Islam, gevaar, algemeen
Het aanhangen van de islam geeft die aanhangers talloze eigenschappen die ze
doen onderscheiden van andere geloven en een onoverbrugbare kloof slaat naar
niet-gelovigen. De eigenschappen die de islamaanhangers kenmerken komen ook
in alle andere mensengroepen voor, maar onder de islamaanhangers komt het
dusdanig veel voor dat ze gezien kunnen worden als een kenmerk. Vrijwel al
die kenmerken contrasteren met de kenmerken die gezien worden als gewenst en
deels vereist voor het deelname aan de seculaire maatschappij, geordend in
de vorm van een rechtstaat, met een democratisch wijze van besturen. Een
aantal van die specifieke kenmerken zijn beschreven in de volgende
verzamelingen: de houding ten opzichte van rationaliteit
, kunst
, ten opzichte van humor
, kritiek
, de vrijheid van meningsuiting
, de houding in de dialoog
, het gebruik van de gebiedende wijs
, het liegen
, de dominantie
, het superioriteitsgevoel
, het niet-speels zijn
, de homohaat
, het antisemitisme
,
de wraakzucht
, de intolerantie
, het terrorisme
, de weerstand tegen onderwijs
, en het gevaar voor de democratie
.
Dit zijn allemaal specifieke kenmerken, beschrijvende eigenschappen,
die, zoals gezegd, overal voorkomen, maar bij islamaanhangers kenmerkend
meer. Maar uit die lijst met kenmerkende eigenschappen is een duidelijk
achterliggend, kenmerkend, patroon te zien. Dat patroon bestaat uit twee
hoofdcomponenten: sociaal-culturele kenmerken als homohaat en antisemitisme,
en principiële of ideologische kenmerken en de kenmerken die daarvan het
gevolg zijn. Die principiële of ideologische kenmerken zijn natuurlijk
degene ontleend aan het idee en de leerstellingen van de islam. Een aantal
staan in woord en illustratie uitgebeeld hier
.
Het centrale idee van de islam is simpel: het bestaan van een
Almachtige. En een Almachtige die vergezeld gaat van een reeks onwrikbare
regels omtrent hoe de wereld in elkaar zit en moet werken. Uit het zijn van
een strenge ideologie volgen onmiddellijk het gebruik van de gebiedende
wijs
, de dominantie
, het superioriteitsgevoel
, en de intolerantie
. Uit deze fundamentele kenmerken volgen de afgeleide kenmerken van
kritiekgevoeligheid
, beperkte meningsvrijheid
, weerstand tegen de dialoog
, het niet-speels zijn
, de nauwe blik op kunst
, en gebrekkig gevoel voor humor
.
Al deze kenmerken waarin de islamaanhangers zich onderscheiden door
kenmerkend lage scores worden in de westerse, seculiere maatschappij met
zijn rechtsstaat gezien als zeer wenselijke eigenschappen. Als de
islamaanhangers kenmerkende eigenschappen heeft die hem minder geschikt
maken voor het functioneren in de westerse, seculiere maatschappij met zijn
rechtsstaat, is de onontkoombare conclusie dat het de basis achter die
kenmerken is die hen ongeschikt maken voort het functioneren in de westerse,
seculiere maatschappij met zijn rechtstaat. Oftewel: die basis is ongeschikt
voor de westerse, seculiere maatschappij met zijn rechtsstaat.
En tenslotte in de afweging: al deze zaken zouden, net als alle andere
zaken bediscussieerd kunnen worden. In principe. Maar dat geldt dus niet
voor de islam. De islam heeft voor haar aanhangers volkomen en absolute
prioriteit. Boven alle afwegingen. Letterlijk alle afwegingen. Zie
bovenstaande lijst van eigenschappen. En die absolute prioriteit maakt de
slam absoluut onbespreekbaar. Voor de niet-moslim. die heeft geen andere
keuze dan, tegenover de absolute prioriteit van de moslim en zijn islam, de
absolute prioriteit van de volkomen afwijzing ervan te zetten. Anders zal de
absolute prioriteit van de moslim en zijn islam altijd doordrijven tot hij
volledig zijn zin heeft gekregen.
Deze onderstaande verzameling is ter bevestiging van deze analyse, en
bevat berichten die niet niet of minder vallen onder één van de specifieke
eigenschappen, maar laten zien dat de islam zelf in strijd is met de
beginselen van de westerse, seculiere maatschappij met zijn rechtsstaat. Dit
is voorlopig nog een beperkt aantal, daar de focus heeft gelegen op de meer
specifieke eigenschappen. Daar staat tegenover dat dit principiële zaken
zijn, en elk voorbeeld een definiteitswaarde heeft.
De eerste bevestiging stamt uit de academische omgeving (Leids
universiteitsblad Mare, 29-11-2007, door Bart Braun):
Oftewel: het bestaan van zo'n god die je voor eeuwig naar de hel stuurt
is in strijd met al die voorgaande genoemde zaken, oftewel: de beginselen
van de westerse, seculiere maatschappij met zijn rechtsstaat.
Een zeldzaam geval uit de politiek-correcte media, waar normaliter een
strenge censuur heerst op iedere suggestie dat er iets fundamneteels mis is
met de islam (de Volkskrant, 06-12-2010, door Martin Janssen):
Een uitgebreide verhandeling die laat zien dat de sharia, de vertaling
van de wil van de Almachtige naar de manier waarop de maatschappij ingericht
moet worden, volkomen in strijd is met de beginselen van de westerse,
seculiere maatschappij met zijn rechtsstaat.
De stelling dat de islam zelf een gevaar voor de staat is, behoort
natuurlijk tot de politiek-incorrecte uitspraken van de hoogste categorie.
In de expliciete vorm was het absoluut onmogelijk om dit in de reguliere
media te krijgen. Maar In 2012 en 2103 si zo hard gebeukt door de
islamitische gemeenschap tegen de fundamenten van de westerse maatschappij,
dat er een kleine opening is gekomen. Het eerste natuurlijk in de minst
politiek-correcte media (Elsevier.nl, 12-06-2013, door Arthur van
Leeuwen
):
Voor moslims zijn zaken als op eigen kracht iets presteren niets waard, want
er bestaat geen eigen presteren. Het presteren komt van de Almachtige. Op
eigen kracht iets presteren is een seculier en humanistisch idee. Niet een
religieus idee.
En na een adempauze van een maand, komt er ook iets van de
politieke-correcte kant. Natuurlijk niet uit de mond van een westerling -
dat is nog echt een brug te ver. Er is weer eens zo'n allochtone witte raaf
gevonden (de Volkskrant, 15-07-2013, door Farid Aouled-lahcen is
coördinator netwerk Rechtsstaat & Burger):
Of misschien correcter: oprechtheid, eerlijkheid en integriteit geldt alleen
voor en binnen de eigen groep - en de eigen groep heeft weinig behoefte aan
dat soort zaken.
Het salafisme, 'de toonaangevende, meest hecht georganiseerde en
wijdvertakte geloofsstroming binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen', is
totaal onverenigbaar met de Nederlandse samenleving. Maar dat is een kwestie
van niets met nul vermenigvuldigen: de gewone islam is onverenigbaar, en het
salafisme is onverenigbaar in het kwadraat.
Een enkel voorbeeld van de materiële offers die de moslim bereid is te
brengen ten gunst van zijn ideologische opvattingen - het bericht is in de
context van de burgeroorlog in Syrië en komt van een beroepsexcuseerder (de
Volkskrant, 23-09-2013, van verslaggever Rob Vreeken):
Al dat fatsoenlijke leven hadden ze over voor een equivalent van de strijd
over hoeveel engelen er op de punt van een naald kunnen dansen. Want dat is
de waarde van de geloofsverschillen waar het om gaat tussen de twee stammen
van de islam: alawieten en soennieten. Maar die islam heeft dus absolute
prioriteit over alle andere overwegingen, zelfs als de verschillen zo gering
zijn als de precieze uitleg van de islam.
En een niet-moslim moet er dus voor zorgen dat deze moslims zich
oneindig ver van zijn eigen leven bevinden.
Naar Cultuurverschillen
,
Allochtonen, lijst
, Allochtonen, overzicht
, of site home
.
|