Managen en vakkennis
| 2 aug.2003 |
Noot juli 2008: Dit artikel is geschreven in 2003, en er is inmiddels sprake
van een beweging richting vakkennis - zie het addendum over de NS. In verband
met het belang van het constateren dit soort maatschappelijke ontwikkelingen, is
het artikel in deze vorm gelaten - inclusief de addenda aan het einde.Een
van de grote bewegingen in de maatschappij is die van vakkennis naar "algemene
kennis". Een theorie daarachter is dat iemand die "algemene kennis" bezit, meer
taken en beroepen kan uitoefenen, of in managementtermen: beter inzetbaar is.
Daartegenover staat dat vele vakken toch wel speciale vakkennis nodig hebben. De
vraag is of het voordeel tegen het bezwaar op weegt. Een aantal belangrijke
praktijkgevallen geeft sterke argumenten voor de bezwaren.
Het eerste voorbeeld is de Nederlandse Spoorwegen. Tot in de jaren zeventig was
dit een goed lopend instituut, dat er voor zorgde dat de treinen op tijd reden,
en waar mensen met plezier werkten. Het was wel geen familiebedrijf, maar het
spoorwegpersoneel beschouwde zichzelf toch lid van een vrij hechte club. Het was
niet ongewoon dat zoons ook bij het bedrijf gingen. En de carrière vond ook
plaats binnen het bedrijf. Chefs en bazen waren normaliter mensen uit de eigen
club.
Nu zijn de spoorwegen een openbare nutsvoorziening, die de staat “geld kost”.
Middels hadden in de politiek de geldbelusten de overhand gekregen, en een van
de manieren om geld in eigen zak te steken, was de uitgaven voor openbare
voorzieningen omlaag te brengen. Er moest dus minder geld naar de spoorwegen.
Het moest een echt bedrijf worden, dat de kosten zo laag mogelijk zou houden, en
de opbrengst zo hoog mogelijk.
Nu rijmt de houding van kostenreductie en opbrengstmaximalisatie zich niet met
de houding van dienstverlening, en met onderlinge solidariteit. Er moest dus ook
op het personele vlak iets veranderen bij de spoorwegen. De overheid stelde
directeuren uit het bedrijfsleven aan, en die directeuren introduceerden een
nieuwe vorm van rekrutering: in de leidinggevende functies geen spoorwegmensen,
maar echte managers. Echte managers hebben opleidingen als bedrijfskunde,
Nijenrode, rechten, en dergelijke. En dus bijvoorbeeld geen verstand van
spoorwegen
.
In Nederland rijden de treinen nog wel, maar op tijd rijden is een groot
probleem geworden, vooral in de spits. Uit alle berichten hierover blijkt dat
dit vooral aan de onderlinge communicatie en samenwerking ligt. Dat zijn de
dingen die de nieuwe managers met succes bestreden hebben. Dat er ook veel kwade
wil tussen managers en overig personeel naar buiten komt is daarbij een hoopvol
teken. Het overige personeel is dus toch nog steeds niet vergeten hoe het was in
de goede tijd.
Een tweede voorbeeld is dat van de Amerikaanse
ruimtevaartorganisatie NASA. In 1986 ontplofte circa een minuut na de start het
ruimteveer Challenger. De oorzaak die bij het onderzoek boven water kwam,
was een afdichting tussen twee segmenten van de vaste-brandstofraketten die
gedurende het eerste deel van de vlucht gebruikt worden. Die afdichting is van
rubber, en omdat het bij de start van de Challenger enkele graden vroor,
was dat rubber hard geworden, en werkte niet meer als afdichting. De technici
van NASA en de fabrikant wisten dat allang, omdat bij inspectie na eerdere
vluchten beschadigingen aan het rubber waren gevonden, en telkens was dit na
starts bij een lage temperatuur. In feite was het zo dat het lid van de
onderzoekscommissie dat met de verklaring kwam, de natuurkundige Richard Feynman,
getipt was door mensen vanuit NASA.
Dit was min of meer het eind van het onderzoek. Er werden nog wel wat
aanbevelingen gedaan om ook qua organisatie het een en ander te verbeteren, maar
daar werd weinig meer mee gedaan. De hele zaak lag emotioneel zo gevoelig, dat
na de afloop van het officiële onderzoek de brokstukken van de Challenger
in een oude raketsilo zijn gegooid, waarna de silo volgestort werd met beton.
Het heeft meer dan tien jaar geduurd voordat de gehele waarheid boven water
kwam. De technici van de fabrikant waren uitstekend op de hoogte van de risico’s
van een koude start. In de dagen voorafgaande aan de starts van de Challenger,
die al verschillende uitgesteld was door diverse oorzaken, was het al koud, en
waren er toenemende discussies geweest. Op de dag voorafgaande aan de start
kwamen de technici tot een aanbeveling: de start moest uitgesteld worden
.
Managers van de fabrikant brachten dit over aan managers van NASA. De managers
van NASA stonden onder zware druk, omdat de vlucht van de Challenger een
hoog profiel had vanwege de aanwezigheid van de eerste lerares in de ruimte, en
de bijbehorende hype - en die vlucht was al drie keer uitgesteld. Vier keer zou
groot gezichtsverlies betekenen. Er ging dus een boodschap terug van de managers
van NASA naar de managers van de fabrikant: zorg dat er een positieve
aanbeveling komt. Die avond en nacht is er door de managers van de fabrikant
gepraat met de technici. Een van de betrokkenen werd toegevoegd: zet je
ingenieurspet af, en je managerspet op. Deze man ging om, en uiteindelijk ging
er tegen de wil van de technici een positieve aanbeveling naar NASA. Twee van
technici zijn niet naar de start gaan kijken, in de volle verwachting dat de
Challenger zou ontploffen op het moment dat de raketten werden ontstoken.
Het duurde dus een minuut voordat ze gelijk kregen
.
In april van dit jaar, 2003, verongelukte het ruimteveer Discovery
tijdens de landing. Na allerlei aanvankelijke speculaties lijkt de definitieve
oorzaak wel bekend, hoewel het officiële
rapport nog moet uitkomen (addendum 2004
).
Tijdens de start is een stuk isolatie van de brandstoftank gevallen, en gebotst
op de voorrand van de vleugel, en heeft daar een klein gaatje geslagen in het
hitteschild. Tijdens de landing zijn de superhete gassen die altijd optreden
tijdens het afremmen in de bovenste atmosfeer binnengedrongen in de vleugel,
hebben daar het een en ander doorgebrand, en uiteindelijk is de vleugel
gebroken.
Wat ook al naar buiten is gekomen, is dat dit gebeuren ook al bekend was. Het
was al vele malen eerder gebeurd dat brokstukken van de tank waren gevallen,
maar het bleek moeilijk op te lossen, er was geen schade aangericht, en men was
er aan gewend geraakt. Het vallen van dit specifieke brokstuk was ook bekend,
want het was gefilmd tijdens de start. Er zelfs een verzoek uitgegaan naar de
fabrikant, met een vraag of dit brok belangrijke schade kon uitrichten. Dit
onderzoek bestond uit berekeningen, en de uitkomst was geruststellend.
Maar er waren ook andere opinies. Andere organisaties boden aan door middel van
spionagesatellieten opnames te maken van de Discovery, om eventuele
schade te bekijken. Managers van de vlucht wezen dit aanbod af, met de
overweging dat er op dat moment toch niets aan te doen was. Binnen NASA waren er
een paar technici die aan de bel trokken in interne e-mails, wijzende op de
mogelijkheid van ernstigere schade, en dat de mogelijkheid genoeg was om
voorzichtig te zijn. Die waarschuwingen drongen niet door tot de managers van
het shuttleprogramma, en van deze specifieke vlucht.
Maar het meest onthullende moment moest nog komen. Uiteindelijk was er een
reguliere vergadering met vluchtmanagers en technici, waar de belangrijkste
bellentrekker bij aanwezig was. De vluchtleider heeft de vraag gesteld of er
iemand nog iets had op te merken over de voortgang van de vlucht. Hij heeft het
niet gedaan. Want hij durfde niet aan de bel te trekken in het bijzijn van het
management (zie
).
Op dit moment worden er door de NASA leiding plechtige beloftes gedaan om de
cultuur zodanig te veranderen, dat technici wel zullen durven om
veiligheidskwesties aan de orde te stellen. Een enkele criticus merkt daarbij op
dat dezelfde plechtige beloftes zijn gedaan na de ramp met de Challenger.
[toevoeging: addendum augustus 2005
]
Waar het hier om gaat is dat de NASA rampen en het NS verval voorbeelden zijn
van situaties waarin managers de overhand hebben gekregen over de mensen met de
vakkennis
. Een
definitief oordeel over het algemene probleem vereist een onderzoek waarin
gevallen waarin de invloed van managers positief zijn geweest vergeleken worden
met gevallen waarbij dat negatief was. Een niet representatief oordeel van de
redactie van de IRP, gebaseerd op ervaringen en oordelen van vrienden en
kennissen, en eigen ervaringen, is dat dit oordeel negatief moet zijn.
Blijft dat de vraag hoe het komt dat die managers er überhaupt tussen zijn
gekomen. Dat ligt aan de leiding van bedrijf en maatschappij. Die zijn
overgeschakeld op de opvatting dat geld alles is, en dus ook de uiteindelijke
norm voor het functioneren van alles. Ze zoeken dus mensen die bereid om het
belang van het geld boven alles te stellen. Dat zijn natuurlijk geen mensen die
van spoorwegen houden, of van ruimtevaart. Dat zijn mensen die van niets houden.
Die rechten of bestuurskunde studeren, of een iets anders waarvan het
voornaamste doel is om omhoog te komen in de maatschappij, in plaats van iets
echts leren, een vak
.
Een treffende illustratie van dit verband tussen managers en onkunde wordt
gegeven door de resultaten van de selectieprocedures. Er zijn al vele
onderzoeken gedaan die hebben laten zien dat knappere mensen meer verdienen - en
die resultaten slaan natuurlijk niet op gewone banen, maar de hogere, de
leidinggevende banen - de managers
. Bij
de selectie van managers blijkt een knap uiterlijk van belang. En dat
knappe uiterlijk is van meer belang, omdat inhoudelijke vaardigheden minder
belangrijk zijn.
Een tweede aspect hiervan is dat selectieprocedures sterk gericht zijn op
allerlei sociale kwaliteiten. Nu kunnen in managementbanen sociale capaciteiten
best belangrijk zijn, maar in de meeste gevallen zijn ze niet de enige, en zijn
inhoudelijke vaardigheden even belangrijk of belangrijker. Die huidige
procedures selecteren dus ook op inhoudelijke ondeskundigheid
.
In de praktijk blijken de betreffende managers dan vaak tot meestal ook op het
sociale vlak te onderpresteren.
Naast deze trend naar ondeskundigheid is er nog een tweede bijzonder schadelijk
factor aan de management sector: haar ongebreidelde groei. Dat is in de zestiger
jaren al gesignaleerd door C. Northcote Parkinson in zijn klassieke
managementboek
Parkinson's Law. Het constateren van deze regel heeft niet kunnen
voorkomen dat er in de erop volgende decennia een volkomen wildgroei is
ontstaan. De reden daarvan is simpel: managers hebben een grote onwil om andere
managers te ontslaan, ook als ze allang overbodig zijn (het hemd is nader dan de
rok). Wel neemt men nieuwe mensen aan om nieuwe taken te vervullen; voor
voorbeelden van de resultaten, zie hier
.
Voor voorbeelden van slecht managen, zie hier
; en
van vakkennis en goed ondernemerschap, hier
;
voor een visie op verbetering, zie hier
.
Addenda:
Dec. 2004:
Sinds het publiceren van deze pagina (augustus 2003) is een uitgebreid artikel
verschenen van Marcia Luyten in de Volkskrant, met grotendeels dezelfde
analyse en een verontrustende historische analogie
.
Jun. 2005:
Dorien Pessers publiceert een artikel over de invloed van managers op de
beroepsethiek
.
Aug. 2005:
Nieuwe voorbeelden geven aan hoe hardnekkig het verschijnsel is, waar het
vandaan komt, en hoeveel het kost
.
Sep. 2005:
Een nieuw maatschappelijk veld waar de strijd openlijk is losgebarsten is het
onderwijs
.
Okt. 2005:
Het boek waaraan Pessers heeft meegewerkt krijgt wat ruimere spreiding
. De
redactie heeft inmiddels ook een voorbeeld verzameld dat zich op een wat lager
niveau van de leidingshiërarchie in de technologie afspeelt, maar tot eenzelfde
conclusie leidt: het verplaatsen van beslissingen naar hogere niveaus heeft
veelal een contraproductieve werking
.
Feb. 2006:
De verschijnselen van fout management zijn hier tot nu toe in groepstermen
geformuleerd. Maar die groepen bestaan natuurlijk toch uit individuen, en bij de
behandeling van het probleem kan men soms niet heen om het feit dat het ook
individuen betreft. Dat bekent naast maatregelen gericht op groepen, soms ook
maatregelen gericht op individuen noodzakelijk zijn. Voor een voor bovenstaand
stuk relevant voorbeeld, zie hier
.
Mei 2006:
Management is een apart onderwerp gemaakt op de website, en ontwikkelingen
kunnen bijgehouden worden via het menu rechts naast dit artikel
.
Nov. 2006:
Een van de redenen dat er zoveel klachten zijn over management is dat er zo'n
slechte invulling aan het vak wordt gegeven. Eén van de oorzaken daarvan is de
methode van selectie - meer daarover hier
.
Jul. 2008:
In het geval van de spoorwegen is het belang van vakkennis boven de inbreng van
managers inmiddels volkomen aangetoond
.
Naar Bedrijfsorganisatie
,
Economie, lijst
,
Economie, overzicht
, of site
home
.
|