Menswetenschappen, ondermaats: Jaco Dagevos

Jaco Dagevos wordt als één van de laatsten ingevoerd in de verzameling Menswetenschappen, ondermaats, en dat is ten onrechte. Want vermoedelijk heeft hij meer  invloed uitgeoefend dan alle eerdere, omdat hij niet bij een universiteit werkt, maar voor het Sociaal en Cultureel Planbureau, het SCP, dat de regering voorziet van adviezen op sociaal-cultureel terrein.

En daar werkt hij al behoorlijk lang.

Bovendien is hij één van de betere gelovigen in de ideologie van "De Gelijkheid der Culturen".

Ën het bijbehorende adagium dat als er desondanks toch ergens sprake is van merkare verschillen, dat maar één verklaring kan hebben: discriminatie en racisme van de blanke kant.

En, dan vanzelfsprekend: dat die verschillen weggewerkt moeten worden. Door beleid.

Oftewel het programma van het cultuurmarxisme

Maar hoewel hij dus niet was ingevoerd hier, stond er al het nodige van hem op deze website onder een andere noemer, dat ook naar hier is gekopieerd. Vandaar dat de verzameling bronartikelen begint een vijftal jaren terug.

Hier is de eerste (de Volkskrant, 13-05-2015, van verslaggever Jonathan Witteman):
  Helft Somaliërs in Nederland zit in de bijstand

Er moet speciaal doelgroepenbeleid komen voor Somalische Nederlanders. Alleen zo kan de slechte positie van Somaliërs op de arbeidsmarkt worden verbeterd. Daarvoor pleiten integratiedeskundigen en veel Somaliërs zelf. ...
    De hoge werkloosheid onder Somaliërs heeft voor een belangrijk deel te maken met een laag opleidingsniveau of zelfs analfabetisme, zegt onderzoeker Jaco Dagevos van het SCP. ...

Daar maakten reageerders bekend met de praktijk snel gehakt van (de Volkskrant, 15-05-2015, ingezonden brief van Arie Berg, Voorst):
  Somalische vrouwen werken wèl

Door mijn werk in de hulpverlening (her)ken ik de zorgelijke maatschappelijke situatie van veel Somaliërs in Nederland.
    Onderzoeker Dagevos wijt de hoge werkloosheid onder deze groep aan een lage opleiding en analfabetisme. Volgens mij ligt het ingewikkelder.
    Als hij verder kijkt, zal hij hoogstwaarschijnlijk zien dat de overgrote meerderheid van de wél werkende Somaliërs, vrouw is. Die hebben kennelijk veel minder last van deze belemmeringen.

En deel twee (de Volkskrant, 16-05-2015, ingezonden brief van Ton de Vries, Spijkenisse):
  Ongemotiveerde Somaliërs

Uitstekend dat de Volkskrant op de voorpagina (12 mei) schrijft dat slechts één op de vijf Somaliërs werkt. Als PvdA-stemmer en Volkskrantlezer ben ik de politieke correctheid allang voorbij. Gelukkig leidt een dergelijk artikel ook niet meer tot grote verontwaardiging, al benadrukt het commentaar (13 mei) het oorlogsverleden als oorzaak.
    Dat is mijns inziens niet doorslaggevend, want in het oorspronkelijke artikel stond al dat de mensen uit Irak, Iran en Afghanistan het veel beter doen in Nederland. Die hebben het in hun geboorteland vergelijkbaar zwaar gehad.
    In mijn 20 jaar werkervaring bij Sociale Diensten in de Randstad sprongen de meeste Somalische mannen er voor mij uit door hun erg slechte motivatie om Nederlands te leren en een baan te vinden. Deze week waren al mijn ervaren collega's om mij eens het daar hartgrondig mee eens.
    Tekenend is daarom de praktijkervaring van de briefschrijver (13 mei), dat de wel werkende Somaliërs vrouwen zijn en geen mannen. De eerste lichting Somaliërs was eerder de bovenlaag, bepaald niet laagopgeleid en ook deze lichting was totaal niet gemotiveerd.

Onderzoeker Jaco Dagevos is dus een standaard allochtonen-excuseerder.

En die standaard-allochtonen-excuseerder gaat zijn licht laten schijnen over het in 2016 lopende "Racisme"-debat (de Volkskrant, 08-06-2016, door Jaco Dagevos, werkt voor het SCP en is bijzonder hoogleraar integratie en migratie (EUR)):
  Fel debat over uitsluiting hoort bij emancipatie

De vorm waarin "Racisme!" door Dagevos gegoten gaat worden: "Uitsluiting!". Geen vraagteken, maar een uitroepteken. Hij gaat verderop wel een paar keer het woord "vermeend" gebruiken, maar dat gaat niet gepaard met enig tegenargument. Dat "vermeend" staat er alleen voor de vorm. Zoals ook al blijkt uit de manier waarop Dagevos zijn zaak inleidt:
  Vanwege zijn overlijden is in de media dit weekend uitgebreid teruggeblikt op het leven van Muhammad Ali.  ...

Gevolgd door een exposé van de toestanden in Amerika, precies zoals de racistische zwarte activisten dat altijd doen.
    En in het exposé:
  Natuurlijk zijn de verschillen met Ali's Amerika van de jaren zestig en zeventig groot. Toch zijn er ook opvallende overeenkomsten.

Dat is er slechts eentje: het gaat om zwarte en blanke mensen. En daar houden de overeenkomsten op. De toestanden in Amerika worden er altijd bijgehaald, omdat zonder die "vergelijking" de zwarten in Nederland geen poot hebben om op te staan met hun klachten.
    Goed, we zijn klaar voor dit:
  Met de aansluiting van Sylvana Simons bij Denk en de aanhouding van Typhoon beleeft Nederland de zoveelste opleving van het debat over verhoudingen tussen bevolkingsgroepen.

En die verhoudingen worden volledig bepaald door:
  Ook in Nederland draait het voor een grote groep mensen op dit moment om uitsluiting ...

Wat is dat voor gore insinuerende taal?
    Wat is 'een grote groep mensen'?
    Wat is 'uitsluiten'?
    En natuurlijk krijgen we geen specificaties:   
  ... de eenzijdigheid van bepaalde normen en perspectieven.

... maar nog meer insinuerende vaagtaal: wat is 'de eenzijdigheid van welke normen en perspectieven'?
    Natuurlijk geeft het artikel (ter plekke) geen antwoord.
    Volgende punt:
  Dat gebeurt op de arbeidsmarkt, waar Marokkaans- en Turks-Nederlandse jongeren ervaren minder kansen op werk te hebben. ...

Slinks staat daar dat 'ervaren'.
    Dat 'minder kansen op werk' is een waarheid in de zin dat ze minder geschikt zijn voor werk. Ze kunnen niet omgaan met gezagsverhoudingen, zijn niet goed opgeleid, en te bedonderd om gewoon werk te doen zodat voor dat laatste de komst van 400 duizend Polen noodzakelijk was, en er ook een groot tekort is aan technici uitleg of detail .
    Reken al deze factoren mee, en ze krijgen vermoedelijk meer kansen dan ze verdienen, op grond van allerlei "diversiteits"-projecten
  Op straat, waar ze regelmatig door de politie staande worden gehouden.

Terecht, omdat ze overdadig crimineel zijn uitleg of detail .
  In de media, die volgens de jongeren doorgaans eenzijdig en negatief berichten.

Een opzichtige leugen. De media zijn ontzettend politiek-correct uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail en berichten zo positief mogelijk over allochtonen als ze maar kunnen zonder zichzelf helemaal belachelijk te maken met vervalsingen van de werkelijkheid.
  En in de politiek, waar niet alleen Geert Wilders maar ook politici van de middenpartijen zich naar de mening van de jongeren te vaak ongenuanceerd over hen uitspreken.

Een gore leugen: de middenpartijen staan mordicus achter de allochtonen. Alleen de PVV en VVD durven de werkelijkheid te benoemen. Zoals die overdadige criminaliteit uitleg of detail , steun aan IS en terroristen uitleg of detail , enzovoort.
    Waar het allemaal om draait, is dit (in ietwat andere volgorde):
  ... het gevoel er niet bij te mogen horen, ...
    Men wordt niet als burger van dit land gezien, ook al is men hier geboren en getogen, maar als Turk, Marokkaan of als moslim. ...
    Het ongenoegen en onbehagen onder jongeren uit migrantengroepen is groot. Dit blijkt onder andere uit het vorig jaar verschenen SCP-rapport Werelden van Verschil. Uit gesprekken met een groep van 120 jongeren van Turkse en Marokkaanse origine blijkt een breed gevoel van uitsluiting, dat ze er niet bij horen en apart worden behandeld vanwege hun herkomst en geloof.

Allemaal hetzelfde dus. Al een keer of vier of vijf ook uitgedragen door in de media werkzame woordvoerders zoals Nadia Ezzeroili uitleg of detail en Hasna El Maroudi uitleg of detail . In feite allemaal gebaseerd op dit: "Wij hebben onze eigen normen en cultuur, jullie hebben jullie normen en cultuur, en dus horen wij niet bij jullie". Aangevuld met op vele en diverse manieren: "En dat is jullie schuld!
    Absurd, natuurlijk.
    Zodra je het expliciet hebt uitgeschreven.
    Vandaar dat excuseerders en leugenaars als Jaco Dagevos dat ook nooit doen. Dat expliciet uitschrijven.
    Om ze vervolgens te gaat steunen in hun onterechte klachten:
  Maar er zijn ook jongeren uit migrantengroepen die opstaan tegen dat gevoel van uitsluiting. ...

Een leugen: ze staan op tegen de "uitsluiting", niet tegen het gevoel ervan, want dan waren ze razendsnel van dat gevoel af. Kijk maar:
  ... vooral hoger opgeleide jongeren zijn somber over de maatschappelijke kansen en bejegening van migrantengroepen.

Juist ja ... Hoe meer kansen ze kennelijk blijken te hebben, des te sterker ze klagen over uitsluiting. Of zoals een reageerder in de Volkskrant dezer dagen schreef "Hoe vaak moet ik nog van geslaagde allochtonen klachten horen dat ze geen kansen krijgen ...".
  Anders dan hun ouders spreken zij zich uit. ...
    Dat 'terugpraten' is te beschouwen als een vorm van emancipatie  ...

Onzin. Het is slechts een bewijs dat ze de taal voldoende hebben geleerd.
  Jongeren uit migrantengroepen zijn inmiddels opvallend 'Nederlands' in de toon die ze aanslaan ...

Een botte leugen: de moslims eronder slaan de archetypische moslim-taal uit: vol eisen. En de zwarten archetypische negertaal voor slachtofferschap.
    Daar zit niets van het typisch Nederlandse zelfbeklag, "andere wang toekeren" en elitaire eigen-cultuurhaat bij.
  ...  waarschijnlijk mede ingegeven door de toon van hun tegenstanders. ...

Een gore leugen: het is precies andersom. De moslim-eisen en de negerbeschuldigingen waren aanleiding voor de Nederlandse reactie. Samen te vatten als "Rot op naar je eigen land".
    Waarna Dagevos in de buurt van de werkelijkheid dreigt te raken en prompt van het paard van zijn redenaties valt:
  Het gaat bovendien om kwesties die tot felle controverses aanleiding geven. ...

Welke?!!!
    Welke kwesties?!!!
    Antwoord: Het gaat om kwestie die de incompatibiliteit van hun culturen aantonen.
    Maar dat kan Dagevos natuurlijk (nog) niet zeggen.
  ...maar het verwijt van racisme treft vermeende daders evenzeer. ...

Pardon? Wat bedoelt u? Racisme? U had het toch over uitsluiting? Waar komt dat racisme vandaan? En dat 'evenzeer'... Wie nog meer dan?
    Maar vermoedelijk raakt Dagevos in de war omdat dit er dreigt aan te komen:
  ... Ook vraagstukken over de positie van mannen en vrouwen en van homoseksuelen raken het hart van wat in Nederland inmiddels als kernwaarden worden beschouwd.

Ahhhhh, en daar zijn ze eindelijk: waarden! En verschillen in waarden.
    En het is voor die eigen waarden ...:
  Het gaat dus over zaken van (algemeen) belang. ... Zij zullen hun plaats in de Nederlandse samenleving opeisen.

... dat ze dus gaan strijden. Dus de waarden die de positie van mannen en vrouwen en van homoseksuelen raken.
    Oftewel: de jonge immigranten gaan strijden voor de discriminatie van vrouwen en homoseksuelen. Want Nederlanders staan tegenover hen en de Nederlanders strijden tegen discriminatie van vrouwen en homo's.
    Dat was het. Daarna valt Dagevos terug op zijn Amerikaanse introductie.

Onderzoeker Jaco Dagevos heeft dus zeer sterke vooroordelen. En hij is onderzoeker bij het SCP. En natuurlijk is het zo dat je in je werkomgeving nooit al te zeer kan afwijken van die omgeving. Oftewel: niets maar dan ook helemaal niets wat er uit het SCP komt is te vertrouwen. Als onderzoek. Erop moet je dezelfde regels toepassen als op de meningen van welk willekeurige ander of andere groep: zeggen ze iets dat in hun kraam te pas komt, is dat kans dat het waar is iets van 20 procent. Pas als ze iets zeggen dat niet in hun kraam te pas komt, stijgt die betrouwbaarheid naar iets als 80 procent. Of in wat andere vorm: alle percentages die het SCP geeft die voordelig zijn voor allochtonen moet je vooraf al halveren, en negatieve moet je verdubbelen.
    En ondertussen zal bij de Nederlanders die onterecht beschuldigd worden de haat alweer stijgen ...

En vanwege dat instituut heeft dit soort gestook invloed (de Volkskrant, 13-09-2016, door Laura Menenti, onderzoeker):
  Laat niet mensen maar feiten beslissen

...    Gelijke sollicitanten krijgen ongelijke kansen, liet het Sociaal en Cultureel Planbureau in juni vorig jaar zien. ...

Met in één oogopslag de leugen van het SCP én de politiek-correctheid: allochtonen zijn niet gelijk, maar presteren minderwaardig, zoals blijkt in hun thuislanden vanwaar ze de cultuur behouden hebben, zoals de feiten laten zien uitleg of detail .
  ... (Fictieve) allochtone kandidaten worden minder vaak voor een gesprek uitgenodigd dan autochtone kandidaten met hetzelfde cv. Werkgevers maken een verschil dat er niet is ...

Dezelfde leugen met andere woorden - vaak hebben de werkgevers al ervaring met dat verschil (tuinders: "Ik wil geen Marokkanen want ze werken niet hard en luisteren niet").
  ... waardoor allochtone werkzoekenden benadeeld worden.    ...

Waarbij de mevrouw dit als voorbeeld aanhaalt:
  ...     Google, óók wereldberoemd om zijn personeelsbeleid, lost dat zo op: 'All people decisions are based on data and analytics.' In sollicitatieprocedures moeten commissies bijvoorbeeld van tevoren een lijst criteria én een daarbij passende lijst vragen opstellen, die alle kandidaten op dezelfde manier krijgen. Dit verkleint de invloed van stereotypen en vooroordelen, en vergroot de kans op de beste kandidaat.   ...

En hier de harde werkelijkheid (Trouw.nl, 29-05-2014, AP):
  Slechts 2 procent van Google's werknemers is donker

Het overgrote deel van de mensen die bij Google werken is mannelijk en blank. Slechts 2 procent is donker, 3 procent hispanic en 30 procent vrouw. "We zijn nog niet waar we willen zijn als het aankomt op diversiteit van onze werknemers", schrijft Google's vice-voorzitter Laszlo Bock in een reactie op zijn blog.

Dit grenst, door de valse verwachtingen en hoop die het opwekt aan de ene kant en de terechte afkeer en weerzin aan de andere, aan het misdadige.

Daarna werd de naam Dagevos weer langere tijd niet genoemd. Het SCP waarvoor Dagevos werkt natuurlijk wel, en wel op dusdanige manier dat het gezag van ook dit instituut inmiddels op bijna het absolute nulpunt staat. Voorafgaand aan het tot grootste partij worden bij de Provinciale Statenverkiezingen van 2019 van het Forum voor Democratie, een glasheldere proteststem tegen multiculturalisme en immigratie, bracht het SCP meerdere rapporten uit met de boodschap dat de Nederlander heel tevreden was met alles, met name de politieke situatie en alles rond multiculturalisme en integratie.

Dagevos zelf kwam pas weer naar buiten ten tijde van de volgende multiculturele crisis in Nederland, die zijn aanleiding niet eens in Nederland had, maar was de brandstichtingen en plunderingen door zwarten in Amerika naar aanleiding van de dood bij arrestatie van de zwarte crimineel George Floyd.
    Ook in Nederland gingen zwartracisten de straat op, hoewel de brandstichtingen en plunderingen als in de Schilderswijk in 2015 dit keer nog achterwege bleven.
    In het kader van de eropvolgende en reeds drie weken durende hetze uitleg of detail in de Nederlandse media dat er ook in Nederland sprake was van een Amerikaans soort racisme, kwam ook Dagevos met een bijdrage (de Volkskrant, 23-06-2020, door Jaco Dagevos, werkzaam bij het SCP en is als bijzonder hoogleraar Integratie en migratie verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam):
  Die goedbedoelde vragen tikken aan

Drie begrippen, drie leugens
    Ten eerste is datgene dat hier 'vragen' heet geen "vragen" maar een combinatie van "eisen" en "slaken van kreten".
    Ten tweede is er helemaal niets goedbedoelds aan, in tegendeel, zie de foto bij het artikel, ...:

... : het is beledigend, haatdragend, en haatzaaiend.
    En ten derde "tikt het niet aan", maar is het beledigend, haatdragend, en haatzaaiend.
    Waarbij het gaat om dit soort mensen:
  Een paar jaar geleden moest ik een college geven voor een internationale master diversiteit over discriminatie op de arbeidsmarkt. ...

Oftewel: "Ik gaf een college in 'Schuif je eigen falen en dat van je groep af op anderen'".
    Zeer populair, natuurlijk, zo'n college ...
    Bij falers en soortgenoten van falers:
  ... De studenten ... met een migratieachtergrond, kwamen ... met vragen en eigen ervaringen. Dat ze geweigerd werden bij uitgaansgelegenheden. Dat ze werden aangesproken op hun achtergrond en geloof, ook als dat op dat moment niet ter zake was. Dat een student-assistentschap zonder duidelijke opgaaf van redenen aan hun neus voorbijging  ...

De bekende en hier uitleg of detail afgehandelde gore leugens.
    Maar eigenlijk wilden we beginnen met dit:
  ... Jongeren voelen zich vaak Turks of Marokkaans en vinden hun geloof heel belangrijk ...
    ... verzetten juist de jongeren en tweede generatie zich tegen de term integratie. We zijn hier al, waar zouden we in moeten integreren?    ...

Oftewel: "Wij willen niet integreren".
    Te combineren met:
  ... Hoe goedbedoeld vragen en opmerkingen als: 'wat spreek je goed Nederlands' of 'waar kom je vandaan?' ook kunnen zijn, ze komen wel degelijk binnen ...
    ... Ze hebben het gevoel dat ze zich niet als Nederlander mogen beschouwen, omdat ze door de omgeving overwegend als Marokkaan of Turk of als moslim worden bejegend ...

Oftewel: "Ik wil graag mijn cake bewaren en hem ook opeten". Om de Engelse uitdrukking voor contradictie maar eens meteen te vertalen ("You can't have your cake and eat it").
    Socio-psychologisch noot: als je een zwarte zit in een klas van dertig blanke leerlingen (het voorbeeld wordt aangehaald elders), en je verwacht en wenst dat er niets gezegd wordt over dat kleurverschil, ben je gestoord. Het menselijke brein is bedraad voor het detecteren van dit soort verschillen, en om ze te onderzoeken. Op mogelijke gevaren (een primaire functie in het brein). Als je die reacties afkeurt, ben je geestelijk gestoord. Als die reacties niet wenst, is er slechts één oplossing: zet geen zwarte in een klas met dertig blanke leeerlingen (of andersom, natuurlijk).

Deze realiteit is recent in de Volkskrant verwoord door socioloog en filosoof Gabriel van den Brink
(de Volkskrant, 30-05-2020, door Peter Giesen):
  De samenleving schreeuwt om gemeenschapszin

Voor de crisis ging het goed met Nederland, en toch was er veel onvrede. Reden om niet terug te keren naar 'normaal', zegt filosoof Gabriël van den Brink. Maar hoe moet het dan wel?

...
Is het moeilijk een nationaal gevoel op te leggen aan een land dat zo divers is geworden?
'Ik zeg al sinds eind jaren negentig: iedereen is welkom, mits hij of zij zich voegt naar datgene wat in Nederland in culturele zin normaal is. Als je ergens bent, moet je als een fatsoenlijke gast rekening houden met wat er gebruikelijk is. Dat lijkt me een heel gewone opvatting die je ook elders op de wereld vindt. Het is geen extreem-rechts nationalisme als je zoiets zegt.'    ...

Oftewel: die Turkse en Marokkaanse studenten en hun blanke steuner Jaco Dagevos vloeken in de sociaal-culturele kerk.
    Of: ze schenden de Russische zegswijze: "Je gaat niet met eigen geloof andermans klooster binnen".
    En er zijn, zoals Van den Brink al zegt, overal ter wereld uitdrukkingen die ditzelfde zeggen.
    De moslims, en allochtonen in het algemeen, en Dagevos hebben er geen boodschap aan.
    Ze stampen met hun vieze, modderige klompen dwars door andermans kerk.
    Daarmee veroorzakende dit:
  'Waar het eigenlijk over gaat is de vraag: wat hebben we nog met elkaar? Kennen wij elkaar, vertrouwen wij elkaar, spreken wij dezelfde taal? Dat verhaal, dat een samenleving bepaalde dingen met elkaar deelt, is de afgelopen dertig jaar systematisch miskend en ondermijnd. We waren allemaal individualisten, het was allemaal diversiteit, we hadden niets gemeenschappelijks en als je iets gemeenschappelijks wilde dan zat je meteen aan de foute kant, want dan wilde je terug naar de jaren dertig. Allemaal onzin. Gemeenschappen bestaan en willen ook bestaan. Als ze zich bedreigd voelen, reageren ze heel heftig.'

En wat ze dus oogsten is dit:
  ... onder Turks- en Marokkaans-Nederlandse jongeren heerst een breed gedragen gevoel van uitsluiting ...
    ... het sombere beeld van migrantenjongeren over het maatschappelijk klimaat in Nederland.    ...
    Uit kwantitatief onderzoek blijkt dat vooral jongeren met een migratieachtergrond en de mensen van de tweede generatie somber zijn over het maatschappelijk klimaat ten aanzien van migranten ...

Wat ze vervolgens ...
  ... Het is precies die spanning tussen het gevoel uitgesloten te worden en de wens onderdeel te willen zijn van deze samenleving, die zijn uitweg vindt in bijvoorbeeld de oprichting van politieke partijen als Denk en Bij1 ...

... verergeren door zich stralend-symbolisch af te keren van Nederland.
    En dat vervolgens op dit moment ook nog eens ...
  ... die zijn uitweg vindt in ... het protest en het tegengeluid zoals we dat op dit moment zien. ...

... luid-schreeuwend te doen.
    Waarna Dagevos de doodzonde begaat ...:
  ... De bron is steeds dezelfde: ervaringen met uitsluiting die duidelijk maken dat je niet als individu wordt beschouwd ...

 ... die benoemd is door Van den Brink:
  ... Dat verhaal, dat een samenleving bepaalde dingen met elkaar deelt, is de afgelopen dertig jaar systematisch miskend en ondermijnd. We waren allemaal individualisten, het was allemaal diversiteit, we hadden niets gemeenschappelijks en als je iets gemeenschappelijks wilde dan zat je meteen aan de foute kant, want dan wilde je terug naar de jaren dertig..

En natuurlijk ook hier weer niet alleen een contradictie begaat,
  ... Jongeren voelen zich vaak Turks of Marokkaans en vinden hun geloof heel belangrijk ...
    ... verzetten juist de jongeren en tweede generatie zich tegen de term integratie. We zijn hier al, waar zouden we in moeten integreren?    ...

... maar nu eigenlijk een botte leugen debiteert: ze presenteren zich absoluut niet als individuen, maar als leden van de Turkse of Marokkaanse gemeenschap want dat zeggen ze bovenstaand zelf.
  ...     Wat we daarmee dus voor onze ogen zien gebeuren is de emancipatiestrijd van overwegend jongeren en mensen van de tweede generatie die opstaan tegen uitsluiting en racisme.   ...

De werkelijkheid:
  Wat we daarmee dus voor onze ogen zien gebeuren is het besef van overwegend jongeren en mensen van de tweede generatie dat ze stammen uit tweede- en derderangsculturen uit tweede- en derderangs landen en streken.

En:
  ... Dat gaat nu soms hard tegen hard, en de toonhoogte mag soms schril en antagonistisch zijn, maar het is in al dit tumult belangrijk te beseffen dat het om een emancipatiestrijd gaat van mensen die hun volwaardige plek opeisen.

De werkelijkheid:
  Het is belangrijk te beseffen dat de antagonistische manier waarop tweede- en derderangs culturen onterechte verwijten maken richting de thuiscultuur temidden waarvan ze zijn gaan wonen, een heftige reactie van die thuiscultuur zal oproepen, die bij gelijkblijvende trends zal leiden tot het verwijderen van de antagonistische tweede- en derderangs culturen.

Conclusie: er worden hier ernstige wetenschappelijke en sociaal-culturele misdaden begaan.
    Hier wordt etnische burgeroorlog gestookt.

Alles maar dan ook werkelijkheid alles draait hier om die ene illusie: "De Gelijkheid der Culturen". Die illusie tezamen met de evolutionaire werkelijkheid van aanzienlijke tot grote en onoverkomelijke culturele verschillen dwingt tot contradicties, leugens, botte leugens, hondsbrutale leugens en schrille en burgoorlogstokende beschuldigingen richting gewone blanke Nederlanders.

Jaco Dagevos is geen frequent bijdrager, zoals Leo Lucassen uitleg of detail dat is, maar zijn bijdrages staat minstens net zo hard buiten de realiteit (de Volkskrant, 15-12-2021, door Jaco Dagevos is senior-onderzoeker bij het SCP en bijzonder hoogleraar Integratie en migratie aan de EUR, en  Kim Putters, directeur van het SCP en hoogleraar Beleid en sturing van de zorg in de veranderende verzorgingsstaat aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.):
  Vluchteling & Integratie

Asielzoekers kunnen sneller aan het werk. ...

Theekan.
    Koffiekan.
    Alles kan, ook dit dus, maar het gebeurt al vijftig jaar niet.
    De enigen die snel aan het werk waren, waren de oorspronkelijke gastarbeiders uit Turkije (50 duizend) en Marokko (25 duizend), want die werden geworven voor specifieke voor hen bedoelde (ongeschoolde) banen.
    En dat leverde sommigen bedrijven 15 jaar werk en de Nederlande burgers 45 jaar aan uitkeringen betalen op (eerst WAO, toen AOW).
    Nettoverlies voor de burgers: miljarden.
    Per jaar.
    Daarna kwamen de kettingmigranten.
    Dat levert van begin af aan tientallen miljarden verlies voor de Nederlandse burgers op uitleg of detail .
    Per jaar.
    Toen kwam de asielinstroom.
    Zelfde soort mensen als de kettingmigranten.
    Ook dat levert van begin af aan tientallen miljarden verlies voor de Nederlandse burgers op.
    Per jaar.
    En nog steeds, anno 2021, is er krapte op de arbeidsmarkt uitleg of detail uitleg of detail .
    Voor functies waar je iets voor moet kunnen, dat is.
    De nieuwe instromers kunnen sneller aan het werk, maar het gebeurt niet, want ze zijn laag- tot nul-opgeleid en kunnen niet beter.
    Leert vijftig jaar ervaring met dit soort immigratie.
    En de rest van het betoog van de SCP'ers is van dezelfde vorm: de meest nefaste vormen van wensdenken:
  ... Kabinet en gemeenten: grijp die kans

Terwijl gemeenten nu gedwongen asielzoekers opnemen, stond al in het regeerakkoord van 2017 dat het asielproces efficiënter moest en de asielopvang flexibeler. ...

Dat staat al in regeerakkoorden en dergelijke sinds 1970.
  ... Draagvlak onder de bevolking is er. ...

Een gore leugen.
  ... Nu een goed integratiebeleid.

Nu nog het einde van de regenboog vinden. Dan komt de pot met goud vanzelf ...
    Gevolgd door een hele pagina van dat zoeken:
  Het is op dit moment alle hens aan dek om opvangplekken te vinden voor asielzoekers. ...
    Ook na statusverlening wachten statushouders vaak nog geruime tijd in de opvang ...
    Deze situatie is ver verwijderd van hoe het eigenlijk zou moeten gaan. ...
    Verder blijkt uit SCP-onderzoek dat degenen die tijdens de opvangperiode actief participeren, zoals met vrijwilligerswerk en het leren van de Nederlandse taal, een betere start maken nadat ze de opvang hebben verlaten: ze leren de taal sneller en hebben vaker een baan. ...

Oftewel: "Als de maan van groene kaas was, en we konden een ladder vinden die lang genoeg is, hadden we voor altijd kaas te eten"
    De werkelijkheid: op het ogenblik zijn er ernstige problemen in het onderwijs, met tweede en derde generaties die de taal kreupel spreken en verder ook niet mee kunnen komen uitleg of detail .
    Verder met het regenboogeinde zoeken:
  ...    Het opvangbeleid bestaat dus niet alleen uit ...
    Er ligt een dus belangrijke opgave om een goed opvangbeleid ...
    Kansrijke asielzoekers wachten in kleinere opvangcentra hun asielaanvraag af ...
    Zeker nu sprake is van een gemiddeld lang verblijf in de opvang ...
    Dit aandeel kan omhoog, bijvoorbeeld door hen actief te bemiddelen naar sectoren waar een grote behoefte bestaat aan personeel. ...
    Bij kwesties zoals het opvangbeleid rijzen al snel vragen ...
    Bij een brede groep in de bevolking bestaat steun voor de komst van vluchtelingen. ...
    Opvangbeleid zal te maken krijgen met discussie en weerstand, maar de keuze om in de opvang juist aandacht te richten op kansrijke asielzoekers - overwegend 'echte' vluchtelingen - ...

Een gore leugen uitleg of detail .
  ...    Op 1 januari gaat de nieuwe inburgeringswet van start. ...
    Gemeenten kunnen echter niet zelf zorgen ...
    Het is aan het nieuwe kabinet om die handschoen op te pakken ...
    Zowel het kabinet als gemeentebesturen maken binnenkort een nieuwe start. Een mooie gelegenheid om de bal die op de stip ligt, gezamenlijk binnen te schieten.

Ja hoor ... Vijftig jaar lukt het al niet, maar NU!!! gaat het wel lukken.
    Het lijkt wel of er een wedstrijd gaande is tussen SCP en CBS uitleg of detail welk van de twee instituten de meest en meeste landverraderlijke leugens kan verkondigen.

Ook op dit terrein is het weer erger geworden. Om te beginnen is er natuurlijk het racisme (Volkskrant.nl, 11-10-2022, redactie, uitleg of detail ):
  Nieuws

SCP: tweede generatie migranten vindt ...

...    Voor het onderzoek zijn mensen met een Turkse (696), Marokkaanse (570), Caribisch-Nederlandse (592), Somalische (519), Iraanse (855) en Poolse (688) achtergrond bevraagd,

Oh nee, om te beginnen is er natuurlijk het bedrog, en oplichting en de fraude uitleg of detail .
    In ieder geval wetenschappelijk gezien: mensen naar de reden van hun achterstand vragen is hetzelfde als aan mensen vragen waarom ze ijs eten: je krijgt iets met "Omdat het lekker is", en "Het ligt aan de ander" .
    Na die laatste link: het is dus echt fraude, want iedereen kan dit weten, dus zeker een sociaal wetenschapper.
    Waarmee ze dus voor de zoveelste zeggen: sociale "wetenschappen" is geen wetenschap.
    En na dit vastgesteld te hebben, krijg je dus op diverse manieren te horen dat de achterstand de schuld van de ander is:
  SCP: tweede generatie migranten vindt Nederland niet altijd gastvrij en ervaart vaak discriminatie

Mensen met een migratieachtergrond die al langer in Nederland zijn, vinden Nederland niet altijd een gastvrij land voor migranten. ... Zij ervaren vaak discriminatie vanwege hun afkomst.


... De tweede generatie mensen met een Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Caribisch-Nederlandse achtergrond is beter opgeleid dan hun ouders, en heeft een betere positie op de arbeidsmarkt, maar ervaart toch meer uitsluiting en discriminatie. ...

Die laatste gevolgd door:
  ... ‘Er is sprake van een integratieparadox: juist degenen met een betere sociaaleconomische positie voelen zich het vaakst buitengesloten’, is te lezen in het rapport Gevestigd maar niet thuis.    ...

Niks geen paradox, maar volkomen logisch.
    Als je je aanzicht een paar graden roteert richting werkelijkheid.
    De eerste generatie leefde met vele hoofddoeken en baarden en teensandalen en satellietschotels nog in Turkije respectievelijk Marokko, cultureel gezien, en had weinig last van "het cultuurverschil" oftewel hun culturele achterlijkheid, en de tweede generatie ging/gaat hier naar school en zag/ziet volop hoeveel beter Nederlanders het doen - de culturele nederlaag uitleg of detail .
    Het scheelt sowieso al een decimeter of drie/vier in gemiddelde lichaamslengte.
    En ga daar maar eens tegenin redeneren.
    Dat doet de jongere culterele-achterstand-ervaringsdeskundige dus niet, maar schaft zich een mes of een pistool aan en organiseert zich in groepjes ten einde die kk-kazen en tata's eens mores te leren - in speeltuin, zwembad, enzovoort uitleg of detail .
    En als hij op zijn cultureel achterstandige gedrag wordt aangesproken door zo'n cultureel voorstandige blanke buurtbewoner op het feit dat hij met 80 kilometer per uur met een bestelbusje door een woonwijk heen jakkert, dan rij je die voorstandige blanke buurtbewoner gewoon dood uitleg of detail .
    Want op zo veel culturele achterstand gewezen worden door zo'n cultureel voorstandige ... Dat trekt de cultureel achterstandige niet.
    En van dit en soortgelijk gedrag uitleg of detail zijn zeer veel meer voorbeelden dan van "discriminatie" en "uitsluiting".
    En dat tegen die culturele achterstand in redeneren doen ze dus ook niet, bij het SCP, omdat ze in hun spiegelwereld leven, en stellen dus het tegenovergestelde voor:
  ... Om een ‘inclusieve’ samenleving te krijgen moet integratiebeleid zich volgens het SCP daarom niet alleen richten op het verbeteren van de sociaaleconomische positie van groepen migranten, maar moet het onlosmakelijk verbonden zijn met antidiscriminatiebeleid. ‘Alleen met dergelijk beleid kunnen we ervoor zorgen dat mensen gelijke kansen hebben, dat iedereen mee kan doen en het gevoel heeft onderdeel van de samenleving te zijn,’ aldus het SCP.    ...

Oftewel: het indoctrineren en terroriseren van de blanke Nederlanders.
    Dit nadat ...
  ... het verbeteren van de sociaaleconomische positie van groepen migranten ...

... ze eerst de helft van hun salaris hebben moeten inleveren ten einde de sociaaleconomische positie van groepen migranten te verbeteren.
    En natuurlijk is het ook gewoon discriminatie en racisme richting blanke Nederlanders, maar dat spreekt de laatste twee decennia voor zich uitleg of detail .
    En van wie is deze rotzooi in meer specifieke zin afkomstig? Inderdaad:
  ... aldus onderzoeker Jaco Dagevos.    ...

Die uitleg of detail dus ook, met hoofd er nog op, te zien was in het NOS Journaal uitleg of detail (na 3:35 min.) om te verkondigen dat Nederlanders xenofoben en racisten zijn.


Naar Menswetenschappen  , of site home ·.

24 jun.2020