PC-club: Marjan Slob
De Volkskrant is, schrijvende mei 2016, weer aan het wisselen in haar
columnistenbestand. De eerste die verdween was Rens van Tilburg, econoom en
één van de weinige met een gematigd geluid. De eerste aanwinst was ene
Marjan Slob, waarachter vermeld stond: 'filosoof'. Waarop zich in de geest
van deze redactie een sardonische grijns ontwikkelde ... Filosofie
was
tot voor een decennium of zo het territorium van zwevende ivoren toren-bewoners die indien gedwongen tot confrontatie met de werkelijkheid
onmiddellijk tot krijsende waanzin zouden vervallen.
De nieuwe generatie
heeft daar iets aan toegevoegd: de waanzin van de politieke-correctheid
.
Maar ook in dit geval moet je natuurlijk
wachten met je definitieve oordeel tot die confrontatie met de werkelijkheid.
Dus maar eens starten met lezen (in de algemeen maatschappelijke bijdrages -
het filosofische deel is
behandeld elders
) (de Volkskrant, 10-03-2016, column door Marjan Slob, filosoof. Dit is haar
eerste bijdrage als columnist voor Opinie & Debat):
Oh jeee,
daar heb je het al ... In deze tijden kan 'sympathie' slechts één ding
betekenen: "sympathie voor haatbaardige moslimimmigranten". Eens kijken of dat
waar is:
Bingo! Het zit in dat ene woord: 'tekeergaan'. Niet "bezwaar maken tegen",
maar 'tekeergaan'. Deze mevrouw behoort tot de politiek-correcte waanzin.
Na een intermezzo gevolgd door dit:
Geen twijfel mogelijk: elitaire politieke-correctheid gepaard gaande met
diepe haat voor "het gewone volk". In combinatie met
'filooof', weet je dan onmiddellijk dat het heel ernstig moet zijn. Even kijken
of dát waar is:
Een typisch voorbeeld van het 'zwevende ivoren toren bewoner'-zijn, met wat
we al weten over moslims uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika: uiteenlopend
vaan terrorist, via criminelen, tot een achterlijke massa die niet mee kan komen
- met enkele figuren die dit wel lukt en bij weeromstuit en diepe haat tegen
Nederlanders ontwikkelen
. Om het werk te doen moesten er een kleine half
miljoen Oost-Europeanen komen. Dit is tot nu toe min of
meer de bekende politiek-correcte waanzin. Het is nog niet de krijsende
politiek-correcte waanzin van de soort van, bijvoorbeeld, Maarten van Rossem:
"PVV'ers zijn proto-criminelen want kijk maar wat ze aangericht hebben bij
Charlie Hebdo en in theater Bataclan"
. Het is er wel, maar daarvoor
moet zorgvuldig worden gelezen. Het voorgaande is namelijk allemaal uit de
tweede helft van het artikel. De eerst helft bevat een inleiding waarvan alleen
de niet-politiek-correcte of achterdochtige lezer de portee snapt - of degene
die twee of drie keer leest. Hier is dus dat begin:
Paragraaf 1 - dit lijkt te gaan over ziekte - de inge-/ver-lichte waarnemer
weet: dit gaat over tegenstanders van haatbaarden-immigratie.
Paragraaf 2 - dit lijkt te gaan over ingebeelde ziekte - de inge-/ver-lichte
waarnemer weet het nu bijna zeker: dit gaat over tegenstanders van
haatbaarden-immigratie.
Paragraaf 3 - de term 'parasieten' valt - de inge-/ver-lichte waarnemer weet
het nu bijna absoluut zeker: dit gaat over tegenstanders van
haatbaarden-immigratie.
Paragraaf 4 - de term 'empathy' valt - de inge-/ver-lichte waarnemer
weet het nu bijna oneindig zeker: dit gaat over tegenstanders van
haatbaarden-immigratie. Het is duidelijk dat bij deze auteur sprake is van een
ernstige obsessie.
Paragraaf 5 - de term 'compassie' valt - het is duidelijk dat bij deze
auteur sprake is van een zeer ernstige obsessie.
Paragraaf 6 - het is duidelijk dat bij deze auteur sprake is van een
ongeneselijke obsessie.
Paragraaf 7 - de volkomen overbodige brug.
Paragraaf 8 - we staan met twee benen in het land van de ongeneselijke
geesteszieken. Degenen die beweren dat de reeks aanslagen gepleegd door moslims een
bewijs zijn van het gevaar van de PVV.
Paragraaf 8 (begin) - de ongeneselijke geesteszieken bevestigen hun kwaal - ze
doen er van alles aan om de realiteit van zich af te houden, tot ver over de
pijngrens heen. En wel zo ver, dat het lichaam alle bewustzijn van de pijn (de
realiteit) heeft uitgeschakeld. Een functie die vermoedelijk plaatsvindt in de
hersenstam
(het periaqueductal gray
). Op dit punt is het
politiek-correcte denken verworden tot een reflex. Dit soort mensen, klasse
"Maarten van Rossem"
, zijn zombies. En dan komt er ook nog
dit bij:
Veinzen door de zombie dat er sprake is van empathie met het slachtoffer
wiens bloed gedronken wordt (strikt genomen is dat een vampier, maar ja ...).
Veinzen door de zombie dat er sprake is van empathie met het slachtoffer
wiens bloed gedronken wordt, deel twee.
Veinzen door de zombie dat er sprake is van empathie met het slachtoffer
wiens bloed gedronken wordt, deel drie.
Veinzen door de zombie dat er sprake is van empathie met het slachtoffer
wiens bloed gedronken wordt, deel vier. Hier is dus sprake
van kwaadaardigheid. En wel kwaadaardigheid van het niveau van Sheila Sitalsing
en Margriet Oostveen
. Deze laatsten zijn hier gekwalificeerd als "gifmengsters"
. Om het beeld te voltooien, kun je Marjan Slob er nu al aan toevoegen, en er
een klasse van maken: "De Drie Gifmengende Heksen". En dit
artikel is interessant om nog een reden, namelijk daar waar het wat zegt over
het verschijnsel "filosoof". Het blijkt namelijk naadloos te passen bij eerdere
bijdragen van filosofen aan het maatschappelijke debat. Waar de filosoof al van
nature zich tot het kosmopolitisme bekeert, blijkt bij confrontatie van dat
kosmopolitisme met de harde werkelijkheid van islamitische immigratie, de
filosoof keihard voor de islam boven de beschaving te kiezen, zie het lijstje in
Filosofie, inleiding
, en met name het voorbeeld van John Gray
.
De filosoof stelt ons niet teleur. In haar tweede
bijdrage. Wat al vele malen eerder is hier geconstateerd: politieke-correctheid
is geen kwaal, het is een syndroom: zie je één aspect ervan, dan is de rest
bijna verzekerd. In zijn geheel. Hoe onwaarschijnlijk ook. Want er is nauwelijks
een inhoudelijk verband te leggen tussen bezwaren tegen azc's en het voorstaan
van democratie. Toch heeft de filosoof bezwaar tegen beide. Terwijl het toch
moeilijk voorstelbaar is dat iemand bij zijn gezonde verstand bezwaar zou hebben
tegen democratie. Toch heeft politieke-correctheid bezwaar tegen democratie.
Want democratie is wil van het volk, en de politieke-correctheid tegen de wil
van het volk. Dat laatste zal men natuurlijk nooit erkennen laat staan hardop
zeggen, maar zo is het. Blijkt uit alles. En uit wat de filosoof schrijft (de Volkskrant,
24-03-2016, column door Marjan Slob, filosoof):
De pas voor
het referendum over het associatieverdrag met Oekraïene. Maar dat doet er niet
toe. Democratie is democratie. Hoe meer democratie, hoe beter. Behalve als je
een hekel hebt aan democratie. Dan is het: hoe minder democratie, hoe beter. Zo
is het bij de filosoof:
Het standaardverhaal. Van een echte filosoof zou je een originele inbreng
verwachten. Nepgevallen brengen het standaardverhaal - met mogelijk wat andere
woorden. Het standaardverhaal tegen de democratie: "Dit is te ingewikkeld voor
het plebs". De weerlegging: gewone verkiezingen met partijen voor de Tweede
Kamer met een veelheid van programmapunten zijn nog veel ingewikkelder.
Wat sneu, hè. Voor de filosoof. Zo een standaardverhaal ophangen. Als
filosoof ... Dus wat doe je als moderne nepfilosoof: je gaat prietpraat
verkondigen:
Wat jammer dat ze niet de nog veel ingewikkelder rest van de wereld aan
de specialisten overlaat. En vervolgens als je aan
het projecteren:
Het belangrijkste motief van de filosoof: het steunen van de
machthebbers. De politieke-correctheid. Het gaat gepaard
met ongelofelijke hoeveelheden kwaadaardigheid:
Zoals al uitvoerig bewezen, probeert die "keurige bureaucratie" met kleinere
en grotere chicanerijen de
democratie te frustreren, door minder stembureaus te openen en eenzijdige voorlichtingsfolders
te versturen.
GeenStijl doet denken aan die niet meer bestaande traditie van kritische
journalistiek die het amateurpotentaatjes in het bestuur en de knipmessende
lakeien in de media zuur maakt
.
Geweldig, hoe hier de lagere klassen uitbuitploerten
en Koude-Oorlogsvoerende potentaten
worden afgeschilderd als "fatsoenlijke mensen" ... Mensen als "Jihadvlaggen
mogen wel, Nederlandse vlaggen mogen niet" Van Aartsen
. Dit is van
een nieuw niveau van kwaadaardigheid. Dit niveau:
Wat een uitnemend zelfportret
. Ongekend. Inclusief het effect dat het beoogt:
Precies wat de filosoof beoogt met haar sluipwespschrijverij ten gunste van haar ploertige
klasse. Deze mevrouw heeft de potentie om heel groot te
worden als symbool in de revolutie. Als die komt.
Het is na de
flitsende start een hele tijd rustig geweest aan het Slob-front. Maar nu dan
ook meteen een dubbelslag (de Volkskrant, 23-06-2016, column door Marjan Slob, filosoof):
.
Ach, je bent filosoof en je
wilt wat betogen - net als je grote voorbeeld Hegel. Maar dat betoog is in strijd met
de werkelijkheid - net als het betoog van Hegel
. Wat doe je dan, als je geconfronteerd wordt met die werkelijkheid? Je doet net
als Hegel, en antwoordt: "Des te erger voor de werkelijkheid!". In dit geval: je
laat de werkelijkheid gewoon weg. Want het ging niet om de combinatie van dure
auto en zwarte huidskleur - een zwarte vrouw met dure auto zou nooit worden
aangehouden. Nee, het ging om een andere combinatie: die dure auto, man, én
jeugdige leeftijd - en die dan verzwaard door een zwarte huidskleur want zwarten
zijn "kwetsbaar" oftewel "een stuk armer" oftewel hebben een stuk minder kans op
"een eerlijk verkregen dure auto" Maar deze leugen was dus
nodig voor dit betoog:
Flagrante onzin. Verzekeraars doen niets anders, en doen het op basis
van een daartoe gespecialiseerd vak, uitgeoefend door de zogenaamde "actuaris"
. Flagrante onzin gevolgd door stromen pedante
uitspraken:
Er is slechts één probleem en dat ligt onder dikke dekens van leugens en
politieke-correctheid: het matig tot ernstig mindere sociaal en maatschappelijk
presteren van de gekleurde etnieën. Dus over op de volgende:
En weer om te beginnen een geval van een halve waarheid leidende naar
een hele leugen. Dat van die angst voor de terroristen is waar, maar slechts en
deel van de redenen voor de "angst" voor "vluchtelingen" in het algemeen. Die
"vluchtelingen" zijn lieden uit Syrië en andere landen uit het Midden-Oosten.
Een Midden-Oosten dat gekenmerkt wordt door het feit dat mensen bereid zijn
elkaar de hersenen sin te slaan voor relatief kleine verschillen in opvatting.
Voor verschillen zoals die tussen "soennieten" en "sjiieten", die wij niet
snappen. En dat soort mensen komt hierheen.
Het gevoel daarbij zou eigenlijk geen "angst" moeten heten, maar iets als
"ervaringsgedreven gewaarschuwdheid". Wat geldt voor nog
een factor: de ervaring met de hier al aanwezige moslims. Die bekend is aan
iedereen behalve de zwakzinnig poltiek-correcten als negatief. Tot uiterst
negatief. Samengevat: ze haten ons
. En nog een derde factor van gewaarschuwdheid: het
wereldwijde terrorisme bedreven door de moslims. Ook daarover heeft de filosoof
wijsheden te berde te brengen:
Gevolgd door nog vele meer fantasieën van de psychologiserende
filosofie. Met ontbrekende de factor die op zijn minst een belangrijke rol heeft
gespeeld: zijn moslim-zijn. Na nog meer geouwehoer glijdt
de column aan het einde af naar absurde gratuïteit:
En morgen gaat de zon weer op ... Iemand een biertje?
Maar de mooiste krent in de filosofische pap hebben we bewaard. Gepaard gaande
met ongeveer de alleroudste retorische truc: Ad verecundiam
- het beroep op autoriteit:
En welke waarheid behoeft een dergelijke armoedige ondersteuning? Deze
waarheid:
Juist ja: "De Joden van toen zijn als de moslims van nu".
Wat een stupiditeit ... Het meest stompzinnige argument in de immigratie-
en integratiediscussie
. Overigens: die aanwezigheid is een absolute
zekerheid is, volgens de wet van de kansen en de betrokken aantallen (en gezien de ontdekte
aanwezigheid van Afghaanse en Somalische oorlogsmisdadigers
).
Daarna was het weer een tijdje rustig, met ook de vakantieperiode.
Maar het is september dus kunnen we weer aan de slag. Met meteen een hele
mooie, die als archetype kan dienen voor een categorie in retorische trucs
die deze redactie ontgaan was. Eerst de structuur van het stuk door van
iedere alinea het begin te nemen (de Volkskrant, 15-09-2016, column
door Marjan Slob, filosoof):
Tja, nu is het toch wel
grotendeels duidelijk, hè ... Het gaat in bijna het hele stuk over diverse zaken
met als zichtbare band een historisch context, en dan, plotseling, aan het
einde, wordt er overgestapt op de actualiteit. De lezer is langdurig beslopen
zonder dat hij wist dat hij beslopen werd, natuurlijk, en dan BANG!!!, klapt de
val dicht in de laatste korte alinea. De als eerste
opkomende suggestie voor de naam hiervan, wat best wel eerder vertoond is, was
"sluipoverval", maar uiteindelijk is gekozen voor het minder descriptieve maar
makkelijkere woord "hinderlaag". Een stuk gereedschap dat
typisch past in het arsenaal van de gifmenger, die dus meestal een gifmengster
is, en zo ook in dit geval. Qua eerdere voorbeelden kwam ook onmiddellijk de
naam van Anet Bleich op. Helaas nog geen verzameling van, maar iets typisch van
haar is een uitgebreid "Hier is het leven van Ed van Thijn" met aan het einde
"... dus alle moslims moeten worden toegelaten". Dat wat
betreft de vorm. Dan de inhoud, die men zo kan invullen, want van precies
dezelfde soort als alle eerdere bijdrage vanuit "De overname door de islam is
een GOEDE zaak"-hoek: boerkini =
duikpak/-surfpak/-maatpak/-stropdas/-t-shirt/-carnavalskostuum ... enzovoort.
Slaande op het aspect van bedekking. Enzovoort. In dit geval beginnend met het
Venetiaanse masker. Wat allemaal met één simpel
tegenargument beantwoord wordt: "Het nazi-uniform is verboden". Waarvoor ook
geldt dat het bedekking is net als
duikpak/-surfpak/-maatpak/-stropdas/-t-shirt/-carnavalskostuum ... enzovoort.
Wat is zonder verder nadenken laat zien dat het niet gaat
om "bedekking", maar over "symbool". In dit geval: symbool voor een beweging die
zojuist een behoorlijk lange reeks aanslagen heeft gepleegd op gewone burgers.
Welke gewone burgers dus het recht hebben gevrijwaard te blijven van herinnering
daaraan, door lieden die door het vertonen van de symbolen van de aanslagplegers
laten zien dat ze denken dat ze superieur zijn en boven de wet van de overige
burgers verheven. Argumenten die simpel zijn en voor
iedereen te bedenken, en die de filosoof hier vermijdt door de tactiek van
"hinderlaag". Ze heeft het eigenlijk wel over dit onderwerp, maar op een
verborgen manier. Zodat de argumenten niet weerlegd kunnen worden vanuit het
punt waar het om gaat. Het is alsof je een wedstrijd met jezelf aan het spelen
bent. Wat filosoof Slob kennelijk ergens ook beseft:
Je ziet het al helemaal voor je: de keeper rolt de bal op zijn gemakje
naar de back. De back maakt een handige manoeuvre langs de tegenstander en
bedient de middenspeler. Die omspeelt met mooie schijnbewegingen de vijandige
middenspelers en bedient de vleugelman, die de back eruit loopt, een fraaie hoge
voorzet geeft naar de spits die zich ongestoord heeft kunnen vrijlopen, en daar
komt die bal aangezweeft ... Een inkoppertje. Oftewel: wat
een uiterst minderwaardige manier van "argumenteren" ...
Het is zelfbevlekking. Omdat het elders ook nodig was,
hier een stukje Slob in beeldvorm:
Zoiets garandeert je een plaats kort achter Sheila Sitalsing
en Margriet
Oostveen
in de rij voor het Grote Scheermes. Waarbij naar het lezen van
het slot van dit artikel (de Volkskrant, 18-03-2017) ... :
... het idee rees om het publiek voor dit speciale geval allemaal bolletjes
wol uit de reiken, waarmee ze dan vrolijk naar Marjanneke kunnen zwaaien als
het haar beurt is ... Onder het collectief roepen van "Bèhèèèè!!!"
De
erop volgende besprekenswaardige stukken van Marjanneke zijn onder haar
filosofie-rubriek
beland, maar eigenlijk zijn dat er ook niet veel. Het is ook allemaal zo
intens saai wat Marjanneke te berde te brengen heeft. Net geen Aaf
Brandt-Corstius
, maar het scheelt niet veel. Dus deze keer maken we
er maar weer eens een spelletje van, en in het kader van dat spelletje
moeten we even de kop van haar volgende column overslaan. Wat is het geval:
Marjanneke heeft ergens last van gekregen toen deze mensen in haar gedachten
opkwamen (de Volkskrant, 08-04-2019, column door Marjan Slob,
filosoof):
Waarij je zou denken: "Tja, dat is het beroep van politici ... Om zich
te bekommeren om bepaalde groepen kiezers ...". Nu kan
je uit het lijstje al wel redelijk snel halen om welk soort bekommeren het
gaat; al was het maar door een lijstje te maken van wie er niet in staan:
alle voorstanders van vrij-immigratie en multiculturalisme oftewel omvolking
en omculturering. Hop Marjanneke dacht dus ook te
weten welke groep het is die daar bekommerd wordt, en kortte het voorgaande
op bijpassende wijze af:
Wat in combinatie met de gegeven inleiding natuurlijk een brullende lach
ontlokt. Maar er zitten toch ook wel wat filosofische
kantjes aan dit verhaal. En dat was het onderwerp van Marjanneke's lezing.
Wat er namelijk met haar gebeurde gaat ze nu beschrijven:
Tja, zo is dat dus gegaan ... Die Buma, Dijkhoff en Marijnissen hadden
het natuurlijk helemaal niet over witte mannen, maar over diverse
cultureel-maatschappelijke aspecten van het politieke gebeuren. En wat ze
daarin gemeenschappelijk hadden, was dat ze allemaal verkondigd hebben dat
het misschien niet zo'n goed idee is om en programma van omvorming van de
Nederlandse cultuur zo te propageren en stimuleren, omdat er onder de
Nederlandse burgers best wel veel mensen zijn die waarde hechten aan die
Nederlandse cultuur. En daar misschien zelfs wel goede redenen voor hebben.
Maar ja, in de huidige maatschappelijk context, met zwarten die tegen Zwarte
Piet te hoop lopen en moslims tegen de vrijheid van meningsuiting, krijg je
dan al snel de situatie dat wat aan Nederlandse cultuur behouden blijft, er
bij die andere cultuur een beetje af gaat.Jje kan nu eenmaal niet
tegelijkertijd wel en niet een Zwarte Piet hebben, en islam en vrije
meningsuiting gaan nog veel minder samen. En dat
laatste: het een rem zetten op de invloed van zwart racisme en de islam, is
een rem zetten op de invloed van andere culturen. En
toen gebeurde er dit in het hoofd van Marjanneke:
En, en daar moeten we Marjanneke wat lof toezwaaien, dan ze merkt op dat
ook dit kan gebeuren:
Of beter: "... zoals in het geval van die Buma, Dijkhoff en Marijnissen
..." En nadat we weer uitgelachen zijn ...
En wat doe je als je overspoelt wordt door gevoelens naar aanleiding van een
schending van je diepste overtuigingen ...? Ten
eerste: je kotst ... , oh nee, we zijn in nette omgeving; je gooit
ze eruit:
Zodat iedereen kan zien dat je weinig of niet doet aan zelfonderzoek en
je infantiele gevoelens er zomaar uitgooit. En als je
heel erg overtuigd bent van je eigen deugdelijkheid, dan doe je ook net
alsof jij wel de nuance ziet:
Oftewel:
Nou, dat hebben we hierbij dan maar gedaan voor het joodsistische
filosoofje. En voor de overige joodsistische mensen
die zojuist de longen uit hun lijf geschreeuwd hebben van woede om de
verkiezingsoverwinning van Thierry Baudet, hebben we het gedaan hier
. Grappig, hè, hoe Marjanneke dat onderwerp heeft
weten te vermijden. ... Tja, dat brengt veel te veel
risico met zich mee dat je je moet gaan inlaten met feitelijkheden ...
En aanvallen van "overvallen worden door emoties'...
Niks voor filosoofjes .... Feitelijkheden ... Emoties
... Dus begin je je verhaaltje niet met Thierry
Baudet, maar met Buma, Dijkhoff en Marijnissen. Dat
doe je dan, als woedend joodsistje
...
Het merendeel van Hop
Marjanneke 's geschrijf is van het niveau Aaf Brandt-Corstius
... Of
hadden we dat al geconstateerd. Anyway, het is niet de moeite waard om op in
te gaan. Hier weer eens eentje dat voldoende inhoud heeft voor behandeling (de Volkskrant,
15-07-2019, column door Marjan Slob, filosoof):
Definitie: datgene dat politiek-correcten doen bij allochtone
wantoestanden. Maar ze willen het woord zelf ook wel
eens gebruiken. Als niet-politiek-correcten hun verstand gebruiken en plaats
van wat heet "fatsoen" en "moraal" maar wat is linkse ideologie. Kijk maar:
Een leugen, dat 'hulpverleners'. Want hulpverleners die drenkelingen
zien brengen deze zo snel mogelijk terug naar de wal waar ze vandaan komen,
wat in dit geval is Libië, en de lieden waar het VVD-Kamerlid op doelt
brengen de mensen in rubberbootjes zijn gaan zitten ten einde opgepikt te
worden door deze lieden aan wal in een ander land, oftewel, die lieden zijn
mensensmokkelaars. En mensensmokkelaars verdienen
strenge straffen want ze brengen mensen in gevaar want bij mensensmokkel
vallen jaarlijks duizenden doden. Hop Marjanneke gaat
dit allemaal gebruiken om de wantoestanden in haar hoofd weer eens toe te
lichten:
"Onfatsoenlijk". "Immoreel'. Fijn hè, die mensen
die de normen van fatsoen en moraal in pacht hebben.
Dat soort mensen noemt zichzelf graag "filosoof".
Waarna de filosoof net gaat doen of ze filosoof is:
Wat we na de constatering dat de 'pervers' zijn van de situatie het
gevolg is van perverse ideeën in de hoofd van mensen als Hop Marjanneke, er
in verband de tijd nog maar twee dingen eruit halen.
In het bovenstaande: dat 'Europa weet niet wat zij aan moet met illegalen'.
Dat is een leugen. De elite in Europa weet uitstekend
wat ze met deze immigranten aanmoeten: allemaal binnenhalen, en de Europese
bevolking weet ook uitstekend wat ze met deze immigranten aanmoeten:
allemaal weigeren. Wat pervers is, is het hoofd van
Hop Marjanneke Slob, die die twee samenneemt onder één noemer en dat
"Europa" noemt. "Hitler en de Joden waren samen ook
'Europa' ". En het tweede dat hier nog afgehandeld
wordt, is dit:
Een stuitend, weg te honen, en pervers misbruik van de term
"vluchteling".
Goh, het blijkt al weer bijna vier jaar geleden dat
Hop Marjanneke begonnen is met het verblijden van de Volkskrant-lezertjes
met haar diepe inzichten. Waarvan hier dus een specimen dat de moeite van
het vermelden waard is (de Volkskrant, 27-01-2020, column door Marjan
Slob, filosoof):
Tja ... Ongezonde gedachtes overdag, ongezonde gedachtes 's nachts.
Luidt de theorie van deze gedachte, die natuurlijk niet één-op-één waar is,
maar toch wel heel veel. Illustreert Hop Marjanneke:
Nou vindt deze redactie wel wat over die adviezen, maar grappig genoeg
leverde iemand in dezelfde Volkskrant een treffende samenvatting (de Volkskrant,
27-01-2020, ingezonden brief van Elke Meiborg, Middelstum):
Neoliberalisme ... Naast de economische rampspoed voor het overgrote
deel der bevolking, leidt het ook tot geestelijke rampspoed. Voor degenen
die er in geloven. Wat kan op diverse manieren:
degenen met aanleg voor empathieloosheid worden er keiharde ploerten
van. Degenen die er daarnaast in hun brein er ideeën
van de soort "Ik ben heel erg fatsoenlijk" op na proberen te houden,
krijgen er overdag hoofdpijn van, en des nachts slapeloosheid en/of
nachtmerries.
Wat is die politiek-correctheid toch een merkwaardig
fenomeen ... Het is geen complot, maar door de
manier waarop men elkaar napraat op soms duidelijke en soms wat duistere
wijze lijkt het toch of men met allerlei lijntjes met elkaar en elkaars
standpunten verbonden is. Zo was er, na de allereerste
schok van de coronapandemie en het groeiende besef dat het qua dodelijkheid
voornamelijk ouderen en veel-ouderen betrof, al wat gemor te horen over hoe
"De hele samenleving wordt platgelegd ten gunste van de ouderen". In de
Volkskrant mede door een veelsproken column van Aleid Truijens.
Waarover deze redactie eerst verbaasd was, maar toen op de gedachte kwam,
dat dit mogelijkerwijs kwam in het verlengde van de acties tegen de
pensioenen die de ouderen kregen - en de jongeren niet naar de
politieke-correctheid beweerde. Met de zaterdag voor
de maandagse column van Hop Marjanneke een overzichtsartikel van de erkende
politiek-correct ploert P. Giesen
, die onder het motto "Het is niet
vruchtbaar de generaties tegen elkaar uit te spelen", twee pagina's kreeg om
de generaties tegen elkaar uit te spelen. Met een overduidelijke keuze tegen
de ouderen
. Je bent politiek-correct of je bent het
niet. Hop Marjanneke is het ook (de Volkskrant,
18-05-2020, column door Marjan Slob, filosoof):
Eerst dat 'ouderenlobby' maar ... 'Ouderenlobby',
'ouderenlobby' ... Deze redactie heeft helemaal niets gemerkt van een
'ouderenlobby' ...
Nou, daar had deze redactie dus echt helemaal niets van meegekregen ...
Hoe komt Hop Marjanneke aan dat ouderenmanifest?
Internet biedt raad! Je kan tegenwoordig op het internet zien hoe informatie
zich verspreidt. Dus gezocht op "ouderenmanifest KBO-PCOB Omroep Max". Hier
is het resultaat:
Niets dan eigen links (en Google laat indien relevant ook deelresultaten
zien die er nu dus niet zijn). Geen nieuwsorganisatie te bekennen, zelfs
niet het pulp-nieuws van nu.nl. En allerlei
andere variaties in de zoektermen gingen niet beter. Hoe is Hop
Marjanneke Slob in vredesnaam aan dat manifest gekomen?
Het enige dat deze redactie kan bedenken is dat de één of ander uit de tak
het politiek-correcte gifmengerscircuit waar Hop Marjanneke in zit er
ergens op is gestuit, en het aan "iedereen" vol verontwaardiging heeft
doorverteld. Maar ze kent het dus.
Maar waarom is speciaal dit manifest dan "kwalijk"? Er zijn hele stromen manifesten
die kwalijke boodschappen verspreiden, meest recent die meerdere manifesten
die beweerden dat de migrantenkampen op het Griekse Lesbos vol zitten met wezen, en dat Nederland die moet ophalen uit medemenselijkheid, en
uit solidariteit met Griekenland. Beide oproepen bijzonder
kwalijk zijnde, omdat er in die kampen hoogstens één enkele wees te vinden
zal zijn, en omdat Griekenland de hoogst eigen verantwoordelijkheid heeft
zijn grenzen gesloten te houden voor illegale immigratie, en als ze komen
met bootjes, die bootje lek moet schieten - liefst daar waar ze het zeegat kiezen (de
kust van Turlije). Dat niet doen en dan een beroep
doen op anderen om die barbaren op te nemen, is hoogst kwalijk.
Dus nu we weten wat kwalijkheid is, maar eens op zoek naar de kwalijkheid in
dat ouderenmanifest:
Ha! Het denigreren!
. Net "ontdekt" als retorische truc. Meteen een
mooie bijdrage.
Tja, wat kan je daar nou op zeggen ...? Een algemeenheid, zoals zo vele.
Waarover deze redactie veel en luid gelachen heeft.
Na net enkele tientallen keren genoteerd te hebben hoe de
politieke-correctheid opriep tot "Solidariteit binnen Europa".
Met als doel om Nederland de Italiaanse staatsschulden te laten betalen
. Allemaal politiek-correcten die opriepen tot
SOLIDARITEIT!!! Niets over gelezen van Hop Marjanneke
Slob. En consorten. Als ze het
erover hadden, was het ook allemaal SOLIDARITEIT!!!.
Waarna een flink stuk volgt over het coronabeleid, om te arriveren bij ...:
... dat overbekende verschijnsel: het elkaar napraten.
Of beter ...:
...: het elkaar naliegen: ouderen zijn niet aan het woord geweest in de
media, vandaar hun eigen manifest. Wie aan het woord
geweest zijn, zijn uitermate naargeestige politiek-correcten van middelbare
leeftijd. Met terminologie als ...:
Gunst, wat een naargeestige lieden zijn die politiek-correcten van
middelbare leeftijd - het volk dat je vindt in de media.
Die ...
... met gebruik van schijnheilige retoriek bezig zijn een
generatieconflict op te kloppen: het ' bekijken of de levenskansen ...
eerlijk zijn verdeeld' is natuurlijk precies hetzelfde als 'kwartetten over
de vraag welke generatie ... het meest geleden heeft'.
En de meeste levenskansen hebben de jongeren, want die hebben veel langer te
leven. Waarna de naargeestige middelbare generatie het
omgekeerde beweert:
... en jongeren dus veel tijd om dat te gaan doen, met gebruik van wat
de ouderen al ontplooid hebben. Zoals het erven van de
huizen die de ouderen keurig netjes en in de meeste gevallen afbetaald
afleveren aan de jongeren. Waarna Hop Marjanneke nog
eens heerlijk over dat SOLIDARITEIT!!! heengaat:
... zoals bijvoorbeeld dat solidaire "diversiteitsbeleid".
Dit gaat vast nog vaak gebruikt worden door deze redactie.
Waarna Hop Marjanneke tot slot ook nog eens solliciteert naar een transfer
...
... van de sectie "stompzinnig" van de politieke-correctheid, niveau
Giesen, Lanting, Vennink, cum suis, naar de sectie "giftig", niveau
Sitalsing, Oostveen, Mannetjes, cum suis.
Het is altijd weer de vraag
waar de stukken van Slob heen moeten: de verzameling onder PC-club of die
onder Filosofie
. Bij de volgende is voor politieke-correctheid gekozen
hoewel Filosofie aardiger was geweest omdat het contrast tussen uitgesproken
doelstelling en werkelijkheid nog navranter zou zijn geweest.
De kop zegt waar het over gaat (de Volkskrant,
11-12-2023, door Marjan Slob, filosoof, schrijver en Denker des
Vaderlands):
Het gaat dus over Geert Wilders en zijn stemmers.
Over welke laatsten niets bekend is, behalve dat ze op Geert Wilders hebben
gestemd. Nooit geen onderzoek naar gedaan, mogelijk
omdat het merendeel niet met onderzoekers wil praten.
Onderzoekers = linkse elite, vermoedelijk D66. Marjan
Slob heeft die gegevens wel, en dat zelfs over hun bijpassende emoties.
Maar ze begint met:
Aan de feiten controleerbaar volkomen onjuist.
Wilders is zijn politieke carrière begonnen bij de VVD, en daar opgeklommen
tot Tweede Kamerlid. Geen van de feiten doet ook maar
in de verste verte denken aan het 'je emoties de vrije teugel geven'.
Vervolgens kwam hij in conflict binnen de VVD over zijn anti-islam
stellingname, en daaruit heeft hij zelf de conlcusie getrokken om uit de VVD
te stappen en een eigen partij te beginnen. Ook
nauwelijks meer dan een afweging van rationele agumenten te noemen.
En als leider van zijn PVV verwoordt hij zijn standpunten met felheid, maar
niet met de scheeuwerigheid die hoort bij emotie. Zijn meest opvallende
debatten worden gekenmerkt door humor. Die stelling
van Slob is razende onzin. Net toegevoegd aan Bas/nale
psychologie
: ze projecteert haar eigen emoties op Wilders. De emoties
die ze heeft bij de verkiezingsoverwinning van Wilders.
Het begin:
Contradictie! Als Wilders zo emotioneel zou zijn
bij het uiten van zijn politieke meningen, kan er geen enkele twijfel bij
wie dan ook bestaan omtrett de inhoud van die meningen.
Wilders is anti-islam en anti-immigratie. Als politici
zeggen dat zij willen 'luisteren'dan bedoelen dat ze dat niet willen, want
als ze willen luisteren, hoeven ze maar één ding te doen; Wilders en zijn
kiezers steunen in het verzet tegen islam en immigratie. Dat ze dat niet zeggen en in plaats daarvan
zeggen dat ze willen luisteren, zegt jiust dat ze dat niet willen doen.
Luisteren. Mooi, hè ...
En we zijn pas de kop en één (kleine) alinea ver.
Tweede alinea:
Het Derde Oog (hé, die hebben we nog niet als retorische truc): die
politici hebben zicht op iets waar ze duidelijk helemaal niets van af weten,
en M. Slob met hen. Vooral dat 'heel' ín 'heel
boos'beadrukt dat. Aansluitende zin:
Flagrante onzin. Linkse politici hebben zich weinig uitgelaten over wat
Wilders-kiezers willen zeggen, als ze iets in die richting zeiden, was dat
in diverse mate negatief, en als je, net als Slob doet, daar meteen de
aanhang bij neemt, moet je dat "negatief uitlaten" ophogen tot het niveau
van "hysterisch gekrijs". Waarna het nog verbijsterender
wordt, met de aansluitende zin:
Als ze dat gedacht hadden, hadden ze universeel op de SP gestemd. De
partij die hun belangen in deze zaken met grote afstand het best
vertegewoordigt. Hoe is 't mogelijk ...
Zo veel schreeuwende onzin in zo kort bestek ... En de
hele rest van het stuk is gebaseerd op die kop ... "Ze stemmen op Wilders
vanwege zijn onbeheerste emoties":
En het is glashelder waarom ze dat doet. Al die stommitieten debiteren:
En uiteindelijk ...
... doet ze unisono mee met het gekrijs van de rest.
En ze heeft het oordeel over zichzelf ook klaar:
Dien deze vrouw onmiddellijk electroshocktherapie toe, of sluit haar op in een
omgeving afgesloten van de rest van de wereld Dit is
ondraaglijk menselijk lijden.
Naar PC club
, of site home
·.
|