Menswetenschappen, instituten: WRRDe Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) is, zoals de naam al zegt, een adviesorgaan van of voor de regering, en op terrein van adviesorganen zo'n beetje het hoogste. Overigens vrijwel exclusief op het terrein van de sociologie, dus aanvullend en staande boven het werk van het Sociaal en Cultureel Planbureau .Mede door het adjectief "wetenschappelijk" zou je dus kunnen veronderstellen dat de WRR de hoogste normen van neutraliteit, objectiviteit en wetenschappelijkheid handhaaft. De voor een open en democratische maatschappij nachtmerrie-achtige werkelijkheid is dat het omgekeerde het geval lijkt: de WRR gedraagt zich op het vlak van cultuur als een geparfumeerd sprekende ondergraver van de eigen cultuur, ten einde een plaats te gaan bieden aan het ideeëngoed van (niet-westerse) immigranten en met name de islam. Hier een exponent daarvan (NRC Handelsblad, 12-04-2006, door redacteur Raymond van den Boogaard):
Wat grappig om dit bij re-redactie in 2020 terug te lezen. De term "naíef" doet de term "understament" geweld aan ... Maar achter dit soort intellectueel geformuleerd relativisme, schuilt meer. Erachter schuilt de stem van het extremistische cultuurrelativisme (de Volkskrant, 27-06-2006, door Maarten Barends, jurist en werkzaam voor de Verenigde Naties. Hij is co-auteur van een aantal publicaties die aan het WRR-advies nr. 73 Dynamiek in islamitisch activisme. Aanknopingspunten voor democratisering en mensenrechten ten grondslag lagen):
Daar kan je oneindig veel over opmerken. Twee reacties van brievenschrijvers (de Volkskrant, 01-07-2006, ingezonden brief van Anton LeClerc (Amsterdam):
En (de Volkskrant, 01-07-2006, ingezonden brief van Pieter Markus (Geldrop)):
Waarmee reeds de toon en een aantal van de door Barends verspreide opinies zijn afgeserveerd. Hier nog een paar relevante opmerkingen van columnist H.J. Schoo, tevens historicus (de Volkskrant, 15-04-2006, column door H.J. Schoo):
Wat betreft de Barends en Schoo genoemde columnisten valt daarover nog op te merken dat deze in media schrijven die onder degenen waar het in de het multi-etnische samenleven om gaat: de immigranten en de onderste lagen van de Nederlanders, nauwelijks of niet gelezen worden. Een ander argument dat niet klopt is dat over de niet-groeiende invloed van de sharia. Deze opvatting, zelfs indien waar, is volkomen irrelevant, omdat die invloed zoals die nu is, sowieso al veel te groot is en iedere vorm van invloed alhier, hoe klein ook, volkomen ongewenst. Barends suggereert met zijn omekring dat hij wel ruimte laat voor een geringe invloed van de sharia, wat volkomen weerzinwekkend is. Nog een suggestie die Barends doet is dat er tussen islam en anderen geen respectvolle dialoog wordt gevoerd, dat wil zeggen: dat er alleen maar tegenstanders van de multiculturele samenleving bestaan. Dat is een aperte leugen zoals Barends onder andere met zijn eigen stuk bewijst; wat betreft columnisten kunnen we alleen uit de Volkskrant namen noemen als Anet Bleich, Marcel van Dam, Nazmiye Oral, Fadoua Bouali, Lydia Rood (weblog), Michael Zeeman, en vele anderen met losse bijdragen. In ieder geval zijn het aantal begrijpende stukken en tv-programma's op zijn minst even groot als het aantal kritische, en hoogstwaarschijnlijk is het veel meer. Dus er is wel een respectvolle benadering van de islam, alleen wil men degenen die die respectvolle, d.w.z. onkritische, benadering niet hebben, de mond snoeren. Een voorbeeld van de vooringenomenheid van Barends in deze is het gebruik van de term xenofoob om de inhoud van de kritiek in de richting van de islam en haar aanhangers te beschrijven. Dit stelt zonder meer dat er geen inhoudelijke kritiek mogelijk is, want xenofobie geldt alleen voor kritiek die op angst voor vreemden, en niet op de inhoud is gebaseerd. En volgens Barends is alle kritiek xenofoob, want hij heeft het over geen andere. De kop boven het artikel van Barends is dus wel degelijk juist. Maar in de zin dat het Barends is die een treurig niveau ten toon spreidt. En dat slaat natuurlijk direct terug op het rapport waarvan hij een mede-opsteller is. Dat blijkt direct uit het volgende stukje van een van de meer rabiate aanhangers van de multiculturele maatschappij: schrijfster Lydia Rood (Volkskrant weblog, 07-06-2006, door Lydia Rood):
Wat een bijzonder grappige mening is, dit noterende bij herredactie van deze pagina in 2020 ... Een jaar later komt wat meer over de achtergronden bij het rapport naar buiten (Dagblad De Pers, 06-09-2007, door Dirk Jacob Nieuwboer):
Nou, dat is tenminste duidelijk: dit heeft niets met wetenschap te maken, maar alles met een pogingen tot maatschappelijke manipulatie. Het doel: moslims zich in Nederland beter laten voelen. Het middel: moslimcritici zwart maken. Bijna nodeloos te vermelden dat Jan Schoonenboom gepensioneerd socioloog is. Voor een socioloog is een politiek-correcte onwaarheid nog geen leugen. Een overtreding van een van de regels van goede menswetenschappen . Het bevorderen van de invloed van de islam kan natuurlijk aan twee kanten: de directe, door de islam te pushen, en de indirect, door de Nederlandse cultuur aan te vallen. In deze aanpak paste het verschijnen van een rapport in 2007 genaamd Identifictie met Nederland, en met name de speech van Prinses Máxima bij de presentatie ervan, met als hoogtepunt de zinsnede : "Er bestaat geen dé Nederlandse identiteit". Het gevolg was natuurlijk (na een vertraging van twee weken in verband met de rol van het koningshuis) een intense discussie, waarin zoals bijna altijd om de meeste hete aardappels werd heen gedraaid. Onderstaande wat latere stuk was één van de uitzonderingen (de Volkskrant, 22-12-2007, door Willem Velema en Hans Wansink):
Dus wat meer over de inhoud van het rapport. Het is vele tientallen pagina's lang, maar de inhoud is wel te achterhalen uit de beschrijving op de WRR website :
Dit alles tezamen kan je parafraseren als "Er bestaat geen dé Nederlandse identiteit, en en de integratieproblemen hebben als oorzaak dat de Nederlanders er zo moeilijk over doen en te harde eisen stellen aan immigranten, terwijl ze gewoon meer aan immigranten moeten geven". Het eerste deel is hetgeen dat uitgesproken weer door Maxima, hetgeen natuurlijk leidde tot verontwaardiging in de kringen die altijd al een Nederlandse identiteit hadden gezien. Even terug naar het begin, het zinnetje van Maxima. Wat dus niet Maxima's zinnetje is, ook al zal ze het er wel mee eens zijn - het zinnetje van de auteurs van het rapport. Maar wie zijn dat dan? Het rapport is officieel van de WRR, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, een regeringsorgaan dus. Maar de regering schrijft niet, dat doen alleen mensen. De schrijvers staan vermeld staan in de Bijlage als de lijst van adviseurs:
Allemaal (voor zover bekend) zwaar multiculturalistische en politiek-correcte figuren. Als voorbeeld hier de opvattingen van één van hen (de Volkskrant, 02-12-2002, van verslaggever Arnout Brouwers):
Het equivalent van de stelling dat als je een kameel van de vliegtuigtrap voert en hem een Nederlands paspoort geeft, het dan een koe is geworden. In andere woorden: de ontkenning van iedere culturele identiteit. Nog wat inbreng van de WRR in deze zaak (de Volkskrant, 22-09-2007):
Klopt. Maar de school heeft de segregatie niet gestart en is er niet mee doorgegaan en doet het niet. De kop had naar werkelijkheid moeten zijn:
Of:
Dus volgens WRR-lid Meurs moeten de moslims en de zwarte activisten gecorrigeerd kunnen worden. Maar natuurlijk kon dat al veel eerder, want die lui die hun rug naar de Nederlandse samenleving hebben staan, zijn vrijwillig hierheen gekomen en als ze niet vrijwillig stoppen met hun segregatie of weggaan, valt er niets anders te corrigeren dan ze definitief naar thuisland of -cultuur te corrigeren. Maar voor werkelijkheden heeft een WRR-lid natuurlijk geen oog. Nog meer WRR-identiteit (de Volkskrant, 27-09-2007, column door Michaël Zeeman):
Volgens Maria Grever moeten we dus onze cultuur (onderwijs in onze cultuur is onze cultuur) maar inleveren ten gunste van die van de allochtone immigranten (natuurlijk geen haar op haar hoofd die eraan gedacht heeft om Simon Bolivar of in - het gaat alleen om moslims, natuurlijk). Het commentaar vanuit wetenschappelijke hoek moet helemaal vanuit Duitsland komen - in Nederland is de sociologie volkomen politiek-correct gelijkgeschakeld (NRC Handelsblad, 26-09-2007, door Ruud Koopmans, hoogleraar sociologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en onderzoeksdirecteur aan het Wissenschaftszentrum in Berlijn (WZB)):
Dodelijk. Maar ook op andere terreinen laat de WRR zich gelden (de Volkskrant, 07-06-2007, hoofdredactioneel commentaar):
Dat is dus de bedoeling: kiezen tussen drie alternatieven zonder "Nee" te kunnen zeggen - of uit In het kort:
Kijk, dit is nu een uitnemend voorbeeld van je reinste aristocratische judas-mentaliteit. En ook op terreinen die dichter bij de economie staan, stuurt de WRR in elitaire richting - voorbeeld nummer één (de Volkskrant, 11-10-2006, van verslaggever Frank van Alphen):
Advies van de WRR: op naar het Amerikaanse systeem: wie werkloos of arbeidsongeschikt wordt: voedselbonnen en de bedeling. De VVD pakt het moeiteloos op. Een tweede voorbeeld (de Volkskrant, 27-01-2007, door Frank van Alphen):
De WRR doet hier een volstrekt onwetenschappelijk uitspraak, omdat er geen vergelijking is gemaakt tussen de situatie met of zonder ontslagbescherming. In zoverre die gedaan kan worden, moet men naar andere landen, en die zijn dusdanig anders ingericht, dat de vergelijking meteen ongeldig wordt. Waarschijnlijk is elders die vergelijking wel gemaakt, bewust of onbewust, maar dan dus met bijvoorbeeld de Verenigde Staten. En dan zou de conclusie dus moeten luiden: zonder ontslagbescherming is er misschien meer economische groei, maar gaan we meer volgens het Amerikaanse model werken, dus veranderen we onze maatschappij. Willen we zo'n verandering niet, gezien het voorbeeld van de Verenigde Staten, dan moeten we de ontslagbescherming handhaven. Een van de argumenten om ontslagbescherming te handhaven is te vinden door de termen wat te veranderen: ontslagbescherming is baanzekerheid is bestaanszekerheid, of omgekeerd: geen ontslagbescherming is baanonzekerheid is bestaansonzekerheid. En dat laatste is heel ineens heel makkelijk te begrijpen, en ook veel makkelijker weer te vertalen naar de economie. Want bestaansonzekerheid brengt burgers tot zuiniger leven, minder consumeren dus minder besteden, dus zorgt voor een lager economisch niveau - dat laatste volgens de eigen theorie van de standaardeconomen. "Geen ontslagbescherming" heeft dus ook een keiharde tegeninvloed op een veronderstelde economische groei, en het is maar de vraag welk van de twee invloeden het grootst is. Verder gaat Theeuwes in zijn redenatie zoals boven weergegeven dat iedere vorm van ontslagaanvraag door een werknemer terecht is. Dat is onjuist. Een werknemer kan iemand willen ontslaan, bijvoorbeeld omdat hij te oud is, zonder dat daarvoor een specifiek reden is, of omdat de werkgever een goedkopere, jongere, werknemer in zijn plaats wil aanstellen. In deze gevallen is ontslag onterecht (n het tweede geval omdat de werkgever ook vervangen kan worden door een jonger en goedkoper iemand, maar dat niet gebeurd - en uit hoofde van gelijkheid mag dus het tweede ook niet gebeuren). Ten derde stelt Theeuwes zichzelf als voorbeeld. Dat is een valse vergelijking, omdat de werknemers waar hij over praat voor het overgrote deel produceren, veelal lager opgeleiden, zijn, en hijzelf hoger opgeleid is. De eersten vinden veel moeilijk een nieuwe baan, en wel exponentieel moeilijke naarmate zij ouder zijn. Hoger opgeleiden vinden veel makkelijker weer nieuwe werk, en speciaal mensen in topfuncties, zoals Theeuwes, die daarvoor hun netwerken gebruiken. De laatste fout betreft op een simpel doch essentiële factor, en het begaan ervan leidt tot twee mogelijkheden: Theeuwes is onnozel, of hij is vals. In beide gevallen is hij inhoudelijk ongeschikt voor zijn functie. Mogelijkerwijs past hij toch goed in zijn functie, als deze functie bedoeld is om dit soort conclusies te trekken, dat wil zeggen: conclusies die leiden naar een Angelsaksische economie en maatschappij. Natuurlijk is de gewone burger en kiezer van dit soort dingen minder gecharmeerd. Erg fout van die gewone burger, vindt de voorzitter (de Volkskrant, 29-09-2007):
Een zeldzaam openlijke uiting van elitarisme. En een derde item over socio-economische staatsinrichting (de Volkskrant, 11-06-2008, door Leigh Hancher en Willemijn Dicke, respectievelijk lid en stafmedewerker van de WRR):
Zo'n kop is natuurlijk al meteen een afscheid van alle pretentie van wetenschappelijkheid: de wenselijkheid van het terug onder de staat brengen van sommige privatisering wordt omgevormd tot de wenselijkheid tot het ontprivatiseren van ALLE privatiseringen. De retorische truc van het zwart-wit-maken , en waar retorische trucs in gewone discussies al vrijwel meteen dodelijk zijn , is dat in een beweerde wetenschappelijke context natuurlijk instantaan.
Een neutrale inleiding. Behalve de laatste zin: er is geen enkel netwerk geïnternationaliseerd, behalve het stroomnetwerk, maar dat was dertig jaar terug ook al internationaal.
Wat hier staat is dat de openbare nutsbedrijven reserves hadden, en dat die reserves aan de consument zijn gegeven. Mooi voor de consument, maar op de langere termijn waarschijnlijk onverstandig. Van efficiencywinsten zijn geen enkel teken te zien, met uitzondering van de telefoniemarkt, maar die winst is volledig gedreven door technologische vernieuwing.
De grondstoffenprijzen zijn wel gestegen, maar het is volkomen onbewezen dat dit de prijsstijgingen in zijn geheel verklaart. Het zou zomaar ook door de toename van management en de explosief gestegen topsalarissen kunnen zijn.
Wat deze redactie al stelde: men heeft aan potverteren gedaan. Behalve de telecom-sector, maar dat komt omdat die geen gedeelde infrastructuur meer heeft, door de ontwikkeling van draadloze technieken.
In minder wollige woorden: de ervaringen in Angelsaksische landen laten zien dat geprivatiseerde de nutsbedrijven de infrastructuur zwaar verwaarlozen - iets dat gevallen als New Orleans meenemende ook rustig "misdadig verwaarlozen" mag noemen. En daarbij hebben we het dus niet over 'duurzaamheid' (dat station is eigenlijk al gepasseerd), maar over zulke fundamentele zaken als de stroomvoorziening en de bescherming tegen het water. Geen duidelijker bewijs dat de privatisering, de Angelsaksische aanpak, een ramp is voor het land.
Alles kent zo zijn problemen - waar het om gaat is datgene te kiezen dat de minste problemen veroorzaakt. En de ervaring en uit de vorige alinea laten zien waar die problemen het kleinst zijn: bij nutsbedrijven in de publieke sector.
Waartegenover staat managerieel opportunisme: een topmanager, directeur, zit meestal zo rond de jaar of vijf bij een bedrijf, waarna hij naar de volgend verhuist. Dus is hij volledig geconcentreerd op de korte termijn. Grootschalig achterstallig onderhoud bij bruggen, elektriciteitsvoorziening, en waterbescherming in Amerika toont aan dat privaat eigendom een garantie is voor slecht onderhoud. Andere bekende problemen bij private monopolisten zijn: excessieve besparingen, overaandacht voor de aandeelhouderswaarde, verlies aan expertise door (massa)-ontslagen, en rustplating: het gebruik van slechte materialen bij vitale constructies.
Ter afwisseling een een paar aperte leugens: snelwegen sluiten op elkaar aan, maar zijn niet geïnternationaliseerd (de Nederlandse snelwegen zijn niet in Duitse handen), en bij spoorwegen geldt dat in nog sterkere mate (locomotieven kunnen vaak niet op elkaars netwerk rijden en de koppelingen tussen rijtuigen passen niet op elkaar). Wat betreft het elektriciteitsnet doet men nijvere pogingen, maar is de overname door de marktideologie nog niet geslaagd.
Een voortzetting van het private monopolie holt het democratisch primaat steeds verder uit.
Het is volkomen onduidelijk wat hier allemaal staat. Er staan wat algemene termen, maar die zijn niet ingevuld met concrete zaken - zowel private als publieke oplossingen vallen hieronder.
En hier komt de conclusie: niet terugkomen op eerdere privatiseringen.
Met een gotspe als slot: alles privatiseren is natuurlijk minstens even zo simplistisch als alles in de publieke sector. De conclusies hebben zichzelf al getrokken: hier staat niets inhoudelijks ter verdediging van privatisering, met uitzondering van de telecom-sector, waarvoor het probleem eigenlijk niet meer van toepassing is, omdat het geen echte ondeelbare infrastructuur mee gebruikt. De conclusie die het WRR trekt aan het slot en in de kop van het artikel is een klassiek geval van de ook al uit de klassieke oudheid bekende redeneerfout van Non sequitur: het gestelde volgt niet uit de aannames. Of in de eerdere termen van de redactie: het is bluf, en oplichterij met behulp van woorden. Maar ja, het instituut van meneer Van de Donk gelooft niet in objectiviteit ... Dat ongeloof in objectiviteit is waarschijnlijk niet zomaar met de wind mee komen waaien. Voor het verschijnen van dit rapport hadden twee andere al de nodige ophef veroorzaakt. Het eerste ging over religie, en betoogde dat religie goed is voor de maatschappelijke samenhang- een bewering die bij iedereen die in zijn eigen land om zich heen kijkt, of naar de televisie met berichten over andere landen met meerdere geloven, een langdurig knipperen met de ogen doet veroorzaken. Religie leidende tot binding? Ja, binnen de groep van religieuzen, maar tussen de religieuze groepen is er nauwelijks iets anders dan haat en nijd - als je geweld en oorlog even niet meetelt. Wie nog niet heeft bedacht hoe een club die zou moeten worden beschouwd als de elite van denkend Nederland tot zo'n stupide mening kan komen, wordt geholpen door dat andere omstreden rapport, dat rapport dat zo belangrijk werd geacht dat men het liet presenteren door de vrouw van de troonopvolger. Prinses Maxima sprak de gedenkwaardige woorden dat er niet een 'dé Nederlandse identiteit' bestond, waarvan men de stupiditeit dacht te omzeilen door eraan toe te laten voegen dat 'er ook geen de Argentijnse identiteit' bestond. De weerlegging is heel simpel: als het wel waar is, is er geen enkele nationale identiteit. Terwijl iedereen de verschillen tussen Nederlanders en Duitsers (stijf, humorloos, hardwerkend, betrouwbaar), en Fransen, en Italianen en Engelsen en enzovoort zo kan uitschrijven. En nee, het geldt niet voor iedereen. Wat even relevant is als de opmerking dat er ook lange Japanners bestaan voor de regel dat Japanners korten zijn dan Nederlanders. Iedereen weet waar deze laatste stupiditeit vandaan komt: het is multiculturalisme: de wens om alle culturen gelijkwaardig te verklaren - of nauwkeuriger omschreven: de allochtonen culturen. En dat gold natuurlijk ook voor dat eerdere rapport over religie: niet religie moest gezien worden als hebbende bindende waarde: het was de islam die gezien moest worden als een positieve zaak - of, weer nauwkeuriger: als een wat minder negatieve, want zo ver is gemiddeld en normaal Nederland inmiddels wel. Terug naar het meer "populaire"onderwerp: de religie. Met even weinig deskundigheid en distantie, en dus met dezelfde desastreuze gevolgen (de Volkskrant, 20-12-2007, van verslaggever Remco Meijer):
Het wordt hier al zelf geconstateerd: de opleving van het beleven dat de religie een belangrijke rol in de maatschappij speelt of hoort te spelen is veroorzaakt door de instroom van moslims. Uitsluitend al om deze reden is iedere gebaar in die richting volkomen fout, omdat de islam een religie is die zich nog nergens heeft kunnen verenigen met een seculiere staat. Dat een instituut genaamd de Wetenschappelijk raad voor het regeringsbeleid dingen zegt die gaan in de richting van iets toegeven aan de islam, is zodanig fout bezig, dat de terminologie "cultureel landverraad" om de hoek komt kijken. De twee auteurs van dit artikel zijn politicoloog van opleiding. Als zo'n achtergrond voldoende is voor beleidsmatige opmerkingen over religie, heeft natuurlijk iedereen die kan schrijven recht van spreken. Onderstaand een voorbeeld, in de vorm van een reactie op het vorige, die heel wat meer realiteitszin heeft (Volkskrant weblog, 23-12-2007, door Partout):
Dit soort gezond verstand is bij de sociologie in het algemeen en de WRR in het bijzonder ver te zoeken. De islam is van grote waarde voor Nederland, en omdat dat zo is, is het idee dat er negatieve aspecten aan de islam zijn natuurlijk een waanidee. Als sommige mensen aspecten aan de islam zien die zin veroordelen, kunnen die aspecten nooit iets van de islam zelf zijn, maar zijn ze het gevolg van zaken die de islam, dat wil zeggen: de moslims, wordt aangedaan. Wetenschappelijke noot: natuurlijk kan je de islam niets aandoen, want de islam is geen levend wezen. Iets aandoen kan je alleen aan mensen. Hier gaat de WRR wetenschappelijk verantwoord uitleggen wat de moslims zoals wordt aangedaan (de Volkskrant, 31-10-2009, door Janny Groen en Annieke Kranenberg):
Een groot overzichtsartikel van de twee dames wier hoofdtaak bij de Volkskrant is "moslims en de islam", onder het motto "De hoofddoek is een teken van Verlichting" . Het laatste vraagteken in de kop spreekt boekdelen: terrorisme door moslims moet je niet bestrijden, en het vooral niet over hebben. Onder het aanroepen van speciaal voor deze boodschap uitgezochte deskundigen. Waaronder deze:
Oftewel: "Er zijn orthodoxe christenen, dus moet je niet zeuren over orthodoxe moslims". Een bekende retorische truc: - "Een koe is vee en geeft melk" - "Een kip is ook vee" - "Dus, ergo, q.e.d.: een kip geeft ook melk". Volgende observatie:
De aanhalingstekens ontbreken dus het is geen letterlijk citaat, maar zal wel een WRR-mening weergeven. Het is een leugen. De werkelijkheid:
Kijk maar:
Enzovoort. Een beerput aan culturele achterlijkheid.
Oftewel: "De afgifte van honing door bloemen is uitgebreid onderzocht, maar de zon is niet een van de causale factoren" (noot: er zijn causale factoren en er zijn achterliggende oorzaken; wat je taalkundig beter kan omdraaien tot: er zijn causale oorzaken en er zijn achterliggende factoren). Na een algemener stuk van de Volkskrant-dames nog een opmerking:
Volstrekte onzin: moslims doen niet aan introspectie: moslims hebben de Absolute Wijsheid van Allah in pacht. Het enige nieuwe in die tijd is dat ze er meer mee naar buiten traden vanwege de door de moord op Van Gogh ineens wel toegestane (milde) kritiek. Dit soort gepraat viel niet overal in goede aarde, en één van de gevolgen van het kleine beetje openheid was dit soort columnisten-commentaar (de Volkskrant, 02-11-2009, door Amanda Kluveld):
De waarde van pogingen om de islamitische achtergrond van de moord op Van Gogh te begatelliseren, blijkt uit een analogie: de aanslag op Van Gogh valt in dezelfde categorie als de aanslagen van New York (9/11), Madrid, Londen, enzovoort. Van deze aanslagen zal niemand het in zijn hoofd halen die los te zien van hun islamitische achtergrond. Dit wel doen bij de aanslag op VanGogh is dus volstrekte waanzin. Samengevat is de klacht van Kluveld: WRR doet niet aan een analyse van de feiten, maar aan politiek op grond van ideologie. Wat weer in dienst staat van het programma van de omvolking: de blanke Nederlandse bevolking vervangen door massa-immigratie van moslims . Eén van de manieren om de totale omvolking van Nederland te bereiken is het toelaten van zo veel mogelijk migranten, die je dan ook allemaal "vluchtelingen" moet noemen. Of ze echt vluchteling zijn, gewone economische migranten, geluks- oftewel gemakszoekers, of starters van burgeroorlogen die hun land zijn uitgejaagd. Het zijn allemaal "vluchtelingen". En lieve mensen. En uitermate nuttige mensen (de Volkskrant, 11-08-2015, door Jeroen Trommelen):
DAT MAG NIET!!! Dat is is het kweken van eerste- en tweederangsburgers. Dat is erger dan DISCRIMINATIE!!! Dat is nazisme. Dus al het voorgaande en ook dit:
... is dus allemaal je reinste onzin, zoals gelukkig, pakkend geïllustreerd: Te zien: Midden-Oosten barbaren, inclusief half-afgeschoren IS-baarden, nog erger dan de Turken en Marokkanen die hier al zitten. Eén van de zaken die een soepele islamisering van Nederland in de weg staat, is het feit dat gewone Nederlanders de allochtone immigranten niet als Nederlanders zien, doodgewoon omdat allochtone Nederlanders, behalve is dat ze twee armen, twee benen en één hoofd hebben, evenveel op gewone Nederlanders lijken als Marokko en Turkije lijken op Nederland en België. In niets, dus. Maar dat hebben die gewone Nederlanders met hun "allochtoon" en "autochtoon" dus helemaal fout gezien (de Volkskrant, 01-11-2016, door Remco Meijer, Martin Sommer):
Of in andere woorden:
Oftewel: de WRR vindt dat die negatieve bijklank onterecht is. Dus zijn de allochtonen principieel gelijkwaardig. Dus geldt:
Oftewel: de WRR bestaat uit landverraders. Met name deze:
De andere auteurs zijn: Meike Bokhorst, socioloog bij de WRR, Roel Jennissen, socioloog bij de WRR, en Godfried Engbersen, hoogleraar sociologie bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Helemaal duidelijk is het soms niet: zijn allochtonen nu goed omdat immigratie goed is, of is immigratie goed omdat allochtonen goed zijn? Ook het laatste rapport hierover van de WRR is kennelijk niet helemaal duidelijk, gezien het volgende commentaar erop (die rapporten zijn zijn meestal eindeloos lang ...) (de Volkskrant, 02-06-2018, rubriek Vrij zicht, door Martin Sommer):
Ach jee ... Kritiek op immigratie ... Auteur Sommer mag wel oppassen ... Maar het begint gezellig genoeg:
Maar wie de term "omvolking" gebruikt is natuurlijk steeds wel nog steeds een complottheoreticus waaraan een draadje los is ...
Meer dan één draadje ... Oftewel: wie nu met een andere bril naar migratie moet kijken, is ook niet helemaal duidelijk. Niet degenen die met de term "complottheorie" gooien, vermoedelijk ...
Ja hoor, dat mag. Maar anderen staat het natuurlijk even vrij om daar wel over te zeuren. Oh nee, dat mag niet. Dat is dus wat de WRR kennelijk wil veranderen. Enigszins schizofreen, want aan de andere kant constateren ze kennelijk dit:
Die iedere ook maar enigszins nuchtere waarnemer wel kent: niets. De werkelijkheid: er is een groot verlies . Puur economisch gezien in de tientallen miljarden. per jaar. Het culturele verlies is moeilijker meetbaar maar ongetwijfeld veel groter . Maar ...
Wat dacht u ... Als je niet toekomt aan het begrip "vraag", dan al zeker niet aan dat van "antwoord". En bij immigratie en de multiculturele samenleving mag je absoluut geen vragen stellen. Maar columnist Sommer monkelt toch door:
Dat lijkt wel op de situatie op school: het kringgesprek is mooi ...
... , maar voor leren rekenen en schrijven heb je er niets aan.
Retorische vraag. Het niet-retorische antwoord: helemaal nul komma niets. En in de toekomst ...
Maar dát is niet de bedoeling ... Dat is de zaak van beide kanten bekijken ... Dat is wetenschap ... Daar is de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid niet voor bedoeld ... Om de zaak op een wetenschappelijke manier te bekijken ... Maar dat was toch nog een wat geserreerde reactie. De volgende is wat duidelijker (en geeft aanvullende informatie), maar die is dan ook uit een niet-politiek-correcte publicatie (telegraaf.nl, 14-06-2018, door Nausicaa Marbe ):
Hou u vast:
RACISME!!!
RACISME!!!
Open deur. Maar ze bedoelen: trek immigranten voor: RACISME!!!
Leer de burgers RACISME!!!
Leer de burgers RACISME!!! Noot: zes is verdwenen in het origineel.
Zoals gezegd: Leer de burgers RACISME!!! Marbe gebruikt wat meer woorden:
Ja ja, deze redactie kan zich nog het advies uit de begintijd van de komst van de eerste groepen herinneren: "Help het integratieproces! Dus Nederlandse buren: leer Turks!" Serieus.
Het aloude "Lesgeven over Suleyman de Grote" van Maria Grever ... WRR en Erasmus Universiteit Rotterdam .... Niet erover nagedacht dat Marokkanen minder dan niets hebben met Suleyman de Grote, de Turk. Denkniveau op absoluut nul.
Dat wil zeggen: een op Nederland gericht beleid. Nederland is het enige dat ze gemeen hebben. Maar goed, je kan net zo goed tegen boomstammen in het bos gaan staan oreren. Het is namelijk dus allemaal al eerder gezegd, en ook toen hebben ze niet geluisterd. De aanleiding om deze verzameling (eindelijk) te starten is de meest recente aanslag van de WRR op Nederland in het kader van de omvolking. Mede gepromoot door de Volkskrant, natuurlijk (de Volkskrant, 14-12-2020, door Haro Kraak):
Ieder verstandig mens zou zeggen: sluit onmiddellijk de grenzen, in verband met de multiculturele mislukking en en de overbevolking. De WRR wenst dit wat anders te zien:
Wat in de praktijk beteken: ze laten wel nog grotere aantallen toe en maar naar de afkomst wordt in het geheel niet gekeken, want dat is discriminatie.
En daar moet Nederland dus niets aan veranderen, volgens Godfried Engbersen en de rest van de opstellers en de WRR, want zouden ze dat wel opschrijven en dat doen ze niet - hier is de opvolgende zin:
Dus. En ze liegen ook met hun cijfers:
Wie dat gelooft is gek. Ze zeggen het al dertig jaar, en je ziet er steeds meer op straat. En bovendien: ze komen nu uit nog achterlijker streken, en bovendien: er is toch een enorme aanwas in deze soort barbaren door hun geboorte-overschot. Gevolgd door nog meer wensdenken, met aan het einde:
Brullen van de lach!!!: er is maar één soort beleid van de overheid dat kan voorkomen zich verder terugtrekken en het onbehagen in de samenleving kan verminderen: het sluiten van de grenzen voor (massa-)immigratie en een beleid van remigratie. Dit was een klein artikel (de Volkskrant, 14 -12-2020): Waarin de Volkskrant de krenten ze die wel lusten uit de WRR pap had gehaald. De ware aard van het WRR-rapport kwam elders boven water. In de ietwat minder globalistische media (elsevier.nl, 23-12-2020, door Gertjan van Schoonhoven ):
Een artikel dat van kop af aan al een heel andere insteek heeft. En in de subkop iets heel absurds beweert:
Dat zal toch niet, hè ... Nederland vergelijken met Canada ... Dus fluks dat rapport opgezocht. Wat 322 pdf-pagina's lang is dus zeer ruim in de internet-categorie TL;DR (too long, did not read) valt. Maar het notenapparaat biedt uitkomst (wrr.nl, ): Elsevier heeft gelijk: er wordt vergeleken met Canada. Waarover Elsevier aan het einde nuchterjes opmerkt:
Deze redactie stelt het wat anders: dit is misdadigheid. Niet in de vorm van het ombrengen van mensen, maar in de vorm van het ombrengen van heel veel mensen. Massa's mensen. Dit is massa-misdadigheid. In de gebruikelijke ronkende taal van politieke-correctheid en linksfascisme: dit is misdaad tegen de menselijkheid. Het is twintig ratten opsluiten in een kooitje van 1 bij 2 meter, en er dan nog eens twintig bij doen. En dan na een tijdje verbaast opmerken: "Gunst, ze zijn elkaar aan het vermoorden ..." "Hoe kan dát nou ... ???" Waarna de rest van het artikel volstrekt overbodig is, maar voor het mooi nog maar een paar stukjes eruit:
Oftewel: dit jaar was het tien in plaats van twintig ratten ... Maar ...
... dat is maar tijdelijk, en die twintig die komen eraan. En dan is het ook nog ...
... niet zo maar twintig ratten, maar twintig parasitaire en agressieve ratten. Maar, verzekert de WRR:
Die kennen we ... Van de afgelopen vijftig jaar ... Al vijftig jaar zal het de komende tien jaar beter gaan, en als vijftig jaar gaat het de komende tien jaar slechter. Elsevier blijft weer nuchter:
De vraag stellen is hem beantwoorden. Daarom stelt de WRR de vraag dan ook niet en zoekt daar haar 'deskundigen' op uit. Detail:
Tja ... Die WRR is gewoon het topje van de ijsberg genaamd politieke-correctheid, linksfascisme, globalisme, en vooral haat voor de Nederlandse cultuur, die vooral de cultuur is van de gewone blanke Nederlanders, van nijver, samenwerking, redelijkheid, enzovoort, die volkomen haaks staat op wat de twintig nieuwe ratten binnenbrengen: identiteitspolitiek oftewel racisme, parasitisme, religieuze en etnische ideologie, onverdraagzaamheid, enzovoort. Voor de goede orde: natuurlijk staat de WRR niet alleen in deze standpunten. Het is al vermeld, ze zijn die van politieke-correctheid, linksfascisme, globalisme, enzovoort, die tevens vrijwel de gehele media beheersen. Hier nog een stukje van dat patroon:
Met nog eens de constatering:
Waarmee we terug zijn bij de kop en de verbijstering ... Het probleem "Wat doen we met Ceaucescu"? werd opgelost met een regen kogels uit een paar kalasjnikovs. Voor lieden van bovenstaande rapporten zou dat ook een genadig lot zijn. Oh ja, de namen nog: De wetten van de sociologie en geschiedenis zullen er hun oordeel wel over vellen ... Oh, als echte afsluiter nog iets dat in de opwinding bijna vergeten was. Uit de Volkskrant van een week of zo eerder (de Volkskrant, 14-12-2020, column door Arie Elshout):
Zulk geluid is ook wel een doodenkele keer eerder te horen geweest. Waarbij dan vrijwel altijd de namen Bolkestein en Scheffer vallen. Die geluiden van vroeger zijn verzopen, en dit geluid boven zal hetzelfde lot beschoren zijn. De media zijn vast in handen van politieke-correctheid, linksfascisme, globalisme, enzovoort. Eerst zal A. Grunberg het zwijgen moeten worden opgelegd, Joop.nl gesloten, en de NPO uit de lucht gehaald. Zonodig gevolgd door een stroom soortgelijke acties. Ha, fijn! We horen weer eens wat van de WRR, en nog redelijk uitgebreid ook (de Volkskrant, 01-08-2022): In tekst (de Volkskrant, 01-08-2022, door André Knottnerus, oud-voorzitter van de Gezondheidsraad en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR)):
Klopt: de door wokistische en identiteitspolitieke media opgestookte etnische burgeroorlog , en de door massa-immigratie van barbaren veroorzaakte overbevolking. Gepaard gaande met, wegens dit ook als beleid uitvoerende, burgeroorlog tussen elite en rest van de bevolking . Dat vindt de WRR natuurlijk ook. Hier een samenvatting met alle plattitudes en gemeenplaatsen geschrapt:
Gelukkig zijn de door wokistische en identiteitspolitieke media opgestookte etnische burgeroorlog en de door massa-immigratie van barbaren veroorzaakte overbevolking totaal geen problemen. Naar Menswetenschappen , of site home ·. |