Angelsaksische versus Rijnlandse model: wat te doen

In Anglicisme versus Rijnlandmodel, de toekomst hebben we gezien wat ons als maatschappij te wachten staat als de gang van zaken laten als hij is: een maatschappij waarin de top een leven van volkomen vrijheid en onbeperkte luxe heeft, waarin ze de productie van goederen en uitvoering van diensten als ICT voor grootste deel hebben overgeheveld naar lage lonen landen, waarin een groot deel van de rest van het werk is geautomatiseerd middels diezelfde ICT, en waarin in Europa daarnaast vrijwel alleen nog plaats is voor laaggeschoold werk in zorg en verzorging en huishoudelijk hulp voor de top, waarvoor dan een enorm arbeidsoverschot bestaat. De contouren van deze maatschappij zijn zich op dit moment al helder en duidelijk aan het aftekenen.

Een van de manieren waarop dit bepaalde toekomstperspectief niet uitkomt is als plotseling een grote groep mensen beseft dat het gebeurt, en die mensen daar op stel een sprong een einde aan maken. Dit heet revolutie, en is net zo min wenselijk. Wat men dus zou willen is een manier om de wereld geleidelijk op de koers van het fatsoen te krijgen.

De essentiële stap op die weg is het formuleren van concrete alternatieve voorstellen. Andere initiatieven als die van de Waterlandstichting hebben kritiek gekregen dat hun aanbod niet verder ging dat theoretische verhandelingen over goede doelen in de toekomst. Deze website heeft daarom een andere weg bewandeld. Eerste is middels de onderwerpen economie , sociologie , en psychologie een analyse gemaakt van bestaande maatschappelijke processen. In een tweede fase zijn Rijnlandse alternatieven verzameld in Rijnlands beleid , en tenslotte is een algemeen model voor een Rijnlandse samenleving geformuleerd en de specifieke aspecten daarvan bekeken in het het perspectief van het hedendaagse krachtenveld met de Angelsaksische tegenhanger .

De behandeling van het Rijnlandse model in vergelijking met Angelsaksische biedt voldoende aanknopingspunten voor de in alinea ervoor genoemde geleidelijke aanpak. Maar om voldoende steun voor het Rijnlandse alternatief te krijgen is het wel noodzakelijk dat de burgers gaan beseffen dat als ze de Angelsaksische koers van de bestaande machthebbers  volgen ze aan het kortste einde gaan trekken. Dat is dus in feite een probleem van voorlichting, en voorlichting voor grote groepen mensen lijkt een taak voor de massamedia.

Als we iets via de media willen gaan doen, is het natuurlijk essentieel om te weten waar de media nu staan. Voor de rechtse media is dat duidelijk: zij zijn sterk pro-Angelsaksisch => (link volgt). De linkse media staan net als politiek links, bekend als ondersteuners van de zwakkeren in de samenleving, hetgeen ook lange tijd juist is geweest.

Ter stimulans staan hierop volgend nog een paar links om te laten zien met welk maatschappelijk vuur zij spelen:     .

De Rijnlandse visie komt in de Volkskrant ook aan het woord, voornamelijk middels de columns van Martin Sommer en een aantal grotere bijdragen in het katern het Betoog, zie weer Angl. vs Rijnl., media . De vooral algemene artikelen in het Betoog zijn niet voldoende om aanzienlijke invloed te hebben op de sterke Anglicistische krachten.

Na de bereidheid van een deel van de media te hebben gevonden, is de beïnvloeding van degenen die de macht hebben iets te doen, de politiek en economische elite, de volgende fase in de strijd voor het Rijnlandmodel en de goede toekomst. Omdat de meeste van deze mensen grote materiële belangen hebben bij de huidige toestand en de verdere veranglicering daarvan en de bijbehorende morele gevolgen , moeten ze op ander wijze aangepakt worden. Die andere methode bestaat voornamelijk om te wijzen op wat ze verliezen: een zinvol, gelukkig, waardig  en eervol leven. Een deel daarvan bestaat dus uit duidelijk maken hoe ver dat nu al het geval is. Men kan bijvoorbeeld wijzen op de beelden zoals geschetst hier via films als Robocop en boeken als De grote pianola : dat men het leven leeft van slavendrijvers met harde koppen, die zich steeds verder moeten terugtrekken uit de rest van de maatschappij omdat die te onveilig wordt, door armoede, misdaad, en weerzin tegen hun eigen persoon. Een aanzienlijke hoeveelheid meer concrete punten waarop de huidige top van de maatschappij kan worden gewezen staat in Houding van de top I en de bijbehorende vervolg- en bronartikelen. Deze artikelen bevatten meer dan voldoende materiaal en ideeën voor een langdurige campagne om de misstanden die de top van onze maatschappijen plagen te verbeteren; een eerste aanzet op partijniveau start hier , en op persoonlijk niveau hier .

Tenslotte is er dan nog een ding dat iedereen kan doen, hoewel we daar nog een paar jaar op moeten wachten, en dat is stemmen op de juiste partij. Wat in dit geval de juiste partij is, wordt bepaald door het effect wat men wil bereiken. Als men wil dat aan de elite van de maatschappij zo goed mogelijk duidelijk wordt gemaakt dat men de veranglicering van de maatschappij niet wil, is het recept simpel: zo links mogelijk stemmen. Het is inmiddels duidelijk genoeg dat de enige reden dat er zo lang een kapitalisme met een menselijk gezicht heeft kunnen bestaan in Europa, de na de Tweede Wereldoorlog ontstane dreiging was dat de burger communistisch zou kunnen gaan stemmen. Die dreiging kan in verminderde vorm weer in het spel worden gebracht, door echt links te stemmen. Gezien de carrière van de PvdA als partij die links praat en rechts doet , en de carrière van GroenLinks die niet in staat is los te komen van dwaze idealismen , is de keuze dan voorlopig beperkt tot de SP. De mogelijkheid om een echte Rijnlandse partij op te richten wordt nog onderzocht. De beschrijving van de versie van het Rijnlandmodel start hier .


Naar Anglicisme vs Rijnlandmodel, toekomst , Angl. vs. Rijnl. lijst , Angl. vs. Rijnl. overzicht , of site home .