Cultuur, Joods, kwaadaardigheid: Rivke Jaffe
Rivke Jaffe heeft in de openbaarheid een korte maar heftige carrière gekend,
waaraan herinnerd werd door werkzaamheden aan de verzameling over het
ondermaatse functioneren van de sociologie
, onder welke paraplu haar
werkzaamheden vielen.
Meer precies was dat de
culturele antropologie, het vakgebied dat op de kaart is gezet door Claude
Lévi-Strauss
, evenals Jaffe van het volk van het Oude Testament, en daar gaat
het allemaal om: de daarbij horende denkafwijkingen en denkstoringen.
Voor de
eerste bijdrage moet we terug naar 2011 - het rechtse kabinet dat toen
zat
heeft (wat) afstand genomen van het multiculturele ideaal, en de minister Maxim Verhagen
die dat deed heeft dat ook nog eens duidelijk geformuleerd. Zij het in termen van "angst
voor" allochtone immigranten in plaats van het juistere "afkeer van hun
gedrag". De cultureel antropologen verslikten zich natuurlijk collectief in
hun maaltijd, en die van de Universiteit Leiden verzonden een brief-op-poten naar de multiculturalistische
krant - of beter: "één van de ..." (de Volkskrant, 01-07-2011, ingezonden brief van Rivke Jaffe, Maarten
Onneweer & Annemarie Samuels, Instituut Culturele Antropologie en
Ontwikkelingssociologie, Universiteit Leiden):
Die kop is zoals ze vaak weer alleszeggend: "de ander" is dieventaal voor
"allochtonen" of "gekleurde immigranten", en 'de Ander', met
Hoofdletter, maakt er een principekwestie, een ideologische kwestie, van. In feite is dit al het pad naar de
"HOLOCAUST!!!" Van het tweede, dat 'Angst', kan je
zeggen dat het ligt aan de formulering van Verhagen. Maar Verhagen deed dat
natuurlijk omdat "ANGST!!!" de standaardformulering is in het
door politiek-correcten gedomineerde debat over allochtonen in het algemeen en
met name moslims. Terwijl de werkelijkheid een andere
is: de mensen die bezwaar maken tegen en kritiek hebben op de islam, doen
dat
niet zozeer uit "angst ervoor", maar uit "afkeer van". Ze willen de
islam
niet. Gezien het weerzinwekkende gedrag van moslims over de hele wereld. Dus dat is al vervalsing nummer twee. De
tekst:
En daar is nummer drie: "De moslims van nu zijn als de katholieken van toen"
.
Meestal komende in de vorm "De moslims van nu zijn als de hugenoten van toen"
,
of ook wel "De moslims van nu zijn als de Joden van toen"
.
Allemaal redenaties van de vorm "Een koe heeft hoorns en is vee - een paard is
vee - dus, ergo, q.e.d: een paard heeft ook hoorns"
Alhier: de enige overeenkomst tussen moslims van nu en hugenoten van toen is
dat het beide immigranten zijn. De enige overeenkomst tussen katholieken van toen
en moslims van nu is dat ze beide op Nederlandse grondgebied verblijven. Verder
verschillen ze als dag en nacht (hoewel, speciaal voor Rivke en andere
Heilige Schriften bestuderende en Heilige Waarheden koesterende
soortgenoten: ook alle twee onderdelen van een etmaal, dus: die zijn ook
hetzelfde ...)
Argumentatiefout nummer vier: "De verzuiling met de katholieken is verdwenen,
dus de verzuiling met de moslims zal ook verdwijnen". De fout: aan die verzuiling is geen einde gekomen door
culturele vermenging. Er is een einde aan
gekomen omdat aan beide kanten de kerken zijn leeggelopen. De moskeeën zijn zich
juist aan het vullen, zie de steeds verder toenemende omhulling in de
bijpassende klederdracht: dagelijks hoofddoeken op de televisie en ze willen
ze ook al bij de politie.
Volgende:
Argumentatiefout nummer vijf (onwaarheid): de richtingenstrijd is nog altijd onderhuids aanwezig, en bij problemen
heftig.
En gemeenschappelijk hebben deze argumenten een vorm van zwart-wit-maken:
neem het verschil tussen protestanten en katholieken als dat tussen 5 en 6 - ze
hadden namelijk natuurlijk veel meer gemeen dan dat ze verschilden. Op dezelfde
schaal is het verschil tussen, zeg, protestanten en moslims iets als tussen 5 en
25. In alle gehanteerde argumentatie wordt het ene
verschil gelijkgesteld aan het andere als "Verschil". Oftewel: "Absoluut
Verschil". Het archetypische Joodse "Er is een Absoluutt
Heerser wiens Naam niet Genoemd mag worden"-denken.
Dit was het wat
betreft de landelijke media. Maar meer lokaal, binnen de Leidse academia, ging
het nog even door (Leids universiteitsblad Mare, 19-04-2012, column door Rivke Jaffe,
universitair docent culturele antropologie):
Alweer zo'n geval waarin de koppen boekdelen spreken. Deze is van het niveau:
Waarop je kan gaan debatteren, maar indachtig de aanwijzingen van taalkundige
S.I. Hayakakwa
ook gewoon het
volgende kan doen:
Aanwijzen. En concluderen dat in die kop al grote
scheppen taalmanipulatie en andere vormen van kwaadaardigheid schuilen.
De aanleiding voor het artikel:
Een onderzoek van hetzelfde allooi als dat van Diederik Stapel, ongetwijfeld -
de werkelijkheid is namelijk tegenovergesteld
. Ongetwijfeld zijn de veronderstelde resultaten het gevolg van de sterke
oververtegenwoordiging van allochtonen in de criminaliteit
.
Iets dat de onderzoekers ongetwijfeld al van mening waren lang voor de start van
het onderzoek - anders ga je zo'n soort onderzoek namelijk niet doen, want ieder
normaal mens gaat er vanuit dat dat níet gebeurt in de rechtszaal. Rivke Jaffe
en de overgrote meerderheid van de overige collega's gaan uit van een ander
werkvermoeden: het blanke racisme (gekleurd racisme is er natuurlijk niet ...).
Beste Rivke, dat is heel simpel: je gaat met twee blaadjes, één gevuld met een
dozijn foto's van Chinezen en één gevuld met een dozijn foto's van Nederlanders,
dat wil zeggen: geen immigranten, naar de Leidse Haarlemmerstraat (de lokale
grote winkelstraat), en je vraagt
aan zeg, zo'n honderd gewone Leidenaars om aan te wijzen wie de Chinezen zijn, en
wie de Nederlanders. En noteer het aantal gewone Leidenaars dat het mis heeft.
Goed, Rivke weet dus dat het anders zit en er geen echt verschil is. Dus moeten de
verschijnselen die dat suggereren natuurlijk een andere oorzaak hebben:
Precies wat de sociologen en antropologen dus al dachten (denkt u nu ook weer
aan Diederik Stapel?).
Rivke gelooft er geen barst van dat de Leidse Haarlemmerstraat het onderscheid
tussen Chinezen en Nederlanders kan maken ...
Je hoort het hoe ze het zichzelf wijsmaakt. In weerwil van de kennis van het
tegendeel dat toch ergens in haar hoofd moet moeten zitten.
En dat is natuurlijk iets dat nooooit meer mag gebeuren.
Oh ja, we schreven zojuist dat de kennis van het tegendeel
ongetwijfeld in haar hoofd moest zitten. Dat schreven we niet alleen op grond
van gezond verstand:
Ach ja ... Die specifieke niet-Nederlandse afkomst hoeft niet naar geraden
te worden. En die verklaart veel: nooit geen holocaust meer. Dat dit soort
ideologische en leugenachtige verhalen de snelste weg richting volgende
holocaust wijzen, is iets dat de antropoloog met 100 procent zekerheid ontgaan
is.
Dat waren twee gevalletjes "De Ander". Aantonende dat Nederlandsers
niet deugen. Over naar de derde manier om dat te doen: de Nederlanders
deugden vroeger ook al niet. Daar kan de islam niet
helpen, want als Nederland vroeger iets met de islam te maken heeft gehad, dan
was dat toch vooral vormen van last. Maar er dus ook nog die andere etnie
die Nederland sinds 1970 verrijkt heeft: de zwarten. En die kunnen wel
wat inbrengen ten bewijze dat de Nederlanders van nu niet deugen omdat ze
vroeger ook niet deugden: "KOLONIALISME!!!". En nog mooier: "SLAVERNIJ!!!"
En in het kader daarvan heeft men het in de media met toenemende frequentie,
ten tijde van het volgende artikel, 2011, iets van wekelijks en ten tijde van
het maken van deze verzameling, 2018, dagelijks, over de SLAVERNIJ!!!,
het liefst met de aanhef "Men heeft het nooit over de slavernij, laten we het eens over
de slavernij hebben". Waarvan in 2011 dus de zoveelste versie werd afgedraaid, in de
vorm van een serie uitgezonden door de NPR. Tijdens het reclamefilmpje
voor de serie spreekt de zwarte man de volgende zin uit "De slavernij is de meest
vergeten periode uit de Nederlandse geschiedenis".
In de uitvoering is gekozen voor de vorm van een menging
van de menselijke factor en achtergrondfeiten. Maar dat houdt dus de
aanwezigheid van onafhankelijke deskundigen in. En met die onafhankelijke
deskundigen loop je een risico - het risico dat ze onafhankelijke feiten
gaan noemen. Wat dus gebeurde, tot ongenoegen van andere onafhankelijke
deskundigen, namelijk degenen die iets minder hebben met de onafhankelijke
feiten (de Volkskrant, 15-10-2011, Aspha Bijnaar, Gert Oostindie en
Alex van Stipriaan):
De boodschap. De slavernij is de "black
holocaust". En de boodschap komt niet van de minsten:
Maar achteraf vinden ze dus:
Waarna nog een flink stuk prietpraat volgt om tot de essentie te komen:
Grappig genoeg wordt dit tot in detail uitgelegd:
Oftewel: de bombast en retoriek van de bekende boodschap: de black holocaust.
Een leugen. Wat er gezegd werd dat er wel harde straffen werden uitgedeeld, maar
dat dat geen dagelijkse maar een meer uitzonderlijke gebeurtenis was. Tezamen
met de veroordelingen van het specifieke geweld en woorden als
'dramatisch', 'de hel', 'mensonterend' een redelijk plausibel beeld.
Maar dan volgt het hoogtepunt in dit artikel: de argumentatie:
Oftewel: feiten moeten niet vermeld worden als ze niet overeenkomen met "Het
Zwartste Scenario". Het essentiële punt in hun lijstje verzachtende
omstandigheden aangaande de black holocaust is natuurlijk dit: 'Afrikanen zelf
waren de toeleveranciers van slaven aan de Europeanen'. Dat het essentieel is,
weten ook de black holocaust-aanhangers hulpverleners, multiculturalisten en
antropologen, want als er iets verdonkeremaand wordt in deze context is het
niet de straffen en de mensonterendheid, maar het feit dat het Europese
"slavenhalen" in hoge mate beperkt was tot "slaven vervoeren", want de slaven
werden "kant en klaar" afgeleverd door Afrikanen, zwarten, bij de blanke
nederzettingen (nauwelijks meer dan enkele forten) aan de kust. Het slavenhalen
werd gedaan door de Afrikanen.
De auteurs maken bezwaar tegen de vermelding van dit feit
- het artikel is een en al verontwaardig over dat de serie De slavernij
de zwarten niet uitsluitend afschildert als de volkomen onschuldige slachtoffers
van een volkomen harteloze stel massa-moordenaars:
Oftewel: "de slavernij" is het absolute zwarte blank tegen het absoluut
onschuldige zwart.
Dit was de situatie in het "openbare" debat, wat
geen debat is want de feiten mogen niet besproken worden - althans: alleen
selectief en vertekenend. Die feiten
werden wat verder uitgewerkt in het academische debat (Leids universiteitsblad Mare, 29-09-2011, door Vincent Bongers):
Let op dat 'weer''. Oftewel: slavernij staat met
regelmaat in de belangstelling.
Gert Oostindie zijn we dus zonet tegengekomen. Let op zijn woorden in Mare
in vergelijking tot die in de Volkskrant.
Precies dus het soort relativerende opmerking die Oostindie in de Volkskrant
nog afkeurde.
En alweer spreekt Oostindie anders dan in de Volkskrant. Zijn laatste
opmerking is overigens niet ter zake doende: rijk worden gaat vrijwel altijd
over de rug van anderen, ook nu. En vervolgens gaat het helemaal mis:
Voor het laatste is een tegenargument: Amerikaanse indianen werden niet tot
slaven gemaakt. De tussentitel zegt het nog eens duidelijk: het drijvende
argumenten was geld. De slechte behandeling was het gevolg.
Nog een argument:
Waarvan akte.
Volgende tafereel:
Allemaal uit politieke-correctheid: als een minderheidsgroep iets vraagt, geef
je het. Anders discrimineer je en ben je een racist.
En dan dat andere dan al genoemd is:
Inderdaad: de slavernijdiscussie is een instrument. Voor vieze zaken.
Tel hierbij op het gemeten verschil tussen streken die al dan niet gekoloniseerd
zijn geweest: degene met (het meeste) kolonialisme en dus ook met (het meeste)
slavernijverleden doen het in de huidige tijd het beste
.
Een goed artikel dus, van Mare. De ideologen waren het
er natuurlijk volstrekt niet mee eens. Oftewel: tijd voor Rivke Jaffe om
zich in het debat te mengen (Leids universiteitsblad Mare, 06-10-2011, column door Rivke
Jaffe, universitair docent culturele antropologie):
En alweer zegt de kop bijna alles: "Waarom niet gewoon toegeven want ik heb
per definitie gelijk". Alweer dus die ideologische
gestoordheid: het komt niet in het soort mensen op dat ze wel eens niet
gelijk zouden kunnen hebben. "De Absolute Heerser" die je niet mag noemen of
"Allah" of "God" heet. Het is een storing met een heel
groot met goud versierd en rode lakzegels behangen certificaat: "GESTOORD!!! De
tekst:
Oftewel: iedere uitspraak waarin mijn ideologieën worden tegengesproken is
een provocatie. Gewoon weer dezelfde storing van dat certificaat, dus.
De hondsbrutale Joodse leugen
: Emmer stelt dat ze niet iedere dag
doodgemarteld werde, zoals de zwarten en aanhang het voorstelt.
Weer een retorische truc: herhaling. niemand heeft gesteld dat slavernij
niet erg is.
Tweede hondsbrutale Joodse leugen: Emmer stelt dat zwarten
meewerkten aan de slavernij, niet de slaven, natuurlijk. De zwarten van de ene stam die
zwarten van een andere stam tot slaaf maakten, en daarna verkochten aan de
blanken. Zoals de Ashanti, waarvan er nu ook een paar duizend in Nederland
rondlopen zonder dat iemand tegen ze zegt dat ze gore slavenmakers zijn.
Het kan niet anders: "Hondsbrutale leugens, maar we zijn niet echt
anders van Joden als Jaffe gewend". En dan
misschien de mooiste:
Maar natuurlijk wel. Hier een stukje uit de sciencefiction
- onze
held spreekt tegen de ideoloog die hem gevangen genomen heeft onder het mom
van "Principes":
Q.e.d.
Jaffe doet wat de held in het citaat bestrijdt: het
aanleggen van absolute normen van goed en kwaad, en die
normen zijn onafhankelijk van plaats en tijd. Een vast onderdeel van het
ideologisme. Van het Oude Testament.
Een ander onderdeel is het doordraven:
Het fijne van dit niveau van discussiëren is dat de persoon met de geestelijke kwaal
zijn kwaal zo helder uiteen kan zetten. Voor wie het nog niet helemaal duidelijk
is: het argument heeft de op webfora bekende vorm: "Hitler scheet en deugt
niet, jij schijt,
dus jij deugt ook niet". Je kan hier voor "schijt" ook het wat minder schurende
"ademt" invullen. Overigens zijn die positieve
kanten evident voor iedereen met weinig vooroordelen en enig
waarnemingsvermogen: overal waar nazaten van vroegere slaven zitten, hebben ze
het ongelofelijk veel beter dan in Afrika. Met als getuigenis: er is er nog
geen eentje betrapt op terugkeer naar Afrika, tenzij die al zeer rijk was.
Nog een paar bijverschijnselen:
Ten eerste: er is geen sprake van bagatelliseren, maar van het corrigeren van
een absoluut zwart-wit beeld. Dit is dus zwart-wit denken van de kant van Jaffe.
Ten tweede wordt 'de Nederlanders' iets toegedicht dat ze niet vinden - dat is
de retorisch truc van de stroman
. Ten derde is dit niet iets dat Nederlanders vinden, maar een kleine
groepje - de meerderheid der Nederlanders is geïndoctrineerd door het Black
Holocaust denken van mensen als Jaffe.
Er is uitgebreid toegegeven dat het erg was, en door een ruime meerderheid van
mensen als Jaffe dat het het absolute "erg" was.
Dat is vroeger misschien waar geweest, maar inmiddels, sinds de zestiger jaren,
in Nederland volkomen verkeerd in zijn tegendeel, zoals we boven gezien hebben:
lelijke dingen mag je alle zeggen over blanken, maar beslist niet over gekleurde
mensen, en al helemaal niet zwarte. Je mag van blanken gemakkelijk zeggen dat
het oplichters zijn, maar van zwarten niet dat het schieters zijn. Terwijl het
laatst op zijn minst even waar is.
En dat laatste is een aperte leugen: probeer maar eens iets over het
slavernijverleden te zeggen dat verder gaat dan dat het het absolute zwart is,
bijvoorbeeld in de Mare, en de ideologen en racisten staan huizenhoog op
de barricades. Bijvoorbeeld in de Mare.
Het is allemaal een
uitnemende demonstratie van hoe ernstig deze gestoordheid is. Men gaat
er tot in het kleinste detail op door, met oogkleppen die niet meer die
naam mogen hebben omdat het er op lijkt dat die ogen, oftewel: het waarnemen, geheel is
verdwenen. Men blijft maar voorlezen uit de eigen Heilige Schriften.
Op één ding had deze redactie graag ook nog ingegaan: dat 'kritische, onafhankelijke
wetenschappers'. Maar dat hoefde niet: Piet Emmer deed het zelf al
- maar we beginnen met wat ander commentaar van hem
(Leids universiteitsblad Mare,, 13-10-2011, door Piet Emmer, emeritus
hoogleraar geschiedenis):
Welk argument we al noemden.
Het is van het niveau dat deze redactie erg goed kent van de discussies met
rabiate multiculturalisten.
En hier raakt Emmer een essentiële zaak die deze redactie ontgaan was: het is de
wetenschappelijke plicht van Jaffe om alle bekende factoren betrokken bij een
historisch proces te benoemen. Er daarvan een aantal weglaten omdat ze niet in
een ideologisch straatje passen is een doodzonde.
Emmer trekt het op logisch wijze door naar het
slavernijdebat:
Waarna de conclusie zichzelf trekt:
Dat had deze redactie ook willen schrijven: weg met deze niet-wetenschapper bij
een wetenschappelijke instelling. Het is lichtelijk bevreemdend zulke radicale
taal vanuit de instituties zelf te horen. Het geeft aan hoe ernstig de situatie
bij die instituties is.
Dit was allemaal van een dusdanig hoog
niveau, dat mevrouw Rivke Jaffe de bijpassende eer is verleend: ze is
hoogleraar geworden aan de Universiteit van Amsterdam
.
Naar Joods, kwaadaardigheid
, PC club
, of site home
·.
|