Bronnen bij Sociologische begrippen: onderwijs, gelijkheid

Het onderwerp van onderwijs is een heet hangijzer voor de politieke-correctheid. Die politieke-correctheid stamt namelijk voor een deel van wat vroeger was de linkse beweging, maar nu verworden is tot het globalisme uitleg of detail . Op het moment van schrijven is er net weer een stap gezet in de eenwording tussen de PvdA en GroenLinks, en zoals bekend is GroenLinks één van de partijen van één grote blije wereld waarin iedereen vrij kan rondtrekken.

De wereld als van de woestijnen van het Midden-Oosten, waarvan GroenLinks dan ook een extremistische vertegenwoordiger in de Tweede Kamer heeft gezet.

Aan die wereld is onlosmakelijk verbonden de ideologie van "De Gelijkheid der Culturen", want zodra culturen ongelijk zijn op één of meer fundamentele punten, zijn er onmiddellijk vrijwel onoverkomelijke bewaren aan de vermenging van die culturen uitleg of detail , dus aan migratie en het idee van één grote blije wereld waarin iedereen vrij kan rondtrekken.

Wat allemaal hoogstnoodzakelijk om mee in te leiden als het over onderwijs gaat, vanwege een speciale eigenschap van onderwijs die dan ook hardnekkig ontkend wordt bijna door iedereen die in deze maatschappij zijn stem kan laten horen, dus in ieder geval door GroenLinks, bijna alle voormalige sociaaldemocraten van de PvdA, en de rest van de politieke-correctheid.

Die eigenschap van het onderwijs waarop dus nu een bijna universeel taboe rust, is dat onderwijs zorgt voor meer ongelijkheid.

Het taboe is zo groot, dat de meeste mensen hier onmiddellijk zullen denken: "Maar dat kan toch niet ... Onderwijs zorgt toch juist voor meer gelijkheid ... ???"

Neen, dat doet het nu niet en dat heeft het nooit gedaan.

Maar waar hebben die linksen van vroeger dan voor gestreden?

Antwoord: dat was voor gelijke TOEGANG tot onderwijs.

Dat is iets fundamenteel anders dan gelijkheid veroorzaakt door onderwijs.

De strijd voor gelijke toegang tot onderwijs heeft ervoor gezorgd dat "arbeiderskinderen ook naar het gymnasium en de universiteit konden".

Nu gingen die arbeiderskinderen zelden naar het gymnasium maar naar de HBS, een school die eigenlijk speciaal daarvoor was opgericht, op initiatief van ondernemers zo rond eind negentiende begin twintigste eeuw die beseften dat ze hogeropgeleide technische mensen nodig hadden om de nieuwe industrie, de fabrieken, te leiden.

Dus dat streven naar gelijke toegang tot onderwijs is belangrijk en dat moet doorgaan want iedereen met talent heeft waarde voor de maatschappij.

Maar onderwijs zelf zorgt voor meer ongelijkheid.

Wat uitstekend toegelicht kan worden aan het voorbeeld van het muziekonderwijs.

Iedereen kan beginnend muziekonderwijs krijgen want muziek kan je ook jezelf leren en je hebt er relatief weinig steun bij nodig en die je kan krijgen van andere muziekliefhebbers.

Talenten komen vanzelf bovendrijven.

En daarna werkt het systeem zo, dat degenen met het meeste talent, het meeste onderwijs krijgen.

Daarbij geldt: een uur muziekonderwijs gestopt in een kind zonder talent heeft slechts een fractie van de opbrengst van een uur muziekonderwijs gestopt in een kind met veel talent.

En dat gaat zo door tot helemaal bovenaan de ladder, waar de meeste getalenteerden op he conservatorium privé-onderwijs krijgen van de topmusici die de concertzaal bespelen.

De masterclasses

En niemand voelt ook maar enige behoefte om verandering in dit systeem aan te brengen.

Want iedereen kan zien dat het nu eenmaal zo werkt en veranderingen geen verbeteringen zullen zijn.

Want het resultaat is: een continue instroom van de meest getalenteerden in de concertzalen

Waarna verdere uitleg eigenlijk overbodig is.

Hetzelfde geldt namelijk voor alle andere vormen van onderwijs, zij het in verschillende vakken in verschillende mate.

Daarbij kan je voor bepaalde vakken minimumeisen stellen, waaraan iedereen moet voldoen.

En de tussenliggende gevallen vul je naar redelijkheid in.

Dat was en is eigenlijk allemaal volkomen duidelijk, maar sinds niet al te lang zwemt er een vlieg in deze soep.

En die vlieg heet "de gekleurde medemens".

De gekleurde medemens en met name het meest gekleurde deel ervan doet het niet zo goed in het onderwijs.

Het gewone onderwijs, maar zelfs in het muziekonderwijs.

Ja, de gekleurde medemens heeft wel (ongeveer) dezelfde talenten voor muziek, maar niet voor het muziekonderwijs.

Dat aloude onderwijs in muziek bevat ook elementen als kennis van muziekschrift, iets behoorlijk abstracts, en heel veel studie van voorgaande muziekuitingen, wat men noemt de "klassieke muziek", en in die beide: abstracte dingen uitleg of detail en studie-ijver uitleg of detail , blijkt de gekleurde medemens niet zo goed mee te kunnen komen.

Dat wil zeggen: de gekleurde medemens die hier in Europa verstaan wordt onder "de gekleurde medemens", wat is "zwarten en moslims", want degenen met een Aziatisch kleurtje blijken dat allebei uitstekend te kunnen: abstracte dingen en studie-ijver.

En hedendaagse klassieke orkesten zijn dan ook ruim gevuld mat mensen van Aziatische afkomst, en bijna nul zwarten en moslims.

En hetzelfde geldt in variabele mate voor alle andere vormen van onderwijs.

En dat is niet te bevatten zo pijnlijk.

Voor de ideologie van "De Gelijkheid der Culturen".

Dat is dermate pijnlijk, dat uit hoofde van "De Gelijkheid der Culturen", de gelijkheid der mensen dreigt te worden afgeschaft.

En in het muziekonderwijs is Ameirka is die deels al afgeschaft want men wil daar het "voorspelen achter het gordijn", dat wil zeggen: kandidaten voor opleidings- of uitvoeringsplaatsen te testen uitsluitend en alleen aan de hand van hun muziek en niet aan de hand van hun uiterlijk, afschaffen (dat blindspelen was ingevoerd om te voorkomen dat de beoordelaars, zelf meestal ook docenten, eigen studenten bevoordeelden boven die van de concurrect-docent).

Omdat "door dat blindspelen de diversiteit maar niet opschiet".

Oftewel: ter wille van de diversiteit wordt het selecteren op uiterlijkheden heringevoerd.

En de trend lijkt zich uit te breiden naar meer plaatsen waar op kwaliteit wordt beoordeeld.

En er gaan zelfs stemmen op om alle selectie op kwaliteit te vervangen door selectie op diversiteit, oftewel selectie op kleur. Eerst in Amerika en nu ook in Nederland.

En er gaan dus ook stemmen op selectie op kwaliteit in zijn algemeenheid af te schaffen en iedereen hetzelfde onderwijs te geven. Eerst in Amerika en nu ook in Nederland.

En hier is één van die inmiddels vele stemmen van dat koor, natuurlijk uit een instituut als de Volkskrant, want dit soort steun aan houthakkers aan de wortels van de beschaving is voorbehouden aan de politiek-correcte media, dat wil zeggen; alle kranten en publieke omroepen, behalve De Telegraaf, Elsevier, en Ongehoord Nederland.

Waarvan er dus al eindeloos vele eerdere voorbeelden waren, maar onderstaande viel in een gat waarin er ook wat tijd was om er aandacht aan te besteden. En het staat er allemaal al bij de eerste oogopslag (de Volkskrant, 11-06-2022):

Geen enkel twijfel mogelijk: hier volgt een pleidooi voor het afschaffen van kwaliteitsnormen in het onderwijs.
    Hier de woorden die men er dit keer voor gekozen heeft (de Volkskrant, 11-06-2022, door Aleid Truijens):
  Het is de school die verschil maakt - en dat moet juist niet

Het onderwijs bevoordeelt vooral kinderen die toch al kansrijk zijn, zegt onderzoeker Louise Elffers. ...

Dat klopt. Hebben we zojuist gezien: wie leertalent heeft, heeft het meest aan het onderwijs.
  Gelijke kansen voor elk kind, daar is echt niemand tegen. Ouders, leerkrachten, bestuurders, politici, iedereen wil een samenleving waarin afkomst of herkomst je toekomst niet bepalen. ...

Klopt. Maar dat is het gelijke TOEGANG.
  Toch schiet het maar niet op met die gelijke kansen in Nederland ...

Maar natuurlijk: kinderen blijven verschillende hoeveelheden talent hebben.
  ... het opleidingsniveau van ouders blijft bepalend voor iemands plaats in de maatschappij.

Een gore leugen. De werkelijkheid:
  Het opleidingsniveau van ouders blijft mede-bepalend voor iemands plaats in de maatschappij.

Maar natuurlijk: intelligentie, de hoofdfactor in leertalent, is in aanzienlijke mate erfelijk.
    Waarna de discussie over de inhoud alweer is afgelopen.
    In het vervolg gaat het er alleen om hoe men een verloren zaak verdedigt.
  Louise Elffers (44) onderzoekt de rol die het onderwijs speelt in de verdeling van kansen. Ze is verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam en aan de Universiteit van Amsterdam, en directeur van het kenniscentrum Ongelijkheid. Eerder schreef ze De bijlesgeneratie, waarin Elffers laat zien hoe die competitie is toegenomen en dat de drang om zo 'hoog' mogelijk terecht te komen leidt tot een run op bijles- en huiswerkinstituten. ...

Dit gebeurt buiten de school, dus buiten "het onderwijs" om.
  In haar nieuwe boek Onderwijs maakt het verschil - Kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs beschrijft ze de oorzaken van ongelijke kansen én biedt ze mogelijke oplossingen aan.

Zoals het er nu staat is het dus onzin: de tot nu toe genoemde ongelijkheid vindt niet plaats in het onderwijs, en in de rest van de maatschappij is "gelijke kansen" een leeg begrip.
    Het doelt op iets dat niet bestaat en vermoedelijk niet kan bestaan.
  Onderwijs helpt mensen iets van hun leven te maken. Dat geloven we maar al te graag. U laat zien dat onderwijs ook ongelijkheid produceert en legitimeert. Onderwijs dreigt een grote ongelijkmaker in onze samenleving te worden. Hoe kan dat?

Domme vraag. Zie de inleiding.
  'Onderwijs is een steeds bepalender rol gaan spelen in de levensloop. ... '

Een loze opmerking, tenzij je er bij vertelt waarvoor het in de plaats is gekomen.
    Pure afkomst, botte willekeur, of wat dan ook en deze redactie kan niet zo snel iets verzinnen dat beter is als 'bepalende rol' dan onderwijs.
  ' ... Een diploma geeft toegang tot posities op de arbeidsmarkt: iemand met een universitaire opleiding verdient gemiddeld twee keer zoveel als iemand met een mbo-opleiding. ... '

Nogal wiedes. Tenzij je een systeem invoert waarin alleen gewerkte uren tellen.
  ' ...Er zijn verschillen in status, macht, gezondheid en levensverwachting. Opleidingsniveau bepaalt de sociale omgeving. Je hebt tegenwoordig verzekeringen en datingsites voor hogeropgeleiden. Ik zag zelfs zwangerschapsgymnastiek voor hogeropgeleiden. Opleidingsniveau fungeert steeds meer als sociale scheidslijn in onze samenleving: een middel om met gelijkgestemden te kunnen zijn. '

Allemaal hetzelfde antwoord.
    En het zijn allemaal dingen waar het onderwijs zelf geen enkele invloed op heeft.
    Wat jammer dat het juffie dat de vragen op heeft gesteld dat niet kan.
  'Je kunt onderwijs niet als grote gelijkmaker hanteren als het bepaalt op welke positie mensen in een ongelijke samenleving terechtkomen. ...'

Klopt. Omdat onderwijs nooit een gelijkmaker is geweest, maar een ongelijkmaker.
  '... Mensen gebruiken onderwijs om gunstige posities te verkrijgen en te behouden. Decennialang was er vooral opwaartse mobiliteit - kinderen die meer bereiken dan hun ouders ...'

Klopt. Maar dat ging over TOEGANG.
  '... maar nu zien we ook veel angst voor neerwaartse mobiliteit.'    ...

Klopt. Ouders zien dat hun kinderen mogelijk in dezelfde klassen komen als allochtonen, en die trekken het niveau omlaag door slechtere leerhouding uitleg of detail en leerprestaties uitleg of detail .  
    Maar dat is dus ook een sterk taboe.
  We leven in een meritocratische samenleving. Inspanning en hard werken tellen, niet het milieu waaruit je komt. Politici geven graag de ouders de schuld van de ratrace waarin de meritocratie is ontaard. Oud-minister Bussemaker zei: 'Het ergert mij dat iedereen maar hogerop wil.' Ook oud-minister Slob klaagde dat ouders zo 'pushy' zijn.
'Als diploma's ongelijkheid legitimeren ... '

Weer het geluid van het klappen van één hand: noem andere manieren om ongelijkheid te legitimeren, of stel openlijk dat je alle ongelijkheid illegitiem vindt.
    Er is geen betere manier voor het hanteren van ongelijkheid dan onderwijs en diploma's.
  '... Het probleem is dat niet elke ouder in staat is de schoolloopbaan van hun kinderen een zetje in de gewenste richting te geven. ...'

Dat is geen probleem van "het onderwijs".
    Je kan het een probleem van de maatschappij maken. Dan moet je ervoor zorgen dat ieder kind het aanbod krijgt dat nu voornamelijk die van de beter opgeleide ouders krijgen (opleidingniveau van de ouders is een zeer veel betere voorspeller dan hun rijkdom), en dat is mogelijk. Met een klassegrootte ergens in de buurt van de vijf tot tien leerlingen. De privéschool waar deze redactie ooit gewerkt heeft, hanteerde een norm van negen (of was het zeven?). En een hoog opleidingsniveau van leraren, waar ook psychologische scholing bij hoort.
  'Je kunt je wel afvragen: geven wij in het onderwijs niet te veel ruimte aan sociale verschillen? ...'

Dat doet dus niet het onderwijs, dat doet de maatschappij:
  '... Ik koester niet de illusie dat de distinctiedrift ooit verdwijnt uit de samenleving. Wel zie ik mogelijkheden om te zorgen dat het onderwijs daaraan niet bijdraagt.'

Daarvan is de oplossing al gegeven.
    Voor wat betreft de meeste Nederlandse burgers luidt in ieder geval de spontane reactie: "Maar dat is onbetaalbaar" (dee redactie heeft hem ooit hoogstpersoonlijk gekregen).
    Dat is niet waar, maar het is aanvankelijk wel erg duur in de zin dat het veel meer geld vergt dan het huidige systeem.
    Het zal in ieder geval wel meer opbrengen, maar of kosten en baten dat doen is een moeilijke vraag, aangezien een deel van de opbrengsten immaterieel is.
  U besteedt veel aandacht aan de selectie in groep 8. Alle kinderen wordt dan een toets afgenomen, meestal de Cito-toets, maar de uitslag is niet doorslaggevend, dat is het advies van de leerkracht. Kinderen van hoogopgeleide ouders krijgen een hoger advies dan gelijk presterende kinderen van laagopgeleide ouders.

Er is een verschil. Maar het verschil is niet groot, en het speelt voornamelijk in landelijke regio's. De oorzaak ligt in sociale beoordelingen door de leerkrachten, maar welke dat zijn, is onbekend.
  'Ja, we zien in de cijfers deze systematische uitsluiting van kinderen van ouders die niet hbo/wo-geschoold zijn. ...'

Een gore leugen: van uitsluiting zou sprake zijn als geen enkel kind van lager opgeleide ouders een hoger advies kreeg. Het gaat dus om een klein verschil.
    De bedoeling van de leugen is om urgentie te krijgen voor het eigen programma.
  'Wat ik heel gek vind is die deterministische manier van denken, alsof de toekomst op 12-jarige leeftijd al vastligt. ...'

Een gore leugen. Er is slechts sprake van een selectie op vervolgonderwijs. Men moet hier eerste kiezen: wel of geen selectie op vervolgonderwijs. Het antwoord "Nee" betekent iedereen hetzelfde onderwijs. Het antwoord "Ja" laat slechts de keuze van leeftijd. De term 'deterministisch' betekent "vastliggend door regels", en daarvan is hier geen sprake.
  '... Waarom niet redeneren vanuit potentie? . ...'

Er wórdt geredeneerd vanuit potentie. Maar er wordt nu nog vanuit gegaan dat die potentie kan verschillen.
    De implicatie hier is dat iedereen dezelfde potentie heeft, oftewel weer die van "Gelijkheid".
  '... We vragen van leerlingen een growth mindset, maar scholen tonen hier zelf een fixed mindset: we pinnen een leerling vast op waar hij op dat moment staat, en op grond daarvan doen wij een dwingende voorspelling over hun schoolloopbaan.. ...'

Ieder moment van selecteren kan je zo omschrijven, dus dat is weer een pleidooi tegen selectie.
  '... Ambitie is sociaal bepaald. Als je als school willens en wetens de inzet van economisch en sociaal kapitaal mogelijk maakt, gaan ouders die mogelijkheid ook gebruiken. Aan de andere kant: als er geldzorgen zijn, is er geen ruimte om na te denken over de toekomst. ...'

En dat is weer de zevenleerlingen-school.
  '... Een veelgebruikt argument voor lager adviseren aan kinderen van mindergeschoolde ouders is dat een kind thuis weinig steun krijgt. ...'

NEEN. Dat is een redenatie maar dat wordt niet gebruikt als argument, want men is het zich niet bewust. het is een onbewust denkstap. Daarom is het ook lastig te bestrijden.
  '... En er is de angst dat kinderen het niveau niet zullen aankunnen. ...'

Idem.
  Leerlingen hebben weinig rechten. Bij een Cito-score die hoger uitvalt dan het advies kan de leerkracht het advies bijstellen, maar verplicht is dat niet. Meestal gebeurt het niet.

Die afkeer van schriftelijke toetsen is door de alfa-intellectuel meute in en buiten de media, de politike-correctheid, zelf opgestookt. Rationele mensen, bèta's, hebben helemaal geen moeite met toetsen. Die vrezen juist het oordeel van mensen.
  'Het ontbreken van een standaardprocedure bij deze bepalende selectie vind ik verbijsterend. Er is geen beroep mogelijk. Scholen hebben hier een sleutelmacht. Een op de drie scholen zegt op voorbaat dat ze adviezen niet zullen bijstellen als de toetsscore hoger uitvalt dan het advies.

En dat moet dus inderdaad gecorrigeerd worden. Hie speelt mede dat leerkrachten op lagere scholen bijna uitsluitend vrouwen zijn, en dus hoogst emotioneel en irrationeel.
    Gevolgd door een lang stuk wat gaat over slechts één ding:
  Maar willen 'we' wel gelijke kansen? Wat we voor ons eigen kind wensen komt niet overeen met wat we voor de hele samenleving wensen; er zijn ook praktische geschoolde mensen nodig.
'Absoluut. Maar theoretische en praktijkgerichte routes worden maatschappelijk niet gelijk gewaardeerd. De perspectieven van leerlingen in het (v)mbo, havo en vwo zijn zeer ongelijk.
    'In mijn boek citeer ik iemand die zegt: het gaat toch niet om hiërarchie of status? Het gaat om mooi werk, een gelukkig gezin, een fijn huis. Maar ja, als je gemiddeld gesproken alleen met een hbo/wo-diploma nog een huis kunt betalen om dat gezin in te huisvesten, dan koopt een mbo-gediplomeerde weinig voor dat mooie werk.
    'Ik vind het paternalistisch om vanuit een geprivilegieerde positie te zeggen dat het vmbo een prachtopleiding is. Mensen zeggen dan hoe belangrijk het is dat brood wordt gebakken, haren worden geknipt en de wasmachine wordt gerepareerd. 'Gouden handjes' zijn onmisbaar. Ja, zeg ik dan, maar dat is jóúw belang. Als je ze vraagt of ze hun eigen kind graag naar het vmbo zien gaan, is het antwoord: nee, dat past niet bij mijn kind.
    'Er wordt vaak gesproken over de keuze die leerlingen na het basisonderwijs zouden maken voor vervolgonderwijs. Kinderen hebben niets te kiezen. Je 'mag' naar het vwo, je 'moet' naar het vmbo.'

"Ik kan niet tegen ongelijkheid".
  De Mammoetwet uit 1968 was wél een gelijkmaker. Veel slimme 'arbeiderskinderen' kregen de kans om te gaan studeren. Het systeem bood alle kans om diploma's te stapelen. Waardoor stokte die ontwikkeling?

Simpel: omdat de slimme 'arbeiderskinderen' op waren. Die gingen allemaal al naar vwo en wo.
  'Het systeem was zo succesvol, dat er steeds meer hbo/wo-gediplomeerden kwamen. Daardoor ontstond voor de bovenlaag weer de behoefte zich te onderscheiden. Er kwam een run op de gymnasia en op havo- en vwo-scholen zonder vmbo. Brede scholengemeenschappen kregen hun vwo-afdeling niet meer gevuld.

Neen. Maar tegelijkertijd begon er een andere ontwikkeling: de instroom, steeds sterker, van immigrantenkinderen. En die haalden in de niveaus van havo en vooral vmbo het niveau naar beneden. Het ging er niet om om vmbo-onderwijs te weren, het ging erom om de mesdragende uitleg of detail en groepenvormende immigrantenkinderen te weren.
  Een zuivere meritocratie kent verliezers. Het is ook een wreed systeem: als je je kansen niet grijpt, heb je het aan jezelf te wijten.

Het klappen van één hand en het gelijkheidsideaal bij interviewer Truijens, die een wekelijkse rubriek heeft over onderwijs in de Volkskrant, en daarin ook niet kan kiezen tussen selectie en gelijkheid.
    Het is óf selectie en dan is er alleen maar die op merites, óf gelijkheid.
    Het is óf "wreedheid", óf  "iedereen dezelfde meuk".
    En oh ja, dan was er ook die "onbetaalbare" variant.
    De deskundige kiest duidelijker:
  'We vinden dat het voor je kansen niet mag uitmaken waar je wieg heeft gestaan, maar waarom legitimeren we ongelijkheid wel aan de hand van verschillen in IQ, daar kun je toch ook niets aan doen? Is het rechtvaardig dat mensen met een lager IQ slechtbetaalde en onzekere banen hebben?'    ...

Is wat voor niveauverschil dan ook 'rechtvaardig'.
    Definieer "rechtvaardig".
    Zoals het er nu staat, kiest dat voor de absolute gelijkheid.
    Wat in de praktijk is "iedereen dezelfde meuk", wat al steeds meer het geval is:
  '... het onderwijs biedt wel de basis voor het verdere leven en moet daarvoor de toerusting bieden aan alle leerlingen op alle niveaus. ... '

... , met deze gevolgen:
  '... Als je ziet dat een deel van de leerlingen in het basisonderwijs de referentieniveaus voor de basisvaardigheden niet haalt en een kwart vervolgens laaggeletterd is op 15-jarige leeftijd, dan doen we dat echt niet goed.'    ...

Want in het "iedereen dezelfde meuk"-onderwijs krijgen alle leerlingen dezelfde meuk, en die meuk daagt de goede leerlingen volstrekt onvoldoende uit, en de zwakke leerlingen kunnen er niet in mee komen.
    Bij "iedereen dezelfde meuk"-onderwijs krijgt maar één groep leerlingen goed onderwijs: de middelste helft tot een derde.
    Een rendement van 30 tot 50 procent.
  U geeft tien aanbevelingen, mogelijke oplossingen. Twee ervan zijn: 'Vermijd de rol van vakkenvuller voor een ongelijke samenleving' ...

"Ik ben tegen ongelijkheid in de samenleving".
  ... en 'Zet schoolloopbanen niet op slot'. Eigenlijk pleit u voor latere selectie.

En ik ben dus tegen selectie, want hiervoor geldt het belastingneoliberalenmodel: "Ik ben niet tegen belasting, maar tegen het huidige niveau ervan", wat ze toepassen op alle volgende steeds lagere niveau's.
     Zodra onder druk van de gelijkheidsideologen een later selectiemoment is gekozen, gaan ze miepen over dat het zo "wreed" is en dat het selectiemoment naar later moet.
    Ad infinitum.
    Of je kiest voor ...
  'Er is niet één selectiemoment dat voor alle leerlingen past. Sommige leerlingen vervelen zich in de laatste jaren van het basisonderwijs en willen door, voor leerlingen die afhankelijker zijn van het onderwijs voor hun leerontwikkeling is het fijn als ze langer de tijd krijgen. Dat hoeft elkaar niet te bijten als we het voortgezet onderwijs flexibeler inrichten.' ...

... het onbetaalbare model: iedereen privé-onderwijs.
    En omdat dat dus voorlopig praktisch onmogelijk is ...
  'We denken in Nederland vaak dat de verschillen tussen leerlingen groot zijn: je zou 'typische' vmbo'ers, havisten en vwo'ers hebben. Maar die niveauverschillen zijn veel kleiner dan gedacht en de overlap tussen de groepen is groot. ...'

... sla je aan het fantaseren, of minder charmant: het raaskallen.
    Deze redactie fietste een aantal jaren in het kader van van en naar werk kort achter elkaar langs twee onderwijsinstellingen: de Hogeschaal Leiden (University of Applied Sciences Leiden), en de Universiteit Leiden (bèta-collegegebouw), en het verschil in populatie is net zo opzichtig als dat tussen een gymnasium- en een vmbo-schoolplein.
    Het citaat is volkomen waanzin.
    Waanzin voortvloeiende uit de botsing tussen ideologie en werkelijkheid.
    En waardoor je dit soort ...
  '... Zolang het advies wordt misbruikt om schoolloopbanen voortijdig op slot te zetten. ...'

... weerzinwekkende taal gaat uitslaan.
    Gepaard gaande met ...
  'Ik pleit ervoor leraren te verlossen van die selectieve taak. Die zit de pedagogische taak in de weg; deze vereist maatwerk en daarvoor zouden leraren alle ruimte en verantwoordelijkheid moeten krijgen. Zij zien het best wat de leerling dag in, dag uit nodig heeft. De selectieve taak moet je juist standaardiseren: bij gelijke prestaties gelijke kansen om in te stromen op een bepaald niveau.' ...

... dit soort inconsistenties, want een advies gebaseerd op een schriftelijke toets heeft precies maar dan ook helemaal precies hetzelfde effect als dat gebaseerd op de inschatting van leraren.
    Het enige wat kan verschillen, is de kwaliteit ervan, dat wil zeggen: de voorspellende waarde.
    En daar kan je lang en kort over praten, of je kan het gaan meten.
    Helemaal niet moeilijk.
    En helemaal niet erg tijdrovend, want je doet het tegelijkertijd.
    En helemaal geen extra werk gevend, want die schriftelijke toetsen zijn altijd nuttig, want je gebruikt ze als vervanging van proefwerken.
    Maar eigenlijk is dat allemaal volstrekt overbodig, aangezien allang bekend is dat schriftelijke toetsen betrouwbaarder zijn dan lerarenadvies, hoewel het verschil niet dramatisch is.
    En je kan er vergif op innemen, dat bij invoering ervan je weer ander gezeik krijgt.
    Want een schriftelijke toets moet je natuurlijk niet in één keer afnemen, maar minstens drie verspreid over het jaar.
    En dan komt de "Het is zo zwaar/belastrend/spanning-veroorzakend"-meute in het geweer, waartoe ook interviewer Truijens behoort.
    Maar goed, daar zit de deskundige helemaal niet mee, want die ...
  'Ik denk dat je helemaal geen selectie moet toepassen in het funderend onderwijs, tot leerlingen een jaar of 15 zijn. ...'

.. is van de "iedereen dezelfde meuk"-meute.
    Gepaard gaande met de bekende zalvende praatjes van die meute:
  '... Bied verschillende niveaus en vormen van onderwijs aan, maar geef leerlingen de ruimte om dingen uit te proberen en te bekijken wat het best bij ze past. Veel leerlingen willen praktijkgerichter leren, ook havisten en vwo'ers. . ...'

Kennen we. Kijk naar de comedy Clueless uitleg of detail . Waarin de Beverly Hills-kids naar zo'n school gaan.
    High school.
    Verplaats dat model naar, zeg, hartje Chicago, en je krijgt er de bendeoorlogen gratis bij.
    In Nederland hebben ze er een andere naam voor:
  '... Bij velen gaan dan nu de haren recht overeind staan. Het spook van de middenschool doemt op: eenheidsworst, iedereen tot z'n 15de bij elkaar, slimme kinderen die zich vervelen. ...'

HOE.KAN.DAT.NOU ... ??!!!!!!!
    Deze er tussendoor staande is ook nog leuk om mee te spelen:
  '... Op gymnasia wordt nu soms maker education aangeboden, ambachtelijk werken, dingen maken. Ze vinden dat heerlijk. ...'

Oftewel:
  Op de middenschool gaan we de ambachtelijk getalenteerden differential calculus, hogere wiskunde, aanbieden. Ze vinden dat heerlijk.

Waarna er nog maar ruimte is voor twee soorten reactie: onbedaarlijk lachen, of fysiek geweld in de vorm van een pak slaag op een minder kwetsbare plek.
    Gevolgd door weer een ruime hoeveelheid zalvende taal, gereproduceerd opdat u het de volgende keren herkent:
  'Dat is de karikatuur die van de middenschool wordt gemaakt. Ook bij dat voortijdig gesneuvelde schooltype was het de bedoeling dat er gedifferentieerd werd in niveau. Natuurlijk moet je de snelle leerlingen niet afremmen. Je hoeft echt niet alle niveaus in één klas te zetten.

'Als ik kritiek uit op het huidige selectieve systeem, word ik automatisch in het middenschoolkamp geplaatst. Alsof er maar twee smaken zijn: de huidige vroege selectie óf eenheidsworst voor alle leerlingen tot 15 jaar. Ik pleit juist voor verkenning van alle mogelijkheden daartussen.

'We hebben meer brede scholengemeenschappen nodig met alle niveaus onder één dak. Die scholen hebben het nu lastig in de concurrentie; ze zijn niet populair. Daar zit volgens mij ruimte voor beleid.

'Frame brede scholen niet als een gelijkheidsproject voor kansarme leerlingen. Ook de vwo'er moet er aanbod kunnen vinden dat interessanter is dan dat op andere scholen. Brede scholengemeenschappen moeten superaantrekkelijke scholen worden, die leerlingen op alle niveaus wat te bieden hebben. Er is veel meer mogelijk dan we nu denken. We hoeven voor het vergroten van kansen niet het hele systeem op de schop te nemen. Het kan al met kleine aanpassingen; we kunnen er morgen mee beginnen.'

Je zou er bijna in gaan geloven.
    De werkelijkheid:
    Het is "Iedereen dezelfde meuk"-onderwijs in onderwijskundige monsterinstituten op een tot nu toe ongekende schaal van duizenden leerlingen.

Oh ja: oplossingen:
 -  gemiddeld 15 leerlingen met een maximum van 20 in het basisonderwijs.
 -  gemiddeld 20 leerlingen met een maximum van 23 in het algemeen vormend voorgezet onderwijs.
 -  gemiddeld 15 leerlingen met een maximum van 20 in het praktisch voorgezet onderwijs (of nog minder, afhankelijk van de hoeveelheid noodzakelijk fysieke (haptische) training).
 -  scholing van leraren op (bijna) academisch niveau in vakkennis, didactiek en psychologie, en uitgebreide scholing in ordehandhaving.
 -  een verbod op telefoons.
 -  onmiddellijke sancties en verwijdering bij geweld en etnische groepsvorming.
 -  verbod op alle religieuze en soortgelijke groepsuitingen.

Hoe diep de Gelijkheidsideologie is doorgedrongen blijkt bij de volgende auteur. Merel van Vroonhoven is een voor managerstypes aantrekkelijk miepje dat allerlei uitdeelbaantjes in de commerciële en betsuurlijk sectoren heeft gehad ("Kijk eens, vrouwtje kan ook wat" = managerstypje spelen), en vervolgens spijtoptante werd en als zij-instromer het onderwijs in ging, en daarvan mag verhalen in de Volkskrant. De kop zegt al weer bijna alles (de Volkskrant, 26-11-2022, column door Merel van Vroonhoven (pag. 2)):
  Het Nederlandse onderwijs is een spijkerharde ratrace geworden

Het Nederlandse onderwijs is nooit een ratrace geweest, zal dat, bij gelijke trends, ook nooit worden, en dat 'spijkerharde' zegt "Ik heb hier echt de ballen verstand".
    Zoals gewoonlijk bij columns begint het met een portie "human interest", oftewel "de keukentafel":
  'Vergeet je niet voor de wedstrijd de WK-poule in te vullen?', appt mijn zoon. 'Anders eindig je weer onderaan.' ...

Gevolgd door een alinea gevuld met verbazing over het feit dat mannen onderling wedstrijdjes organiseren en dat leuk vinden. Buitenspelende jongetjes: "Gaan we om het hardst steppen rond het grasveldje?", buitenspelende meisjes "Wil jij vriendinnetje met mij zijn?".
    Iedere generatie opnieuw weer (al diverse gepasseerd voor de huisdeur van de redactie).
    Kan je ook heel ingewikkeld over doen:
  ...    Of je nu speler bent of toeschouwer, sport blijft voor velen een geliefd tijdverdrijf. Je wint óf je verliest. Het is juist dit zero sum game-karakter - zoals sportprofessor Nico van Yperen het noemt - dat sportwedstrijden zo aantrekkelijk maakt. Volgens Van Yperen 'heeft slechts 10 tot 15 procent van de bevolking als motivatie dat ze beter wil zijn dan anderen'. Toch zitten rivaliteit en competitiedrang, dankzij de decennialang gepredikte neoliberale mythe dat concurrentie leidt tot betere prestaties, in de haarvaten van onze samenleving.    ...

Waarmee je dus blijk geeft van je geschiktheid als manager: in ingewikkelde taal zeggen hoe je met een hamer een spijker erin slaat, en als de timmerman er problemen mee meldt, niet weten wat je daar mee aan moet omdat je nog nooit een hamer in je hand hebt gehad (hoe levendig herinnert deze redactie nog de dag dat de Nederlandse Spoorwegen in haar vakblad voor personeel aankondigde dat ze met de moderne tijd mee zouden gaan en vanaf nu voor de hogere functies mensen van buiten zouden aannemen - de efficiëntie van het bedrijf is sindsdien in een onstuitbare val geraakt).
    Waarom is dit relevant? Omdat de manier van denken past bij die van het denken over onderwijs: dat van de zonder enige binding met de realiteit hebbende "intellectueel" - de bureau-mens - de mens met de laptop - de thuiswerkmens - de mens die zonder probleem gemist kon worden tijdens de coronacrisis. De "bullshit job"-mens.
    Zie de volgende alinea:
  ...   Helaas ook in ons onderwijs. Met als resultaat een nodeloos versnipperd, uitgemergeld onderwijssysteem, waarin instellingen elkaar beconcurreren in plaats van samenwerken. ...

Dat heeft dus helemaal nul komma niets te maken met het 'ratrace' uit de kop. Dat is het NS-syndroom: het bestuur is overgenomen door lieden die onvoldoende tot nul vaktechnische vaardigheden hebben dus niet weten waar het om draait.
    En het tweede bewijs van onvermogen van miepje:
  ... Dus kan het zomaar gebeuren dat een school met een lerarenoverschot in een welvarende wijk er niet over piekert om die leerkrachten uit te lenen aan een school vijf minuten verderop, in een arme wijk met een schreeuwend tekort.  ...

En dat is de aansluitende zin.
    Van de hak op de tak.
    Logisch, als je het niet snapt.
    Ten eerste: er is geen enkele school met een lerarenoverschot. dat fantaseert miepje.
    En miepje fantaseert dat, in verband met deel twee van dit deelverhaal: het lerarentekort op scholen in de arme wijken.
    Dit als gore leugen over de werkelijke reden van het lerarentekort op scholen in de arme wijken.
    Wat iedere timmerman die met een hamer een spijker kan raken je kan vertellen: omdat scholen in arme wijken niet aantrekkelijk zijn voor leraren.
    Waarop natuurlijk de echt brandende vraag volgt: "Maar waarom zijn scholen in arme wijken niet aantrekkelijk voor leraren?".
    Waarop niet alleen de timmerman maar "iedereeen" het antwoord weet: omdat het op scholen in arme wijken moeilijk lesgeven is.
    Maar waarom is het moeilijk lesgeven op scholen in arme wijken?
    Antwoord: "Omdat op scholen in arme wijken de kinderen slecht zijn in het Nederlands en meestal ook soortgelijke  vaardigheden, en omdat de kinderen op scholen in arme wijken ook slecht zijn in het gehoorzaam volgen van het onderwijs".
    Afgekort: "Kinderen op scholen in arme wijken slopen de leraren" uitleg of detail .
    En leraren willen niet gesloopt worden, dus gaan ze liever niet naar scholen in arme wijken.
    En als er scholen zijn met een lerarenoverschot (die er niet zijn) zouden die hun leraren niet uitlenen aan scholen in arme wijken omdat dan hun eigen leraren ook gesloopt worden.
    Nog afgezien van het feit dat scholen hun leraren daar dus absoluut niet toe kunnen verplichten.
    En deze hele stroom leugens dient er dus toe om dat ene feit te verhullen: kinderen in arme wijken, oftewel allochtone kinderen, kunnen niet meekomen en slopen de leraren
    Als groep (groepsgemiddelde), want dit is sociologie .
    Gevolgd door nog een paar ontkenningen van deze achtergrond:
  ... Of dat er inmiddels 384 concurrerende opleidingsroutes naar het leraarschap zijn.  ...

Wat zijn 384 ontkenningen van de werkelijkheid dat niemand gesloopt wil worden in zijn werk.
  ... Intussen rijzen de lerarentekorten de pan uit,  ...

Wat een gevolg is van het feit dat niemand gesloopt wil worden in zijn werk.
  ... , daalt de kwaliteit van onderwijs al jaren  ...

Wat een gevolg is van het feit dat niemand gesloopt wil worden in zijn werk en er dus te weinig mensen leraar willen worden en vooral dat te weinig goede mensen dat willen worden (goede mensen hebben alternatieven).
    Overigens is een groot tot misschien wel overgroot deel van de niveaudaling van de gemeten onderwijsprestaties het gevolg van de toename van het percentage allochtone kinderen. Kinderen zonder opvoeding in het Nederlands of zonder vader.
    En als laatste zin in deze alinea eindelijk het demasque:
  ...  en neemt de kansenongelijkheid toe.     ...

Juist ja ...
   De term 'kansenongelijkheid' is politiek-correcte taal voor "De mindere prestaties en achterstanden van allochtone kinderen worden veroorzaakt door discriminatie".
    Want hoe is het?
    Het zit zo: "Alle Culturen en Etnieën zijn Volkomen Gelijk op Alle Terreinen".
    Behalve waar de gekleurde etnieën ergens beter in zijn, maar dat is vaazelfsprekend.
    Behalve waar de blanke etnie ergens slechter in is, maar dat is even vanzelfsprekend
    Dus alle daadwerkelijke achterstanden van allochtone culturen waar ook ter weeld hebben één en slechts één oorzaak: de slechtheid van de blanke cultuur.
    Afgekort: "De Gelijkheid der Culturen: .
    Dus is er in Nederland een onderwijsachterstand bij allochtone kinderen? Zeg door opgevoed in vreemde taal of geen vader thuis ... uitleg of detail  Dan is de oorzaak discriminatie door blanke Nederlanders.
    Afgekort: 'kansenongelijkheid'.
    Waarna de rest van het artikel gewijd wordt aan het naargeestige verschijnsel van ongelijkheid van onderwijs. Oftewel: aan de wenselijkheid van gelijkheid van onderwijs.
    Oftewel: aan de onwenselijkheid van verschil in onderwijs aan kinderen.
    Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs".
    Kijk maar:
  ...     Ook onze kinderen wedijveren met elkaar voor die felbegeerde podiumplek in de eregalerij van topscoorders. ...

Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde  onderwijs" (een leugen, trouwens - expliciet wedijveren wordt uiterst zelden gedaan).
  ... Zodra je als 4-jarige de basisschool binnenstapt, begint de indringende onderlinge concurrentie.  ...

Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs" (een leugen, trouwens - expliciet wedijveren wordt uiterst zelden gedaan en op de basisschool al helemaal niet).
  ...Via gestandaardiseerde toetsen met louter meerkeuzevragen in een zeer beperkt aantal vakgebieden, veelal van de commerciële toetsenmaker Cito, vergelijken we de prestaties van kinderen.  ...

Een gore leugen: die tests gebeuren alleen aan het einde in verband met de keuze van vervolgonderwijs, bestrijken alle relevante vaardigheden, en de maker van de tests doet er niet toe zolang ze maar functioneren (wenselijkheid is iets anders).
    En: die tests hebben een ander doel dan het scoren van leerlingen, namelijk het scoren van de prestaties van scholen, namelijk hoeveel de leerlingen vooruit zijn gegaan. Dat werd nodig omdat de allochtone scholen op absoluut niveau veel lager scoren, dus werd er een relatieve schaal van gemaakt
  ...Niet in hoeverre je de lesstof beheerst, maar hoe je scoort ten opzichte van de 'normgroep' van leeftijdgenoten. ...

Het scoren van leerlingen ten opzichte van een vaste norm, bijvoorbeeld het niveau waarop je Nederland beheerst, is afgeschaft om dezelfde reden: vanwege het feit dat allochtone kinderen er extra laag op scoren (zijnde opgevoed in een vreemde taal of hebbende geen vader thuis).
  ...Nergens ter wereld vindt selectie op zo'n jonge leeftijd plaats. ...

Nergens ter wereld zijn de kinderen zo lang als in Nederland.
    Oftewel: non sequitur : het argument slaat niet op de zaak: het al dan niet werken van vroeger of later selecteren heeft niets te maken met wie het al dan niet doet. Zoals bekend is bijna de hele wereld armer dan Nederland. Dat komt dan dus vast door het vroege selecteren.
  ... Geen wonder dat Eva in mijn groep 7 regelmatig nachtmerries heeft. 'Ik ben zo bang dat ik een fout maak bij de rekentoets', fluisterde het meisje toen ik haar vroeg naar de oorzaak van haar angstdromen. 'En dan kan ik nooit zeebioloog worden.' ...

Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs".
    Overigens is uit de andere columns van M. van Vroonhoven gebleken dat haar klas of klassen niet bevolkt worden door Eva's maar door Fatima's. Die geen enkele weet hebben van het bestaan van het beroep van zeebioloog want dat staat niet in de koran.
  ...     Diploma's doen er toe in onze individualistische prestatiemaatschappij. ...

Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs".
  ... Dat welgestelde ouders massaal hun kinderen naar bijles sturen, om zo de toetsscores van hun kroost te verhogen is onwenselijk ...

Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde  onderwijs".
    Overigens is er een recept voor het voorkomen van het voordeel van bijles: veel kleinere klassen zodat de gewone les veel meer lijkt op bijles. En vermoedelijk is dat ook nog eens het enige recept.
    Maar dat wil Vroonhoventje ongetwijfeld niet betalen, want dat kan maar op één manier: een drastische verhoging van de directe belastingen.
  ... Net als de grote groep jongeren die door de prestatiedruk op school met mentale problemen kampt. ...

Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs".
  .... Onderwijs is een spijkerharde ratrace geworden. ...

Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs".
    Onderwijs was al een keiharde ratrace bij het eerste grote onderwijssysteem ter wereld: dat van de mandarijnen- of ambtenarenscholen in het Chinese keizerrijk. Iedereen kon erop, en iedereen die niet voldeed aan de normen viel af
    Wat dus werkte omdat er altijd een uiterst objectieve beginnorm was: het beheersen van zo veel mogelijk Chinese karakters.
    Waarna het allemaal nog eens een keer expliciet en uitgebreid herhaald word:
  ...    Woensdag behandelde de Tweede Kamer de onderwijsbegroting. Na jaren van pappen en nathouden trekt het kabinet de portemonnee. Maar liefst 53 miljard euro, 10 procent meer dan voorgaande jaren, voor een heel pakket. Of met al dat geld de grote problemen in het onderwijs tot het verleden behoren, betwijfel ik. Hoe duizelingwekkend hoog het bedrag ook is, en hoe welkom de acties van dit kabinet ook zijn, de grondoorzaak van alle problemen blijft onaangeroerd: een decentraal onderwijsstelsel gebaseerd op concurrentie. Zolang politiek en onderwijsbestuurders daaraan niet durven te tornen, blijft het Nederlandse onderwijs een sportwedstrijd, een zero sum game van winnaars en verliezers.

Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde  onderwijs".
    En verzin zelf maar de passende overtreffende trappen bij het thema "borden en koppen".

En een week later het identieke verhaal van iemand met andere achtergronden maar bezeten van dezelfde politiek-correcte ideologie (de Volkskrant, 09-12-2022, column door Asha te Broeke, wetenschapsjournalist):
  Dit prestatieonderwijs laat kinderen met de gebakken psychische peren zitten

'Ik kan dit niet', huilt mijn dochter van 15. Ze zit aan de keukentafel, tussen stapels schoolboeken. Er vallen tranen op haar huiswerkplanner, waarin geen vakje meer leeg is. Tien toetsen en opdrachten voor een cijfer heeft ze volgende week. Dat betekent het hele weekend doorwerken en elke dag om half zes op om te leren. Alweer.

Precies! Dat is het doel van onderwijs: kinderen iets aanleren dat ze niet kunnen.
    Het gaat het vrouwenbegrip te boven: iets niet kunnen = verdriet  = moet verboden worden, want niet verbindend.
  ... Ze zit aan de keukentafel, tussen stapels schoolboeken. Er vallen tranen op haar huiswerkplanner, waarin geen vakje meer leeg is. Tien toetsen en opdrachten voor een cijfer heeft ze volgende week. Dat betekent het hele weekend doorwerken en elke dag om half zes op om te leren. Alweer.    ...

Je kan ook minder hard werken maar dan haal je minder goede cijfers oftewel leer je minder.
    Kiest u maar!
    En hoe gaat het:
  ... Een nuance: ze kan het wél. M'n dochter haalt prima cijfers.   ...

Niets aan de hand, dus.
  ...    M'n zorgen blijken niet helemaal onterecht. 'We zien een ongekende daling in de mentale gezondheid van meisjes', zei Gonneke Stevens van de Universiteit Utrecht in september in de NRC. Liefst 43 procent van de meiden in het voort-gezet onderwijs heeft emotionele problemen, tegen 28 procent een paar jaar eerder. In groep 8 steeg dit percentage van 14 naar 33 procent. Ze piekeren, zijn angstig, ongelukkig. 'Dat hebben we in de twintig jaar dat we dit onderzoek doen nog nooit zodanig gezien.'    ...

Heeft niets te maken met onderwijs, maar met de meiden-ratrace op TikTok en dergelijke: wie ziet er het lekkerst uit?
    En in die race helpt presteren helemaal nul komma niets. Als je de dikke dochter van A. ten Broeke bent, kan je doen wat je wil maar je blijft de dikke dochter van A. ten Broeke.
    Oh ja, je kan toch wel wat doen, want je kan minder gaan eten, maar dat zal A. ten Broeke ongetwijfeld niet stimuleren want A. ten Broeke gelooft in "fatshaming" oftewel "Dik is mooi".
    Dus geef je de schuld aan:
  ... deze neoliberale prestatiemaatschappij hangt veel af van een goede opleiding en is slagen of falen niet alleen, zoals mijn dochter zou zeggen, 'echt een ding', maar ook ieders hoogstpersoonlijke verantwoordelijkheid. ...

..., maar in tegenstelling tot wat men universeel denkt is er geen enkel verband tussen schoolprestatie en neoliberalisme, en het 'presteren'in 'neoliberale prestatiemaatschappij'slaat enkel en alleen op presteren op het vlak van het "profiteren van anderen" - gewetenloosheid. De A. Grunberg-maatschappij uitleg of detail .
    En dit ... :
  ... Er is te veel huiswerk, stelt jeugdpsycholoog Marijke van de Laar vast in een ander NRC-artikel. ...

... staat in schril contrast met een hele reeks artikelen waarin geklaagd wordt over de achteruitgang in de onderwijsprestaties.
    Maar iedereen weet waardoor dit komt (wel een koran of geen vader), maar dat mag niet gezegd laat staan geschreven worden
    Dat heet dan "kansenongelijkheid", zoals gezien bij Vroonhoven.

En nog een paar dagen later demonstreert de Volkskrant ten over- over, over-, over- en overvloede nog eens waar het schrijnt met de 'kansenongelijkheid' (Volkskrant.nl, 13-12-2022):

De klas waarvan de leesvaardigheid te wensen overlaat, is roomblank.
    Geen gekleurd kind te bekennen.
    En het is geen toeval, want vanuit een andere hoek (Volkskrant.nl, 13-12-2022):

Allemaal blanke kinderen.
    Terwijl normaliter de gekleurde aanwezigheid overdadig is.
    Vooral op scholen.
    Wat we kennen van hoffotograaf M van den Bergh ... uitleg of detail . Twee specimen uit de verzameling (de Volkskrant, 15-01-2021):

En (de Volkskrant, 28-03-2022, door Michiel van der Geest. Foto's: Marcel van den Bergh):

En nou ineens geen verrijking te bekennen ...
    Waarom?
    Omdat ze donders goed weten dat het zwakke tot zeer zwakke Nederlands veroorzaakt wordt door opvoeding in een buitenlandse taal. Of afwezige vaders.
    Een achterstand die het gemiddelde kind (minimaal 90 procent) nooit en te nimmer meer inhaalt.
    En dat is een zo duidelijke en zo bekende zaak, dat iedere associatie tussen leerachterstand en gekleurdheid verboden is.
    Hartstikke verboden.
    Want "De Gelijkheid der Culturen".
    Dus "Onderwijsachterstand = Kansenongelijkheid".

Voor het gemak van de mens verschaft M. van Vroonhoven nog een kleine toelichting (de Volkskrant, 17-12-2022, column door Merel van Vroonhoven (pag. 2)):
  Mijn maag draait zich om als ik de namen zie. Stuk voor stuk scholen in armere wijken

Met dus die kleine spelfout: 'rmere' = "llochtone".
    Kijk maar:
  Op de mat ligt een stapeltje post. Een groene, met hulstblaadjes versierde envelop springt eruit. 'Fijne feestdagen en een mooi 2023!' Een brief met cadeaubon van mijn schoolbestuur. ... Daarna volgt een oproep voor hulp aan basisscholen waar, vanwege het lerarentekort, een vierdaagse schoolweek is ingesteld. Mijn maag draait zich om als ik de namen zie. Stuk voor stuk scholen in armere wijken waar kinderen toch al onder minder kansrijke omstandigheden opgroeien. Zoals Jarek, leerling op mijn stageschool van twee jaar geleden.

Nog een spelfout: 'Jarek' = "Winsley" of "Ahmed".
    En nog een kleine bevestiging:
  ... dat ... leraren ...gewoon kunnen opstappen om elders hun heil te zoeken, het gezwoeg voor de klas meer dan beu. ...

Gesloopt door "Winsley" of "Ahmed" die beseffen dat ze niet mee kunnen komen.
     Komt ineens dit in de gedachten op, uit een universum ver, ver weg uit een tijd lang, lang geleden (de Volkskrant, 18-12-2004, door Kees Beekmans):
  Rijk worden in een virari

Kees Beekmans geeft al tien jaar les op een zwarte school in Amsterdam. De meeste leerlingen dromen van snelle auto's, maar sommigen zijn gevoelig voor fundamentalisme. Hoe moeten ze assimileren? De enige Nederlanders die ze kennen zijn hun leraren.

...    Onlangs vroeg ik mijn leerlingen eens voor me op te schrijven hoe ze dachten dat hun leven er over twintig jaar uit zou zien, hoe en waar ze dan zouden wonen, wat ze dan zouden zijn. Geen van de Marokkaanse jongens in deze klas, negen in totaal, de dominante groep, schreef  imam te willen worden. Integendeel, hun ambities lagen op het materiële vlak. Allemaal waren ze ervan overtuigd later directeur te worden van 'een groot bedrijf, waar ze 'heel veel geld' zouden verdienen. De meesten verwachtten tegen die tijd ook in een villa te wonen en rond te rijden in een 'porsh', 'limosin' of 'virari'.   ...

En wat betreft Marokkanen ligt dat zo diep verankerd dat ze er speciale termen voor hebben: kbir en sgir, slaande op machtigen en machtelozen .
    Pas daar maar eens een mouw aan ...

En het bekende zelfversterkende effect doet zich voor: wil je je naam in de krant, schrijf dan wat de krant schrijft (de Volkskrant, 23-12-2022, door Ton van Haperen is leraar, lerarenopleider en publicist.):
  Prestatiedruk

Ons onderwijs verwordt tot een selectie- en examenfabriek. Het verdient een radicale en nationale correctie

Ton van Haperen schreef vroeger verstandige dingen over het onderwijs. Maar is opgestookt door de Vroonhovens en ...
  ... Columnist Asha ten Broeke schreef deze maand nog over haar huilende dochter ...

... linksfascistische terroristenmonsters uitleg of detail die hun stress over uiterst onaantrekkelijke vrouwen zijn projecteren op andere zaken.
    De wereld van de competitie is een wreed gebeuren.
    En wie deze krankzinnigen en monsters volgt, gaat als minste stompzinnigheden produceren:
  Gun leerlingen vrije tijd om de dingen te doen die horen bij jong zijn.

Leerlingen hebben tegenwoordig gigantisch veel meer vrije tijd om de dingen te doen die horen bij jong zijn (comazuipen enzovoort) dan vroeger.
    VWO? Dat heette vroeger HBS: eindexamen in twaalf (TWAALF!!!, waarvan drie wiskundig, drie natuurwetenschappelijk en vier talen) vakken.
    In één keer.
    Niet drie keer deelexamens.
    Hoe hebben die mensen het ooit overleeft???
    Ze oneindig veel stress ...
  ... Dat neemt niet weg dat de lange werkweek voor scholieren een probleem is dat met name meisjes op het vwo treft. ...

Volstrekte waanzin. Wat de meiden extra treft, is de onderlinge schoonheidswedijver op TikTok. En de vwo'ers extra omdat daar de minst knappe zitten. De bèta-vrouwen.
  ... De Oeso constateert herhaaldelijk in landen-vergelijkend onderzoek dat het nergens zo onrustig en chaotisch is als in de Nederlandse klassen. ...

Volstrekte waanzin. De OESO constateert absoluut niets, maar leest alleen de rapportjes die ze uit de diverse landen uitgereikt krijgen.
    Rapportjes geschreven door (in Nederland) dwaze alfa's en gamma's met ideologie in hun koppen.
  ... Neem de gemiddelde 4-vwo-leerling, die is al een aantal maal geselecteerd, van die selectie een continu proces maken, de school als examenfabriek, in een rommelige leeromgeving, ...

Kijk, daar duikt een probleem uit de werkelijkheid op. Daar staat dat het toetsen gebruikt wordt als vervanging op het rommeliger worden van de schoolsfeer.
    Gebrek aan ordehandhaving.
    Op alle niveaus.
    Omdat voor ordehandhaving op school hetzelfde geldt als voor de politie: die/dat is racistisch, want de ordeverstoorders zijn allochtoon.
    Gooi de ordeverstoorders van school (en verbiedt telefoons). Hoef je maar een paar keer te doen.
    Nu gebeurt het automatisch: de ouders die de ordeverstoorders willen vermijden, zoeken ordelijke dus blanke scholen.
    En daar spreekt "men" collectief schande van.
    En even verderop, met de start van de laatste alinea:
  ...    Beter orde houden staat voor een hogere intensiteit van lessen, zodat leerlingen op school en in de klas meer gaan leren. ...

Hij weet het dus wel, maar durft het absoluut niet op te schrijven.
    Begrijpelijk.
    Schoolbestuurders behoren tegenwoordig ook tot de "links"fascistische terroristen.

En daar is het sneue zeikwijf van pagina 2 weer (de Volkskrant, 28-01-2023, door Merel van Vroonhoven (pag. 2)):
  Een mindfulnessgoeroe die op tv de jeugd van toets-stress afhelpt. Het moet niet gekker worden

'Ogen dicht... Schijn je aandacht als een zaklamp op je borst- en buikgebied. Voel je adem bewegen...' Een rustgevend bedoelde meditatiestem met Brabantse tongval dringt via het digibord mijn klaslokaal binnen. Ik kijk naar twaalf paar gesloten kinderogen. Alleen die van Jeremy zijn open. 'Ik ga echt niet meedoen met die onzin', bromt hij. Ik begrijp hem wel. Ook ik aanschouw de live-uitzending van jeugdprogramma Het Klokhuis met stijgende verbazing. Een mindfulnessgoeroe van middelbare leeftijd die met een meditatieles op nationale televisie de jeugd van alle prestatiedruk en toets-stress denkt af te helpen. Het moet niet gekker worden.

Ideale timing, moet het redactieteam van NPO-jeugdzender Zapp hebben gedacht. Het is weer tijd voor de halfjaarlijkse Citotoetsen in het basisonderwijs. En dat is te merken, we beleven een Citopandemie. Het regent absenties. Hoofdpijn, angstaanvallen, oververmoeidheid. 'Ik pieker de hele nacht, juf', vertelde de 9-jarige Anna. 'Steeds als ik aan de toets denk, moet ik overgeven.' Letterlijk Citoziek. Anna is lang niet de enige.

Maar niemand in bestuurlijke onderwijsburelen of aan het Haagse Binnenhof lijkt daar wakker van te liggen. En uitgevers van al die oefenprogramma's al helemaal niet. Logisch, hun toetsbijbels vinden gretig aftrek bij overbezorgde ouders; zij die het kunnen betalen. Bijleskantoren schieten als paddestoelen uit de grond, met een garantie van 100 procent succes. Geen kunst.

Dankzij de inmiddels op Marktplaats florerende handel in Citotoetsen hoeven ze hun jeugdige cliëntèle niet echt iets te leren. Welnee, gewoon alle antwoorden in kinderhoofdjes stampen. De toetsen van firma Cito zijn - met uitzondering van de eindtoets - toch elk jaar exact hetzelfde. 'Ik wist alle antwoorden', vertelde een leerling blij. 'Het was precies dezelfde toets als ik gisteren nog heb geoefend op bijles!' Die praktijk is Cito een doorn in het oog, schrijven ze op hun website. Geen grote doorn blijkbaar; elk jaar een nieuwe toets maken, vergeet het maar. Iets met verdienmodel, vermoed ik.

Niet alleen kinderen en hun ouders zijn als de dood voor de Citotoets. Ook menige leraar slaapt er slecht van. Hoewel de toets volgens experts niets zegt over de onderwijskwaliteit van een docent, is de vrees voor een slechtnieuwsgesprek met de schoolleiding of de Inspectie voor sommigen reden om toch maar toetstrucjes aan te leren of, als de druk te groot wordt, zelfs stiekem te oefenen met de werkelijke toets.

Dominique Sluijsmans, lector en medeauteur van het boek Toetsrevolutie, is glashelder: 'Kinderen worden de dupe van gestandaardiseerde toetsen waarbij aan de lopende band en al op zeer jonge leeftijd wordt geselecteerd. Het lijkt normaal te zijn dat voortdurend een deel van de leerlingen onvoldoendes haalt en dus faalt.' Sluijsmans pleit niet voor minder toetsen, maar béter toetsen, ter ondersteuning van het leerproces en versterking van het geloof in eigen kunnen.

Gelukkig staat het gebruik - of beter gezegd het misbruik - van (Cito)toetsen als selectiemiddel steeds vaker ter discussie. Bij wetenschappers en ook bij leraren en schoolleiders. Echter, zolang we vrolijk op de oude voet doortoetsen en schaamteloos ons heil zoeken in symptoombestrijding als marktplaatstoetsfraude en meditatielessen, klinkt hun geluid nog niet luid genoeg.

PS: Wist u trouwens dat mindfulness in het onderwijs booming is? Terwijl uit onderzoek - recentelijk nog van de Universiteit van Oxford - blijkt dat het helemaal niet werkt. Erger nog, kinderen die al niet goed in hun vel zaten, voelen zich na afloop van een mindfulness-training zelfs beroerder. Kijk, daar krijg ík nou stress van.

Oftewel:
Weg met de toets!!!
Iedereen GELIJK!!!

Veel te veel "Koste wat 't kost de boel bij elkaar houden"-X-chromosomen.

Alles komt in gradaties, dus ook gezond verstand. Aleid Truijens, die al vele jaren columns en artikelen over onderwijs vult in de Volkskrant is in bezit van een beetje gezond verstand, zeker vergeleken bij de hier elders aangehaalden. Ze wil wel eens voor Cito-toetsen pleiten, met als gezond-verstand argument dat dat minder gevoelig is voor psycho-sociale vooroordelen van de mens.
    Maar zoals gezegd: ook dit komt in gradaties (de Volkskrant, 31-01-2023, column door Aleid Truijens):
  De 'juiste' student blijkt vaak wit, vrouw en kind van hoogopgeleiden - door de manier van selecteren

Na welke kop je al meteen weet dat er dingen fout zullen gaan - alleen als door het gebruik van de term 'wit'.
    'Wit' wordt gebruikt door mensen die denken dat niet-blank onderpresteert door iets dat blanken doen anders dan beter presteren.
    En eigenlijk staat dat daar al: vrouwen worden bevoordeeld in dit proces,
    De uitwerking:
  Kansenongelijkheid is een lelijk spook ...

Signaal nummer 2. Want je kan er je hand voor in het vuur steken dat dit niet gaat over kansenongelijkheid, maar "Gelijkheid".
    Als in "De Gelijkheid der Culturen".
  ... dat vindt tegenwoordig bijna iedereen, met heilige ernst.    ...

De eerste ernstige fout: dat vindt absoluut niet bijna iedereen, maar "Bijna iedereen in de politieke-correctheid".
  ... Het moet niet uitmaken, voor je levensgeluk en toekomstperspectief, waar je wiegje stond. ...

Fout nummer 2: dat is niet "kansengelijkheid", maar "toegankelijkheidsgelijkheid".
  ... Dat vinden ze ook bij de VVD, de partij die gelooft in een keiharde meritocratie: dat succes vooral eigen verdienste is en iedereen zich kan 'invechten'.. ...

Vervolgfout nummer 1: de VVD hanteert niet "kansengelijkheid", maar "toegankelijkheidsgelijkheid", En "toegankelijkheidsgelijkheid" heeft absoluut niets te maken met 'een keiharde meritocratie'.
    Dit is archetypische politiek-correcte praat: de andere partij standpunten toedichten die deze niet heeft.
  ... Grappig is dat 'gelijke kansen' door partijen die lijnrecht tegenover elkaar staan als argument worden gebruikt.  ...

Dat is niet grappig, maar het logische gevolg van misrepresentatie.
    Het zou natuurlijk een waarschuwing moeten zijn voor de auteur.
  ... Net zoals het beladen woordje 'eerlijk'. Ze zijn van elastiek, die woorden. Als je er maar lang genoeg aan trekt, worden ze dun en betekenisloos.    ...

En dat is dan weer wel waar.
    De toepassing:
  ...    Dat zagen we vorige week in het debat in de Tweede Kamer over de toelating van studenten bij studies met een numerus fixus zoals geneeskunde en tandheelkunde. ....

Wat we maar meteen afhandelen.
    Er is dus beperkte toegang voor een studie, in de praktijk alleen medicijnenstudies. Alle natuurwetenschappelijke studies gebruiken laboratoria, dus alle natuurwtenschappelijk opleidingen zijn duur. En medicijnenstudies zijn de makkelijkse, hebben de meest status, en dus de enige studie die duur is, én gewild is bij een dusdanig grote groep studenten dat ze allemaal toelaten te duur wordt.
    Dus moet er geselecteerd worden.
    Dat is dan simpel, want het is natuurwetenschap: je ontwikkelt een toets, je laat alle kandidaten die toets doen, en je selecteert de top.
    "Ja maar ...".
    Niks "Ja maar ...".... Wat wil je dan? En waarom wil je iets anders?
  ... Er ligt een voorstel tot wetswijziging: naast selectie op grond van door universiteiten gekozen criteria kan loting terugkeren als middel om studenten wel of niet aan te nemen. Minister Robbert Dijkgraaf is vóór, met als argument: gelijke kansen.    ...

Pardon: wat is er ongelijk aan iedereen een toets laten doen?
    Iedereen dezelfde toets laten doen.
    Al het andere is ongelijker.
    Loten?
    Dan moet je school afschaffen, en alle diploma's, want dat is net zo ongelijk als een medicijnentoets.
   Als het gaat om gelijkheid bij verdeling van wat dan ook, dan moet je alles laten bepalene door loting: |"Wat krijg je betaald voro je baan? We gaan loten!"
    Volstrekte waanzin, natuurlijk.
    En ze weet het nog ook ... (het slot van de eerste alinea)
  ... Net zoals het beladen woordje 'eerlijk'. Ze zijn van elastiek, die woorden. Als je er maar lang genoeg aan trekt, worden ze dun en betekenisloos.    ...

Klopt. Dus.
    Maar ja, dan krijg je dus toetsen en dat is terreur.
    Bèta-terreur.
    De bèta-terreur van de de hogere cijfers en hogere cijfers in natuurwetenschappen worden gehaald door bèta 's.
    Weet je wat? We gaan dit doen:
  ... In 1975 werd bij geneeskunde gekozen voor 'gewogen' loting, waarbij de hoogte van de examencijfers meetelde. Dat laatste had een moreel doel, het zou eerlijker voelen voor ijverige leerlingen. Nooit is aangetoond dat studenten met hoge examencijfers betere dokters worden. ...

Prachtig argument!
  Nooit is aangetoond dat vwo-leerlingen met hoge repetitiecijfers betere vwo'ers worden.
 
En:
  Nooit is aangetoond dat bassischool-leerlingen met hoge toetscijfers betere basischolers worden.
 
Etcetera.
    Aan het begin van een studie vliegtuigbouw in Delft kreeg deze redactie de succescijfers uitgereikt als functie van het gemiddelde eindexamancijfer. Na een mysterieuze dip bij 6,2 (of 6,3) ging het recht omhoog.
    Nooit is studenten met hoge examencijfers betere dokters worden omdat er nooit een criterium is gevonden voor wat is een 'betere doker', dus nooit een onderzoek is gedaan naar het verband tussen cijfers en 'betere dokter'.
    Dus de stelling van de mevrouw dus een valsheid.
    De facto een leugen.
    Weet je wat? Dan gaan we dit doen:
  ...    In 2017 werd de loting vervangen door decentrale selectie. Universiteiten mochten hun studenten zelf selecteren, op grond van motivatiegesprekken, toetsen, cijfers of cv's. ...

Jááááá!!! Sociaal-psychologische willekeur!
    "Wie kan het beste een flutverhaaltje schrijven/lullen!".
    C. Northcote Parkinson (van Parkinson's Law uitleg of detail ), in "De Engelse manier van selecteren": "In welk onderdeel diende je vader, en je grootvader?"
    Waar mevrouw, onbedoeld, op doelt met 'kind van hoogopgeleiden'.
    In welk verhaal ook de wel werkende manier van selecteren staat: de Chinese manier: 'the method of Competitive Written Examination'.
    Met een voor iedereen gelijke centrale toets.
    De basis van duizenden jaren Chinese beschaving.
    Van alle door Parkinson geformuleerde wetten en regels lijkt dit wel de minst populaire te zijn ...
    Gek, hè ...
    Maar goed, laten we dan maar meteen naar de basis van de huidige politieke-correcte cultuur gaan:
  ... de gezondheidszorg heeft artsen uit alle bevolkingsgroepen nodig. ...

Oftewel:
  De cockpit heeft piloten uit alle bevolkingsgroepen nodig.

Of:
  De atoomcentrale heeft bedieners uit alle bevolkingsgroepen nodig.

En daarom ... :
  ... bij schaarste dan maar loten ...

... , want ...
  ... Liever het blinde lot dan domme vooringenomenheid.

... oftewel:
  Liever domme en racistische vooringenomenheid dan redelijkheid en beschaving.

Amen.
    ...
    Een nagekomen gedachte: dit ...
  ... de gezondheidszorg heeft artsen uit alle bevolkingsgroepen nodig. ...

... heeft nog een aspect: een diepgravend racisme. Het stelt: "De beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg zijn racisten, die zwarten en moslims anders behandelen dan blanken".
    Of: "Zwarte en moslim-patiënten in de gezondheidszorg zijn racisten, omdat ze anders behandeld willen worden dan blanken".
    Of, het meest logisch als één van de twee geldt, allebei.
    Hier wordt aangenomen dat de eerste stelling een gore leugen is.
    Dat iemand die zichzelf zeer deugend acht, desondanks zo een uiterst racistische stelling kan loslaten, is een teken van hoe vergiftigd het maatschappelijke debat is.
    Dat de stelling in geïmpliceerde vorm komt, doet daar niets aan af: dat idee zit in het hoofd en dit idee is daar gebacht door het maatschappelijke debat.
    Het maatschappelijke debat dat stelt dat diversitieit en inclusiviteit oftewel evenredige vertegenwoordiging een noodzaak is, in wat voor beroepsgroep dan ook, en dat is dus het meest gore racisme.
    Oh, en er is nog één andere mogelijke aanname: zwarten en moslims verschillen dusdanig van blanken dat ze anders behandeld moeten worden. Maar die is door de politieke-correctheid tot volkomen verboden verklaard, want leidend tot "DE HOLOCAUST!!!".

Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft een weergaloze ontdekking gedaan: klassenverschillen berusten niet alleen op geld, maar ook op cultuur. Dat wil zeggen: dingen als voedingsgewoontes, gezondheid, cultuurbezoek, enzovoort.
    Natuurlijk heeft het niets met allochtonen te maken, althans, die of soortgelijke terminologie komt niet langs.
    De volgende politiek-correcte ideoloog grijpt zijn kans voor zijn eigen stokpaardje (de Volkskrant, 09-03-2023, door Jochem Tolsma, hoogleraar sociale scheidslijnen tussen groepen aan de Rijksuniversiteit Groningen):
  SCP, onderzoek liever hoe we kansenongelijkheid in het onderwijs kunnen verminderen

De nieuwe indeling in sociale klassen van het Sociaal en Cultureel Planbureau is willekeurig en helpt niet om de sociale ongelijkheid te verminderen. ...

Dat klopt.
    Maar is het SCP daar voor?
    Als eerste zou dna sowieso de vraag onderzocht moeten worden "Wat is kansenongelijkheid?", als tweede "Wat zijn de oorzaken van de diverse varianten?", ten derde: "Wil je er wat aan doen en zo ja hoe"", en ten vierde "Waarom?".
    De ideoloog heeft natuurlijk de antwoorden al:
  ... De focus zou veel meer op de grote verschillen in het onderwijs moeten liggen, want dat is de hulpbron die met kop en schouders boven de andere uitsteekt.

Dat laatste deel is al niet waar, want de hulpbron die met kop en schoders boven alles uitsteekt is:
DE OPVOEDING!!!!!

En denk bij de intensiteit van die kreet aan diverse films met Tom Cruise.
    Maar ja, dat kan je natuurlijk absoluut niet zeggen, wnat dan komt meteen de mammoet uit/in de porcelijnkast - want de belangrijkst factor bij de ongelijkheid "niet door geld" is dan:
DE
ALLOCHTONE
OPVOEDING!!!!!

Oh nee, er staat toch iets over:
  ...    Er lopen scherpe sociale scheidslijnen door onze samenleving tussen grote groepen burgers die duidelijk zijn te herkennen: tussen arm en rijk, tussen mensen met en zonder een migratieachtergrond, tussen genders, tussen stad en platteland en tussen jong en oud. Deze objectieve, waarneembare en voelbare scheidslijnen vormen een belangrijker aanknopingspunt voor ongelijkheidsbeleid dan de arbitraire sociale klassen van het SCP.    ...

En dus met afstand de grootste is nummer twee.
    Objectief, waarneembaar, en voelbaar.
    Objectiever, waarneembaarder en voelbaarder dan alle andere.
    Goed, de oplossing ligt dus in het onderwijs, en wel specifiek hierdoor:
  ...    In theorie is het niet moeilijk om de kansenongelijkheid in het onderwijs terug te dringen. Zo kent Nederland bijvoorbeeld een vrij unieke vroege selectie in het onderwijs. Zouden we leerlingen minder vroeg selecteren, dan zal de kansenongelijkheid zeker afnemen.    ...

Klopt, op zich: iedereen hetzelfde kuronderwijs zal de ongelijkheid doen afnemen.
    Voor even dan, want dan nemen de ouders van de "kansrijke" kinderen het heft in eigen handen, richten eigen scholen op, en dan hebben de "minder kansrijken" definitief en nog meer het nakijken.
    Volgende!

De volgende gedaante van de monster van het gelijke onderwijs voor iedereen (de Volkskrant, 05-06-2023, hoofdredactioneel commentaar, door Raoul du Pré):
  Gewoon geen ouderbijdrage meer voor school: in al z'n eenvoud een uitstekend idee

Want:
  'Er zijn signalen dat de verschillen tussen scholen nu juist groter worden', stelde minister Dennis Wiersma eerder dit jaar vast. ...

Dus:
  ...    Op het Binnenhof zingt al een tijdje het idee rond om dan maar een landelijke limiet te stellen aan de ouderbijdrage. Een brede coalitie van grote organisaties uit het basis- en voortgezet onderwijs gaat daar nu overheen met het pleidooi om de bijdrage gewoon af te schaffen, om te beginnen in het basisonderwijs.    ...

Want:
  ...    Dat is een uitstekend idee, juist vanwege de eenvoud. Scholen komen dan natuurlijk niet meer rond en zullen dus een extra bijdrage moeten krijgen van het rijk. Het zal vast geen kiezersopstand ontketenen als het kabinet aankondigt dat daartoe het tarief van de hoogste belastingschijven een klein beetje wordt verhoogd.

Het gaat vast een ouderopstand ontketenen als die extra bijdrage van het rijk er natuurlijk niet komt (de financering van de asielinstroom gaat voor en die groeit de pan uit), en die kiezersopstand volgt misschien wel als het kabinet de btw weer eens gaat verhogen.
    Die oudersopstand krijgt trouwens nu al vorm: men gaat eigen scholen en desnoods een hele eigen onderwijsketen inrichten.

Daar heb je er weer eentje in de langlopende campagne van de gelijkheidsideologen omtrent het gymnasium (de Volkskrant, 28-08-2023, door Sarah de Gruijter, student geneeskunde aan de Erasmus Universiteit en oud-gymnasiast):
  Haal gymnasiasten uit hun veilige bubbel en laat ze opgaan in de samenleving

...    De afschaffing van categorale gymnasia ...

Want ... :
  ... een tijdperk waarin thema's als diversiteit en inclusie steeds belangrijker worden ...

... de zwartjes ...
  ... Anderhalf jaar geleden fietste ik voor een schoolexcursie door Rotterdam-Zuid. Vooraan fietste een leraar in een geel hesje en achter hem volgde een peloton witte gymnasiasten ...

... kunnen niet zo goed meekomen in het onderwijs en het bestaan van een categoraal gymnaisum maakt dat zo duidelijk.
    Gevuld met diverse aloude platitudes als:
  ... diverse groepen leerlingen.

... de echte wereld ...
    ... diversiteit ... inclusie ... uitdagingen van de moderne wereld.
    ... Verschillende ... culturen en levensbeschouwingen ... verrijking ... creativiteit ... innovatie ... inspiratie.
    ... diversiteit ...

De uitdagingen van de moderne wereld bestaan eruit dat je weet welke buurten je moet mijden op welke tijdstippen, om de kans op een steekpartij door groepen allochtone jongeren te verminderen.
    Hier is vermoedelijk sprake van opgroeien in een omgeving waar de politieke-correcte welig tiert, en de straatterreur van allochtone jongeren ...
  ... De huidige samenleving snakt naar een generatie die doorheeft dat verschillen niet automatisch tot conflicten hoeven te leiden, maar juist een bron van verrijking kunnen zijn voor creativiteit, innovatie en wederzijdse inspiratie. ...

... een "verrijking" wordt genoemd.
    Volstrekte waanzin, natuurlijk: daar waar de allochtone culturen verschillen, zijn ze achterlijk uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail , en leiden op geen enkele manier tot creativiteit, innovatie of inspiratie.

Daar heb je weer zo'n typisch artikel van onderwijsspecialist Aleid Truijens (de Volkskrant, 09-01-2024, column door Aleid Truijens):
  Nog altijd zijn achtstegroepers niet verlost van een troebel selectiesysteem dat verschillen vergroot

Heerlijk primitief, dit, met een bijpassend antwoord:
  Ieder selectiesysteem vergroot verschillen, of het is óf iedereen timmerman óf iedereen naar de universiteit

En daarna is het kiezen tussen ...
  ... het jaarlijkse circus van het schooladvies, de eindtoets - nu 'doorstroomtoets' geheten - en doorverwijzing. Tussen 10 en 31 januari krijgen achtstegroepers van hun leerkracht het voorlopig schooladvies, tussen 29 januari en 18 februari maken ze de toets. Op 24 maart krijgen ze het definitieve schooladvies ...

... de test of de juf.
    Nou, je probeert alle twee een tijdje, en meet de verschillen, maar dat is eigenlijk al gedaan en iedereen kent de uitslag al:
  ... Het probleem is allang bekend: kinderen van hoogopgeleide ouders hebben een veel grotere kans op een havo- of vwo-advies dan kinderen van lageropgeleide ouders met dezelfde toetsscore.  ...

Weg juf.
    Volgende onderwerp.
    Maar ook iedereen weet hoe dit geziek ontstaat, althans, iedereen met enig geond verstand: het gelijkheidsideaal.
    En "Het is zo zielig voor de kindertjes".
    De werkelijkheid: niet de opleiding krijgen die past bij je competenties, da's pas zielig.

De volgende reeks dwaasheden (de Volkskrant, 29-01-2024, door Irene de Zwaan):
  Achtstegroepers maken vanaf vandaag voor het eerst niet de Cito- maar de doorstroomtoets

Jahaaa ... Want de Cito-toets is eng, want er hangt zo veel van af, maar de doorstroomtoets niet.
  De doorstroomtoets, die maximaal twee dagdelen in beslag neemt, geldt als een laatste check om de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen te toetsen. Scholen kunnen kiezen uit zes door de overheid toegestane toetsen. Cito is nog altijd de grootste aanbieder, de andere toetsen worden ontwikkeld door private partijen.
    Hoewel alle toetsen aan dezelfde wettelijke eisen moeten voldoen, hebben ze elk hun eigen karakter. Zo meet de ene toets alleen de verplichte vaardigheden en brengt de andere toets daarnaast de sociaal-emotionele vaardigheden van een kind in kaart. Ook de manier van afnemen (digitaal of papier) verschilt per aanbieder.    ...

Jahaaa ... Want dat vergroot de gelijkheid tussen de toetsen en dus de kansengelijkheid ...
  ...    Het idee daarachter is dat scholen de toets kunnen kiezen die het beste aansluit bij hun onderwijsmethode, die vanwege de in Nederland zo kenmerkende vrijheid van onderwijs aanzienlijk van elkaar verschilt.    ...

Jahaaa ... Want zo hebben de kinderen die onderwijs hebben gekregen in zingen en bidden dezelfde gelijke kansen als de kinderen die onderwijs hebben gekregen in taal en rekenen ...

En nog maar eens een column van Truijens (de Volkskrant, 30-01-2024, column door Aleid Truijens):
  Een onderwijszaak à la Urgenda tegen de overheid? Eerst maar eens die leestoetsen afschaffen


Gelukkig ligt het wat genuanceerder:
  Het komt niet vaak voor: een motie waar alle 150 leden van de Tweede Kamer zich achter scharen. Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Chris Stoffer (SGP) kregen het voor elkaar. Hun motie van 18 januari ging over de beroerde leesvaardigheid van Nederlandse kinderen, de steile achteruitgang die bleek uit het internationale Pisa-onderzoek en het alarmerende feit dat eenderde van onze 15-jarigen functioneel ongeletterd is.    ...

De allochtonen, voor 90 en meer procenten.
  ...    Het lek was boven, dat was de indieners goed ingefluisterd: het vermaledijde vak begrijpend lezen, dat niet leidt tot diepgaand begrip. Zij verzochten de regering 'de focus van het leesonderwijs te verleggen door scholen nadrukkelijk in staat te stellen bewezen effectief leesonderwijs te geven met kennisrijke teksten'. ...

Hm, dat zal de allochtonen niet helpen ...
  ...    Er is een noodmaatregel die wel meteen kan worden ingevoerd: schaf het huidige toetsonderdeel begrijpend lezen af in de 'doorstroomtoets' en de leerlingvolgsystemen (en in de centrale examens in het voortgezet onderwijs, daarover een andere keer). In het Didactief-artikel pleit Gerdineke van Silfhout, curriculumexpert bij de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO), voor betere toetsen. Toetsen zijn, vindt ze, een zwak punt in het 'spinnenweb' van het leren: trek te hard aan die ene draad en het web stort in. Ze is voorstander van 'centrale toetsing afgestemd op curriculum en onderwijs dóór de overheid'.

Dat laatste klopt.
  ...    Je moet toetsen of kinderen geleerd hebben wat je ze wilde leren, niet wat de toetsenmaker goed kan meten. Nu bepaalt een commercieel bedrijf als het Cito grotendeels wat kinderen leren en sturen we kinderen met schijnresultaten het bos in. Dat moet direct stoppen; de minister moet haar verantwoordelijkheid nemen.

Dit wist deze redactie niet, en is natuurlijk weer het gevolg van de neoliberale waanzin.

En daar zijn ze weer ... De politiek-correcten. D66'ers, deze keer (de Volkskrant, 15-02-2024, door Mark Misérus):
  ... Robbert Dijkgraaf

'Juist onderwijs kan iets doen aan ongelijkheid'

Neen. Onderwijs zorgt voor meer ongelijkheid.
    Hij (demissionair minister van Onderwijs) bedoelt iets anders:
  Kansenongelijkheid ...

Dure cursussen om de kansen bij de selectie voor opleidingen te vergroten: handig voor studenten met rijke ouders, maar wie die niet kan betalen, wordt benadeeld. ...

Dat is niet het pakkie-an van onderwijs, maar de rest van de maatschappij.
    Noem dat evetueel "onderwijsbeleid", maar zelfs dat is dus eigenlijk onjuist.
    Overigens wordt hier iets gesteld waar mogelijk iets van waar is, maar deze redactie kent geen onderzoek waarin het bewezen is, en acht het effect klein, mogelijk zelfs nihil.
    Je kan studeren wat je wil, maar iemand die geen talent heeft voor pianospelen haalt nooit het conservatorium.
  ... 'Als iedereen zulke trainingen kan volgen, is er geen probleem', aldus de demissionair onderwijsminister. ...

Bewijs het.
    En dit ... :
  Als het aan de demissionair minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf (D66) ligt, grijpt de overheid in als hogescholen en universiteiten selectieprocedures van hun opleidingen niet eerlijker maken. Hij noemt het selecteren van studenten 'een sluipend verschijnsel dat de toegankelijkheid van het onderwijs kan ondermijnen'. Hij wil ervoor waken dat er twee soorten vervolgonderwijs ontstaan: onderwijs waar iedereen met de juiste vooropleiding naartoe kan 'en onderwijs waar je alleen heen kunt als je ouders een dikke portemonnee hebben'.    ...

... is dus stellen dat universiteiten niet mogen selecteren, en dat is barbarij.
    Dat eindigt met dat alleen vrindjes en rijken aan de universiteit komen, net als vroeger.
    Alle vooruitgang in dit opzicht is gekomen door selectie op competentie.
  Om 'bias' te voorkomen, moedigt u opleidingen aan selectiemethoden te gebruiken waarop je je niet kunt voorbereiden. Waar denkt u aan?

Roept u maa! Wedden dat er niets zinnigs uit komt. Kijk maar:
  'Je kunt bijvoorbeeld mensen op locatie toetsen laten maken of een essay laten schrijven ...'

Deze redactie kan zich niet voorstellen dat dat anders gaat.
    Dat je je toets of essay thuis zou mogen maken en inleveren.
    Waanzin, zou dat zijn.
  '... - dat gebeurt trouwens al. ...'

Jan Lul!!! Een eis stellen waar men zich allang aan houdt.
  '... En als je wordt gevraagd met iemand samen te werken, kun je daar moeilijk van tevoren een spoedcursus voor volgen.'

Geen idee voor welke universitaire studie dat zou kunnen gelden.
    Dat is iets van managercursussen.
    Het Jan Lul-gehalte stijgt verder.
    Volgende alinea:
  ResearchNed concludeerde in 2018 dat kandidaten met een niet-westerse achtergrond ...

En daar komt de gorilla uit de mouw ...
    De allochtonen ...
    De gorilla komt van de Volkskrant, maar natuurlijk volgt het D66-gespuis dat gedwee:
  ... een niet-westerse achtergrond vaker hun kans op toelating proberen te vergroten met trainingen, bijvoorbeeld in het maken van tentamens of het verbeteren van sociaal-communicatieve vaardigheden. Dan nog worden ze minder vaak toegelaten. ...

Maar natuurlijk. Ze zijn in hun opvoeding uitleg of detail en met name hun formatieve jaren - nul tot vier en verder, ontzettend veel tekort gekomen uitleg of detail , en zo'n achterstand, is wel onderzocht, wordt nooit (helemaal) ingehaald.
    Vervolg van de vraag:
  ... Is er iets mis mee als zij zulke trainingen volgen?

Neen. Het heeft er dus niets mee te maken.
  'We moeten ervoor waken de ongelijkheden in de maatschappij te versterken. ... '

Neen. Onderwijs vergroot per definitie de ongelijkheden.
    En die achterstand kan je niets aan doen, tenzij je speciale trajecten gaat organiseren voor allochtonen, en dat mag niet en zal zeker niet gebeuren, want daarvoor moet je eerst de achterstand van de allochtonen erkennen.
    En dan is het enige alternatief:
  U wilt het liefst zo min mogelijk selectie in het onderwijs.

Robert Dijkgraaf, D66, is een barbaar en een vijand van de beschaving.
    Alleen om de allochtonen te gerieven wil hij het onderwijs afbreken.
  Sommige opleidingen zeggen dat kansengelijkheid, diversiteit en inclusiviteit niet binnen hun takenpakket behoren, stelde de onderwijsinspectie vorig jaar vast. Hun doel is 'studiesucces of selecteren op excellentie'. ...

En dat moet gelden voor alle opleidingen. Iets anders is barbarij
  ... Bent u het met deze opleidingen eens?

Stompzinnige vraag.
  'Ik spreek niet over studiesucces, het gaat mij om studentensucces. Onderwijs staat voor mij voor: iemand de beste versie van zichzelf laten worden, opleiden voor de arbeidsmarkt, mensen gelijke kansen bieden. Het is volgens mij niet de taak van het onderwijs alleen maar te werken met het makkelijkste materiaal. Het gaat ook om potentiële kwaliteiten.    ...

Een onmeetbaar begrip.
    Het enige waar je op kan testen, is daadwerkelijke capaciteiten.
    Iets anders komt neer op het verlagen van de normen voor speciale groepen. Dat heet in Amerika "affirmative action", en wordt weerlegd door de "bake sales" georganiseerd door studenten uitleg of detail (zelfs opWikipedia kunnen ze dat niet helemaal censureren ...) : blanken moet 2 dollar betalen voor de koekjes, zwarten: 1 dollar, en Aziaten 2 dollar 50.
    Barbarij.
    En de enige manier om die etnische "gelijkheid" voor elkaar te krijgen ...
  De ruimte die onderwijsinstellingen hebben om hun eigen selectieprocedures in te richten, is heilig voor ze. Toch werpt u in uw brief de vraag op 'of dit wel wenselijk is, of dat de overheid meer centraal moet gaan sturen'. Vanwaar die dreigende toon?

... is staatsdiscriminatie en staatsterreur.


Naar Sociologische krachten , of site home .

13 jun.2022