PC-club: Sander Duivestein

De politieke-correctheid beslaat een breed spectrum, van gematigd en op enigszins beperkte terreinen, tot paarsgloeiend en alomvattend. Van die uitersten is weinig te vinden op deze website. Het eerste is er überhaupt heel weinig van (deze redactie kan zelfs even niets verzinnen), en het tweede, zeg bijvoorbeeld bijvoorbeeld iets als Cas Mudde en alles bij Joop.nl, sla je gewoon over.

Dat was tot nu toe ook gebeurd met Sander Duivestein, deze maand "Gastcolumnist op zondag" op de website, op één vergissing na die zo meteen rechtgezet gaat worden. Dat wil zeggen: er was iets van zijn hand geplaatst in PC, diversen uitleg of detail , met destijds in het achterhoofd "Daar komt nog wel meer van gezien het taalgebruik". Maar het zijn drukke tijden, dus zijn verdere productie was overgeslagen.

Daar komen we vandaag op terug. Omdat we er met zijn laatste bijdrage snel een eind aan kunnen maken. Hier is dat betoog (Volkskrant.nl, 29-09-2024, door Sander Duivestein, werkt voor het VerkenningsInstituut Nieuwe Technologie van Sogeti. Hij schreef in 2021 het boek Echt Nep, uitleg of detail ):
  Opinie: De grootste dreiging van AI is niet de technologie zelf, maar onze neiging om haar gedachteloos te gebruiken

Meteen maar even de consistentie testen. De voorbeelden van dat gebruik:
  De Alternative für Deutschland (AfD) heeft onlangs de aandacht getrokken met een opmerkelijke campagnevideo ... de techniek erachter: alle beelden zijn volledig gegenereerd door kunstmatige intelligentie.
    ... de AI-gegenereerde countryband Eyes of America die onlangs acht albums uitbracht, vaagweg gerelateerd aan Trump. ...
....gebruikte Geert Wilders, leider van de PVV, AI-gegenereerde afbeeldingen ...

Opmerkelijk willekeurig gekozen voorbeelden ...
    Maar niet heus.
    En die kop slaat dus totaal nergens op: de aangehaalde voorbeelden gebruikten AI met zeer vooropgezette gedachten, ook volgens S. Duivestein, maar dat zijn allemaal zeer kwalijke gedachten volgens S. Duivestein, dus die laten we gevoeglijk maar weg.
    Maar die kop slaat dus totaal nergens op.
    Overigens is heel simpel te verklaren waarom AfD, Trump-aanhangers en Geert Wilders AI gebruiken voor promotionele doeleinden: dat soort werk wordt gedaan door kunstzinnig begaafden, en dat zijn bijna allemaal zo niet allemaal keiharde globalisten uitleg of detail .
    Het volgende goede argument:
  ...    In plaats van historische foto’s te gebruiken, kiest de AfD voor een gefabriceerde nostalgie, gecreëerd door algoritmes. ...het ... Duitsland waarnaar de AfD verlangt, heeft nooit bestaan.
    AI wordt hier ingezet om een fictief verleden te bouwen, wat een verontrustend precedent schept voor hoe technologie de politieke propaganda van morgen zal voeden en onze historische werkelijkheid zal herschrijven.
... AI... is een ‘kunst’ die losstaat van de kunstenaar, maar wel diep vervlochten is met politieke doelen. In plaats van een ideologische beweging zoals het futurisme, worden AI-systemen nu gebruikt om direct politieke narratieven te versterken. Dit zien we terug in de eindeloze stroom aan memes, complottheorieën en AI-gegenereerde muziek.
    ... de AI-gegenereerde ... dient echter een ander doel: herhaling en aanwezigheid. Deze tactiek van herhaling doet denken aan historische vormen van propaganda, zoals de constante herhaling van nazi-leuzen, die het publiek een vervormde realiteit presenteerden.
    ... schept AI een realiteit die niet noodzakelijk aansluit bij de feitelijke wereld, maar eerder een alternatieve werkelijkheid presenteert. De eindeloze productie van betekenisloze AI-inhoud, ook wel ‘slop’ genoemd, helpt bij het creëren van een valse consensus, alsof iets waar is omdat het overal opduikt.
    ... In een tijdperk waarin AI zonder enige moeite gigantische hoeveelheden inhoud kan produceren, hebben we de mogelijkheid om de publieke sfeer te overspoelen met desinformatie — en dat zonder menselijke tussenkomst.
    Deze gedachteloze productie van inhoud, door algoritmes die geen moreel oordeel hebben, ...AI weerspiegelt deze morele leegte door taken zonder oordeel uit te voeren, ongeacht de sociale of ethische impact van de resultaten.
    ... AI-gegenereerde kunst en propaganda zijn symbolen van een bredere crisis: de ontmenselijking van onze samenleving. AI wordt steeds vaker gekoppeld aan rechtse esthetiek omdat het intellectueel werk automatiseert en een alternatieve realiteit creëert die ideologisch strookt met extreemrechtse denkbeelden. ...
    Extreemrechtse groeperingen experimenteren al met AI om propaganda te verspreiden. Hun doel? Een valse consensus creëren door het internet te overspoelen met hun boodschap. ...
    Deze nostalgische visie, die niets te maken heeft met de werkelijkheid ...
    AI-kunst is losgekoppeld van de werkelijkheid ...
    Een ander voorbeeld is de inzet van AI-gegenereerde beelden ...  beelden, vol van ideologische symboliek, ... leidde tot verdere polarisatie en sociale onrust. ... gebruiken om een geïdealiseerd, fictief verleden te schetsen, ...
    ... Als we deze technologie toestaan om een wereld te creëren waarin ideologieën die de realiteit ontkennen,
    ... in een wereld waarin AI steeds vaker de toon zet, ligt het gevaar in de stilte. Als we niet kritisch nadenken over hoe AI onze wereld vormgeeft, riskeren we de volledige overname van onze publieke ruimte door algoritmische dominantie, waarbij vrijheid en creativiteit langzaam worden uitgehold door mechanische processen die ons onbewust in een nieuwe vorm van controle leiden.

Een eindeloze herhaling van telkens hetzelfde argument: met AI worden andere beelden gemaakt en een ander deel van de werkelijkheid getoond dan de reguliere media nu laten zien.
    En die reguliere media oefenen voorheen en nu dus al de terreur uit uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail waarvan S. Duivestein voorspelt dat AI dat zal gaan doen.
    Je kan het in de tekst bijna allemaal zo vervangen:
  ...    In plaats van een gefabriceerde historische vervalsing ecreëerd door de media kiest de AfD ...het ... Duitsland ... dat de media nooit toont.
    AI wordt ingezet om een alternatief verleden te bouwen, een doorbreking van het verontrustend precedent hoe de media de politieke propaganda van vandaag en gistetren voedt en onze historische werkelijkheid herschrijft.
    de media gebruikt kunst die diep vervlochten is met politieke doelen. Met een ideologische beweging zoals het globalsime, worden de media nu gebruikt om direct politieke narratieven te versterken. Dit zien we terug in de eindeloze stroom aan memes, complottheorieën en door globalisten gegenereerde muziek.
   De inhoud van de media dient echter een ander doel: herhaling en aanwezigheid. Deze tactiek van herhaling doet denken aan historische vormen van propaganda, zoals de constante herhaling van nazi-leuzen, die het publiek een vervormde realiteit presenteerden. ...

Enzovoort.
    En nogmaals: en dit allemaal in eindeloze herhaling en eindeloze hoeveelheden.
    En dat wordt dan allemaal nog eens bijgekleurd met dit:

Het aloude verhaal van Rob Riemen uitleg of detail , de KUT uitleg of detail , Cas Mudde uitleg of detail , en al die andere globalojoodsistische fascisten in dienst van Het Rijk van Sackler, Sachs en Soros die Nederland en Europa willen omvolken en omcultureren.
    Typerend stukje Duivestein:
  ...    Tijdens een recent debat op X, voorheen Twitter, stelde een deelnemer dat ‘AI de esthetiek van fascisme in de 21ste eeuw vertegenwoordigt, zoals Italiaans futurisme dat deed in de 20ste eeuw’. Hoewel dat een gedurfde uitspraak is, valt er wel iets voor te zeggen. Italiaans futurisme, een artistieke beweging die technologie, snelheid en geweld omarmde, raakte onlosmakelijk verbonden met het fascisme van Mussolini. Filippo Tommaso Marinetti, de oprichter en belangrijkste theoreticus van het futurisme, speelde een centrale rol in deze beweging.   ...

Dat 'Tijdens een recent debat op X, voorheen Twitter ...' ...
    Hopeloos ...
    Waarna uiteindelijk ook de laatste Poort naar de Hel wordt geopend ... :
  Hannah Arendt

Hannah Arendt, de filosofe die ons inzicht gaf in de werking van totalitaire regimes, ...

... en deze redactie besloot om deze verzameling te maken.
    Dit is minstens de derde keer dat dit figuur langskomt M. (Luyten uitleg of detail , K.C. Jansen uitleg of detail ), de laatste twee weken sinds de ophef over "DE ASIELCRISIS!!!" uitleg of detail . Oftewel: de mogelijkheid dat binnenkort het beleid van volledig vrije immigratie wordt vervangen door een beleid van ietwat beperkte immigratie.
    "All hell broke loose".
    De hel van globabalisme, joodsheid en joodsisme.

Dan het product dat eerder was opgeslagen, inclusief het originele commentaar.
    Naast de drollendraaiers op papier uitleg of detail uitleg of detail , heeft de Volkskrant ook een positie voor aankomende burgeroorlogveroorzakers  uitleg of detail uitleg of detail (aankomend in twee rollen) op de website. Die mogen daar op het gesloten riool van de website een maand lang op zondag hun drollen draaien en spuien. Het figuur van september klaagt op het gesloten riool over het feit dat er ook andere leidingen naar de zee van het publiek leiden (de Volkskrant, 01-09-2024, door Sander Duivestein, werkt voor het VerkenningsInstituut Nieuwe Technologie van Sogeti. Hij schreef in 2021 het boek Echt Nep, uitleg of detail ):
  Het begon met een onschuldig ogend nieuwsbericht van de NOS op X (voorheen Twitter): ‘Zoals elk jaar veel verdrinkingen onder asielzoekers: ‘Voelt machteloos’‘. ...

'Onschuldig ogend' = pure drollerige gorigheid:
  Het begon met een exemplaar uit de campagne van media en elite dat asielzoekers lieve en onschuldige mensen zijn die ons rijk gaan maken en die we allemaal onbeperkt binnen moeten laten.

Pure walgelijke Nederlandhaat.
    Wat Nederland overstroomt via de gesloten riolen genaamd "de media".
    Op het internet is weerwoord mogelijk. En de elitaire en mediale walgelijkheid krijgt daar een passend weerwoord:
  ... ‘Ik stem voor meer water rondom azc’s', schreef een gebruiker ... Een ander ...: ‘Krijgen die zwartjes geen zwemles in Bokitostan?’    ...

Volkomen terechte reacties op een walgelijk racistisch item.
    Maar ja, eigen stront stinkt niet, en net zo min het eigen racisme en eigen onmenselijkheid.
  ...schreef een gebruiker, de ernst van de situatie schaamteloos bespottend. Een ander verlaagde zich tot plat racisme: ...
    Deze uitspraken laten zien hoe diep de minachting voor menselijk leed kan gaan en hoe gemakkelijk sommigen overgaan tot de ontmenselijking van asielzoekers. ...

Een gore leugen dat laatste: die asielzoekers worden in het geheel niet ontmenselijkt, maar juist heel menselijk gemaakt. Met de menselijke eigenaardigheden van het willen profiteren en parasiteren op anderen , en daarna een hekel krijgen aan de mensen die het zoveel beter doen dan jij en ze gaan haten. Behoorlijk ontmenselijkend voor degenen op wie geprofiteerd en geparasiteerd wordt, en daarna ook nog eens gehaat.
    Ook dit is natuurlijk weer zo'n eigen stront stinkt niet situatie.
    Maar ja, de vrijheid van meningsuiting is een dodelijk gevaar voor het gesloten riool van elite en media, dus we gaan verder met proberen dat het zwijgen op te leggen in naam van democratie en fatsoen uitleg of detail :
  ... Twitter is een riool. ...
    ... ‘rivier waar ook het riool in geloosd wordt‘ ...
    X ... verworden tot een open riool waarin de meest weerzinwekkende uitingen ongehinderd stromen ... een broeinest van haat, vooroordelen en desinformatie.
    De anonimiteit en het gebrek aan effectieve moderatie hebben een uiterst giftige omgeving gecreëerd waar empathie en nuance verdrinken in een zee van schreeuwerige polarisatie. ...

Verder is natuurlijk ...
  ... Deze uitspraken zijn meer dan zomaar woorden op een scherm; ze zijn een pijnlijke herinnering aan de onderstroom van intolerantie die door onze samenleving stroomt

... het onbeperkt toelaten van barbaren een kwestie van tolerantie, en is het tegenstander zijn van het onbeperkt toelaten van barbaren een 'onderstroom van intolerantie die door onze samenleving stroomt'.
    En is ... :
  ... en tonen hoe gemakkelijk sommigen hun medemenselijkheid terzijde schuiven

... het onbeperkt toelaten van barbaren een kwestie van medemenselijkheid, en het tegenstander zijn van het onbeperkt toelaten van barbaren is een onmenselijkheid.
    Ook moeten we ...
  ... De uitdaging voor ons allen is om deze digitale rioolputten niet te laten overstromen naar het echte leven, en om de menselijkheid die we online zo gemakkelijk lijken te verliezen, juist in de dagelijkse realiteit des te sterker te koesteren en uit te dragen.    ...

... onverstoord doorgaan het onbeperkt toelaten van barbaren.
    En omdat je goede zaken nooit genoeg kan herhalen:
  ... De schokkende reacties op het NOS-bericht zijn niet alleen een symptoom van online haat, maar ook van een dieper liggend maatschappelijk fenomeen: het verdwijnen van gedeelde sociale normen.  ...

Het tegenstander zijn van het onbeperkt toelaten van barbaren is hetzelfde als 'haat'.
    En de elite ...
  ... Dit constateerde de Poolse filosoof Zygmunt Bauman al, maar ook Nederlanders maken zich zorgen daarover, zo blijkt uit een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau.    ...

... is het daar van harte mee eens.
    En omdat je goede zaken nooit genoeg kan herhalen:
  ... In een wereld waar traditionele gedragsregels vervagen, lijkt het alsof sommigen de grenzen van fatsoen en medemenselijkheid niet meer herkennen - of bewust overschrijden. ...

Het tegenstander zijn van het onbeperkt toelaten van barbaren is onfatsoenlijkheid en onmenselijkheid.
    En omdat je goede zaken nooit genoeg kan herhalen:
  ... Sociale media platforms als X fungeren als een vergrootglas voor deze ontwikkeling, waar de architectuur van de platforms zelf bijdraagt aan nieuwe vormen van normvorming. Algoritmen, ontworpen om engagement te maximaliseren, versterken vaak extreme standpunten en emotioneel geladen content, waardoor de polarisatie verder wordt aangewakkerd en genuanceerde stemmen worden overschaduwd. ...

Het voorstander zijn van het onbeperkt toelaten van barbaren is nuance, en het tegenstander zijn van het onbeperkt toelaten van barbaren is polarisatie.
    En omdat je goede zaken nooit genoeg kan herhalen:
  ... De uitdaging voor onze samenleving is om nieuwe, inclusieve normen te ontwikkelen die passen bij het digitale tijdperk, zonder de essentie van onze menselijkheid uit het oog te verliezen.  ...

Het voorstander zijn van het onbeperkt toelaten van barbaren is het ontwikkelen van nieuwe, inclusieve normen, en het tegenstander zijn van het onbeperkt toelaten van barbaren is onmenselijkheid.
    Knap hè, hoe eindeloos men argumenten kan herhalen, zonder de zaak waar het werkelijk om gaat zelfs maar te benoemen.
    En dat alles opgehangen aan de termen:
  ... menselijk leed ... ontmenselijking ...
    ... empathie en nuance ...
    ... medemenselijkheid ...
    ... menselijkheid ...
    ... gedeelde sociale normen ,,,
    ... fatsoen en medemenselijkheid ...
    ... gemeenschappelijke waarden ... empathie ...
    ... menselijk fatsoen ...
    ... inclusieve normen ... onze menselijkheid ...

Knap hè ... Hoe deze begrippen toegeëigend worden zonder ook maar een enkele keer te wijzen op maatschappelijke werkelijkheden bij de uitvoering van deze zaken.
    Cognitieve blindheid  uitleg of detail in één van zijn vele vormen.
    Vraagje: zal het ooit mogelijk zijn om met dit soort mensen op normale wijze over het probleem van immigratie van niet-passende mensen te praten?
    Antwoord: vermoedelijk niet, want één van de dingen die ze drijft, is het ronddraaien in het eigen cirkeltje van de eigen voortreffelijkheid.
    En dat doorbreken lijkt niet aan te beginnen ...

En nu we twee exemplaren hadden, werd eindelijk bedacht om even in het archief te kijken. Dat wil zeggen: dat van de Volkskrant. Hier is het resultaat (Volkskrant.nl, opgeslagen 29-09-2024):
 
 

Zum kotzen.
    Naar Nuremberg met dit exemplaar, na de Bevrijding.


Naar PC club  , of site home  ·.

29 sep.2024