Menswetenschappen: sociologie, ondermaats

In wezen is de taak van de sociologie simpel: dezelfde als die van de natuurwetenschappen. In het heel kort: neem je bestaande geheel van kennis. Ga naar de randgebieden daar waar je kennis grenst aan het onbekende. Probeer met je kennis en een eigen ingeving (waar je die ook vandaan hebt) iets te zeggen over dat onbekende gebied. Bekijk dat onbekende gebied nader, liefst door er een of andere vorm van een "schop" tegen te geven (een "stimulus"), en kijk of de reactie overeenkomt met je wat je dacht over het gebied. En ga verder op deze manier aan de hand van je bevindingen. En vergeet niet je collega's in te lichten over wat je gedaan hebt en ze te vragen om vrijelijk kritiek te geven.

Dat wat heet: de wetenschappelijke methode .

De natuurkunde doet dat met de dode natuur, en de socioloog zou het moeten doen met de menselijke maatschappij.

Iedereen weet dat de sociologie hier een travestie van maakt uitleg of detail . Zelfs de sociologen zelf hoewel ze dat natuurlijk zelden tot nooit hardop zeggen.

Wat ze wel hardop durven zeggen zijn dingen die er zonder grote omweg op neerkomen.

Zoals al diegenen doen die hun onderzoek beginnen met de uitkomst. Of natuurlijk: wat die volgens hen zou moeten zijn.

Waarom zouden ze dat doen?

Ongetwijfeld zijn daar vele redenen voor, maar eentje is er deze: omdat het bestaande beginpunt hen niet bevalt.

Hm, maar dat beginpunt is toch de bestaande kennis en die kan toch nooit fout zijn?

Kijk zelf. Die bestaande kennis staat op deze website hier , maar iedereen kan die kennis opdoen achter de televisie, tezamen met enig gezond verstand en aangaande de televisie betekent dat een kritische blik aangaande wat de mensen daar zeggen. Maar kijk gewoon naar de beelden. Die zeggen hetzelfde als die bestaande kennis verzameld hier (herhaling). De uitkomst: bijna alle parameters die het functioneren van de maatschappij bepalen en kunnen meten staan het hoogst in het westen, het laagst in de diverse gekleurde culturen, en het allerlaagst bij de donkerste kleur.

Waar ook ter wereld.

En onverteerbaar en onacceptabel als je gelooft in "De Gelijkheid der Culturen".

Dat wil zeggen: voordat je kan beginnen aan een wetenschappelijke sociologie, moet dat "De Gelijkheid der Culturen" uit de weg geruimd worden. Op deze website is die stap al gezet, resulterende in twee fronten van ontwikkeling: het eerste is dat van de sociologie sec, met het formuleren van een aantal, basale regels volgende de natuurwetenschappelijke aanpak.
    En als tweede een raamwerk genaamd psycho-socio-historie , waarin de sociologie finctioneert als één van de wetenschappen, tussen psychologie en economie.

Dat "De Gelijkheid der Culturen" is net als de "Andere Wang"-ideologie afkomstig van het gestoorde Joodse denken behorende bij hun maatschappij van 8000 en meer jaar geleden. Die maatschappij en het denken was hoogst individualistisch, gebaseerd op hun nomadische achtergrond, waardoor een bijzonder sterke tegenkracht nodig was om die de stam bij elkaar te houden. Die tegenkracht hebben ze gecodificeerd in hun "Oude Testament", en is samen te vatten als "Ieder voor zich en Jahweh voor ons allen", en "Joden zijn het door Jahweh Uitverkoren Volk" (noot: seculiere Joden hebben uit het eerste het Jahweh-deel laten vallen en praktiseren de "Ieder voor Zich en Allen tegen Allen"-ideologie uitleg of detail , tegenwoordig bekend als het neoliberalisme )

De eerst bewaard gebleven reactie op dit ideologisch extremisme was die van een eveneens ideologisch gestoorde Jood genaamd Jezus van Nazareth, die, zoals meestal in dit soort gevallen, de zaak omkeerde, dat wil zeggen: het eerste deel ervan, en kwam met de "Andere Wang"-ideologie bekend geworden als het "christendom".

Een veel latere tweede bewaard gebleven reactie, slaande op het tweede, superioriteits, deel van de Joodse ideologie, kwam van een andere ideologisch gestoorde Jood genaamd Claude Lévi-Strauss uitleg of detail . Voor wie de naam niet kent: Claude Lévi-Strauss wordt wel beschouwd als de grondlegger van de culturele antropologie, en als één van de belangrijkste sociologen. Met als bekendste opvattingen (wikipedia.org, opgeslagen 25-01-2018 uitleg of detail )
  Claude Lévi-Strauss

... Lévi-Strauss argued that the "savage" mind had the same structures as the "civilized" mind and that human characteristics are the same everywhere. ...

Hetgeen dus door zijn navolgers vertaald is of in iedere geval toegepast wordt in de vorm van "De Gelijkheid der Culturen".

Waarvan iedereen met ook maar enig gezond verstand weet dat het niet alleen onzin, is, maar zelfs volstrekte, opzichtige, voor iedereen waarneembare en op de televisie dagelijks vertoonde onzin.

De westerse culturen functioneren veel beter dan de niet-westerse oftewel gekleurde , en wel zodanig veel beter dat de gekleurden in grote getale naar het westen trekken en met name Europa omdat Amerika voor hen onbereikbaar is vanwege het fysieke obstakel van een oceaan.

Maar ook meer theoretisch is "De Gelijkheid der Culturen" natuurlijk volstrekte onzin, want zonder ongelijkheid geen evolutie. Het onderscheid tussen de "civilized" en de "savage" is natuurlijk even groot als de "savage" en de "savage before the savage" enzovoort, creërende een keten die pas een soort einde heeft bij de opsplitsing met de Neanderthalers. Enzovoort.

En wie denkt dat de evolutie is ophouden bij het ontstaan van de mens en dus de menselijke cultuur, is geestelijk gestoord van de soort "Joods"  , dat wil zeggen: de soort die dingen is gaan vertellen en opschrijven namens "De Absoluut Heerser die niemand kan zien behalve zij", en waardoor zij "Het Uitverkoren Volk" zijn.

Dat later nog andere achtergronden kreeg want zonder "De Gelijkheid der Culturen" geen vrije (im)migratie. En vrije (im)migratie is het Bloed en het Leven van nomaden en nomadisten en mensen als Claude Lévi-Strauss en zijn soortgenoten.

En het is bij deze stroming dat de politiek-correcten, en een groot deel van de actievere christenen uitleg of detail , zich de politiek-correcten bij hebben aangesloten. Met als overeenkomst het helpen van de migrerende moslims en zwartjes, want de moslims en zwartjes doen het niet zo goed in de wereld, zie die feiten boven, dus ook na migratie ("behoud van cultuur") en zijn dus sneu en zielig en moeten dus geholpen worden. Zodat de christenen zich heilig en de politiek-correcten zich "goed" kunnen voelen.

Soiologen komen natuurlijk voort uit de groep onder het algemene aanbod der mensheid dat extra aandacht heeft voor de maatschappij en haar wel of goed bevinden, hebben dus een meer naar het gemeenschappelijke gerichte neiging, en zijn dus sterk vatbaar voor de valkuil van het bijbehorende ideologische extremisme. Dat van "De Gelijkheid der Culturen". Daarvan zijn op deze website al vele op de persoon gericht verzamelingen gemaakt.

Natuurlijk worden sociologen, net als alle "gewone mensen" regelmatig en vermoedelijk zelfs dagelijks bijvoorbeeld als ze krant lezen of de televisie aanzetten, geconfronteerd met de werkelijkheid dat culturen ongelijk zijn. Dan zijn er de bekende reeks reacties op zo'n botsing, indien plotseling optredend door psychologen aangeduid als "cognitieve dissonantie" en alhier als "cognitieve dementie" : negeren, ontkennen, tegenspreken, en het vervloeken van de brengers van de werkelijkheid uitleg of detail .

Maar de meest extreme en gestoorde reactie op die uit het gestoorde extremisme voortkomende cognitieve dissonantie is ook een andere psychologische: die van de schuldafschuiving . Leidend tot de meest duidelijke en expliciete en schadelijke vorm van reacties op de cognitieve dissonantie, ook in kringen van sociologen sterk vertegenwoordigd (de Volkskrant, 29-09-2016, door Martijn Dekker, is politiek antropoloog en doceert conflictstudies aan de UvA:
  Universiteit moet de ongelijkheid bestrijden

Een directe contradictie met de werkelijkheid. De functie van de universiteit is om gelijkheid te bestrijden. Het makkelijkst toe te lichten aan de rol van het conservatorium: het conservatorium dient ervoor om de ongelijkheid tussen gemiddelde en zeer goede pianisten te vergroten tot gemiddelde en excellente pianisten.

En de stap van conservatoria naar universiteiten in het algemeen is er eentje waar het verschil alleen is in de soort capaciteiten, oftewel het principe is hetzelfde, dus dit geldt voor alle universiteiten. Oftewel: alle universitair onderwijs leidt tot meer ongelijkheid.

Er is ook geen principieel verschil is tussen onderwijs op universiteiten en onderwijs in het algemeen, dus het alle onderwijs leidt tot meer ongelijkheid.

Dus het bestrijden van ongelijkheid kan nooit een principe van een onderwijsinstelling of van het onderwijs zijn.

Wie "bestrijding van ongelijkheid" als een punt ziet, moet zich dus wenden tot andere kanalen. En dit gaande over de maatschappij, tot de kanalen van maatschappelijk beleid. Oftewel de politiek.

Oftewel: de uitspraak van Martijn Dekker, politiek antropoloog en docent conflictstudies aan de UvA, is een politieke uitspraak. En dient niet gedaan te worden als docent conflictstudies aan de UvA, maar als privé-politiek antropoloog of als politiek antropoloog in dienst van een politieke instelling.

Oftewel: Martijn Dekker, politiek antropoloog en doceert conflictstudies aan de UvA, overtreedt hiermee de codes van wetenschap.

Deze overtreding van Martijn Dekker, politiek antropoloog en doceert conflictstudies aan de UvA, is er eentje uit een reeks van zijn hand uitleg of detail die leidt tot het sterke vermoeden dat dit systematisch is.

Bij collega's in de sociologie van socioloog Martijn Dekker valt vrijwel precies hetzelfde waar te nemen.

Hier nog vermeld als voorbeeld van deze trend is dat van socioloog Merijn Oudenampsen. Eerst een voorbeeld van hoe hij zich in de maatschappelijke discussie mengt, als socioloog, en van de waarde van de gehanteerde argumenten (Joop.nl, 08-05-2013, door Merijn Oudenampsen - Socioloog uitleg of detail ):
  Wat is islamofobie?

Op welk punt eindigt legitieme islamkritiek en waar begint de islamofobie?

Iedereen met enig gezond verstand weet van nieuwsberichten op de televisie dat de islam gevaarlijk is, zelfs vaak voor moslims zelf, zie Irak, Syrië, Jemen, enzovoort.
    Iedereen kent of kan weten de gebruikelijke definities van de twee termen hier verbonden aan "islam":
-  Kritiek: het noemen van een negatieve eigenschap van iets.
-  Fobie: het hebben van een ongerechtvaardigde angst voor iets.
    Oftewel: dit is absoluut voldoende onderbouwing voor de afgekorte weg naar de conclusie: socioloog Marijn Oudenamspen hanteert een contradictie, dicht bij het zijn van een oxymoron .

Ook dit is dus niet een enkel geval maar slechts een voorbeeld van een vrijwel universeel geldende regel, zie de afhandeling van het geval Oudenampsen uitleg of detail .

Het geval Oudenampsen is illustratief voor nog een aspect van de zaak: de idee-matige oorsprong van de gemaakte wetenschappelijke overtredingen. Zoals door hemzelf weergegeven op een tijdstip liggende vier jaar voor de hier genoteerde wetenschappelijke fouten (de Volkskrant, 13-06-2009, door Peter Giesen en Jan Tromp):
  Achtergrond | Is er nog toekomst voor de sociaal-democratie

Links moet terugneukenn

En weer werd de PvdA afgedroogd, bij de Europese verkiezingen dit keer; net als sociaal-democraten in de rest van Europa. Is er nog wel ruimte voor links? Drie jonge, linkserige denkers over de toekomst van de sociaal-democratieEn weer werd de PvdA afgedroogd, bij de Europese verkiezingen dit keer; net als sociaal-democraten in de rest van Europa. Is er nog wel ruimte voor links? Drie jonge, linkserige denkers over de toekomst van de sociaal-democratie

Weer beleefden de sociaal-democraten een pijnlijke avond, nu bij de Europese verkiezingen.    ...
    Vier ongevraagde adviezen aan de sociaal-democratie: 1. Wees niet bang voor Wilders. 2. Luister naar de kiezers, maar formuleer eerst je eigen idealen. 3. Kies je eigen lijn, ook in het integratiedebat. En 4, misschien wel de belangrijkste: houd vast aan je principes.

1. Wees niet bang voor Wilders
... Oudenampsen: Links moet terugneuken, heb ik eerder geschreven. Dat is een term die de blogwereld gebruikt, als reactie op GeenStijl met hun zeikerig en ongepast taalgebruik. Zodra bepaalde associaties worden gemaakt, moet je die onmiddellijk bevechten. Ook de PvdA moet beseffen dat taal en beeldtaal heel belangrijk zijn. Wilders heeft het begrip ‘het volk’ bijna gemonopoliseerd. Hij spreekt namens ‘het volk’, de rest is ‘linkse elite’. Dat heeft een enorm krachtige werking, vooral omdat ‘het volk’ positieve associaties wekt.’    ...
    Oudenampsen: ‘Wilders bombardeert een thema met specifieke associaties. Ook al weet je rationeel heus wel dat niet alle Marokkanen tuig zijn, in het onderbewuste is die associatie al gemaakt. Links gaat heel sterk uit van redelijkheid. Als we maar lang genoeg doorpraten, komen we er wel uit. Daar heeft Wilders niets mee te maken. Die appelleert aan onderbewuste onlustgevoelens. De PvdA moet complexe verhalen terugbrengen tot een simpele boodschap die men in beeldende taal naar buiten moet brengen.’    ...
    Oudenampsen: ‘Je moet leidend worden in de opinievorming. Je moet willen polariseren over fundamentele waarden. D66-leider Pechtold ziet heel goed het belang van het conflict. Daarmee creëer je politieke identificatie.’    ...

2. Luister naar ‘de mensen’, maar formuleer eerst je eigen idealen.
... Oudenampsen: ‘Ze zijn de kant opgegaan van luisteren en opinies peilen. Maar politici moeten niet alleen bestaande ideeën representeren, ze moeten ook zelf vorm geven aan ideeën.’    ...

3. Kies je eigen lijn, ook in het integratiedebat
... Oudenampsen: ‘Voor de sociaal-democratie is het ook weer niet zo verschrikkelijk moeilijk om het verhaal over integratie haar kant op te trekken. Het is in sterke mate een probleem van sociale klasse, van sociale achterstand. Als je het probleem wilt oplossen, moet je veel aan onderwijs en werkgelegenheid doen. De problematiek van Marokkaanse jongens verschilt niet wezenlijk van die van immigrantenjongeren in de Verenigde Staten of in Azië. Dus je zit er naast als je denkt dat je moet afreizen naar een Berberdorp in Marokko om te zien wat die cultuur is. De PvdA moet zeggen: door het probleem te definiëren als een kwestie van cultuur los je het niet op.’    ...

4. Houd vast aan je principes
... Merijn Oudenampsen vindt de teloorgang van de sociaal-democratie wel een ramp. De sociaal-democraten verenigen van oudsher hoger en lager opgeleiden, zegt hij. Het alternatief is een verkaveling van het electoraat: hoger opgeleiden stemmen liberaal en kosmopolitisch, lager opgeleiden populistisch en nationalistisch. ‘De elite heeft een verantwoordelijkheid voor de hele samenleving. Ze moet niet alleen haar eigen pad trekken’, zegt Oudenampsen.    ...

Hier verklaart socioloog Merijn Oudenmapsen dat al zijn activiteiten vallen onder politieke doelstellingen. Tevens vermeldt hij als één punt van die doelstellingen:
  ... Oudenampsen: ‘Voor de sociaal-democratie is het ook weer niet zo verschrikkelijk moeilijk om het verhaal over integratie haar kant op te trekken. Het is in sterke mate een probleem van sociale klasse, van sociale achterstand. Als je het probleem wilt oplossen, moet je veel aan onderwijs en werkgelegenheid doen. De problematiek van Marokkaanse jongens verschilt niet wezenlijk van die van immigrantenjongeren in de Verenigde Staten of in Azië. Dus je zit er naast als je denkt dat je moet afreizen naar een Berberdorp in Marokko om te zien wat die cultuur is. De PvdA moet zeggen: door het probleem te definiëren als een kwestie van cultuur los je het niet op.’    ...

Of nog meer toegespitst:
  ...  De problematiek van Marokkaanse jongens verschilt niet wezenlijk van die van immigrantenjongeren in de Verenigde Staten of in Azië. ...

Aangezien is het uiterst onwaarschijnlijk is dat socioloog Merijn Oudenamspen hier een uitzondering wil maken voor Marokkaanse jongens, geldt dit voor alle soorten geïmmigreerde culturen, en is hier dus geformuleerd "De Gelijkheid der Culturen". De in de inleiding genoemde ideologie.

En omdat "De Gelijkheid der Culturen" in strijd is met de werkelijkheid, leidt dat bij confrontaties met de werkelijkheid, zoals verwoord in door anderen geuite islam-kritiek, dat bij bestrijding van die kritiek volautomatisch tot contradicties. In dit geval verwoord in één enkele term: "islamofobie"

Waarop, na de vaststelling dat hier sprake is van voor iedereen zichtbare contradicties, die contradicties door anderen niet als zodanig gezien worden. Met name collega's in de wetenschap van de sociologie.

Hierop weet iedereen die een stap terugneemt ook al onmiddellijk het antwoord, dat in één enkel beeld kan worden gevat:

Van welk algemeen psycho-sociale proces beeld het geval Oudenamspen ook een illustratie geeft - hier het bericht aankondigende de promotie van socioloog Merijn Oudenampsen tot doktor in de sociologie (pure.uvt.nl, 16-01-2018, uitleg of detail ):
  Research portal

The conservative embrace of progressive values: On the intellectual origins of the swing to the right in Dutch politics

Scientific › Doctoral Thesis

Merijn Oudenampsen

Rapid Social and Cultural Transformation: Online & Offline

En hier de lijst met leden van de promotie-commissie:
  Supervisors/Advisors
Heynders, O.M., Promotor
Varis, P.K., Co-promotor
Hirsch Ballin, E.M.H., Member PhD commission
Prange, M.S., Member PhD commission
Lucassen, L., Member PhD commission, External person
Kennedy, James, Member PhD commission, External person
Duyvendak, W.G.J., Member PhD commission, External person
Blommaert, J.M.E., Member PhD commission

De promotoren zijn degenen die het daadwerkelijke begeleidende werk hebben gedaan, in dit geval gaande over een minder controversieel onderwerp en dit zijn dan ook onbekende namen in het maatschappelijke debat. Zo'n commissie wordt voor "het mooi" verrijkt met een aantal mensen uit gelijkgestemde kring.

De commissie bij de promotie van socioloog Merijn Oudenampsen bevat een aantal sociologen die bekend staan vanwege hun politiek-correctheid,en van een paar is dit aangetoond op deze website: Leo Lucassen uitleg of detail is de ideoloog en media-socioloog van "Moslims zijn net als hugenoten", James Kennedy is de media-historicus van het "Cultuur is divers dus Nederlanders moet hun cultuur inleveren ten gunste van die van moslims en creolen", Jan Willem Duyvendak uitleg of detail is één van de media-sociologen van "Islam is Vrede" en verdere islam-promotie, en Jan Blommaert behoort tot de reeks medewerkers van de Katholieke Universiteit Tilburg  uitleg of detail die de stelling "Wilders is een fascist" gepropageerd hebben.

Het klassieke voorbeeld van "De Nieuwe Kleren van de Keizer" laat zien dat om te werken, het netwerk van het valse wereldbeeld zeer wijd verbreid moet zijn, omdat één enkel jongetje dat roep "De Keizer heeft geen kleren aan" al teveel kan zijn. Daaran is binnen het netwerk, geheel onbedoeld natuurlijk, een zeer goede illustratie gegeven, op een website die gewijd is aan het verkondigen van de stelling "De Multiculturele Samenleving in een Verrijking" genaamd "Republiek Allochtonië, opgericht door politicoloog Ewoud Butter(republiekallochtonie.nl, 24-01-2018, door Ewoud Butter uitleg of detail ):
  Update recent onderzoek immigratie, integratie en diversiteit

Het afgelopen jaar werd er weer veel onderzoek gedaan naar immigratie, integratie en diversiteit. Veel van deze onderzoeken haalden niet of nauwelijks de pers, maar zijn bijzonder de moeite waard om te lezen. Hieronder een overzicht van plekken waar je publicaties kunt vinden.

Waarop er die lijst volgt, die uitsluitend en alleen onderzoeken bevat die het beeld van "De Multiculturele Samenleving is een Verrijking" bevestigen, met dus daartussen een groot aantal onderzoeken die stellen dat "Achterstanden van gekleurde immigranten zijn het gevolg van discriminatie en racisme". Hier een deel van die lijst:
  Kennisplatform Integratie en Samenleving

Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) is een programma van het Verwey-Jonker Instituut en Movisie dat wordt gefinancierd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. KIS doet onderzoek, adviseert en biedt praktische tips. ...


Kennisbank Diversiteit en Emancipatie

De Rotterdamse kenniscentra Diversiteit, Emancipatie (Dona Daria), Homo-emancipatie (RotterdamV) en Gelijke Behandeling (RADAR) hebben gezamenlijk de Kennisbank Diversiteit en Emancipatie opgezet, op de website van IDEM Rotterdam: www.kennisbankdiversiteitenemancipatie.nl.

Hierin vindt u inmiddels meer dan 42.000 titels, artikelen, beeldmateriaal, DVD's en boeken.


Republiek Allochtonië

Republiek Allochtonië doet verslag van de langlopende maatschappelijke discussie die we in Nederland voeren over 'het integratievraagstuk'. Republiek Allochtonië besteedt relatief veel aandacht aan achtergronden, feiten, onderzoek en aan meningen die in de reguliere media minder vaak gehoord worden. Ongeveer 400 auteurs hebben bijdragen geleverd aan Republiek Allochtonië, waaronder een kleine 170 onderzoekers. ...


Sociale vraagstukken.nl

Op www.socialevraagstukken.nl publiceren en debatteren onderzoekers en deskundigen op basis van data en empirie over maatschappelijke kwesties. De site kent diverse dossiers, waaronder op het gebied van immigratie- en integratievraagstukken.


Expertisecentrum Sociale Stabiliteit

De Expertise-unit Sociale Stabiliteit (ESS) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid biedt gemeenten, eerstelijns professionals en diverse groepen in de samenleving praktijkkennis aan over maatschappelijke spanningen. Op de nieuwspagina staan ook enkele interessante publicaties.


Vijf eeuwen migratie

Naar schatting heeft 98% van de Nederlanders buitenlandse voorouders. Op de website vijfeeuwenmigratie vind je informatie over de geschiedenis van migranten immigratie in Nederland tussen 1580-heden.

Vijfeeuwenmigratie.nl is een project van het Centrum voor de Geschiedenis van Migranten (CGM). Het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG), partner in het CGM, zorgt voor de facilitaire kant van het project    ...


Pharos

Voor vraagstukken op het gebied van gezondheid moet je bij Pharos zijn, het landelijk Expertisecentrum Gezondheidsverschillen. Vanuit het uitgangspunt ‘gezondheid en kwaliteit van zorg voor iedereen’, ...


Onderzoek naar islam in Nederland

Op de website polderislam.nl hebben de aan Republiek Allochtonië verbonden redacteuren Roemer van Oordt en Ewoud Butter een overzicht gemaakt van onderzoek aan verschillende universiteiten in Nederland naar de positie van de islam en moslims in Nederland. ...

Hier is geen enkele twijfel meer mogelijk: dit zijn allemaal instituties die "De Multiculturele Samenleving is een Verrijking" en "Achterstanden van gekleurde immigranten zijn het gevolg van discriminatie en racisme" verkondigen.

Uit deze lijst items zijn er twee weggelaten, waarvoor dus precies hetzelfde geldt. Hier zijn die items:
  1. Het SCP en CBS

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) volgt, verklaart en verkent het sociaal en cultureel welzijn van inwoners in Nederland. Het SCP besteedt aan vele onderwerpen aandacht waaronder aan immigratie, integratie e.d. Je vindt publicaties onder andere in de dossiers allochtonen, asielzoekers, discriminatie, immigratie, inburgering, integratie, migranten, moslims, mutlculturele samenleving en veel meer.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), opgericht in 1899, is in Nederland de instantie waar de verzameling, bewerking en publicatie van de statistieken ten behoeve van overheid, wetenschap en bedrijfsleven zijn gecentraliseerd. Het CBS heeft o.a. een dossier migratie en integratie.   
...

3. Onderzoek aan universiteiten en hogescholen

Erik van den Bergh van het UAF maakte, als vrijwilliger, net als vorige jaren een indrukwekkend overzicht (ruim 300 pagina's) van Onderzoek en literatuur van en over asielzoekers, vluchtelingen en migranten 2017, dat op de website van het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) is geplaatst. Het overzicht van Erik van den Bergh bevat poezie, literatuur, proefschriften, oraties, masterscripties, nationaal en internationaal onderzoek.

Zie ook de onderzoekslijst van 2016, de onderzoekslijst 2015 en onderzoekslijst 2014.

Quod erat domonstrandum, zoals het volledig luidt maar meestal wordt afgekort tot "Q.E.D.":oftewel: "Hetgeen dat aan te tonen viel".

En datgene dat aan te tonen is, was dat de sociologie, à la "De Nieuwe Kleren van de Keizer", verrot was tot op het bot.

Dat bot dus zijnde de sociologische overheidsinstanties waarvan geacht wordt dat ze neutraal zouden zijn, maar die dus volledig staan achter de denkbeelden "De Multiculturele Samenleving in een Verrijking" en "Achterstanden van gekleurde immigranten zijn het gevolg van discriminatie en racisme".

En dat alle gewoonlijk afgekort tot "de politieke-correctheid".

Die dus, die "politieke-correctheid", alleen kan bestaan als ook de media daar in zijn vrijwel volledigheid deel van uitmaakt.

Hetgeen dan ook het geval is, zie hoe dit werkt voor het geval van de Volkskrant hier uitleg of detail .

Met sinds kort zelfs het tot leven gewekt zijn van het jongetje dat roept "De Keizer heeft geen Kleren aan!".

Het internet.

Dat om die reden dan ook intens gehaat wordt door de politieke-correctheid uitleg of detail , maar dat is hier niet het onderwerp. Maar het dient wel ter illustratie van hoe het mogelijk is dat mensen met een wetenschappelijk- vaktechnische titel zich te buiten kunnen gaan aan flagrante contradicties: ze worden nooit tot de orde geroepen, en degenen die het wel doen, op het internet, worden door de reguliere media gedemoniseerd.

De sociologie is verrot tot op het bot, en de maatschappelijke beeldvorming is verrot tot op het bot.

En als je het tot het wetenschappelijke deel van de sociologie wilt beperken, dat een deel tot een overgroot deel daarvan teruggevoerd worden naar ideologie, en in dit geval één specifieke ideologie:

De sociologie is verrot tot op het bot door de ideologie van "De Gelijkheid der Culturen".

En alweer een nieuwe sociologische "wetenschap" ontdekt ter viering van de  "De Gelijkheid der Culturen" (de Volkskrant, 17-06-2022, door Stan van Pelt):
  Interview | Rampenhulp

'Vluchtelingen blijven gemiddeld 17 jaar in vluchtelingenkampen'

Thea Hilhorst ziet hulpverlening bij rampen niet alleen langer duren, maar ook van richting veranderen. De rampenexpert ...


...    Hilhorst (1961) is gewend om na rampen zelf met haar poten in de modder te staan. Als hoogleraar humanitaire hulp en wederopbouw (Erasmus Universiteit) onderzoekt ze soms ter plekke hoe hulp op gang komt na een ramp en tijdens andere crises, zoals oorlogen. Ze was in Sri Lanka na de tsunami van 2004, en binnenkort wil ze naar Oekraïne.    ...

Om daar hoogst-wetenschappelijk onderzoek te doen naar hoe vluchtelingen vluchten.
    Dit soort onderzoek:
  In het begin van de Oekraïne-oorlog zag je ze voortdurend: mensen die op eigen initiatief met auto's of bussen naar Polen of het Oekraïense Lviv reden om vluchtelingen op te halen. 'Ontroerend', vond hoogleraar Thea Hilhorst het toen ze dit in een opvangcentrum in Den Haag van dichtbij zag.    ...

Hoogst ontroerend onderoek.
    Wat ook alle sociologen hoogst ontroerend belangrijk onderzoek vinden:
  ... De rampenexpert is een van de hoogleraren die vandaag de Spinozapremie krijgen: de grootste wetenschappelijke prijs van Nederland.

Waarna je weer in totale verbijstering achterblijft.

We bemerken dat het vorige item over Thea Hilhorst ging, iemand die al met enige regelmaat door de media is gebombardeerd tot "migratie-expert" en aangehaald om de noodzaak van onbeperkte immigratie te bepleiten. De volgende persoon kende deze redactie de naam niet van, maar is van hetzelfde kaliber, zij het op een ander terrein maar dat even loszandig is: de "genderexpert". Ze noemen dat "genderwetenschap", maar dat is een even juiste term als "wichelroedewetenschap" (de Volkskrant, 17-06-2023, door Jarl van der Ploeg):
  Achter het boek | Maaike Meijer

Vrouwen verdienen mededogen

Hoog tijd om ons ideaal van vrouwelijkheid te veranderen, stelt emeritus hoogleraar genderstudies Maaike Meijer ...

Nee, natuurlijk, dat stond er niet, maar, dachten we, we slaan meteen maar twee vliegen met één klap, want u weet natuurlijk wat er wel stond. Laten we er een spreuk bij maken:
Genderstudies = mannenhaat

En let vooral weer op dat
  ... ons ideaal ...

Je zal er maar last van hebben, van al dat ge-"we" en ge-"ons" ...
    Zeker als je het zo sterk weet te onderbouwen:
   ... haar boek Radeloze helden - De verbeelding van mannelijkheid in literatuur en film, dat ...

Wat deze redactie doet denken aan dat sciencefictionverhaal waarin de buitenaardsen landen op een totaal verlaten en verwoeste Aarde, en op zoek gaan naar sporen van toch duidelijk wel bestaand hebbende vroegere bewoning.
    Na lang speuren stuiten ze in een grot op nog wat materiaal dat een doel gehad lijkt te hebben, waaronder een spoel met daarop een lang lint van soepel materiaal dat in zeer vele opeenvolgende hokjes is ingedeeld met beelden die telkens een klein beetje verschillen, waaruit ze achterhalen dat het vermoedelijk de bedoeling was ze achter elkaar te vertonen. Na met enige moeite een apparaat te hebben gebouwd dat daartoe in staat was, zagen ze inderdaad bewegende beelden van de soort die deze planeet bewoond had.
    Intensieve studies werden er natuurlijk op losgelaten, en eindeloos gespeculeerd hoe de beschaving van deze anderslingen in elkaar stak.
    En eindigt het verhaal, elke keer weer dat ze er naar keken, eindigde de film met een groepje tekens dat niet meer bestaande aardebewoners zouden lezen als "A Walt Disney Production".
    Ach ja, je bent een sneuvrouwtje, of je bent 't niet.
    Hoogleraar ...
    Nou ja ...
   ... Sinds 1998 is ze hoogleraar genderstudies in Maastricht  ...

..., aan de "Walt Disney"-universiteit, dus.
    Kan je deze oordelen onderbouwen, beste redactie?
    Ja hoor: Jordan Peterson is een wereldwijd bekende psycholoog die een tegenovergestelde positie inneemt en in discussies over dit onderwerp de vloer aanveegt met dit soort aanhangers van "genderstudies" en andere vormen van wokisme uitleg of detail . Andrew Tate is één of andere "mannetjesputter" die van provoceren op het internet zijn verdienmodel heeft gemaakt en in Roemenië in de gevangenis zit vanwege prostitutie of zoiets dergelijks.
    Dus wat doe je, als "hoogleraar genderstudies" ten einde je punt te maken:
   Gaat de verandering snel genoeg?

De vraag van de Volkskrant waarbij dat 'de verandering' natuurlijk het wokisme is.
    Het volledige antwoord (tevens de laatste alinea van het artikel):
  'Nou, je ziet tegelijkertijd ook een sterke tegenbeweging ontstaan. Kijk naar het enorme succes van die Jordan Peterson en Andrew Tate. Terwijl hun mate van infantiliteit ernstig is. Die Andrew Tate is gewoon een echte - sorry dat ik het zo zeg - maar gewoon een echte mongool. Met zijn ideeën over dure auto's en lekkere wijven. Ach man, wat een wereldbeeld. Het is een combinatie van het domste consumentisme, kapitalisme en misogynie en heel veel zoekende jongens trappen erin. Dat is echt vreselijk. Dus nee, er is echt nog wel wat werk te verzetten.'

We hebben uit hoofde van zorgvuldigheid nog even naar een verklaring hiervan gezocht, en dit is er mogelijk één:
  ... U schrijft over uw eigen vrouwenlijf, waarin u zich niet altijd thuisvoelde. Over hoe u lesbisch werd, androgyn en non-binair. ...

Het is onduidelijk of er enig gezond verstand aanwezig was voor al deze transities, maar als het er was is het daardoor volledig verdwenen, en iets geworden wat het tegenovergestelde is maar waarvoor gezien de ernst van het geval even geen goede term te binnen schiet.
    Oh ja (een toiletgang later): dit mens is gestoord - voor de verklaring, zie hier (net in de voltooing).
    Maar, een aantal uren later: wat niet verklaard kan worden met redelijke zaken is de mate van kwaadaardigheid die hier achter steekt. Het in één zinnetje noemen vam Peterson en Tate en beide als infantiel betitelen, dan dat bewijzen voor Tate, en dat dus bij implicatie toewrijven aan Peterson.
    De enige echt hierbij passende behandeling is deze:

Maar dat is enige tijd geleden afgeschaft ...


Naar Cultuur, multiculturalisme, cultuurverraad , Cultuur, multiculturalisme , of site home ·.

 25 aug.2019