VS is nog niet voorbij, blijkt uit recente incidenten van politiegeweld.


Tussentitel: Dat racisme een rol speelt, bevestigen onderzoeken

...  de strijd voor de burgerrechten is niet voltooid, blijkt uit een reeks pijnlijke gevallen van buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen.    ...

Hoe zou dat nu komen ... Misschien door het buitensporige geweld van zwarten, tegen alles en iedereen, en ook tegen al dan niet blanke politieagenten. Even kijken of de Volskrant dit gegeven noemt:
  De incidenten vallen deels te verklaren uit de bijzondere omstandigheden waaronder Amerikaanse politieagenten moeten werken. De Verenigde Staten zijn nu eenmaal een land waar veel burgers een wapen hebben. Het resultaat daarvan is dat de drempel voor het gebruik van vuurwapens door de politie veel lager ligt dan in landen die een streng wapenbeleid hebben.

Nog niet.
  Daarbij komt dat de politie vaak moet opereren in armoedige wijken waar de autoriteiten maar weinig greep op hebben ...

Nog niet.
  ... en waar geweld, ook tussen zwarten onderling, aan de orde van de dag is. ...

En tenslotte: een eufemisme. Voor "buitensporig geweld door zwarten".
    En onmiddellijk volgen de ontkenningen van een relatie:
  Toch laat vooral de dood van Eric Garner, een zwarte New Yorker die stierf nadat een politieagent hem in de wurggreep had gehouden, zien dat er meer aan de hand is. ...

En de lijn die men volgt is ...
  Volgens zwarte Amerikanen speelt daarbij racisme mee en die verdenking wordt bevestigd door onderzoeken: zwarten worden niet alleen veel vaker het slachtoffer van politiegeweld dan blanken, maar worden ook zwaarder bestraft voor eenzelfde vergrijp dan blanke Amerikanen...

... de zwarte lijn.
    De Volkskrant volgt gewoon weer, zoals altijd, de zwarte lijn: de blanken zijn racisten en wij zijn onschuldige slachtoffers. De Volkskrant wenst u elke dag "Goedemorgen".

En Joop.nl, "Ook VARA", is nog stukken erger (Joop.nl, 14-12-2014):
  Zwarte Piet wordt pr-ramp

'Hollandsche traditie' te kijk gezet in Amerikaanse talkshow


... Zwarte Piet .... Bij Late Night with Seth Meyers geeft Amber Ruffin een exposé over de kwestie. "Nederland is een van de meest progressieve landen ter wereld, wiet is er legaal, ze waren de eersten die het homo-huwelijk invoerden en iedereen is er ontzettend aardig, maar..."
    Ruffin begint vervolgens haar komische uiteenzetting over Zwarte Piet, die naast een nogal creatieve mix aan aspecten, rake observaties bevat. Als Seth Meyers zich er over verbaast dat Nederlanders na al die jaren maar blijven volhouden dat het zwarte gezicht van Zwarte Piet niets met zwarte mensen te maken heeft antwoordt ze: "Ik weet het, het is gek, het is alsof je zegt dat Amistad een film over een cruise is."

Zie de illustratie:
NBC racisme

"De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet."
    Maar het gaat hier eigenlijk om één van de reacties:
  Grietje Krimei, ma 15 december 2014 00:55
Het is een van 's werelds best bewaarde geheimen: hoe Nederland - een land dat zijn kinderen het gif van racisme met de paplepel ingeeft - de reputatie heeft verworven een tolerant land te zijn. Goddank wordt die leugen in ras tempo ontmanteld en wordt het lelijke mombakkes achter de façade zichtbaar. De k(l)azen staan er gekleurd op.

Uit eerdere reacties is al duidelijk dat dit pseudoniem staat voor een  neger. Uit die eerdere en deze reactie is tevens duidelijk dat deze neger Nederlanders haat. Het zijn "kazen". Het is dit soort mensen, zoals ook reageerders Dennis Mollis, andre foet, en nog een paar donkere exemplaren, dat in 2011 Londen en andere Engelse heeft afgebrand en geplunderd. Haatnegers. Haatnegers die samenspannen op slechts één basis: kleur, en anderen beschuldigen van racisme.

En als ze een brief vol met leugens en vooroordelen naar de Volkskrant schrijven, die meteen geplaatst zien (de Volkskrant, 05-02-2015, door Izaäk van Jaarsveld):
  Onbewust discrimineert Nederland nog steeds

Opgegroeid in een oer-Hollands, christelijk gezin met een blanke advocaat als vader en een zwarte, jong geadopteerde ondernemer als moeder ben ik, op mijn huidskleur na, een prototype Nederlander. Toch kom ik als Nederlander met allochtoon uiterlijk het verschijnsel van onbewuste discriminatie dagelijks tegen.    ...

Vertaald: Een halve neger met een neger-immigrante als moeder. Zo'n soort geval werd president in een land waar de discriminatie en het racisme nog erger zou zijn: Amerika.
  Hoe ik na bestelling tot driemaal toe de hoogte van de prijzen krijg uitgelegd - alsof ik de menukaart niet zou begrijpen of, erger, alsof kleurlingen niet genoeg geld zouden hebben

Absurde leugen. Zal misschien één of hoogstens twee keer zijn voorgekomen, ter vergelijking: negers houden de schietpartijen in de Bijlmer op bijna dagelijkse basis uitleg of detail . En daar mogen we niets van zeggen omdat het slechts incidenten zijn.
  Keer op keer valt mij op hoe verbaasd mensen naar mij kijken wanneer ik ze voor het eerst in een maatschappelijke functie ontmoet. Zowel qua taalgebruik als naam schijn ik, zonder plaatje erbij, zeer 'Nederlands' over te komen. De verbouwereerdheid in de ogen van deze mensen wanneer ik mij voorstel is en blijft pijnlijk.

Volkomen begrijpelijk: negers presteren maatschappelijk zo slecht, dat als je er eentje tegenkomt in een fatsoenlijke functie, dat de verrassing groot is. Ga naar een negerland als je er geen last van wilt hebben.
  Juist omdat ik mij zo Nederlands voel, kan ik me niet voorstellen dat dit voortkomt uit kwade wil.

Nee. Het hier noemen, dat is kwade wil.
  Wel denk ik dat we ook in Nederland nog een lange weg te gaan hebben. Hoe ik steevast ten gevolge van een steekproef word gefouilleerd wanneer ik met blanke vrienden het stadion van FC Groningen betreed; hoe ik achterdochtig word nagekeken wanneer ik door het station ren om een trein te halen;

Klopt. Omdat negers topscoren in de criminaliteit uitleg of detail . Samen met de moslims.
  Stuk voor stuk voorbeelden van vooroordelen waarvan ik weiger te geloven dat ze voortkomen uit bewuste discriminatie of racisme.

Het zijn dan ook geen vooroordelen, maar het is ervaringsgedrag.
  Toch mag duidelijk zijn dat de emancipatie van de zwarte bevolking, vele jaren na het afschaffen van de slavernij en de apartheid, ook in Nederland nog niet is voltooid.

Klopt. Ze komen niet mee op school uitleg of detail . Enzovoort.
  Waar het integratiedebat zich grotendeels heeft verlegd naar immigranten uit moslimlanden heeft de negroïde bevolking van dit land nog steeds een achterstand.

Slechte integratie is geen oorzaak - het is gevolg. Oorzaak zijn de slechte school en andere sociale wanprestaties. uitleg of detail , zoals afwezig vaderschap uitleg of detail .
  Deze achterstand is het best terug te zien in de bestuursorganen.

Zal je de donder halen. Wie slecht presteert op school, komt niet in dit soort functies.
  Wanneer we kijken naar de politiek laten de cijfers weinig te raden over. Een situatie die waarschijnlijk onbewust tot stand is gekomen, maar stilzwijgend als heel normaal is aanvaard. Van de twintig kabinetsleden heeft er geen een zwarte huidskleur, Nederland kent louter blanke ministers en staatssecretarissen. Wanneer we dan verder kijken naar wat een weerspiegeling van de Nederlandse bevolking zou moeten zijn dan komen we uit bij de Staten-Generaal. De Tweede Kamer heeft maar liefst 150 leden, hiervan heeft er opnieuw geen een zwarte huidskleur en slechts een van de 75 Eerste Kamerleden is zwart. Eén zwarte volksvertegenwoordiger op een totaal van 225 is wel heel erg weinig.

Zo slechts gaat het dus. Kijk bijvoorbeeld eens op de universiteiten - nauwelijks een neger te bekennen en dat zijn dan studenten, kinderen van de Afrikaans elite.
  Nederland is een land dat onbewust nog steeds discrimineert ...

Klopt: er zijn onevenredig veel negers in amusementsprogramma's en programmma's als De Wereld Draait Door. De Sylvana Simons'en, Shirma Rouse's, Giovanca's, Tanja Kross's, enzovoort. Er zijn onevenredig veel negers als presentator van talkshows (Humberto Tan). Er zijn onevenredig veel negers als komieken (Jürgen Raymann's, Jandino). Enzovoort.
    En hadden we het onevenredig grote aantal negers in de gevangenis al genoemd? Oh ja ...
    En dan geldt er dus ook nog zoiets als de "Wet ven Behoud van Negers": met zoveel als zanger bij DWDD, talkshowpresentator, komiek, rapper, hiphopper, in de gevangenis enzovoort, zijn er doodgewoon geen negers meer over om te besturen.
    En dat is maar goed, ook, want van dat besturen maken de negers daar waar ze het wel doen: Afrika, Haïti, zo'n gigantische puinzooi dat iedereen die voorstelt om hier negers te laten besturen, volkomen van de pot gerukt is, en als een persoon met een gevaarlijke geestelijke afwijking opgesloten dient te worden. In Frankrijk en Italië lopen ze ("sociaal-democraten") nog gewoon los rond en zijn er dus allebei één negerbestuurder, die dus allebei hetzelfde beleid voeren: de import van nog meer negers.
    Tja ...

Natuurlijk vindt je dit soort beschuldigingen van succesnegers ook in Amerika (de Volkskrant, 28-02-2015, door Ronald Veldhuizen):
  In Amerikaanse gevangenissen zitten nu meer donkere mannen opgesloten dan er in 1850 slaaf waren

Wat werd onlangs beweerd? In Amerikaanse gevangenissen zitten nu meer donkere mannen opgesloten dan er in 1850 slaaf waren. Wat zegt de zoutkorrelcheck? Bij sommige cijfers hoort een bijsluiter.


Keiharde feiten. Daarmee kwam zanger John Legend opeens aanzetten na het winnen van zijn Oscar voor de Martin Luther King-film Selma. ... nam Legend het woord: 'Meer zwarte mannen zitten vandaag in het gevangenissysteem dan dat er in 1850 gebukt gingen onder slavernij.'    ...
    1850 is lang geleden, maar gelukkig hebben we de cijfers nog. Want 1850 is ook het jaar waarin de Verenigde Staten voor het eerst officieel slaven meenamen in de tienjaarlijkse volkstelling. In die tijd waren er ruim 3 miljoen slaven, blijkt uit openbare documenten op de website census.gov. Daarvan waren er 872.924 mannelijke slaven van 16 jaar en ouder.
    Dan de mannen in de gevangenis. De cijfers, die op de Amerikaanse overheidswebsite van justitiestatistieken staan, zijn versplinterd. In de VS bestaan aparte registers voor de staatsgevangenis, de sherrifsbajes, voorarrest en proeftijd. Bij elkaar opgeteld komen we uit op 1,7 miljoen donkere mannen die op de een of andere manier vastzitten. Twee keer zoveel als er slaaf waren in 1850.   
    Legends uitspraak klopt dus. ...

Vermoedelijk is die Legend een creool en dan dus ook neger, want het gaat natuurlijk niet om de absolute cijfers, maar de relatieve. Zelfs de Volkskrant beseft dat:
  Een kleine, maar belangrijke kanttekening: in 1850 woonden er 1,8 miljoen zwarte mannen in de VS, inclusief kinderen. Van hen was 88 procent slaaf. In 2013 waren er 21,5 miljoen zwarte mannen in de VS, inclusief kinderen. 8 procent van hen zit nu in de cel.
    Kortom: de situatie is nu beter dan toen ...

Heel veel beter dan toen, dus.
    Maar daarna gaat het meteen fout, ook bij de Volkskrant:
  ... al krijgen donkere mensen vergeleken bij blanken nog altijd minder kansen. Een punt dat Legend terecht maakte.

Een absolute leugen. Donkere mensen worden bevoordeeld bij het uitdelen van kansen, met speciale plaatsen in het onderwijs voor hen vrijgehouden, maar de creolen presteren gewoon niet beter. Niet alleen in Amerika, maar over de hele wereld. Met als extra bewijs dat de slechtse prestaties daar gehaald worden waar ze totaal niet onderdrukt worden: Afrika.

Joop.nl is en blijft een geweldige bron van dit vermaak (Joop.nl, 04-03-2015):
  Politie Ferguson is racistisch

Onderzoek Amerikaanse Justitie vernietigend


Een onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Justitie naar het doodschieten van de 18-jarige Michael Brown in Ferguson bevestigt dat 'racistische praktijken' bij de politie in Ferguson geregeld voorkomen.
    Het rapport, dat de periode 2011 tot 2014 onderzoekt ... Uit het onderzoek blijkt dat zwarte Amerikanen in Ferguson veel vaker slachtoffer zijn van politiegeweld dan je op grond van hun aandeel in de totale bevolking zou verwachten. ...

Conclusie: zwarte Amerikanen gedragen zich veel vaker op een manier die politie-reactie uitlokt dan de rest van de Amerikaanse bevolking. De meest "gematigde" vormen daarvan staan op podium, en noemen zich "rapper". Taal en gedrag: type "beest". De rest draagt pistolen en zit in gangs.

Wil je een ander zwart maken? Beschuldig hem/haar dan van racisme. Ook in de politiek (de Volkskrant, 21-04-2015, van correspondent Arie Elshout):
  Waarom stelt Amerikaanse Senaat de benoeming van aspirant-minister Lynch zo lang uit?

Zwarte vrouw op Justitie in de wacht


Loretta Lynch moet een van de machtigste vrouwen in Amerika worden. Obama heeft haar voorgedragen als zijn nieuwe minister van Justitie, de eerste zwarte vrouw op die post. Niemand twijfelt aan haar geschiktheid voor deze topbaan.
    Ze heeft als New Yorkse aanklager jacht gemaakt op terroristen en straatbendes, wordt vertrouwd door de zwarte burgerrechtenbeweging en geniet veel aanzien bij de politievakbonden, die haar eerlijk en effectief noemen. Alleen maar plussen, zegt de president.
    Toch kan Lynch niet aan de slag. Zij wacht nu al meer dan 160 dagen op de bevestiging van haar benoeming door de Senaat. Een record. Zijn het alleen maar cynische politieke spelletjes die hier gespeeld worden of heeft haar huidskleur iets te maken met de vertraging?    ...

Natuurlijk zijn er cynische politieke spelletjes in het spel. Ten eerste van die ene partij die de benoeming tegenhoudt, en ten tweede van de partij die de benoeming wil doordrukken. Allebei spelen ze in Amerika deze cynische spelletjes. Maar één partij heeft daar een smerig spelletje aan toegevoegd:
  Tussentitel: Loretta Lynch is gevraagd achter in de bus plaats te nemen als het gaat om de agenda van de Senaat - Senator Richard Durbin, Democraat uit Illinois

Het bekende "Seker omdat iek soewart ben ..."-spelletje.

En kenmerkend geval vanuit de onderbuik van het internet (GeenStijl.nl, 30-06-2015, door Pritt Stift uitleg of detail ):
  Politie vordert IP's van reaguurders om grapjes







OfficieelPost van de politie! Een dikke vette vordering/machtiging/bevel van het Arrondissementsparket Amsterdam en een echte officier van justitie. Of GeenStijl even naam, adres, woonplaats alsook historische gegevens en ip-adressen van een drietal reaguurders wil overhandigen. Deze reaguurders zouden zich nogal misdragen hebben in de comments en zijn daarom de sjaak wat betreft als omschreven in artikel 67, eerste lid van het Wetboek van Strafvordering en artikel 126nd Wetboek van Strafvordering. Het gaat om de drie bovenstaande comments uit 2013 en 2014 van de heren/dames __dictatuur, Ommezwaai en RexMundi (linkjes naar desbetreffende comments, onder de topics). ...

Zoals u ziet: bloedecht antineger racisme. Aangekaart vanwege:
  Ons uitvoerige antwoord aan de Politie en de beroemde OvJ Paul Velleman

De man die cartoonist Greogrius Nekschot van zijn bed liet lichten, en het niet nodig vond om homofobe uitspraken van moslims te vervolgen. Een reli-NSB'er.

Ondertussen gaat de stroom "bevoordeelde negers met rassenhaat" ook gewoon door - eerst het "bevoordeelde neger" (Joop.nl, 18-07-2015, uitleg of detail ):
  ...

In de Volkskrant van dit weekend staat een mooi interview met zangeres Shirma Rouse. De jazz-zangeres, die we kennen als kandidaat in The Voice of Holland, maar ook als graag geziene gast aan tafel bij De Wereld Draait Door, gaf afgelopen maand eindelijk die langverwachte show op North Sea Jazz.  ...

Een bevoordeling die doorgedreven wordt tot in het absurde:
  Ik was een achtergrondzangeres, en ik deed vooral soul. Daarom vonden veel mensen het ook raar dat ik in The Passion stond. Ze zeiden: 'We zagen het vuur niet in je.' Maar ja, dat was een rol. Een toneelstuk. Ik speelde Maria, niet Shirma. Dat werd niet begrepen.'

Ze werd gevraagd omdat ze een zwarte was, en faalde in de niet-passende en discriminerende uitleg of detail rol. Volgend jaar is Jezus een swingende zwarte, de neigingen van de politieke-correctheid volgende ...
    Nu de beschuldigingen (de Volkskrant, 18-07-2015, door Robert van Gijssel):
  Shirma pakt haar shine

Shirma Rouse stapte dit jaar definitief op de voorgrond ...


... als de recente Antilliaanse onrust ter sprake komt, na de gewelddadige dood van de Arubaan Mitch Henriquez, slaat ze hard met de platte hand op tafel en stuitert de tosti hamkaas bijna van het bordje. 'In Nederland word ik tot op de dag van vandaag gediscrimineerd. Dat kán toch niet?'    ...
    ... 'Weet je: je moest eens weten in welke bochten ik me heb gewrongen om in Nederland iedereen tevreden te houden. Terwijl ik mijn muzikale 'ik' helemaal geen ruimte gaf. Ik dacht: iedereen kent me nu eenmaal als die leuke achtergrondzangeres.'

Was dat een typisch Nederlands probleem dan?
'Volgens mij vinden Nederlanders het moeilijk iets anders in je te zien, als ze je al een rol hebben toebedeeld. Ja, volgens mij is dat typisch Nederlands. Kaderen. En als je bent gekaderd, moet je vooral in het hokje blijven. ...
...
Ben je als Antilliaanse Nederlander geschrokken van de onrust na de dood van Mitch Henriquez in Den Haag?
'Enorm, iedereen in de gemeenschap praat erover, de hele dag.'

Word je dan boos, woedend, of ben je meer iemand die denkt: laten we nu maar eens rustig dat onderzoek afwachten?
'Ik leef op het moment vooral in onbegrip. Hoe kan het dat zo veel mensen nodig zijn geweest om iemand in bedwang te houden? Ik heb liever dat er feiten boven tafel komen dan dat er ramen worden ingegooid.'

Voel je je dan ineens weer meer Antilliaans dan Nederlander?
'Absoluut niet. Ik ben Shirma, niet mijn afkomst of mijn kleur. Als het een Nederlander was overkomen, was ik net zo ongerust geweest. Maar ik weet wel dat je kleur in Nederland verschil maakt, en beïnvloedt hoe mensen met je omgaan.'

Echt?
'Honderd procent. Ik maak het constant mee. Wil je voorbeelden? Ik rij met een vriendin mee, zij heeft een heel mooie auto. Ineens wordt ze van de weg gehaald. Hebben ze mij in die auto zien zitten. Nog één? Ik ga naar een groot popfestival in België. Met mijn accreditatie, ik ga parkeren. Word ik uit de rij gehaald. Wat ik precies kom doen? Volgende. Ik ga op de stoep aan de kant voor een fietser, die dus op de stoep fietst. Hoor ik hem achter me zeggen: 'Ga dan opzij, kankernegerin.'

Dit nadat ze zichzelf net uitvoerig gepresenteerd heeft als een 'goed mens':
  Een schat van een vrouw? Ja, dat vindt ze zelf eigenlijk ook. 'Ik kan het iedereen aanraden: leren van jezelf te houden. Ik geloof wel dat ik kan zeggen dat ik een goed mens ben.'

Alle creolen zijn fantastische mensen, die slechts één probleem hebben: ze moeten de remmende invloed van de Nederlanders van zich afschudden (in Amerika zijn dat de blanke Amerikanen, enzovoort).
    En daar is Joop.nl het van harte mee eens. Wat zeggen we: Joop.nl is de voornaamste promotor van die gedachte uitleg of detail : zwarten zijn prachtige mensen, en blanken of witten zijn nare racisten (Joop.nl, 18-07-2015, uitleg of detail ):
  Volkskrant-journalist 'ontdekt' discriminatie

Journalist verbaasd dat zangeres Shirma Rouse zeker elke twee weken wordt gediscrimineerd en te horen krijgt: 'Ga dan opzij, kankernegerin'


In de Volkskrant van dit weekend staat een mooi interview met zangeres Shirma Rouse. ... In de Volkskrant doet ze een boekje open over de discriminatie waar ze, ondanks de bekendheid die ze geniet, vaak mee te maken krijgt.
    Volkskrant-journalist Robert van Gijssel vraagt Rouse, die afkomstig is uit Curaçao en Sint Eustatius, of ze als Antilliaanse Nederlander geschrokken is van de dood van Mitch Henriquez, die onlangs door politiegeweld om het leven kwam. Ook wil hij van haar weten of ze zich dan weer meer Antilliaans dan Nederlander voelt.
    In het gesprek dat volgt toont de journalist zich verbaasd over de hoeveelheid discriminatie en racisme waar Rouse regelmatig mee te maken heeft.

Gevolgd door een schermafdruk van een stukje van het interview om te benadrukken hoe ernstig de zaak wel niet is dat dat je bang moet zijn dat de Volkskrant de betreffende tekst uit haar archief verwijdert, iets dat bij Joop.nl de normaalste gang van zaken is, als ze weer eens onterechte beschuldigingen hebben geuit.

Van een paar dagen later, weer een aflevering van de meest frequente bijdrager aan de racisme-beschuldigingen in Nederland (Joop.nl, 22-07-2015, door Quinsy Gario - Dichter/kunstenaar uitleg of detail ):
  Het privilege om weg te kijken

Juist dat wegkijken maakt het mogelijk dat de voorzitter van de Nationale Wetenschapsagenda kan beweren dat we in Nederland geen omvangrijke geschiedenis hebben van geweld tegen een specifiek ras

Dat 'privilege' is een afkorting van "witte privilege", een begrip dat Quinsy dus heeft overgenomen van de zwarte verbale terroristen in Amerika. Wat volgens hen een afkorting is van "Zwarten doen het minder goed dan blanken dus zijn blanken racisten", maar wat in werkelijkheid een afkorting is van "Zwarten schrijven hun sociale disfunctioneren toe aan blanken en zijn dus racisten".
    Overigens: die onderkop maakt het racisme ook in één keer duidelijk, want die voorzitter van de Nationale Wetenschapsagenda is "terrorisme-expert" Beatrice de Graaf, en die is alom bekend bij betere waarnemers als een kip zonder kop, en net zo zeer "Nederland" als Quinsy Gario dat zelf is. Met deze toevoeging dat ze in dit geval strikt genomen ook gelijk heeft, geheel toevallig, omdat "Nederland" het soort geweld dat Gario het natuurlijk wil toeschrijven: "het afbeulen van creolen", altijd in gelijke mate heeft uitgedeeld aan alle rassen: creolen, javanen, hindoestanen, blanken enzovoort: allemaal moesten ze afgebeuld voor het "Nederland" dat de creolen heeft afgebeuld: de rijken. Zeg maar: de grachtengordel (die letterlijk gebouwd is met het geld verdient met het afbeulen van genoemde groepen, inclusief de blanke Nederlanders).
    Maar mogelijkerwijs door het tegenvuur dat hij al heeft gekregen, zoekt Quinsy dus zijn toevlucht in Amerika:
  De witte, eenentwintigjarige, confederale vlag liefhebber, Dylan Roof had namelijk 9 zwarte kerkgangers, waaronder een staatssenator, van het leven beroofd. ...

En tot leugens met betrekking tot andere groepen:
  De Molukkers, die namens Nederland hadden gevochten in de onafhankelijkheidsstrijd, werden bij aankomst gehuisvest in voormalige concentratiekampen.

Molukkers werden gewone huizen aangeboden maar daar wilden ze niet in want dat zou betekenen dat ze bleven en ze wilden beslist teruggaan.
    Om vervolgens de eigen gratis van de Nederlanders gekregen huizen zonder ooit gewerkt te hebben in bek te kijken:
  Ook de huisvesting van Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders in de Bijlmer... liet veel te wensen over.

De Bijlmer werd net als alle andere wijken die eerder normaal bewoond werden door Nederlanders en fatsoenlijke wijken waren toen de Nederlanders er woonden, uitgewoond en tot getto gemaakt door de gekleurde immigranten. In de Bijlmer voornamelijk de creolen.
    Ook dit arttikel is dus een uitgebreide omkering van de werkelijkheid: Nederlanders hebben aan de allochtone immigranten grote hoeveelheden welvaart, huizen, uitkeringen, opleidingen, en dergelijke geschonken, en als antwoord is er in allochtone en politiek-correcte kringen geleidelijk maar steeds sneller opgeschoven naar het standpunt dat Nederlanbders verantwoordelijk zijn voor de nog steeds relatief zwakke sociale positie van allochtonen en dus racisten zijn. In dit standpunt gesteund door de politiek-correcten van Nederlandse afkomst.
    Het is een gevaarlijke vorm van extremisme en racisme, omdat ze natuurlijk met graagte wordt overgenomen door alle andere allochtonen. Waaronder nog erger extremisten zoals bijvoorbeeld deze gevallen bekend van reacties bij Joop.nl:
  Bilal Kisri, vr 24 juli 2015 08:40
Toch geeft het stuk van Han te denken Quincy. Hij spreekt niet over het privilege om weg te kijken maar over de noodzaak ervan. Het aankijken van racisme werkt het racisme volgens hem alleen maar in de hand. Anders gezegd: we zijn gelijk zolang de ongelijkheid maar niet wordt benoemd. Als je dus vanuit zijn redenering over een wit privilege wil spreken dan lijkt het mij dat het een wit privilege is om als een soort soevereine norm te fungeren voor de maatschappelijke gelijkheid. De aantasting van die norm betekent onmiddellijk ook de ontwrichting van de maatschappij.
    Nou, als dat het geval is dan bevestigd hij m.i. ook jouw stelling: namelijk, dat het racisme institutioneel is. Ach, niet voor niets zei die Ma-Pima Fortuyn dat we juridisch wel gelijk zijn maar dat dit historisch-cultureel niet zo is. Leer daarvan broer, léér dáár-ván! En al wel helemaal gegeven het feit dat je, je juist tegen DAT heilige huisje hebt gekeerd waarin de sociaal-politieke verbeelding van de soevereine witte goedheilige norm die niet alleen de gelijkheid van de grappige zwarte mens moet vormgeven, maar zeker ook van die enge zandkleurige Mediterrane mens, in alle geuren en kleuren wordt uitgebeeld. Han heeft gelijk broer: je bent heel gevaarlijk bezig om zo aan de racistische wortels van de maatschappij te zagen. De goede man spreekt alleen vanuit de beste intenties. En de eerlijkheid dwingt me toe te geven dat ik voel wat hij wilt zeggen man. Het komt niet uit een slecht hart.
    "So what?!," zo durf ik nu te mogen anticiperen op een mogelijke gedachte bij jou. "Zijn wijsheid is fucked-up en gewoon niet bevredigend daar waar het om gelijkheid gaat. Het is niets anders dan de goedheilige bevestiging van witte suprematie". Ik weet het broer, ik weet het...

Randall Snijders, vr 24 juli 2015 17:45 in reactie op Bilal Kisri
Ben nog steeds niet uitgelachen. 'Ma-Pima Fortuyn', die heeft me bijna doen stikken, hahaha!
    Thnx voor deze briljante uiteenzetting, brada!

De taal van het verbale terrorisme, dat bij iedere kleine aanleiding kan uitbarsten in fysiek terrorisme, zoals in Londen en Engeland in 2011 uitleg of detail en in Nederland in de Schilderswijk in 2015.

In uit dezelfde tijd (Joop.nl, 20-07-2015, uitleg of detail ):
  Zo ziet privilege er uit

Een onderschat fenomeen prachtig gevisualiseerd


Wat betekent het precies om geprivilegieerd te zijn? Iedereen kan bedenken dat zolang er mensen zijn die elke dag 35 kilometer moeten lopen voor drinkwater, het een privilege is om een kraan met stromend water in je huis te hebben. Maar hoe zit het met privileges binnen rijke westerse landen? Wie zijn er hier bevoorrecht?    ...
    Om dat duidelijk te maken werd een groep van tien mensen aan een test onderworpen. Aan het begin van de test staan ze hand in hand op een rij. Vervolgens krijgen ze 35 vragen, zoals:

Bevoorrecht zijn natuurlijk de blanken, want ...:
  Ben je benieuwd naar de hele lijst? Die staat hier.

... dat lijstje is bedoeld om je positie te bepalen en dat 'staat hier' is dit (buzzfeed.com, 04-07-2015, Daysha Edewi):
  What Is Privilege?
...

Daysha Edewi
BuzzFeed Motion Pictures Staff

en creoolse bron over privilege is hetzelfde als een creoolse bron over racisme: de schuld ligt bij de blanke. Dus dan stel je lijstje criteria op om te laten zien dat blanken racisten zijn, want hebbende 'privilege' (uit de selectie van Joop.nl):
  -Ben je ooit in je klas of op je werk de enige geweest van jouw ras, geslacht, sociaal-economische status, seksuele oriëntatie, zet dan een stap terug.
-Als je ooit gepest bent om iets wat je niet kan veranderen, zet dan een stap terug.
-Als je fouten kan maken zonder dat mensen die toerekenen aan je ras of geslacht, zet dan een stap vooruit.
-Als je je ooit ongemakkelijk hebt gevoeld over een grap of een statement over je ras, etniciteit, geslacht, uiterlijk of seksuele oriëntatie, maar je je te onveilig voelde om de confrontatie aan te gaan, zet dan een stap terug.

Daartussen staan een aantal vragen waarop zwarten notoir zwak scoren:
  -Als je weet dat je ouders in staat zijn je financieel te ondersteunen als jij het financieel zwaar hebt, zet dan een stap vooruit.
-Als je ouders universitair geschoold zijn, zet dan een stap vooruit.
-Als je ooit een baan hebt aangeboden gekregen via een vriend of een familielid, zet dan een stap vooruit.

Niet omdat ze gediscrimineerd worden, maar omdat ze doodgewoon niet mee kunnen komen op school en nog veel minder in hoger onderwijs. Zodat ze ook geen banen te verdelen hebben. Ze verdelen wel onderling gunsten - van de soort: "Wie mag er in mijn hiphop-groepje meedoen?" En: "Wie mag er lid worden van mijn streetgang?"
    De uitkomst van het "Naar voren, naar achteren"-testje als de blanken vooraan staan en de zwarten achteraan: "Zwarten worden gediscrimineerd".
    Een paar reageerders hadden het door:
  Piet Maneo, di 21 juli 2015 00:50
Ben je wel eens alleen door je huidskleur beschuldigd van racisme? Zet dan een stap achteruit.
    Wordt er wel eens geimpliceerd dat je door je huidskleur verantwoordelijk bent voor de slavernij? Zet dan een stap achteruit.
    Heb je wel eens niet gesolliciteerd op een vacature omdat werd aangegeven dat andere etniciteiten of sexen toch de voorkeur kregen? Zet dan een stap achteruit.

Johan Stavers, ma 20 juli 2015 21:57
Als je zo'n sucker bent dat je aan zo'n video mee doet, neem dan 20 stappen terug.

Paddy Power, ma 20 juli 2015 21:55
Als blanke man schiet ik toch aardig in de min.

Sander VanderWal, ma 20 juli 2015 19:34
yes, -7. Ga ik door voor de vaatwasser?

Erik Millar, ma 20 juli 2015 18:51
Ik heb het hele lijstje eens bekeken (ik kom als blanke Nederlander toch gewoon uit op -4 overigens), maar het is nu niet echt een wetenschappelijk samengesteld lijstje dat een behoorlijke bias heeft.
    Leuk, maar er kunnen geen enkele conclusies aan verbonden worden.

Zwaar racisme, dit artikel. Zeer handig verborgen.
    Nog beter verborgen dan het racisme in het weer daarvoor staande artikel - inmiddels is dus volkomen duidelijk dat geen enkele zwarte op geen enkele uitspraak over blanken vertrouwd kan worden, en het lijkt eerder zo dat hoe gepriviligeerder de positie van de betrokken zwarte, de ernstiger de leugens en beschuldigingen.
    Waarmee de fase bereikt was voor het verder uitdiepen van het zwarte maatschappelijke wanpresteren, en het maken van deze verzameling.

Waarna de beschuldigingen zo gewoon werden als het weerbericht, met termen als "institutioneel racisme", "Zwarte Piet is racisme", enzovoort, enzovoort, enzovoort. Een aantal ervan zijn genoteerd hier uitleg of detail .


Naar Cultuur, creolen  , Cultuur, gelijkheid  , Racisme , of site home ·. 

31 jul.2015