Bronnen bij Solidariteit: voorbeelden
|
14 jan.2011 |
De algemeen geformuleerde en abstracte belijdenis van solidariteit is voor de
linkse denker een soort van liturgie. Net als de kerkganger tijdens zijn versie,
is een essentiële onderdeel ervan de "kijk mij eens goed zijn"-component -
misschien bij de linkse denker nog wel meer dan de religieus. Een enkel
voorbeeld hier, daarna links naar meer:
Uit: De Volkskrant, 13-01-2011, van correspondent Ariejan Korteweg
Fransen omarmen 93-jarige
Het boekje Indignez-vous! – Maak u kwaad! – van de hoogbejaarde Stéphane Hessel voert al tweemaanden de Franse bestsellerlijsten aan. ‘Ik heb
altijd regeringen van rechts bestreden.’
Tussentitel: ‘We leven in een angstige, benauwde samenleving’
'Maak u kwaad! Ik wens u allen uw eigen reden toe om kwaad te zijn. Het is
een kostbaar iets. Onverschilligheid is de slechtst denkbare houding. Een van de
essentiële eigenschappen die de mens tot mens maken, is de verontwaardiging en
het engagement dat daaruit voortvloeit.'
Indignez-vous! - Maak u kwaad! Dat is de titel van het
boekje dat al twee maanden de Franse bestsellerlijsten aanvoert. Meer dan een
miljoen exemplaren werden al verkocht. Het einde is nog niet in zicht.
...
Red.: Een inmiddels klassieke intro: het zijn slechte
tijden.
|
De auteur is een vitale heer van 93 jaar die de tijdgeest
haarfijn aanvoelt. Stéphane Hessel is zijn naam. Danse avec le siècle
(Dans met de eeuw) is een eerder boek van hem, een titel die zijn leven
samenvat. ...
Hessel heeft wel een verklaring voor het succes. 'We leven in
een angstige, benauwde samenleving. Regeringen zijn niet erg geliefd. President
Sarkozy is een energieke man, maar zijn populariteit is gering. De situatie in
Italië is niet anders. In de Verenigde Staten verkeren de democraten in een
lastige positie, en als ik me niet vergis blijven ook Nederland de onzekerheden
niet bespaard. Het is een algemeen verschijnsel.'
Bijna overal in Europa is rechts aan de macht. Zelden staan
daar gefundeerde linkse opvattingen tegenover. In Frankrijk is de oppositie
tegen Sarkozy verdeeld en weinig effectief. Ook vanuit dat perspectief voorziet
zo'n heldere oproep tot verzet als Indignez-vous! wellicht in een
behoefte. |
What 's new... rechts is vrijwel altijd de macht ...
|
De waarden die hij in zijn pamflet verdedigt, ontleent hij deels aan
het programma dat de Nationale Verzetsrad zeventig jaar geleden opstelde
voor een bevrijd Frankrijk. 'Laten we ervoor waken dat we trots kunnen
blijven op onze samenleving', schrijft hij. 'Dus niet de samenleving die
mensen zonder paspoort uitzet, die immigranten verdacht vindt, die de
pensioenen wil korten en waar de media in de handen van de welgestelden zijn.'
|
Zoals gezegd: de rijken stelen al van de armen al sinds de zondvloed. Geen
reden om je daar nu extra over op te winde. En als het erop aankomt, in ieder
geval in Nederland, stemt links net hard voor liberale voostellen als rechts.
Nee, waar het natuurlijk om gaat, zoals gewoonlijk, is
de immigrant. De immigrant die uit eigener beweging naar Europa is gekomen met
het uitsluitende doel om het materieel beter krijgen, die het gemiddeld genomen
ook veel beter heeft dan waar hij vandaan komt,en die zich desondanks massaal
heeft afgekeerd van de Europenen en zijn westerse ideeën.
We moeten niet solidair zijn met de (laagbetaalde) Europeaan
wiens baan als postbode uitgekleed en bedreigd wordt door de overvloed aan
geïmporteerde goedkope arbeidskrachten, en wiens pensioen bedreigd wordt door
het geld dat besteed wordt talloze integratieprojecten.
En waar komt deze neiging nu vandaan? Ook dit is hier letterlijk te
lezen:
|
Stéphane Hessel is zijn naam. Danse avec le siècle
(Dans met de eeuw) is een eerder boek van hem, een titel die zijn leven
samenvat. Kind van Duitse ouders die (Stéphane was toen zeven jaar) in 1924 van
Berlijn naar Parijs emigreerden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt hij
co-piloot op bommenwerpers, in 1944 spioneert hij achter de linies en wordt door
de Duitsers opgepakt. Hij wordt gemarteld en belandt in kampen, waar het
reciteren van zijn lievelingsdichters – Hölderlin, Edgar Allan Poe, Paul Valéry
– hem in leven houden. Ook over zijn liefde voor poëzie schreef hij een boek:
Ô ma mémoire, la poësie, ma nécessité.
Na de oorlog mag Hessel als jongeman van 27 jaar meeschrijven
aan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens ('Alle mensen worden
vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren') . Later, als de Verenigde
Naties ambtelijker worden, kiest hij voor een loopbaan in diplomatieke dienst.
En nu, onverhoeds, is hij bestsellerauteur, met alle gevolgen van dien.
Televisiezenders en kranten kloppen aan de deur van deze gesoigneerde
oorlogsveteraan die zo'n harde en heldere boodschap brengt. |
Migrantenkind, die een flink deel van zijn loopbaan gestreden heeft voor de
kosmopolitische zaak
,
en die sterke literaire interesses heeft - een van de profiterende groepen
. Allemaal ingrediënten voor het onvervalste migratiefundamentalisme
.
Dus niks geen solidariteit met wie dan ook:
|
Indignez vous! is daarmee ook een Franse oproep, gekant als
het is tegen alles wat solidariteit en gelijkheid in de weg staat. |
Niets daarvan. De migratiefundamentalist strijdt voor de migranten. Het
allemaal puur eigenbelang. Ingekleed door het onbewuste denken in een
zoetsmakend verbaal suikerlaagje.
Een tweede voorbeeld:
Uit: De Volkskrant, 14-01-2011, door Jonathan Witteman
Egbert Myjer | Nederlandse rechter bij het Europees Hof voor de Rechten
van de mens
'Mensen worden intoleranter, ook in Nederland'
Europees rechter Egbert Myjer ergert zich kapot aan 'zondebokdenken,
superioriteitsgevoelens en eigen volk eerst-gedachten'. Tussentitel:
Het gaat om het hooghouden van de menselijke waardigheid
Red.: Een groot deel van het interview gaat over dat het
EHRM verkeerd begrepen wordt, naar aanleiding van recent geuite kritiek. De kop
laat ziet dat al die kritiek terecht is. Eerst even zoals het in het artikel
staat:
|
'In een aantal vreemdelingenzaken ... Volgens het Europees Verdrag
voor de Rechten van de Mens heeft iedereen recht op bescherming, dus ook
vreemdelingen. |
Een volstrekt irreëel en ideologisch standpunt. Chinese wetten, dat wil
zeggen: rechten en plichten, zijn niet geldig voor Europenen - Europeanen hoeven
geen Chinese belasting te betalen. Dus Europese wetten (rechten en plichten)
zijn niet geldig voor Chinezen. Of andere niet-Europeanen. Per definitie. Zelfs
als je in de wet zet dat het wel zo zou zijn, want dan konden de Chinezen in hun
wet zetten dat wij aan hen belasting moeten betalen.
Dat punt in de Europese wetgeving dat rechten geeft aan
niet-Europeanen is dus volstrekt ledig - zonder betekenis. Het is niet in de
werkelijkheid bestaand. Het is irreëel. Het is iets veroorzaakt door irreëel
denken. Het is iets veroorzaakt door ideeën buiten de werkelijkheid. Het is
ideologie.
Die ideologie zijnde die van de internationale solidariteit:
|
Myjer maakt zich zorgen over de groeiende onverdraagzaamheid
tegenover minderheden, ook in Nederland. Tegen het Groningse
universiteitsblad Checks & Balances sprak hij eerder dit jaar
over 'de goedkope retoriek van lieden die zich ver verheven achten boven
andere mensen die een andere huidskleur of geloofsovertuiging hebben'.
'Intolerantie, zondebokdenken, superioriteitsgevoelens, eigen volk
eerst-gedachten; dat zijn zorgelijke situaties.' |
Waarbij de ideoloog met zijn door ideologie beperkte blik kennelijk geheel
ontgaan is dat 'Intolerantie, zondebokdenken, superioriteitsgevoelens,
eigen volk eerst-gedachten' zaken zijn die bovenal spelen bij de groepen die met
de allochtone massa-immigratie Europa zijn binnengekomen
.
Een derde voorbeeld (merk op:deze voorbeelden zijn verzameld
binnen enkele dagen na het starten van de verzameling bronnen):
Uit:
De Volkskrant, 14-01-2011, door Anet Bleich
Zonder
program geen linkse vuist
Links zit in het defensief, een progressieve meerderheid ligt niet in het
verschiet. Maar met een gemeenschappelijk kernprogramma kan links wel het
initiatief naar zich toe trekken.
Anet Bleich | Een progressief schaduwkabinet, zoals ten tijde van Den Uyl,
zou nu een belachelijke indruk maken. Maar een gezamenlijk alternatief voor het
kabinetsbeleid is dringend geboden, vindt Volkskrant-medewerkster Anet
Bleich.
Links is hopeloos uit de mode. Daaraan zal, vrees ik, ook de manifestatie
'voor een ander Nederland', aanstaande zondag in Amsterdam, niet veel kunnen
veranderen. ...
Samen stelling nemen tegen het kabinetsbeleid, prima, maar
dat protest krijgt pas werkelijk gewicht als er ook een alternatief op tafel kan
worden gelegd. Het is hoog tijd dat PvdA, SP en GroenLinks op hoog niveau een
commissie in het leven roepen met als opdracht het ontwerpen van een
gemeenschappelijk program om de volgende verkiezingen mee in te gaan. Een
program waarin de principes van gelijke kansen, sociale bescherming, culturele
diversiteit en internationale solidariteit opnieuw worden uitgewerkt.
Red.: Daar staat het in de hier relevante abstracte termen:
internationale solidariteit. Iets dat op geen enkele manier in het het hoofd van
welke buitenlandse regering opkomt. Daar gaat het alleen om de eigen belangen.
Maar daar heeft de linkse denker geen boodschap aan: "Internationale
solidariteit!"
In werkelijkheid gaat het vrijwel altijd over andere dingen,
die meestal wel duidelijk zijn als je oplet. Ook Anet Bleich laat ze los - uit
het laatste rijtje: 'culturele diversiteit'. En eerder uit het artikel:
|
ik vind dat ieder serieus protest tegen het kabinet
Rutte/Verhagen/(Wilders) steun verdient. ... Draconische bezuinigingen
op ... en op migranten. |
"Internationale solidariteit!" laat zich vertalen in "steun aan immigranten",
of migratiefundamentalisme. In dit geval van de oud-testamentische soort.
Voor meer uitwerkingen van dit soort "solidariteit" zie hier
(plus lijst) , en voor de kwalijke gevolgen zie
, en buitenlands
.
Een buitenlands-politieke versie:
Uit:
De Volkskrant, 17-01-2011, door Rem Korteweg
Nederland moet meedoen in Afghanistan
Rem Korteweg | Rem Korteweg is beleidsanalist bij het The Hague Centre for
Strategic Studies.
Volgens de Amerikaanse president Obama zijn trainers de voorwaarde om
Afghanistan te kunnen verlaten. Dit stelt nieuwe eisen aan de bijdragen van de
internationale gemeenschap. ...
Red.: En een binnenlandse:
Uit:
De Volkskrant, 02-07-2011, door Dirk-Jan van Baar
Joris gaat de wereld redden
Voor welke kleuterklas is het boek van Voorhoeve over de rampen die ons
bedreigen bedoeld?
Het ontbreekt in Nederland niet aan ex-politici die de wereld willen redden.
... In dit rijtje coryfeeën past ook Joris Voorhoeve, oud-fractievoorzitter van
de VVD en voormalig minister van Defensie, die in zijn boek Negen plagen
tegelijk de vraag stelt hoe we de toekomst overleven.
Die vraag geeft meteen aan op welke hoge berg Voorhoeve heeft
plaatsgenomen: die van de mensheid als geheel. Dan weet je al hoe laat het is:
vijf minuten over twaalf. Voorhoeve weet zelf ook dat elk toekomstonderzoek
mistig is, maar maakt evengoed de sprong naar 2050, om een aantal alarmerende
trends te signaleren.
We kennen de plagen sinds de Club van Rome: de honger in de
wereld, bevolkingsgroei, de aanslagen op het natuurlijk leefmilieu,
burgeroorlogen en de strijd om grondstoffen, wereldwijde epidemieën als het
aidsvirus, het consumentisme in de industrielanden, klimaatonzekerheid, de
verspreiding van massavernietigingswapens, zwak en kwaadaardig bestuur in
derdewereldlanden.
Het wordt volgens Voorhoeve allemaal desastreus als deze
plagen niet door beter beleid worden gekeerd. Dat leidt dan tot aanbevelingen
als versterking van de Veiligheidsraad, meerderheidsbesluitvorming in de EU, de
oprichting van een Organisatie van Democratische Staten binnen de VN en een
Milieu Veiligheidsraad, aanbevelingen waarvan Voorhoeve de haalbaarheid in de
naaste toekomst betwijfelt. ...
Red.: Allemaal gebaseerd op het idee dat er ook maar één land
zo gek zal zijn om iets van bevoegdheden af te staan, als er geen enorme zak
geld tegenover staat. Ja, in zes landen was er een oligarchie die dat zijn
bevolking heeft weten op te dringen: de oorspronkelijke zes landen van de
Europese Economische Gemeenschap: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland,
Frankrijk en Italië. Die nu allemaal gloeiende spijt hebben, althans de burgers
van die landen. Die steeds sterker dreigen hun elites eruit te gooien, nu nog
via de stembus.
Voorhoeve heeft er totaal geen boodschap aan:
|
Je kunt het 'betoog' (het is meer een inventarisatie dan een
diepgravende analyse) van Voorhoeve makkelijk als wereldvreemd afdoen.
Inzichten als 'armoede zorgt voor honger, maar honger zorgt ook voor
armoede' doen je als lezer afvragen voor welke kleuterklas het boek is
bedoeld. Maar Voorhoeve is niet de eerste de beste, schreef een
standaardwerk over de plaats van Nederland in de wereld, was jarenlang
het gezicht van Clingendael, en weet wel degelijk de weg in de
internationale betrekkingen. En na eerder lid te zijn geworden van D66,
zegde hij dit voorjaar zijn lidmaatschap op van de VVD (de vervreemding
van zijn oude partij is inderdaad groot), omdat hij zich niet kan vinden
in de samenwerking met de PVV. Dan hoop je stiekem dat Voorhoeve als
prominent lid van de internationalistische elite eindelijk eens ingaat
op de populistische uitdaging van de laatste tien jaar.
Maar nee. In plaats van een serieus en hoognodig verweer dat
het kosmopolitisme weer grond onder de voeten geeft, kiest Voorhoeve
voor de hoogste boom en de verheven vlucht naar voren. ... |
Hopeloos, dus.
Het idee leidt soms tot merkwaardige verwarringen:
De Volkskrant, 07-01-2012, ingezonden bhrief van Gerard van Zeijl, Geldrop
Moreel failliet
Ik ben onder de indruk van Peter de Waards heldere analyse van twee eeuwen
Griekse schuld (economie, 4 januari) en voel mij medeverantwoordelijk voor de
wijze waarop de huidige leningen worden verstrekt.
Het gaat vooral om woekerrentes, waar niet tegenop te
bezuinigen valt. Is er dan geen politicus die op grond van solidariteit de
schuld helpt kwijtschelden?
Waar blijven Roemer en consorten met hun 'Internationale'?
Waar blijft Rutte met zijn historisch besef? Waar blijft Verhagen met zinvolle
economische impulsen?
Het mogelijk economisch failliet van Griekenland komt neer op
ons eigen morele failliet.
Red. Het idee dat het ene land zou moeten opdraaien
voor het te veel uitgeven door het andere, is natuurlijk een totale uitwas.
Helaas is het zo dat in het kader van de strijd voor het behoud van de euro, dit
idee uitgebreid uitgedragen wordt als iets normaals. Wat het natuurlijk niet is.
En uit dit ene misverstand volgen meerdere andere: ten eerste is een gewone
burger op geen enkele wijze verantwoordelijk voor leningen aan Griekenland, want
dat hebben bankiers en dergelijke gedaan. Ten tweede is er geen enkel verband
tussen Emile Roemer, partijleider van de SP, en het begrip "internationale
solidariteit" op de manier waarop het hier wordt toegepast - dat is een idee van
de PvdA en aanverwante en andere kosmopolitische clubs. Ten derde is daar het
verband tussen "internationale solidariteit" en moraliteit - die zaken hebben
niets met elkaar te maken, aangezien alle zeden een vorm van moraliteit zijn.
Natuurlijk bedoelt de auteur het "goed zijn", maar dat is natuurlijk slechts
hetzelfde als wc-eend die wc-eend aanbeveelt.
Naar Solidariteit
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|