Haatzaaiers, moslims: Laila Ezzeroili
Laila Ezzeroili is de tweede met deze achternaam die voorkomt in de lijst
Moslims, haatzaaiers, maar de eerste die in het openbaar deed aan
haatzaaien.
Dat komt zo: het haten door moslims is niet iets dat
direct begonnen is. De eerste generatie, eerst 75 duizend Turken en wat
later 25 duizend Marokkanen, werden als ongeschoolde arbeidskrachten
direct geworven voor Nederlande bedrijven. De Turken, om precies te zijn
Anatoliërs, weden zelfs door Nederlandse bazen geselecteerd op hun
laaggeschooldheid (als je een buitenlandse taal begreep werd je direct
afgewezen), en de selectie van de Marokkanen werd overgelaten aan de
Marokkaanse overheid die het meest achtergebleven en opstandige volkje uitkoos:
de berbers uit het Rifgebegrte.
Deze mensen kwamen uit achterstandige
gebieden in eigen land, en hun achterstand ten opzichte van Nederland was
dus van niveau "achterlijk"
en "barbaars"
.
Die mensen ging er geweldig op
vooruit met hun komst naar Nederland.
Deze aanvankelijk kleine groep
werd in de loop van de jaren dus gevolgd door honderdduizenden
kettingimmigranten afkomende op de verhalen van melk en honing (gratis geld
("outkierieng") en huizen).
Maar deze mensen kregen kinderen en die kinderen hadden dat gevoel
van geweldige vooruitgang niet.
Die kinderen vergeleken hun positie
met die van de Nederlandse kinderen in hun klas, grotendeels onbewust, en zagen een gigantische
achterstand
.
En dan werden de jongens ook nog eens opgevoed in het
"Heren van de Schepping"-geloof regelrecht uit de woestijnen vn het
Midden-Oosten
.
Maar
het duurde natuurlijk even voordat die jongeren zich een stem verwierven in de
maatschappij, en aangezien de grote golf van kettingimmigratie plaatsvond in
de jaren 1980-90, begon die stem pas op te komen zo'n twintig jaar geleden,
rond 2010.
Deze website is gestart begin 2005, en was zich in het
begin nog beperkt op de hoogte van deze processen, en de eerste uitingen
genoteerd onder de naam van specifieke personen dateren vanaf
ongeveer 2010 onder de noemer Vijfde colonne, woordvoerders, betreffende mensen
als Mohamed Rabbae (van de Marokkanen-manifesten)
, Fatima Elatik ("Eerste hoofddoek op
televisie")
, Nazmiye Oral (van het
"In de pan gehakt worden door Fortuyn"-interview)
, en dergelijke, namen die inmiddels
grotendeels uit de schijnwerper zijn verdwenen.
Dat werd dus allengs
erger, waardoor dit soort verzamelingen de naam Moslims, haatzaaiers
kreeg.
Laila Ezzeroili viel met haar activiteiten daar een beetje tussenin.
Toen begonnen werd aan die andere Ezzeroili, Nadia
, was bij deze redactie de
reactie iets van "Die naam klinkt bekend - zou het familie zijn?", maar
Nadia, en haar soortgenoten, namen toen al zo veel tijd in beslag dat Laila
vergeten werd.
Tot niet al te lang terug de genoemde Nadia, ergens op
haar Twitter of zo, met de enthousiaste mededeling kwam dat haar zus Laila
ook weer het strijdperk zou betreden.
Vandaar dus, tezamen met het
feit dat er tijdens andere werkzaamheden op Laila gestuit werd tijdens het
bijwerken van een verzameling over culturele nederlaag
,
op dit tijdstip iets over haar, met eigenlijk oeroud materiaal.
Want de
ontwikkelingen gaan redelijk snel op dit gebied: zo heb je te maken men
mensen die blij zijn met hun verblijf in Nederland, en zo met meutes die bij
iedere mogelijk aanleiding, vanaf een gewonnen voetbalwedstrijd tot oproer
in eigen land, met vlaggen staan te zwaaien en "We gaan jullie land
overnemen" in de NOS-microfoon staan te brullen.
En ergens in
redelijk het begin van dat proces kwamen de bijdrages van Laila Ezzeroili,
waaraan nu nog extra aandacht wordt besteed in verband met de uitzonderlijke
helderheid ervan.
De aanleiding voor het eerste stuk was het op de agenda van de Tweede Kamer komen van
het "Marokkanendebat", een debat aangevraagd door de PVV naar aanleiding van
het doodschoppen door Marokkanen van grensrechter Richard Nieuwenhuizen.
Welk agenderen slechts lukte omdat het het zoveelste voorval was in een
redelijk lange en aaneengesloten reeks, waarin het vertrek van jihadi's naar
Syrië, enzovoort
. Het was dus al genoteerd op een andere plaats op de
website en het bijbehorende commentaar is niet aangepast (de Volkskrant, 03-04-2013, door Laila Ezzeroili):
Stel u niets voor aangaande dat dit iets "van twee
kanten" zou zijn - de Nederlanders bemoeien zich veel en veel te veel met de
Marokkanen, en de Marokkanen laten daar veel en veel te veel de oren naar
hangen:
Zo. Nederland besteedt haar goede geld en haar leerkrachten om het Marokkaanse
aanstaande gajes wat minder gajes te maken, en dat wordt neergezet als
inprenten.
Eigenlijk kan je hier de zaak al afbreken, en deze dame met
kop en kont, inclusief omliggende familie in tot in de zevende graad, het land
uit te schoppen. Wat een haat. Al in dat ene stukje.
En met dit soort dingen vult ze een hele pagina.
Wat uittreksels:
Het zal geen seconde in dit gehersenspoelde hoofd opkomen dat het precies
andersom is: die hoofddoek is een afwijzing van de cultuur waar ze van
profiteren. Op parasiteren, dus.
De terminologie van de Black Power beweging, uit het Amerika van de jaren 60 en
70. Wat daar van gekomen is, weten we. Zwarten hebben geen "Power". Moslims net
zo min. "Power" krijg je alleen als je begint met verstand en redelijkheid. Voor
beide groepen vooralsnog volstrekt onhaalbaar.Op een enkeling na. Maar dat is
dan ook een "bounty": zwart van buiten, maar blank van binnen.
Bijna letterlijk "Black Power".
Nog meer Black Power: eisen met de hand op de Grondwet. Suggereren dat er sprake
zou zijn van een schending van de grondwet. Die er wel: door de Marokkanen die
stelselmatig blanken terroriseren. met overlast en criminaliteit
Marokkanen hebben niets in dit opzicht gedaan. Nederlanders hebben te maken
gehad met een eindeloze stroom haatzaaiers, als Fatima Elatik
, Sabra Dahhan
(dochter van Khadija Arib en Nordin Dahhan, beide prominente en zogenaamd
geïntegreerde Marokkanen), Farid Azarkan e.v.a.
, en vooral deze:
Tofik Dibi en vooral Mohamed Rabbae: de meest gehate allochtonen van Nederland.
Oh ja, onze Europa-specialist heeft ook nog een paar woorden over
voor de zes keer zo groet criminaliteit van Marokkanen:
Oftewel: die zes maal zo grote frequentie van Marokkaanse criminaliteit is puur
toeval. En op de waarheid van deze bewering kan je vertrouwen, gezien de
volgende onderbouwing:
Ja, geloof me: "De maan is van groene kaas. Aan de determinatie daarvan lever ik
een waardevolle bijdrage. Zoekt u zelf maar op".
En wat is de hoop voor de toekomst?
Zoals diverse reageerders al opmerkten toen er kritiek kwam op deze uitbarsting:
dit is het soort denken dat geleid heeft tot de holocaust: "Ik voed mijn
kinderen op door ze in te prenten dat ze goede Ariërs zijn".
We moet ons maar gaan voorbereiden op burgeroorlog. Of toch
maar aan dat remigratieprogramma beginnen.
Het tweede stuk van Laila had
vermoedelijk ook een aanleiding, in de
uitgebreide reeks berichten over het frauderen met eindexamens bij de
islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun, iets dat bij Elsevier
het commentaar ontlokte dat dit hiermee wel op zeer fundamentele wijze de
westerse cultuur en waarden werden ondergraven
. Iets dat natuurlijk
allang in steeds sterkere mate het geval was, maar nu voor iedereen die dat
wilde zichtbaar werd - en trouwens ook voor iedereen die het niet wilde maar
toch enige intelligentie of gezond verstand heeft.
Dit zichtbaar worden, is dus gevaarlijk voor de positie van de moslims en
degenen die hen steunen. Nu is het niet mogelijk dit expliciet te
bestrijden, want dan moet de zaak zelf, de examenfraude en het verraad dat
erachter ligt, benoemd worden, en dat doet de poging tot goedpraten teniet.
Dat wordt op twee manieren vermeden: de specifieke
zaak (en alle bijbehorende andere) worden veralgemeniseerd door te praten
over "integreren" en "emanciperen" en dat soort abstracte begrippen.
En de tweede is dan makkelijker en is ook voor de hand liggender: je betoogt
dat de Nederlanders ook niet deugen. Het bekende 'Er zijn ook Nederlanders
die ... ". Deze processen verlopen mede door het manipuleren van de taal,
en de onderstaande analyse
is in eerste fase meestal het decoderen van de gebruikte taal (de Volkskrant, 22-06-2103, door Laila Ezzeroili (1977),
studeerde Europese Studies en is publiciste):
De kop kondigt zoals vaak de conclusie(s) aan.
Het gebruik van de twee termen voor iets dat oppervlakkig hetzelfde lijkt,
"integreren" en "emanciperen", is een eerste illustratie van de essentie van
de keuze van terminologie.
De eerste woorden van het artikel:
Oftewel: bij intelligenteren is het besef van het cultureel anders zijn van
begin af aan aanwezig - of zoals al gesuggereerd: hoe intelligenter, hoe
eerder:
Een herhaling daarvan, nu met expliciete verwijzing naar de niet-eigen
groep. En dit op een opvallende manier: met verwijzing naar etnie. Het had
ook zonder gekund, want de situatie van waaruit Laila leefde was die van het
zijn van een Marokkaanse, en de andere groep is dan die van de Nederlanders.
Dat ze ook nog blank zijn, is eigenlijk een overbodige opmerking.
De volgende zin:
Dit is een afkorting van:
Deze bewering is onjuist. In de jaren tachtig werden alle niet-westerse
immigranten, ook de Marokkaanse, aangeduid als "gastarbeider". De term
'Marokkaanse Nederlander' behoort namelijk tot de taal van de media, en de
politiek en intellectuelen. Het behoort tot de taal van de
politieke-correctheid. En in de taal van de politieke-correctheid in de
jaren tachtig waren niet-westerse immigranten "gastarbeiders" en absoluut
geen "Turk" of "buitenlander'- dat kon toen echt niet.
Vermoedelijk is de beschrijving van Laila vanuit haar
ervaring wel juist. Zij en haar groep werden aangesproken als "Turk" en
"buitenlander". De oorzaak van deze discrepantie komt zo meteen aan de orde.
De volgende zin:
De term "integreren" is een synoniem van "aanpassen", met "integreren" als
de nette variant, en "aanpassen" als de plattere en kalere.
Het vervolg van de zin:
De term "heilige graal" is een afkorting van "Een doel dat niet bereikt kan
worden". Het doel dat niet bereikt kan worden is 'het volwaardig Nederlands
burgerschap'. De term 'het volwaardig Nederlands burgerschap' staat niet
verder omschreven.
De term 'het volwaardig Nederlands burgerschap' is duidelijk
essentieel in dit verhaal, want het is anders geformuleerd al langsgekomen
in de vorm 'ons land' dat niet het land van Laila was. "niet van 'ons land'
" oftewel "niet van Nederland" is hetzelfde "geen volwaardig Nederlands
staatsburger". Dus is een analyse van 'het volwaardig Nederlands
burgerschap' hier noodzakelijk.
Het bijvoeglijk naamwoord in de combinatie 'het
volwaardig Nederlands burgerschap' veronderstelt als eerste dus dat het
begrip "Nederlands burgerschap" opgesplitst kan worden in delen die je al
dan niet kan hebben.
Als je dat als taak op je neemt, het begrip "Nederlands
burgerschap" opdelen, of analyseren, moet je beginnen met de belangrijkste
tweedeling: de formele en informele componenten. De formele componenten
betreft er slechts één: het verkrijgen van het staatsburgerschap. Dat heb
je, of dat heb je niet. En als tweede: de Nederlandse culturele identiteit.
Nu is het ongetwijfeld zo dat Laila, en haar familie, het
Nederlands staatsburgerschap hadden en hebben, want dat is ergens midden
jaren zeventig geregeld voor alle immigranten. En even ongetwijfeld is dat
Laila, met haar zo gedetailleerde kennis van andere soortgelijke zaken, dat
geweten moet hebben. Haar ter sprake stellen van Nederlands burgerschap
betreft dus het andere deel: de "Nederlandse culturele identiteit". het
eerste deel van de laatste zin van Laila is dus als eerste te reduceren tot:
Het gebruik van het bijvoeglijk naamwoord 'volwaardig' verondersteld het
bestaan van een volwaardige en een niet-volwaardige Nederlandse culturele
identiteit. Die volwaardige Nederlandse culturele identiteit is dan ook aan
te duiden als "de Nederlandse culturele identiteit". In de jaren tachtig
waar Laila het over heeft, bestond het begrip "de Nederlandse culturele
identiteit" niet. Het bestond nog steeds niet in de jaren 2000, volgens de
gehele Nederlandse bovenklasse, want die liet een zeer hoge
vertegenwoordiger, destijds prinses Máxima, als echtgenote van de destijds
troonopvolger staande onder ministeriële verantwoordelijkheid, dit
uitspreken.
Het vervolg van de zin:
Vertaald luidt de zin dus:
Dat kan dus niet, omdat niemand dat kan.
Als niemand voldoet aan het criterium voor "de volwaardige
Nederlandse culturele identiteit", dan heeft als het voorgaande geen zin. Er
bestaat geen onderscheid tussen Nederlanders en Marokkaanse immigranten.
Terwijl dat onderscheid de essentie van het verhaal is. Er zijn dus grote
groepen Nederlanders die wel voldoen aan het criterium voor "de volwaardige
Nederlandse culturele identiteit", en groepen die daaraan niet voldoen.
Oftewel: dat "volwaardig" heeft niet de betekenis van "geheel" of
"absoluut". Oftewel: de term "volwaardig" is in feite die van "voldoende".
Herschrijf de zin nu met deze invulling:
Dit heeft op zijn minst de schijn van een contradictie: 'de heilige graal'
is principieel onbereikbaar, en iets als "een voldoende Nederlandse
culturele identiteit" is principieel duidelijk wel bereikbaar. Oftewel: er
is een keuze noodzakelijk. De door Laila gemaakte keuze blijkt uit de
herformulering van de zin in de absolute betekenis, met aanvulling van de
erop volgende zin:
Hier volgt de tweede zin uit de eerste.
De andere interpretatie:
Hier volgt de tweede zin duidelijk niet noodzakelijkerwijs uit de eerste. Op
zijn minst dient hier benoemd te worden welke aspecten van de Nederlandse
cultuur het aanpassen onmogelijk maken.
Hier is de volgende zin:
Hier wordt geïmpliceerd oftewel indirect gesteld wordt dat door Laila
ingevoerde 'het volwaardig Nederlands burgerschap' oftewel de "de absolute
Nederlandse culturele identiteit" alleen geldt voor witte Nederlanders.
Deze geïmpliceerde stelling maakt wel het ervoor gaande over
de volwaardig Nederlands burgerschap begrijpelijk: als je veronderstelt dat
Laila de Nederlandse etnie, de kleur, indeelt bij 'het volwaardig Nederlands
burgerschap', is het natuurlijk onmogelijk om 'het volwaardig Nederlands
burgerschap' te verwerven.
En als slot van deze sectie van het artikel:
Dit legt de verbinding met de eerste alinea uit het artikel, over het
gebruik van 'ons land', waarin Laila stelde dat de term 'ons land' haar
ineen deed krimpen. Dat was dus omdat ze meende dat de term "ons land" niet
sloeg op haar, en dat de term niet sloeg op haar, ontleende aan het idee dat
ze niet het volwaardig Nederlands burgerschap bezat, en dat ze niet
volwaardig Nederlands burgerschap bezat lag eraan dat ze niet wit
was.Oftewel: Laila stelde 'ons land' gelijk met "de witte Nederlanders". Op
de leeftijd dat ze naar de basis- en de middelbare school ging.
Na deze uiteenzetting van hoe ze de zaken rond burgerschap en
haar positie daarin destijds zag, gaat Laila daarna bespreken hoe ze de
witte Nederlanders destijds zag:
De term "kamper" slaat op bewoners van een woonwagenkamp of een plek die een
soortgelijke functie vervult - er zijn er 30.000 in Nederland (bron:
Wikipedia). Ze vormen sterk gesloten gemeenschappen, war de "burgers", met
name de politie en de belastingdienst, niet welkom zijn. De kans dan
immigranten in een kamp terecht zijn gekomen is nihil, en in ieder geval
volstrekt niet representatief.
Of Laila en haar familie daadwerkelijk temidden van kampers
hebben gewoond, blijkt uit de erop volgende alinea:
Hier is niet sprake van "kampers", maar van "de onderklasse". Dat zijn twee
verschillende begrippen. "Kampers" behorende tot de onderklasse, maar de
onderklasse bestaat uit meer dan kampers. De onderklasse is ergens rond de
onderste kwart tot een ruime derde van de maatschappij, afhankelijk van de
criteria.
Hier moet dus gekozen worden: waren het echte "kampers" of
gewone Nederlanders uit de onderklasse. Dat laatste is numerieke en
sociologisch veel waarschijnlijker, en in ieder geval het enige
representatieve geval.
De term "kampers" is hoogstwaarschijnlijk bedoeld als
beschrijving van het gedrag van die gewone Nederlanders.
De termen 'heterogene en gesegregeerde' als kenmerk van de
Nederlandse samenleving dienen vergeleken te worden met andere
samenlevingen. Bijvoorbeeld degen die Laila heel goed kent: de Marokkaanse.
Zonder verder bewijs hiervoor aan te dragen kan gesteld worden dat vrijwel
alle niet-nederlandse maatschappijen matig tot zeer veel meer gesegregeerd
en heterogeen zijn als de Nederlandse. De egaliteit ("premier op de fiets")
en homogeniteit van Nederland wordt door buitenlanders genoemd als een van
de eerste en meest opvallende kenmerken.
De volgende zin:
En merk op: Laila plaatst de eigen groep op hetzelfde niveau als de "kampers"
- de onderklasse. Volgens de informatieregels
klopt dat dus wel want
het is een negatieve kwalificatie over de eigen groep. En de kwalificatie van de
Nederlanders als "kampers" is een negatieve kwalificatie van een andere groep,
en die klopt dus waarschijnlijk niet.
De eerste vermelding van wat de andere partij er van vindt om samen te moeten
leven met mensen die hen aanduidden als "kampers" en "zigeuners' - merk op dat
"kampers" juist geen zigeuners zijn, in de zin van Roma of Sinti, maar vrijwel
uitsluitend blanken (bron: Wikipedia).
Merk op dat deze frase ook in het heden niet door Laila bestreden wordt.
Merk op dat hier het voor de hand liggende en triviale staat. Uitgaande van een
positie als Nederlander. Het feit dat het als opmerkenswaardig vermeld staat,
kan alleen vanuit de positie van de niet-Nederlander.
Hiermee wordt het gestelde van Nederland als heterogene en gesegregeerde
maatschappij tegengesproken - in een heterogene en gesegregeerde maatschappij is
het niet mogelijk naar school te gaan in een andere en betere wijk.
Merk als eerste op dat dat 'sociaal en ontwikkeld' dus niet bekend was uit de
eigen cultuur.
Merk als tweede op dat 'sociaal en ontwikkeld' niet hetzelfde
is als 'normaal'. "Normaal" is "volgende de norm", en de meeste interpretatie
van wat de "norm" is, gaan uit van iets dat lijkt op de meerderheid of het
gemiddelde. In ieder geval "ontwikkeld" is iets dat dicht staat bij de bovenste
derde van een maatschappij, en dat is dus niet de "norm" noch "normaal" - daarom
wordt het ook apart gekwalificeerd als "ontwikkeld". De tweede van deze zinnen
is een contradictie.
De bevestiging: dit gaat over de bovenste derde van de maatschappij in het
verhaal.
Een interpretatie van de positie van de bovenste derde van de maatschappij ten
opzichte van niet-westerse immigranten. De daadwerkelijke feiten waren:
Te vertalen in:
Wederom qua feiten een triviale opmerking. Was er geen sprake geweest van Turken
en Marokkanen in de zin van immigranten die geen deel uitmaakten van de
Nederlandse cultuur maar van de Turkse en Marokkaanse, was dit alles niet
geschreven (uit de sciencefiction: als een planeet bewoond wordt, volgt daar
automatisch uit dat die planeet bewoonbaar is).
Merk op dat deze opmerking qua intentie, die duidelijk is dat
Laila net als Marokkaan maar als Nederlander gezien wilde worden, in
contradictie is met de strekking van haar eerste artikel - dat ontwikkeling of
behoud van de trots op het Marokkaan-zijn beoogd.
Wederom qua feiten een triviale opmerking. Merk op dat het hier gaat over Laila
en een beperkt aantal andere gevallen. Het ruime merendeel der niet-westerse
immigranten bewoont nu wijken die het karakter hebben van
sociale-achterstandswijken.
Dat was fase één van het proces. Nu fase twee en drie:
Het vwo is namelijk voor de bovenste 15 procent, en de universiteit de bovenste
5. In ieder geval in de jaren tachtigen negentig, waar Laila het over heeft.
Merk op dat het verschil in sociale toestand door Laila
zonder verdere uitleg vertaald wordt in kleur, dus etnie. Merk ook op dat voor
het eerste de term "gelijkwaardigheid" valt. Merk ook op dat Laila het gedrag
van haar omgeving interpreteert als dat die sociale omgeving vond dat ze
minderwaardig was.
De cultuurschok van iedereen uit de lagere klassen die op het vwo en de
universiteit komt. Ook de blanken.
De details aangaande fase 2
Dat is volkomen identiek aan de ervaringen van blanke laagopgeleide
Nederlanders.
Dit constateert een standaard groepsverschijnsel. Sociale groepen kennen een
samenstel van culturele en sociale signalen die per groep verschillen - relevant
en redelijk bekend voorbeeld: kijk je bij een eerste ontmoeting iemand aan, of
sla je de ogen neer. Dit is wederzijds volkomen uitsluitend, en verschilt tussen
Laila's cultuur en die van de Nederlanders. Hiervan zijn er talloze andere
voorbeelden. Sociaal werkt het zo dat als je naar een groep de verkeerde sociale
en culturele signalen afgeeft, die groep reageert met afwijzing tot afkeer. De
Nederlandse groep heeft op de meest positieve manier gereageerd, met negeren.
De uitspraak omtrent het heimelijk bespotten is te ontleden in twee stuks:
"Ik werd niet bespot" tezamen met "Ik heb een vermoeden van bespot zijn".
Het eerste, positief voor de negatief beoordeelde andere groep, is
hoogstwaarschijnlijk wel waar, het tweede, de vooroordelen bevestigend,
hoogstwaarschijnlijk niet.
De constatering van triviale feiten omtrent de werking van sociologisch
processen: in iedere groep moet je om geaccepteerd te worden je houden aan de
sociale en culturele gewoontes van de groep. Wil je lid worden van de groep
"PSV-supporters", moet je geen Feyenoord-sjaal dragen. Wil je naar de moskee,
dan moet je buigen voor Allah tezamen met de andere moslims. We mogen aannemen
dat met name dit laatste soort voorbeelden bij Laila bekend is.
Dus wat Laila met deze opmerking laat zien, is dat ze vindt
dat dit voor haar en vermoedelijk ook haar groep niet zou moeten gelden. Dat de regels van de acceptatie
binnen een groep opzij zouden zetten speciaal voor haar en haar groep. Op
zich weer logisch, als je in aanmerking neemt dat ze moslima is - in ieder geval
opgevoed met die normen. Moslims vinder altijd en per definitie dat anderen zich
moeten aanpassen aan hen. Zij hebben het superieure geloof en dat is ook nog
eens de zin van hun leven.
De laatste zin bevestigt ook het oordeel van Laila dat ze
zich tot aanpassing gedwongen voelde. Dat impliceert dat ze zich eigenlijk
niet wilde aanpassen, maar uit anderszinse en niet vermelde maar te raden
motieven het toch gedaan heeft - die motieven zijnde die van materiële
profijtelijkheid
De details aangaande fase 3:
De tweede zin vermeldt dat Laila positief benaderd werd. De eerste zin geeft de
reactie van Laila daarop weer.
Hiermee zijn we kennelijk aan het einde van de weg van Laila
door de Nederlandse schoolinstituties. De samenvatting tot nu toe van Laila zelf:
De term 'bereikt' klopt hier niet: dit zijn allemaal zaken die ze ondergaan
heeft. Althans, volgens wat er door Laila zelf beschreven is. De ervaringen met
drie Nederlandse klassen zijn allemaal negatief. Oftewel: alle ervaringen van
Laila met Nederlanders zijn negatief.
En de belangrijkste les van al die negatieve ervaringen was:
In het voorgaande zijn homofobe, analfabete, seksistische, antisemitische of
werkloze Nederlanders niet langsgekomen. Laila heeft ze dus niet ontmoet of die
ontmoeting was niet relevant voor dit verhaal. De mogelijkheid is dat ze dit
veronderstelt.
Merk op dat Nederland, voor en na de komst van niet-westerse
immigranten, de aanwezigheid kende homofobe, analfabete, seksistische,
antisemitische, werkloze en nog talloze andere soorten Nederlanders kende. Het
constateren dat dit Nederlanders zijn, is het constateren dát er Nederlanders
zijn van een dusdanige hoeveelheid dat er van al de genoemde en talloze andere
soorten vertegenwoordigers te vinden zijn in de Nederlandse bevolking.
De zin van Laila is dus vermoedelijk een constatering dat
haar burgerschap, dat wil zeggen: het hebben van voldoende Nederlandse culturele
eigenschappen, niet buiten kijf staat - een herhaling dus van eerdere
soortgelijke opmerkingen.
Deze samenvatting wordt gevolgd door de eerste opmerking over
een mogelijk transitieproces van net naar wel voldoende Nederlanderschap:
Nogmaals de verwarring omtrent de termen rond burgerschap: het staatsburgerschap
heeft Laila op dat moment allang - waar ze op doelt, is de Nederlandse culturele
identiteit. Als je die term aanpast, staan er weer trivialiteiten: natuurlijk is
er geen recept voor het verwerven van een andere cultuur, want het gebruikelijke
proces is dat van tientallen jaren inprenting, startende vanaf de geboorte. Met
name de zo sterk vormende eerste jaren hiervan, zijn vrijwel onmogelijk te
reproduceren.
Grappig, ook, dat 'integratie-industrie'. Natuurlijk is wel
zo dat als je dit soort activiteiten afschaft, je dan weer van Laila (cum suis)
het verwijt krijgt dat "de zwakkeren in de kou worden gezet" en dergelijke.
Gevolgd door opmerkingen over blank racisme.
Daarna volgt het probleem waar het om gaat:
Natuurlijk slechts pathetiek ... Dit. Een demonstratie van hoe diep de gevoelens
zijn. Van afkeer. Van Nederlandse cultuur en waarden
Laila geeft zelf het antwoord:
Oftel: "Niet door het overnemen van Nederlandse waarden".
Laila geeft ook argumentatie voor deze stap:
Een opmerking waar inhoudelijk geen acht op geslagen hoeft te worden, want
"Professor Weetal heeft gezegd dat de maan van groene kaas is"
, en daar
slaan we hier ook geen acht op.
Het feitelijke argument volgde er direct op:
Er is geen enkel pad zichtbaar tussen de genoemde begrippen. Een verband tussen
"integratie" en natiestaat wordt weerlegd door het feit dat precies hetzelfde
speelt tussen culturen die geen natiestaat vormen. Een verband tussen
"integratie" van immigrantengroepen en de positie van de elites ten opzichte van
de rest van de maatschappij is er misschien, maar dan in het negatieve: de
pogingen van de elites om de allochtone immigrantengroepen te laten integreren
heeft ze in conflict gebracht met de rest van de maatschappij - wat in de eerste
citaten te zien was in uitspraken van de onderklasse van de vorm: "Rot op naar
je eigen land". De steun van de elite aan de allochtone immigranten is
universeel en universeel bekend, en de weerstand van de onderste tweede tegen
die elite stamt daar voor een groot deel van. Het is precies andersom als Laila
stelt.
Deze onjuiste argumentatie wordt gebruikt voor de volgende
conclusie:
Dat 'dus' is dus op zijn minst een "non sequitur"
: de conclusie volgt niet uit
het gestelde.
In termen van het onderwerp van het artikel staat hier dus
het volgende: "Ik neem geen Nederlandse culturele waarden meer over", onder het
aanvoeren van een ongeldige reden, dat wil zeggen, equivalent aan "Ik neem geen
Nederlandse culturele waarden meer over omdat de maan van groene kaas is".
Daarna volgt:
Vertaald in de eerder gedefinieerde termen: "Ik wil de Nederlandse culturele
identiteit, zonder de Nederlandse culturele waarden over te nemen".
Hierin staat weer een term die iets duidelijk lijkt te
zeggen, maar dat niet doet: 'Ik wil'. Dit is een wens tot het verkrijgen van
iets, zonder dat vermeld wat van wie de gewenst zaak verkregen moet of kan
worden. Dat burgerschapwaar ze op doelt, moet daartoe weer eerst gesplitst worden - het
staatsburgerschap heeft Laila al gekregen, en dat andere wat ze wil is voldoen
aan de normen van "heeft voldoende Nederlandse culturele waarden". Voor het
voldoen aan die laatste norm bestaat er slechts één criterium: hoe gedraag je je ten
opzichte van je medemensen, met name natuurlijk de Nederlanders.
Hier lijkt dus sprake van een tegenspraak: Laila wil geen
Nederlandse waarden meer overnemen, én: Laila wil de voorrechten van het voldoen
aan het hebben van voldoende Nederlandse waarden.
En weer direct erop volgend:
Er wordt hier niet vermeld welke zaken ingesloten zouden moeten zijn.
Vermoedelijk wordt hier bedoeld dat iedereen het Nederlandse burgerschap moet
krijgen, dat wil zeggen: dat iedereen voldoende Nederlandse culturele
eigenschappen moet krijgen. Oftewel: dit is een herhaling van het voorgaande.
En weer daarop volgend:
Een uitspraak met een voorwaarde: als 'die exclusiviteit meer samenhangt
met kleur dan met cultuur'. Hier betekent 'exclusiviteit' dat sommige
Nederlandse staatsburgers niet voldoen aan genoeg van de Nederlandse
culturele eigenschappen om gezien te worden als Nederlander door de
Nederlanders. Het gaat over en specifiek soort "exclusiviteit" oftewel "niet als
Nederlander gezien worden", namelijk de soort gebaseerd op ras. Oftewel: dit is
een beschuldiging van racisme. Deze beschuldiging is niet geadresseerd aan een
specifiek genoemde persoon, of een specifieke genoemde zaak. Dan moet het slaan
op de meest voor de hand liggende wel genoemde zaak. Die wel genoemde zaak is
"de Nederlanders'. Oftewel:: dit is een beschuldiging van racisme gericht aan de
Nederlanders.
De laatste geciteerde uitspraak is dus te vertalen in: "En
zeker als het niet Nederlandse culturele burger-zijn, is gebaseerd op racisme".
Hier staat dus niet, afgekort: "Ik wil Nederlander genoemd
worden omdat Nederlanders anderen buitensluiten op grond van racisme", maar
afgekort, "Ik wil Nederlander genoemd worden als Nederlanders anderen
buitensluiten op grond van racisme".
Nu zou het natuurlijk ook zo kunnen zijn dat Nederlanders
anderen niet buitensluiten op grond van racisme, anders was dat 'als' overbodig.
Dan zou er staan: "Ik wil Nederlander genoemd worden omdat Nederlanders anderen
niet buitensluiten op grond van racisme". Dat is onzin. Daar zou dan ook kunnen
staan :"Ik wil Nederlander genoemd worden omdat de maan niet van groene kaas is"
- of welke willekeurige andere uitspraak die niets te maken heeft met
"Nederlander genoemd worden'. Oftewel: deze versie reduceert tot: "Ik wil
Nederlander genoemd worden door Nederlanders". Oftewel: dit is weer een
herhaling van het voorgaande.
Nu is al twee keer eerder gezegd door Laila dat ze
Nederlanders genoemd wil worden. De derde keer uitspraak onderscheidt zich dus
alleen door een beschuldiging van racisme. Wat alleen relevant is als het een
reële mogelijkheid is. Hier stelt Laila dus dat het een reële mogelijkheid is
dat Nederlanders racisten zijn.
Dan volgt een nieuwe alinea, en wordt er overgestapt op
alternatieven voor het "integreren", dat wil zeggen: het overnemen van
Nederlandse culturele eigenschappen:
Volgens de Wikipedia-definitie is emanciperen "het streven naar een volwaardige
plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie". Het gebruik van
"emanciperen" is onjuist om meerdere redenen - ten eerste: de groep waar het om
gaat zijn (niet-westerse) immigranten, die vrijwillig naar Nederland gekomen
zijn. Ze zijn dus niet achtergesteld, oftewel: "op een minder positie
door het toedoen van anderen", maar kunnen hoogstens zichzelf achtergesteld
hebben. Ten tweede: niet-westerse immigranten worden door Nederlanders, te
midden over alle vormen van contact tussen niet-westerse immigranten en
Nederlanders, zwaar bevoordeeld
- bijvoorbeeld door een evenredigheidsbeleid daar waar niet-westerse immigranten
niet mee kunnen komen
.
Het direct vervolg:
De introductie van een belangrijke nieuwe term: 'we' - Laila is overgestapt van
eigen ervaringen naar spreken als representant van een eigen groep. Een groep
die staat tegenover een 'dominante groep'. We mogen aannemen dat de eigen groep
die der Marokkanen is, en de dominante groep die der Nederlander, voorheen
aangeduid als 'witte Nederlanders'. We mogen ook aannemen dat dit dus ook de
groep is die stopt met integreren, dus geen Nederlandse culturele waarden meer
overneemt.
Het directe vervolg:
Weer een nieuwe term 'de zogenaamde échte Nederlanders'. Ook hier moeten
we aannemen dat het gaat over de voorheen 'witte Nederlanders', maar zijn de
'zogenaamd echt'. Hiermee wordt gesteld dat de 'witte Nederlanders' niet
hetzelfde is als 'de échte Nederlanders'. Vermoedelijk wordt hiermee bedoeld dat
alle Nederlandse staatsburgers échte Nederlanders zijn, en de 'witte
Nederlanders' de 'zogenaamd échte Nederlanders'.
Nu wat langer en de zin ervoor, minus een ander stukje::
Dit introduceert twee nieuwe concepten: Slijmende allochtonen die hengelen naar
achting en acceptatie van Nederlanders, en Nederlanders die hengelen naar de
achting en acceptatie van allochtonen. Te beginnen met dat laatste: Laila heeft
Nederlanders zelf al ingedeeld in drie klassen. Van de bovenste en middelste
klassen mag je op grond van de woorden van Laila als vaststaand aannemen dat ze
geen enkele daadwerkelijke behoefte hebben aan achting of acceptatie van
allochtonen. Ze hebben achting en acceptatie genoeg van zichzelf - mensen uit
de eigen groep. Het zijn geslaagde Nederlanders. Van de resterende groep, de
Nederlandse onderklasse, weten uit eerdere citaten, dat ze absoluut geen achting
en acceptatie wensen van allochtonen.
Oftewel, wat in het laatste citaat staat reduceert tot:
"Liever wil ik emanciperen. ... omdat we gezonde relaties met ze willen.
Slijmende allochtonen ... hengelend naar ... achting en acceptatie ... dat mag
wel eens over zijn.".
Nu wordt het citaat wat verder aangevuld:
Hier staat dus extra dat er een situatie is dat er de schijn van gelijkheid
wordt opgehouden. Oftewel: dat er geen gelijkheid is. En ten tweede dat die
schijn "ook wel eens over mag zijn".
Het staat er niet specifiek, maar hier mogen we aannemen,
gezien het voorgaande, dat Laila hier doelt op een achterstand van allochtonen
ten opzichte van Nederlanders. Die ze hierboven zo uitvoerig beschreven heeft.
Kijk, daar zit natuurlijk de crux van het probleem van dit soort mensen: ze
beseffen de culturele achterstand van de groep, maar deel uitmakende van die groep
willen ze toch dat die achterstand er niet is. Een
overbrugbare dichotomie. Leidende tot geestelijk lijden. Vandaar de pathetiek
waarin dit alles gegoten is. En waarbij hoort het
voortdurende erover wrijven.
Zie de eerste zin van de volgende alinea - die begint met een eerste
heromschrijving van de term ongelijkheid:
De gelijkheid bestaat volgens dit fragment dus uit een lagere status voor de
niet-dominante groep(en).
Dit fragment amendeert dat. Want stel je woont als westerling in
Saoedi-Arabië. Dan zijn de arabieren de dominante groep. Toch zal geen
westerling het in zijn hoofd halen zich aan te passen aan de Arabieren,
omdat hij naar Saoedi-Arabië is gegaan juist omdat hij geen Arabier is.
Arabieren rijden namelijk op hun kamelen door de woestijn, en westerlingen
bouwen zaken die de Arabieren graag willen, tegen betaling door de Arabieren
- met het geld van de olie die in de woestijn onder de grond zit.
De westerling in Saoedi-Arabië hoeven dus helemaal niet aan de bak om het
verschil met de Arabieren in te lopen. Toch moeten de Marokkanen in
Nederland wél aan de bak om het verschil in te lopen. Het 'verschil' is dus
niet zomaar een "verschil", maar een "achterstand".
Wat in het eerste deel van de laatste zin dus genoemd wordt 'lagere
status', is in het tweede deel dus "sociale achterstand".
Hierna volgt een uitgebreidere uitleg van vele zinnen van de term
ongelijkheid. Die kan integraal overgenomen worden, omdat het niet meer gaat
over de verhouding tussen allochtone groepen en de groep echte Nederlanders,
en er dus weer normale taal gebruikt kan worden:
Hier wordt dus niet mee gegoocheld met begrippen, maar wel gewone denkfouten
gemaakt. De eerste:
Een volstrekt manke vergelijking, natuurlijk. Besnijdenis gaat gepaard met
grote hoeveelheden dwang en veel tranen, en het prikken van gaatjes voor
oorbellen willen meisjes zelf, in de meest gevallen graag - en ze regelt het
ook nog zelf. Er komt niets van dwang aan te pas.
De tweede denkfout is van Laila zelf en van dezelfde soort:
Hier staan liefst vier begrippen op een rijtje die niet vergelijkbaar zijn
- tenzij je een specifieke context noemt zodat je kan gaan beginnen met
vergelijken. Hier is eerst de soort context:
En hier zijn dus onmiddellijk de verschillen zichtbaar: het beeld van vrouw,
moslim, homo, jood, allochtoon is mogelijkerwijs defectief, maar
ongetwijfeld in het overgrote deel met betrekking tot verschillende
aspecten. Een enkel voorbeeldje: de discriminatie en uitsluiting van joden
en homo's is endemisch bij moslims. Dus wil je discriminatie van homo's en
joden voorkomen, zal je moslims moeten uitsluiten.
Daarmee klopt deze frase niet:
Want de natuur van de moslims wordt niet verbeeld als hebbende een
endemische afkeer van joden en homo's, moslims hébben een endemische afkeer
van joden en homo's.
Waarop het laatste deel van het artikel volgt:
Dit zo dus een afkorting zijnde van:
En al aangetoond en zelfs gesteld door Laila is dat er een legitiem
onderscheid is tussen allochtone burgers en de 'witte Nederlanders'.
Daarna gaat Laila expliciet invullen wat ze verstaat onder
"emanciperen":
Het advies van Laila aan haar groep is dus om niet meer mee te doen met
alles dat op haar groep gericht is. En er staat dat de term 'kopvoddentaks'
een belediging is en racisme.
Hier wordt dus in feite weer geïmpliceerd dat er óf geen achterstand is
bij de groepen allochtonen, óf dat er wel een achterstand is maar de groepen
allochtonen die maar zelf moeten aanpakken, of niet-aanpakken.
Wat in de volgende alinea weer geamendeerd wordt:
Hier is er dus wel weer een verschil dat niet verbeeld is, maar kennelijk
ook echt..
Met aan het einde een laatste versie van die al eerder vele malen
tegengekomen uiting van de cultuur van moslims: eisen
.
En daarmee is de tijd gekomen voor een concluderende
reactie, aan de hand van een stukje in het begin. Hier is dat nogmaals:
Ze wil dat we Nederland als "ons land" opgeven.
En voor de reactie hierop, komen we terug op de kop:
Ons antwoord:
We praten niet meer met jullie behalve dan om de beledigingen terug te
spelen, en we doen niets meer met jullie behalve om je op te sluiten als je
iets fout doet en je verder zo snel mogelijk het land uit te krijgen.
Dat is wat er ten tijde van de publicatie ervan door deze redactie over is
geschreven in het kader van de verzameling Sociologische krachten, culturele
nederlaag, voorbeelden
.Waar het al apart is gehouden van de grotere
verzameling Sociologische krachten, culturele nederlaag
vanwege de
grote hoeveelheid details en de uiterst agressieve toon ervan.
Het is de
moeite om het apart te nemen en verder te plaatsen in culturele burgeroorlog die al
lang aan de gang is en steeds harder richting fysieke burgeroorlog lijkt te
gaan, vanwege twee wijdere aspecten ervan.
Het eerste wijdere aspect is
dat het laat zien dat "een opleiding" niet alleen niet bijdraagt aan "de
integratie', maar de kloof juist groter maakt. En sterk achterstandige meerderheid
verkeert grotendeels in een eigen wereldje:
... met weinig tot geen
contact met de Nederlandse maatschappij. Zij zijn zich weinig bewust van de
verschillen.
Het besef van het verschil groeit met de mate van contact,
en is dus juist het grootst bij de beter opgeleiden.
Niet alleen alhier
Laila Ezzeroili, maar ook haar hetzelfde traject gevolgd hebbende zus Nadia, gevallen
als Lamyae Aharouay, Nadia Bouras, enzovoort, enzovoort, enzovoort,
tonen ongekende vormen van (verbale) agressie.
En "waarde" van
bovenstaande artikelen is dat de kern ervan direct afgeleid kan worden, uit hun
eigen kern: de koppen:
En:
Wat tezamen vervat kan worden in de levens- en leerstelling:
Welke leerstelling op diverse manieren geuit kan worden, waarbij Laila
Ezzeroili en de andere genoemden gekozen hebben voor de hoofdtoon van de
agressie.
Het twee wijdere aspect is hetgeen dat noopte tot deze
herpublicatie: de mensen, hier de vrouwen, voeden hun kinderen op in afkeer en
haat voor de Nederlanders en hun cultuur.
Oftewel: de culturele strijd
het bestaan waarvan boven een volkomen sluitend bewijs is geleverd, wordt niet
minder met de jaren en de generaties, maar erger.
Althans: er is een
overduidelijk aanwijsbare trend in die richting. Misschien zijn er andere trends
die dit compenseren en naar de goede kant sturen, maar die zijn nog nooit
genoemd en ook door deze redactie niet waargenomen. De laatste rellen, de
avondklokrellen en de 2G-rellen, werden in hun ernst gevoed door de allochtone
scooterjeugd, en de rellen worden steeds heftiger, met bij de laatste editie
politie die genoodzaakt werd om met scherp te schieten.
Vanwege het
vertoonde niveau van haat.
Het partijkartel en het mediakartel weigeren
hardnekkig om het te benoemen, maar dit zijn doodgewoon rassenrellen.
Ze
zijn de fysieke vorm van de verbale agressie en haat die boven vertoond wordt.
Met welke beschrijving tevens het pad is aangegeven dat het enige lijkt om
dit op een vreedzame manier op te lossen..Nummer 1 is het aloude adagium uit de
psychologie: om een probleem op te lossen, moet je het eerst erkennen.
Dat erkennen tegenwoordig grenzend aan het niveau dat toegegeven en wijduit
gepubliceerd moet worden dat de achterstanden er zijn, en deels het niveau van
achterlijkheid
hebben.
En ten tweede dat voor op zijn minst een deel
van de betrokkenen in hun huidige toestand geldt dat ze incompatibel
zijn met
de Nederlandse cultuur, en voor een ander deel een gevaar zijn voor die
Nederlandse cultuur
.
Dat moet zo ver gaan dat alles met hoofddoek (=
IS-aanhanger), baard (= IS-aanhanger), en diversiteitseisen (= institutioneel
racist) uit de openbaarheid en bestuurlijke en dergelijke functies geweerd moet
worden.
Het is een op dit ogenblik onvoorstelbaar pad naar deze uitweg.
De meest waarschijnlijke en minst dramatische tussenweg is één of andere wat
kleinere burgerlijke botsing een mini-revoluite, die genoemde processen in gang
zet.
De steeds meer waarschijnlijke einduitkomst is een grootschalige
etnische burgeroorlog
, al dan niet gepaard gaande met eentje tussen elite en
de rest van de bevolking
.
Naar Haatzaaien, allochtoon
, Allochtonen, vijfde colonne
, of site
home
·.
|