Bronnen bij Menswetenschappen, sociologie ondermaats: Cas Mudde

Cas Mudde is dat zeldzame geval van een sociaal wetenschapper die werkzaam is een ander land dan waarin hij/zij geboren is, en ook nog het nog zeldzamere geval van een Nederlander die in een ander land werkzaam is. Amerika, in zijn geval.

Deze promotie heeft hij vermoedelijk te danken aan het feit dat Amerika nog politiek-correcter is dan Nederland. Want Cas Mudde is nog politiek-correcter dan de gemiddelde Nederlandse socioloog. Zo politiek-correct dat het volkomen samenvalt met haar meest extreme vormen: die van het joodsisme . En zo politiek-correct dat het ook nog eens in de buurt komt van het joodsisme van de Joden zelf.

Cas Mudde, niet bekend staat als Joods, is dus een bekeerling en uit de religie is het een bekend verschijnsel dat de bekeerling vaak fanatieker is dan de erin opgevoede gelovige. Zo ook met het het joodsisme : als hun motivatie ideologisch is, zijn ze vaak nog fanatieker dan Joden zelf. En deze lieden zijn dan ook helder in het formuleren van de ideologie.

En dat is natuurlijk ook de reden dat de Volkskrant, als joodsistische en Joodse krant (Bleich, Brill, Groen, Pam, Tempelman, enzovoort), veelvuldig Cas Mudde aanhaalt en gebruikt als "deskundige" (Volkskrant-"deskundigen" zijn vrijwel onveranderlijk zeloten in de Volkskrant-ideologieën).

Zo stond er een artikel uitleg of detail in de Volkskrant (24-07-2017) over de achtergronden van het "populisme", naar aanleiding van een onderzoek uitgevoerd door Kantar Public, een opinie-onderzoeksbureau van Joodse origine.

Met naast de expliciete een stille en verborgen boodschap: "Populisme heeft niets met (im)migratie te maken".

Want de term "migratie" komt in het hele stuk niet voor. Ongetwijfeld het hoofddoel van het onderzoek, waarvan de opdrachtgever niet vermeld stond.

Met wel vermelding van, als niet-verbonden expert, Cas Mudde.

Aangevuld met een interview uitleg of detail met Cas Mudde.

Een dag later stond Mudde weer prominent in de Volkskrant. Met een andere aanleiding. Een week eerder was hij namelijk bekritiseerd in een column van de rechtse commentator en ideoloog Derk Jan Eppink, toevalligerwijs ook werkzaam in Amerika (bij een rechtse denktank). Eerst die laatste dus (de Volkskrant, 19-07-2017, column door Derk Jan Eppink):
  West-Europese landen missen de wil tot overleven

Cas Mudde, gespecialiseerd in extreem rechts, gaf in The Guardian (7 juli) vijf lessen inzake populisme. Les 1: populisme wordt niet verslagen door immigratiebeperking. De analyse van Mudde is knudde. Overmatige immigratie is de hoofdbron van populisme. ...

Daarvan werd de heer Mudde zeer boos, en boze mensen doen en schrijven domme dingen en wat de heer Mudde deed was het noteren van een redelijk volledig exposé van de Joodse denkwijze, inclusief de bijbehorende retorische eigenaardigheden. De kop laten we weg, want dan wordt alles meteen weggegeven (de Volkskrant, 25-07-2017, door Cas Mudde):
  De radicaal-rechtse propaganda van columnist Derk Jan Eppink ...

Maar ook in de onderkop is de heer Mudde al meteen "af". Hij mag niet meer meespelen. Want gebruikende het Ad hominem uitleg of detail - het aloude "op de man spelen".  En die kop is echt een getrouwe weergave van wat volgt.
    En ook hier meteen al is in werking die eveneens behoorlijk oude methodiek om achter de waarheid of werkelijkheid te komen als dit soort mensen aan het woord is: draai het om. De spiegeling. In werkelijkheid heeft de heer Mudde het hier natuurlijk over zichzelf als "radicaal'. "Radicaal-joodsist" . Type Shylock en Shkreli uitleg of detail . Of Rosenbaum en Strauss .
    En met het bijbehorende psychologische profiel:
   ... mag niet onbeantwoord blijven.

Dat van de fanaticus.
  Derk Jan Eppink begint zijn recente column (O&D, 19 juli) met een verwijzing naar een opiniestuk over populisme dat ik onlangs in The Guardian (7 juli) publiceerde. Nu is het natuurlijk leuk dat Eppink mijn stuk heeft gelezen, maar het is pijnlijk dat hij het niet heeft begrepen.

Met de nodige pedanterie.
  Ik schrijf inderdaad dat populisme niet kan worden verslagen door immigratiebeperking.

Even zijn centrale boodschap bevestigende. Doen fanatici graag.
  Dit is omdat populisme niet gaat over externe vijanden ('de immigranten') maar over interne vijanden ('de elite')

Mooi. En bijzonder dom zijn degenen die in deze opzichtige truc trappen. Want waarom wordt de elite als vijandig gezien, in de huidige tijd? Juist ja ... Hun vrije-immigratiebeleid.
  Het is waar dat de meeste rechts-populistische partijen primair op basis van hun anti-immigrantenprogramma worden gesteund, maar dat is vanwege hun nativisme (dat wil zeggen: xenofoob nationalisme), niet hun populisme.

De volgende simpele truc: laat wat door jouzelf nieuw-gevonden of hergedefinieerde termen vallen. Dat "nativisme" is letterlijk "geboort-isme" oftewel "geboorteland-isme" oftewel gewoon "nationalisme". En dat is dan dus meteen "xenofoob nationalisme".
    En als je uit deze brei "xenofoob" apart haalt, weet iedere wat verder doorgedacht hebbende persoon dat ook een leugenterm is want de soort immigranten waar het over gaat zijn niet "vreemd" maar juist veel te bekend want al in grote getale binnen en aldaar overlast gevende sociale mislukkelingen .En er is dus geen sprake van "angst" maar afkeer, vanwege de overlast en de kosten.
    Kortom: deze (en bijna alle) woordenbrij is bedoeld om inhoud te vermijden en verhullen.
  Er zijn verschillende (linkse) populisten die niet anti-immigrant zijn, zoals het Griekse Syriza of het Spaanse Podemos.

En met minstens evenveel gemak kan je stellen dat dat geen populisten zijn maar gewoon (nieuwe) politieke partijen. Of je kan kan alle politieke partijen waar veel mensen op stemmen "populisten" noemen want dat is de letterlijke betekenis van "populist": iets of iemand met veel aanhangers. En als je duidelijker wilt zijn, moet je een andere term laten vallen maar dat doet men, en ook Mudde, niet graag: "elite".
    En waarom deze brij op deze plaats in het betoog? Hierom:
  Het is waar dat de meeste rechts-populistische partijen primair op basis van hun anti-immigrantenprogramma worden gesteund, ...
    Overigens is hiermee niet gezegd dat rechts-populistische partijen via immigratiebeperking kunnen worden bestreden. ...

Oftewel: hoewel de anti-immigratiepartijen in opkomst zijn, moet je hun beleid niet overnemen.
    Kijk, als je dat achter elkaar schrijft, denken mensen: dat is onzin: politiek is de uitvoering van de wensen van de meerderheid en als de meerderheid een anti-immigratie beleid wil, moet de politiek dat overnemen. Tenzij je Jood of joodsist bent want die gaan hier op tilt. Iemand als A. Grunberg uitleg of detail schrijft dan ronduit dat de democratie moet worden afgeschaft, en vervangen door de dictatuur van de elite.
    Waarna Mudde constateert dat dat deels wel gebeurt maar dat moet je toch niet doen want de mensen blijven toch op de populisten stemmen.
    Alreeds een contradictie, dus, want hier wordt ronduit toegegeven dat op "de populisten" wordt gestemd vanwege de immigratie.
    Dan start er een nieuwe alinea:
  Maar ik wil eigenlijk primair reageren op de kern van Eppinks column, waarvoor hij mijn opiniestuk als stroman gebruikt. ...

En dat laatste in binnen het citaat gehouden omdat, hoe voorspelbaar, de heer Mudde hier uitvoerig gaat stromannen onder het afroepen van reeksen "namen":
  ... pseudo-intellectuele verdediging ... Spengleriaanse visie ... islamofobe denkers in verschillende ... Thilo Sarrazin ... Michel Houellebecq ... Douglas Murray. ...Jean Raspail ... diens racistische boek ... inspireert sinds 1973 westerse racisten en islamofoben ... Steve Bannon ... Stephen Miller ... radicaal-rechtse ... Donald Trumps ...

En dan volgt eindelijk weer een woord over waar het om gaat:
  De these van Bannon, Eppink, Trump en vele anderen is verre van origineel en wordt al sinds de jaren negentig breed in conservatieve kring verkondigd: West-Europa pleegt zelfmoord via massa-immigratie.

Twee opmerkingen: dat 'breed in conservatieve kring' is "breed in een uiterst klein en niet nauwelijks in de media te vinden clubje", oftewel, een vorm van het welbekende "wereldberoemd in Lutjebroek". En: de tegenovergestelde these: "massa-immigratie van zwarten en moslims is een verrijking voor maatschappij en cultuur" wordt nog veel langer en oneindig veel brede verkondigd, namelijk al sinds de Tweede Wereldoorlog en door bijna de hele media en elite.
    Goed, dat in werkelijkheid die massa-immigratie tot nu toe geen groot succes is, of nauwkeuriger: in een land als Nederland per jaar meer dan een tiental miljarden euro's kost en tot grote maatschappelijke overlast en onvrede heeft geleid, kan niet met feiten bestreden worden. Dus doe je het, op de bekende Joodse manier, met glasharde leugens. jJe zegt gewoon paar keer op verschillende manieren keihard het tegenovergestelde:
  ... hoeft een werkelijke massa-immigratie van Afrikanen geen probleem te zijn voor West-Europa, mits de landen zich hierop voorbereiden. ...

Een leugen van het niveau "Als de maan van groene kaas is en we hebben een lange ladder, heeft iedereen te eten".
  ... Duitsland laat dat zien met de bijna een miljoen vluchtelingen die het in de afgelopen twee jaar heeft opgenomen. ...

Een gewone keiharde leugen. Er zijn al enorme problemen met toegenomen misdaad, en zaken als huisvesting en de kosten moeten nog doordringen.
  Onderzoek in verschillende West-Europese landen toont aan dat, al zijn er problemen met specifieke minderheden, de overgrote meerderheid van de immigranten en hun afstammelingen min of meer goed geïntegreerd is.

Onderzoek al dertig of veertig gedaan door mensen uit de elite die allemaal de vrije immigratie aanhangen en allang door de werkelijkheid van Kanaleneilanden, Schilderswijken en Molenbeken, en de werkelijkheid van tientallen terreuraanslagen en drie gevallen van grootschalige brandstichting en plunderingen (Frankrijk 2005, Engeland 2011, Zweden 2015) als absurdistische leugens zijn ontmaskerd.
  Zij steunen 'onze' normen en waarden ...

Een nog absurdistischer leugen: ze schrijven hun pennen blauw om ons te vertellen hoezeer ze ons haten vanwege onze ongelovigheid en uitleg of detail ons "racisme" uitleg of detail .
    En oh ja, de heer Mudde heeft daarbij het lef het aloude "Er zijn ook wel wat probleempjes" te hanteren:
  ... met enige uitzonderingen: die welke tot enkele decennia terug ook zeer omstreden waren onder 'autochtonen' (zoals het homohuwelijk)

Een wat beperkter vorm van: "De moslims van nu zijn als de Hugenoten van toen". Iets wat bij GeenStijl omgedoopt is tot het "leolucassen"  uitleg of detail .
    En daar tussendoor staan ook bijna alle andere bekende gotspe's - voorafgaande aan deze laatste passages:
  Afgezien van het feit dat verschillende West-Europese landen een afnemende bevolkingsomvang hebben, en de overgrote meerderheid van immigranten en vluchtelingen in de eigen regio blijft,

So what: dat men in Europa qua voortplanting wat verstandiger is geworden is juist een extra reden om de de Aarde volfokkende moslims en vooral zwarten naarstig buiten de deur te houden.
    En: ja, al je je eigen buurt volfokt, dan moet je vooral niet ook nog eens elders gaan lopen doen. Dus blijf daar!
    En de gotspe's volgende op de laatste passages:
  Radicaal-rechts definieert culturen en etnische groepen in essentialistische termen, alsof ze homogeen en onveranderlijk zijn.

Juist ja... Omdat we onze cultuur en beschaving ooit verbeterd hebben, is het vanzelfsprekend om haar ook weer te gaan verpesten.
    Gevolgd door de ultieme gotspe op dit vlak (tevens de kop van het artikel):
  De Nederlandse cultuur bestaat echter niet en heeft nooit bestaan.

De "Maxima" uitleg of detail . "Dé Nederlandse cultuur bestaat niet". Oftewel: cultuur bestaat niet want je kan Fransen, Belgen, Duitsers enzovoort het voorrecht van een niet-bestaande cultuur natuurlijk niet ontzeggen. Maar natuurlijk wel met uitzonderingen voor groepen die echt zielig zijn, zoals moslims, zwarten, enzovoort: die zijn zo zielig dat ze wél een cultuur mogen hebben en behouden. En Joden natuurlijk. Die zijn wel niet zielig, maar gewoon superieur. Dat staat tenslotte in de Bijbel, en Arnon Grunberg uitleg of detail demonstreert het ook elke dag in de Volkskrant met zijn parade van Joodse inbreng.
    En zelfs deze komt langs:
  Tot de jaren zeventig stond Nederland bekend als een verzuilde samenleving. Katholieken en protestanten haatten elkaar ...

"De moslims en zwarten van nu zijn als de katholieken van toen" uitleg of detail
    En dan volgt nog een leuke vanwege de reactie erop:
  Katholieken en protestanten ... samen haatten ze homoseksuelen en ongelovigen. ...
    Wat dat betreft zijn de meeste allochtonen tegenwoordig meer Nederlands dan de meeste autochtonen vroeger waren.

En hier de reactie (de Volkskrant, 27-07-2017, ingezonden brief van Harmen de Mol van Otterloo, Bloemendaal):
  Nederlandse cultuur

Cas Mudde schrijft: 'De Nederlandse cultuur bestaat niet en heeft nooit bestaan' (O&D, 25 juli). Zijn slotzin luidt: 'Wat dat betreft zijn de meeste allochtonen tegenwoordig meer Nederlands dan de meeste autochtonen vroeger waren.'
    Mijn vraag aan hem is: Hoe vallen deze twee stellingen met elkaar te rijmen? Want blijkens zijn slotzin heeft hij een bepaald idee over wat 'Nederlands zijn' inhoudt, terwijl volgens zijn als eerste aangehaalde zin er helemaal geen Nederlandse cultuur bestaat. Maar als 'Nederlands zijn' een bepaalde inhoud heeft, kan die inhoud toch worden gezien als Nederlandse cultuur?

Waarna we, uitgelachen zijnde, nog even constateren dat de heer Cas Mudde, in zijn woede, toch mooi bijna alle vakjes van het Joodse denken heeft aangevinkt.
    Het is toch eigenlijk best wel verwonderlijk dat zelfs bij iemand voor wie het een acquired taste is, het denken tot zulk een strakke overeenkomst met de Joodse origine ervan kan leiden. Dat moet dus best wel een strak georganiseerde vorm van denken zijn, in het hoofd. Iets met veel fundering en veel staal erin en met veel betonnen platen. En, bij wijze van franje, een volgens sommigen Almachtige er bovenop zittende.

Nog even een blik op de Mudde's positie in het politiek-correct veld (nrc.nl, 08-06-2018, door Maartje Somers, Wilmer Heck uitleg of detail ):
  ‘De politieke elite is zelf bijna radicaal-rechts’

Politicoloog Cas Mudde volgt de opkomst van het rechts-populisme in Europa op de voet. ‘In bijna ieder land is er nu consensus dat immigratie een probleem is, dat diversiteit een zwakte is en dat multiculturaliteit heeft gefaald.’


Politicoloog Cas Mudde woont in de VS maar is meer begaan met Nederland. ...

Verder stond er niets meer in dat uitgebreide interview dat boven al niet duidelijker is gezegd. Het gaat er alleen maar om om te laten zien dat Mudde zeer gewaardeerd is door de "kwaliteitsmedia".

Zo zeer gewaardeerd, dat zijn laatste boek onmiddellijk de steun krijgt van een uitgebreid interview (de Volkskrant, 16-11-2019, door Hassan Bahara):
  Rechts-populisme

Geef radicaal rechts aandacht, maar geef het geen podium

Politiek wetenschapper Cas Mudde waarschuwt in zijn boek The Far Right Today voor het normaliseren van radicaal rechts gedachtegoed. Treft ook de Volkskrant blaam?
.

Al bekend, Mudde's definitie van 'far right' of extreemrechts: "Alles rechts van A. Grunberg en J. Klaver".
    Of "Iedereen die tegen globalisering, kosmopolitisme, vrije-immigratie, multiculturalisme, kalifatisering, enzovoort is".
    En die is ook meteen gewelddadig:
  ... een theorie van Cas Mudde (52), vermaard politiek wetenschapper en extreemrechtskenner. Hoe we in het tijdperk van de gewelddadige burger zijn terechtgekomen?

Want wie is die gewelddadige burger:
  ... De gewelddadige burger laat het niet langer bij woorden, maar laat zijn agressie de vrije loop als hij politiek of cultureel zijn zin niet krijgt. Dat kan bij een boerenprotest tegen het stikstofbeleid zijn, maar ook bij een sinterklaasviering die naar de smaak van de gewelddadige burger niet traditioneel genoeg wordt gevierd.    ...

Alle gewone werkende blanke Nederlanders.
     Brullen van de lach!!!
     En dit zo laten zien vergde slechts het verwisselen van twee citaten!
     En hoe is deze toestand zo gekomen ...
  ... Hoe we in het tijdperk van de gewelddadige burger zijn terechtgekomen? Volgens Mudde is dit het gevolg van de 'normalisering' van een radicaal rechts-populisme waarin etnische en religieuze minderheden worden voorgesteld als een acuut gevaar voor de Nederlandse identiteit en waarden.     ...

Om niet bij te komen!!!
    De media doen niets anders dan de hoogste lof zingen op alle minderheden van welke soort en denominatie dan ook uitleg of detail uitleg of detail .
    Maar wie daarbij dan op bijvoorbeeld de Volkskrant wenst te wijzen:
  Nog even over die normalisering: in uw boek haalt u enkele liberale media aan die door middel van opiniestukken en columnisten radicaal rechts gedachtengoed zouden hebben genormaliseerd. U schaart ook de Volkskrant in dat rijtje. Kunt u voorbeelden geven van die normalisering door de Volkskrant?
'Daarmee doel ik op enkele columnisten die geregeld islamofobe dingen schrijven en ingezonden stukken die immigratie problematiseren. Concrete voorbeelden wil ik niet geven, want dan zou ik met namen en specifieke quotes moeten komen. Geloof me, het zou me echt geen moeite kosten om er zo tien op te noemen.'

Ja ja, ga daar maar eens als redelijk persoon op reageren ... Nadat u uitgelachen bent ...
  Helaas staan die niet in uw boek.
'Nee, het boek gaat over de hele wereld, dus om nu alleen voorbeelden aan te halen uit de Volkskrant. Kijk, ik zeg niet dat de Volkskrant radicaal rechts is, ik zeg alleen dat de krant meehelpt radicaal rechtse visies mainstream te maken. Uiteraard moet je berichten over radicaal rechts-populisme, maar als krant die in de liberale democratie gelooft, hoef je het geen podium te bieden.'

En hij bedoelt dus alle media, hè, want illiberale media of partijen zijn tegen de liberale democratie en mag je, net als de nazipartij, gewoon verbieden.
   Het haatbaardje probeert zichzelf en zijn inkomen nog wel vrij te pleiten:
  De columns en ingezonden stukken die volgens u radicaal rechts- populisme normaliseren, concurreren toch ook met stukken in de krant die daar recht tegenin gaan? Leo Lucassen, bijvoorbeeld, is regelmatig op deze pagina's te vinden.

Maar dat wordt allemaal met simpele handbewegingen weggewoven:
  'Nogmaals, ik zeg niet dat de Volkskrant vergelijkbaar is met De Telegraaf. Maar ik las de Volkskrant ook al in de jaren tachtig en negentig en veel van de dingen die je tegenwoordig wel leest, al is het misschien in de minderheid, die las je toen niet. Het is een duidelijke verschuiving.'

Waarna Haatbaardje zijn eigen inspanningen nog eens opsomt:
  Diverse media, waaronder de Volkskrant, publiceerden de afgelopen jaren artikelen waarin een link werd gelegd tussen radicaal rechts-populisme en alt-right, een extreem-rechtse beweging die om wit superioriteitsdenken draait. In die artikelen vielen vaak de namen van Donald Trump, die geregeld een account uit de alt-righthoek retweet, en die van Thierry Baudet, die alt-righttermen als 'boreaal' en 'homeopathische verdunning' bezigt. ...

Staat allemaal hierboven.
    Maar ook dit ...
  .... Mudde wuift de relatie weg en beschouwt de aandacht ervoor als een overdreven mediafixatie.

... wuift Mudde weg
  Volgens Mudde is alt-right uiteindelijk een krachteloos verschijnsel dat bovendien afleidt van een serieuzer probleem: de wereldwijde opmars van het radicaal rechts-populisme richting de machtscentra. Waarom je druk maken over een marginaal groepje terwijl het Witte Huis wordt bewoond door een uitgesproken radicaal rechtse politicus die in zijn eentje prima in staat blijkt om de vreemdelingenhaat tot ongekende hoogte op te poken en te normaliseren?

Nou, daar sta je dan met als je geschrijf, Haatbaardje ...
    Dan volgt nog een aanzienlijke hoeveelheid gezeur over een zogenaamde "nieuwe mannenbeweging" díe "nieuw seksistisch" zou zijn, oftewel: gebruik makende van die inmiddels bekende definitie: "Seksisme: alles en iedereen die ook maar enig verschil tussen man en vrouw denkt te signaleren".
    Oh, en ook dat is ...
  ... dat vrouwen hun eigen seksualiteit bepalen wordt gezien als slecht en bedreigend.'

Waar komt die agressie vandaan?

... 'agressie'.
    De zwarten hebben het trouwens al langer over het bestaan van blanken als "agressie", maar dat blijkt dus wat onnauwkeurig: de juiste mening is "Het bestaan van blanke mannen is agressie". Daarvoor hebben ze "safe spaces" uitgevonden.
    (Noot: eigenlijk hartstikke logisch: ale je kijkt naar wat er allemaal op Aarde staat en beweegt dankzij blanke mannen ... Een schop in het gezicht van alle niet-"blanke mannen").
   Maar er is hoop volgens Mudde:
  Hoewel ze nu het tij mee hebben, is de dominantie van de radicale rechts-populisten en de seksistische 'gewelddadige burgers' niet voor eeuwig, gelooft Mudde. ...

Want wat komt te hulp?:
  ... Grote spelbederver zijn de onvermijdelijke demografische ontwikkelingen die op komst zijn en die van Europa een etnisch en religieus divers continent zullen maken.

Nou, daar heeft u uit de best mogelijk bron: er komt omvolking en etnische bergeroorlog .
    Mudde noemt dat, geheel volgens de laatste trends, geen multiculturalisme meer, maar ...:
  ...  straks is er overal meer diversiteit en wordt dat het nieuwe normaal dat xenofoben hebben te accepteren. ...

... diversiteit.
    Je kan er dus ook een "diversiteitsoorlog" van maken.
    Overigens is dat advies van Mudde uit de kop dus volkomen overbodig: zowel Geert Wilders uitleg of detail als Thierry Baudet uitleg of detail mogen zich in een zeer ruime hoeveelheid aandacht van de Volkskrant (en de rest van de media) verheugen, en daarbij doen ze dat 'geen podium' nog nadrukkelijker. Dat 'geen podium' voor Wilders en Baudet heet buiten de linksfascistische kringen "demoniseren". Als in "Pim Fortuyn werd gedemoniseerd" uitleg of detail .
    Nou, dat was toch weer allemaal een ruime hoeveelheid vermaak, toch ...
    Achteraf vraag je je af waarom de Volkskrant dit publiceert ondanks de kritiek op haar eigen inhoud, maar dat is dus simpel: de brute blankenhaat is oneindig veel groter dan zelfs de eigenliefde - of beter: gaat er altijd boven.
    En op deze manier is toch ook weer een stap gezet op het pad naar verdere Big Brotherisering ...
    En bedenk dat auteur Bahara uitleg of detail geen Nederlander is, maar een moslim.
    Een Midden-Oostiër.

Deze redactie was niet de enige die de absurditeiten van Mudde opmerkte (de Volkskrant, 18-11-2019, ingezonden brief van Henk Bergman, Castricum):
  Censuur

Cas Mudde wordt in het interview met Hassan Bahara getypeerd als ‘vermaard politiek wetenschapper’. Maar daar is in het gesprek weinig van te merken.
    Mudde meent de liberale media te kunnen voorschrijven hoe ze moeten werken. Dat betekent onder meer: geen podium bieden aan radicaal rechtse ideeën. Ja, ook de Volkskrant bezondigt zich daar volgens hem aan; hoewel hij geen voorbeelden wil of kan geven.
    Ik ben zelf politicoloog (Universiteit van Amsterdam, 1972) en al heel lang actief in de journalistiek en uitgeverij. Naar mijn idee is het de taak van (liberale) media om aan alle politieke ontwikkelingen aandacht (en dus onvermijdelijk: podium) te geven: rechts, links, boven en beneden. Ik althans zit niet te wachten op de censuur van een ‘vermaard politiek wetenschapper’.

En dat wat Mudde voorstelt doodgewoon censuur is.
    En nog meer vakgenoten (Joop.nl, 21-11-2019, door Joost van Spanje - Universitair hoofddocent, UvA uitleg of detail ):
  Normaliseert de Volkskrant echt radicaal-rechts?

Mudde laat blijken sterke meningen te hebben over politiek en over media maar geeft weinig concrete invulling aan zijn beschuldiging


De Nederlandse politicoloog Cas Mudde, werkzaam in de VS, komt deze maand naar ons land voor het promoten van zijn nieuwe boek. Hij heeft veel media, waaronder de Volkskrant, ernstig beschuldigd. Afgelopen zaterdag interviewde de Volkskrant hem over die aantijging.
    “Geloof me, het zou me echt geen moeite kosten om er zo tien op te noemen.” Aan het woord is mijn collega Cas Mudde, hoogleraar aan de University of Georgia in de Verenigde Staten. In de Volkskrant van afgelopen zaterdag uit hij een ernstige beschuldiging aan het adres van die krant. Gevraagd naar voorbeelden blijft hij het antwoord helaas schuldig. Maar hij kan dus zó tien voorbeelden noemen.
    Tien voorbeelden waarvan? “Daarmee doel ik op enkele columnisten die geregeld islamofobe dingen schrijven en ingezonden brieven die immigratie problematiseren,” aldus Mudde. Het gaat dus om columnisten van de Volkskrant die zich regelmatig zouden bezondigen aan het schrijven van “islamofobe dingen” en brieven van Volkskrant-lezers die immigratie zouden “problematiseren.”
    Die ene zin alleen al leidt tot zoveel vragen. Want wat bedoelt Mudde met “islamofobe dingen”? Waar houdt legitieme islamkritiek op en begint de “islamofobe” categorie? En wat is het probleem met ingezonden brieven die “immigratie problematiseren”? Mudde wil toch niet dat brieven van burgers die kanttekeningen plaatsen bij het huidige immigratiebeleid ongelezen worden weggegooid?    ...

Dat wil Mudde dus wel, trekt ook de eerste reageerder de conclusie. Tenzij Mudde met de concrete voorbeelden komt die zijn generieke aanpak kunnen specificeren tot, zeg, "de aanpak van specifieke misstanden".
  ...    De voorbeelden van die columns en ingezonden brieven zijn cruciaal voor Muddes beschuldiging. Immers, zijn aantijging is dat de Volkskrant, door die columns en ingezonden brieven te publiceren, “meehelpt om radicaal-rechtse visies mainstream te maken.” Met als resultaat “de gewelddadige burger.” Die burger “laat zijn agressie de vrije loop als hij politiek of cultureel zijn zin niet krijgt.”
    Ook hierbij rijzen allerlei vragen. Hoe leiden columns en brieven tot dat politieke geweld? Heeft Mudde overtuigend empirisch bewijs dat die media-inhoud zulke effecten heeft op geweld door burgers? Als hij dat bewijs al heeft past het niet goed bij wat we weten over media-effecten. Met hoeveel onzekerheid zijn Muddes beweringen omgeven? Hij wekt de indruk dit zeker te weten.    ...

Overigens is dat natuurlijk standaard in dat soort stukken. En van heel veel stukken over alle onderwerpen van de politieke-correctheid: het Ad ponandum : het met grote stelligheid verkondigen van iets dat een mening is. Oftewel: zo maar een willekeurige mening van de auteur.
    En niet meer dan dat.
    Met een hoge mate van onbetrouwbaarheid, want Ad ponandum is een retorische truc, en meestal zijn er dan al meerdere eerdere begaan of gaan die worden, zie de Informatieregels .
  ...    Sterker nog, volgens hem is een heus nieuw tijdperk aangebroken: “het tijdperk van de gewelddadige burger.” Dit tijdperk is een “gevolg van de ‘normalisering’ van een radicaal-rechts populisme (..) Schuldig aan die normalisering zijn de politieke en journalistieke mainstream.” De Volkskrant is een voorbeeld van media die zulk gedachtengoed zouden hebben “genormaliseerd.” Een forse aantijging.    ...

En hier hoort dus te staan: "Een dusdanig forse aantijging dat concrete bewijzen noodzakelijk zijn".
  ...    Alle reden voor de interviewers om eens te vragen hoe hij het immigratiedebat ziet. Mudde: “Nu zegt iedereen dat het met alles slecht gaat en de multiculturele samenleving mislukt is.” Gevraagd of het debat “niet iets genuanceerder” is, krabbelt Mudde wat terug. Maar, zegt hij, wie “een nuchtere kijk” heeft op migratie, zoals Leids hoogleraar Leo Lucassen, wordt weggezet als “ideologische fanaticus.”

En "iedereen" weet dat Lucassen nergens wordt weggezet als “ideologische fanaticus”, behalve op een handjevol websites op het internet - met vooraan GeenStijl.
  ...    De interviewers proberen het concreter te maken: hun krant plaatst toch niet louter ‘normaliserende’ stukken, maar ook stukken die daartegen ingaan – bijvoorbeeld van Lucassen? Mudde reageert: “ik las De Volkskrant ook al in de jaren tachtig en negentig en veel van de dingen die je tegenwoordig wel leest, al is het misschien in de minderheid, die las je toen niet.” Concreter wordt Mudde helaas niet.
    Misschien staat alles in het boek dat Mudde aan het promoten is? Nee, die tien voorbeelden staan daar niet in. Trouwens, Volkskrant-lezers die zijn boek niet gaan lezen moeten hun oordeel over die beschuldiging en andere beweringen baseren op – onder andere – dit interview. Daarbij krijgen die lezers ook meteen een indruk van welke ideeën Mudde blijkbaar heeft over allerlei soorten media.    ...
    ... die tien voorbeelden ... Zonder die voorbeelden blijft de discussie hangen in algemeenheden. Mudde laat blijken sterke en duidelijke meningen te hebben over politiek en over media –zowel over traditionele als nieuwe media– die hij veel invloed toedicht, maar geeft weinig concrete invulling aan zijn beschuldiging. Of zouden die tien voorbeelden nog komen?
    Het maakt wel nieuwsgierig.

Een hoogst slap aftreksel voor het signaleren van hoogst fundamentele systeemfouten in de beweringen van Mudde.
    Bij Joop.nl kan men reageren - met strenge moderatie maar het gaat hier om de medestanders van Mudde oftewel de haters van alles dat rechts is van GroenLinks en Internationale Socialisten, om de ontbrekende voorbeelden van Mudde aan te vullen. Hier is de oogst:
  Thelonious Monk 21 november 2019 at 12:33
Dit soort tenenkrommende voorbeelden bedoelt Mudde, en er zijn er tientallen: https://twitter.com/volkskrant/status/955161974484226050
“Frisse, nieuwrechtse toekomst is aan Baudet”

Of dit ‘interview’ met Baudet, waarin Steffe wegdroomt bij zijn ‘Marlon Brando-blik’.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/thierry-baudet-achteraf-denk-ik-van-meer-dingen-had-ik-liever-niet-gezegd~ba16a1cc/

Daar is HET voorbeeld, zijnde de tweede want het eerste 'Frisse' is natuurlijk ironisch bedoeld (werkelijk hele hordes stinken altijd weer in die stijlfiguur - de onthuller: het artikel is van Hassan Bahara, een baarddragende IS-aanhangende Nederlandhater uitleg of detail ).
    Helaas, pindakaas. Zoals de Joop.nl-zombie verderop al corrigeert: dit artikel is van Steffie Kouters, en Steffie Kouters doet bij de Volkskrant "human interest"-dingen. Het is een interview met "de mens Baudet".
    Maar ja ... Volgens de Mudde-regels mag dat dus ook niet.
    Overigens een houding die wijdverspreid is, want toen Geert Wilders figureerde in een speciale uitzending van Jinek gewijd aan kattenliefde, was het hele linksfascistische opinieland ook al veel te klein. Het bezwaar: "Het humaniseerde Wilders" uitleg of detail .
    ... (Wilders is dus niet humaan ...)
    Er volgde zelfs Kamervragen (oké, dat is overdreven).
    Kortom: de term die deze redactie gebruikt voor de hele beweging, het linksfascisme, is weinig tot niets overdrevens aan: men wil alles rechts van GroenLinks en Internationale Socialisten inderdaad in de media het zwijgen opleggen.
    Kijk maar naar de conclusie van de Joop.nl-reageerder:
  De Volkskrant heeft Baudet niet alleen genormaliseerd. De krant heeft actief campagne voor hem gevoerd.

En bedenk hierbij: tot nu toe zijn dit soort extreme uitspraken bij Joop.nl een paar maanden tot een paar dagen later in de Volkskrant (enzovoort) beland, waarna men bij Joop.nl weer nieuwe niveaus van deprivatie opzoekt.
    Voor het mooi nog een andere redelijk karakteristieke reageerder:
  Grietje Vleeshart 21 november 2019 at 10:54
Dit stukje is op de bekende leest geschoeid, en daarom ietwat geeuwverwekkend. Bijt dan door, zou ik zeggen. Enfin, het staat buiten kijf dat de Volkskrant de laatste 10 jaar of zo (extreem)rechts van het midden opereert: het wordt volgeschreven door een allegaartje van domrechtse commentaren en columnisten. (De nieuwsgaring is doorgaans wel oké, of kan er in ieder geval mee door.) Nou ja, er zijn ook een paar verstandige stukjesschrijvers die wel kunnen relativeren en reflecteren en af en toe over de eigen schaduw heen springen en niet overlopen van zelffelicitatie en zelfbejubeling, maar dat zijn er maar 2 of 3. Dus dat een medium als de Vk een stevig robbertje meevecht met de fine fleur van het kwaad, dat behoeft eigenlijk geen betoog. (Hetzelfde geldt in meer of mindere mate ook twee andere ‘kwaliteitsmedia,’, tw Trouw en NRC. Dus wie zijn gezond wil bewaren, leest: The New Yorker, de Groene, Frontaalnaakt, Saragossa, Raymond van den Boogaard (op facebook of tumblr) en de Correspondent.)

Dit mede ter illustratie van wat tegenwoordig heet de "filter bubble". Het cirkeltje dat elkaar opjaagt in steeds extremere standpunten . Als Mudde de reacties zou lezen, zou hij zich vooral gesterkt voelen door deze reacties, en niet gecorrigeerd door de enigszins kritische als die van Van Spanje.

Nog meer commentaar (de Volkskrant, 22-11-2019, column door Elma Drayer):
  Verrechtsing

Eerst was daar het interview met 'vermaard politiek wetenschapper' Cas Mudde ... Zaterdag mocht hij in het dagblad dat u nu leest, jawel, uitpakken over het dagblad dat u nu leest. In zijn ogen helpt de Volkskrant mee om 'radicaal-rechtse visies mainstream te maken'. De redactie biedt namelijk een podium aan 'columnisten die geregeld islamofobe dingen schrijven' en aan 'ingezonden stukken die immigratie problematiseren'. Spijtig genoeg wilde hij niet verklappen wie hij precies op het oog had, maar insinueren dat het verschijnsel epidemisch is durfde hij wel. ...

Waarna Drayer twee andere soortgelijke recente gevallen behandelt. En dan war cijfers noemt die slaan op alle drie:
  Ik moest denken aan het oeuvre dat de mediawetenschap bij elkaar heeft getikt over de opkomst van Geert Wilders. Het afgelopen decennium verschenen talloze publicaties die een link poogden aan te leggen tussen het electorale succes van de leider van de Partij voor de Vrijheid en de aandacht die de pers aan hem schonk. Dat bleek, zacht gezegd, niet mee te vallen. Zo schreef in het verkiezingsjaar 2010 van de landelijke dagbladen de Volkskrant het meest over Geert Wilders, De Telegraaf het minst. Toch bleef het percentage PVV-stemmers onder de Volkskrant-lezers verwaarloosbaar. ...

Ja ja, die talloze publicaties kan deze redactie zich ook herinneren. Over hoe vaak Geert Wilders werd genoemd in de media.
    Zonder erbij te vermelden dat alle, maar dan ook ALLE van die publicaties in de gewone media negatief, sterk negatief, of vernietigend negatief waren uitleg of detail ("PVV brievenbuspissers" uitleg of detail (Google: about 2290 results)
     Vreemd hè, dat er geen verband is met het aantal PVV-stemmers. of beter: een omgekeerd verband.
  Zou dat anno 2019 - dankzij columnisten die geregeld islamofobe dingen schrijven en ingezonden stukken die immigratie problematiseren - dramatisch anders liggen? Nou nee. Na de verkiezingen voor de Provinciale Staten in maart dit jaar keek opiniepeiler Maurice de Hond naar het verband tussen 'stemkeuze' en 'krant die men leest'. Volgens hem koos 24 procent van de Volkskrant-lezers voor GroenLinks, gevolgd door VVD (15 procent), D66 en PvdA (beide 13 procent). Slechts 5 procent stemde op Forum voor Democratie en 2 procent op de PVV.
    Met andere woorden: de invloed van mainstreammedia als de Volkskrant op de verrechtsing mag volgens menigeen immens zijn, in de praktijk valt dat nogal tegen. ...

Zeer beleefd geformuleerd. Neem mee dat dit soort cijfers normaliter al een foutmarge van in de buurt van de 5 procentpunten heeft, en de neutrale conclusie is dat de invloed van de gewone op de verrechtsing nihil is. In normale mensen-termen: totaal nergens op slaat.
    Terwijl de verklaring o zo simpel is:
  ... Ondanks ...de volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau stijgende nieuwsconsumptie via de sociale media, blijken wij van de oude media de touwtjes nog altijd stevig in handen te hebben.

Voor welke niet willen noemen van deze cruciale factor er maar één zinnnige verklaring bedacht kan worden door deze redactie: ze zijn er als de dood zo bang voor.
    Omdat ze weten dat ze er totaal nul komma nul invloed op kunnen uitoefenen.
    In dit geval dus zijnde Cas Mudde.
    Waarna hij als slot dit om zijn oren krijgt:
  ...     Met andere woorden: de invloed van mainstreammedia als de Volkskrant op de verrechtsing mag volgens menigeen immens zijn, in de praktijk valt dat nogal tegen. ...
    Wat zou het een zegen zijn als dit besef eindelijk eens doordrong tot de heertjes van de wetenschap. Zodat zij zich voortaan druk kunnen maken om de werkelijkheid zoals die is. En niet zoals zij die vrezen.

Hopeloos, dit.

Goh, wat is dit leuk ... Er zijn de laatste tijd wel meer figuren door het toilet gespoeld (S. Schimmelpenninck, L. Lucassen, Akwasi), en C. Mudde gaat er ook doorheen (GeenStijl.nl, 08-09-2020, door Ronaldo uitleg of detail ):
  Hoogleraar politicologie Cas Mudde duwt nabestaande holocaust in nazi-kamp

Soort wortel van de dubbele Godwin in het kwadraat


Politicoloog Cas Mudde, die op twitter de hele dag boos is op populisten die allemaal dingen roepen die kort door de bocht zijn, heeft op datzelfde twitter Leon de Winter vergeleken met de antisemiet Jean-Marie le Pen. Dat deed Mudde nadat De Winter op overduidelijk sarcastische wijze kritiek leverde op de berichtgeving op Radio 1 over de protesten in de VS (bent u er nog, qua vergelijkingsception?). De Winter gebruikte een zogeheten 'Godwin' en is daarom volgens de hooggeleerde logica van Mudde zelf een nazi. Overigens is bijna de hele familie van Leon de Winter in de holocaust afgemaakt.

Zo.



Siri, wat is 'bad faith'?

Bij het lezen hiervan kwam deze redactie onmiddellijk een gedachte op die vermoedelijk al eerder in de geest zat: C. Mudde is de psychopate versie van L. Lucassen uitleg of detail .
    Dat wil zeggen: L. Lucassen is functioneel ook wel psychopaat, maar Mudde doet ook direct aan de agressieve varianten denken ...
    De reacties onder de tweet uitleg of detail van C. Mudde komen neer op hetzelfde.



Naar Menswetenschappen  , of site home  ·.