Bronnen bij Ideologie: seculiere versies
Het bestrijden van de religieuze versies van ideologie is een lastige zaak,
aangezien ze raakt aan wat kennelijk een een geestelijke behoefte, zwakheid of
verslaving van de menselijke geest is. Je kan wel honderd keer laten zien dat
bidden voor regen niet helpt, maar voor slechts een klein percentage der
mensheid is dat een dusdanig overtuigend argument dat er enige verschuiving in
de religieus ideologische houding plaatsvindt. In West-Europa, waar vermoedelijk
door min of meer evolutionaire oorzaak de aldaar levende mensensoort geneigd was
tot uitspattingen als gedeeld leiderschap, gelijkheid voor vrouwen en vrij
seksuele omgang en daardoor minder geneigd tot religieuze restricties, er
minstens 500 jaar lang strijd geleverd om de besmetting met religieuze ideologie
gekomen vanuit het oosten enigszins onder controle te krijgen. En zelfs daar is
in de huidige tijd die met enige overdrijving als "modern" wordt omschreven de
hoeveelheid mensen die echt genezen zijn niet hoger dan op zijn best 10 tot 20
procent.
Vergeleken hiermee is de bestrijding van de seculiere ideologie een
makkie. Een zaak die niet weinig geholpen wordt door het feit dat de aanhangers
van de ene seculiere ideologie geen grotere hobby lijken te hebben dan het
bestrijden van de andere. Hetgeen zelfs al het geval is als de verschillen
betrekkelijk gering zijn, zoals bij socialisten en communisten.
De oorzaak van die felle onderlinge strijd is simpel: alles dat een
claim doet op universele waarheid, heeft een onoverkomelijk bezwaar tegen alles
dat die universele waarheid tegenspreekt. Met name natuurlijk degenen die een
andere universele waarheid claimen.
De oplossing van dit veelvuldige dilemma is voor de redelijk
denkende mens natuurlijk uiterst simpel: als er meerdere denksystemen bestaan
die een claim leggen op de absolute waarheid daar waar dat in combinatie
duidelijk onmogelijk is,. heeft geen enkele van die denksystemen de waarheid.
Een gezond-verstand basis voor de afwijzing van ideologie zoals hier gehanteerd.
Voor de onderbouwing daarvan hoeft heel weinig moeite worden gedaan.
Je hoeft slechts te refereren aan de argumenten van aanhangers van de ene
ideologie ten opzichte van de concurrentie. Lees de kritiek van de socialisten
op de communisten, en je hebt je bewijzen voor de ondeugdelijkheid van het
communisme. Lees de kritiek van de communisten op de socialisten, en je hebt je
bewijzen voor de ondeugdelijkheid van het socialisme. Lees de kritiek van de
liberalen op alle mogelijke linksige ismen, en je hebt je bewijzen dat al die
linksige ismen niet deugen (De Volkskrant, 10-09-2011, door Olaf Tempelman):
En welke dat zijn in de ogen van Bolkestein, VVD-politicus is eminent
voorspelbaar - en ook de auteur van de recensie is het er van harte mee eens:
Bolkestein bijdrage in deze is dat hij deze redelijk algemene opvattingen
oppakt vanuit een wat ruimer kader, het kader dat ook wij hier hanteren: dat van
het intellectualistische denken in het algemeen ("intellectueel" is natuurlijk
niet het juiste woord - het is een hopeloos falend denken):
Waarna je op even voorspelbare manier de argumenten tegen al dit soort
erop volgende linksige ismen kan invullen.
Dat is deel één van onze exercitie. Nu deel twee: de andere kant van
de links-rechts tweedeling En daarin is al voorzien door de auteur van de
recensie. Die recensie staande in de Volkskrant, waren ook die
weerleggingen redelijk voorspelbaar. Maar ze zijn ook treffend geformuleerd -
het begint daar waar Bolkestein in zijn historische verhandeling van de rechte
lijn afwijkt:
Stap één richting verderf: er zijn altijd al minder fatsoenlijke
manieren geweest om aan geld te komen, en de mogelijkheden daartoe zijn
exponentieel gegroeid.
Met direct daarop volgende de tweede stap:
Zo zijn we dus beland van de afwijzing van de linkse ideologie in de
omarming van de rechtse. Want dat de ideeën van Mandeville iets anders zijn dan
de puurste ideologie is natuurlijk volkomen duidelijk. Voor de redelijke mens.
want die constateert dat het positieve oordeel over de bijenkorf
uitsluitend is gebaseerd op de associaties van "bij" met "donzig vliegbeestje"
en "honing". Vervang "bij" door "termiet", bijvoorbeeld die van de roofzuchtige
soort, en Mandeville's sprookje wordt eerder een nachtmerrie.
Maar erachter zit een fundamentelere denkfout. De gelijkstelling
tussen "nastreven van eigenbelang" en "ondeugdelijke gedrag" is een vorm van
verabsolutering. Waarvan de bron volkomen duidelijk is: dat is het christelijke
denken, en de absolute waarde van de christelijke naastenliefde. En die andere
wang enzo. Het gezonde verstand zegt dat het nastreven van eigenbelang op
zich natuurlijk geen probleem is. En geen ondeugdzaam gedrag. Dus als je
ondeugdzaam gedrag verbiedt, gaat het bouwen en het portretteren gewoon door.
Wat je minder hebt als je ondeugdzaam gedrag verbiedt, is dat de ene bij de
andere doodmaakt ten einde zijn nectar in te pikken. En daar heeft de korf
alleen maar voordeel van. Want is alle meer redelijke omschrijvingen van
ondeugdzaam gedrag ligt de crux niet in het nastreven van eigenbelang, maar in
schade toegebracht aan een ander
.
De recensent raakt hier ook de draad kwijt, want ook de
Volkskrant en omgeving is sterk beïnvloed door het neoliberale denken,
waarvan Mandeville de ideologische grondlegger is
:
Een zeer discutabel oordeel, gezien de pijl van de vooruitgang die vrijwel
volkomen samenvalt met de lijn van toenemende samenwerking en niet die van
toenemende onafhankelijkheid of concurrentie
.
Maar direct daarop komt hij terug op de goede weg:
Waarmee we ook het liberalisme van Frits Bolkestein kunnen toevoegen aan
de lijst van verwerpelijke ideologieën. Want dat VVD- en Bolkestein-achtige
liberalisme is geen goede zaak uitsluitend en alleen omdat het geen linksig isme
is - zoals ze voortdurend suggereren. Ook voor het liberalisme is het zo dat je
niet moet kijken naar wat ze erover zeggen, maar naar hoe het uitwerkt. En dan
is het liberalisme van de VVD en Frits Bolkestein vrijwel ononderscheidbaar van
het neoliberalisme van Ayn Rand
(de term "objectivisme" is nooit in zwang geraakt en neoliberalisme is praktisch
gezien een synoniem) en Alan Greenspan en al die roofridders van de "vrije
markt" die het in de praktijk brengen.
Nu hebben we Frits Bolkestein voor ons laten werken in het afwijzen
van de linksige ideologieën, en recensent Olaf Tempelman in het afwijzen van de
rechtse ideologie van Bolkestein cum suis. Blijft er voor ons nog één taak over:
het afwijzen van de ideologie van recensent Olaf Tempelman. Want die heeft ook
een ideologie, en wel eentje die in deze tijd bijna even invloedrijk is als het
neoliberalisme. Namelijk die van het multiculturalisme (de Volkskrant,
20-11-2010, column door Olaf Tempelman):
Dat multiculturalisme een ideologie is, volgt direct uit het bovenstaande.
Want Bolkestein's analyse begon met dit:
En dat 'onbedorven primitieve mens' oftewel: "de primitieve mensen zijn
evenveel of zelfs meer waard dan de moderne" is een synoniem van "de gelijkheid
der culturen". En "de gelijkheid der culturen" is weer de onlosmakelijke basis
van het multiculturalisme, want "multiculturalisme" is een afkorting van "de
vermenging van alle culturen levert een meerwaarde"
. Dus wie wijst op de eventuele slechte eigenschappen van geïmporteerde
culturen, suggereert dat culturen ongelijk zijn, is dus tegen multiculturalisme,
en is dus voor de aanhangers van die ideologie "een slecht mens" - of volgens
Olaf Tempelman: "een semi-criminele PVV'er" (letterlijk slaat het op de
PVV-Kamerleden, maar de suggestie is volkomen helder).
Olaf Tempelman constateert terecht dat Bolkestein de bespreking van
het objectivisme en neoliberalisme gemakshalve maar uit zijn analyse heeft
weggelaten:
Waarbij die begrijpelijke reden natuurlijk is dat Bolkestein niet met de
wantoestanden van zijn eigen ideologie geconfronteerd wil worden.
Dat
laatste is nu bijzonder grappig. Wat kijk eens naar wat Tempelman op zijn beurt
heeft weggelaten (de Volkskrant, 09-09-2011, column door Nausicaa Marbe):
Waaraan deze redactie toevoegt dat het totaal oninteressant is of die
waarden al dan niet universeel zijn - of beter: heb het helemaal niet over de
universaliteit ervan: het enige dat telt of ze werken - universaliteit doet veel
te veel denken aan absoluutheid. En werken doen ze duidelijk - in ieder geval
beter dan de alternatieven uit niet-westerse culturen.
Allemaal zaken die voor Olaf Tempelman waarschijnlijk te pijnlijk waren om
over te schrijven in zijn recensie. Omdat ze Olaf Tempelman confronteren met de
wanstaltigheden van zíjn ideologie.
Het ontstaan van zoiets als het multiculturalisme laat nogmaals de
geestelijke zwakte van de mens zien aangaande het verschijnsel van ideologie. De
meeste aanhangers van het multiculturalisme zijn mensen die zichzelf min of meer
genezen achten van de meer traditionele ismen zoals diverse vormen van religie,
met een aanzienlijke portie daarvan ook nog afvalligen van het socialisme. En na
deze eerdere denkfouten enigszins rechtgezet te hebben, storten ze zich
hals-over-kop in weer een nieuwe variant: het multiculturalisme. Overigens vaak
samengaand met nog een andere ideologie: het Europeanisme, zijnde een afkorting
van "Alle vormen van Europese samenwerking zijn goed".
Waarbij dat laatste voor deze verhandeling een bijzonder handige
meerwaarde heeft: het is door cijfers bewezen dat niet alle vormen van Europese
samenwerking voordelig zijn. In cijfers uitgedrukt: de huidige vorm (2011) kost
enkele honderden miljarden
. Bedragen die kinderspel zijn vergeleken bij de kosten van het
multiculturalisme, want dat kost sociale samenhang
en ondermijnt de democratie
, en het neoliberalisme, want dat ondermijnt de maatschappelijke solidariteit
en het maatschappelijke vertrouwen in het algemeen
.
De volgende ideologie heeft in eerste instantie de schijn van
wetenschappelijkheid en moderniteit. Het gaat hier namelijk om de laatste uitleg
van de uitkomsten van de meest recent resultaten uit de neurologie, een veld dat
in sterke opbloei is gekomen door het in haar handen geraken van een
natuurwetenschappelijk instrument: de MRI-scanner. De MRI-scan biedt de
gelegenheid structuur en functioneren van de hersenen in beeld te brengen, een
doorbraak op hetzelfde niveau als de toepassingen van röntgenstraling voor wat
Nederlanders een "doorlichting" noemen.
Een van de resultaten van dat onderzoek is dat het onbewuste
deel van het brein een grote invloed heeft op de rest. Eigenlijk nauwelijks een
verrassing - dat er een onbewuste is, is al bekend sinds Freud, en dat het
belangrijk is blijkt uit het feit dat de mens een derde deel van zijn dag en dus
zijn leven besteedt onder haar exclusieve domein - welk proces ook wel bekend is
als "slaap".
Het nieuwe onderzoek laat de deelprocessen van de invloed van
het onbewuste op het bewuste beter zien. Waarbij onder andere blijkt dat dat
onbewuste mede de bewust genomen beslissingen bepaalt. Of zelfs dat dat
onbewuste zelf beslissingen neemt. Dat laatste is ook al geen verrassing, want
het is godsonmogelijk dat het bewuste alle beslissingen voor de hele persoon
neemt, want dat behelst veel en veel te veel dingen.
Maar het feit dat vele van die onbewuste beslissingen nu in werking
gezien zijn, heeft weer geleid tot het hier al beschreven fenomeen:
verabsolutering, in een vorm van ideologie. In Nederland zijn daarvan twee
belangrijke proponenten: Victor Lamme en Dick Swaab. De laatste heeft een zeer
goede reputatie op grond van eerdere controversiële stellingnames, en wordt
daarom serieuzer genomen. De volgende bron, eentje van meerdere over onderwerp
en aanleiding, is naar aanleiding van een boek gepubliceerd door Swaab met de
titel Wij zijn ons brein, beschrijft het probleem (uit De
Volkskrant, 01-10-2011, door Jan Drost, schrijver en filosoof):
In zekere zin een open deur: natuurlijk doet het brein dat, want het
alternatief is "de kaboutertjes"of "engelen". De reden dat de interviewer de
vraag stelt, zit in hetgeen dat in het antwoord van Swaab geïmpliceerd is: "...
en daar heeft uw bewuste persoon niets mee te maken".
Komt dit u in het verband van deze reeks artikelen over ideologie en
geloof bekend voor? Auteur Jan Drost gaat ook op dit pad verder:
Waarna hij van het rechte pad afwijkt door over Geert Wilders te gaan
oreren, naar de mensen naar zouden willen luisteren. De juiste vergelijking is
natuurlijk die met de joodse Jahweh, de christelijke God en de islamitisch
Allah. Dat zijn de figuren waarnaar pas echt veel mensen luisteren. En pas echt
intensief luisteren en letterlijk nemen. Veel letterlijke dan Geert Wilders ooit
genomen zal worden. En tussen Jahweh, God en Allah zitten nog schier oneindig
veel andere afgodelijke ideologieën. Die allemaal één hoofddoel hebben: de mens
ontlasten van de zware positie van het moeten maken van keuzen. Een positie die
nu eenmaal het kenmerkende menselijke is. Al die gelovigen, al die ideologen, en
nu mensen als Dick Swaab doen iets heel treurigs: ontkennen dat ze mens zijn.
Een conclusie die ook Drost trekt
Dat is inderdaad de vergelijking die men maakt: het lossen van urine is
een onbewuste functie, en staat dus volgens de ideologen op gelijke voet met het
bewustzijn. En:
En vervang dat politicus dus weer door de afgoden Jahweh, God en Allah.
Naar Psychologische krachten
, of site home
.
|