Haatzaaiers, moslims: Shervin Nekuee

Het is even rustig geweest aan het islamitische haatzaai-front in de media. De meesten van de actieven zijn al langs geweest. Maar hier iemand die in horten en stoten van zich laat horen: de Iraniër Shervin Nekuee. Of beter: de Perzieër. Want alle Iraniërs zijn trotse Perzen en nazaten van Darius de Grote.

Kijk maar:

Shervin vormde eerst een Perzisch clubje met Farhad Golyardi nog wat lieden, maar Golyardi ging bij de UvA werken en Shervin ging zich specialiseren in de kunst (Joop.nl, 24-12-2014, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  Doorbreek apartheid in Kunst & Cultuur

De politiek moet er toch eens voor zorgen dat immigranten en hun nageslacht als artiesten het cultuurpaleis binnenkomen én op dezelfde wijze het theater verlaten


Ik heb zoveel Hollandse vrienden dat het mij onmogelijk is om continu in etnische scheidslijnen te kunnen denken. Maar ik ben ook te veel socioloog om het structurele uitsluitingmechanisme in onze samenleving over het hoofd te kunnen zien.
    Na ruim vier decennia aanwezigheid van niet-westerse allochtonen in Nederland, zijn zij (beter gezegd, wij) opvallend afwezig in het middenkader binnen de instituties die bepalend zijn voor de identiteit van onze samenleving: het hoger en middelbaar onderwijs, de kunst en cultuur en het ontwikkelingssamenwerking.    ...

Shervin heeft bij Joop.nl al vele van dit soort artikelen gepubliceerd, en steeds meer wordt de inhoudelijke boodschap ervan ("Wij zijn goed en jullie zijn fout") afgebrand ("Er zijn hier veertig jaar ongeschoolden", en dergelijke), maar ze blijven maar komen.

Maar nu lijkt Shervin toch een kleine vlekje op het blazoen van zijn volk te vinden (Joop.nl, 08-01-2017, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  Laten we Nederland bevrijden van angst- en haatfetisjisme

Want dat 'we' moet toch ook slaan op de moslims en met name de Perzen die hier wonen.

Zou je denken.

Haha.
  Ik ben ook niet zo gauw geïntimideerd door een geblondeerde brullende lilliputter van een politicus met een minder, minder minder-“visie”.

Eén foute Nederlander: een blanke autochtone Nederlander.
  [Ik] vind ...  het alarmerend en absurd dat een land met zóveel evenwichtige mensen, zóveel welvaart, een zó geoliede samenleving en zóveel burgers die welwillend staan tegenover hun medeburgers en de wereld, nu in de ban is geraakt van sensatiemedia, doemprofeten en horrorjournalisten.

Een heleboel foute Nederlanders die achter de vorige staan: een heleboel foute en blanke autochtone Nederlanders.
  Dat een land als Nederland zich laat intimideren door hen die woede en een grote bek instrumenteel inzetten.

Heel Nederland bestaat uit foute en blanke autochtone Nederlanders. Die te herkennen zijn aan:
  ... laten we ons gijzelen door spectaculaire xenofobie en horror show van de doemprofeten van gisteren, die zich de leiders van morgen wanen?

Allemaal FOUTE Nederlanders.

Maar er zijn toch ook GOEDE Nederlanderlanders:
  ... Bestaat de culturele, morele en politieke elite nog, die de passie, de juiste woorden, vergezichten en kunde heeft ...

De GOEDE Nederlanders zitten in 'de culturele, morele en politieke elite' oftewel de politike-correctheid van politiek, media en bestuur.

De oplossing van de beschreven crisis volgens Shervin:
  Kunnen we weer een brede civil society opbouwen ...

Oftewel: het bouwen van een coalitie tussen politieke-correctheid en gekleurde immigranten.

Met een duidelijke doelstelling: de blanke autochtone Nederlander onderwerpen.

Ook Shervin Nekuee kan niet wachten op het begin van de etnische burgeroorlog uitleg of detail .

Oh ja: Shervin had nog een goeie middels de illustratie:

"De moslims van nu zijn als de Joden van toen".
    Of was die van Joop.nl ?
    Het doet er niet toe.

Darius toont ten overvloede nog een keertje het niveau van hoogopgeleid al dan niet belijdend moslim streep allochtoon streep immigrant uit barbarije (Joop.nl, 19-06-2019, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  The Joker verrijst: leven in het tijdperk van de gemenerik

Het hebbende, natuurlijk, over Thierry Baudet.
    Niet verder komend dan het niveau "scheldpartij".
    Ze kunnen nu eenmaal niet rationeel denken, die mensen zonder het kaukasische gen van de mutatie van zo'n 8000 jaar geleden ergens in de buurt van de Zwarte Zee.
    Dus geen vragen waarom er zo veel mensen geneigd zijn op het FvD te stemmen ... Barbaren gooien er meteen de beuk in:
  Ik moet nu wel bijna huilen. Huilen om Nederland, dat de belangrijkste opponent van zijn premier een puberale gemenerik is

Met die meest primitieve uitingsvorm naast de gewone geweldpleging: de projectie: de eigen barbarij wordt geprojecteerd op anderen.
    Met bijpassende illustratie:

Precies de allochtoon zoals die zich in Nederland manifesteert: van na-sissen en HOER!!-roepen, via zwembadterreur uitleg of detail , criminaliteit uitleg of detail naar moordterreur.
    Met in dit geval ook nog die allerfraaiste der retorische trucs: de praeteritio :
  Nu wil ik niet stellen dat Fortuyn, Wilders, Trump of Baudet psychopaten zijn. ...

En daar komt 'ie:
  ... Maar ik denk dat de analogie met de acteur hier wel opgaat. ...

Illustrerende dat je het terrorisme ook op het verbale vlak kan beoefenen.
  Nu wil ik niet stellen dat Simons, Aharouay, Grunberg of Nekuee ook fysieke terroristen zijn ...
   
En daarna dan zoiets neerkomende op:
  ... maar ik denk dat gegeven de geschikte impuls ze er wel toe in staat zijn.
   
Met natuurlijk ook een passend beroep op de geestelijke voorvaders:
  ... In dit verband omschrijft de in 2017 overleden Pools-Britse socioloog Zygmund Bauman onze tijden ...

Lid van de Grunbergiaanse sekte.
    Vergezeld van  hun voornaamste argument:
  ...  de Eerste Wereldoorlog, het tijdperk van politieke, culturele en economische verwarring in zijn Duitsland. Daar ging uiteindelijk een gemenerik – die het volk een heilstaat voorhield en de Ander een hel – er met het momentum vandoor. ...

"ADOLF HITLER!!!".
    Correctie: in het scannend lezen (in de hoop meteen leukere dingen te kunnen gaan doen) was er het één en ander overgeslagen. Bij direct teruglezen (altijd doen) waren er wel vragen te vinden. En argumenten. Dit was gemist, als argument (dit is na het "psychopaten"-argument):
  ... Het initiatief ligt in onze tijd duidelijk bij ... wij tegen zij politici. Die zich niet beroepen op universele broederschap, gelijkheidsprincipes en menselijke solidariteit ...

Juist ja ...
    Hier wat er niet al te lang geleden genoteerd is over deze begrippen na gebruik door andere geestelijk gestoorden zoals Asha ten Broeke uitleg of detail (Uit In het kort ):
  Vrijheid!!! Gelijkheid!!! Broederschap!!!
    Neen!!! Neen!!! Neen!!!
    Vrijheid - tot de vrijheid van de een de ander benadeelt.
    Gelijkheid - niemand heeft het recht anderen dingen te laten doen die tegen zijn belang ingaan - de rest is flagrante onzin.
    Broederschap - maar niet met degenen die jouw belangen (willen) schaden.

Geen Shervin Nekuee hier die ons voedsel nuttigt en onze producten opgebruikt en ons uitscheldt.
    Laat staan de jihadi's uitleg of detail die binnengehaald worden met een beroep op deze waarden, terwijl ze, de combine van linksfascisten, joodsisten en gekleurde immigranten, hun slachtoffers, de yezidi's, laten stikken.

Een ander kenmerk van deze stam: de hondsbrutaliteit. Er zit geen allochtone hond in de theaterzaal. Nekuee wil ze wel allemaal in het bestuur (Joop.nl, 07-07-2019, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker  uitleg of detail ):
  Mijn ongevraagde diversiteitsadvies aan wethouder Meliani

Niet een excuus-officier diversiteit maar grootschalige wisseling van de macht aan de top van culturele instellingen moet diversiteit eindelijk uit de grond stampen


De Amsterdamse Kunstraad heeft deze week bij monde van haar boegbeeld Felix Rottenberg gesproken. Om diversiteit die maar niet van de grond komt in de culturele sector ...

Klopt. Omdat de allochtone barbaartjes niet aan (onze) cultuur doen.
  .... De Amsterdamse Raad heeft een nobel streven. Men heeft goed in de spiegel gekeken en gezien dat hun stad, ondanks zijn gekoesterde kosmopolitische zelfbeeld, ruim de helft van zijn bewoners in zijn culturele paleizen stelselmatig vergeet. ...

Het is natuurlijk weer volkomen andersom: de allochtone helft van de inwoners vergeet naar de culturele paleizen te gaan.
  .... In de stad waar minderheden de meerderheid zijn is het culturele aanbod ouderwets westers georiënteerd. ...

Georiënteerd op degenen die aan cultuur doen, in plaats van neusje-drukken in de moskee, pistoolschieten en ramkraken.
  .... Maar ik ben gaandeweg in de afgelopen twee decennia sceptisch geworden over al te ingenieus en ingewikkelde formules om culturele diversiteit te bewerkstelligen. ...

Omdat men niet verder komt dan neusje-drukken in de moskee, pistoolschieten en ramkraken.
    En omdat er geen allochtonen in de zaal zitten omdat die druk bezig zijn met neusje-drukken in de moskee, pistoolschieten en ramkraken, moet er ...
  ... moet [er] een grootschalige wisseling van de macht komen aan de top van de sector. Aan de top is een nieuwe balans nodig en meer representatie van een waar kosmopolitisme. ...

En dat allemaal eindeloos herhaald en uitgespreid over een stuk zo lang als de Bijbel.

Waarvan Sherwin een Tweede Boek heeft doen verschijnen. Met nog drastischer taal (Joop.nl, 02-09-2019, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  Witte predikanten van de diversiteit, maak plaats voor de Ander

Gewoon:
  Rot op, blanke Nederlanders

En:
  Nederland is nog altijd een samenleving waarin “de gewone Nederlander” een codewoord is voor een witte kernidentiteit.

Oftewel:
  Rot op, blanke Nederlanders. Wij gekleurden nemen de hele boel over.

En dat dus weer Bijbels uitgesponnen:
  ... een ... voorval twee dagen daarvoor. Dat vond plaats bij een van de rijkste en gezaghebbendste onderzoeks- en adviesorganisaties rondom diversiteit en integratie. Het driekoppige directieteam had een bont gezelschap aan mensen bij elkaar gebracht om feedback te geven op hun toekomstplannen. Een kundig bestuur, oud en ervaren, keurig geduldig ook in het aanhoren van kritiek. Zelf mijn meest ongezouten kritiek werd met geduld aangehoord.
    Mijn stelling was dat het integratievraagstuk kapot onderzocht is in afgelopen 30 jaar, maar dat al die onderzoeken niet tot nieuwe vergezichten hebben geleid en niet tot scheppende nieuwe scenario’s ...

'Scheppende scenarios': het vervangen van blanken door gekleurden.
  ... scenario’s, omdat onze sociale wetenschappen tandeloos zijn geworden onder het regime van “meten is weten”. ...

Een misdaad, inderdaad. De gekleurde versie van wijsheid luidt: "Weten is islam of winti".
  ...  De twee dames en de heer glimlachten zacht en relativerend: “We doen niet alleen aan het meten hoor.” De dagvoorzitter ging soepel naar de volgende vraag.    ...

Tja, wat moet je met zo'n sterk generaliserende verklaring. ...
  ...     Maar dan, naast mij zat een leeuwin van een academica, met een pijnlijke vluchtelingengeschiedenis. ...

"Vluchteling, dus oneindig veel slimmer, wijzer enzovoort dan een blanke".
  ... Dat de top van een organisatie die zijn miljoenen aan subsidie en opdrachten verdient met het prediken van diversiteit en het onderzoeken van integratie, uit drie witte directeuren bestaat, vond ze ongehoord. ...

Oftewel: een racist niveau Ku Klux Klan wier enige criterium huidskleur oftewel ras is. Had meteen de zaal uitgegooid moeten worden.
  ... Ze wond er geen doekjes om. “Hoe zien jullie het zelf, een witte organisatie die vooral kleur bestudeert en diversiteit uitdraagt?” De driekoppige directie heeft er duidelijk last van, van die vraag dan. ...

Tja, ze weten wat de enig passende reactie is, maar die kunnen en mogen ze niet geven. En dan zit je met je mond vol tanden.
  “Ja natuurlijk, er wordt aan gewerkt”, “en ook elders moet het beter, op universiteiten waar allemaal witte mensen over diversiteit lesgeven”

Een gore leugen, dat laatste: het zit vol met de Nadia Bourassen uitleg of detail die allemaal racistische taal uitslaan.
   “en we moeten ook aan meer vrouwen binnen onze organisatie werken, hoor!”. Veel schijnbeweging door de twee dames van de driekoppige directie. De derde, de mijnheer, wacht geduldig af en neemt dan als laatste het woord: “En toch bestrijd ik de gedachte dat ik niet de multiculturele samenleving zou kunnen onderzoeken om mijn afkomst. Nog altijd geldt het oude motto voor mij: ‘je hoeft niet in Zuid-Afrika te leven om tegen apartheid in opstand te komen!’”
    Mijn mond valt open. De demagogie, alsof iemand heeft beweerd dat je zwart moet zijn om diversiteit te mogen onderzoeken. ...

Wat de vluchtelinge zojuist gedaan heeft.
   “Waar heb je het nu over? Zij vraagt om verantwoording af te leggen over jullie witte teamsamenstelling, ze vraagt om kritische reflectie, hoe geloofwaardig zijn jullie nu eigenlijk in de huidige samenstelling? Wat nu Zuid-Afrika en apartheid? Waarom zulk pathos om je directiebaan veilig te stellen? Welke strijd voer je in godsnaam met het schrijven van tamelijk zalvende rapporten gericht op brave topambtenaren van ministeries?” Ik slik mijn woorden in. Ik ben te boos en voel mijn keel dichtknijpen door dit schouwspel.

Brullen van de lach!!!
    Dat 'Zij vraagt om verantwoording af te leggen over jullie witte teamsamenstelling, ze vraagt om kritische reflectie, hoe geloofwaardig zijn jullie nu eigenlijk in de huidige samenstelling?' ...
    Waarom zou je verantwoording moeten afleggen over de kleur van je team? Waarom ben je ongeloofwaardig als je blank bent?
    Gevolgd door datgene dat samengevat is in de koppen.
    Gevolgd door:
   Ik kom dagelijks jonge immigranten en vluchtelingen tegen met een hoge opleiding die maar in een uitkering blijven hangen omdat onze organisaties en instituties nog zelden waarlijke diversiteit praktiseren. Of het nu de politie is, de kunst- en cultuur sector, onze media of het ministerie van Buitenlandse Zaken, ze willen Ali en Fatima er alleen maar bij als ze in het dominante keurslijf te persen zijn.

Tezamen met veel grote groep blanke Nederlanders met een hoge opleiding die maar in een uitkering blijven hangen omdat er maar een beperkt aantal plaatsen vrijkomt bij die organisaties en instituties terwijl er veel en veel te veel lieden de pretstudies volgen die uitsluitend voor dit soort plaatsen geschikt zijn
    En Ali en Fatima zijn sowieso gewenst noch tolereerbaar als ze zichtbaar hun geloof belijden. Collega's worden geconfronteerd met religieuze afkeer, en klanten kunnen niet op hun objectiviteit vertrouwen ("Mijn geloof is het liefste in mijn leven en gaat altijd voor").
   Waar ze wel redelijk zeker van kunnen zijn, is ...
   ... Een zo goed als uitsluitend witte groep gevestigde laid-back-broodschrijvers en onderzoekers met een air van Hollandse zelfgenoegzaamheid. Geen enkel gevoel van urgentie en de nodige passie om Nederland waarlijk vooruit te helpen met diversiteit. Het “we zijn al een ontzettend gaaf land” van onze premier – en de ministeries, de hofleverancier van de subsidies – is jullie ondertoon. De toppen van onze instituties zijn in hun samenstelling te wit en te weinig geëngageerd. Ze kunnen de interculturele vraagstukken net als hun jasjes en dasjes bij thuiskomen wegleggen. En jullie geachte grijsaards, de witte opperpredikers die de opdracht hebben gekregen om daar iets aan te doen, jullie beschikken niet over het vuur en verbeelding om verandering hierin te brengen. Maak plaats!”

... dat alles dat een kleurtje heeft, Nederland haat. (Bijna).
    En niet een beetje ...:
   ... Wij verkopen slootwater van Amsterdam als een topmerk (Heineken) aan de rest van de wereld

... maar tot op het bot.
    En dit voorafgegaan door weer één van die spontane terrasontmoetingen die alleen columnisten en publicisten overkomt:
   ... Bij het verlaten van het terras word ik vriendelijk aangesproken door een oud echtpaar dat twee tafels verderop aan de koude witte wijn zit. “Zouden we u een vraag mogen stellen?” ...

... en bij columnisten of publicisten met een kleurtje ...:
   ... Dan komt de vraag, die als een compliment is bedoeld maar voelt als een mokerslag ...

... altijd een geval is van Ku Klux Klan-achtige discriminatie.
    Door blanke Nederlanders.

Darius verlegt zijn aandacht even van de culturele sector naar de politie (Joop.nl, 27-10-2019, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  ... politie ...

... politie ... problemen ...


... politie ... Etnische discriminatie ... misstanden.
    ... Islamofobie... diversiteit ...
    ... misstanden ... xenofobie ... etnische discriminatie.
    ... ‘structurele misstanden’ ... racisme ... intimidatie.
    Bovenmatig geweld tegen allochtonen
    ... diversiteit ... politie ...
    ... politie ... vooroordelen ... racisme ... superdiverse stad ...
    ... politie ... discriminatie ... bovenmatig geweld tegen allochtonen ... intimidatie ... racisme ...
    ... politie ... superdiverse steden ...
    ... interculturele en interetnische conflicten ...
    ... eisen ... erkenning ... respect ... culturele identiteit ...
    Ware inclusiviteit
    ... Migrantenkinderen ...
    ... mono-culturele stilstand ... ware inclusiviteit. ...
    ... een culturele veranderingsroute ...

Samengevat: "Jullie zijn racisten en wij willen de macht overnemen".

Moeten we het nog uitleggen want het begint het cause célèbre van "de moslimszaak" te worden: in samenspraak met een behoorlijk aantal anderen heeft er eentje met een groot mes de Franse maatschappijlerar Samuel Paty onthoofd, omdat deze in het kader van een les over de vrijheid van meningsuiting de Mohammed-cartoons van Charlie Hebdo liet zien, daarbij de moslims onder zijn leerlingen de gelegenheid gevend om eerst het klaslokaal te verlaten - waaronder dus de actieve vijfde colonnisten zaten.
    De Franse regring nam eindelijk een paar concrete matregelen, er volgde nog een terreuraanslag, en de moslims kozen natuurlijk want zoals voorheen massaal ervoor om de schuld bij de leraar en de westerse cultuur te leggen omdat die cartoons te beledigend zijn, en de rest van de westerse cultuur eigenlijk net zo.
    Het nieuwe was dat het nu in Nederland gepaard ging met concrete oproepen tot het verbieden van islam-beledigende cartoons, oftewel beperking van de vrijheid van meningsuiting. Eerst door een paar enkelingen maar iemand maakte er een petitie van en die werd in twee dagen door ruim honderdduizend man ondertekend uitleg of detail .
    En op minstens twee scholen werden leraren direct bedreigd vanwege soortgelijke dingen als Paty.
    Wat zelfs bij de Volkskrant alarmbellen heeft doen afgaan.
    En tot nu toe is er geen enkele moslims gesignaleerd die de kant koos van de westerse cultuur.
    En hier gaat het natuurlijk over Shervin, waarvan de keuze natuurlijk ook allang bekend is - de enige vraag was: "Hoe gaat hij het inkleden?" Het verhaal is, zoals gebruikelijk in die kringen, weer ellenlang dus het volgende zijn slechts de krenten (Joop.nl, 07-11-2020, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  Europa, haar moslims ...

Ik word rood, ik kook van binnen. Het is zo’n moment van een dilemma, laat je het aan je voorbijgaan of zeg je er iets van?


Eerst twee scénes van ongemak:

En drie keer raden wiens ongemak dat is ... :
  1
Parijs 2010. Ik zit met mijn geliefde op het terras van een hotel tegenover het Gare du Nord. Ik ben dan hoofdredacteur van Tehranreview ...
    We worden bediend door een goedlachse ober met een galante, bijna dansende, motoriek. We worden blij van hem en maken een praatje. Ik vraag naar zijn naam. Mustafa heet hij, een echte Parijzenaar met opa en oma’s uit Tunesië. ... “Ahmadinejad is mijn held!”. Onze geplooide gezichten bij het horen van deze zin spreken boekdelen. Mustafa voelt de behoefte om toe te lichten: “Je ziet toch wat voor ellende het westen in het Irak van nu verricht? Ze zetten hun koloniale misdaden voort. Ahmadinejad is de enige leider in het Midden-Oosten die niet bang is voor Amerikanen. Een goede moslim!”    ...
    Het gesprek op het terrasje tegenover Gare du Nord valt mij extra pijnlijk omdat ik net terug ben van een bezoek aan het armoedige kamertje waar een dierbare vriend Javad, een van de gevluchte Iraanse journalisten, woont. Ooit een gevierd journalist in eigen land moet Javad een leven in armoede en anonimiteit in dorre buitenwijken van Parijs leiden. Het is een leven tussen voornamelijk tweede en derde generatie moslimmigranten die naar mijn vermoeden, net als Mustafa en om dezelfde redenen, Ahmadinejad een held zouden vinden. Javad zelf is een van meest vrome moslims die ik ken. Het ritme van de islam schenkt hem vrede, concentratie en onbevreesdheid, zoals hij het zelf zo mooi zegt. Javad is ook een hartstochtelijk democraat en voorstander van rechten van alle soorten en maten van minderheden.    ...

2
Den Haag 2015. Ik sta te wachten op een goede vriendin. Ik beschouw haar als mijn jonge zusje, ze is mij erg genegen. Ik heb haar jaren geleden leren kennen toen ze een erg jonge en briljante studente sociale wetenschappen was.  ...
    Naast haar studie begon zij met mij aan een ambitieus plan om in Amsterdam een kunst- en cultureel centrum over islamitische culturen op te zetten. ...
    Als telg van een Marokkaans gastarbeidersgezin was het briljante studentje van toen een welsprekend sociologe geworden, acht jaar later, in 2015, ...

Zo ... Dat is de ene kant: moslims zijn allemaal prachtige mensen die weliswaar wat misleid kunnen zijn maar dat is allemaal vanuit een goede inborst.
    Daartegenover staan:
  ...    Wij stappen een hip café in niet ver van een tamelijk witte wijk waar wij beiden wonen. Den Haag is helaas een behoorlijk gesegregeerde stad. En in zulke wijken en dergelijke cafés is men het niet gewend dat een bebaarde man met een Midden-Oosters uiterlijk en een gesluierde vrouw binnenstappen. Des te meer een reden om dat te doen, is stilzwijgend het gedeelde devies van mijn zusje en mij.
    Er zit een groot gezelschap aan een lange tafel. Bij onze binnenkomst kijkt een aantal op. Een hoogblonde vrouw uit deze groep zegt niet al te zacht: “Kijk, dit bedoel ik nu, de islamisering van mijn publieke domein.” ...

Hé, kennen we dat verhaal niet ergens van ... (Joop.nl, 02-09-2019, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail )
  Witte ...

... ik ben net klaar met een lang en gepassioneerd gesprek met Serpil Ateş, gemeenteraadslid voor GroenLinks. ...
    Het gesprek vindt plaats in hartje stad, in café Pavlov. ... Bij het verlaten van het terras word ik vriendelijk aangesproken door een oud echtpaar dat twee tafels verderop aan de koude witte wijn zit. “Zouden we u een vraag mogen stellen?” Het is een keurig duo in mooie gestreken kleding, mevrouw met een parelketting, mijnheer in een zomers, kakikleurig linnen pak gestoken. Ze kijken mij met een zachte glimlach aan. “Ja natuurlijk, gaat u gang”, zeg ik terug.
    Dan komt de vraag, die als een compliment is bedoeld maar voelt als een mokerslag: “U spreekt zo goed Nederlands, eloquent bijna. Maar u bent toch niet hiervandaan? Waar komt u nu vandaan, waar heeft u onze taal geleerd? We dachten eerst Saudi-Arabië misschien. [Ze hadden waarschijnlijk iets van mijn gesprek opgevangen over de culturele bloeitijd in de wereld van de Islam] Maar we weten het niet zeker.” ...

Goh, wat gebeurt Shervin toch veel, hè ... En wat lijken al die verhalen toch veel op elkaar ...
    En hij wordt er ook zo verdrietig van ... Uit het laatstgenoemde sprookje:
   ... Ik slik mijn woorden in. Ik ben te boos en voel mijn keel dichtknijpen door dit schouwspel.
    En precies die boosheid jegens de predikanten van diversiteit was de reden waarom ik mij niet toestond om verontwaardigd te zijn jegens het liefelijke Haagse echtpaar op dat lommerrijke terras van café Pavlov, dat mij voor een Saudi-Arabiër aanzag.    ...

En na het recente:
  ...    Ik word rood, ik kook van binnen. Het is zo’n moment van een dilemma, laat je het aan je voorbijgaan of zeg je er iets van? De zichtbare moslim van ons twee is mijn Marokkaans-Nederlandse zusje met haar sluier, niet ik, de man met lange haren en hipsterbaard. ...

Maar ondanks zijn verdriet is hij natuurlijk toch heel begripvol jegens de mensen die de islamitische vrijheidsstrijders zo onheus bejegenen:
  ... wellicht denkt ze: “Ik laat me niet wegjagen, ik hoor hier, ik blijf hier, maar ik verlaag mij niet tot mij verantwoorden tegenover elke willekeurig lomperik.”    ...

Ja ja, dat is toch een heel contrast: al die prachtige en hoogontwikkelde moslims, en die lomperikken uit het westen ...
     En in omdat het westen vol zit met lomperikken, gebeuren daar dus de meest griezelige dingen:
  ... Dat Europa voor een lange periode een slagveld zou kunnen worden ... hangt af van of de giftige biotoop van islamofobie in Europa gaat groeien of niet. ...

En dat gaat de goede kant op als:
  ... Het ultieme uitschakelen van ... het islamitisch utopisme ... vraagt om een moedig democratisch publiek domein dat Europese moslims voluit verwelkomt en ruimte biedt.    ...

Door Europa te kalifatiseren.
    Met deze concrete voorbeelden:
  ... Door democratische ruimte te maken voor kritiek vanuit de moslimgemeenschap op het buitenlandbeleid van Europa. ...

Door moslims het buitenlandbeleid te laten bepalen.
  ... Door de eeuwenoude koloniale vooroordelen in Europa over moslims aan de kaak te durven stellen. ...

Door de geschiedenis in islamitische zin te herschrijven.
  ... door ruimte te bieden aan een debat over waar de democratisch begrenzingen van het vrije woord van de ene burger eindigt en het verdedigen van de integriteit van de andere burger begint. ...

Door de vrijheid van meningsuiting af te schaffen.
    En nog eens samengevat:
  ... Kortom, we kunnen uit de huidige impasse tussen Europa en haar moslims komen als Europa zodanig haar moslims en hun meerstemmigheid vertrouwen schenkt, dat zij in openheid deel kunnen gaan uitmaken van agendabepaling van nodige debatten binnen de Europese politieke gemeenschap. En als niet alleen aan de braver-dan-brave representanten van hen een blijvende ruimte in het debat wordt gegund. ...

Door te kalifatiseren (ze mogen en kunnen al deze zaken al en dus is dit natuurlijk doodgewoon de eis naar onderwerping - weet u wel, datgene wat het woord "islam" betekent: "onderwerping").
    En onder dit revolutionaire stuk staat dan dit:
  Shervin Nekuee is socioloog en senior-adviseur diversiteit en inclusie aan het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid. Dit stuk is op persoonlijke titel geschreven.

Waarme je dus onmiddellijk je antwoord hebt op de vraag hoe het ooit zo ver heeft kunnen komen.
    Als je die nog had.
    Zelfs bij Joop.nl keerde men zich bijna universeel tegen dit moslimbaarden-verhaal:
  Hakkepuf 7 november 2020 at 11:26
De enige conclusie die ik kan trekken is dat hij Vrijheid in ruil voor Vrede predikt. Als we ons maar genoeg aan de Islam aanpassen komen er geen aanslagen.

Begrijpt zo’n iemand dan niet dat het overgrote deel van Nederland niet geconfronteerd wenst te worden met wat voor religie dan ook? Vrijheid van Godsdienst is ook het recht om niet met godsdienst te worden geconfronteerd.

Waarom wordt Artikel 1 van de grondwet niet in de artikelen 6 en 23 van de grondwet geïntegreerd? Vrijheid van godsdienst houdt op zodra Artikel 1 van de Grondwet overtreden wordt.Wanneer dat keihard gehandhaafd wordt alsmede goede continue mediacampagnes over vrouwenrechten dan krijgen religekkies geen kans.

Thuru 7 november 2020 at 11:59
Lang stuk.

Betreft islam haat mag je de extremistische tak van het islam en zijn mede terroristjes bedanken. Die zorgen ervoor dat steeds meer mensen minder islam willen en meer moslim haat. Als die extremistjes het aan allah zouden overlaten qua straffen en zelf niets zouden doen was er ook minder haat. Dat allah niets doet is een totaal onbelangrijk detail.

Oorzaak en gevolg.

Het is uiterst vervelend voor de moslims die wel willen intergreren en wel met de maatschappij mee willen en kunnen draaien. Moslims die vredelievend zijn.

Zoals eerder gezegd en ik doe het nogmaals, moslim extremisten horen niet in Europa. Die kunnen beter optieven naar een islamistisch land naar keuze. Aan die extremisten heb je zowiezo al niets aan.

tinekea 7 november 2020 at 12:23
En altijd weer hetzelfde. Zelfkritiek bestaat niet. Het is weer de ander, Europa, die het moet doen.

Wat nu als de moslims gewoon eens massaal in Europa de straat opgaan om te laten zien dat ze het niet eens zijn met de extremistische islam? Gewoon om te laten zien dat zij samen met Europa zij aan zij staan. Als signaal. Moet je eens kijken hoe snel je omarmd wordt door Europa….

Pater 7 november 2020 at 12:32
Prachtig stuk. Ik word plaatsvervangend ook rood, en woedend.
Een vraag: valt die handtekeningenactie tegen spotten met Allah onder dat democratische debat over de begrenzingen van het vrije woord? Natuurlijk is dat een keurige democratische actie, maar met het doel ben ik toch niet gelukkig. We hebben ons ontworsteld aan het verbod om met god te spotten, staat en godsdienst zijn nu goed gescheiden. Ik wil niet graag de weg terug inslaan.

Mokker 7 november 2020 at 12:45
Een met mooie woorden geschreven betoog, maar met een eenzijdig beschuldigende ondertoon. De schrijver suggereert dat ‘ het Westen’ zelf schuld draagt aan het bestaan van moslim-extremisme, en blijkbaar zijn ook spotprenten voor hem ook een probleem veroorzaakt door het systeem van Europese democratie. Het gebrek aan introspectie in dit stuk vind ik opmerkelijk voor iemand die zich senior-adviseur diversiteit en inclusie noemt.

De ‘oplossing’ waar de schrijver mee komt is dat moslims maar hun rechten moeten ‘opeisen’ , oftwel dat Europa zich maar moet aanpassen/onderwerpen aan de regels van de religie?
Wil de schrijver meer islamitische privileges in de Europese samenleving, begrijpt hij niet dat dit door een vrije Europeaan gezien wordt als een stap richting het soort islamitische dictatuur waar de schrijver zelf nota bene voor gevlucht is?

De schrijver gaat er aan voorbij dat er inderdaad een fundamenteel probleem is tussen islam en de Europese democratie. Democratie stelt de mening van mensen immers boven de regels opgelegd door het geloof dat slechts door een deel van de bevolking wordt gevolgd.

Ayaan Hirsi Ali heeft er een aardig boek over geschreven: Heretic: Why Islam Needs a Reformation Now
De conservatieve krachten binnen de islam zijn helaas sterk, en de weerstand tegen modernisering van het geloof gaat met grof geweld gepaard.

Nou ja, kijk... 7 november 2020 at 13:08
Lezenswaardige beschouwing. Echter één opmerking, het horror-jihadisme is géén reactie op islamofobie. Het doet de zaak natuurlijk geen goed, maar de motivatie komt toch echt primair voort uit rigide interpretaties van de “heilige geschriften”. Overigens neemt het jihadisme mondiaal een grote vlucht, ook op plekken waar islamofobie geen enkele rol speelt.

In de jaren 90 voorspelde deskundigen de ontwikkeling van een meer gematigde verlichte Europese islam. Dit zou “bottom up” proces zijn, niet een of andere vorm van een staats-islam zoals de auteur beschrijft. Helaas heeft zich juist het tegenovergestelde ontvouwd, de orthodoxe geloofsbeleving onder Europese moslims neemt gestaag toe.

Fidelio Ekiz 7 november 2020 at 13:15
“Hoe moeilijk het ook is om de verleiding te weerstaan, Europa moet niet aan het ontwikkelen van een brave uniforme “staats-islam” doen. Dat druist in tegen het liberaal-democratische DNA”

Behalve dat “Europa”, wat in haar intrinsiek liberale gedaante(s) helemaal niet bestaat, en er dus ook helemaal geen centrale verleiding bestaat, laat staan om te weerstaan, is er ook bij geen enkel uit vele liberale richtingen (in verschillende mate links, rechts, religieus vrijzinnig, etc.) bestaande amalgaam wat een uniforme Europese islam zou nastreven laat staan zou eisen.

Dat is een leugenachtige veronderstelling die geen recht doet aan Europa en haar zo diverse liberale samenstelling.

Het enige is dat, net als dat dat geldt voor iedere andere identiteit van verschillende Europese bevolkingsdelen, deze binnen de zeer ruime normen van universele kaders zich aan een aantal zaken dienen te houden. Dat is bijvoorbeeld scheiding van kerk in staat, die ook voor de islam in Europa opgaat, en zich zeker ook op het gebied van het recht uitstrekt, vrijheid van meningsuiting waar ook de heilige huisjes e.d. van de islam zich geen uitzonderingspositie voor mogen opeisen, en zo nog wat meer.

Zoals gezegd geldt dat voor iedere zich in het liberale Europa bevindende bevolkingsgroep die zich kenmerkt met een of andere identiteit zoals politieke, levensbeschouwelijke, zeker ook religieuze.

Binnen die zeer ruime kaders hebben ook Europese moslims hun gelijke vrijheid maar een aantal beperkingen.

MaxMax 7 november 2020 at 13:26
‘Door democratische ruimte te maken voor kritiek vanuit de moslimgemeenschap op het buitenlandbeleid van Europa. Door de eeuwenoude koloniale vooroordelen in Europa over moslims aan de kaak te durven stellen. ‘

Oostenrijk heeft geen koloniaal verleden en heeft ook niet deelgenomen aan de oorlogen in het Midden-Oosten.

Als ik zie dat er zomaar 100k handtekeningen worden opgehaald met de boodschap: wij zijn tegen vrijheid van meningsuiting.

Is dat een bevestiging van wat ik al lang vermoedde, dat een groot deel van de islamitische gemeenschap in Nederland *niets* heeft met Nederland. Wel de lusten (sociale voorzieningen) maar niet de ””’lasten””’ zoals vrijheid van meningsuiting.

JoepJos 7 november 2020 at 13:59
Hier in Nederland hebben we jaren geknokt om de invloed van religie in te dammen. Religie mag, maar, zo was de gedachte, werd meer en meer iets voor achter de voordeur. Zaken zoals anticonceptie, abortus, euthanasie, homohuwelijk, godslastering, die de kerk afwees, zijn niet meer verboden. Ik voel er heel weinig voor dat de invloed van religie, deze keer vanuit de islam, weer voor de voordeur terecht komt.

Rutger Groot 7 november 2020 at 14:41
” mijn zusje en haar levensloop is wat mij betreft een lichtend voorbeeld van hoe emancipatorische Europese kernwaarden ook voor moslims als zij in werking zijn. ”

En hier gaat het dus mis, want uw zusje loopt er gesluierd bij, juist niet een teken van emancipatie.

voorburg 7 november 2020 at 15:11
Ik geloof dat schrijfster niet bevat dat een islamitisch uiterlijk de angst voor islamisme oproept. Een bomberjack of kaalgeschoren hoofd de angst voor extreem rechts. Een Arafat-sjaaltje de angst voor extreem-links.

De angst voor de islam is eenvoudig. Er zijn eigenlijk geen islamitische landen met de vrijheid van expressie, vrijheid van godsdienst danwel vrijheid van vervolging. Die vredelievende islam is vergelijkbaar met de Spaanse inquisitie van de 1600. Daar zijn we bang voor.

Vrijheid: dat vinden we uitsluitend in landen met een oorspronkelijk christelijke achtergrond. En die vrijheid, Shervin, staat op het spel als we de islam omarmen. Kijk maar naar de 100k handtekeningen om de vrijheid van meningsuiting aan banden te leggen.

BerendW 7 november 2020 at 15:53
Het is toch bijzonder dat je als gelovige en dito gekleed niet snapt dat je opvalt en dan aan de bemerking aanstoot neemt. Het zelfde met de gay pride, als je je uitdost, en een reguliere kroeg in loopt, dan val je op. Wees blij dat ik dit allemaal kan in Europa en ga niet meteen rechten opeisen. Dit roept zo’n weerstand op.

Cave Canem 7 november 2020 at 15:59
Verwarrend relaas van een kennelijk geisoleerde geloofsbelijder. Opvallend dat ik de meeste van zijn opvattingen over democratische vrijheden bij de meeste moslims niet herken in – bijvoorbeeld – massale en zichtbare omarming van ons democratisch bestel.
Juist dat onbreken daarvan zou hem te denken moeten geven en veeleer inspiratie moeten zijn voor een betoog met nogal wat andere accenten in plaats van het hoofdzakelijk redeneren vanuit de slachtofferrol.

Nogmaals:
  Shervin Nekuee is socioloog en senior-adviseur diversiteit en inclusie aan het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid. Dit stuk is op persoonlijke titel geschreven.

Je.Gelooft.Het.Niet.
    De meneer doet precies het tegenovergestelde van wat op zijn functieomschrijving staat.

Brullen van de lach!!! Shervin heeft een satire geschreven (Joop.nl, 09-08-2021, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker uitleg of detail ):
  Nederlandse politicus, ga voor de waarheid

Gun ons en jezelf een beter verhaal voor Nederland. Voorbij 33 jaar goedkope retoriek voor vluchtelingen en immigranten.


Als ze voor geld Peter R. de Vries omleggen ...

Nogmaals brullen van de lach!!!
    Natuurlijk is dit een spiegeling van wat Shervin schreef, maar evengoed blijft het dan een satire ... :
  Nederlandse politicus, ga voor goud

Gun ons en jezelf een beter verhaal voor Nederland. Voorbij 33 jaar goedkope retoriek tegen vluchtelingen en immigranten.


Als ik voor jou goud win ...

..., met als middelpunt Sifan Hassan.
    Die door media en elite door media en elite zijn geparadeerd omdat ze een paar medailles heeft gewonnen.
    Al Shervin's wonden van miskenning openrijtend, want hij is nooit door de media en elite geparadeerd.
    Nou heeft 'ie ook niks gepresteerd, behalve zwarte vlekjes of puntjes op witte achtergronden plempen, maar dat geldt inderdaad ook voor heel veel blanke mensen ook.
    Vooral van media en elite.
    Dus dat het hem al nobele Persiër niet is overkomen, kan niet anders dan miskenning, dsicriminatie en racisme zijn.
    En het gevoel van miskenning, discriminatie en racisme is dusdadig ernstig dat het geheel in dichtvorm is gegoten:
  Als ik voor jou goud win
noem je me niet meer “gelukszoeker” ...

Brullen van de lach!!!
    Want ze is het natuurlijk wel, met haar niet-bestaande ("Moeilijk over praten") vluchtverhaal.
    Maar wat hier staat is:
  Als ik voor jullie Nederlanders goud win
noem jullie Nederlanders me niet meer “gelukszoeker”.

Ten eerste: ze wint voor zichzelf, en de Nederlandse media en elite.
    En ten tweede: Nederlandse media en elite noemt Sifa Hassan noch enig andere immigrant "gelukszoeker".
    Onder gewone Nederlanders gebeurt dat wel, maar dat zijn dan ook de mensen op wie media, elite, en Sifan Hassan leven.
    Parasiteren, dus.
  Heel even ben jij ons verbond trouw
Dan laat jouw ‘tam-tam’ minister van VWS
Pijlsnel
Een clip maken met mij in de hoofdrol
Dan spreekt de burgemeester van mijn stad met pathos over mij

Wat we schreven: media en elite.
  Maar bij eerste de beste volgende verkiezingen
ben ik vooral hét thema
Op jouw scorebord
de beste bron
voor jouw politieke winstbejag

Nee hoor.
    Althans niet bovenstaanden.
    Maar hele andere mensen.
    En dat zijn er maar twee.
    Dus dat 'Maar' als allereerste woord van dit citaat is weer eens een gore leugen.
    Kijk maar:
  Ik ben de “dreiging van de islam”
Ik ben de ongewenst immigratie
Ik maak het land te dichtbevolkt

Dat geldt maar voor twee politici te midden van die hele media en elite.
    Overigens: als Sifan Hassan model mag staan voor het GOED!!! van de immigrant dus de immigratie, zijn daar tegenover dus eindeloos veel voorbeelden voor de realiteit van “dreiging van de islam”, ongewenst immigratie en overbevolking.
    Maar het is natuurlijk allemaal doodgewoon de eigen zielepijn:
  Mij kleineren doet het goed
bij alle peilingen

Brullen van de lach!!!
    "MOEDER, ZE HOUDEN NIET VAN ME!!!"
    "MOEDER, ZE PESTEN ME!!!"
    En hoe diep zit dat?
    Nou, lees de rest zelf maar:
  En als campagnedebatten pittiger moeten,
van jouw spindokter
Steek je het mes nog dieper in mijn rug,

Jij, Nederlandse politicus
Met jouw valse ‘profetische’ waarschuwing
voor “het multiculturele drama”
Met jouw onbelezen, onhandig
en historisch oppervlakkig gegoochel met
“de Joods-Christelijke traditie”
versus de islam

Met het uit jouw hoed getoverde
middeleeuwse kruisvaardersbeeld
over het Midden-Oosten
Met door jouw uit de donkerste kelder
van het verleden van dit land
tevoorschijn gehaalde
neerbuigende koloniale taal
over de Ander

Dan ben ik voor jou niets meer dan de dartbord
En jouw lelijke retoriek richt zich tot mijn hart
Al 33 jaar een Nederlander in mijn hart en nieren
Al 33 jaar hoor ik jou stilzwijgend aan
Jou, Nederlandse politicus,
bij iedere volgende verkiezing

Al 33 jaar hield ik mij stil
Maar na al dat Olympische tam-tam van jou
over onze verdiensten
wil ik jou zeggen:

Bij volgende verkiezingen wil ik niet
dat mijn kinderen opnieuw jou horen zeggen
Dat we er niet echt erbij horen
Dat je niets kunt doen tegen de discriminatie
Dat ze maar zich moeten invechten
Of “oprotten” als het hen hier niet bevalt

Ik wil dat je je gaat alvast trainen
Progressie boekt door pijn te lijden

Ik en mijn lotgenoten zouden jouw beste coaches kunnen zijn
Om je te begeleiden door onze grote steden
Vele verborgene verhalen
aan jou te laten zien
Laten aanhoren
Het verhaal van NL anno nu
Dat voorgoed ook van ons is
Niet meer alleen van jou

Wij willen wel
Als jij het met ons aan durft
Wij willen je leren om af te komen
van jouw goedkope clichés
Dat je echt een staatsman,
een staatsvrouw wordt van ons allen
Van dit superdiverse land

Dekoloniseer jouw mind
Nederland is een immigratieland
Vluchtelingen en immigranten
ze zijn gebleven
Koesteren het leven in dit lage land
en gunnen het land van aankomst het goud
Gun ons en jezelf een beter verhaal voor Nederland

Wij
De immigranten
De vluchtelingen
En onze kinderen
Wij weten het
Veranderen
Je aanpassen aan het nieuwe,
het doet pijn
Laat het jouw groeipijn zijn,
Net als hoe wij onze pijn
al die jaren
als de pijn
naar de overwinning hebben beschouwd

En daar staat het op einde doodgewoon, hè ... :
  Veranderen
Je aanpassen aan het nieuwe,
het doet pijn
Laat het jouw groeipijn zijn,

Oftewel: "Jullie moeten je aanpassen aan ons".
    "Vuilnisman, kan deze zak ook mee?".
    Wat nogmaals een bevestigng is van een trend die deze redactie lijkt te signaleren: onder Perzen is het verschijnsel nog erger.
    Of beter: bij de Perzen is er een overduidelijke tweedeling; de kleine (en stille) groep die uitermate blij is aan de terreur van het Midden-Oosten ontsnapt te zijn, en een grote rumoerige groep die nog eloquenter haat dan de standaardmoslim of anderzinse immigrant. Het vorige hoogtepunt was ook een Persiër: het Varken uitleg of detail .

Het is ontzettend rustig wat betreft het haatzaaien door moslim-woordvoerders, de laatste tijd. Alle aandacht gaat uit naar de zwartjes, met nog steeds het Zwarte Piet-gebeuren en het steeds frequentere "slavernij-herdenken".
Shervin kon het niet langer aanzien, haalde zijn vorige stukken tevoorschijn, en met wat verschuivingen hier en daar, en hop, daar was zijn volgende (Joop.nl, 11-01-2023, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker, uitleg of detail ):
  De Rijksoverheid ...

De meest biddertjes- en zwartjes-lievende organisatie die er is.
  ... heeft dringend wijs leiderschap nodig om racisme en uitsluiting te bestrijden

Oftewel:
  ... moet biddertjes en zwartjes nog meer vertroetelen en bevoordelen

Tekst:
  Ik worstel al weken met het vinden van de juiste toon om iets te schrijven over het steeds meer aan het licht komen van institutioneel racisme, uitsluitingsmechanismen en hardnekkige etnische vooroordelen binnen onze Rijksoverheid. ...

Oftewel:
  Ik worstel al weken met het vinden van de juiste toon om iets te schrijven over het steeds meer aan het licht komen van institutionele fraude, corruptie, uitsluitingsmechanismen en hardnekkige etnische achterstanden binnen onze allochtone gemeenschap.

En:
  ... Onlangs kwam de Rijksoverheid met een postercampagne met de goede bedoeling om discriminatie op de woningmarkt aan de kaak te stellen: “Erik en Annemarie krijgen morgen de sleutel (Omar en Samira niet)”.

Een voorbeeld van zo'n overheidsleugen ten gunste van de barbaarse instroom. De werkelijkheid:
  Onlangs kwam de Rijksoverheid met een postercampagne die de bevoordeling van de immigranten op de woningmarkt aan het dgalicht blootstelt te stelt: “Omar en Samira krijgen morgen de sleutel wänt hebben als statushouders voorrang (Erik en Annemarie niet)”.

Waarna de rest met afkorting wordt afgedaan want is allemaal nog veel meer van hetzelfde.
    En echt veel meer want het stuk is weer ellenlang:
  ... discriminatie op de woningmarkt ...
    ... Belastingdienst ... “Toeslagenschandaal” ...
    ... bi-culturele Nederlanders ... etnische profilering... ...
    ... racisme ... uitsluitingspraktijken ...
    ... racisme ... discriminatie ... superdiverse samenleving ...
    ... racisme ... discriminatie ... witte elitaire zevenvinkers ... discriminatie-tendensen ... politie ... witte arbeiders- of plattelandskringen ... etnische/racistische aspect ... Toeslagenschandaal ...
    ... diversiteit ... inclusie... etnische ... culturele ... racistische ... uitsluitingsmechanismen ...
    ... racisme ... discriminatie ... etnische ... uitsluiting...
    ... racisme ... discriminatie ...:
    ... racisme ... discriminatie... koloniale verleden ... slavenhandel ... de Ander ...
    ... etnisch monotone ... etnisch diverse... Diversiteit ... inclusievere ... racisme ... cultureel-etnische ... uitsluiting ... diversiteit ... diversiteit... uitsluiting ...
    ... etnische minderheden ... integratie ... etnische minderheden ... bi-culturele minderheid ... superdiverse samenlevin... bi-culturele minderheid ...
    ... mono-etnisch ... multi-etnische ... witte electoraat ... racistische ...
    ... racisme ... discriminatie ... inclusiviteit ...
    ... Diversiteit ... racisme ... discriminatie ...discriminerende ...
    ... bi-culturele gemeenschappen ... bi-culturele achtergrond...
    ... diversiteit ... inclusief ... bi-culturele ... de Ander ...

Pffff ... Zelfs in de afkorting is het ellenlang.
    Met als onderweg als eerste verzuchting langskomende natuurlijk die van: "Waarom is deze kerel nog hier?", en "Wie verlost hem en trapt hem er uit".
    En een wat lichtere versie: "Waar is Anton Geesink gebleven?" uitleg of detail en "Oh ja, die is al dood".
    Helaas pindakaas: dat is doorgehaald, want de "Statuten en reglementen"-sketch over Anton Geesink is het zoveelste slachtoffer van de censuur bij YouTube.
    En deze "Racisme en discriminatie"-variant is nog niet ingesproken, maar vermoedelijk heeft die nog veel minder kans ...
    Maar kennelijk hebben ze er zelfs bij Joop.nl wel genoeg van (net als van collega-schelder K. Bettache uitleg of detail ) want er kwamen niet meer dan circa tien reacties.

Het geconstateerde in de inleiding van "met horten en stoten" is nog steeds waar, want tussen de voorgaande en deze zit weer meer dan een jaar. En wat ook waar is, is dat het extremisme niet vermindert, maar alweer is toegenomen.
    Kan dat nog wel?
    Oordeelt u zelf (Joop.nl, 29-06-2024, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker, uitleg of detail ):
  Welke retorische trucs de heer Wilders ook uithaalde in de afgelopen jaren, ...

De aftrap.
    Met een hoogst gore leugen, want alle klachten over Wilders gaan over zijn directheid.
    "Directheid" is het omgekeerde van "retorische trucs".
    Dit is dus een retorische truc.
    De retorische truc van de keiharde, hondsbrutale leugen .
    Zo hondsbrutaal, dat 'ie het zelf uitlegt:
  ...    In zijn boek ‘Marked for Death. Islam’s War Against the West and Me’ (2012), schrijft Wilders nog: "De islam is beslist geen religie… maar vooral een politieke ideologie, in de naam van een religie." Kennelijk werkt die “geen religie maar een ideologie” truc  ...

Wat daar staat als Wilders' woorden is het tegenovergestelde van een retorische truc. Het is een zonder enige vorm van omhaal of verdunning verkondigen van een standpunt.
    Een standpunt dat bovendien niets anders is dan de zuiverre waarheid, want iedere religie is een ideologie , want ideologie is het meer algemene begrip van die zaken waar ook religie onder valt: het geloven in absoluutheden.
    Of in wat andere formuleringen: het geloven dat ideeën werkelijker zijn dan de werkelijkheid. Of korter: Platonisme.
    Het doet er niet dat je "Jahweh/Allah/God" noch "zijn" invloed niet kan waarnemen, "hij" bestaat omdat je weet dat "hij" bestaat.
    Enzovoort.
    En dat 'politieke' ervoor bij Wilders klopt ook voor de volle 100 procent, want de islam uitleg of detail formuleert wereldoverheersing als doel.
    Het tweede punt van de Perziër is de oneindigste herhaling van het "De individuele moslim"-argument - dat is een contradictie .
    "De hoogst individuele moslims die de aanslag pleegden op theater Bataclan waren heel andere hoogst individuele moslims dan de hoogst individuele moslims die de moord pleegden op leraar Samuel Paty".
    Of in een afgeleide vorm: "Er zijn ook gematigde moslims".
    De herhalingen hiervan vullen een hele alinea waarvan de eerste zin ...
  ...    Het maakt de heer Wilders geen moer uit over welke islam of moslim het gaat. ...

... afdoende is.
    Voor de volledigheid toch ook maar weer de weerlegging erbij: "Voor de moslims maakt het geen moer uit welke moslim en niet-moslim voor hem staat: al is de moslim een moordenaar en de niet-moslim een heilige, dan kiest hij toch altijd en overal voor de moslim, want de islam is de zin van zijn leven".
    Overal en over de hele wereld en over alle tijden bewezen.
    Het geldt in diverse mate ook voor alle andere ideologieën, maar dat is hier even niet ter zake.
    Goed, denkt u nu misschien, maar dat hebben we allemaal al eerder gezien. Waar is dat erge?
    Maar hier is het slot:
  ...    Dit type denkpatroon is in de geschiedenis van Europa vooral herkenbaar in de pijnlijke episode van het Europees antisemitisme. In dit licht moet ik denken aan de wijze waarneming van de wereldberoemde intellectueel Ian Buruma, telg van een Nederlandse vader en Joods-Engelse moeder, over de huidige populistische politici in Europa met islamofobie als hun belangrijkste handelswaar:

Mensen die betogen dat de islam de grootste bedreiging voor de Westerse beschaving is, verkondigen dikwijls de mening dat islam helemaal geen religie is, maar een cultuur die onverenigbaar zou zijn met ‘Westerse waarden’. Precies hetzelfde werd ooit alom over de ‘Joodse cultuur’ beweerd. Hoewel moslims, net als Joden, uit vele landen komen en diverse ethnische achtergronden hebben, kan islamofobie net als antisemitisme ook een vorm van racisme zijn. Mensen die met de islam worden geassocieerd, hetzij door hun familie-achtergrond, hetzij door actieve belijdenis, worden dan gezien als vreemdelingen die uit de gemeenschap moeten worden geweerd.

NRC 14 september 2018

Tjonge ...
    Martin Bormann roept Adolf Hitler op als bewijs voor de Goedheid van zijn Ideeën ...
    Wat dan ook de kop werd:
  Wilders' islamofobie is het nieuwe antisemitisme

Een nieuwe versie van "De moslims van nu zijn als de Joden van toen".
    Bekend vanuit Joodse mond uitleg of detail , en hier aangehaald vanuit Joodse mond.
    Wat zijn deze tijden met de verkiezingszege van Wilders en de vorming van een kabinet met de PVV toch verhelderend ...
    Een les: "Een beschaving vereist de (maatschappelijke) afwezigheid van zowel Joden als moslims".
    Grappig dan weer dat deze zoveelste litanie begint met de retorische truc van de keiharde, hondsbrutale leugen. De retorische truc die hoort bij Stenen Tafelen, Brandende Bosjes, Zoutpilaren, en Kindoffers.
    In wat poëtischer termen: "De leugen is het begin van alle Kwaad, en de Joden hebben hem als eerste Op Schrift Gesteld als Levenswijze".
    En voor de moslims geldt een bij dit soort gevallen gebezigde zegswijze in het ouderlijk huis: "Goed voorbeeld doet goed volgen".

Wat is het verschil tussen Shervin Nekuee en Hassan Bahara (columnist bij de Volkskrant)?
    Antwoord: de ene heeft een lange baard, en de andere een korte.
    Verder nauwelijks iets, en we hebben het te druk om telkens dezelfde boodschap in andere woorden te schrijven, zoals baardigen dat doen, dus eerste de bespreking van de versie van Bahara die eerder was.
    Het is overbekend: de enige toegestane kritiek op allochtonen is die door allochtonen. En H. Bahara komt nu eindelijk met de reactie op de aanslagenterreur door de moslims van de afgelopen twee decennia (de Volkskrant, 06-08-2024, column door Hassan Bahara (pag. 2)):
  Geen krampachtige zoektocht naar de 'onderliggende onvrede', maar ferme maatregelen

Inderdaad!
    En wat voor soort maatregelen moet je dan ondernemen:
  ... niks geest uit de fles, niks gewroet naar de 'onderliggende onvrede'; extreemislamitisch geweld heeft geen plaats in Europa, en we zullen alle middelen inzetten die de staat tot zijn beschikking heeft om het overmoedig geworden moslimextremisme een toontje lager te laten zingen. ...

Natuurlijk weet u natuurlijk ook wel dat dit niet zo geschreven kan zijn door Hassan Sahara, de berberextremist. Toch zijn er slechts drie woorden verwisseld, en één daarvan is 'Engeland' door "Europa", en de andere twee zijn hetzelfde.
    Hier is dat andere woord:
  ... extreemrechtse ...
    ... extreemrechtse ...
    ... extreemrechtse ... extreemrechtse ... extreemrechts ...
    ... overtuigde neonazi's ... nazi-groet ...
    ... nazistische tatoeages ...
    ... extreemrechtse ... extreemrechts ...
    ... extreemrechts-fanboy ...
    ... extreemrechts ... extreemrechts ...

Gestoord, dit.
    De aanverwante taal:
  ... klopjachten ...
    ... terreurplegers ...
    ... geweldsexplosie ... apocalyps ... racistische desinformatie ...
    ... rellen ... brulden ... relschoppers ...
    ... onversneden haat ...
    ... dwangmatige reflex ...
    ... over de kling jagen.
     ... relschoppers ... tuig ... holen ...

Dat was het schelden. Dan waar het over gaat ... :
  ... migranten ...
    ... asielzoekers ...
    ... Westen ...
    ... westerse beschaving ... racistische desinformatie ...
    ... migratiebeleid ... multiculturalisme ...
    ... migranten ...
    ... het zelfbenoemde 'ware volk'.

Een merkwaardige mix, dit: aan de ene kant heb je dit ... :
  ... migranten ...
    ... asielzoekers ...
    ... migratiebeleid ... multiculturalisme ...
    ... migranten ...

... , en aan de andere dat:
  ... Westen ...
    ... westerse beschaving ....
    ... het zelfbenoemde 'ware volk'.

Wat is hier het verschil? De tweedeling noodzakelijk als er een strijd is.
    Op directe wijze staat er slechts één clou:
  ... racistische desinformatie ...

Wat doet vermoeden: de tweestrijd is er één van ras. Wat bevestigd lijkt te worden door ...
  ... migranten ...
    ... asielzoekers ...
    ... migratiebeleid ... multiculturalisme ...
    ... migranten ...

... , want als je iets zegt ten nadele van al deze groepen, wordt je beschuldigd van racisme.
    Maar dan die andere pool:
  ... Westen ...
    ... westerse beschaving ....
    ... het zelfbenoemde 'ware volk'.

Drie keiharde pogingen om het begrip 'ras' te vermijden, met één daarvan op denigrerende wijze.
    Niemand zal deze redactie verwijten als deze laatste drie afgekort worden, in de tweestrijd zoals geschetst door H. Bahara, als "blank".
    Oftewel: we hebben hier te maken met een tweestrijd tussen het blanke ras en niet-blanke rassen.
    En H. Bahara staat aan de kant van de niet-blanke rassen.
    Nu is de aanleiding voor H. Bahara's strijd tegen de blanken genoemd als
  ... rellen in Engeland ... relschoppers
    ... relschoppers ...

... , maar universeel hebben rellen een directe aanleiding, hoe futiel die ook kan zijn. De rellen van 1830 in België toen bekend als de Zuiderlijke Nederlanden, hadden als aanleiding een toneelstuk.
    Wat was de aanleidng voor die rellen in Engeland volgens H. Bahara:
   

Inderdaaad: niks. Niet vermeld.
    Het nieuwsbericht in de media, dan maar ...
    Oh nee, die zijn allemaal van het kamp H. Bahara, dus Wikipedia dan maar (Wikipedia.org, opgelsagen 06-08-2024, )
  2024 Southport stabbing

On 29 July 2024, a mass stabbing targeting children occurred at a dance studio in Southport, Merseyside, United Kingdom. Three children were killed, and 10 other people – eight of whom were children – were injured, some of them severely. Axel Rudakubana, a 17-year-old British citizen born in Cardiff to parents from Rwanda,[1] was arrested at the scene, and has been charged with three counts of murder, ten counts of attempted murder, and possession of a bladed article.
    The attack took place at a Taylor Swift-themed yoga and dance workshop held at the Hart Space, a community studio in the Meols Cop area of Southport. Twenty-five children were in attendance. The attacker stabbed a total of eleven children – three fatally – and two adults. All three fatalities were girls, two of whom died at the scene, while the third died in hospital the following day. The eight injured children and both injured adults were in critical condition.    ...

Toch jammer dat H. Bahara dat niet vermeldt.
    Wat zou de reden of redenen daarvan kunnen zijn?
    Ironie en een retorische vraag, natuurlijk.
    De reden is dezelfde als de reden die de aanslagpleger gaf:
  ...    A motive for the attack has not been identified ...

Oftewel: er is door de dader geen motief opgegeven.
    Net als H. Bahara dus niet expliciet opschrijft wat de reden is voor de inhoud van zijn artikel.
    Het motief van de dader blijkt overduidelijk uit zijn daad:  hij is op zoek gegaan naar jonge meisjes die zich verzameld hadden omdat ze fan waren van een blanke zangeres.
    Het is de meest zuivere blankenhaat.
    Deze reactie heeft één recente foto gezien van zijn hoofd, en het staat er metersdik op af te lezen.
    Die foto is dan ook razendsnel verdwenen.
    Net als in het Amerikaanse geval van Trayvon Martin, krijg je alleen "babyfoto's" te zien.
    Het motief van H. Bahara is ook niet expliciet opgeschreven, maar blijkt volkomen duidelijk uit het artikel, en volgens deze redactie het allerduidelijkst uit zijn niet-vermelden van de achtergrond van de rellen.
    Het is de meest zuivere blankenhaat.
    Dus nog even terugkomen op dit:
  Geen krampachtige zoektocht naar de 'onderliggende onvrede', maar ferme maatregelen

Het is volkomen duidelijk wat die ferme maatregel moet zijn:
REMIGRATIE!!!!!

Want aan de oorzaak, de culturele achterlijkheid van moslims en zwarten uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail . valt niets te doen.
    ...
    Tot zover de herhaling van Bahara. Nu Nekuee in zijn geheel (Joop.nl, 06-08-2024, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker, uitleg of detail ):
  Een gebrek aan bezieling veroorzaakt de explosies van geweld zoals in Southport

Een grote tragedie in de kleine Britse havenstad Southport (nog geen honderdduizend inwoners): een verwarde, minderjarige jongen steekt drie jonge kinderen dood, acht anderen raken daarbij gewond. Het is verdrietig, het is pijnlijk. En nog pijnlijker, het past in een patroon onder jongeren van deze tijd in het Westen, in de reeks sporadische doch zeer bloedige geweldsuitbarstingen van steeds weer enkelingen. Een enkeling, dat moet gezegd worden, uit het midden van een grote en groeiende groep onder onze jeugd in het Westen. Jongeren die psychisch worstelen met de zin van het bestaan en verwaarloosd achtergelaten zijn. In het rijke en veilige Europa hebben meer jongeren te kampen met psychische aandoeningen dan elders in de wereld, aldus Unicef.

De meeste van onze jongeren met psychische klachten, de overgrote groep, imploderen. Zij komen terecht in de lange rijen bij psychologen en belanden in de loodzware vallei van jeugdige depressie. Jeugd- en kinderdepressie neemt als maar toe in het Westen.

Een enkeling onder hen stapt bewapend een school in, of in dit geval de dansles in een buurthuis of gaat op jacht naar een presidentskandidaat. Deze enkelingen onder de vele anderen in de psychisch zoekgeraakte jeugd, zien de trieste, manische afslag van exploderen als enige uitweg. Een triest verhaal, ondragelijk ook, met beelden van bloedende kinderen die je eerder associeert met oorlogsgebieden zoals Gaza. Waar Israël al maanden de burgerbevolking massaal laat bloeden voor de misdaden van Hamas. Maar dat gebeurt niet hier. Er is geen oorlog in Europa. Europa, zeggen de statistieken, is nog nooit zo rijk en veilig geweest.

Doodbloedende kinderen, het is een gebeurtenis die vraagt om rouwen, wat ook de reactie was van het gros van de burgers in de Brits stad, de dag na de tragedie. Maar een groep van honderden woedende mannen kwam met een heel ander doel op de rouwstoet af. Vrijwel direct na de aanval op maandag begonnen extreemrechtse groeperingen fake-news te verspreiden over de verdachte. Die zou een Arabische naam hebben, asielzoeker en moslim zijn. Daarmee werd het drama in Southport misbruikt om zowel moslims als asielzoekers in vele steden in het Verenigd Koninkrijk aan te vallen.

“De vermoedelijke dader van de aanval is de 17-jarige Axel Rudakubana. Normaal gesproken wordt de naam van een minderjarige verdachte niet vrijgegeven, maar de rechtbank in Liverpool oordeelde dat de 'idiote rellen' daartoe aanleiding gaven. De verdachte is geboren in Cardiff, de hoofdstad van Wales, en heeft Rwandese ouders. Hij wordt beschuldigd van drie moorden en tien pogingen tot moord. Over zijn motief is nog niets bekend. Volgens BBC zei de aanklager dat Rudakubana is gediagnosticeerd met autisme en al langer 'niet met zijn familie sprak of het huis verliet'”. Aldus NRC.

Tot zover de feiten. Maar hoe valt het directe en simpele misbruik van het drama in Southport door extreemrechts te verklaren? Dat er maar één lucifer nodig is om vele fakkels op moslims en asielzoekers af te sturen. Dat spreekt boekdelen en niet alleen over de collectieve, mentale gesteldheid in England.

Hoe gemakkelijk is het geworden om burgers met angst- en haatzaaiende retoriek en/of fake news te manipuleren, of het op straat is óf op weg naar de stembus. Het is vandaag de dag een verschijnsel dat breed voorkomt in Europa. Van Hongarije tot Italië, Frankrijk en Scandinavische landen, het inzetten van xenofobe retoriek betaalt zich dezer dagen in Europa electoraal ruimschoots terug. In Nederland kun je met een schrikbeeld van moslims en asielzoekers de grootste partij van het land worden, zo leerden ons de afgelopen verkiezingen.

Progressieve politici en opiniemakers zoeken naar sociaaleconomische verklaringen om zich te verhouden tot deze oplaaiende xenofobie. Links zoekt de oorzaak – vrij voorspelbaar – in het afbreken van het sociale vangnet door neo-liberaal beleid van afgelopen decennia. Dat is de hoofdoorzaak van de sociale frustratie, met de immigrant als het zwarte schaap.

Armoedebestrijding en meer sociale voorzieningen zijn dan de remedie. “Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral”* lijkt in deze linkse verklaring het leidende adagium te zijn. Maar het gros van de rellende, xenofobisch gedreven Engelsen bestaat niet per se uit de armen, ze representeren eerder de gewone man met een gemiddeld inkomen en opleiding, de modus van de middenklasse, en dat geldt ook voor het PVV-electoraat, die van Le Pen's Rassemblement National in Frankrijk of de Broederschapspartij van Meloni in Italië.

Ieder die zorgen maakt over de huidige manifestatie van xenofobische krachten in Europa, ons Binnenhof inbegrepen, moet zich gaan bezinnen of hier en daar wat sociaaleconomische aanpassingen inbrengen werkelijk de remedie is. Het wordt tijd om stil te staan bij het collectieve onbehagen dat onze alsmaar meer economisch-rationalistisch ingerichte samenleving oproept. Het wordt wellicht tijd om Freud te herlezen en vooral ook Jung.

Het immense onbehagen dat veroorzaakt is door het disciplineren van het menselijk wezen tot productiemiddel respectievelijk consument moeten we aan de hand van Freud in de ogen durven te kijken. En door het herlezen van Jung moeten we gaan beseffen dat door de functionele demystificatie van onze wereld, door de goden en godinnen te verbannen uit onze ruimtes, ritmes en rituelen, onze bezieling als mens en maatschappij in het gedrang is gekomen. Een samenleving waar enkel het primaat van vraag en aanbod geldt, lijdt aan een tekort van wij-gevoel. De bodem waar onze jeugd nu op moet opgroeien is zwaar verzuurd.

Een ontzielde samenleving, waar aan bezieling de grootste schaarste is, lijdt aan een levensgevaarlijke spirituele armoede, raakt op den duur geobsedeerd door de zelfbenoemde verlossers en is vatbaar voor valse profeten, fantasten en fascisme, blijkt maar weer eens te meer.

Ja, we moeten Freud en Jung opnieuw en aandachtig gaan lezen. Maar dan niet me de kleinzielig bril van ons opgeblazen ego. Niet met kleine narcisme van: “wat mankeer ik?” of “welke type persoonlijkheid ben ik?” Deze reuzen moeten we opnieuw lezen om op zoek te gaan naar zingeving voor ons en de toekomst van onze samenleving. Met in ons achterhoofd de vraag: hoe maken wij onze cultuur weer waarachtig, waardig en bezield?

Laat deze zomer een zomer van bezinning zijn.

Alleen al voor dat ...
   ... jongeren van deze tijd in het Westen ...

... zou d'ie voor de keus gesteld moet worden: "Je geslacht eraf, of oprotten".

We hadden zin in wat afleiding, en wat is simpeler dan het volstrekt eentonige gedram van de moslims - of allochtonen in het algemeen. Je kent alles al en je kent alle antwoorden al. Kijk maar (Joop.nl, 13-08-2024, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker, uitleg of detail ):
  Hoe maken we ...

"Af!"
  ... van Nederland ...

"Af!"
  ... inclusief ...

"Af!"
  ... een vriend ... van Liberiaanse afkomst ...

Neger.
  ... zei: “Als ik zometeen de straat oversteek zou een Nederlandse voorbijganger niet denken: ‘Daar loopt een Nederlander’, nee hij zou denken: ‘Daar loopt een zwarte man’. ...

Neger is gore racist (noot: en weet niets van het denken van wie dan ook - deze redactie: "Negers denken allemaal hoe ze Nederlanders kunnen vermoorden zonder betrapt te worden").
  ... Daarmee vatte hij de kern van de koloniale mindset die de multiculturele samenleving in de weg zit samen. ...

Wat de multiculturele samenleving in de weg zit is (o.a.) de koloniale mindset van negers.
  ... Ik vond het té somber gedacht toen. Een kwart eeuw later, en vele golvende bewegingen tussen euforie en dysforie rond dit thema, moet ik hem alsnog gelijk geven. ...

Moslim is gore racist.
    Aanleiding (na nog twintig soortgelijke generalisaties):
  ... De aanleiding was tweeledig. ...

Op de twee miljoenmiljard.
    Gaan we de gevallen uitleggen?
    Nee, geen zin in.
    Ook al zijn ze alle twee weer tekenen van de totale ongeschiktheid van moslims om te leven in een beschaving.
    ...
    Nog even terugkomen op die neger: dat is weer een geval van "Terrasje, pizza, en witte wijn", waar volgens de zwarten de zwarten niet van zouden mogen genieten uitleg of detail .
    Tja, daar geniet je pas echt van als je klaar bent met werken. Als je net komt van "activist zijn" of gewoon parasiteren uitleg of detail , zit het toch wat minder lekker ...
    Het is het eigen racisme geprojecteerd op de andere partij.
    Het is het weten een mislukte cultuur uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail te zijn.

Het blijft maar etteren (Joop.nl, 24-08-2024, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker, uitleg of detail ):
  ... Zomergasten ...

De gorigheden van het Volkskrant-VPRO gajes.
  Ons dominante narratief  ...

Twee gorigheden en twee zweepslagen voor de gore moslim die onmiddellijk uitgezet moet worden.
  ... de Zomergastenaflevering met Liesbeth Zegveld ...

De Joods-angehauchte landverrader uitleg of detail optima forma.
  ... Het gedeelde narratief over het verleden ... het narratief lijkt toch wel te beginnen te buigen ... De Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog en misdaden die Nederland heeft begaan als de koloniale macht ... geschiedenis van Srebrenica ... het moreel-ethische Waterloo van onze defensiemacht was.    ...
    Ik ben sinds 1988 burger van Nederland en heb nog nooit het door politieke meerderheid afgedwongen narratief, heden ten dage gerepresenteerd door de reactionaire en xenofobische partijen die ons huidig kabinet vormen, zo zwak zien staan en zo ongeloofwaardig horen klinken.    ...
    De zogenaamde asielcrisis die door het kabinet - en dus de meerderheidsstemmen - dezer dagen in de maak is lijdt precies aan hetzelfde ongeloofwaardigheid van het narratief. ... er is geen asielcrisis maar hoogstens een opvangcrisis, of erg nog: een door de VVD aangezwengelde en door PVV verzilverde politieke manipulatie van de kiezers. Vluchtelingenwerk Nederland – een van de grootste en wijdst verspreide vrijwilligersorganisaties die ons land rijk is - zegt eveneens dat de asielcrisis een leugen is. Menig wetenschapper met kennis van zaken zegt dat het een leugen is. En, naar verwachting gaat de Europese Unie ook zeggen dat het een leugen is – aangezien vanuit proportionaliteitsprincipe Nederland nog lang niet aan het plafond zit, wat betreft aantal asielzoekers.
    ... het dominante narratief ... onze identiteit, onze zienswijze en ons collectieve moraal ...
    ... gedeeld narratief ... gedeeld narratief ...
    ... alle zelf bedwingende, disciplinerende en calculerende van Nederland ...t de eigen eenkennige kennissenkring, zelfde opleiding en beroepsgroep ...

Kies uw favoriete passage.
    Wat zou je zoiets toch graag onderwerpen aan een derde-graads verhoor met zweepslagen als stimulans om de juiste antwoorden te geven.
    Maar heel menselijk gepaard gaand met het alternatief van verhuizing terug naar waar het vandaan komt.
    Mogelijk zal 'ie het zelf niet doen, maar je ziet de willekeurige steekpartijen richting de gehate blanken er zo bij (een paar dagen terug weer eentje in Solingen, Duitsland).

Goh, baardmans heeft het weer druk, de laatste tijd. De volgende hadden we dan ook maar ovetgeslagen, maar we werden eraan herinnerd door een andere migrant uit groepsdenkend negorije die ons komt vertellen dat we niet aan groepsdenken mogen doen. Dus toch maar een samenvatting, maar wel met wat termen verwisseld (Joop.nl, 04-09-2024, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker, uitleg of detail ):
  Aan helden geen tekort in het diversiteitsdrama bij de Nationale Penose

Het diversiteitsdrama bij Nationale Penose ... voor duurzaam diversiteitsbeleid ...
    ... diversiteit ...etnische en culturele criminaliteit ... Racisme ... wantrouwen langs de geconstrueerde lijnen van “de rest” vis-à-vis “echte Nederlanders” ... bepalend is voor criminaliteit van onze samenleving ...
    De criminele sector behoort voor en van alle ingezetenen in Nederland te zijn ... inclusiever maken van onze criminaliteit ... Het zou de vraag moeten zijn zou die elke gangleider in deze sector zich behoort te stellen ... van diversiteit een scorebord willen maken ... onderaan de crimilnaiteit diversiteit erin te pompen en aan de top te shinen met hier en daar een enkeling met een Nederlandse achtergrond, maak je de criminaliteit nog lang niet inclusief.
    Door schade en schande lijkt de Nationale Criminaliteit, een van de voorlopers – dat moet gezegd - binnen de publieke sector als het om diversiteitsbeleid gaat, in dezen wijzer te zijn geworden dan menig zusterorganisatie. Er wordt in ieder geval toegegeven dat het hier om een grondige cultuurverandering gaat, en enkel wat multiculturele vieringen of het wat blanker kleuren van het personeelsbestand voldoet niet.
    ... openhartig interview van de hoogst verantwoordelijke binnen de Nationale Criminaliteit op dit dossier. Ik trof dat interview in de weekendeditie van NRC aan en het betrof plaatsvervangend korpschef van de Nationale Criminaliteit R. Taghi. Aanleiding was het zoveelste rapport in de afgelopen jaren over racisme, discriminatie, seksisme en bedreiging binnen de criminele organisatie. Deze keer ging het over Criminelen Rotterdam Centrum.
    Taghi, die al sinds 2017 gemoeid is met het onderwerp huurmoord binnen het crimilaitieskorps en heel wat ellende voorbij heeft zien komen, erkent: dit is geen incident maar gaat om een brede problematiek binnen het criminaltietskorps. Ik wil graag een stap verder gaan dan Taghi: dit gaat over een conflictueus momentum dat zich in de hele criminele sector afspeelt.
    Het was een relatief kort interview. Maar met een voor de kenner typerend van een structureel terugkerend verhaal over de worsteling van de criminele sector met haar diverser geworden samenstelling. Een paradoxaal verhaal dat maar zelden gekend is, omdat we ons te vaak blind staren op incidenten en te veel hechten aan het narcisme van kleine verschillen tussen de organisaties binnen de criminele sector.
    Maar wat zich binnen de criminaliteit afspeelt is geen uitzondering. De weerstand en het afwerend patroon van culturele eenkennigheid en racisme binnen de organisaties waar sprake is van de overgang van een mono-etnische naar een multi-etnische samenstelling, is tamelijk hetzelfde. Hoogstens is er verschil in bruutheid en hoe openlijk de uitsluiting is.
    Organisaties aan de frontlinie van de samenleving hebben met veel meer omgevingsonzekerheid te maken en zijn van nature meer gericht op uniformeren en disciplineren van het personeel, hun organisatiecultuur is coherenter en stugger. Des te meer men als team, als eenheid, in een onzekere omgeving moet functioneren des te meer de nadruk op eensoortigheid en eenstemmigheid en aversie tegen de toenemende verschillen. Gehecht zijn aan homogeniteit van achtergrond is dan groter, loyaliteit aan de bestaande cultuur wordt forser afgedwongen en dissident gedrag harder aangepakt, naarmate de omgeving waarin de organisatie moet opereren dynamischer en onvoorspelbaarder is. Samen terroriseren in de straten van grote en meeslepende metropool Rotterdam, is andere koek dan vanaf de moskee plofkraken organiseren over deze stad. Uitsluiting, racisme en het verzet tegen toenemende etnische verscheidenheid is eerder in your face bij Rotterdamse criminaliteit, maar niet per se anders van aard dan wat zich bij de moskee Rotterdam afspeelt.    ...

Toen hadden we er genoeg van, want er volgde nog een dubbel zo grote portie racistische haatzaaierij.
    Voor het mooi nog maar een paar verzamelingen van clou-woorden:
  ... gaan we ...
   We blijven ... spelen ons ... onze publieke sector ... onze samenleving ...
    ... alle ingezetenen in Nederland ... onze samenleving ...
    ... we ons ...
    ... we hebben ...
    ... Nederlanders ... Nederlandse burgers ... Nederland ... Nederland... Nederlanders ...
    ... Nederland ...
    ... onze publieke sector...
    ... Nederlanders ...
    ... we moeten ...

En:
  ... diversiteit...

...diversiteit ... diversiteit...
    ... diversiteit ... inclusief ... saamhorigheid ... diversiteit ...
    ... inclusiever ... diversiteit ... diversiteit ... bi-culturele achtergrond ... inclusief ...
    ... diversiteit ... multiculturele ... diverser kleuren ...
    ... diversiteit ...
    ... diverser geworden ...
    ... culturele eenkennigheid ... multi-etnische ...
    ... aversie tegen de toenemende verschillen ... etnische verscheidenheid ...
    ... diversiteit ... etnische diversiteit ...
    ... bi-culturele Nederlanders ... (post)koloniale achtergrond ... gastarbeidersachtergrond ... bi-culturele Nederlanders
     ... diversiteit ... diversiteit...
    ... diversiteit ... diversiteit ...
    ... bi-culturele Nederlanders ... diversiteit ... inclusie ...
    ... diversiteit ... diversiteit... diversiteit ... multicultureel ... diversiteit...
    ... diverse ... inclusieve ... inclusief ... bi-culturele jonge talent ... inclusief ... diversiteit ...
    ... diversiteit ... diversiteit ...
    ... etnische ...
    ... diversiteit ... inclusie ...
    ... kleur ... etnische achtergrond ...
    ... diversiteit... diversiteit ... inclusie ...

En:
  ... Racisme ... uitsluiting ... wantrouwen ... geconstrueerde lijnen van “echte Nederlanders” vis-à-vis “de rest” ...
    ... de publieke sector nog lang niet inclusief.
    ... racisme ... discriminatie ... ...
    ... ellende ... brede problematiek ... conflictueus momentum ...
    ... culturele eenkennigheid ... racisme ... bruutheid ... uitsluiting ...
    ...aversie tegen de toenemende verschillen ... Uitsluiting ... racisme ... verzet tegen toenemende etnische verscheidenheid ...
    ... conflictueuze momentum ... racisme ... discriminatie ... sectorbreed patroon van verzet tegen volwaardig insluiten van etnische diversiteit te maken ...
    ... racisme ... stereotypering ...
    ... xenofobe politieke partij ...
    ... een afspiegeling van de antipathie tegen het thema diversiteit in onze samenleving... antipathie jegens diversiteitsbeleid     
    ... desintegrerende, gepolitiseerde en polariserende beweging tegen diversiteit en inclusie ...
    ... dat de organisatiecultuur allesbehalve inclusief is ... misgaat rond het thema diversiteit ...
    ... het monster werkelijk in de bek te kijken ... wat structureel, zelfs fundamenteel mis is ...
    ... uitsluitingsmechanismes die inherent zijn aan de huidige machtsstructuur en organisatiecultuur ...
    ... etnische discriminatie en racisme als een structureel probleem ...
    ... de cultuur van uitsluiting
    ... diversiteitsdrama ... weggepest ... gehavend ... moegestreden ... misgaat met het realiseren van diversiteit en inclusie ...

Wat is het toch uitermate verwonderlijk dat er nog ook maar een enkel exemplaar in Nederland zit ...
    We moeten ze maar weer allemaal terugafleveren in land van herkomst.
    ...
    Nakomende gedachte: de diepte van de haat is natuurlijk ook een directe maat van de breedte en diepte van de culturele kloof.
    Die is hier dus onbeperkt ...
    Of 1920 woorden om preciezer te zijn.
    ...
    En na nog wat verder nadenken: dit ...
  Aan helden geen tekort in het diversiteitsdrama bij de Nationale Politie

... Het aantal bi-culturele Nederlanders op de arbeidsmarkt is in de afgelopen decennia fors toegenomen. Een groot deel hiervan – hetzij met ouders met een (post)koloniale achtergrond, hetzij kinderen van ouders met gastarbeidersachtergrond of oud-vluchtelingen - is hier geboren, gevormd, opgeleid, actief binnen het publieke domein en in alle opzichten assertieve Nederlandse burgers. Zij vormen een nieuwe impuls aan human capital en social capital voor Nederland. ...
    ... de waarde van verscheidenheid ...
     een kwalitatief en kwantitatief toenemend aandeel van bi-culturele Nederlanders op de werkvloer en in de samenleving ...

... gaat niet alleen tegen alle bekende sociaal-economische en culturele trends in, het is doodgewoon racisme.
    Aanvulling voor dit specifieke geval: de overtegenwoordiging van de 'bi-culturele Nederlanders' wat betreft "integriteitsschendingen" (= corruptie) bij de politie is een erkende zaak uitleg of detail .

Een vanzelfsprekendheidje, maar toch maar even noteren (Joop.nl, 17-09-2024, door Shervin Nekuee - Socioloog, publicist, programmamaker, uitleg of detail ):
  ...  drie decennia sadistisch asielbeleid

Eergisteravond ontmoette ik na 36 jaar een neefje. ... Hij is nu een techneut, werkt voor een internationaal bedrijf in Iran en wordt soms voor een bijscholing naar het moederbedrijf in Zwitserland gestuurd. Hij zag deze keer een kans om een kort uitstapje te maken naar Nederland.    ...

Het Nederlandse asiebeleid om niet alle maar slechts 80 procent van de asielaanvrages goed te keuren oftewel het beleid van wijd open grenzen in plaats van totaal geen grenzen, is sadistisch, want ...
  ... Mijn oom had zijn meest blije stem opgezet: “Zo mooi mannetje van me, je gaat grote avonturen meemaken, en als ik je terugzie ben je al een nobele heer”. ...

... nog niet zijn hele familie en de rest van Perzië (Iran) heeft naar Nederland kunnen komen.
    Bovendien zijn al die immigrnaten ...
  ... een neefje. ... Hij is nu een techneut, werkt voor een internationaal bedrijf in Iran en wordt soms voor een bijscholing naar het moederbedrijf in Zwitserland gestuurd. ...
    ... duizenden vluchtelingen hun weg gevonden in Nederland in de afgelopen decennia. En nu dragen zij als verpleegkundige, topatleet, schrijver, arts, tandarts, of leraar hun steentje bij. ...
    ... vele vluchtelingen dankzij de hartelijkheid van de Nederlandse burgers hun weg gevonden. Ze hebben hun droom bewaarheid zien worden: in vrijheid leven en vanuit hun waardigheid mogen bijdragen aan deze samenleving. ...

... niet alleen een bijdrage maar zelfs noodzakelijk om de Nederlandse economie en beschaving in stand te houden, wat te merken is aan het overschot van voornamelijk hogeropgeleide arbeid in Nederland.
    Dus is ...
  De door Faber verzonnen crisis ...

...onzin:: is er geen sprake van een asielcrisis maar asielbloei.
    Zo luiden de Perzische Prookejs.
    In de werkleijkheid is het allemaal precies andersonm: er is overschot, maar een etkort aan 'verpleegkundige, ... arts, tandarts, of leraar', omdat er zo veel van dit soort mensne nodig zijn om de immigantenmeutie in leven te houden.
    Zelfs bij Joop.nl worden de gestoorheden hierin gesignaleerd:
  oosterlijker - 17 sep. 2024 - 17:02

"Ondanks en niet dankzij opvang en integratiebeleid hebben duizenden vluchtelingen hun weg gevonden in Nederland in de afgelopen decennia. En nu dragen zij als verpleegkundige, topatleet, schrijver, arts, tandarts, of leraar hun steentje bij. Tegen de populistische retoriek van toen en nu in. "

Helemaal waar en prachtig dat deze mensen hun plek hebben gevonden en bijdragen.

Maar we kunnen de ogen toch niet sluiten voor de andere kant van de medaille, dat een meerderheid van de volwassen Syriers; Afganen; Irakezen en Iraniers na 7jr nog geen werk heeft?

Dat moet je toch als een probleem kunnen benoemen, om het gericht aan te kunnen pakken en deze mensen helpen aan een baan? Werk is toch echt een voorwaarde voor zelfstandigheid en integratie.. daar is toch niets xenofoobs aan?

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2023/07/10/tk-bijlage-17-bwo-cijfers-participatie-statushouders/tk-bijlage-17-bwo-cijfers-participatie-statushouders.pdf

https://www.ser.nl/nl/thema/werkwijzer-vluchtelingen/feiten-en-cijfers/arbeidsmarkt

Cruise - 17 sep. 2024 - 19:07

Als Nederland al decennia lang een sadistisch asielbeleid zou hebben hoe verklaart de auteur dan dat vrijwel elke asielzoeker die in Nederland asiel aanvraagt eerst door enkele andere veilige landen is gereisd die vluchtelingenverdrag hebben getekend en dus ook hun asielaanvraag in behandeling hadden moeten nemen? Kijk, die landen zouden nog sadistischer jegens asielzoekers kunnen zijn dan Nederland en Nederland dus nog het minst sadistisch maar dit lijkt mij sterk. Bovendien waarom zou een Syriër het echt sadistische regime van Assad ontvluchten en dan in het volgens auteur ook sadistische Nederland asiel aanvragen ?

Als zo'n Nekuee figuur echt meent wat 'ie allemaal opschrijft, is dat meer dan genoeg reden voor onmiddellijk uitzetten.


Naar Haatzaaien, allochtoon , Allochtonen, vijfde colonne , of site home ·.

8 jan.2017