Bronnen bij Menswetenschappen, sociologie ondermaats: Hans Siebers

Hans Siebers is geen grote vis in de school van het sociologische haaiengebroed dat werkt aan de kalifatisering van Nederland uitleg of detail, en werkt dan ook bij de KUT: de Katholieke Universiteit Tilburg uitleg of detail .

Ook heeft hij een lage productie, wat betreft stukken in de media, en volgens het archief van deze website heeft het een kleine twintig jaar geduurd voor hij de gebruikelijke limiet van drie bijdrages overschreed.

De eerste is dan ook behoorlijk oud, maar daardoor extra pikant (de Volkskrant, 28-05-2010, door Hans Siebers, Universiteit van Tilburg):
  Cohen heeft gelijk: baten migranten onderschat

Job Cohen uitleg of detail ... Dat klinkt echt als eeuwen geleden.
    Net als zijn standpunten. Na de bommenterreur, de vrachtwagenterreur, de wijkterreur, de zwembadterreur uitleg of detail , enzovoort, enzovoort, enzovoort, hebben echt heel weinig mensen nog het lef om over de "de multiculturele verrijking" te reppen. Schrijvende in 2019.
    Materieel en vooral sociaal of cultureel.
    De aanleiding voor dit artikel was dat uiterst zeldzame verschijnsel: een immigratie-kritisch onderzoek. Het is dan ook besteld door een migratie-scepticus:
  In het verkiezingsdebat van afgelopen zondag beweerde Geert Wilders dat migranten Nederland elk jaar 7,2 miljard euro kosten. ... het rapport van Nyfer waarop Wilders zich baseert.

Natuurlijk betogen lieden als Cohen en Siebers dat het rapport niet klopt.
    Maar het is heel simpel te controleren: neem de bijdrage van de allochtonen als dat van het bbp, het bruto binnenland product per persoon, van de thuislanden (Turkije: 8k, Marokko: 4,5k, Suriname: 5,5k, Afrika: < 2k) - dat kan want ze mogen en hebben hun cultuur behouden, en dus ook hun bijbehorende economische productiviteit. De economische productiviteit van op zijn best een bazaar-economie - winkeltjes en andere kleine nering
    Neem vervolgens het bbp van Nederland (48k) en trek de twee van elkaar af. En vermenigvuldig dat met het aantal van de betreffende groep in Nederland.
    Die aantallen ruwweg: de vier grote steden zijn al voor de helft allochtoon - ongeveer 1 miljoen. Rest van Nederland: neem eenzelfde portie: totaal 2 miljoen. Rond het allochtone bbp af op 6k. Netto-verlies = 2M * (48k - 6k) = 80 miljard.
    Per jaar.
    In Nederland zijn de allochtonen wat productiever dan in eigen land. Maar zelfs als je hiervoor het extreme getal vijf neemt, kom je nog op een verlies per jaar van 16 miljard.
    Oftewel: het getal van het Nyfer-rapport is zeker niet te groot, maar men heeft, zoals te verwachten is, een aantal factoren, kostenposten, gemist. Zoals gewoonlijk gebeurt bij dit soort berekeningen, zie bijvoorbeeld de kostenoverschrijdingen bij grote projecten (bijvoorbeeld; allochtonen gebruiken meer ziekenzorg, zie hier uitleg of detail ).
    Het artikel van Siebers probeert ook wat vergeten factoren te noemen die positief zouden uitpakken voor de allochtone bijdrage. Een voorbeeldje:
  ... het aandeel van migranten in hun bijdrage aan de btw-inkomsten ...

Lachwekkend: belastingen zijn GEEN inkomsten. Dat zijn heffingen op inkomsten
  ... Neem de inbreng van medewerkers van de Belastingdienst met een migrantenachtergrond, ...

Nog ridiculer.
    Maar misschien is het ook veel verwacht van een socioloog dat deze ook maar het geringste besef heeft van economie.
    Het is duidelijk dat Siebers gewoon een opvatting, een mening, had ("Allochtonen dragen bij") en daar argumenten bij heeft gezocht.
    Net als Job Cohen, natuurlijk, maar van hem kan je stellen dat het zijn beroep is naar zijn eigen individuele en groeps-opvattingen te lullen. Hij is politicus.

Artikel twee is van slechts een paar jaar geleden, en was al opgenomen in de verzameling Scociologie, ondermaats, allochtonen uitleg of detail  (nrc.nl, 18-04-2017, door Hans Siebers, associate professor, director mastertrack management of cultural diversity, Tilburg University, uitleg of detail ):
  Het is groeiend nationalisme dat homohaat veroorzaakt

In de tussentijd heeft de KUT of Katholieke Universiteit Tilburg zijn naam veranderd in Tilburg University, waarbij het gebruik van Engels vermoedelijk bedoeld is om aan te geven dat ze overgestapt zijn van de christelijke religie op de politiek-correcte - geen gebied dat zo politiek-correct is als het Engelstalige.
    Ook heeft Hans Siebers nu een bijpassende beroepsomschrijving: 'director cultural diversity'. "Diversiteit" is de afkorting van "Meer, meer, meer zwarte piloten in de cockpit, en meer, meer, meer moslims in de bedieningskamer van de atoomcentrale".
    En de capaciteiten tot redeneren zijn, zie de kop, afgedaald van het niveau "De maan is van groene kaas" naar dat van  "Het is niet de zon die de bloemetjes doet opengaan, maar het is het opengaan van de bloemetjes dat zorgt voor het opkomen van de zon".
    Want de werkelijkheid is natuurlijk dat de homohaat en jodenhaat en niet-moslimshaat van moslims dat geleid heeft tot een afkeer van moslims, welke afkeer normaliter "islamofobie" wordt genoemd, maar in dit toch wat speciale geval "nationalisme".
    Mogelijk omdat dat zo makkelijk associeert met NAZISME!!!, maar dat is speculeren.
    Het tweede deel van de onderkop herhaalt de "Bloemetjes"-redenatie:
  ... Het zijn niet cultuurverschillen die tot conflicten leiden; het is eerder andersom, meent Hans Siebers.

Maar deze is wat ingekleed, abstract, omdat je eigenlijk eerst moet aangeven welke 'cultuurverschillen' je het over hebt, en welke 'conflicten' - van beide zijn zeer vele soorten.
    Maar neem voor de lol een voorbeeldje: "Het zijn niet de verschillen tussen katholieken en protestanten die hebben geleid tot conflicten, maar conflicten die hebben geleid tot het verschil tussen katholieken en protestanten".
    Overigens is die onderkop een nevenstelling van de beroemdere: "De radicalisering van moslims is de schuld van Geert Wilders". Waarna er toch wel betrekkelijk lange lijst mensen erop wees dat die radicalisering een wereldwijd verschijnsel is, en Geert Wilders voor het grootste deel van zijn carrière alleen bekend in Nederland ...
    In in het eerste deel van de onderkop blijkt een reden voor deze omkering:
  Stop met dat collectief verdacht maken van mensen met een migratieachtergrond. ...

Dit is dus een origineel religieuze leerstelling van de soort "De maan is van groene kaas".
    De werkelijkheid: er is geen collectief verdacht maken van mensen met een migratieachtergrond. Dat zou moeten gebeuren in de media, en in de media is er een collectief bejubelen van mensen met een migratieachtergrond uitleg of detail uitleg of detail , en een collectief verdachtmaken van mensen zonder migratieachtergrond uitleg of detail .
    Als er al een collectief is, is dat de politieke-correctheid, en de politieke-correctheid jubelt collectief de voordelen van 'mensen met een migratieachtergrond'.
    Tot op het niveau dat het beeld dat ze schetsen van immigranten uit Syrië wordt gesatireerd als "Apothekers uit Aleppo". En wie geen apotheker is, is topvoetballer, balletdanser, neurochirurg, raketgeleerde enzovoort. Allemaal zijn ze langsgekomen in NOS Journaals en Nieuwsuur (misschien is die van "raketgeleerde" overdreven - de rest niet).
    De achtergrond van het idee van dat 'collectief verdachtmaken' en dus ook die omkeringen staat verderop in de tekst:
  Volgens de statistieken maken mensen met een migratieachtergrond zich relatief vaak schuldig aan criminaliteit, zie onder andere het geweld tegen een homopaar onlangs in Arnhem. ...

Dat zijn twee aparte zaken.
    Ten eerste: dat 'mensen met een migratieachtergrond zich relatief vaak schuldig aan criminaliteit'. Af te korten tot: "allochtone criminaliteit".
    Dat is een uitvoerig onderbouwde werkelijkheid uitleg of detail , te controleren door een tochtje langs de Nederlandse penitentiaire inrichtingen te maken, of, simpeler, een blik te werpen op de lijst "Tien meest-gezochte criminelen". De laatste keer dat daar een blanke Nederlander op voorkwam was reden voor GeenStijl voor een feestje uitleg of detail .
    De tweede zaak: 'het geweld tegen een homopaar onlangs in Arnhem'
    Dat is duidelijk de aanleiding voor dit stuk. Zie het 'onlangs'.
    De feiten: een stelletje jonge Marokkanen uit een achterstandswijk heeft een stel homo's met een betonschaar in het gezicht geslagen. Waarop iedereen zich concentreerde op die homo's, maar bijna net zo significant is die betonschaar. Die betonschaar was beslist niet bedoeld voor zijn oorspronkelijke doel: het knippen van betonijzer. Betonscharen worden door crimineeltjes gebruikt om scootersloten door te knippen, zodat ze die gestolen scooters kunnen gebruiken bij hun criminele activiteiten, ter vermindering van de kans op identificatie.
    Oftewel: de zaak waar het om gaat is een gecombineerd geval van jonge Marokkanen die crimineeltjes en homohatend zijn.
    Een geval dat, overige voorvallen langslopend waarvoor je uitsluitend in de niet-politiek-correcte media moet zijn, redelijk representatief is.
    En passend bij en kloppend met de zware-criminaliteits-statistieken zoals die toptien-lijst.
    Wat, is Hans Siebers aan het betogen, allemaal het gevolg is van 'groeiend nationalisme'.
    Welk betoog als volgt verder gaat:
  ... onlangs in Arnhem. De discussie over een vermeend gebrek aan integratie is weer opgelaaid. De verklaring wordt gezocht in de culturele achtergrond van de betrokkenen.
    Dat doet ook Jan Jaap de Ruiter in zijn bijdrage in NRC van 7 april door te graven naar de Marokkaanse wortels van veel van deze geweldplegers.  ...

Een valse voorstelling van zaken. Het betoog van De Ruiter is dat voorvallen van de genoemde soort niet zozeer voortkomen uit specifiek gerichte homohaat, maar uit algemene westerse waarden-haat, waarbij de homo's dienen als symbool van het westerse waarden-stelsel.
    Nu werkt De Ruiter de reden van die westerse waarden-haat niet verder uit, maar dat is hier al gedaan, samengevat onder de term "culturele nederlaag" : de allochtonen oftewel de immigranten uit niet-westerse culturen en hun nakomelingen hebben die niet-westerse culturen behouden, en die niet-westerse culturen hebben een aanzienlijke tot grote achterstand op de westerse culturen, zoals alle globale statistieken uitwijzen . Dat heeft tot gevolg dat de allochtonen niet goed mee kunnen komen in de westerse maatschappij, wat leidt tot gevoelens van rancune en wrok.
    Het bemerken van het niet mee kunnen komen in de Nederlandse maatschappij blijkt voor de jonge allochtoon uit voornamelijk twee dingen: de relatieve armoede van de ouderlijke en naburige omgeving, en het niet goed mee kunnen komen op school. Dat laatste beseffen ze heel snel, en ook dat het betekent dat ze zelf niet goed mee zullen komen in de maatschappij. In ieder geval voor het niveau van welstand van de gemiddelde Nederlander.
    Wat in combinatie met de door door islam ingegeven superioriteitsgevoelens om dat wel te willen hebben, leidt tot de alternatieve manier om een hoger inkomen te verwerven dan die middel prestatie; de criminaliteit.
    Vandaar die betonschaar.
    Het gebruik voor homohaat is dus inderdaad slechts een symbool voor de haat voor de westerse maatschappij.
    Overigens geldt dit voor degenen die wij "Marokkanen" noemen in verhoogde mate, want dat zijn voor meer dan 90 procent Riffijnen of berbers, die ook in Marokko een sociaal onderpresterende en slecht bestuurbare minderheid vormen.
    Verder met Siebers:
  ...door te graven naar de Marokkaanse wortels van veel van deze geweldplegers. Dergelijke nationalistische verklaringen ...

Oftewel: "Je mag niet praten over verschil in culturen want dat is NAZISME!!!
    Noot: er staat hier 'nationalisme' maar natuurlijk bedoelt Siebers "blank nationalisme" oftewel  NAZISME!!!, want Marokkanen, Turken, enzovoort zijn nationalistischer dan Nederlanders.
  ... Dergelijke nationalistische verklaringen gaan gemakshalve voorbij aan de wetenschappelijke literatuur erover.

Nogal wiedes: dergelijke verklaringen vanuit culturen worden door Hans Siebers en de rest van de politieke-correctheid al enige decennia zwartgemaakt als NAZISME!!!, dus geen enkele wetenschapper durft ze te gebruiken. In de gehele sociale wetenschap heerst de ideologie van "De Gelijkheid der Culturen"
  In een studie van het Verwey-Jonker Instituut ...

Zie hier uitleg of detail voor het bewijs dat het Verwey-Jonker Instituut volkomen geïmpregneerd is met de politieke-correctheid en "De Gelijkheid der Culturen", en dus geen wetenschappelijk instituut is, maar een multiculturele-propaganda instituut.
  ... laten de auteurs zien dat de oververtegenwoordiging van migrantenjongeren in de criminaliteitsstatistieken vooral van Nederlandse makelij is in plaats van geïmporteerd uit Marokko of elders. ...

Wat ze bedoelen is dat de "Marokkaanse" criminaliteit in Nederland niet voorkomt in Marokko.
    Ook dat is nogal wiedes; die criminaliteit wordt veroorzaakt door het verschil in maatschappelijk presteren tussen Marokkaanse immigranten in Nederland en Nederlanders.
    Die factor vindt je niet in Marokko, constateert het Verwey-Jonker Instituut.
    Voor deze denkfout is nog geen naam, maar belachelijk is het.
  Het zijn niet zozeer de culturele achtergronden maar de lokale omstandigheden die hen op het slechte pad brengen. Dan gaat het om de wijken waarin ze opgroeien, ...

Temidden van mede-allochtonen
  ... de contacten die ze opdoen ...

Mede-allochtonen.
  ... gebrek aan sociale binding en controle, ...

NEEN! Er is juist veel onderlinge sociale binding en controle in hun eigen wijken.
  ... problemen op school ...

Die klopt. Het probleem zijnde: het niet goed mee kunnen komen op school, en het daaruit volgende besef niet goed mee te kunnen komen in de maatschappij.
    Leidende tot de aantrekkelijkheid van een criminele carrière, enzovoort.
    Maar je kan het ook veel simpeler aanpakken: er wonen ook Polen, Roemenen, Chinezen, Japanners, enzovoort in die wijken en daarvan is niet bekend dat ze doen aan aanvallen op homo's, zoals de Marokkanen en overige moslims dat wel doen.
  Maar waar komt geweld, specifiek tegen mensen die hun homoseksualiteit uiten, vandaan?
    Ik pleit ervoor de verklaring niet zozeer te zoeken in vermeende homovijandige normen en waarden die migranten met zich mee zouden hebben gebracht en hier uitdragen, maar in het oplevend Nederlands nationalisme.    ...

"De bloemetjes doen de zon opgaan"...
  ... het oplevend Nederlands nationalisme.
    Die opleving hebben we tijdens debatten in de aanloop naar de verkiezingen nog kunnen waarnemen. ...

"Kijk een naar die bloemetjes!"
  ... De nationalistische stelling dat de Nederlandse identiteit zou worden bedreigd, vormde daarin een standaardonderdeel.

"Hoe ze hun blaadjes doen open gaan!"
     De werkelijkheid: het brandpunt van dit het debat over de bedreiging van de Nederlandse identiteit is de discussie rond Zwarte Piet. Oftewel: Siebers betoogt hier dat de Nederlandse bezwaren tegen het opheffen van Zwarte Piet de reden is dat Marokkanen en Turken homo's zijn gaan haten.
    Te ridicuul voor woorden.
    Met bijpassende onderbouwing:
  Wetenschappers als Jan Willem Duyvendak ...

Zie hier uitleg of detail voor het bewijs dat Jan Willem Duyvendak een nefaste multicuturalist en islam-apologeet is. De lijst rechts noemt zijn collega's die hetzelfde aanhangen.
  ... [stellen] dat vermeende tolerantie van homoseksualiteit centraal staat in verhalen over de Nederlandse identiteit in media en politiek. ...

Een leugen: in de media is de poltieke-correctheid volstrekt dominant, en degenen die het betreft, de allochtonen, lezen de Nederlandse media niet. Een paar woordvoerders uitleg of detail uitleg of detail kijken Nederlandse televisie, en die vertellen de rest dat Geert Wilders hen haat en dat heel Nederland op Geert Wilkders stemt.
  ... Universele liberale waarden als tolerantie worden zo voorgesteld als typisch Nederlands. Semin Suvarierol heeft laten zien hoe beelden van kussende mensen van het gelijke geslacht worden ingezet in materiaal voor inburgeringscursussen om migranten op het hart te drukken dat dat typisch Nederlands zou zijn. Dus wen er maar aan....

Dat laatste klopt grotendeels. De correctie is: die waarden zijn westers, maar de betreffende allochtonen zitten in het Nederlandse deel van het westen dus noemen we ze hier "Nederlands".
     Dus de allochtonen zullen eraan moeten wennen.
    Zo niet, dan kunnen ze altijd terug naar de moedercultuur.
  ...    Deze nationalistische voorstelling van zaken ....

Weer het bekende linksfascistische pandoer: het toekennen van extra waarde aan de eigen westerse cultuur is NAZISME!!!
  ... voorstelling van zaken creëert een tegenstelling tussen mensen met een migratieachtergrond, die moeten integreren vanwege hun vermeende afwijkende culturele achtergronden, en ‘Nederlanders’ die dat niet hoeven. ....

Een leugen, dat creëren: de afstand is er, onafhankelijk van het benoemen ervan. Het is de afstand tussen uithuwelijken, eerwraak, besnijdenis, enzovoort, en beschaving.
  ...  Daarin wordt de verdenking uitgesproken dat migranten niet tolerant zouden zijn ten opzichte van homoseksueel gedrag.

Correctie op de laatste lijst: het is de bestaande tegenstelling tussen uithuwelijken, eerwraak, besnijdenis, homohaat, jodenhaat, enzovoort, en beschaving.
    Overigens staat hier afgekort: "Mensen die een inburgeringscursus volgen, worden homohatend gemaakt".
    De werkelijkheid: geen enkele Marokkaan of Turk, de ergste homohaters (en jodenhatrers) heeft ooit een inburgeringscursus gevolgd. Marokkanen en Turken zijn hier gekomen middels kettingimmigratie waaraan geen enkele inburgeringscursus te pas is gekomen.
    Mogelijk voelt Siebers ook dat dit allemaal geen enkel hout snijdt, want hij komt met nog veel meer.
    En ergere onzin.
  Die tegenstelling wordt door politici keer op keer op de spits gedreven. En zet vervolgens aan tot conflicten in de klas en op het werk, als medestudenten en collega’s die tegenstelling en verdenking overnemen, zo laat onderzoek zien. Collega’s en studenten zonder een migratieachtergrond verdenken hun collega’s en medestudenten met een migratieachtergrond dan van homohaat. Op hun beurt reageren zij dan door te beweren dat ‘Nederlanders’ net zo erg zijn. Of ze gaan argumenten zoeken tegen homoseksualiteit.

Aha!!! De geketting-immigreerde Marokkanen en Turken voelen zich gediscrimineerd vanwege de houding van collega's op de universiteit ... Oftewel: de homohaat wordt gepleegd door universitaire Marokkanen en Turken. Dit geheel in tegenstelling tot de Marokkanen en Turken in de volkswijken. Die doen helemaal nooit aan homohaat.
  Het zijn deze conflicten die sommige mensen er daadwerkelijk toe aanzetten om zich anders te gaan gedragen en andere ideeën te gaan koesteren. Om zich te verdedigen gaan sommige mensen met een migratieachtergrond dan graven in hun eigen afkomst om argumenten te vinden die als munitie in conflicten kan worden ingezet. Het zijn juist die conflicten die ze daartoe beweegt, en als je munitie zoekt in je achtergronden, dan vind je die ook.
    Wat me opvalt is de grote mate van zelfbeheersing die studenten en collega’s met een migratieachtergrond in zulke botsingen aan de dag leggen. Meestal zwijgen ze. Maar dat geldt niet voor allemaal; sommigen radicaliseren en nemen de provocatie op.

Ja ja, die homohatende groepen Marokkanen en Turken aan de universiteiten doen echt hun uiterste best die door Nederlanders veroorzaakte homohaat te onderdrukken.
  Nationalistische verhalen over cultuurverschillen worden zo een self-fulfilling prophecy omdat ze de geschillen in de samenleving veroorzaken die daadwerkelijk tot normafwijkend gedrag leiden. Het zijn niet de cultuurverschillen die tot conflicten leiden, het is eerder andersom.
    Als media en politiek zouden stoppen met collectieve verdachtmakingen tegen mensen met een migratieachtergrond, zou dat een grote bijdrage leveren aan het voorkomen van wat er onlangs op die brug in Arnhem is gebeurd. Laten we hopen dat deze wens geen brug te ver is.

Dus als Nederlanders stoppen met het verzet tegen het afschaffen van Zwarte Piet, gaan de Marokkanen en Turken aan de universiteiten stoppen met homohaten ...
    Dit was allemaal zo absurd, dat er ook commentaar van GeenStijl kwam (tevens de reden dat dit allemaal onder ogen van deze redactie kwam) (GeenStijl.nl, 19-04-2017, door Ronaldo uitleg of detail ):
  Professor in NRC: 'Betonschaar = schuld witmang'

U dacht misschien dat alleen Rob Wijnschenk en zijn kameraden het medicijn tegen de waan van de dag waren. Maar ook het eerbiedwaardige NSB Handelsblad doet tegenwoordig aan analyses van actuele gebeurtenissen op het moment dat ze al lang niet meer actueel zijn. Dit keer hebben ze ene Hans Siebers bereid gevonden zijn plasje te doen over betonschaargate. Hans heeft namelijk wel een verklaring voor het geweld tegen homo's door Marrekane mensen met een migratie-achtergrond. Dat komt allemaal door U, GORE KUTNATIONALIST. U bent namelijk trots op uw homo-tolerantie en daarom gaan Marrekane mensen met een migratie-achtergrond homo's met een betonschaar te lijf. ...

Gevolgd door een uitvoeriger analyse van de schier oneindige hoeveelheid onzin en leugens.

Dat was nummer twee, wel de belangrijkste in dit drieluik. De derde was tevens de aanleiding tot deze verzameling (de Volkskrant, 24-07-2019, door Hans Siebers, hoofddocent aan de Tilburg University):
  Vijandbeelden oorzaak discriminatie bij politie

Dit is dus in het kader van de hetze die de politiek-correctheid al een jaartje of zo voert tegen de politie.
    De politie is namelijk FOUT!!!
    Dat zit zo:
- de politie arresteert criminelen;
- criminelen zijn in ruime meerderheid allochtoon - gekleurd; dus de politie arresteert veel gekleurden;
- gekleurden hebben absoluut geen slechte eigenschappen en zijn dus absoluut niet (extra, veel) crimineel;
- dus, ergo, q.e.d.: de politie discrimineert want ze arresteren veel gekleurden.
    Dat laatste wordt door de politiek-correcten gewoonlijk aangeduid als "etnisch profileren".
    Wat je dus allemaal kan afkorten tot: "De criminaliteit is etnisch geprofileerd - de politie arresteert criminelen - dus de arrestaties van de politie zijn etnisch geprofileerd".
    En dat laatste ...
  Volgens politiecoach Carel Boers hangt een 'ultrarechtse geur' rond de discriminatie van mensen met een migratie-achtergrond door de politie. ...

... is dus "NAZISME!!!, volgens Hans Siebers.
    En de overige de politiek-correcten.
    Die Carel Boers is net als Hans Siebers iemand wiens beroep "diversiteit" is.
    En als verklaring voor het NAZISME!!! van de politie, komt Hans Siebers met:
  ... de vraag naar de oorzaken van deze discriminatie wordt nauwelijks gesteld. Daardoor neemt de politie steeds de verkeerde maatregelen, ook nu weer.
    Sinds we in 2003 begonnen met onderzoek binnen de politie, stuiten we op drie hoofdoorzaken van discriminatie. Het zijn geen vage 'vooroordelen' die agenten ertoe aanzetten, maar concrete vijandbeelden die ze ontlenen aan de nationalistische berichtgeving in media en politiek over mensen met een migratieachtergrond.

Dus precies hetzelfde als de verklaring voor de homohaat van de Marokkanen!
    Wat is het leven toch simpel, hè, als je een ideologie aanhangt: "Het regent": dat is de hand van God. "De zon schijnt": dat is de hand van God.
    Of maak daar dus maar "Allah" van, tegenwoordig.
    En het is echt precies hetzelfde verhaal. Kijk maar:
  ... Denk aan de aandacht voor 'de Nederlandse identiteit' die door deze mensen zou worden bedreigd. ...

Al gehad.
  ... Denk aan de associatie van deze mensen met criminaliteit ...

Al gehad.
    Het is weer allemaal "De bloemetjes doen de zon opgaan".
    Zoals al talloze malen geconstateerd: politiek-correcten leven in een spiegeluniversum.
    En bemerk je bij iemand één aspect van de politieke-correctheid, neem dan veilig aan dat alle andere ook van toepassing zijn.
    En neem bij alles wat de betreffende persoon beweert eerste het omgekeerde, en ga daarna verder zoeken.
    Maar dat laatste is meestal niet meer nodig.

Zoals in de inleidng vermeld, heeft Siebers een laag niveau van productie. Maar hier is er dan toch weer eentje. Die beloftevol lijkt te beginnen (de Volkskrant, 12-11-2020, door Hans Siebers, hoofddocent aan de Tilburg University):
  Identiteitspolitiek

Ook Democraten leggen kiem discriminatie

Bidens identiteitspolitiek belooft weinig goeds.

Inderdaad. Met dat lopen achter de sterk polariserende BLM-beweging die de schuld van de zwarte achterstanden geeft aan de blanken en met name de politie.
    Terwijl inmiddels duidelijk is, na iets van vijftig jaar gelijke rechten voor zwarten en een eerder oplopende achterstand, dat die achterstand niets met achterstelling maar met cultureel achterblijven te maken heeft uitleg of detail .
    "Waar is je vader, Malcolm?" uitleg of detail
    "Hoe gaat het op school, Letoya?" uitleg of detail
    Iets dat allemaal nog veel duidelijker is in Nederland, omdat hier altijd gelijke rechten voor zwarten hebben bestaan.
    Enkele decennia na hun komst hadden ze zelfs enige populariteit omdat ze niet zo haatdragend en crimineel waren als de moslims.
    Maar die schade werd razendsnel ingehaald, ongeveer gelijkvallend met de start van de anti-Zwarte Piet acties van Afriyie uitleg of detail en Gario uitleg of detail .
    En inmiddels was ook het criminaliteitsniveau gestegen tot het elders gebruikelijke voor zwarten en dat van moslims minstens evenarend uitleg of detail .
    Je zou dus zeggen: wat Siebers ziet in Amerika qua identiteitspolitiek kan je zo naar Nederland vertalen: de zwarten begonnen ermee, wat leidde tot reacties als de pro-Pieten-acties enzovoort.
    Maar dan had u niet op het spiegeleffect gerekend:
  ...    Ook hier hebben we te maken met politici à la Trump die politieke munt slaan uit het beledigen en provoceren. Denk aan moslims in het geval van Geert Wilders ... Islamisten slaan terug met bedreigingen ...

Precies andersom, dus: moslims waren bedreigend vanaf de allereerste seconde (de islam is namelijk bedreigend, lees de koran maar uitleg of detail ), en de opkomst van Wilders was daar een reactie op.
    En het andere geval:
  Ook hier hebben we te maken met politici à la Trump die politieke munt slaan uit het beledigen en provoceren. Denk ... aan migranten in het geval van Thierry Baudet. ... Activisten van Kick Out Zwarte Piet nemen de handschoen op door mensen die het Sinterklaasfeest vieren zwart te maken.    ...

De KOZP-terroristen begonnen in 2011, en Thierry Baudet, als "reactie" maar dan dus in meer algemeen culturele zin, in 2016, met Forum voor Democratie.
    Ach ja, die feiten ...
    Siebers beschrijft ook hoe zo'n proces verloopt:
  ...    Nederlandse identiteitspolitici hebben een aantal verontrustende kenmerken gemeen. Ze proberen door groepsbelediging steun te verwerven binnen de eigen vermeende groep. Ze doen dat door zich te beroepen op gekwetste mensen uit de eigen groep en vergeten gemakshalve dat ze daar zelf verantwoordelijk voor zijn. Ze wijzen met hun vinger naar anderen zonder te erkennen dat ze die anderen zelf tot vijandig gedrag hebben geprovoceerd. Feiten en argumenten doen er niet toe, verdachtmakingen des te meer.

Wat dus is na correctie met de feiten:
  Nederlandse identiteitsgroepen hebben een aantal verontrustende kenmerken gemeen. Ze proberen door groepsbelediging steun te verwerven binnen de eigen vermeende groep. Ze doen dat door zich te beroepen op gekwetste mensen uit de eigen groep en vergeten gemakshalve dat ze daar zelf verantwoordelijk voor zijn. Ze wijzen met hun vinger naar anderen zonder te erkennen dat ze die anderen zelf tot vijandig gedrag hebben geprovoceerd. Feiten en argumenten doen er niet toe, verdachtmakingen des te meer.

De zwarten door beschuldigingen van racisme (met aanroepen van "KOLONIALISME!!! en SLAVERNIJ!!!"), en de moslims met beschuldigingen van islamofobie, en soms "Bezetting Midden-Oosten" of "Bombarderen Midden-Oosten").
    Voor welke voorzet dus hartelijk dank, meneer Siebers.
    De rest van zijn artikel gaat weer over Amerika.

Zo'n Siebers is natuurlijk een klasse-voorbeeld van het type "Nuttige Idioot der Politieke-Correctheid" (de Volkskrant, 24-02-2021, door Georgia Oost):
  In Arnhem is geen discriminatie, of in elk geval geen rapport

De gemeente Arnhem discrimineerde in zijn personeelsbeleid. Een rapport daarover werd geheim gehouden, ontdekte CU-raadslid Nathalie Nede ...

Welk rapport iets is van:
  ...Het onderzoek ... blijkt te zijn uitgevoerd door Hans Siebers, universitair hoofddocent t gespecialiseerd in diversiteit ...

Waarop je onmiddellijk weet dat die opdrachtgevers hartstikke corrupt zijn, want als je iemand die leeft van onderzoek naar en bevordering van diversiteit vraagt om een onderzoek te doen naar discriminatie en racisme, dan vindt deze discriminatie en racisme, want waar er geen discriminatie en racisme is, gaat alles normaal en is er geen behoefte aan onderzoek naar en bevordering van diversiteit.
    Het artikel gaat erover dat dit onderzoek dat ...
  ... De conclusies van het rapport zijn hard. Zo wordt er gesproken van 'ongelijke behandeling of discriminatie naar afkomst, leeftijd en gender'. ...

... beweert de meest grove en stelselmatige discriminatie en racisme ontdekt te hebben, door de opdrachtgevers herkend is voor wat het is: gore leugens ("U gelooft toch echt niet dat de brave ambtenaren van een even brave gemeente als Arnhem zouden doen aan stelselmatige ... :
  ... 'ongelijke behandeling of discriminatie naar afkomst, leeftijd en gender'. ...

...").
    Toch ... ?
    Maar goed, toen kwam er een politieke actieveling ...
  ... raadslid Nathalie Nede (ChristenUnie) ...

... die tevens ...

  ... Nede. 'Ik ben zelf een vrouw met een niet-westerse migratieachtergrond ...'

... allochtoon is, en ...
  De toeslagenaffaire inspireert raadslid Nathalie Nede ...

.. een door etnie gedreven wraakzuchtig karakter heeft, waardoor het Siebers-gedrocht dus openbaar werd, en ...

... de Volkskrant dus een prachtige gelegenheid zag haar nefaste haat voor gewone blanke Nederlanders uitleg of detail bot te vieren.
    Tevens illustrerende de werking van de Onheilige Drie-Eenheid der Blankenhaat: allochtonen, media, sociologen.
    Weet u wel ... Dat proces dat zulke hoogtepunten van wetenschappelijk sociologisch onderzoek heeft opgeleverd als dat van Diederik Stapel.
    Waarop je ook onmiddellijk denkt aan de Heilige Drievoudige Oplossing: Zuivering, Zuivering, en Zuivering (we konden even niets origineels verzinnen ...).
    Deze dan: sociologen: werken in de fabriek, media: werken in Siberië, en allochtonen: terug naar Barbarije.

Goh, daar is Hans Siebers weer ...
    Da's best wel vaak voor een socioloog die niet Leo Lucassen uitleg of detail is ...
    En dachten we waarachtig toch even dat 'ie iets zinvols te melden had ... (de Volkskrant., 07-07-2021, door Hans Siebers, universitair hoofddocent aan de Tilburg University):
  Slavernijverleden

Halsema beweegt zich op glad ijs met aanbieden van excuses voor slavernij

Het slavernijverleden dreigt, net als Zwarte Piet, inzet te worden van identiteitspolitiek. Daarmee zet je groepen tegen elkaar op en behandel je individuen naar gelang hun ras, religie of nationaleit. Zo bereik je precies wat je niet beoogt.

Zie je, iets zinvols ...
    Nou had iedereen die niet volledig een zombie is dat ook al gemeld, op plaatsen als De Telegraaf, Elsevier en GeenStijl, maar dat laat toch een oceaan aan zombie-gehuil over, dus dit is best wel moedig, van Hans.
    En het staat ook in de tekst:
  Afgelopen donderdag bood burgemeester Femke Halsema excuses aan voor de Amsterdamse betrokkenheid bij het slavernijverleden. Het stadsbestuur wil zijn verantwoordelijkheid nemen voor het leed dat mensen is aangedaan als gevolg van slavernij en slavenhandel. Burgemeesters van andere steden overwegen hetzelfde te doen.
    De Dialooggroep Slavernijverleden gaat nog verder in het rapport Ketenen van het verleden. Het rapport noemt de Nederlandse betrokkenheid bij slavernij en slavenhandel een misdaad tegen de menselijkheid. In een jaarlijkse herdenkingsdag moet de afschaffing van de slavernij worden herdacht. De regering moet excuses aanbieden en werk maken van het aanpakken van hedendaagse discriminatie.
    Halsema's rede en het rapport bevatten waardevolle elementen. Aandacht voor het Nederlandse slavernijverleden is uiteraard welkom. Het leed dat destijds de tot-slaafgemaakten en hun nazaten hebben moeten doormaken, verdient erkenning. ...
    Tegelijkertijd is er veel af te dingen op Halsema's toespraak en het rapport. Ten eerste betekent het bestempelen van de Nederlandse betrokkenheid bij slavernij als een misdaad tegen de menselijkheid een onverantwoorde uitholling van die term. Het heeft weinig zin om iets wat in grote delen van de wereld eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld was als zodanig te benoemen.
    Het leed van de totslaafgemaakten was verschrikkelijk, maar was daarmee nog niet fout. Althans, niet door de ogen van destijds. Het besef dat slavernij onacceptabel en onmenselijk is, dateert pas vanaf het einde van de 18de eeuw. Toen ontstond het idee dat mensen gelijk zijn én de behoefte om slavernij te rechtvaardigen. Die historische nuance ontbreekt in het rapport en in Halsema's toespraak.
    Ten tweede, in de ogen van nu zijn slavernij en slavenhandel afschuwelijk, maar wie is of was ervoor verantwoordelijk? Namens wie moet de regering excuses aanbieden? Halsema was buitengewoon tegenstrijdig op dit punt. Ze zei weliswaar dat geen enkele nu levende Amsterdammer eraan schuldig is en dat ze optrad namens het stadsbestuur. Maar een burgemeester spreekt per definitie voor alle stadsbewoners. Dus door namens hen haar excuses aan te bieden, impliceert ze terdege dat al die hedendaagse Amsterdammers erop aan te spreken zijn.
    Het Rijksmuseum presenteert de slavernijtentoonstelling met de slogan: 'Over óns slavernijverleden'. Wie is 'ons' hier? In de tentoonstelling wordt bezoekers letterlijk spiegels voorhouden. De spiegels nopen hen zich persoonlijk tot dat verleden te verhouden. Dat suggereert dat bezoekers medeverantwoordelijk zijn voor wat anderhalve eeuw geleden is afgeschaft. Ook hier wordt de tijd weer uitgeschakeld en word je aangemoedigd anderen en jezelf als 'wit' of 'zwart' te zien.
    Dat is groepsdenken, 'wij' en 'zij'. Dat is eenzelfde redenering als dat je individuele moslims verantwoordelijk houdt voor wat terroristen in de naam van de islam aan misdaden begaan. ...

Sterk, Hans!
  ... ... Dan denk je in termen van rassen, religies of naties, en maak je individuen daaraan ondergeschikt. Precies die manier van denken ligt ten grondslag aan discriminatie. Dan laat je individuen niet in hun waarde en behandel je ze naar gelang hun ras, religie of nationaliteit.

Bijna sterk. Nationaliteit dient hier natuurlijk uit geschrapt te worden. Verschil daarin maken heeft niets met discriminatie te maken.
  ...    Ten derde, de herdenkingsdag zou hedendaagse discriminatie moeten tegengaan. Het onderwijs besteedt al buitengewoon veel aandacht aan slavernij en kolonialisme. Zie het onderzoek van het Historisch Tijdschrift of de canon van de Nederlandse geschiedenis. ...
    Het uitschakelen van de tijd en het denken in groepstermen kenmerken het aanwenden van de geschiedenis voor politieke doeleinden. Het slavernijverleden dreigt, net als Zwarte Piet, inzet te worden van identiteitspolitiek. Dan zet je bevolkingsgroepen tegen elkaar op pluis je heden en verleden uit op zoek naar alles waarmee je de ander zwart kunt maken. Zie Gloria Wekkers boek Witte onschuld. Dat kwetst uiteindelijk alle betrokkenen, ook de Amsterdammers die worden aangesproken op iets waaraan ze part noch deel hebben.
    Identiteitspolitiek lost geen probleem op, kijk naar het diversiteitsbeleid van de gemeente Amsterdam. Als je mensen tegen elkaar opzet, onbedoeld of niet, werken dialoog en compromissen niet, zo laten de Dialooggroep en de affaire rond Zwarte Piet zien. Halsema kiest partij in identiteitspolitiek, maar hoe kun je bijdragen aan verzoening als je het leed van de een wilt erkennen door de ander te kwetsen? Ze had beter identiteitspolitiek zelf kunnen afwijzen, van welke kant dan ook.    ...
Laten we de discriminatie van mensen met een migratie-achtergrond eindelijk aanpakken en hun gelijke rechten waarmaken. Dat is wél in ieders belang. De aandacht voor slavernij of kolonialisme leidt alleen maar af van de werkelijke oorzaken van discriminatie. Dat lijkt me een betere manier om de slachtoffers van de slavernij destijds te gedenken. ...

Oké, allemaal goeie dingen.
    Open deuren, voor wie geen zombie is, maar dat zijn de meesten dsu wel.
    Maar toch zit er een addertje onder het gras.
    Of zeg mar: een behoorlijke adder.
    Deze:
  Tussentitel: Aandacht voor slavernij leidt alleen maar af van de werkelijke oorzaken van discriminatie

... De regering moet excuses aanbieden en werk maken van het aanpakken van hedendaagse discriminatie.
    ... Het is hoog tijd hedendaagse discriminatie aan te pakken. Nog steeds worden mensen met een migratie-achtergrond afgewezen bij een sollicitatie of als ze een woning zoeken. Ze lopen kans op verwensingen vanwege hun afkomst. Overheidsinstanties gaan hier niet vrijuit, zoals het toeslagenschandaal heeft laten zien.    ...
    Ten derde, de herdenkingsdag zou hedendaagse discriminatie moeten tegengaan.... Zie het onderzoek van het Historisch Tijdschrift of de canon van de Nederlandse geschiedenis. Die aandacht werkt kennelijk niet om discriminatie te bestrijden ... het slavernijverleden ook maar enig verband houdt met hedendaagse discriminatie. ...
    Laten we de discriminatie van mensen met een migratie-achtergrond eindelijk aanpakken en hun gelijke rechten waarmaken. ... de werkelijke oorzaken van discriminatie. ...

Gunst ...
    Raar hoor ...
    Vrijwel altijd is het zo dat degenen die beginnen over 'de hedendaagse discriminatie', ook al die andere stomme dingen roepen.
    Gestoordheid is nu eenmaal zelden een geísoleerd verschijnsel ...
    Hier dus de uitzondering.
    Natuurlijk had Siebers kunnen redeneren: "Al die anderen plakken die zaken aan elkaar - Ik laat net zien dat het overgrote deel rotzooi is - Dan zal dat ene ding ook wel rotzooi zijn".
    Maar dat was kennelijk een stap te ver.
    Morgen is er weer een werkdag aan de Tilburgse universtieit en je wilt tenslotte ongestoord van je lunch kunnen genieten ...
    P.S.: Ja, wij vinden het nu vanzelfsprekend maar voor de verdwaalde: er is geen (noemenswaardige, sociaal-maatschappelijk relevante) discriminatie, maar allochtoon of gekleurd onderpresteren.
    Want dat is wereldwijd zo .
    We zijn benieuwd wat hier op volgt.

De eerste (de Volkskrant., 08-07-2021, door Jamie Selnick Marzullo):
  Halsema toont leiderschap met slavernij-excuus

Hans Siebers, universitair hoofddocent aan de Universiteit van Tilburg, stelt dat de excuses gemaakt door burgemeester Femke Halsema namens Amsterdam voor het slavernijverleden een zaak is van identiteitspolitiek, die eerder zal polariseren dan herstellen. Hij meent dat het geen zin heeft excuses te maken.
    Mij lijkt dat het begin van verzoening is: het samen delen van de pijn van wat is gebeurd. Hierin zit de gelijkwaardigheid. Siebers verwijt Halsema het bedrijven van identiteitspolitiek. Maar ik zie leiderschap: 'Laten we de discriminatie van mensen met een migratie-achtergrond eindelijk aanpakken en hun gelijke rechten waarmaken.'
    Siebers stelt dat discriminatie moet worden aangepakt in plaats van ons voortdurend met kolonialisme bezig te houden. Hij vraagt een andere aanpak, een 'betere aanpak' - één die werkt. Wij kennen allemaal het gezegde 'een betere wereld begint bij jezelf'. Ik zeg tegen Hans Siebers: de aanpak van discriminatie begint met het besef dat je die ontkent, niet ziet, niet weet als je het zelf toepast. De werkelijke oorzaak van discriminatie is vooral dat niet weten, niet zien dat ook jij eraan doet. Ik prijs me dus gelukkig met mensen als Femke Halsema aan het roer.

Samenvatting: "HUP FEMKE!!!"
    Het niveau van de reacties bij Joop.nl ...
    '... het samen delen van de pijn van wat is gebeurd ... ' ...
    Die mensen die pijn hadden zijn al zo'n driehonderd jaar dood ...

Daar is nummer twee (Volkskrant.nl, 09-07-2021, door Marisa Monsanto, voorzitter van de stichting Theater voor Keti Koti, uitleg of detail):
  Opinie: Herdenkingsdag slavernijverleden zet mensen niet tegen elkaar op, maar helpt juist tegen discriminatie

Mevrouw Monsanto is al uitgebreid aan het woord geweest, in de Volkskrant. Er zijn (blijkt weer) maar heel weinig zwarten die dit soort verhaal schijnbaar coherent en in begrijpelijke Nederlands kunnen formuleren.
  Begeeft burgemeester Halsema zich op glad ijs met excuses voor de Amsterdamse rol bij de slavernij? Dat betoogde Hans Siebers, maar zijn argumenten snijden geen hout, meent Marisa Monsanto.

Komt u maar ...
  Gelukkig. Hans Siebers vindt dat het leed dat totslaafgemaakten en hun nazaten is toegebracht, dient te worden erkend.

Oftewel: "Ik ben boos".
  ... Hij ziet ook dat discriminatie door (witte) medeburgers en de overheid moet worden aangepakt.

Oftewel: "Alle blanken zijn racisten".
    Kretologie.
  ... Maar Siebers voert een betoog met argumenten die ik wil betwisten.    ...

Komt u maar ...
  ... Omdat slavernij in grote delen van de wereld normaal was, vindt Siebers dat het geen misdaad tegen de menselijkheid kan zijn. Een bijzondere redenering. ...

Nee, het volgt uit een bekend juridisch principe: je kan niet iemand veroordelen onder wetten die ten tijde van de daad niet bestonden.
    En ten tijde van de slaverij was slavernij behoorlijk gewoon, zoals blijkt uit het feit dat de slaven gemaakt werden door de zwarten zelf.
  ... Alsof dit ‘argument’ ook maar iets uitmaakt voor het leed van de totslaafgemaakten en hun nazaten. ...

En dit geldt voor alle vormen van wets- of regeovertreding.
    Genoegdoening voor slachtoffers speelt geen enkele rol in deze overwegingen, al was het in dit geval maar omdat die genoegdoening moet komen van de vermeende daders.
    En dat zijn in eerste instantie zwarten, en ze zijn allemaal dood.
    Dit argument: emotie-kretologie.
  ... Zo wordt bovendien de norm gebruikt van (nazaten van) degenen die de misdaad hebben begaan ...

Neen. Het is precies andersom: het is de norm van destijds. Dat 'misdaad tegen de menselijkheid' is een norm van nu.
    Dit argument: geen bestaande norm voor. Beste: "kip zonder kop".
  ... waardoor nooit iemand verantwoordelijkheid zou hoeven te erkennen. ...

Klopt: niemand hoeft ooit verantwoordelijkheid erkennen voor wat hij niet gedaan heeft.
    Niveau: "kip zonder kop".
  ... als op een dergelijk grote schaal zulke ernstige misdaden worden gepleegd, moet de norm altijd van buiten komen. Van landen of organisaties die een andere norm hanteren, of door een volgende generatie die anders over de geschiedenis oordeelt. ...

Derde maal: normen van nu zijn niet van toepassing op toen.
    Niveau: "gospelkoor".
  ... Hij vindt dat de burgemeester als vertegenwoordiger van de stad hoe dan ook spreekt namens alle burgers, en daarmee toch de schuld bij de Amsterdammers legt. Dat is natuurlijk onzin. ...

Dat laatste is natuurlijk onzin. Daarom heeft ze die ketting om. Die ketting zegt: "Ik spreek namens alle Amsterdammers".
    Letterlijk.
    Niveau: "kip zonder kop".
  ... Daarvoor hebben we de figuur van de rechtsopvolging. Als bijvoorbeeld Shell onder leiding van een vroegere president-directeur milieuwandaden pleegt in Nigeria, kan het bedrijf toch voor de rechter worden gesleept en veroordeeld (uitspraak 29 januari 2021).    ...

Dat slaat op een heel ander soort situatie -  rechtsopvolging heeft niets te maken met reprentativiteit.
    Niveau: "tang op varken".
  ... Siebers ... ziet hij ‘geen enkel bewijs dat het slavernijverleden ook maar enig verband houdt met hedendaagse discriminatie’. Dit nu is werkelijk naïef. Dat in het geschiedeniscurriculum nu eindelijk sinds kort enkele correcties zijn aangebracht, wil nog niet zeggen dat decennia van historische zelfverheerlijking (‘Gouden Eeuw’) daarmee uit het maatschappelijke zelfbeeld zijn verdwenen. ...

Hé, eentje op het niveau van een gewone denkfout, een "non sequitur": dat er iets positiefs gezegd wordt over de Gouden Eeuw heeft geen enkel oorzakelijk verband met toestanden van nu.
    Of misschien beter: wie beweert dat dat verband er is, moet dat aantonen.
  ... Aandacht voor óns slavernijverleden is dus wel degelijk nodig. ...

Dat 'dus': "kip zonder kop".
  ... Veel mensen begrijpen niet hoe koloniale verhoudingen zijn gestold in onze hedendaagse maatschappij. Anderen willen de keerzijde van hun geschiedenis niet zien. ...

Kretologie, zie:
  Veel mensen begrijpen niet hoe koloniale verhoudingen volkomen losstaanin onze hedendaagse maatschappij. Anderen willen de keerzijde van hun huige falen niet zien.

En:
  ...    De korte uitleg van wat het slavernijverleden met hedendaags racisme te maken heeft, is dit - en ik probeer het zo zorgvuldig mogelijk te zeggen. Volkeren die eeuwenlang op avontuur en rooftocht door de wereld andere volken hebben gekoloniseerd, geknecht, uitgebuit, verhandeld en mishandeld, hebben dat gedaan vanuit één overtuiging: de ontkenning van de menselijkheid van anderen en de waan van de eigen voortreffelijkheid. ...

Neen. Dat deden ze uit simpele kennis- en avonturenendrang en winstbejag.
  ... Koloniale verhoudingen die zoveel eeuwen de geschiedenis hebben bepaald, zijn niet in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw als sneeuw voor de zon verdwenen. Bewuste of onbewuste geïnternaliseerde beelden zijn nog verankerd in maatschappelijke systemen en sturen nog steeds menselijk gedrag. Zo zijn zij oorzaken van discriminatie en racisme, ...

Niveau: "Als de maan van groene kaas is, dan ..."
    De maan is niet van groene kaas.
  ...     Gelukkig zien steeds meer mensen de werking van deze mechanismen in onze maatschappij, en begrijpen zij...

Begin van de conclusies.
    Oftewel: geen woord samenhangende argumentatie, maar veel niveau "kip zonder kop" en erger.
    "Het is zo, omdat ik het zo voel".
    Volgende kandidaat.
    John Leerdam ... Beryl Biekman ... Akwasi ...


Naar Menswetenschappen  , of site home  ·.

1 aug.2019