Filosofen: Fleur Jongepier

Eigenlijk is het een redelijk bekende regel: een filosoof moet ongemakkelijke gevoelens opwekken. Waarbij men dan meestal het voorbeeld van Socrates aanhaalt, die vanwege het ongemak van zijn meningen gedwongen werd een gifbeker leeg te drinken.

Deze redactie kent geen enkele min of meer recente filosoof die ook maar in de geringste mate aan die norm voldoet.

Het lijkt eigenlijk precies het tegenovergestelde: hoe meer "filosoof", hoe politiek-correcter.

En waarom ze ooit vrouwen tot deze opleiding toelaten is volkomen duister, want vrouwen moeten voor het nageslacht zorgen en hebben daardoor van de natuur de volkomen onbedwingbare neiging meegekregen om "de boel bij elkaar te houden".

Filosofie is dus het omgekeerde van "de boel bij elkaar houden".

En dat gaat "filosofe" Fleur Jongepier nog maar eens demonstreren.

Het eerste voorbeeld was naar aanleiding van weer een volgende escalatie in de linksfascistische terreur van de Volkskrant jegens Thierry Baudet uitleg of detail , die een keurig antwoord schreef (link verloren gegaan) .
    Weigeren van een reactie op een persoonlijke aanval is niet mogelijk, maar uit de krant houden tegenwoordig wel: je zet het alleen op de website.
    Moet je wel de ruimte in de krant die er voor is door iets anders laten innemen, en wat beter om ruimte in te nemen met loze letters dan door iets dat zich filosoof noemt (de Volkskrant, 27-08-2021, door Fleur Jongepier, filosoof aan de Radboud Universiteit en essayist voor Bij Nader Inzien):
  Laten we de pijnpunten concreet maken als we het hebben over 'vrijheid van meningsuiting'

Waarna je meteen in lachen uitbarst, want je weet zeker dat dat dus absoluut niet gaat gebeuren.
    Zeker als dit ... :
  Moreel debat

... boven die kop staat, en dit ... :
  Wat je thuis op de bank ter sprake brengt kan niet altijd aan de tv-tafel gezegd worden, maar waarom laat de ene situatie 'ongepaste' uitingen toe en de andere niet? Over die moreel-maatschappelijke kant moeten we vaker praten dan krampachtig zoeken naar de juridische grens.

... eronder.
    Want het antwoord is al vele jaren voor iedereen in Nederland kenbaar en grotendeels gekend, gegeven door Hans Teeuwen uitleg of detail : het enige dat je rechtens kan verbieden, is het oproepen tot geweld. Zelfs als er in de door de elite opgestelde wet iets anders staat, zoals "dat je minderheden (= allochtonen) niet mag beledigen maar de meerderheid (= Nederlanders)  wel".
    De rest is censuur, of in dat tweede geval: staatscensuur.
    Aan welke Teeuwen-definitie je hoogstens voor de juridische volledigheid kan toevoegen iets als "... behalve alles dat materiële schade toebrengt aan anderen".
    Dus hier de nieuwe hete brei om omheen te draaien:
  De discussie over vrijheid van meningsuiting gaat vaak over ons wettelijke recht om ons vrij te uiten. Dat is begrijpelijk en nodig, vooral in tijden waarin Capitolen worden bestormd en politici 'minder, minder' lopen te brullen. ...

En reeds zijn we "af".
    De discussie over vrijheid van meningsuiting wordt vooral gevoed in tijden dat er wordt gebrandsticht en geplunderd door BLM-aanhangers, grenzen worden bestormd door barbaarse hordes, en politici en media "Meer, meer, meer immigranten" lopen te brullen.
    Oftewel: door voorbeeldkeuze en door taalgebruik wordt hier al volledig één zijde in het debat gekozen.
    De zijde van de politieke-correctheid.
    Of concreter: die van globalisme en joodsisme (voorheen genoemd "links" uitleg of detail ).
  In het publieke debat over de vrijheid van meningsuiting, dat ook wordt gevoerd op scholen (Michiel Beute en Saro Lazano Parra, O&D, resp. 23 en 25 augustus)

De eerste zijnde het linksfascisme gepropageerd door de Volkskrant.
  ... Bijvoorbeeld door te benadrukken dat de grens aan de vrijheid van meningsuiting moet worden getrokken bij het aanzetten tot geweld.    ...

Oftewel: "Ik weet wel degelijk waar de grens ligt".
    Gevolgd door:
  ...     Echter, het publieke gesprek over vrijheid van meningsuiting kent twee kopzorgen: het is te abstract en de morele dimensie van het debat wordt onvoldoende meegenomen.

"... , maar ik ben voor politiek-correcte censuur".
    Want dat 'de morele dimensie van het debat' is een eufemisme voor "Mijn meningen zijn moreel en die van jou immoreel".
    En alweer is "het debat" allang afgelopen.
  ...    Echter, het publieke gesprek over vrijheid van meningsuiting kent twee kopzorgen: het is te abstract en de morele dimensie van het debat wordt onvoldoende meegenomen. ...
    Laat ik de daad bij het woord voegen. Hier wat voorbeelden over vrijheid van meningsuiting: ...

Met daartussen weer veel "moreel"-blablabla.
    Hier komen de voorbeelden:
  ...    Iemand gaat op tv helemaal los over seks met minderjarigen en vindt dat dat zou moeten mogen ...

Gaat de huidige discussie niet over. Is geen concreet voorbeeld.
  Een man schrijft op Joop.nl dat 'vrouwen het over het algemeen minder excelleren in een heleboel beroepen en minder ambitie hebben' en 'vaak ook meer interesse hebben in gewoon meer familieachtige dingen enzo',

Dit kan niet staan bij Joop.nl, want dit soort meningen wordt gecensureerd bij Joop.nl. En de hele rest van de media.
    En als het staat bij GeenStijl of iets dergelijks, wordt het genegeerd, of resulteert het tot oproepen om niet meer bij GeenStijl de adverteren.
    Ook hierover wordt dus niet gediscussieerd.
    Oftewel: ook dit is geen concreet voorbeeld.
  ...    Een vrouw zegt op de bank tegen haar vriendin dat homo's ziek zijn en dat ze bang is dat haar dochter homoseksueel is, in welk geval ze de relatie met haar zou verbreken ...

Dit vindt plaats buiten de media en is dus geen discussie over.
    Ook dit is geen concreet voorbeeld.
  ...   Een man zegt op de radio dat zwarte mensen moeten oprotten naar hun eigen land, zonder noemenswaardig tegengas van de interviewer.

Gebeurt absoluut niet. Niemand durft dat te zeggen op de radio want dan wordt hij onmiddellijk geëxcommuniceerd, of gecanceld zoals dat tegenwoordig heet.
    Dat 'zonder zonder noemenswaardig tegengas van de interviewer' moet erbij staan omdat het in werkelijkheid, als iemand het zou zeggen, gepaard gaat met oneindig veel tegengas van de interviewer.
    Oftewel: dit is een voorbeeld van het niet bestaan van de vrijheid van meningsuiting, want de opmerking dat zwarte mensen moeten oprotten naar hun eigen land is een even morele mening als de mening dat zwarte mensen een verrijking zijn voor ons land.
    En eigenlijk is die eerste moreler, want de tweede is een leugen.
    En de tweede mening zou verboden moeten worden, want deze brengt materiële schade toe aan blanke mensen, die moeten betalen voor de aanwezigheid van zwarte mensen (immigranten kosten rond 20 miljard per jaar uitleg of detail ), en wier sociale veiligheid bedreigt wordt door zwarte mensen uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail  .
    Samenvatting van het lijstje voorbeelden: ze zijn allemaal van de bekende filosofische soort: irreëel, politiek-correct, of irreëel én politiek-correct.
    En alweer is "het debat" "af"".
    Het is allemaal op weg naar dit:
  ...   Mag dit? Dit zijn geen theorievragen op je rijexamen waarop strakke antwoorden zonder grijze gebieden wenselijk zijn. In reactie op al deze voorbeelden kunnen we in de juridische kramp schieten en 'mag dit?' begrijpen als de vraag of dergelijke uitspraken bij de wet verboden zouden moeten worden.
    In sommige gevallen zou dat zinnig en nodig zijn. ...

... : het verantwoorden van politiek-correcte censuur.
     Er volgen nog wat "mitsjes", maar die staan er voor het politiek-correcte mooi, natuurlijk: pleiten voor censuur doe je niet openlijk maar stiekem.
    Maar dat het pleiten voor censuur is, blijkt nog eens als er aan het einde een "echt" voorbeeld langskomt:
  ... stel dat de man die een stakkerig stukje op Joop.nl schrijft Thierry Baudet is. Maakt dat wat uit?  ...

De bedoeling is duidelijk: het 'stakkerige stukje van Thierry Baudet op Joop.nl' is datgene dat verboden moet gaan worden.
    Dat was de bedoeling van al die irreële "voorbeelden".
    Met meteen, want zo werken de dingen nu eenmaal, weer een voorbeeld van de valsheid van het verhaal.
    Want waarom staat daar 'een stakkerig stukje op Joop.nl'?
    Dat is omdat 'een stukje van Thierry Baudet' onmogelijk is in de reguliere media, tenzij ze zojuist weer zo ver over de schreef zijn gegaan met persoonlijke beledigingen dat ze juridisch ertoe verplicht zijn.
    En de kans dat er iets van Thierry Baudet bij Joop.nl zou kunnen verschijnen kan je gaan gebruiken als nieuwe overtreffende trap van "De kans van een sneeuwvlok in de hel".
    Die Jongepier moet meerdere klappen van de molen hebben gehad, zij het dat ze die klappen aan zichzelf heeft uitgedeeld met haar volstrekt absurde eerdere aannames en verhalen.
    Of in haar eigen terminologie: ze is immoreel.
    Want als er één ding onder immoraliteit geschaard kan worden naast iemand fysiek geweld aandoen (of anderszins materieel benadelen), is het liegen.
    Waarbij dat 'stakkerig' voor 'stukje' natuurlijk een verzwarende factor is, want de emotionele waardeoordelen van sneufiguren langs de zijlijn die zichzelf een brevet van onvermogen meegeven door hun redenaties gepaard te doen gaan van emotionele waardeoordelen in bijvoeglijke naamworden áls 'stakkerig', hebben natuurlijk alleen een sterk negatieve waarde.
    In alle opzichten.
    Tjonge ... Hoezo jezelf in de kaart te laten kijken ...

De volgende bijdrage. De vorige was in los verband, maar het beviel kennelijk zo dat het de stakkerige nepfilosoof een plaatsje als columnist bij de Volkskrant heeft opgeleverd.
    Zo slecht was het.
    Het nieuwe onderwerp voorspelt minstens net zulke grote rampen als bij de vrijheid van meningsuiting, want het gaat over techniek, oftewel iets waar de filosoof in ieder geval geen enkel verstand van heeft (de Volkskrant, 21-06-2022, door Fleur Jongepier, filosoof en essayist voor Bij Nader Inzien):
  Digitale au? Hoe correcter de uitleg over de geautomatiseerde beslissing, hoe zinlozer die vaak is

Een computer in het ziekenhuis besluit dat een kijkoperatie niet nodig is; het systeem van de bank dat je geen hypotheek krijgt; de Belastingdienst stuurt je een brief dat je volgens hun computersystemen geen recht hebt op toeslag. Wat hebben deze gevallen met elkaar gemeen? Dat je in elk geval recht hebt op uitleg.
    Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die nu zo'n vier jaar in werking is, heb je wanneer je wordt onderworpen aan geautomatiseerde besluitvorming, 'recht op uitleg'. Digitale uitlegbaarheid is, net als 'transparantie' bij artificiële-intelligentiesystemen, een populaire term waar velen hun hoop op vestigen en gemoedsrust uit halen.
    We hebben recht te weten waarom en hoe computersystemen tot hun beslissingen komen, vooral als die beslissingen voor ons wezenlijke consequenties hebben. Maar aan een uitleg over een geautomatiseerde beslissing hebben we niet altijd veel. ...

Enzovoort.
    De teneur: "Algoritmes deugen niet".
    Waarom die term hier vermeden wordt, is niet duidelijk, maar dat is degene die in stukken over dit onderwerp algemeen gebruikt wordt, en specifieker en nauwkeuriger dan 'computersystemen'.
    Een laptop of een mobieltje is ook een "computersysteem".
    En het feit dat de uitleg van algoritmes lastig is, staat hier niet omdat het lastig is (dat is autoreparatie ook), maar omdat het als een probleem wordt gezien.
    Wat past in de trend in artikelen over algoritmes: algoritmes zijn een probleem uitleg of detail .
    Eigenlijk dus: "Algoritmes zijn fout".
    Volgens de trends van de artikelen in de media, oftewel: volgens de politieke-correctheid.
    Waarvan we aan het einde uitleg krijgen, maar eerst de fundamentele fout die dit artikel maakt: eenzijdigheid.
    Nu wordt die term op dusdanig veel terreinen gebruikt dat hij is vervlakt, maar hier wordt de logische versie bedoeld: van twee alternatieven er slechts één behandelen.
    Het bestuderen van een evenwicht met behulp van slechts één kracht ervan.
    Het klappen van één hand.
    Het probleem is namelijk, zoals geformuleerd door de auteur: de begrijpelijkheid van een methode van beslissing.
En van "methode van beslissing" heb je er in genoemde soort gevallen twee: die door mensen, of die door algoritmes.
    Waarna meteen het vrolijke lachen kan losbarsten, want hoe onbegrijpelijk de methode van beslissen door algoritmes ook kan zijn, de uitleg van die door mensen is nog oneindig veel onbegrijpelijker.
    De uitleg van de methode door een algoritme kan je nagaan met behulp van logica, maar door de veelheid van stappen kan dat lastig en erg lastig zijn.
    De uitleg van de methode van beslissen door mensen bestaat gewoonlijk niet, want die beslissing nemen ze met hun emoties, en die zijn niet voor uitleg, dat wil zeggen: begrijpelijk voor anderen, vatbaar.
    "Het is zo omdat ik het zo voel" (G. Wekker uitleg of detail ).
    Kortom: het betoog van dit artikel is logisch en filosofisch incorrect, onjuist, in strijd met de werkelijkheid enzovoort.
    Maar waarom dit artikel deze mening in strijd met logica, werkelijkheid, enzovoort produceert, wordt dan weer wel uitgelegd:
  ...    In de Netflix-documentaire Coded Bias die vorig jaar uitkwam, gaat de onstuitbare en daadkrachtige Joy Buolamwini het gevecht aan met big tech. Ze kwam erachter dat de standaard gezichtsherkenningssoftware haar gezicht niet herkende, omdat de software primair is getraind met foto's van witte mannelijke gezichten.    ...

Dat verhaal van die Joy Buolamwini (♫ Moriaantje, zo zwart als roet ... ♫ uitleg of detail ) is al zo oud en al zo vaak verteld dat je gaat vermoeden dat het een broodje aap-verhaal is.
    Een veel eerdere versie ervan is die van een figuur met dezelfde afkomst die klaagde over het vaak voorkomen van zwarte jongensnamen in verband met misdaad, bij Google.
    Het is een voor zwarten en gelovers in "De Gelijkheid der Culturen" onverteerbaar verschijnsel dat waar ze door mensen aangedragen gegevens over de relatieve criminaliteit van zwarten ten opzichte van blanken (of Aziaten) kunnen terugvoeren op "racisme", dat bij hetzelfde verband gelegd door algoritmes dat niet mogelijk is.
    Want zelfs als het aanvankelijk minder goed functioneert, door bijvoorbeeld verkeerde trainingsvoorbeelden, komt dat er onmiddellijk uit in de praktijk en wordt het systeem gecorrigeerd.
    Iets dat in de menselijke beslissingsboom zo zelden gebeurt, dat je van "nooit" kan spreken.
    "Natuurlijk heb ik geen fout gemaakt".
    Algoritmes zijn oneindig veel betrouwbaarder dan mensen, want ze hebben geen "ziel" waarin je moet kijken en die je moet ontzien.
    Zo constateren ze bijvoorbeeld in de categorie "Muziekmoorden": boybands: nul onderlinge moorden - rappers: veel onderlinge moorden uitleg of detail .
    Waarna je zelf moet invullen want algoritmes mogen dat niet: boybands: blank, rappers: zwart.
    Uitkomst, in populaire termen: zwarte rappers moorden elkaar uit.
    Zijnde een speciaal geval van het voor niet-zombies overbekende meer algemene: zwarten moorden elkaar uit uitleg of detail .
    En niet de blanke politie.
    En de politieke-correctheid luidt: zwarten worden vermoord door blanke politie.
    Terwijl de algoritmes zeggen: zwarten worden vermoord door zwarten.
    En dat willen de zwarten niet horen.
    En dat wil de politieke-correctheid niet horen.
    Dus krijg je het optreden van 'onstuitbare en daadkrachtige' oftewel ruziemakende en agressieve zwarten.
    Dus krijg je het optreden van politiek-correcte filosofen.
    En wat daar allemaal tussen ligt.
    Zoals een eindeloze stroom klaag-artikelen over algoritmes uitleg of detail .

Het derde artikel en dus hetgeen dat aanleiding tot het maken van deze verzameling wordt in zijn geheel gereproduceerd (de Volkskrant, 16-08-2022, column door Fleur Jongepier, filosoof en essayist voor Bij Nader Inzien):
  De asielcrisis is geen overmacht, maar een verwijtbaar gebrek aan politieke verantwoordelijkheid en medemenselijkheid

Afgelopen weekend sliepen er weer enkele honderden asielzoekers buiten in Ter Apel. De doorstroom is opnieuw volledig lam komen te liggen. Het nieuwe normaal is dat alle asielzoekers die 'achter het hek' moeten blijven door bussen worden opgehaald en naar een crisisnoodopvang worden gebracht. Crisisopvang voor crisisopvang, maar zelfs dat lukt vaak niet meer.

Niet iedereen stapt trouwens die bus in. Sommigen slapen 'vrijwillig' buiten, aldus een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) die opmerkt dat er soms nog stoelen in het aanmeldcentrum beschikbaar zijn. Het is maar wat je vrijwillig noemt. Veel asielzoekers zijn al tig keer de crisisbus ingestapt om op den duur, zonder dat ze enig idee hebben wanneer, weer in Ter Apel te worden uitgespuugd. Er is immers geen andere plek om je procedure te starten. Is het heel gek dat je dan op den duur liever buiten slaapt (waar je zo weinig mogelijk drinkt, want je zou maar naar die Dixies moeten)? Is het heel gek dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd recent alarm sloeg over de risico's op fysieke en geestelijke schade door de omstandigheden in de (crisis)noodopvang?

Dit kan zo niet langer! Een mooie slogan, geroepen door velen die het ook niet voor elkaar krijgen dat mensen na een vlucht die hen soms bijna het eigen leven kost, met granaatscherven in hun schenen, met platgebrande huizen, met ptss, met verloren ouders of kinderen in Nederland een godvergeten bed hebben om in te slapen.

VluchtelingWerk sprak met Ahmed (33), vluchteling uit Syrië, die op tv zag dat 'Nederlanders aardige mensen zijn die vluchtelingen helpen'. Maar, voegt hij toe, 'dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik had nooit verwacht dat ik hier zo zou worden behandeld'. De beleefdheid waarmee Ahmed zich uit, kent geen grenzen.

Ook VluchtelingenWerk roept 'dit kan zo niet langer' en voegt de daad bij het woord, en stapt naar de rechter. Ze spannen een kort geding aan tegen het Rijk omdat asielzoekers niet volgens de minimale wettelijke vereisten worden opgevangen en omdat de situatie almaar verder onder de humanitaire ondergrens zakt.

Het ontstellende aan de hele situatie, en ik druk me hier net als Ahmed uiterst beleefd uit, is dat het spaak lopen niet simpelweg het gevolg is van een Russische president die Oekraïne binnenviel en daarmee een vluchtelingenstroom van 2,5 miljoen in gang zette. Het is omdat 'het Rijk deze opvangcrisis zelf heeft veroorzaakt én in stand heeft gehouden door onder andere bezuinigingen en het sluiten van asielzoekerscentra', aldus de conclusie van de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken en de Raad voor het Openbaar Bestuur.

Geen overmacht, maar een verwijtbaar gebrek aan politieke verantwoordelijkheid en medemenselijkheid. Een gotspe om naar de rechter te moeten, maar wanneer precies die instituties die zijn opgericht om mensenrechten en de verdragen daaromheen te respecteren falen, dan - net als in de Urgenda-klimaatzaak - tja, dan lang leve de rechtsstaat.

Ondertussen lezen we de standpunten van de partij met iets met Vrijheid en Democratie in de titel, met een premier die al zo lang regeert dat hij waarschijnlijk in Madame Tussauds slaapt en van geen enkele crisis, laat staan een asielcrisis, tot smelten kan worden gebracht.

We lezen dat de partij met zo'n 29 zetels in de peilingen gelukkig ook vindt dat het 'asielbeleid niet meer is vol te houden'. We lezen dat dit niet komt door bezuinigingen, bureaucratie en tekort aan man- en wilskracht maar door 'gelukszoekers' die 'de opvang vullen en de procedures onnodig lang maken'. De oplossing is niet meer opvangcentra maar 'opvang in de regio', net buiten het bereik van bominslagen, want 'Europese samenlevingen kunnen de grote groepen migranten niet aan'.

Nederland, het land waar alleen nog maar rechte komkommers in de schappen liggen, waar een verkoelend briesje zachtjes over de kroppen sla waait, waar je in Ter Apel in een hittegolf buiten voor het hek op het gras gaat liggen, omdat dat de beste plek is waar je kunt zijn.

Het weergeven van het hele artikel is noodzakelijk om aan te kunnen tonen wat de kern is van dit betoog: er komt nergens in dit artikel de term "overbevolking" voor, of iets anders dat daar op duidt.
    Dat is bij deze voor deze redactie aanleiding om deze combinatie: schrijven over immigratie zonder het over de overbevolking te hebben, te noteren als aanleiding voor een proces onder inzet van het hoofd.

En we vallen met de neus in de boter. Hebben we net het account van F. Jongepier geopend, trekt ze alle registers open in de media. We moeten bij de verslaglegging uit de berichtgeving even wat husselen, want natuurlijk beginnen ze met het toetje in plaats van de soep (en ook even geen kop, dus) (telegraaf.nl, 07-12-2022, uitleg of detail ):
  ... Fleur Jongepier stopte eerder als universitair docent vanwege grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer en de manier waarop haar werkgever daarmee om ging en was daarvoor te gast in de uitzending van Op1. Regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag Mariëtte Hamer ...

Kortom: dat was een eerder item bij Op1 (NPO1, 06-12-2022, 22h45, uitleg of detail ). Toen kwam:dit (als laatste dus luchtige item):
  Gordon schoof aan bij Op1 om te vertellen over zijn leven in Dubai en zijn nieuwe programma’s die deze winter verschijnen. ...

De zanger heeft dit jaar besloten om definitief in Dubai te blijven. ...

Ach ja ...
    Gordon ...
    Zanger.
    Maar voornamelijk rel-BN'er.
    Tijdje buiten de schijnwerpers gestaan (behalve bij GeenStijl), vermoedelijk wegens al te exorbitant gedrag, maar nu kon het dus kennelijk weer (of, waarschijnlijker: men was uit op een relletje).
    Dat lukte dan boven verwachting:
  Tafelgast Fleur Jongepier verlaat uitzending Op1 na uitspraken Gordon

Gordon schoof aan bij Op1 om te vertellen over zijn leven in Dubai en zijn nieuwe programma’s die deze winter verschijnen. Terwijl hem wordt gevraagd naar de slechte arbeidsomstandigheden in Qatar, besluit filosoof Fleur Jongepier de uitzending te verlaten. Een reden voor haar vertrek gaf ze niet.

En dit is wat G. Gordon voorafgaand te berde te brengen had:
  De zanger heeft dit jaar besloten om definitief in Dubai te blijven. „Dubai is zoiets anders dan het Midden-Oosten doet denken, het is niet te vergelijken met Qatar. Er wonen 9 miljoen expats, daar kun je het niet maken als land om mensen in de gevangenis te gooien vanwege homoseksualiteit. Dat is in het verleden wel gebeurd, maar dat gebeurt tegenwoordig niet meer.”    ...

Oh ja: G. Gordon is ook heel erg openlijk homo.
    Een relschopper en een nicht, maar dat soort termen en vooral de combinatie is tegenwoordig natuurlijk hartstikke verboden:
  ...    Presentator Tijs van den Brink vraagt hem vervolgens naar wat hij vindt van de kritiek op het WK voetbal in Qatar. „Om heel eerlijk te zijn vind ik het een beetje overtrokken, we zitten nu als Nederlanders met ons belerende vingertje te wijzen naar Qatar terwijl we verantwoordelijk zijn voor de slavernij 150 jaar geleden. We moeten over een tijdje onze excuses aanbieden, wat misschien helemaal terecht is. Maar dan denk ik, laten we eerst even naar onszelf kijken voordat we dit soort dingen gaan roepen.”
    Gordon vervolgt: „We gedragen ons net als een moraalridder. Kijk naar de gruwelijkheden waar Nederland bij betrokken is geweest in Zuid-Afrika, met Jan van Riebeeck. Kijk naar Indonesië.” ...

Oef, oef, oef!!!
    Natuurlijk hartstikke waar. Gisteren kondigde men vol trots aan dat de Koning (de echte) een onderzoek heeft gelast naar het verband tussen het Koninklijk Huis en De Slavernij.
    Nou, dan is er toch helemaal niks mis mee dat G. Gordon ook even naar dat verleden verwijst ...
    Sluitende logica, van die G. Gordon.
    Maar natuurlijk probeert de nationale hypocrisie dat wel te beweren:
  ... Opnieuw valt Tijs van den Brink hem in de rede. „Dat is toch geen reden om nu nergens wat van te zeggen?”    ...

Nou ja, wel dus.
    "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen"!
    "Wie door rood licht rijdt, heeft niets te zeggen over anderen die door rood licht rijden."
    Enzovoort.
    Deze reactie of redenatie van die T. van den Brink maakt deel uit van het gaslighten door de politieke-correctheid, afdeling: "Wij mogen wel wat jij niet mag want wij deugen en jij niet".
    Ook wel "fatsoen" of "moraal" geheten.
    En daar komt ineens het lichtpuntje van de relnichtendom naar voren:
  ...    De zanger antwoordt: „We zijn allemaal zo woke met z’n allen. Houd erover op! We moeten onze ogen niet sluiten, maar laten we het over leuke dingen hebben: zoals mijn programma”, grapt Gordon.

Dat van de nar.
    De hofnar, want dat Op1 is beslist één van de hoven van de politieke-correctheid.
    In de ergste betekenis van dat (laatste) woord.
    En de reactie van hofwijze op de grol van de hofnar:
  ... grapt Gordon. Tafelgast Fleur Jongepier besluit de uitzending van Op1 op dat moment te verlaten. „Ik vertrek.”    ...

En nu pas zijn we bij het begin van het artikel.
    Hè, hè ...
    GeenStijl was veel eerder met zijn verslag, natuurlijk (GeenStijl.nl, 07-12-2022, door Mosterd, uitleg of detail ):
  Gordon pest meisje weg bij OP1

MET WOORDEN
...
Er is weer iets heel ergs gebeurd op de nationale televisie. Een of andere filosofe vond de WOORDEN van Gordon (die eigenlijk Cornelis Willem Heuckeroth heet) zó erg dat ze de argumentum ad weglopem inbracht. Foetsie! ...

Natuurlijk zin er ook in deze gevallen denkbaar dat zo'n reactie te rechtvaardigen is.
    Dit ...
  ... En waarom? Gordon vindt de ophef over die 6.500+ doden in Qatar 'een beetje overtrokken'. Want Nederland was tig jaar geleden ook fout met de slavernij dus we mogen nu niks meer vinden van slavenlijken in Qatar. ...

... bevindt daar mijlenver van af. Ongeveer evenver van af als Qatar en Dubai, zo nog niet stukken verder.
    Maar vermoedelijk zit een groot deel va n "de pijn" hier:
  ... "Maar ik bedoel: we zijn allemaal zo woke met z’n allen. Hou er over op! Ik bedoel: we moeten er niet onze ogen voor sluiten, maar laten we het over leuke dingen hebben. Over mijn programma." ...

En dat tezamen met dit:
 

Dat "Je maakt mij niets wijs!"-gezicht.
    In dit geval dus met de specifieke toepassing: "Je maakt mij niets wijs met je woke gepraat".
    Terwijl de riposte uiterst simpel is: het gaat niet om toen maar om nu ("Toen wij iets deden dan slechter lijkt dan nu, deden zij dingen die net zo veel slechter zijn dan ze nu nog steeds doen").
    Of in de woorden van GeenStijl:
  ... Wat lui als Gordon niet snappen is dat zij in een islamofascistisch land als Qatar als eerste van het dak zouden gaan ...

Enzovoort.
    Onbeperkte mogelijkheden om "terug te slaan', riposteren, maar riposteren leer je alleen als je eerst leert argumenteren, en argumenteren leer je alleen als je het doet , en argumenteren doen ze in de hele maatschappij al weinig, aan de universiteiten is het slechts weinig of niets beter uitleg of detail , en bij alles dat alfa (of gamma) doet staat dat niveau nauwelijks merkbaar boven nul .
    Ze organiseren er cursussen diversiteit en inclusiviteit ...
    Verplichte cusussen.
    Zonder dat er iemand is die tegenwerpt dat diversiteit en inclusiviteit neologismen zijn voor discriminatie en racisme.
    Je kan iets of je kan iets niet, en mensen die iets niet kunnen laten doen alsof ze dat wel kunnen op grond van huidskleur is discriminatie en racisme.
    "Meer, meer, meer zwarten in de cockpit van het verkeersvliegtuig"...
    Safe spaces.
    Plekken waar je niet tegengesproken wordt.
    Op een universiteit.
    Bijna alle of alle universiteiten, inmiddels.
    Dus geen wonder dat iemand die daar "opgroeit" niet tegen een staaltje werkelijkheid kan.
    En van die iemanden zijn er inmiddels zo veel, dat er een woord voor is uitgevonden, natuurlijk in de Angelsaksische wereld want daarin lopen ze jaren voor op ons en zijn ze nog veel erger.
    Snowflake, is dat woord.
    Sneeuwvlokje.
    Waarvan bijna geen uitleg nodig is: iemand, normaliter blank, die dusdanig kwetsbaar is dat de geringste heoeveelheid warmte hem/haar/het doet smelten.
    Als in "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen".
    Overigens zijn het overdadig veel vrouwen.
    Hier wat van die hitte, afkomstig van de reageerders bij GeenStijl. eerst de rubriek "weglopen":
  Boehoe... Ze vertrekt. Prima. Blijf maar weg.
Remus McMillan | 07-12-22 | 09:30 | 3

... Dag Fleur. Je bent te licht bevonden. Lichtgewicht dat is.
Bakkeleures | 07-12-22 | 09:37

Wat is dat toch met dat weglopen?
Als je er niet mee eens bent, ga er tegenin maar loop niet weg. Dat is zo zwak.
TinusVlugOpDeKut | 07-12-22 | 09:34

Spreken is zilver en zwijgen is goud is nu ook al filosofie maar waarom kom je dan naar die talkshow?
Simon_GS | 07-12-22 | 10:11

Die Fleur had gewoon Gordon's oren moeten wassen.
Dit weglopen is echt een belediging naar de kijker. Een belediging naar het debat ook. Ik vind Fleur enger dan Gordon.
Papa Jones | 07-12-22 | 10:18 | 7

Een filosofe die knock out wordt gebrabbeld door een onderontwikkelde tokkie-imbeciel.
ploppy | 07-12-22 | 10:21 | 1

Dan de conclusies omtrent de "dader":
  Nou ja, waarom ze uit die uitzending is weggelopen is niet duidelijk, geloof ik, maar het zal wel weer een 'deug-technische' reden zijn geweest.
Dr_Johnson | 07-12-22 | 09:57

Je zal als volwassen vrouw maar zo van de leg raken van een niet eens zo gekke mening van Gordon. Dan is de opvoeding wel ernstig mislukt zeg.

Wat een watjesgeneratie hebben we gekweekt…
Devils_son | 07-12-22 | 10:16

Goed gedaan, Gordon! Weg met dit soort woke-trutten die in het algemeen niet goed tegen andersdenkenden kunnen want ZIJ hebben gelijk, dus jij niet.
langzullenweleven | 07-12-22 | 10:28

Gordon praat ook een partij poep.

Maar ja, dat weglopen slaat verder ook nergens op. Die zit duidelijk met zich zelf flink in de knoop. Overigens durf ik wel te betwijfelen of ze wegloopt om zijn mening of vanwege de "zullen we het over wat leukers gaan hebben". Die zal haar wel heel bekend in de oren hebben geklonken.
trottle | 07-12-22 | 10:35

Goedemorgen heer Mosterd, u bent alweer behoorlijk op dreef. Met verbazing heb ook ik het vertrek van filosoof Fleur Jongepier gezien, mij daarbij afvragend of filosoof en docent Fleur Jongepier wel de kennis bezit van de ruime betekenis van het begrip filosoferen. Aantoonbaar heeft zij bij OP1 niet laten blijken deze kennis daadwerkelijk te bezitten. Next.
Een vrije paling | 07-12-22 | 10:39

Als Wokey de islam omarmen met al zijn uitspattingen blijft een spagaat.
Dan maar weglopen als het moeilijk wordt. Snowflake gedrag.
Hiram | 07-12-22 | 10:52

Waar het eigenlijk weer om gaat is het niet kunnen omgaan met mensen die een andere mening hebben. Intolerantie ten top. Dat Gordon zijn mening stom is doet daar niets aan af.
Hommel | 07-12-22 | 11:01

Eens met het artikel. Een hysterische gay gaat oreren over de moraal van anderen zonder inzicht in de eigen hypocrisie. Die relativering sloeg nergens op. Hij valt de queers in die landen af met de verdediging van een fout regime.
(lekker solidair). Verder een portie tut, tut, tut, rustig an, niet zo wook allemaal om het publiek te vleien, om daarna te willen praten over de ondragelijke lichtheid van het bestaan van zijn showtje met gehandicapten (exploiteren anyone). Deugmevrouw is niet in staat om te pareren en laat zich in haar kijker kijken. Reageer dan muts!
TanteJuut | 07-12-22 | 11:31

Ik ga duidelijk voor lol met Gordon. Want weglopen is voor kleuters.
Koekinjeonderbroek | 07-12-22 | 12:02

Ja doe mee, een filosoof die wegloopt uit een praatprogramma omdat iemand praat moet wel een tot voor kort verborgen super interessante dimensie van de filosofie hebben ontrafeld.
zokanhetookja | 07-12-22 | 12:03

Mevrouw geeft geen ballen.
MargauxGrandCru | 07-12-22 | 12:48

Zo kennen we de wokies weer. Zitten in de beleving dat ze een monopolie hebben op de werkelijkheid.
Harrie Haarlak | 07-12-22 | 13:01

Woke labiel meisje loopt weg uit talkshow
Woke meisje loopt weg uit talkshow
Meisje loopt weg uit talkshow
Meisje loopt weg.... mand!
Blonde Nel | 07-12-22 | 13:02

We hebben er genoeg van. Over op wat het zegt over de omgeving:
  De pragmaticus tegenover de theoreticus. Die laatste kan geen woorden vinden om te reageren. De universiteiten zijn diep gezakt door zo iemand een titel te verlenen.
Jan_Pietersen | 07-12-22 | 10:12

Absoluut een zwaktebod. Ik weet niet op welke onderwijsinstelling ze je dat leren, weglopen of oren dicht als iemand een andere mening heeft.
small_town_dude | 07-12-22 | 10:22
>>>
@small_town_dude | 07-12-22 | 10:22: dat is hoe universiteiten werken tegenwoordig. Safe-spaces, trigger warnings. Al die Amerikaanse onzin hebben we hier ook al.
Hans Kwalzan | 07-12-22 | 10:27

@small_town_dude | 07-12-22 | 10:22: zit in woke besloten: als je niet denkt zoals ik, dan praat ik niet met je want dan ben jij " fout".
langzullenweleven | 07-12-22 | 10:29

@langzullenweleven | 07-12-22 | 10:29: ja maar komop... Universitair! Daar leer je toch hoe je moet denken, analyseren en overtuigen? Daar zitten toch rechtse ballen met linkse krakers aan hetzelfde tafeltje of aan dezelfde bar? Zeker in mijn tijd 1990-1996. Daar leer je dat er een plethora aan meningen is en wat je moet doen om iemand obv feiten te overtuigen? En dat je dit meteen in de kroegen kan uitproberen?
small_town_dude | 07-12-22 | 10:38

@small_town_dude | 07-12-22 | 10:38: " Universitair! Daar leer je toch hoe je moet denken,"
Tegenwoordig vooral 'wat' je moet denken.
naglfar | 07-12-22 | 11:06

@naglfar | 07-12-22 | 11:06: Ze dacht toch, nl ik moet weg. Misschien hoge nood of om de nachtbus te halen.
Swoop | 07-12-22 | 11:56

@Swoop | 07-12-22 | 11:56: De vraag is natuurlijk of ze dat echt zelf dacht of ook dat haar geleerd is: "Als je niet kan overtuigen, loop je weg"

Filosofisch allemaal zeg...
naglfar | 07-12-22 | 13:35

De filosofe die geen woorden kan vinden. Het echte leven blijkt toch iets weerbarstiger dan de theoretische zweverij op de universiteit. Ga maar meteen je bul inleveren. En de faculteit kan wel sluiten , want die levert incapabele 'academici' af.
Jan_Pietersen | 07-12-22 | 10:35 | 3

Met dit mens valt niet te filosoferen.
Reaaalist | 07-12-22 | 10:39

De filosoof moet naar de psycholoog
J.Dokstijl | 07-12-22 | 10:40

Juist. Als dit ook nog docente is dan weet je dat het een faculteit van niks is.
ChalinaRosa | 07-12-22

Goedemorgen heer Mosterd, u bent alweer behoorlijk op dreef. Met verbazing heb ook ik het vertrek van filosoof Fleur Jongepier gezien, mij daarbij afvragend of filosoof en docent Fleur Jongepier wel de kennis bezit van de ruime betekenis van het begrip filosoferen. Aantoonbaar heeft zij bij OP1 niet laten blijken deze kennis daadwerkelijk te bezitten. Next.
Een vrije paling | 07-12-22 | 10:39

Ja doe mee, een filosoof die wegloopt uit een praatprogramma omdat iemand praat moet wel een tot voor kort verborgen super interessante dimensie van de filosofie hebben ontrafeld.
zokanhetookja | 07-12-22 | 12:03


Wel onderzoeken maar niet in de praktijk kunnen uiten...
"Binnen haar onderzoek houdt ze zich bezig met de rol en waarde van zelfkennis in het hedendaags liberalisme. Ze is co-auteur van het boek: Filosofie van het zelfen hoofdredacteur van de filosofieblog Bij Nader Inzien.

Jongepier voltooide een onderzoeksmaster aan de Radboud Universiteit Nijmegen en promoveerde daarna op haar onderzoek naar zelfkennis. Ze onderzocht daarin onder welke omstandigheden een persoon er niet in slaagt om zelfkennis te verwerven."
ArieC | 07-12-22 | 12:21

Zitten die lui daar aan tafel allemaal wat verdwaast te luisteren naar dat oppervlakkige gereutel van Gordon. Niemand die de bek durft open te trekken. En zo'n vrouwtje van de Radboud Universiteit weet geen ander weerwoord te geven dan weg te lopen. Wat een armoedige zooi.
jochum1980 | 07-12-22 | 14:40

En dan waren er ook nog een paar wat diepere inzichten - eerst in het kort:
  Waarom vertrekt ze?

Islam is toch supermooi?
Kaas de Vies | 07-12-22 | 09:35

Als Wokey de islam omarmen met al zijn uitspattingen blijft een spagaat.
Dan maar weglopen als het moeilijk wordt. Snowflake gedrag.
Hiram | 07-12-22 | 10:52

Sneeuwvlokje werd gewoon het deugmoment afgepikt vindt het slavernij-argument van Heuckroth culturele toe-eigening. Dat is racistisch, patriarchaal en "toxic". Dan rest je
Bierum | 07-12-22 | 14:59

En dan wat langer (kan u overslaan):
  Ach, ik heb helemaal niks met Gordon. Maar mensen zoals hij en Claudia de Breij en tientallen, nee, honderden andere maatschappelijk uiterst succesvolle homo's en lesbo's zouden zich er wel eens wat meer rekenschap van mogen geven dat zij slechts kunnen gedijen omdat ze het geluk hebben in een vrije, westerse, democratische, seculiere samenleving te wonen. En dat de normen en waarden van die samenleving steeds verder onder druk komen te staan door een gigantische influx de afgelopen 45 jaar van lieden die schijt hebben aan die normen en waarden.

En Fleur Jongepier is het schoolvoorbeeld van het lief-dommige deugdoosje waarvan je er tegenwoordig zo veel van ziet in de MSM. Fleur heeft alweer een tijdje een column in de Volkskrant. Ik heb even moeten zoeken, maar dit schreef ze afgelopen zomer nav al die stoel- en buitenslapers in Ter Apel:

"Dit kan zo niet langer! Een mooie slogan, geroepen door velen die het ook niet voor elkaar krijgen dat mensen na een vlucht die hen soms bijna het eigen leven kost, met granaatscherven in hun schenen, met platgebrande huizen, met ptss, met verloren ouders of kinderen in Nederland een godvergeten bed hebben om in te slapen.''

Ik vond het je reinste 'asielzoekersporno'. Hoeveel van die buitenslapers hadden nu werkelijk 'granaatscherven in hun schenen' en 'platgebrande huizen'?

Nou ja, waarom ze uit die uitzending is weggelopen is niet duidelijk, geloof ik, maar het zal wel weer een 'deug-technische' reden zijn geweest.
Dr_Johnson | 07-12-22 | 09:57


Gordon gaat van de hak op de tak. Op zijn manier wijst hij op Eurocentrisme, waarmee hij volgens mij een punt heeft. De andere kant ervan is immers dat wij "hun geloof en cultuur" moeten omarmen, ook hier in Nederland. Waarom zouden wij hun cultuur daar dan niet ook accepteren zoals het is?

Maar dan doet hij een rare handreiking naar woke -dat hij aan het eind wel weer veroordeelt- door slavernij erbij te halen, zonder enige nuance. En Jan van Riebeeck was in zijn tijd een held, die vergelijking gaat ook niet op.

Wel heeft hij weer een punt door het verschil tussen Dubai en Qatar te benoemen, waarin de presentatoren ook weer een aardig staaltje van Eurocentrisme laten zien. Polen en Italië verschillen ook van Nederland of Noorwegen. Maar het Midden Oosten is volgens hun één pot nat (wat het ook is, maar op een andere manier dan zij bedoelen).

Dat die filosofe in deze matige discussie weg loopt, is eigenlijk niet noemenswaardig. Misschien moest ze nodig naar de wc. Er waarde aan hechten is teveel eer.
Roos | 07-12-22 | 10:42

Ze had hem van repliek kunnen dienen toch? Weglopen op het moment dat je een punt kunt maken?
Die Gordon kan onze hele geschiedenis erbij halen, en ja, dat is geen fraaie, maar we leven in het hier en nu waar hoe we het wenden of keren teveel slachtoffers volgens mensenrechtenorganisaties zijn gevallen. Dat geeft niet een evenwicht met ons verleden, dat is eveneens heel fout, dat heden in Quatar mag ook worden aangekaart: ook heel erg fout?
En dan nog stelt hij dat waar hij woont het allemaal zo erg niet is. Nee, mogelijk niet in Dubai waar wat wordt weggekeken die veel geld besteden, maar in grondbeginsel is het nog altijd een land dat voor een armere versie van hemzelf een strop kan opleveren bij een paar getuigenissen van de daad?
En waarom geeft niemand aan die tafel wat tegengas en laten ze die Gordon gewoon wauwelen?
Jan, Leiden | 07-12-22 | 13:56

Met dus de meest vermoedelijke oorzaak van het weglopen: om de woorden van G. Gordon te weerleggen, zou ze aan het veld van haar liefde voor de islam raken.
    En die contradictie deed haar volautomatisch de neurotransmitters van noradrenaline en acetylcholine overlopen - in termen van menselijke emoties (het achteraf gebeuren): stress en walging.

In vakkringen wordt F. Jongepier beschreven als werkende op het veld van het zelfinzicht uitleg of detail , zoals ook aangegeven door de titel van een mede door haar geschreven boek: Ik, de filosofie van het zelf . Waarop deze redactie onmiddellijk moet denken aan het advies van Bertand Russell dienaangaande: onmiddellijk mee stoppen want (parafraserend) het brengt alleen maar ellende uitleg of detail .
    Maar als je er eenmaal maal mee begonnen bent en het zelfs tot je vakspecialiteit hebt gemaakt, mag verwacht worden dat je het ook in de praktijk weet te brengen.
    En dat hoeft dan echt niet tot de allerlaatste komma en punt, maar een aanzienlijke hoeveelheid uitvoeringspraktijk ervan wordt wel verwacht.
    Het bovenstaande is een toonbeeld van schromelijk tekort schieten daarin.
    Nou kan je menslievend zijn in je oordeel, en het excuseren met de hitte van de camera's en de spanning van het moment.
    Maar dat geldt niet meer na afloop.
    En al helemaal niet meer dagen na afloop.
    En het allerlaatste wat je dan kan doen is, dit ... (Volkskrant.nl, 09-12-2022, de Volkskrant, 10-12-2022):

... : het er niet over hebben in je volgende column.
    En nog veel minder dan niet kan je dit doen ... (Volkskrant.nl, 16-12-2022, de Volkskrant, 17-12-2022):

... : in de daarop vogende column stug doorgaan met andere mensen de les lezen met als enige basis je eigen zelfbeeld.
    Want dat dat zelfbeeld, dat een onmogelijk verwrongen zelfbeeld is, een reproductie is van het onmogelijk verwrongen zelfbeeld van anderen is natuurlijk geen enkel excuus: het is de taak van de filosoof de omgeving te wijzen op de eventele verwrongen zelfbeelden van die omgeving, met meest urgent de gevallen van onmogelijk verwrongen zelfbeelden, zoals het zelfbeeld van het structurele, systematische of institutionele racisme, allemaal termen gevallen in het gebeuren dat F. Jongepier hier gaat bespreken (de Volkskrant, 17-12-2022, column door Fleur Jongepier, filosoof en essayist voor Bij Nader Inzien):
  Er heersen hardnekkige misverstanden over structureel racisme

‘Ik ben nog nooit signalen van structureel racisme tegengekomen’, zegt een ervaren diplomaat die anoniem wil blijven in reactie op de pijnlijke uitkomsten van het verkennende onderzoek naar racisme bij het ministerie van Buitenlandse Zaken eerder deze week. De diplomaat heeft dit nog nooit meegemaakt en zegt ‘stomverbaasd’ te zijn. Daarmee wordt iets pijnlijks blootgelegd over structureel racisme, namelijk dat je het heel makkelijk níét kunt zien.    ...

Weer wat andere woorden dan in de oorspronkelijke formulering van de Monsters Ph. Essed uitleg of detail en G. Wekker uitleg of detail : "De ergste racisten zijn degenen die ontkennen dat ze racist zijn".
    Een variant van "De Kretenzer die stelt dat alle Kretenzers liegen", met dien verstande dat bij de Kretenzer de uitslag  bij iedere ronde omdraait, en in het Wekker-geval de uitslag bij iedere ronde verdubbelt (of verdrievoudigt, of vertienvoudigt, dat maakt al heel snel niets meer uit).
    Filosofen ...
    De huidige generatie is totaal onbekend met kunsten als logica en redeneren, maar dit is wel weer een heel stug staaltje.
    Met als toetje dit:
  ...    Structuren zijn eng en ongrijpbaar, het zijn spoken die rondwaren door de gangen, die je niet kunt vastpakken, niet kunt vragen deel te nemen aan diepte-interviews en focusgroepen. ...

Je reinste Arminius en Gormarus: "Hoeveel engelen kunnen er dansen op de punt van een naald? ".
    En als slot deze:
  ... Maar we kunnen de dappere medewerkers die wel hebben meegedaan aan het onderzoek maar beter geloven: ze bestaan echt.

Mensen mag je bevragen, behalve degenen die iets zeggen wat overeenkomt met jouw vooroordelen, al dan niet gebaseerd op ideologie.
    En we weten nu dus ook dat deze mevrouw de hoogste graad van onbtrouwbaarheid heeft. Waarna we de alternatieven alhier beter kunnen inschatten (telegraaf.nl, 07-12-2022, rubriek Praat mee, door Julia Kroonen, uitleg of detail ):
  Praat mee

Vind jij weglopen de oplossing als je het ergens niet mee eens bent?

De spanning liep hoog op bij OP1 toen Gordon werd gevraagd naar wat hij vindt van de kritiek op het WK voetbal in Qatar. Naar aanleiding van zijn reactie, verliet tafelgast en filosoof Fleur Jongepier de uitzending, zonder hier een reden voor te geven. Vind jij weglopen de oplossing bij een meningsverschil of conflict?

Een gewone mensen meepraat-rubriek in een gewone mensen-krant. Die een andere blik op het wegloop-gedrag van F. Jongepier voorstelt:
  Aan tafel vertelde Gordon dat hij de kritiek op het WK een beetje overtrokken vindt. „We zitten nu als Nederlanders met ons belerende vingertje te wijzen naar Qatar terwijl we verantwoordelijk zijn voor de slavernij 150 jaar geleden. We moeten over een tijdje onze excuses aanbieden, wat misschien helemaal terecht is. Maar dan denk ik, laten we eerst even naar onszelf kijken voordat we dit soort dingen gaan roepen.” Presentator Tijs van den Brink onderbrak hem en ging de discussie met hem aan. Fleur Jongepier verliet de ruimte met de woorden: „Ik vertrek.” Hiermee liet ze Gordon verbijsterd achter: „Heb ik iets verkeerd gezegd?”

Weglopen
Weglopen als je het ergens niet mee eens bent of bewust niet meer reageren op Whatsapp is te beschrijven als ’ghosting’ (via Encyclo). Je negeert dan iemand opzettelijk en sluit daarmee het contact af. Het is bij online daten een handig en veelvoorkomend trucje, zo is te lezen op Twitter. Het optreden van Fleur valt bij veel kijkers in de smaak: als er geen gesprek te voeren is, is ghosten de beste oplossing. Het zogenoemde gaslighten, waarbij je op een emotionele manier iemand manipuleert, is ook een populaire truc onder Twitteraars om de zin te krijgen. Want als het werkt, waarom niet?    ...

Daar had deze redactie in haar naïviteit dan weer even niet aan gedacht. Hoewel wel dit was opgevallen:

Hier is geen sprake van gekwetst weglopen, maar van beledigd weglopen. Met een hoge rug.
    Arrogantie van het zuiverste water.
    Oftewel: mevrouw F. Jongepier deed hier inderdaad aan ghosting gaslighting.
    Hetgeen, pas gevoden bij de zoektocht naar deze laatste afbeelding, ook nog eens bevestigd werd door Hare Arrogantie zelve (linda.nl, 09-12-2022, door Sophie Alink, uitleg of detail ):
  Entertainment

Fleur Jongepier over weglopen bij 'Op1': 'Stuitende kolder niet met rustige repliek bedienen'

Dinsdagavond bij ‘Op1’ schoot een opmerking van Gordon Heuckeroth over Qatar in het verkeerde keelgat bij Fleur Jongepier. Daarop besloot zij weg te lopen, zonder te vertellen waarom. 


Hoewel ze er liever niet meer over praat, heeft RTL Boulevard uiteindelijk tóch een reactie gekregen van zowel Gordon als Fleur.    ...

Stuitende kolder
In haar reactie aan RTL Boulevard laat Fleur weten dat ze begrijpt dat haar actie misschien “pijnlijk” was, “maar anderzijds werd het ook gewoon eens tijd dat stuitende kolder een keer niet met rustige, respectvolle repliek wordt bediend, maar met onwil om daar nog verder aan deel te nemen.”
    Vooral na het voorafgaande item, geeft Fleur aan dat ze geen energie meer had om het gesprek voort te zetten. Gordon geeft aan dat er geen hard feelings zijn. “Ik ben het alweer vergeten.”

Oftewel: de arrogantie van mevrouw F. Jongepier is geen gewone arrogantie, maar stuitende arrogantie.
    Zeg zoiets als "Kaag-arrogantie" uitleg of detail .
    "Wie zijn die mensen die daarop stemmen?"-arrogantie.
    "Wie zijn die mensen die een andere mening hebben dan ik"-arrogantie.
    We zijn vast nog niet klaar met deze mevrouw, want haar ideologie en levenshouding zijn ten zeerste in trek.
    In de tijden waarin de politieke-correcte en wokistische terreur heersen als nooit tevoren, de tijden van de Inquisitie nog even daargelaten.
    Voor nu.


Naar Filosofie, inleiding  , of site home  ·.

16 aug.2022