PC-club: Maarten van Rossem
Maarten van Rossem zouden we hier graag aangeduid hebben als de
wetenschappelijke tak van het multiculturalisme, ware het niet dat er al een
volledige tak van de wetenschap is die die rol op zich heeft genomen: de
sociologie
, met haar diverse ondervertakkingen. Daar waar de komst van
allochtone immigranten een uitstekende gelegenheid was om vele maatschappelijke
processen te bestuderen, zoals de invloed van achterlijke ideeën als vrouwenongelijkheid, homohaat en de monotheïstische godsdienst, heeft de
sociologie zich slechts ingespannen om die ideeën salonfähig te maken.
Maar het is wel mogelijk om Maarten van Rossem daaraan te
koppelen, door hem als historicus en professor met emeritaat te benoemen als de
woordvoerder van de salonfähigmakers van de achterlijkheid. Met een versleten
doch in dit geval accurate vergelijking: van die van de Joseph Goebbels van de
allochtonen- en islam-sociologie. Met dien verstande dat waar Goebbels
voortdurend wees op hordes communisten die oorlog wilden, Van Rossem voortdurend
roept dat de hordes reli-geüniformeerden en de in boerka-gehulde bommenleggers
vrede op aarde in de zin hebben. En met dien verstande dat er van Joseph
Goebbels maar één exemplaar was, en van de Maarten van Rossem's vele tot
zeer vele.
Met dit als extra voor zijn specifieke
geval als historicus zou hij serieus beter moeten weten. En, bijzonder voor
zijn soort geval, hij wéét het niet alleen serieus beter, maar dat heeft hij
zelfs ooit opschreven (dit is pas veel later na na het maken van de eerste
versie van deze verzameling (2010) opgedoken, namelijk in 2018. Het artikel
blaast de hele basis van "de multiculturele samenleving" op en kan niet
afgekort worden (de Volkskrant, 01-09-1998, column door Maarten van Rossem):
En er hoeft geen seconde getwijfeld te worden aan de juistheid hiervan,
want de voorspellingen erin zijn allemaal uitgekomen.
Des te
verbijsterender wat er daarna met Van Rossem is gebeurd. Van totaal
vernietigend criticus werd hij één tot de meest actieve voorstanders van "de
multiculturele samenleving" (iets dat schreeuwt om een uitgebreidere
studie). Dat ging zo ver dat toen hij door vele optredens op televisie
met dit onderwerp eenmaal de smaak te pakken had, hij besloot, samen met andere
historici, tot het oprichten van een meer permanent gereedschap: een glossy,
modieus genaamd Maarten! Oorspronkelijk zou dat een eenmalige uitgave
zijn. Maar de gezamenlijke historici bleken trek te hebben in meer
(de Volkskrant, 20-05-2010):
Terwijl zijn televisieoptredens ook met enige
regelmaat doorgaan, natuurlijk, want vraag naar dit soort meuk vanuit de
kosmopolitische media is er natuurlijk altijd.
Dit dus wat betreft de hoeveelheid, en dan nu een voorbeeld aangaande
de ernst (Joop.nl, 24-11-2010, door Maarten van Rossem, historicus
):
En zo gaat het nog een tijdje door. Maar
omdat de campagne tegen de PVV waarschijnlijk toch invloed heeft op de
gemiddelde lezer, even ter vergelijking dezelfde uitspraken vanaf een wat andere
kant bezien:
Een reeks uitspraken waarover minstens even spastisch zou worden gedaan als
"kopvoddentaks" en "haatpaleizen". Waarna is aangetoond dat de uitspraken van
Maarten zelf over de PVV van de zeer spastische soort zijn.
We hebben nu dus al laten zien dat zowel de intensiteit als de
inhoud van de campagne van Maarten op het "Joseph Goebbels"-niveau ligt. Maar
omdat deze redactie ook van vermaak houdt, alsnog een een verzameling van
diverse andere van zijn uitingen.
Een van Maarten deelterreinen is het bestrijden van de
Nederlandse identiteit. De psychologische achtergrond daarvan is simpel: de
allochtone immigrant is kenbaar als allochtonen immigrant, omdat zijn culturele
identiteit te veel contrasteert met de Nederlandse culturele identiteit. Dus één
manier om dat contrast te verminderen is om de Nederlandse identiteit te
ontkennen, en een ander is deze af te breken - vaak door elkaar gebruikt. Daarin
wordt Maarten gesteund door zowat de hele Nederlandse culturele en intellectuele
elite, iets dat aan het licht kwam na enige ophef, ergens rond 2005, over het
gebleken gebrek aan historische kennis bij politici en Nederlanders in
het algemeen: men haalde bij wijze van spreken Napoleon en hunebedden door
elkaar. Daarop kwam het idee vanuit de enkele mensen met nog enig gezond
verstand, waaronder SP-politicus Jan Marijnissen, voor het op schrift stellen
van een minimumeis aan historische kennis, genaamd de geschiedeniscanon, en een
Nationaal Historisch Museum, om de kennis daarvan te bevorderen. En onmiddellijk
brandde een heftige strijd los: "Nederlandse geschiedenis = Nederlandse
identiteit = Nederlandse nationaliteit = nationaliteit = fascisme = oorlog =
holocaust"
. De positie
van Maarten, ook al is hij historicus, is voorspelbaar (VARAgids, nr. 40-2009):
Wat Maarten hier 'het enige positieve' noemt is
volstrekt voldoende - om precies te zijn: het is hoogst belangrijk. Zoals
Maarten grif zal toegeven als het buiten deze discussie puur over betekenis van
de geschiedenis gaat: kennis van de geschiedenis is een hoogst belangrijk
cultuurgoed.
Maar dit stukje kennis en gezond verstand raakt onmiddellijk
gecompartimentaliseerd zodra die andere factor in het spel komt: de immigrant -
de allochtoon - de islam:
Dat laatste is en aperte leugen. het is andersom: vanwege de aanwezigheid
van de allochtoon heeft men het geschiedenisonderwijs te gronde gericht, om
de allochtoon zich thuis te laten voelen
(de Volkskrant, 27-09-2007, column door Michaël Zeeman):
Een stukje uit de al vermelde verzameling met
meer van dit soort rabiate onzin
, waarin tevens de weerlegging van die opmerking van de Het geval Grever: er
zitten niet alleen Turken, maar ook Marokkanen, Surinamers, Antillianen,
Kaap Verdianen enzovoort in de klas. Die mevrouw Grever denkt dat je al die
mensen tegelijk tevreden kan stellen, en is dus regelrecht gestoord.
Net zo gestoord als Maarten, natuurlijk. Wat later, toen de
multiculturalistisch elite erin geslaagd was het Nationaal Historisch Museum de
grond in te boren door het benoemen van een directie waarvan ze zeker wisten dat
die zelf mordicus tegen waren (beide directieleden waren bekend vanwege hun
anti-traditionele en post-modernistische opvattingen aangaande musea in het
algemeen: in het Zuiderzeemuseum van kosmopolitische migrantenkind met twee
paspoorten Erik Schilp werden de traditionele klompen vervangen door actuele
naaldhakken ontworpen door Victor en Rolf), kon Maarten niet nalaten zijn
vreugde hierover uit te spreken op televisie
(Knevel & Van den Brink, 08-06-2011, na 29:15 min.), onder begeleiding
van de ware reden van zijn bezwaren: "Boven de gevel van dat museum staat
'Immigranten zijn niet welkom' ".
In directe zin is dit volstrekte onzin: dat museum gaat
uitsluitend over Nederland. Maar in zekere zin heeft Maarten wel gelijk. Dat
museum gaat over een gedeelde culturele achtergrond. Een culturele achtergrond
die immigranten in het algemeen slechts beperkt delen - ook westerse immigranten
moeten altijd wennen, naar welk land ze ook gaan. En een achtergrond die totaal
niet gedeeld wordt door allochtone immigranten - dat is namelijk de definitie
van "allochtoon": "deelt de culturele geschiedenis niet". Het daarom voortdurend
herhaalde mantra "Het zijn ook Nederlanders" of "Het zijn Nederlander als
u en ik"
is allang achterhaald als volstrekte leugens.
Het aardige is dat bij het bespreken van dit niet-bestaande verschil,
het evengoed noodzakelijk is om degene die dat verschil wél maken op een of
andere manier aan te duiden. Waarbij de verleiding voor retorisch begaafde
leugenaars als Maarten natuurlijk groot is om dat te veralgemeniseren. Tot,
inderdaad ... "Nederlanders". Hier een aardig voorbeeld van deze
contradictie (Joop.nl, 28-10-2011,
):
De boodschap van de eerste paar zinnen van
Maarten: "Er bestaat geen Nederlandse identiteit". Om even later met een lange
lijst klachten over die Nederlanders te komen, zoals "schamel cultuurtje" - het
is net of we vertegenwoordiger van de rijke Joodse cultuur Jacques Wallage horen
...
Let ook op de contradictie met het begin, waarin Maarten betoogt dat "de
Nederlander niet bestaat vanwege alle variatie" - veel variatie binnen een
cultuur is een teken van rijkheid.
Hiermee zou je de zaak van de bewijsvoering wel als gesloten kunnen
zien. Maar we hebben nog een tweede doel, namelijk te tonen hoe diepgaand de
storingen ten gevolge van dit soort ideologie zijn. Waarvoor het geval
Maarten van Rossem een geschikte intermediair is, gezien de voorgewende
rationaliteit van zijn presentatie - en zijn achtergrond als historicus en
hoogleraar. Als eerste nog wat impressies van de heftigheid van zijn
campagne (de Volkskrant, 26-02-2010, boekrecensie door Anet Bleich)
Voor dat fantoom zijn honderdduizenden
Nederlanders hun wijk uit gevlucht, dat fantoom heeft overal in het land
fantoompaleizen staan, en voor dat fantoom moeten christelijke feestdagen en
kruizen
en de vrijheid van meningsuiting worden afgeschaft
. Dit allemaal deels omdat het aanzienlijke minderheid is die weliswaar
economisch zwak staat, maar cultureel sterk, doordat intellectueel en
bestuurlijk Nederland aan alle van hun culturele wensen tegemoet wenst te komen
. En dat is ook een minderheid van de bevolking, maar wel eentje die de
baas is. En die desondanks niet in staat is om de uitspraken van degenen die dit
allemaal constateren lek te prikken - Van Rossem:
Maar hoewel er weer genoeg Zivilcourage onder de intellectuele en
bestuurlijke elite is om Wilders uit te schelden, is er dus geen eentje in
geslaagd een inhoudelijke weerwoord te bieden. Inclusief Maarten van Rossem,
want zeggen "dat er niets aan de hand is", is overduidelijk een
struisvogelaanpak.
Overigens: ook dit is een voorbeeld van het proces van de
escalatie van leugens
. Want deze uitspraak: 'een kleine minderheid van de bevolking, die ... vrijwel
overal gediscrimineerd wordt' is heel weinig in overeenstemming met de feiten.
Allochtonen worden niet gediscrimineerd
, maar aan alle kanten tegemoet gekomen
, voor opgekomen
, geknuffeld
, en voorgetrokken
.
Een berg voorbeelden van het tegendeel. Een berg die staat
voor het voor iedereen waarneembare feit dat intellectueel en bestuurlijk
Nederland vrijwel unaniem achter de allochtonen en de moslims staat. Iets dat
Maarten van Rossem echt niet niet kan weten.
De PVV is en blijft natuurlijk een geliefd doelwit (Volkskrant.nl,
04-08-2010, ANP):
Waar heeft Maarten bezwaar tegen aangaande
de PVV: dat ze dingen zeggen die strijd zijn met de rechtsstaat en hoe we de
dingen doen in Nederland, enzovoort (Knevel & Van den Brink, 04-08-2010
) - laten we dat allemaal afkorten tot "kopvoddentaks". Daar kan je inderdaad
allemaal bezwaar tegen hebben.
Maar laten we nu eens aannemen dat het Maarten om dit soort
beledigingen en aanverwante uitingen gaat. Dan zou Maarten ook bezwaar moeten
maken tegen andere beledigingen en dat soort uitingen in deze context. En er
zijn heel wat beledigingen en dat soort uitingen in dit soort context. Want wat
is hetgeen waar de PVV bezwaar tegen maakt: de beledigingen en dat soort
uitingen van de islam - onder andere verwoord in de koran. Ook die beledigingen
en dat soort uitingen kan je, net als "kopvoddentaks", afkorten - tot "Joden
zijn apen". Maarten hoor je totaal niet over deze laatste beledigingen.
Maarten van Rossem gaat het dus helemaal niet over
beledigingen en andere opvattingen die in strijd zijn met onze maatschappij.
Waar het Maarten om gaat is het feit dat de laatste beledigingen komen van
immigranten, en de eerste van residenten. En Maarten kiest altijd voor
immigranten. Want bezwaren-maken tegen immigranten is niet-kosmopolitisch.
Maarten mag mailen als het anders ligt - met een goede verklaring waarom hij het
altijd heeft over "kopvoddentaks", maar nooit heeft over "Joden zijn apen" ...
Van het volgende alleen de melding (de Volkskrant, 08-04-2010, rubriek Weekbladen door Jean-Pierre Geelen):
Aldaar natuurlijk nog veel meer van dit soort
stront.
Even nog een bekentenis die laat zien hoe diep het bij hem in de
onderbuik ligt (de Volkskrant, 08-04-2010, door Margreet Vermeulen):
Maar de media mogen niet schrijven over de
waarheid van de oververtegenwoordiging van allochtonen in overlast en
criminaliteit, en al helemaal niet over de kosten van de immigratie. Van Rossem
pleit hier dus voor censuur en propaganda à la Orwell.
Van Rossem is echt bereid om alles voor de moslims op te
offeren. Ook de democratie. Een vroege uiting daarvan was naar aanleiding van
zo'n andere elitarist en oligarch: toenmalig PvdA-minister van
Binnenlandse Zaken: Guusje ter Horst. De titel van het interview, in vol ornaat
op de omslag van Vrij Nederland, zegt genoeg (Vrij Nederland,
04-07-2009):
Het was aanleiding voor een stroom reacties. Vrij Nederland vroeg "de
elite" om een reactie, en gaf die weer in een verzameling stukken van:
De groep bestaat uit matig tot voornamelijk fanatieke
kosmopolieten en multiculturalisten, met uitzondering van Marjolijn Februari
(min of meer neutraal), en Nausicaa Marbe (anti).
Waar het hier om gaat is dit: als je in hun gezamenlijke
reacties een elektronische zoekactie pleegt op de term "immi", die dus zowel
"immigratie" als "immigranten" en alle grotere combinaties insluit, dan krijg je
welgeteld één enkele treffer. Dat is in het stuk van Maarten van Rossem, waaruit
dit citaat:
De rest van het stuk bestaat uit één lange bezwering dat er geen probleem
bestaat:
En dat de oplossing ligt bij dat:
Van Rossem onderbouwt zijn bewering dat er "niets aan de hand" is met de
retorica en regelrechte leugens die kenmerkend is voor alle discussies rond
klassenstrijd en de onderwerpen immigratie en mondialisering
.
Dat elitarisme is niet zijn favoriete onderwerp, maar naar aanleiding
van recente pogingen om de PvdA, die mede onder haar pro-allochtonenbeleid
gedaald is tot een ruime vijftien zetels, weer wat linkser en mee gericht op
de gewone mensen te maken, liet hij deze neiging uit zijn buik opborrelen (de Volkskrant, 07-11-2011, door Remco Meijer)
De redactie had dit bijna laten liggen ... Je kan niet aandacht hebben voor
álle dwaasheden in de wereld. Maar het werk werd voor ons gedaan (Volkskrant.nl, Opinie, 08-11-2011, door Malou van Hintum, columniste van
vk.nl en politicoloog)
En wat die door anderen voor hen bedacht
oplossingen zijn is inmiddels volkomen bekend: vrije immigratie,
Europeanisering, globalisering, neoliberalisme, en dergelijke. Het
Angelsaksische model. Terwijl tweederde van de burgers kiest voor het Rijnlandse
model.
Van Hintum formuleert een voorwaarde voor het luisteren:
Maar de zaken waar het om gaat, de genoemde, vallen hier niet onder.
En Van Rossem's oproep valt wel onder dit:
Waar Van Rossem het wel mee kan doen ...
En Maarten loopt nog ernstiger averij op - het enige
min of meer neutrale medium Dagblad De Pers, legt eerst de casus uit (DePers.nl, 22-12-2011, column door Kustaw Bessems):
Een zoveelste smerige actie van de zogenaamd
neutrale NOS, die in werkelijkheid sterk kosmopolitisch is, net als de rest van
de media. een voorzet die gretig werd opgepikt door het hele
multiculturalistische journaille. En Maarten, natuurlijk:
Al heel opvallend dat iemand eens een inkeer de waarheid durft te schrijven.
Maar Bessems doet meer - hij trapt, volkomen terecht en passend, door:
En er zijn heel veel van deze linkse Geerts
. En linkse Dion Graussen
. In die
club kan de PVV tien keer en meer.
Overigens schopt Maarten zelf dus keihard door op Dion
Graus
. Al die trappen blijken dus aan te komen bij de NOS. Het is een bijzonder
eigenaardige toestand dat de NOS hier, tot nu toe, mee weg is gekomen - alle
verantwoordelijken dienen onmiddellijk ontslagen te worden, inclusief de hele
huidige hoofdredactie.
Waar hebben leugenaars het meest een hekel aan:
Antwoord: de waarheid. Natuurlijk.
En naar aanleiding van het eerste artikel, dat artikel uit 1998
van voor de duisternis, kwam ook dit boven water:
Het aloude: "Het is de schuld van de boodschapper".
En er is dus oneindig veel meer van dit soort materiaal.
Verder is
Van Rossem niet bijgehouden - een te duidelijk en afgerond geval. Maar deze
is nog wel aardig, ook om nog eens een puntje te zetten op een veel later
tijdstip (de Volkskrant, 29-01-2019, ingezonden brief van Armand
Leenaers, Heerlen):
Nogmaals illustrerende, zie de Informatieregels
: Voor Maarten van Rossem en de rest van de politieke-correctheid geldt:
neem het tegenovergestelde van wat ze beweren, en zoek eventueel daarna
verder. Te bepalen gewoon al aan de hand van hun praatjes: met eindeloos
veel retorische trucs
, generalisaties, en bombastiek.
Naar PC club
,
of site home
·.
|