Landverraders: linksfascisme, Balie-debat

In afwachting van een meer algemene verhandeling over het linksfascisme, hier een tweede verzameling van voorbeelden naar aanleiding van een specifieke zaak, de eerste zijnde die over Wierd Duk uitleg of detail . Voor het mooi toch een paar inleidende woorden.

In algemene beschouwingen over maatschappijen en beschavingen, is er geen enkele twijfel dat vrijheid van mening, opvattingen en uiting daarvan een essentieel goed is gebleken. Als men in het westen bijvoorbeeld het communisme wil aanvallen, begint men meestal met: er is daar geen meningsvrijheid. Het is daar dus een dictatuur.

Stelling: politieke-correctheid is in het spectrum van meningsvrijheid en dictatuur iets dat zeer dicht staat bij dictatuur. Poltieke-corretheid in zijn algemene betekenis stelt dat bepaalde meningen wél kunnen, de correcte, en andere niet.

Tweede stelling: In het westen heerst een sterke en sterker wordende vorm van politieke-correctheid.

Dat uitleggen aan politiek-correcten lijkt sterk op het uitleggen aan een vis wat water is: ze zijn er zo mee omringd en zitten er zo diep in dat vrijwel ieder besef van het bestaan ervan is verdwenen. Lopende tot regelrechte, expliciete, ontkenningen ervan, of het toeschrijven ervan aan politieke tegenstanders.

"Thierry Baudet mag geen 'homeopathische verdunning' of 'boreaal' gebruiken maar dat is geen politieke-correctheid ... Dat is het handhaven van fatsoen in het maatschappelijke debat", zoals de Volkskrant cum suis uittentreuren betoogt uitleg of detail .

Hier is een ander concreet voorbeeld gekozen: dat van "Het debat in De Balie", afgekort tot "het Balie-debat", staande voor een specifieke discussie-avond gehouden in het Amsterdamse debatcentrum De Balie. Waar "FOUTE!!! dingen zijn gezegd.

De reden voor deze keuze is dat er nu over geschreven wordt, zodat analyse makkelijker is dan bij een mondeling debat. Er was eerder vermelding ervan, maar nu is er in de Volkskrant een overzichtsartikel verschenen.

Noot: helaas zijn hier vrij veel woorden nodig om dit te analyseren. Dit is een verbale oorlog die met de meest vuige verbale middelen, "bermbommen", gestreden wordt, en die moeten bij een analyse omzichtig onschadelijk gemaakt worden.

Maar eerst de directe aanleiding (Volkskrant.nl, 22-04-2019, door Hassan Bahara uitleg of detail ):
  Feministe Mona Eltahawy komt niet naar De Balie vanwege discussie over ‘deportatie van moslims’

Die Eltahawy voldoet aan een aantal aspecten van het door Sociopaat A. Grunberg  samengevatte cultuurideaal: "Een in woestijnen gelegen Las Vegas gevuld met buitenissigheid en destructiedrang" uitleg of detail.
    Dat "woestijnen" zit duidelijk in de genoemde Egyptische afkomst, en de buitenissigheid en een deel van de destructiedrang zit in het zelfverklaarde extremisme hier verscholen in de term "feministe". Een even toepasbare term zou "activiste" zijn - het soort lieden dat zwart-gemaskerd door de straten marcheert voor een zelfverklaarde GOEDE!!! zaak, en mensen intimideert met allerlei acties die net geen lichamelijk geweld zijn en soms net wel.
    Deze mevrouw zou het middelpunt zijn van een discussieavond in De Balie maar zegt dus nu af.
    De in de kop genoemde reden is waar het allemaal om gaat: een verbod uitgesproken door een bepaalde groep mensen (zie verderop) om bepaalde dingen te zeggen (zie verderop).
    Oftewel: deze lieden tasten de vrijheid van meningsuiting aan.
    Oftewel: deze lieden zijn dictatoriaal en vijanden van de beschaving.
    Waarbij het nu verder alleen maar gaat om de smoezen die ze verkondigen om dit dictatoriale gedrag te verdoezelen, camoufleren en goed te praten.
     Dus eerst een uitleg van het laatste deel van die kop:
  Eltahawy refereert in haar Twitterverklaring aan een debat (‘Waarom haten ze ons?’) in De Balie van begin 2017 over de achtergronden van islamitisch radicalisme. ...
    ... werd tijdens de publieke discussie na afloop van het debat door publiciste Bernadette de Wit een voorstel geopperd om het ‘moslimvraagstuk’ op te lossen. Volgens De Wit – die in het publiek zat – moet er per westers land niet meer dan ‘1 tot 2 procent moslims’ zijn. Om tot dat aantal te komen moet Nederland ‘eerst beginnen met het uitzetten van beroepsmoslims, daar gaat een goed signaal van uit naar gematigde moslims. Die gaan dan dimmen, ze zullen geen gebedsruimten en halal-kantines meer eisen in hogescholen. Ze gaan hun geloof privé thuis beleven. Dan is het probleem opgelost.’

Dit is dus een opvatting die verboden moet worden, volgens de verbieders.
    De werkelijkheid is dat de woorden van mevrouw De Wit een weerspiegeling zijn van sterk onderbouwde globale gegevens: beginnende bij nul moslims en het percentage laten toenemen, treden over ter wereld de eerste perikelen op bij ergens rond de 2 procent, zijn er al grotere problemen bij 3 procent, en gaat het daarna snel richting maatschappelijke onrust en vanaf 5 procent richting burgeroorlog bij de 10 procent .
    Oftewel: wat de verbieders willen verbieden is het verwoorden van een globale maatschappelijke werkelijkheid.
    Zoals dat bijna altijd het geval is bij verbieders.
    Het verbieden van het uitspreken van iets uit de werkelijkheid.
    Hier een rij verbieders in dit artikel:
  De consternatie over het debat was groot. Arabist Jan Jaap de Ruiter, die ook in het publiek zat, ergerde zich aan het gebrek aan weerwoord op Bernadette de Wits bijdrage en noemde de bijeenkomst ‘een dieptepunt van het maatschappelijk debat’. Het Amsterdamse gemeentebestuur noemde het daarna ‘heel voorstelbaar’ dat de gedane uitspraken strafbaar zijn. Toenmalig minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher wijdde er ook een tweet aan: ‘Afgrijselijk. Afschuwelijk. En wat mij betreft nooit NORMAAL dat zo over mensen gesproken wordt.’

Dat zijn allemaal verbieders. Het zijn ook allemaal dictators. Willen ze geen dictators zijn, dan moeten ze de inhoud van de woorden weerleggen en niet de woorden te verbieden.
    Maar dat inhoud weerleggen doen ze niet, vrijwel zeker omdat ze zelf wel wetend dat ze dat niet kunnen.
    Zoals bijna altijd.
    En dan had je ook nog de informanten van die Eltahawy:
  In een verklaring op Twitter schrijft Eltahawy dat zij afgelopen zaterdag op de hoogte werd gebracht van de discussie in De Balie. Na advies ingewonnen te hebben van Nederlandse vrienden, besloot Eltahawy af te zien van een optreden in het debatcentrum.

Ook een eigenschap van op zijn minst een deel van de verbieders: werken in het duister.

Maar voor dit soort bewegingen is, om echte invloed te krijgen, ook steun vanuit de elite nodig - of op zijn minst de media om hun ideeën te kunnen verspreiden en een geur van betamelijkheid te geven. Hier is een voorbeeld (de Volkskrant, 24-04-2019, rubriek Stekel, door Peter Giesen)
  Gastheer De Balie

'Een langgerekt hallóóóó', zo omschreef iemand lang geleden de sfeer in het hoofdstedelijke debatcentrum De Balie. Een genoeglijk entre-soi van de links-liberale elite.
    Maar nu staat De Balie plots te boek als de gulle gastheer van nieuw rechts. ...

De associatie is duidelijk die met neonazi's. Nieuw rechts ... neo rechts ... neonazi's.
    Zo werken dit soort verbieders. Deze truc is dus een voorbeeld van wat eerder aangeduid is met een verbale "bernbom".
    De algehele tactiek waar het in past, heet gaslighten uitleg of detail . Politieke-correctheid bestaat bij gratie van de tactiek van het gaslighten: het mensen een wereld voortoveren die niet overeenkomt met de werkelijkheid.
  ...  nieuw rechts. Twee jaar geleden ontspoorde een slecht opgezet debat over de islam. ...

Twee stuks: het debat was 'slecht opgezet', en "het debat ontspoorde'.
    Zonder te vermelden wat er slecht was aan de organisatie of wat het juiste spoor in in zo'n debat of welk debat dan ook, en zonder te vermelden waarom er een spoor moet zijn in een debat.
    Dit weglaten van onderbouwing bij kwalificerende of diskwalificerende uitspraken is ook een vast kenmerk van verbieders.
  ...  de islam. De site Joop omschreef de sfeer die avond als die van 'een Beierse bierkelder in de jaren twintig'. ...

Deze zin is hoogstvermoedelijk bedoeld als onderbouwing, maar heeft dan de vorm van een Ad verecundiam "Professor Weetal zegt ..."
    Maar in dit geval in een geperverteerde vorm als "Gekke Henkie zei ...".
    Of misschien, wat meer op het terrein van deze bron: "Joseph Goebbels zei ..."
    Want Joop.nl uitleg of detail is één van de meest rumoerige broedplaatsen van de verbieders.
    Ook dit is een kenmerk van de verbieders: men praat voortdurend en bijna uitsluitend elkaar na.
    Een kenmerk zo vast dat er hier spontaan geen uitzondering genoemd kan worden.

Dit gedoe was dus de aanleiding voor de Volkskrant voor het eerder genoemde overzichtsartikel in de zaterdagkrant (de Volkskrant, 27-04-2019, door Hassan Bahara):
  (G)een rechts, wit bastion

Een Amerikaanse, links-feministische activist heeft op instigatie van Nederlandse antiracisten een lezing in De Balie afgezegd en dat schokt directeur Yoeri Albrecht.

Met in de kop meteen een voorbeeld van politieke-correcte verbiedershoudingen: "blank" mag niet meer. "Blank" is verboden door de verbieders, "... want dat klinkt te onschuldig"..
    Een voor vrijwel iedereen volkomen overbodig bewijs dat de Volkskrant tot het kamp van de verbieders behoort.
    Overbodig, omdat de vorige Volkskrant-auteur, met dat verbieders-stukje, behoort tot de elite bij de Volkskrant
    En ook in die kop: dat '(G)een ...'. Suggererende dat het een serieuze optie is dat De Balie 'Een rechts, wit bastion' zou zijn.
    Terwijl dat De Balie, liggende in de Amsterdamse grachtengordel zowel fysiek als ideologisch, krom staat van de verbieders-lieden van zeer divers pluimage.
    Na deze verbiedende kop volgt natuurlijk eerst een uitgebreide inleiding, met dit nog als opmerkelijks:
  Eltahawy, die zichzelf duidelijk in het links-activistische kamp schaart ...

Dat 'links-activistisch' moet je volgens het onregelmatige werkwoord van Bertand Russell vertalen , hier dus in zoiets als: "Ik ben links-activist - Jij probeert iedereen onmiddellijk de mond te snoeren - Hij is een aanhanger van Pol Pot".
    Waarna, wonder boven wonder, er een deel van de werkelijkheid volgt:
  Op maandagavond plaatst Eltahawy haar antwoord op Twitter: na advies ingewonnen te hebben bij Nederlandse vrienden, ziet ze af van haar optreden. ...
    De verklaring is nog geen paar minuten oud of op sociale media breekt een nieuwe fase in de Nederlandse cultuuroorlog aan. Aan de ene kant staan de aanhangers van het idee dat social justice warriors - een scheldnaam voor 'verbeten' linkse activisten - het op de vrijheid van meningsuiting hebben gemunt. Het grote angstbeeld is het Amerikaanse fenomeen van 'deplatforming', waarbij social justice warriors op universiteiten ervoor ijveren om als rechts beschouwde sprekers het platform te ontnemen. 'Deplatforming' manifesteerde zich het afgelopen jaar ook al in Nederland, met pogingen in Amsterdam en in Groningen lezingen te dwarsbomen van respectievelijk de controversiële Canadese psycholoog Jordan Peterson en rechtsfilosoof Paul Cliteur. ...

Gunst, zouden ze deze website lezen...? Dit is kort geleden alhier betoogd ... Met precies deze voorbeelden ... En in hun eigen krant kunnen ze het niet gelezen hebben want hun krant brengt dat soort berichten niet. (Hoogst)Vermoedelijk net als de overige "kwaliteitsmedia" uitleg of detail . Ze kunnen het natuurlijk wel hebben van de plaats waar deze redactie het ook heeft: GeenStijl. Maar dat zullen ze beslist niet lezen want "het internet" oftewel GeenStijl is een bron van xenofobie, discriminatie, en racisme uitleg of detail . Deze website lezen ze, want ze klagen zelfs over het antisemitisme ervan ... uitleg of detail . De details staan hieronder.
    En dan volgt het eigen kamp:
  Aan de andere kant van het debat staan de mensen die geloven dat er al langere tijd een normalisering van racisme aan de gang is in de politiek, in de media, maar ook in De Balie. Zij zien in Eltahawy iemand die het debatcentrum eindelijk de prijs wil laten betalen voor de geluiden die daar straffeloos mochten klinken.

Het kamp van de mensen die de term "allochtoon" uitleg of detail willen verbieden. Die Zwarte Piet willen verbieden. Die islamkritiek willen verbieden (is "islamofobie"). Die discussie over immigratie willen verbieden (is "xenofobie"). Die aan de orde brengen van de allochtone haat voor Nederlanders uitleg of detail willen verbieden (is "racisme"). Enzovoort.
    Er volgt een uitgebreider exposé over "het Balie-debat", met ook nog even dit opvallende moment:
  Volgens De Wit ...
   Paul Cliteur reageert daarop met ... Gespreksleider Geerten Waling, een rechts georiënteerde publicist ...

Typische verbieders-taal: Geerten Waling is universiteits-medewerker, een academicus, die ook in de media schrijft, en daarbij niet zoals bijna alle academici aldaar links tot extreem-links georiënteerd is.
    Ook dat is dus een kenmerk van de verbieders: dit soort "tussen neus en lippen door" defamerende opmerkingen, in dusdanige hoeveelheden dat het weerleggen van elk ervan normaliter onbegonnen werk is - zie de eerdere versie van Giesen.
    Dit is een essentieel deel van het gaslighten.
    Met aan de andere kant van de strijd het salonfähig-maken van dit soort figuren uit het eigen kamp (foto bij het artikel):

Frank van der Linde. In dit geval ... In actie te zien hier uitleg of detail .
    De eerste beller naar de "activiste" Eltahawy. Iemand die verkeert in de kringen van de belagers van het VOC-café uitleg of detail :
  In 2017 verklaarde Van der Linde - die onder andere procedeerde tegen PVV-leider Geert Wilders en een optreden van een 84-jarige Israëlische actrice verstoorde - nog te zullen stoppen met zijn activisme omdat hij 'nergens trots op' kon zijn. In 2018 werd hij weer actief en dit resultaat - de afzegging van Eltahawy - laat hij zich smaken. 'Ik vind dat De Balie geboycot moet worden. Begrijp me goed, een debat mag scherp zijn, maar de grens moet getrokken worden bij racisme en bij het bespreken van deportatie. Dat heeft Albrecht niet gedaan omdat hij zelf een islamofoob is, kijk maar naar al zijn tweets waarin hij islamofobie vergoelijkt.'

Afstammelingen van de RaRa-bommenleggers die ook tegen racisme "streden". Mensen die gaarne de racist Pim Fortuyn vermoord zou hebben ware het niet dat een anti-racistische clubgenoot hen voor was.
    Zo iemand wordt als normale stem geïntroduceerd. Met het aanhangsel "activist", wat men positief bedoelt.
    En de keurige academicus Geerten Waling, die bijvoorbeeld columns schrijft bij Elsevier, krijgt dit mee:
   ... Gespreksleider Geerten Waling, een rechts georiënteerde publicist ...

Oftewel: Geert Waling is een soort mini-Goebbels.
    Dit is hoe het werkt.
    De verbieders werken met gaslighten.
    Waarna, geheel onbedoeld, toch nog een soort exposé van dit soort mensen volgt:
   Yoeri Albrecht, directeur van het Amsterdamse debatcentrum De Balie ...
    Eltahawy heeft vanuit identiteitspolitiek gehandeld, denkt Albrecht. Anders kan hij haar afzegging niet verklaren. Identiteitspolitiek reduceert volgens hem mensen tot hun huidskleur, sekse of religie, en verhardt de verhoudingen tussen bevolkingsgroepen. Aanhangers van identiteitspolitiek beoordelen opvattingen niet op hun merites, maar op de seksuele of etnische achtergrond van de afzender. Ook De Balie is hier het slachtoffer van, denkt Albrecht. Wat ze ook zeggen of doen, volgens de identiteitspolitiekdenkers blijven ze een groep witte mensen bij elkaar die onder het mom van vrijheid van meningsuiting islamofobie bedrijven.
    Albrecht ziet die gedachte terug in de opmerking die Eltahawy op Twitter plaatste, kort nadat ze publiekelijk haar lezing had afgezegd: 'Alleen witte mensen kunnen het 'vrije debat- en bespreek alle ideeën'-spelletje spelen. Ik ben niet wit. Dit is niet een theoretische aangelegenheid voor mij.'
    Albrecht: 'Op zaterdag, toen zij op Twitter werd bestookt met foute informatie, hebben wij Eltahawy gemaild en gezegd dat we niet achter de uitspraken van De Wit staan, dat we een open debatcentrum zijn, en dat ze ons altijd kan bellen of mailen als ze vragen heeft. Daar heeft ze niet op gereageerd. Pas op maandag mailde ze dat ze niet zou komen en dat haar besluit vaststaat.'
    Wat bij Eltahawy de doorslag heeft gegeven, is onduidelijk - mails van de Volkskrant met vragen over haar contact met De Balie en haar besluitvorming werden niet beantwoord.    ...

Welk laatste mogelijk heeft bijgedragen aan het in de krant komen van de voorgaande opmerkingen van Albracht, want gewoonlijk wordt het geluid van de andere partij in een conflict met de verbieders doodgezwegen, of voorzien van het FASCISTEN!!!-stempel zoals boven gebeurt met Waling.
    En vermoedelijk ook heeft bijgedragen dat die Albrecht zelf ook een zeer brave borst is:
   ... het debatcentrum, een van de belangrijkste in Nederland, dat zowel een rechts- als een links georiënteerd publiek probeert te bedienen. De Balie biedt een podium aan felle islamcritici zoals de Marokkaans-Franse journalist Zineb el Rhazoui en aan activisten als Patrisse Cullors, mede-oprichter van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging Black Lives Matter. In dat linkse kader is ook Eltahawy uitgenodigd.     ...

Oftewel: het gaat deze actievoerders, lieden van het soort Meulenbelt uitleg of detail , Bergman uitleg of detail , Joop.nl uitleg of detail enzovoort, om de totale dictatuur van hun ideologie.

En die groep is bijzonder groot, werd meteen daarop bewezen. Iemand uit diezelfde kringen en die ongetwijfeld gezien wordt en bekend staat als gematigd, mocht, als commentaar op het voorgaande, het verbieden verder propageren. Op een heel knappe manier, weer (de Volkskrant, 30-04-2019, door Tineke Bennema, historicus en journalist, op persoonlijke titel):
  Balie-debat

Debat zonder roeptoeters? Doen!

Oftewel: "Ik ben een gematigd iemand! Ik ben van de lieve vrede!"
  Voor mijn scriptie geschiedenis deed ik in 1987 in Jeruzalem onderzoek naar de extremistische rabbi Meir Kahane. Een van zijn slogans was: 'Ik zeg wat jullie denken'; dat werd de titel van mijn onderzoek. Daaraan dacht ik terug toen ik Pim Fortuyn dezelfde woorden hoorde uitspreken, een decennium later. De duidelijke boodschap: beiden zetten zich af tegen de zogeheten 'politieke correctheid', een scheldwoord voor beschaving. ...

Juist ja ...
    Ten eerst die gelijkstelling tussen een Uitverkoren Volk-aanhanger (dat is dus van de nazi's verweten wordt, hè ... Het aanhangen van een Uitverkoren Volk-theorie) en Fortuyn, die dit afgrijzen van de hand zou hebben gewezen.
    En ten tweede: dat '...zogeheten 'politieke-correctheid' is een scheldwoord voor beschaving'.
    In de jaren 1930 in Duitsland was het nazisme de geldende vorm van politieke-correctheid ...
    En dit was slechts de eerste alinea van dit stuk ...
    En daarna gaat het vol stoom verder:
  Inmiddels hoeft niemand zich meer geremd te voelen, van links tot rechts.  ...

Een gore leugen: zie dit stuk van uzelf en de voorgaande: die gaan erover dat dingen NIET gezegd mogen worden.
   ... Het is communis opinio geworden dat in het publieke debat elke stem het recht heeft gehoord te worden.  ...

Herhaling!
   ... . Sterker, velen vinden dat aan individueel gevoel rechten ontleend kunnen worden. ...

Herhaling, herhaling!!!
    Herhaling is één van de belangrijkste instrumenten van het gaslighten.
    Het enige tegenwapen is het ontmaskeren, en terugdoen.
    Heel vervelend werk.
   ...  Maar de controverse over het afstand nemen van racistische uitingen in De Balie ...

En daar is de coda: in De Balie zijn dingen gezegd die ik wil verbieden.
    Wat natuurlijk niet als zodanig gezegd wordt, maar wel volkomen duidelijk gesuggereerd.
    Het gaslighten. Of het verbale terrorisme.
    Volgende manoeuvre:
   ...    Het is bekend, door het wegvallen van het socialisme, ging 'links' zich richten op de belangen van identiteitsgroepen als migranten, vrouwen, lhbt'ers, ...

"Het is wel waar dat ..., maar ...". Hier is het "..., maar ...":
   ... lhbt'ers, en concentreert rechts zich op de boze witte mens, de kleine luyden, ouderen.

Weer zo'n giftig tussendoortje dat we even overslaan, om te vervolgen met :
   ... ouderen. Sommige vrijdenkers keren zich met groepen uit alle gelederen tegen moslims en (minder) andere gelovigen en iedereen heeft wel wat aan te merken op gezagsdragers die gelden als een niet gedefinieerde, onbetrouwbare elite.

Juist ja ...
    'Sommige vrijdenkers ...' Wie? Dat is "insinuatie". 'groepen uit alle gelederen' Wie? Ook dat is insinuatie. En dat 'vrijdenkers' is nu duidelijk ironie.
    En tegelijkertijd: 'keren zich ... tegen moslims'.
    Wat is daar mis mee? "Keren zich tegen moordenaars" is toch niks mis mee? "Keren zich tegen terroristen" is toch niks mis mee? "Keren zich tegen nazi's" is toch niks mis mee? Wat is er dan mis tegen "... keren zich tegen moslims?"
    Dus midden in een algemene verhandeling over de vrijheid van meningsuiting, wordt er ineens een specifiek punt gegooid.
    Dat doet vermoeden dat die vrijheid van meningsuiting niet het punt is waar het de auteur om gaat, maar dit specifieke punt.
    Het gaat niet over de vrijheid van meningsuiting want dat is een groot goed zoals de Russische dictatuur laat zien. Het gaat om de vrijheid om kritiek te mogen leveren op moslims.
    Was dat nou niet toevallig ook het onderwerp van het Balie-debat ...? Moslims ...
    Waarom dan niet een heel stuk daarover geschreven? De vrijheid van meningsuiting met betrekking tot kritiek op moslims?
     Maar ja, dat kan je wel doen, maar dat debat verlies je als moslim-steuner dan onmiddellijk, daar de tegenpartij dan natuurlijk meteen gaat wijzen op de lange reeks weerzinwekkendheden horende bij "de moslims", eindigende met terreur en burgeroorlogen.
    Dus schrijf je een algemeen verhaal over de vrijheid van meningsuiting met de bedoeling om de tegenstanders van die islam de mond te snoeren, en dat noem je dan "de gematigde stem", "het midden", "geen roeptoeters" of iets dergelijks:
   ...Ik daag De Balie en radio- en tv-redacteuren uit debatten te organiseren waarbij geen selectie van genodigden plaatsvindt op grond van het criterium of iemand zijn mening leuk kan roeptoeteren. Kies mensen die het gezamenlijk belang bevorderen en kunnen formuleren wat ons bindt.
    ... bescherming biedt aan minderheden. Veiligheid voor iedereen. ... Democratie is geen theater, maar bittere ernst. ...

En dat gebruik je dan om dit te bepleiten:
   ...Ik daag De Balie en radio- en tv-redacteuren uit debatten te organiseren ... Kies mensen die het gezamenlijk belang bevorderen en kunnen formuleren wat ons bindt. ...
    Goed burgerschap kent remmingen. En houdt in dat je inlevert ten bate van het collectief dat bescherming biedt aan minderheden. ... Democratie is geen theater, maar bittere ernst. Laten we de moed opbrengen om waar nodig mensen te wijzen op het feit dat hun opinie loodrecht op de wet staat en deze niet wordt getolereerd met het oog op de gezamenlijkheid. ...

Censuur. Big Brother.
    Ik deug en ik bepaal wat wel en wat niet kan.
    Ik bepaal dat kritiek op de islam dus de moslims niet kan.
    Dus De Balie had dat debat niet mogen organiseren, en mensen die kritiek hebben op de islam zijn racisten, wier mening loodrecht op de wet staat, en die dus opgesloten dienen te worden.
    En het staat allemaal zomaar in de Volkskrant. Omdat  de Volkskrant niet alleen deel uitmaakt van het gaslighten, maar er een essentiële steunpilaar van is
    Maar de inhoud van dit stuk was ook allemaal volkomen voorspelbaar, want Tineke Bennema heeft ook een aantal stukken bij Joop.nl geschreven uitleg of detail , en iedereen die zich wil encailleneren met Joop.nl is een linksfascist van het zuiverste water. Zoals ook voorspeld middels het Informatiefilter, personen
     Want dat is natuurlijk de juiste term voor de "verbieders": het zijn linksfascisten - fascisme zijnde het soort stroming dat alle andere stromingen wil verbieden. Linksfascisten willen andere meningen en opvattingen de mond snoeren en verbieden, omdat ze, net zoals bijvoorbeeld die mevrouw Eltahawy die niet wilde uitleggen waarom ze deed wat ze deed, ergens ook wel weten dat ze eigenlijk geen poot hebben om op te staan.
    Met hun totaal van de werkelijkheid losgezongen ideologieën.
    Zoals bij mevrouw Bennema en een groot deel van de rest van de beweging de ideologie van "De Goede Moslims". Ook wel bekend als "Islam is Vrede". Ook nadat hun eigen woning verwoest is door een terroristische aanslag gepleegd door een moslim. "Hij was verward". "Hij was arm". "Hij had geen stageplek gekregen en dus geen baan kunnen vinden". "Hij had een psychische storing".
    Het verbieden van het Balie-debat en alles waar dat voor staat gaat om het onmogelijk maken om de werkelijkheid omtrent de niet-westerse immigratie aan de orde te stellen. Dat die niet-westerse immigratie een groot nadeel voor Nederland is gebleken. En dat een remigratie-beleid dus een serieus te bespreken optie is. Hetgeen mevrouw De Wit deed.
    Dus moet die mevrouw De Wit de gevangenis in. En De Balie gesloten.
    Vindt mevrouw Bennema, en met mevrouw Bennema de Volkskrant die haar artikel publiceert.
    En de mening van mevrouw De Wit omschrijft als "een ontsporing".

De tussenconclusie: zoals mevrouw Bennema zelf al aangeeft middels...:
   ... bescherming biedt aan minderheden. ... .

... draait dit alles om het naar buiten komen van de waarheid rond "De multiculturele samenleving is een mislukking", "De multi-etnische samenleving is een verarming", en "De Gelijkheid der Culturen is pure onzin" te voorkomen.
    Met voortgaande achterstanden van de "minderheden" in de Nederlandse en westerse maatschappijen en bijbehorende agressieve neigingen van die minderheden een goede kans op een etnische burgeroorlog .

Op één ding van mevrouw Bennema zou nog teruggekomen worden. Dat was hier:
   ... lhbt'ers, en concentreert rechts zich op de boze witte mens, de kleine luyden, ouderen.

Het gebruik door sprekers of schrijver van de term "wit" in plaats van blank maakt met 95 procent zekerheid tot social justice warriors en linksfascisten wier woord voor 95 procent niet vertrouwd kan worden, dat wil zeggen: het is niet waar tot het tegendeel bewezen is.
    Hetzelfde geldt voor "boze" in combinatie met "Nederlanders".
    De combinatie van twee of meer van dit soort termen, als in "boze, witte", maakt de spreker of schrijver met 99 procent zekerheid tot social justice warrior en linksfascist, wiens uitspraken eerst omgekeerd moeten worden, en daarna verder onderzocht op mogelijke correcties na die omkering.

En dit is dan wel een actueel geval, maar de politiek-correcte elite komt er met enige regelmaat mee (de Volkskrant, 20-04-2019, door Daan Roovers, filosoof en Denker des Vaderlands):
  Polarisatie

Wie geeft de microfoon aan de gematigde stem?

Waar voorheen de extreme mening ondergronds ging, is het nu de gematigde mening die je amper nog hoort. Daan Roovers pleit voor ontspanning in het overprikkelde opinieklimaat.

En dat dan in dit geval ook nog eens gepaard gaande met de ontkenning van een politiek-correcte dominantie:
  ... de permanent overdrive die sinds de Fortuynrevolte de traditionele media in de greep heeft, een zekere 'populistische correctheid' heerst, zoals Guardian-columnist Arwa Mahdawi dat treffend omschreef. ...

Dat The Guardian is de Engelse pendant van de Volkskrant...  De krant die econmische gelukszoekers aanduidt als "vluchtelingen", de moslim-achtegriod van terroristen verzwijgt, en massamoord- en genocide-plegende jihadi's omschrijft als "Syriëgangers" en die volgaarne allemaal terug wil halen.

Ter aanvulling en ter illustratie om wat voort mensen het gaat en wat voor soort vrijheden, nog even dit bericht aansluitende bij voorgaande vermelding van het VOC-café (de Volkskrant, 01-05-2019, verslaggeverscolumn, door Kaya Bouma):
  Koloniale namen

Waarom restauranteigenaren niet met hun naam in de krant willen.


... Ik belde vanwege het VOC Café in Amsterdam. Dat werd bedreigd. Met zo'n naam zou de zaak slavernij verheerlijken, goede sier maken met de 'moordmachine' die de VOC was. De eigenaar was wel wat gewend, maar toen er werd gedreigd de boel plat te branden, besloot hij van naam te veranderen. De extra kosten, de ophef - het was hem zijn nachtrust waard.
    ... Hoe zou het gaan met andere cafés en restaurants met vergelijkbare namen, vroeg ik me af. Worden zij ook bedreigd? Worstelen ze met hun naam?
    Het eerste restaurant dat ik bel wil absoluut niet in de krant, bang voor problemen. Het tweede telefoontje levert een uitnodiging op van de montere vrouwenstem. We spreken af ...
    Dit weekend hebben ze nog eens nagelezen wat het VOC Café in Amsterdam is overkomen. Ze hebben contact gehad met de eigenaar. Pas je naam aan als de serieuze dreigementen beginnen, appte hij.
    Ze zijn nogal geschrokken. Nu willen ze niet meer met hun naam in de krant. Niet met hun eigen namen, niet met de naam van hun etablissement, niet met de naam van het dorp waar ze staan. ...

Dit zijn ze. De linksfascisten. De Balie-boycotters. De Sunny Bergman's. De Frank van der Linde's.
    Uitschot.
    Gajes.
    Dat na de revolutie kaalgeknipt gaat worden, of tegen de muur gezet.
    En de Peter Giesen's komen voor een Nuremberg-tribunaal.

Waarna deze redactie nog een brain wave kreeg. Er stond toch ook iets dergelijks in de krant van vorige week? Dat was snel gevonden. Het komt uit het land waarin dit soort dingen ons aanzienlijk ver vooruit lopen (de Volkskrant, 25-04-2019, door Maarten Keulemans):
  Term 'schone slaapster' te seksistisch voor Amerikaanse wetenschappers

... de Leidse hoogleraar Ton van Raan ... de vakterm 'schone slaapster', die hij vijftien jaar geleden bedacht voor wetenschappelijke ontdekkingen die lang op de plank blijven liggen, is opeens niet meer welkom in een Amerikaans vakblad.
    De verwijzing naar Doornroosje zou onnodig seksualiserend zijn, gaf de redactie van het geleerde periodiek Journal of the Association for Information Science and Technology (Jasist) hem te kennen. ...
    Van Raan introduceerde de term 'schone slaapsters' in 2004, als aanduiding voor wetenschappelijke publicaties die pas na een hele tijd worden herontdekt. Zoals een bepaald soort kaakprothese en een type oplaadbare batterij: fenomenen die al jaren bekend waren voordat ze eindelijk werden 'wakker gekust', doordat andere wetenschappers ernaar gingen verwijzen. Een belangrijk fenomeen om te bestuderen, vindt Van Raan, want wie weet wat voor moois er allemaal nog ligt te verstoffen in de archieven van de wetenschap.
    De afgelopen jaren leidde dat tot tientallen wetenschappelijke artikelen, met bloemrijke titels als 'Het hartslagspectrum van schone slaapsters', 'Waarom en hoe kunnen schone slaapsters ontwaken?' en 'Prefereren jongere schone slaapsters een technologische prins?' Totdat Cassidy Sugimoto, een vrouwelijke wetenschapper van de Universiteit van Indiana, vorig jaar bezwaar maakte.
    Van Raans term zou te zwaar leunen op het beeld van lijdzame deernes die geduldig afwachten tot er eindelijk een stoere prins langskomt om ze met een kus te activeren. Fout, fout, fout - al helemaal sinds andere wetenschappers ook nog eens de term 'smart girls' bedachten, als aanduiding van het tegenovergestelde: ontdekkingen die heel wat lijken, maar snel weer zijn vergeten.
    'Het gevolg', klaagt Sugimoto, 'is een beeldspraak die intelligente vrouwen verbindt met kortstondige bijdragen aan de wetenschap, en mooie vrouwen met vertraagde erkenning.' En nu mag Doornroosje het blad niet meer in. Kortaf en onder verwijzing naar de eigen richtlijn gaf de redactie van Jasist te kennen dat de titel van Van Raans nieuwe studie, 'Schone slaapsters in medisch onderzoek', niet voldoet aan de basisregels. 'De taal gebruikt in het manuscript, te weten de term schone slaapsters, wordt door de redactie onacceptabel geacht', mailt hoofdredacteur Julia Khanova desgevraagd.
    Het lijkt daar in Amerika wel een 'DDR-achtige politiestaat', foetert Van Raan ...

Om precies te zijn: dit is maar een kleintje ... Er zijn in Amerika al schrijnender zaken langsgekomen. Omdat niet, zoals het zou moeten, de eerste bezwaarder te kennen is gegeven dat hij of zij bij een herhaling van dit soort klaag-gedrag een ban op verdere publicaties zou krijgen. Waar deze redactie overigens liever gewoon een openbare ranseling op het voorplein van het betreffende universiteitsgebouw zag. Veel effectiever als voorbeeldwerking.

Voor nog meer volledigheid de twee genoemde zaken waarin linksfascisten aan universiteiten poogden om het niet-linksfascistische geluid te weren. De meest recente (telegraaf.nl, 27-03-2019, uitleg of detail ):
  Filosofen universiteit Groningen boos over komst Paul Cliteur (FvD)

Studenten en docenten van de afdeling filosofie van de Rijksuniversiteit Groningen komen in opstand vanwege de komst van Paul Cliteur, die verbonden is aan Forum voor Democratie. De hoogleraar is gevraagd te komen spreken tijdens de Nacht van de Filosofie, meldt de universiteitskrant.    ...
    Ook Martin Lenz, hoofd van de vakgroep geschiedenis van de filosofie, maakt bezwaar tegen de komst van ’propagandist’ Cliteur. „Mensen als Cliteur… Ze beweren op heel redelijke wijze, heel belachelijke dingen. Moeten we zulke sprekers een podium geven?”, schrijft Lenz in een beklag van meer dan duizend woorden.    ...

En merk op: dit is het hoofd van de vakgroep geschiedenis van de filosofie. Van welk vak het de kern is fundamentele zaken te bevragen.
    De zaak van daarvoor, een paar maanden terug (Joop.nl, 03-11-2018, door Donya Alinejad - Postdoc researcher aan Universiteit Utrecht, Faculteit Media en Cultuur uitleg of detail ):
  De UvA had Jordan Peterson geen rechtse ‘safe space’ moeten bieden

Vorige week heb ik samen met tientallen UvA-academici, een brief getekend, waarin wordt gevraagd om de controversiële spreker Jordan Peterson van een kritische gespreksgenoot te voorzien bij zijn optreden aan de UvA.Een van de hoofdredenen daarvoor was de selectieve weergave die Peterson geeft ...

Oftewel: die Peterson zegt dingen waar wij het niet mee eens zijn, en we willen dat hij dat niet mag doen. Wij willen 'safe space', dat wil zeggen: een omgeving waar alleen onze meningen te horen zijn.
    Hier het taalgebruik dat ze intern hanteren (folia.nl, 30-10-2018, uitleg of detail ):
  ‘UvA-bestuur, neem stelling tegen dehumaniserende opvattingen’

Het UvA-bestuur moet stelling nemen tegen mensen die een deel van de UvA-gemeenschap dehumaniseren. Dat schrijven elf wetenschappers van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen in een open brief.
...
Tussentitel: ‘Het is belangrijk dat de UvA officieel in het geweer komt tegen pogingen om leden van onze gemeenschap te dehumaniseren’

Best College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam,

Met teleurstelling hebben wij vernomen dat Jordan B. Peterson is uitgenodigd om te spreken bij Room for Discussion.

Jordan B. Peterson werd bekend door zijn felle strijd tegen het recht van trans en queer mensen om zelf een voornaamwoord te kiezen. ... Dit alles heeft er onder andere toe geleid dat Jordan B. Peterson een bekend en gerespecteerd voorbeeldfiguur is geworden voor mensen die er anti-trans- en misogyne denkbeelden op nahouden.

Als medewerkers en studenten van de UvA vinden wij dat noch onze rechten op het hebben van een eigen genderidentiteit, noch onze lichamelijke integriteit, onderwerp van discussie zijn. ...

Dit is de academische variant van het gaslighten: niets maar dan ook helemaal niets van het gestelde overleeft confrontatie met de werkelijkheid.
    En hier een bewijs van hoe wijd verspreid deze opvattingen zijn, in de vorm van de lijst van ondertekenaars:
  Dr. Donya Alinejad
Dr. Miriyam Aouragh
PhD Josien Arts
Dr. Rowan Arundel
Dr. Sruti Bala
PhD Selçuk Balamir
Dr. Marija Bartl
Prof. Dr. Niko Besnier
Esther de Boer, Student Assistent
Dr. Sarah Bracke
PhD Laura Burgers
Dr. Liberty Chee
PhD Marci Cottingham
PhD Robert J. Davidson
Dr. Ursula Daxecker
Sherilyn Deen, Junior Lecturer Sociology at UvA
PhD Daniel DeRock
Dr. Jeff Diamanti
PhD Clément Dréano
Drs. Brian Droop
Leonie Dronkert, Junior Researcher at VUmc
PhD Mirjam Fischer
Dr. Joyce Goggin
Dr. Erella Grassiani
Dr. Julian Gruin
Dr. Lucy Hall, lecturer
PhD Eline Hansen
Dr. Joke Hermes
PhD Bram Hogendoorn
PhD Roos Hopman
PhD Peyman Jafari
PhD Mirthe Jiwa
PhD Mariska Jung
Dr. Artemy Kalinovsky
Prof. dr. ir. Jeroen de Kloet
Dr. Javier Koole
Yoren Lausberg, Jr Docent at the Sociology Department
PhD Justine Laurent
PhD Candida Leone
Dr. Mieke Lopes Cardozo
Prof. Dr. Chantal Mak
Dr. Eef Masson
Dr Vivienne Matthies-Boon
Prof. dr. Amade M’charek
Dr. Julie McBrien
Dr. Esther Miedema
PhD Peter Miller
Eva Mos, Junior Lecturer Sociology at UvA
PhD Gabriel Otero
Dr. Merijn Oudenampsen
Dr. Toni Pape
Prof. dr. Esther Peeren
dr. Jasper van de Pol
PhD Phie van Rompu
Dr. Enzo Rossi
David Rypel
PhD Inez Blanca van der Scheer
PhD Heleen Schols
Dr. Patricia Schor
Dr. Itamar Shachar
PhD Fenna Smits
Dr. Rachel Spronk
Dr. Abbey Steele
Dr. Stephanie Steinmetz
Dr. Luisa Steur
PhD Dragana Stojmenovska
Dino Suhonic
Dr. Jan Teurlings
PhD Marina Tulin
PhD Diliara Valeeva
Prof. dr. Olav Velthuis
Noa Visser, teaching assistent
PhD Laura Vonk
Dr. Julienne Weegels
PhD Natalie Welfens
Prof. Dr. Saskia E. Wieringa
PhD Lisanne Wichgers
Dr. Timothy Yaczo

Al deze mensen verkeren in een ge-gaslighte versie van de werkelijkheid.
   Ieder van deze mensen gelooft diep genoeg in het ge-gaslighte wereldbeeld om iets dat een regelrechte verklaring voor de beperking van de vrijheid van meningsuiting is te ondertekenen.
    Vraag je ze het "onderweg op de trap", zullen ze allemaal dure eden zweren dat ze voor een onbeperkte meningsvrijheid zijn, behalve aangaande het oproepen tot geweld.
    "Want wij zijn toch de verlichte en democratische cultuur ...?"


Naar Landverraad , of site home .

1 mei 2019