De abstractieladder, neurologisch

De abstractieladder is een begrip uit de algemene semantiek  uitleg of detail , een discipline ontwikkeld door Alfred Korzybski uitleg of detail in zijn boek Science and Sanity, de eerste systematische beschrijving van de relatie tussen taal en werkelijkheid.

Eén van Korzybski's uitgangspunten was "The map is not the territory" uitleg of detail ("De kaart is niet de wereld zelf"), uitgebeeld rechts. Dat werkte hij onder meer uit in de "structural differential" uitleg of detail , een mechanisch model van de relaties tussen woorden. Ook probeerde hij relaties te leggen met de psychologie en neurologie.

Dit alles is later in toegankelijker vorm verder uitgewerkt door S.I. Hayakawa uitleg of detail in Language in Thought and Action uitleg of detail uitleg of detail, waarin hij de structural differential omvormde tot de "abstractieladder". Hier gaan beide benaderingen gecombineerd worden met in de tussentijd nieuw ontwikkelde kennis in de neurologie tot een hopelijk verder betere versie.

Kennis van de neurologie is niet noodzakelijk om dit verhaal te volgen, maar wel een grote hulp in het begrijpen van het waarom van dit alles. Korzybski (1933) besteedt er behoorlijk wat ruimte aan in zijn boek, net als sciencefictionschrijver A.E. van Vogt in zijn beroemde Wereld van Nul-A uitleg of detail (1948), dat fantaseert over een wereld geregeerd door algemene semantiek.

De sinds die tijden sterk verbeterde kennis van de neurologie is op korte en toegankelijke wijze beschreven hier . Wie dat overzicht doorloopt, komt automatisch weer hier terecht. Zowel Korzybski's werk als die beschrijving van de neurologie hebben hetzelfde hoofddoel: het beter begrijpen van de werking van de geest in de hoop dat dat leidt tot verbetering van bewustzijn en beschaving van de wereld.

De eerste stap is dus het realiseren van het bestaan van het proces van het maken van "de kaart", het model van de wereld in het hoofd van het individu. Dat wordt voor het overgrote deel onbewust uitgevoerd, beginnende met de waarnemingsorganen en gevolgd door een lange reeks hersenonderdelen die daar aan vastzitten. Een evolutionaire drijfveer achter de ontwikkeling van veel van de hogere onderdelen is het kunnen onderscheiden van levensvormen in de leefomgeving in gevaarlijke en ongevaarlijke, oftewel: de indeling in groepen, gebaseerd op gemeenschappelijke kenmerken. Zo'n groep is geen object in de direct waarneembare wereld, creërende een onderscheid in het model van de wereld in het hoofd tussen het direct waarneembare object en de daarvan geabstraheerde groepen, respectievelijk links en rechts in de volgende van het internet bekende illustratie (auteur onbekend):

De capaciteit tot abstraheren is niet specifiek menselijk, zoals alom gedacht, maar al aanwezig in vele diersoorten, zeker vanaf het niveau dat ze elkaar kunnen waarschuwen voor gevaar als roofdieren. Bij de mens is dat het hoogst ontwikkeld, in de vorm bekend als "taal". "Taal" is het communiceren van symbolen door middel van klankuitstoten, later aangevuld met een notatiesysteem hiervoor, genaamd "schrift". "Taal" lijkt dus in eerste instantie gebruik te maken van het linkerdeel van het menselijke belevingsspectrum.

Algemene semantiek is een manier om dat te beschrijven en daarin is de abstractieladder ontwikkeld als de systematische uitwerking van relaties tussen groepen van allerlei soorten, waaronder dus degene bekend als "abstracties", begrippen zonder directe band met de werkelijkheid - de hokjes van de linkerkant. Dit is dus een weerslag van neurologische ontwikkelingen, maar in de algemene semantiek is het gedaan direct vanuit het uitgangspunt van taal, en de betekenis van woorden. Beginnende met een indeling van de verschillende soorten van woorden.

De allereerste soort woorden en een goede kandidaat om de oorsprong te zijn van de ontwikkeling van taal zijn de aanwijswoorden. Ze zijn noodzakelijk om een verbinding te leggen tussen een klankuitstoot en een object. Ook "moderne" kinderen leren taal op die manier. Hier in het voorbeeld rechts: Mama: "Daar is Bessie!"

Verzamelwoorden KoeDe tweede soort woorden is die van de eerste en natuurlijk ontstaande abstracties: alle beesten die op "Bessie" lijken - "Klara", "Johanna" enzovoort, waarbij "Klara" en "Johanna" de aanwijswoorden zijn voor twee bepaalde andere koeien op de boerderij. Het woord "koeien" heeft de gezamenlijke eigenschappen van alle koeien op de boerderij, maar een groot aantal individuele eigenschappen van Bessie enzovoort gaan daarbij verloren; samengevat als: het verzamelwoord "koeien" is abstracter dan het aanwijswoord "Bessie".

Verzamelwoorden VeeDe boerderij van Klaas heeft naast koeien ook paarden en varkens. Koeien en paarden en varkens zijn heel verschillend, maar voor boer Klaas toch ook weer gelijk in een aantal zaken: zo hebben zowel koeien als paarden voer nodig, produceren ze mest, enzovoort. Die gemeenschappelijke eigenschappen worden samengevat in het woord "vee", in het Engels livestock oftewel: "levende have" - wat ook gezien kan worden als een verzameling van verzamelingen. Merk op dat er voor "vee" geen afbeelding is te maken. Kennelijk is het zo dat hoewel beide termen abstracties zijn, "vee" een andere relatie tot de werkelijkheid heeft dan "koe". Hiervoor is dus de term "hogere abstracties".

Als deel van "vee" verliest koe "Klara" weer een groot deel van haar eigenschappen: het melk geven (althans: als producent), en bijvoorbeeld ook haar kleur. Koeien zijn zwart-wit, paarden bruin en varkens roze, dus je kan niet spreken van de "kleur" van "vee". Dit wel doen is een vorm van "categorieverwarring", een zeer veel voorkomende redenatie- en taalfout uitleg of detail .

 Het is duidelijk dat hiermee het hek min of meer van de dam is. Zo kunnen we de "levende have" van boer Klaas samenvoegen met zijn "dode have", dat laatste zijn tractor, ploeg, maaimachine enzovoort, tot "inboedel". En "inboedel" kan weer worden samengenomen met landerijen en huis tot "bezit", "waarbij het laatste weer vertaalbaar is in "geld" of "rijkdom", rechts in de versie van S.I. Hayakawa, de naamgever van het begrip in deze vorm (klik erop voor een vergroting).

Maar ook andere indelingen zijn mogelijk: het bezit van boer Klaas maakt deel uit van het "agrarische sector" van het dorp, het dorp maakt deel uit van de streek, de streek van het land enzovoort. Het hek is dus niet alleen van de dam wat betreft de hoogte van de abstracties die men kan maken, maar ook wat betreft de breedte.

In principe houdt het kunnen maken van verzamelingen nergens op - het heelal is groot genoeg. Maar het is redelijk duidelijk dat de nuttigheidswaarde van verzamelingen wel redelijk snel afneemt - abstracter dan "geld" lijkt weinig nuttig, en ook qua breedte zijn er beperkingen: koeien samen nemen met schilmesjes kán, maar lijkt weinig zinvol.

Dit is het model zoals ontwikkeld binnen de algemene semantiek, als beschrijving van wat er binnen het verschijnsel "taal" gebeurt. Het gaat nu uitgebreid worden. Eerst wordt Hayakawa's versie van de abstractieladder gegeneraliseerd door de relaties te laten staan maar de specifieke termen weg te laten. Dat geeft de figuur rechts. De werkelijkheid, wat was koeien, paarden, tractoren enzovoort staat hier aan de onderkant, en het meest abstracte, wat was "geld" of "rijkdom", aan de top.
    Maar deze oriëntatie is tegengesteld aan die in de eerste figuur bovenaan de pagina, waarin de werkelijkheid, de wereld, bovenaan staat, en de beelden daarvan, de abstracties, in het mensenhoofd eronder.
Die laatste oriëntatie lijkt het meest intuïtief, dus laten we het schema omkeren, leidende tot een nieuwe versie, zie rechts. Deze versie past ook beter bij een andere intuïtieve notie van het abstractieproces, namelijk dat het fungeert als een soort van filter of zeef. Als eerste herkent men "Bessie!" onmiddellijk aan haar uiterlijk, direct gevolgd door haar zijn van een koe. En wat later (misschien) dat ze ook deel uitmaakt van de boerderij. En nog verderop mogelijk ook nog dat ze welvaart vertegenwoordigt voor boer Klaas.

Even terug gaande naar de eerste illustratie, is datgene dat in het schema gebeurt aldaar vertegenwoordigd door het paar (gestileerde) ogen in het midden. Waarmee tevens de eerste stap richting neurologie is gezet, want in het oog worden inderdaad de eerste abstracties gemaakt. Wat het oog ontvangt als een patroon van lichtpunten wordt eerst omgezet in contouren, vlakken,enzovoort. Dit wordt gedaan in het netvlies, wat in feite een neuraal netwerk is: lagen neuronen afgewisseld met lagen van verbindingen tussen de neuronen, zie rechts. Het netvlies is daarbij een relatief simpel netwerk, met drie neuronlagen.
    De uitkomsten van het netvlies worden via de oogzenuw verzonden naar eerst het bovenste deel van de hersenstam, waar eerst andere informatie als de stand van het hoofd erin wordt verwerkt. Dan gaan de signalen verder het brein in, waar uiteindelijk het beeld van de werkelijkheid wordt heropgebouwd. Maar hierin zitten dus al allerlei vormen van interpretatie, zoals het feit dat signalen van beweging sneller worden doorgegeven en verwerkt dan stationaire.

Wat allemaal nog steeds slaat op beide helften van het brein zoals weergegeven in de open-schedel illustratie, dus de volgende vragen zijn: is die tweedeling reëel, zo ja, waar zit hij en wat is het doel?

Dat wat betreft de hokjes. Dan de bekend had moeten zijn, gedurende reeds een behoorlijk aantal decennia, naar aanleiding van het beroemde geval van "patiënt H.M." uitleg of detail , iemand bij wie in verband met sterke epilepsie beide hippocampi, een onderdeel van de emotie-organen liggende tussen de hersenstam en cortex (zie rechts, groen), werden verwijderd. Hij verloor de capaciteit om nieuw abstract (zogenaamd "declaratief") geheugen te vormen, maar behield de capaciteiten om de normale dagelijkse dingen te doen, en zelfs bij te leren. Oftewel: er zijn twee systemen voor verwerking van waarnemingen en ervaringen, en het abstracte deel verloopt via de hippocampus.

Dus hier is het bewijs van de tweedeling. En de vraag van het "Waar?" is er nu twee: "Waar zitten de hokjes en waar de weide?"

De eerste van de twee is de makkelijkere. Onderzoek gepubliceerd in 2013 uitleg of detail (een vervolg op het bekende Jennifer Aniston-neuron-onderzoek uitleg of detail ) laat zien dat dit letterlijk zo werkt: in de hippocampus worden zowel beelden als taal uitleg of detail herkend aan de hand van abstracte concepten in de waarneming en in het geheugen. In de hoger liggende cortex werd er met die concepten "gedacht" en "geredeneerd". Zoals de figuur rechts (een doorsnede "loodrecht op het papier" van de vorige) beter laat zien, geleidt de hippocampus de informatiestroom, komende van de hersenstam en gaande naar het midden van het brein, verder naar de windingen van de grote cortex aan de buitenkant, al analyserende en opbouwende. En, leert het geval van patient H.M.: uiteindelijk opslaand in het (declaratieve) geheugen.

Dat wat betreft de hokjes. Dan de andere vraag: waar ligt "de weide"? Daarop is geen antwoord in de standaardliteratuur, maar de systeemanalyse gegeven hier uitleg of detail komt tot de conclusie dat dit moet liggen in de basale ganglia, zie rechts. Die basale ganglia zijn primitiever dan de hippocampus, liggen dichter bij de hersenstam, en zijn ook direct verbonden met het waarschuwingscentrum van het brein: de amygdala, en het beloningscentrum: de nucleus accumbens.

Dit hele systeem staat voor het directe verwerken van de dagelijkse ervaringen, zonder verder geabstraheer. Het wordt hier aangeduid als het "emotieve systeem", als in contrast met het cognitieve systeem. Het derde systeem, dat van de reflexen oftewel: "het meteen en intuïtief handelen", komt hier niet verder ter sprake.

Dus dit zijn de voorlopige antwoorden op de "Waar's?". Dan de "Hoe's?". Ook hier is de hokjes-variant het makkelijkst. Net als de retina is de hippocampus en de aanverwante structuren opgebouwd als een neuraal netwerk: vele lagen neuronen met lagen aan verbindingen ertussen. In de hippocampus zijn die lagen opgerold, lijkende op het uiterlijk van een zeepaardje, vandaar de naam. En er is dus eigenlijk weinig twijfel dat dit de plaats is waar de abstractieladders worden gevormd.

De "Hoe?"-vraag met betrekking tot de weide is een stuk lastiger - het werkt niet met analyse dus laat zich lastiger analyseren. Maar één ding hebben beide gemeen: het moet geleerd worden! Kijk maar hoe een kind opgroeit vanuit de positie van een hulpeloze baby.

 Die situatie kan ook gemodelleerd worden. In zijn illustratie van de abstractieladder gebruikte Hayakawa geometrische figuren om de verschillende onderdelen van de realiteit voor te stellen - een gebruikelijke methode. Wat er niet getoond wordt, is dat al omhoog gaande die onderdelen in groepen met gemeenschappelijke eigenschappen georganiseerd worden. Dit wordt gedaan in de afbeelding rechts, tevens een link naar een grotere en interactieve versie van dit model.
    Wat dit onmiddellijk laat zien is iets dat moeilijk ingebouwd kan worden in natuurlijke modellen: zelfs de allereerste groeperingen zijn geen voor de hand liggende keuze. Het is a priori moeilijk onderscheid te maken tussen ordening naar kleur (onderin) of ordening naar aantal hoeken (bovenin).
    Het blijkt wel in het vervolg: bij ordening naar kleur houdt het verdere ordenen snel op - bij ordening naar aantal hoeken kan je nog een tijdje doorgaan met soortgelijke geometrische eigenschappen. Tot je uitkomt bij een enkel punt.
    En dan is het wel duidelijk wat je in de praktijk moet kiezen, want hoe "hoger" de patronen die je ziet in je omgeving, des te beter kan je voorspellen oftewel vooruitzien, en des te beter ben je in staat te overleven. Meer detail hier uitleg of detail .

Waarmee meteen ook antwoord gegeven is op de laatste vragen: de "Waarom's?"

Maar terug naar de "Hoe's?": hoe leer je dit?

Er zijn ongetwijfeld meerdere antwoorden op die vraag, maar één daarvan is deze: door dingen of gedragingen die werken te stimuleren (eentueel startende met willekeurige pogingen - denk weer aan die baby) , en dingen of gedragingen die slecht werken te vermijden. Nu weet iedereen die ook maar de geringste kennis van de neurologie heeft, hoe het brein gedrag stimuleert: door de afgifte van de neurotransmitter dopamine. Dit gaat zo ver dat er goede argumenten zijn voor de stelling: "Iedere verslaving is in feite een verslaving aan dopamine".
    Dus als iets gebleken is te werken, zoals "Rode bessen → meer suiker = meer energie → dopamine", dan zal als de volgende keer zich een keuze voordoet, het alternatief met rood fruit geassocieerd zijn met de afgifte van dopamine. En het eten van rood fruit worden herhaald. Daar is dopamine voor: binnenkrijgen van voldoende energie.
    Opmerkelijk genoeg wordt in dit soort verhalen de gespiegelde situatie, het vermijden van "foutieve" (zeg: giftige) dingen, altijd vergeten. Wat zo ver gaat, dat de ermee te associëren neurotransmitter als zodanig zelden tot nooit benoemd wordt. Het is vrijwel zeker (gebaseerd op locatie van de bron en dergelijke) acetylcholine.

Zoals gezegd, slaat dit op zowel het hokjes- als het weide-aspect van het brein. En in dit geval is de weide het makkelijkere voorbeeld, omdat de substructuren ervan makkelijker anatomisch te onderscheiden zijn. In het schema rechts zijn die substructuren de hokjes (GP is globus pallidus, intern en extern; Amy is amygdala; NAcc is nucleus accumbens), de informatie- (of besturings-) paden aangegeven met rode pijlen, en de modulerende dopamine- en actylcholine-paden met magenta en cyaan.
    Merk op: zowel dopamine als acetylcholine worden gesynthetiseerd in de hersenstam, tonende hun fundamentele rol. Dus waar mensen dopamine met "plezier" associëren, is het even geldig om, zeg, krokodillen "plezier" toe te kennen, omdat krokodillen ook al overeenkomstige neurologische structuren en neurotransmitters hebben. Om het technisch te formuleren: dopamine en zijn broertjes zijn vermoedelijk niets meer dan "terugkoppelsignalen", in het voor deze termen meer gebruikelijke Engels: "feedback signals". En er is een even goede kans dat dit ook geldt voor de ermee geassocieerde emoties.

Het neurologische schema laat ook iets zien dat niet aanwezig is in Hayakawa's abstractieladder, maar wel in Korzybski's oorspronkelijke structural differential, links in een originele versie en rechts schematisch:


Het is duidelijk wat Hayakawa heeft weggelaten: de slinger weer omhoog oftewel de terugkoppeling.
    Enigszins begrijpelijk, want terugkoppeling creëert een cirkelproces en cirkelprocessen zijn altijd ingewikkelder dan lineaire. Desalniettemin: voor het begrijpen van de werking van het brein is het essentieel. Zonder terugkoppeling is het brein een reeks schakelaars, zeg maar wat het ruggemerg doet want in de hersenstam zit al een berg terugkoppeling, want de regeling van zaken als hartslag en ademhaling zijn pure terugkoppelingsprocessen.
    Voor een fysiologisch oftewel "mechanisch" doel, maar de evolutie draait mede om hergebruik.

In zijn boek rondom de abstractieladder komt de rol van terugkoppeling wel langs. Zo stelt hij onder de noemer "Let's define our terms" dat het niet mogelijk is een sluitende definitie te geven van een woord, omdat daarvoor andere woorden nodig zijn. En dat als je dat blijft proberen, je belandt in, citerende psycholoog Wendell Johnson, "Chasing each other in verbal circles", of doet aan "dead level abstracting" uitleg of detail .

Hayakawa introduceert de abstractieladder pas in deel twee van zijn boek, Language in Thought and Action, waarvan Language in Thought het tweede deel is. Het eerste deel bevat een heldere analyse van de rol van taal in de menselijke communicatie en daarop gebouwde samenleving, met hoofdstuktitels als "Symbols", "Reports, Inferences. Judgments", "Contexts", en "The Langange of Social Control", voorafgegaan door een inleiding met de duidelijk als waarschuwend bedoelde titel "Language and Survival".
    Door deze keuze van volgorde komt de waarde van de abstractieladder bij de ervoor besproken zaken niet goed tot zijn recht.
    Door de neurologie als uitgangspunt te nemen, hebben we hier al kunnen zien waar het proces van de woordvorming en taal zich afspeelt: in het cognitieve oftewel rationele deel van het brein.
    Als je echter in de maatschappij of in je eigen leven om je heen kijkt, dan zie je onmiddellijk dat woorden en taal zo weinig gebruikt wordt voor het overbrengen van cognitieve oftewel rationele zaken, dat je het bijna verwaarloosbaar zou willen noemen.
    Al dat eindeloze gepraat om je heen gaat allemaal over emoties of nog primitievere zaken.
    "Wil ik ook!"
    Niveau "Ik wil een ijssie!".
    Mensen die taal voornamelijk gebruiken voor het overbrengen van rationele zaken worden gebrandmerkt. Als "bèta". Of "nerd". Of "autist". Of zo:

En dat is nauwelijks overdreven. Openlijke uitingen ervan zijn zeldzaam omdat men weet dat men het dan  ook over de wetenschap en techniek heeft, maar het sentiment is alom aanwezig in gremia als media, kunst en dergelijke. Het is de verklaring van de afkeer van kernenergie, en in tijden van noteren zijnde 2023, de afkeer van algoritmes, die men "kunstmatige intelligentie" noemt, en waarin geen grammetje intelligentie aanwezig is maar "ze snappen het niet" dus geven ze het enge beestje maar een voor hen begrijpelijke naam uitleg of detail .

En hier zijn we het ook al tegengekomen, met die open-schedel illustratie van het brein:

Hoe aardig ook, het vertoont diverse afwijkingen richting werkelijkheid. Ten eerste in het linker gebied nogal eenzijdig gekleurd. Ten tweede hebben de figuren aldaar hun blik allemaal gericht van de werkelijkheid vandaan en dus ook dezelfde kant op. Ten derde is er de gelijkmatige verdeling van hokjes - die lijkt veel meer een voorstelling van het nog "ongeprogrammeerde" kinderbrein. Het "leren" bestaat uit het ontwikkelen van een hiërachie in de hokjes: welke is belangrijk en welke niet.
    En aan de emotionele kant ontbreekt iets en iets echt cruciaals: de negatieve emoties.
    De donderwolken, bliksemflitsen en duiveltjes met hoorntjes en ezelshoeven die daar ook rondwaren.
    Denk die zelf maar bij op de achterste derde van het weidelandschap, daar overlopend van groen in rood en paars.
    Allemaal begrijpelijk, deze afwijkingen, want dat plaatje is best goed gemaakt, en dus waarschijnlijk afkomstig van iemand uit de kunstzinnige en alfa-intellectuele hoek.
    Iemand met zijn blik ook behoorlijk ver weg van de werkelijkheid, dus.

De beperkte vaardigheden van de bèta op het kunstzinnige vlak hebben de verbeteringen beperkt tot drie stuks:

Als eerste is de wereld van de abstracties, het rationele denken getild een stukje boven die van de werkelijkheid (wetenschap behoort tot de wereld van de abstracties): de mens onderscheidt van de rest van de natuur niet door zijn emoties want zoogdoeren hebben een vrijwel identiek emotief systeem.
    Als tweede is het aantal hokjes afnemend en groter wordend gemaakt, corresponderend met de abstractieladder.
    En als derde zijn ze verder weg gaand ook omhoog gaand gemaakt (zo goed mogelijk).

Dit is uiterst voor de hand liggende realiteit, en die tekening laat zien dat het niet zozeer de bèta's links zijn die hun blik afgewend hebben van de realiteit, maar de vrolijke alfa-flierefluiters rechts.

Waarmee de cirkel van de filosofische doelstelling rond is: het was Korzybski's doelstelling om door middel van een betere beschrijving van brein en taal het bewustzijn van de mens te verbeteren en het pad naar beschaving ietwat te effenen.

Met welke onderneming we hier dus nog wat verder proberen te gaan, meer kennis in de hand hebbende.

Want hoe komen die alfa-intellectuele groepen, zijnde groepen die de huidige menselijke samenlevingen domineren, aan hun afwijkingen?

Een deel van die problemen is inherent aan hoe het brein geconstrueerd is, en factor één is al genoemd: dopamine. Elders op deze website al gesteld: zeer veel en mogelijk alle verslavingen zijn in feite verslavingen aan dopamine. En dat kan met zeer goede reden worden omgekeerd: ieder proces dat de opwekking van dopamine inhoudt, is vatbaar voor verslaving: voorbeelden: winkelen, consumeren, gokken, roken, drank, enzovoort.

De tweede vermoedelijke factor voor het daadwerkelijk optreden van verslaving tezamen met dopamine is het optreden van een terugkoppeling of cirkelproces - uitgebreider behandeld hier uitleg of detail . En wel positieve terugkoppeling, en, valt ook te leren uit de beschrijving van het proces, het hoeft maar een klein beetje te zijn want het proces is zelfversterkend.

In de werking van het brein is terugkoppeling geïntegreerd op alle mogelijke manieren, zoals het schema laat zien, omdat terugkoppeling de beste en misschien wel enige manier is om een stabiel maar toch enigszins flexibel evenwicht te creëren. Een evenwicht dat geleidelijk aan te passen is.

De hier relevante vorm is hoe het abstraheer proces werkt. Aanvankelijk maakt het meer abstractere concepten als "koeien", "vee" enzovoort uit de waarnemingen "in de wei", onder links:

Uit de werkelijkheid boven worden door de hippocampus steeds algemenere concepten afgeleid naar onder. Het "leren".
    Maar in dagelijks gebruik is dit patroon in werking in omgekeerde volgorde: uit zo algemeen mogelijke concepten dat wil zeggen zo beperkte mogelijke keuze wordt zo snel mogelijk een oordeel gevormd omtrent hoe te reageren, dat wil zeggen: het patroon werkt omgekeerd, als in boven rechts: schaduw (helemaal boven), mens-dier (tweede niveua), man-vrouw, jong-oud, enzovoort, uiteindelijk komende bij het "Jennifer Aniston"- (of "grootmoeder"-) neuron dat in de lange rij onder staat.

Dit tezamen is dus in feite al een vorm van terugkoppeling: als er bij het leren een fout optreedt, doordat er bijvoorbeeld te veel informatie over één kant van een zaak wordt ontvangen ten opzichte van een tegengestelde andere, wordt dat vastgelegd in een fout filterpatroon.
    Dat foute filterpatroon, dat te veel doorlaat van dat ene aspect, zorgt dus in de volgende cyclus voor nog meer nadruk op dat foute patroon.
    Enzovoort.
    Dit is best wel bekend in de wijze raad gegeven in vele vormen dat het altijd verstandig is naar het tegengestelde van een opinie te luisteren, vooral als die opinie nogal wijdverspeid is.

In het brein wordt het abstraheerproces, zoals gezien, uitgevoerd door de hippocampus en omgeving. Hoe de hippocanpus het vinden van de abstracties doet, valt deels af te leiden uit zijn anatomie. De signalen afkomstig van de waarnemingsorganen die komen via de thalamus doorlopen een S-vormige structuur, en de S-vorm maakt het makkelijk om resultaten verderop terug te koppelen naar het begin - ze als het ware over elkaar te leggen, om op die manier patronen te ontdekken.
    Dat wil zeggen: de hippocampus maakt de abstractieladder. Met als evolutionaire drijfveer het kunnen onderscheiden van de omgeving in groepen zodat sneller passend gereageerd kan worden en ook veel primitievere soorten hebben een hippocampus.

En de anatomie van het brein leert dat de aansturing ervan op dezelfde manier gaat als de aansturing van de basale ganglia: door middel van de neurotransmitters gesynthetiseerd in de hersenstam - leverende het equivalente schema van hiernaast. Net als voor de emoties, waarin gedragspatronen worden aangeleerd door beloning met dopamine en afgeleerd met acetylcholine, wordt de hippocampus oftewel de abstracties van de abstractieladder aangeleerd door beloning met dopamine en afgeleerd met acetylcholine.

Hoe dat werkt op het structuurniveau werkt tussen de onderdelen van hippocampus en omgeving is veel bekend, maar op het detailniveau van de interactie tussen de neuronen  niet. Maar uit de uitkomst ervan kan een simpel model worden afgeleid, weergegeven hieronder:

Uit de zichtbare dynamiek kunnen de ingebouwde regels van hoe de neuronen elkaar beïnvloeden direct worden afgeleid, wat natuurlijk slechts de meest simpele zijn.
    Waar het om gaat, en dat is al suggestie en geen wetenschap, is hoe zoiets tot stand komt en hoe het door het brein gebruikt wordt.
    Die suggestie is dat het bereiken van iedere niveau een dopamine-impuls oplevert, en er dus naarmate er meer niveaus bereikt worden, er meer dopamine vrijkomt.
    Wanorde aan de bovenkant: je komt tot niveau 1 of 2 - weinig dopamine. Orde aan de bovenkant (allemaal tegelijk aan): je komt tot niveau 5: vijf maal dus veel dopamine.
    "Onze Lieve Heer die in de Hemele Zij en Alles Bestiert": veel dopamine.
    "Alle Mensen en Alle Culturen zijn Gelijk": veel dopamine.
    In beide gevallen wordt het niveau van de hoogste abstracties bereikt, en komen er maximale hoeveelheden dopamine vrij.

In bovenstaande schema is naast het circuit voor dopamine ook dat van acetylcholine getekend, opererende op gelijke voet. Acetylcholine is veel minder bekend dan dopamine, zo zeer dat het zelfs met enige regelmaat wordt weggelaten in wat populairdere inleidingen en gebruik van de neurologie. De aanname alhier dat ze op gelijke voet werkt, is gebaseerd op het feit dat de direct sturende neurotransmitters in een aan-uit paar komen (glutamaat en GABA), en de eerste modulerende ook: noradrenaline en serotonine. De bronnen voor acetylcholine liggen aanatomisch nog onder die voor dopamine, en kan je dus zelfs als basaler zien.

Waar dopamine staat voor aantrekking en stimulans tot herhaling, staat acetylcholine dan voor afstoting en vermijding. Datgene wat je "voelt" als je iets vies eet.

Datgene nu is duidelijk ook in werking als het om zulk soort zaken als de aantrekkelijkheid van religie en ideologie gaat. Gepaard gaande met gematigde tot sterke positieve emoties over de eigen wereld, zijn er meestal gematigde tot sterke afkeuringen richting andere, min of meer concurrerende, groepen.

In beide gevallen ontstaat dat natuurlijk niet in één keer, maar weer in een leerproces, dat wil zeggen: het doorlopen van de cirkels zichtbaar in het schema:

Het individu heeft een eigen wereldbeeld. Geval één: het wordt geconfronteerd met een bevestiging van dat wereldbeeld door een ander (of zichzelf maar dat zit er natuurlijk al grotendeels in). Dan komt er vrijwel altijd dopamine vrij - het tegenovergestelde geval wordt vrijwel altijd beschreven als een ziektebeeld (zelfhaat enzovoort). Het waarnemingsfilter wordt bijgesteld richting het eigen wereldbeeld.
    Geval twee: het wordt geconfronteerd met een tegenstelling tussen dat wereldbeeld en het wereldbeeld van een ander (dat het dat andere wereldbeeld zelf waarneemt is onwaarschijnlijk, want dan was het al geïntegreerd in zijn wereldbeeld).
    Dan zijn er twee mogelijkheden: afstoting (acetylcholine), of aantrekking (dopamine). In het eerste geval wordt het filter voor de volgende waarnemingen bijgesteld richting het eigen wereldbeeld.
    In het tweede geval wordt het filter bijgesteld richting een breder gedeeld wereldbeeld.

De twee gevallen zijn op een intuïtief volkomen heldere manier naast elkaar te zetten:

Een tegenstelling die bij Hayakawa op meerdere momenten langskomt. Basaal, als de twee manieren om een woord te definiëren: de "interne", dat wil zeggen: met andere woorden. En de "externe", door aan te wijzen in de werkelijkheid (hoofdstuk ):
   

En na de behandeling van de abstractieladder in het gebruik van de van Karl Popper geleende terminologie van "The Open Mind and the Closed Mind" (hoofdstuk 14 uitleg of detail ).

Hier een voorbeeld van een product van "The Closed Mind" ... :

... een abstractie die geen enkele binding heeft met de werkelijkheid. En een abstractie van een soort waarover degenen die hem in de geest hebben zitten op geen enkele manier bereid zijn er iets aan bij te stellen onder invloed van de werkelijkheid. Dus van anderen. Zoals blijkt uit de bereidheid om die abstractie te verdedigen met behulp van geweld.

Hoe komt zo'n abstractie tot stand? Iemand zegt iets waar te nemen met vleugels op de rug en een aureool boven het hoofd, Dat is mooi en maakt dopamine bij die persoon vrij. Hij doet daarvan melding bij zijn medemensen, die het ook heel mooi vinden. Wat bij de ziener nog meer "zien" veroorzaakt en bij anderen de behoefte om ook te gaan "zien".
    Enzovoort.   
    Een cirkelproces - een terugkoppeling. De daadwerkelijkheid van de waarneming is vanaf dat punt van geen invloed op het proces want het stimuleert zichzelf.

Religie is het voorbeeld voor "het gewone volk". Hayakawa noemt ook een voorbeeld uit de kringen van de alfa-intellectuele elites, waarvoor heel passend de filosofie wordt gekozen, met name Martin Heidegger uitleg of detail , uitvinder van terminologie zoals "Het niets-nietigende niets" en titels als Das Wesen des Daseins uitleg of detail .
    Dat zijn ietwat andere abstracties dan figuren met vleugeltjes en een aureool, maar de rest van het proces is identiek: het formuleren van dergelijke abstracties maakt bewondering los bij zijn vakgenoten, enzovoort. Degene met de "mooiste" dus in dit geval meest abstracte terminologie of de meest strakke regeltjes komt bovenaan pikvolgorde.
    1.0.0.0. ... Die Welt ist alles was der Fall ist. uitleg of detail (een eerdere editie hiervan heet Tractatus Theologico-Politicus uitleg of detail ).
    Ook daarvoor had Wendell Johnson de passende termen: "words cut loose from their moorings" uitleg of detail .

Deze voorbeelden laten zien dat voor grotere delen van de geschiedenis en de mensheid, het bereiken van zo hoog mogelijke abstracties als het meest wenselijke op Aarde werd gezien. Het archetypische voorbeeld is al gegeven: de monotheïstische religie met een Absolute Almacht - die van Het Oude Testament. Het meest genoemde archetypische voorbeeld van de tweede versie, de seculiere, is die van de Ideeënleer uitleg of detail van Plato. Regelrecht stellende dat de wereld van de ideeën reëler is dan die van de waargenomen werkelijkheid - de waargenomen werkelijkheid is slechts een afspiegeling, een "schaduw" (netjes: "projectie"), van de Wereld van de Ideeën. En er zijn mensen, mysticus William Blake uitleg of detail bijvoorbeeld, die die twee combineren.

Deze stand van zaken heeft drie oorzaken: de behoefte aan Absolute Zekerheid, de inmenging van emoties, en de wens tot de groep te blijven behoren.

De eerste hebben we dus al gehad: dat is die van de cirkel van neurologisch filteren zoals gedaan door de hippocampus. De tweede is hier zijdelings langsgekomen omdat ze hetzelfde stimulerings- en terugkoppelings-mechamisme (middels de neurotransmitters) hanteert als het cognitieve systeem. En de derde is één van de aspecten van de tweede.

Zoals gezien in de beschrijving , hebben de emoties ook een centraal element: de caudate nucleus. Maar daaromheen zitten enkele tientallen andere elementen, kernen, die tezamen een soort analoge computer vormen die verschillende aspecten tegen elkaar kan afwegen, genuanceerder en beter dan het meest primitieve deel van het brein, het reflexensysteem, dat kan. "Reflexen" is datgene dat je ziet bij het gedrag van soorten als de krokodil, emoties treden al op bij alle zoogdieren. "Emotie" is de naam voor die drijfveer die de moeder voor haar jong doet zorgen, en alles wat daar uit voortvloeit, zoals steeds verdere zorg daarvoor en uitbreiding van die zorg tot steeds meer leden van de groep.

Waarbij het dus uitstekend mogelijk is om emoties over te brengen want zoogdieren kunnen dat ook in hun communicatie binnen de groep, is dat bij de mens geëxplodeerd, omdat woorden, staande voor abstracties, alles kunnen overbrengen, dus ook emoties. In zijn eerste hoofdstuk dat dus voorafgaat aan de abstractieladder spreekt Hayakawa over "The Niagara of Words" , en in feite is dat waar een dusdanig overgroot deel van de woorden voor gebruikt wordt dat het cognitieve gebruik een druppel op een gloeiende plaat lijkt.
    Kijk eens een uurtje televisie.
    Waar ook ter wereld.

Het antwoord op de vraag "Hoe is het mogelijk dat waar het gebruik van het modernste deel van het brein, zoals uitgedragen door de wetenschap, de bron is van kennis en beschaving, terwijl in de dagelijkse wereld de tegengestelde opvattingen van diverse vormen van Ideeënleer volstrekt domineren, luidt: omdat in de menselijke communicatie het gebruik van taal voor het overbrengen van emoties volstrekt domineert.

Maar kunnen de voorstanders van "Werkelijkheid boven Ideeën" daar dan niet op wijzen?"

Dan doen ze soms ook wel, maar dan komen er reacties van de "Ideeën boven werkelijkheid"-mensen die emotie vermengen met werkelijkheden of alleen emotie bevatten. Waarbij dan in het brein vermenging optreedt, oftewel: beide terugkoppelingsschema's zijn in werking:

Beide circuits gebruiken dezelfde neurotransmitters. Oftewel: als je met het ene proces bezig bent, beïnvloedt je ook het ander!

Wijzende op de deplorabele toestand van de islamitische wereld stelt Geert Wilders "In Nederland moet de islam verboden worden". De standaardreactie van de "Ideeën boven werkelijkheid"-mensen is "Geert Wilders is een nazi".
    Met natuurlijk alle mogelijk tussenvormen als "Geert Wilders is een fascist" (groepen wetenschappers), "De PVV moet verboden worden"(leiders van een paar politieke partijen en meerdere hoofdredacteuren van kwaliteitskranten), "We werken niet samen met de PVV" (de meeste politieke partijen en hun woordvoerders).
    In vrijwel geen of helemaal geen van die uitingen wordt op de onderbouwing van de mening van Geert Wilders ingegaan, oftewel: gebruik gemaakt van het cognitieve deel van het brein, maar allemaal doen ze dus een beroep op het emotionele deel van het brein.

Dit dus wat betreft de tweede oorzaak waarom "Ideeën boven werkelijkheid" zo ontzettend domineert boven "Werkelijkheid boven Ideeën".

De derde reden is genoemd als "Het willen blijven behoren tot de groep".

Als neurologische factor is dit ook al genoemd, als datgene dat zoogdieren onderscheidt van voorgaande soorten. Te meten valt het niet, maar het lijkt erop dat de mens zich hierin nauwelijks tot niet onderscheidt van voorgaande soorten, inclusief de overige zoogdieren. De betreffende groepen zijn ook groter tot veel groter, maar verschillen in de processen zijn niet aan te wijzen. Net als voor de al genoemde neurotransmitters zijn ook hiervoor exemplaren aan te wijzen die bij mens en die dezelfde rol lijken te hebben: oxytocine voor groepsbinding en vasopressine voor paarbinding, met aanverwante neveneffecten. "Hoera, hoera!" en "knuffelhormoon" juichte "men" een twintig jaar geleden bij de ontdekking van de werking van oxytocine, wat jaren later gevolgd door de desillusie dat groepsbinding hetzelfde is als groepsuitsluiting.
    Dat was echt een grote verrassing voor de "Ideeën boven werkelijkheid'-denkers.
    Dat "Insluiten in een groep" automatisch inhoudt dat er sprake is van "Uitsluiten van een groep".

Waarmee dus nu expliciet overgegaan is van de neurologie en psychologie op de psycho-sociologie en de sociologie.

Dit is wat natuurkundigen een één-veel- of faseovergang noemen, omdat er meestal het verdwijnen van sommige eigenschappen mee gepaard gaat, en het verschijnen van nieuwe. Een bekende faseovergang is die van water naar ijs, waarmee viscositeit oftewel hoe moeilijk je je hand er doorheen kan halen verdwijnt, en elasticiteit oftewel er op kunnen staan verschijnt.

Dit cruciale onderdeel van de sociologie is op deze website beschreven hier .

De op deze website gegeven beschrijving van de neurologie onderscheidt zich van eerdere doordat bij de analyse van alle bekende kennis niet is uitgegaan van de anatomie, maar van de informatiestromen. Dus dat de informatie binnenkomt via de waarnemingsorganen en vandaar langs vele circuits verder wordt verwerkt, dus dat je sowieso niet, zoals gebruikelijk, met de cortex moet beginnen hoewel die het grootst is en voor de mens het meest significant lijkt.

Dat is ook gedaan oor de analyse van het menselijke groepsproces: de menselijke maatschappij. Bij het opzetten van deze website was de expliciete doelstelling de werking van de maatschappij wetenschappelijk te beschrijven, wat begint met het verzamelen van gegevens. En omdat een enkel persoon of personen moeilijk een maatschappijwijd onderzoek kunnen opzetten, is gekozen voor een zo goed mogelijk representatief deel ervan in de media. Aanvankelijk geformuleerd als: voor iedere te maken observatie een bronnenverzameling met minstens drie bronnen.

Oftewel: de werking van de media maakte van begin af aan deel uit van deze verzameling, met van het begin af aan de regel dat alles in het voordeel van de groep waar de media deel van uitmaken, dus van begin af aan, een kleine twintig jaar terug, de links-liberale hoek, een lage waarschijnlijk krijgt, en alles dat tegen dat belang ingaat, een kleine hoeveelheid tot een absolute zeldzaamheid, een hoge. Later genoteerd als de Informatieregels .

Nog weer later werd dat samengevat in de volgende illustratie:

Wat tegenwoordig een samenvatting is van een proces in lagen: in een land ver weg gebeuren vele dingen. De lokale media pikken daaruit wat ze belangrijk vinden. De vertegenwoordigers van de verzamelaars van internationaal nieuws, de persbureaus, pikken daaruit wat ze belangrijk vinden. En de media in het eigen land pikken van de internationale persbureaus wat ze belangrijk vinden.
    Binnenlands werkt het ietwat korter, met lokale "provinciale" kranten/correspondenten en een enkel nationaal persbureau (dat ook internationaal kan opereren).

Het hoeft hopelijk niet benadrukt te worden hoe belangrijk dit proces van selectie is voor het soort informatie dat een persoon opdoet van de wereld om hem heen.

En dan is er nog geen melding gemaakt van de eindeloos vele manieren waarop deze berichten kunnen afwijken van de echte werkelijkheid, door al dan niet bewuste manipulatie.

De filteringen en vervormingen ten gevolge van dit proces zijn vermoedelijk niet kleiner dan wat er in het brein van een individu gebeurt, wiens neutrale werking ernstig verstoord wordt door het vrijkomen van dopamine en acetylcholine. Dat individu dat zo gevoelig blijkt voor de verslavingen ten gevolge daarvan.

De bovenstaande afbeelding is namelijk statisch. De werkelijkheid is dat door de blauwe uitstraling de poppetjes onder meer blauw zullen worden. Waarna de poppetjes onder in de volgende fase de poppetjes boven worden en dus gemiddeld blauwer. Waarna de media dit al blauwer geworden signaal weer verder zullen verblauwen:

Enzovoort. Daar is de cirkel weer.

In de werkelijkheid is het nog wat gedetailleerder, in dat het mediamannetje in het midden natuurlijk ook deel uitmaakt van de groep die de berichten ontvangt, en het kan dus beginnen met een lichtblauw mannetje, dat steeds blauwer wordt, en daarmee steeds meer mensen steeds blauwer maakt, enzovoort.

Er is in de beschrijving geen rem te vinden op dit proces.

Oftewel: we hebben hier op het sociologische vlak eenzelfde soort proces als in het brein gebeurt, als cirkelproces.

De vraag is dan: maar is er ook zoiets dat werkt als dopamine dat in het brein doet.

En dat is, of beter, die zijn, er. Nummer één is al genoemd en wat begint te werken zodra er een groep is: te willen behoren tot de groep. En nummer één waarmee het proces kan starten maar dat hoeft niet: aandacht.

De media zijn bijna de ultieme vorm van het krijgen van aandacht , want aandacht in de media leidt tot de aandacht van het hoogste aantal mensen, want de media, zijnde massa-media, sturen de aandacht van massa's in de richting van de persoon in de media.

En naast de al genoemde psychologische factoren is er weinig dopamine-opwekkender dan aandacht.

En ook dit is allemaal redelijk bekend, bijvoorbeeld in de vorm van het gezegde "Er bestaat niet zoiets als slechte publiciteit".

Het resultaat is ook bekend aan iedereen die er ook maar een enkele onderzoekende gedachte aan heeft gewijd: "de media" zijn zo verslaafd aan hun eigen gedachtengoed dat het zich bevindt ergens op een niveau tussen heroïne en crack, of hoe de ergste vorm van synthetische drug tegenwoordig moge heten. Hier een voorbeeld (de Volkskrant, 09-06-2023, column door Peter Middendorp):
  ... Nu ik 50 ben, ... is de fase waarin je je afvraagt: levert het wel wat op wat ik doe, is de balans tussen kosten en baten wel gezond? ...

De man uitleg of detail heeft de gave zich volledig in zijn afkeer voor een persoon of zaak te verliezen, en heeft daardoor al meerdere keren problemen gekregen, heeft een keer zijn excuses moeten aanbieden, heeft een tijdje met columns over maatschappelijke onderwerpen moeten stoppen, en weet dat:
  ... Ik heb eerder een column aan Duk gewijd, en ook toen kreeg ik daar tijdens het schrijven al een beetje spijt van. Het was een hard stukje, te hard, ...

Let goed op wat hier staat, hè .. Niet gewijd aan "de meningen van Duk", maar aan "Duk". Waarop anderen ...
  ... hij ... in de dagen erop zijn trollenleger in beweging bracht ...

..... hem van repliek dienden, en desondanks doet hij het weer.
    Merk ook op hoe hier feiten (kritische reacties) vermengd worden met sterke emoties van de meest primitieve soort.
    En merk op: die 'Duk' is "Wierd Duk", iemand die gewoon journalist is dus niet iemand die door meningen in de media komt, en (qua media) alleen te vinden bij De Telegraaf, en die je moet dus echt gaan zoeken om zijn eventuele meningen te vernemen.
    En hoogst kenmerkend voor dit soort gevallen:
  Wat gaat er in een hoofd rond voordat iemand het roer omgooit en de verkeerde kant opgaat?

... : als een ware spookrijder worden oorzaak en gevolg en dader en slachtoffer precies omgekeerd.
    Gedrag als van deze Middendorp heet in de psychologie "obsessief".

Dit is niveau geestelijke gestoordheid van de ergste soort, die niet verschilt van zeg psychopathie in ernst, maar alleen in de manier waarop het geuit wordt. De ene soort psychopaat vermoordt vrouwen voor het plezier, de andere politieke tegenstanders.

Het verschil tussen dit en "Wilders is een nazi" is slechts gradueel, en dat slechts licht gradueel.

En van dit materiaal zijn er vrijwel onbeperkte voorraden verzameld onder de noemer PC-club uitleg of detail , met van de honderden politiek-correcte meningsvormers ieder zijn eigen toontje, maar allemaal hetzelfde psychopate gedrag volgende uit het langdurig vermijden en omkeren van de werkelijkheid. De ervaring leert dat eenmaal een klein stapje op dit pad begaan, vrijwel universeel het afglijden in de diepe afgrond volgt.

De eerste keer dat deze laatste ontdekking gedaan werd, is deze wat wetenschappelijk uitgedrukt als "cognitieve dementie", zie hier uitleg of detail , mede naar aanleiding van de berichtgeving rond het presidentschap van Donald Trump. Het 'dementie'-gedeelte slaande op het verdwijnen van verstandelijke vermogens, en het 'cognititeve' dat het voornamelijk slaat op het redelijke en bewuste deel van het brein.

Dat laatste was om het wat neutraler te houden, en is dus inmiddels gewijzigd.

De reden daarvoor is de laatste evolutie in de ontwikkeling van de media, die het karakter van een revolutie lijkt te krijgen: de uitvinding van het internet.

Voor de menselijke evolutie is de "uitvinding" van de taal vermoedelijk wel de meest significante stap, omdat het de mogelijkheden voor het overbrengen van informatie, "communicatie", deed exploderen.

Het ontstaan van de media, volgens het bekende historische patroon van schrift, boekdrukkunst, telegrafie, radio, televisie , is daarin een tweede explosieve stap, omdat het maximale aantal toehoorders vermeerderde van enkele honderden naar onbeperkt.

Het internet is een derde explosieve stap, in dat het het aantal zenders doet exploderen van enkele of enkele tientallen in het midden, naar onbeperkt:

Als de media in de huidige sterk gemonopoliseerde toestand zouden zijn vervallen door automatisch verlopende processen waar de betrokken individuen zelf ook min of meer het slachtoffer zouden zijn, zou hun reactie op de komst van het internet sterk positief moeten zijn, aangezien ze in ieder geval onbewust zouden beseffen dat vermeerdering van mogelijkheden tot communicatie van essentieel belang is voor de voortgang van beschaving en mensheid, gewoon de geschiedenis extrapolerende.

De werkelijkheid moge bekend zijn en is op deze website dus ook uitgebreid gedocumenteerd: de media hebben zich tegen het internet gekeerd op een toon in het bereik van afkeuring tot afschuw uitleg of detail .

Waarvoor één en slechts één verklaring is: ze voelen zich in hun machtspositie aangetast.

Oftewel: de groep mensen die bepalen wat er in de media komt is niet het slachtoffer van niet te beheersen processen, maar zijn doodgewoon vechters voor eigenbelang.

Kwaadaardig, dus.

Zoals je terug ziet in de toon van het geschrijf van de meeste van hun meest vocale stemmen, bijvoorbeeld P. Middendorp, M. van Roosmalen, S. Schimmelpennick, S. Sitalsing, B. Wagendorp wat betreft de Volkskrant en direct aanverwante. Het niveau van schelden is onbeperkt, en wordt voortdurende erger in de loop van de carrière.

EEen begeleidende noot: één van de eerste wetenschappelijke bevindingen die leidden tot het volgen van dit spoor was het vernemen (vermoedelijk via Wikipedia) van het bestaan van een experiment waarin een elektrode werd ingebracht in het brein van een rat, in de buurt van het genotscentrum, de nucleus accumbens. De rat kon dat centrum stimuleren (met een elektrisch pulsje) door op een pedaaltje te trappen. Al snel stond hij de hele dag op dat pedaaltje te trappen, met voorbijgaan van voedsel.
    Wie nu, schrijvende 2023 de media (in Nederland) volgt in heikele zaken als de oorlog in Oekraïne of de asielzoekerscrisis, ziet volstrekt hetzelfde gedrag: de hele dag door staan ze op het pedaaltje van het kunnen verspreiden van hun eigen mening te trappen.
    En in talloze andere zaken is alleen de frequentie van trappen wat minder opvallend, maar dat het op dezelfde manier gedreven is, is overduidelijk voor wie eenmaal op het bestaan van het proces gewezen is.
    Het is allemaal pure verslaving aan dopamine.
    Tussen twee haakjes: in de mediahoofdstad van Nederland, Amsterdam, is die verslaving ook fysiek zo ernstig dat die stad wel wordt aangeduid als Cokedorp aan de Amstel.
    De auteur van de geciteerde column is vanuit het oosten van het land naar Amsterdam verhuist, zoals het gros van zijn media-soortgenoten.

Remedies

Hoewel strikt genomen niet behorende tot de wetenschap, noopt het sociale geweten om hier ook wat aandacht te besteden aan eventuele remedies.

BBekend van religie is dat het bestrijden van ingesleten ideologie zeer lastig is - uit de verzamelde voorbeelden uitleg of detail kan je opmaken dat het minimaal vijf jaar redelijk intensief zelf-onderzoek vergt. Voor de ideologieën van politiek-correcten zal dat vermoedelijk gunstiger liggen, omdat die niet met de paplepel ingegoten zijn, en meestal pas aan het einde van de jeugd en later worden opgedaan. Desalniettemin, er zijn in de bijna twee decennia van gegevens verzamelen geen voorbeelden van opgevallen maar dat komt vermoedelijk in ieder geval deels door selectie van deze kant.

Desondanks lijkt het toch nuttig wat mogelijkheden om iets te doen aan de geestelijke gestoordheden van de maatschappij te noteren - wie niet probeert heeft nooit gelijk.

Het eerste wat genoemd moet worden is simpel te vinden: kijk eens rond naar wat er wel functioneert in deze wereld.

Gedaan?

Gezien?

Vermoedelijk niet want het wordt gewoonlijk niet als zodanig gezien en benoemd.

De wetenschap.

Dat wil zeggen: de Engelstalige betekenis van dat woord want daarin betekent science "natuurwtenschap" de rest nadrukkelijk uitsluitende.

En terecht, en ook daarvan is een uitgebreide hoeveelheid gegevens verzameld .

Het waarom van waarom de natuurwetenschap een remedie is tegen de politiek-correcte geestesstoornissen wordt meteen duidelijk als je op het internet gaat zoeken naar het begrip "de wetenschappelijke methode". Ook weer de Engelstalige en hier vooral Amerikaanse wereld die vaardig in beeldend uitdrukken, zie de verzameling hier , met als voor op dit punt uitgekozen voorbeeld deze:

Dit vanwege de nadruk op eerste essentiële aspect van de wetenschappelijke methode: het is ook een cirkelproces.

Met als tweede essentiële aspect wat hier rechts en onder staat: bij ieder doorlopen van de cirkel moet je terug naar de werkelijkheid. Met wat in de natuurkunde "metingen" heet.

De resultaten van de wetenschappelijke methode hoeven op dit punt niet verder toegelicht te worden, dus de wetenschappelijke methode komt zeker in aanmerking voor toepassing op ons probleem, maar eerst de andere twee.

De tweede methode is qua uitvoeringmogelijkheden de simpelste - zeker voor één helft van het probleem: pas de wet aan. Op het ogenblik wordt het denken in Absolute Zekerheden de facto bevorderd in zowel Grondwet als uitvoerende wetten, middels speciale vermelding van termen als religie en minderheden  (ander exces: leden van de moslim-sekte mogen wel met hoofddoek op de pasfoto, maar leden van het nobele pastafaria-geloof niet met een vergiet).

Die termen moeten uit de wet geschrapt worden, aangezien alle gewenste rechten voor de betreffende individuen al verzekerd zijn in de rechten die voor alle individuen geleden, en het speciaal noemen en het geven van rechten aan leden van deze groepen schendt het allereerste grondbeginsel van iedere rechtssysteem in een beschaving: voor de wet is iedereen gelijk.

Wat betreft het seculiere deel van het probleem van de genezing van gestoordheden van Absolute Zekerheid, is er een oplossing voor het meest urgente probleem dat ze veroorzaken door hun greep op de media: hun pogingen om tegenstanders van hun Heilige Zekerheden het zwijgen op te leggen. "Want onze Zekerheder zijn Heilig dus degenen die ze bestrijden zijn Onheilig".

Dit kan bestreden worden door de vrijheid van meningsuiting in de Grondwet op te nemen, met slechts één clausule voor uitvoerende wetgeving: het dreigen met geweld of andere vormen van materiële benadeling van anderen.

Dan de derde mogelijk oplossing voor het probleem van de gestoordheden in de maatschappij: het aanpakken van wat in wetenschappelijke termen heet de "vector" van de ziekte: de media.

Daarvoor kan de wetenschappelijke methode als voorbeeld gebruikt, benevens kan geleerd worden van de tot nu toe langst levende beschaving op Aarde: de Chinese.

De cultuur van China als min of meer één enkele staat loopt van 2000 BC tot ongeveer 1900 AD. Hoe zijn de Chinezen in staat geweest tot deze mate van continuïtiet, waar alle andere bekende grote culturen, na aanvankelijke periodes van grote bloei, altijd in bijna nog dieper verval geraakten.

De gemeenschappelijke verklaring van dat laatste is niet moeilijk te vinden: bestuurlijke corruptie. Romeinse Rijk: het bestuur in onbeperkte weelde in geïsoleerde villa's aan de kust. In Nederland: een Gouden Eeuw gevolgd door de Pruikentijd. Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

In China wisselden wel de keizers en de dynastieën aan de absolute top, maar de bestuurslaag eronder, de mandarijnen, kwamen gedurende al die eeuwen op voornamelijk één manier aan hun baan: door het afleggen van examens.
    En hier kwam een een gelukkig toeval de Chinezen helpen: ze hadden een geheid neutrale vorm van examineren: het beheersen van de Chinese taal. Een sterk intellect-belastende klus met haar overvloed aan karakters.
    Er is geen één-op-één verband tussen taalbeheersing en algemene intelligentie, maar er is wel een stevig verband.
    Maar, misschien zelfs belangrijker: het systeem is toegankelijk voor iedereen, onafhankelijk van eerdere sociale klasse.

Dus waarom zou je een systeem dat zo uitstekend werkt in het bestendigen van een beschaving en zo uitstekend werkt om een al enigszins werkende beschaving op een hoger plan te tillen, niet proberen toe te passen als je in je eigen beschaving een nijpend probleem detecteert, veroorzaakt door bemensing: introduceer een examen voor het kunnen bezetten van media-functies.

De cameralieden, de geluidstechnici, enzovoort: al dat soort beroepen in de media kennen toegewijde opleidingen en examens. Voer dit ook in voor alle mening-doorgevende functies.

En het gaat om onze beschaving, dus van dat examen moet in ieder geval één ding een deel uitmaken: een intelligentietest die een beetje in de buurt komt van wat wetenschappers moeten afleggen. Dat wil zeggen: dat er voldoende getest wordt op vaardigheden in redeneren, associëren enzovoort, en vooral: op het kunnen detecteren van afwijkingen van die regels.

Bij dit derde voorstel hoort een vierde, dat je ook los zou kunnen invoeren: een stelsel van regels voor communicatie over maatschappelijke zaken.

Die regels zijn bekend genoeg, aangezien de Oude Grieken er al mee begonnen, die het "retorische trucs" noemden. Met hier als voorbeeld de vermoedelijk meest gehanteerde: Ad hominem, het op de man spelen, hier boven al aanwezig in het citaat van de psychopate columnist.
    Zo veel mogelijk retorische trucs zijn al verzameld op deze website, net als een aantal aanverwante denkfouten .

Een vijfde voorstel is het invoeren van een verplichting aan de media tot het instellen van een ongecensureerde mogelijkheid tot reageren. Die mogelijkheid is ontstaan door de ontwikkeling van het internet, waar alle media ook actief op zijn. In de werkelijkheid heeft zich het omgekeerde voorgedaan: bij het ontstaan van het internet hebben de meeste media de mogelijkheid tot reageren ("lezersinbreng") omarmd (de Volkskrant had zelfs een eigen weblog in de hoop "burgerjournalistiek" te ontwikkelen), en in de loop van de jaren hebben ze dat bijna helemaal afgeschaft - de laatste (2023) was Elsevier, met de zwakzinnige smoes van "klachten van lezers". De werkelijkheid is dat het in alle gevallen ging om een te veel aan reacties die de politieke-correctheden van de betreffende media aan de kaak stelden.

Op de wat langere termijn wat betreft de remedies, te noemen als richtpunt, zijn natuurlijk het direct aanpakken van de ideologieën van de Absolute Zekerheden. Met als vanzelfsprekende stap het verwijderen van de uitingen ervan uit de openbare ruimte. Te beginnen met die van de meest weerzinwekkende uitleg of detail van de Absolute Zekerheden: die van de islam (het christendom kan deels dispensatie worden verleend op historische gronden).

Aan de uitvoering daarvan kunnen termijnen gesteld worden van, zeg, 25 jaar, als in "Over 25 jaar beginnen we met het slopen van moskeeën". Degenen die dit niet onverdraaglijk vinden hebben geen bezwaar, en degenen die dit wel onverdraaglijk vinden zijn degenen die niet passen bij  de beschaving en zichzelf zullen verwijderen en bij blijken van weerstand verwijderd moeten worden. Er is genoeg islamitische wereld om naar toe te gaan, en er is weinig beschaving.

De tweede bron van Absolute Zekerheden heeft wat minder opzichtige symbolen, maar kan met verwijzing naar de invloed van figuren als A. Grunberg uitleg of detail en een overdadige hoeveelheid soortgelijken in de media en de aard van hun invloed: "Ieder voor zich en Jahweh/Allah/God voor ons allen", "Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke", "Het recht van de sterkste" en "Winner takes all", tezamen ook wel bekend als neoliberalisme, of ook wel: "Vijanden van de sociale gemeenschap" uitleg of detail , is de Joodse cultuur. Een simpele limiet op hun aanwezigheid in de media naar numerieke vertegenwoordiging in de bevolking, zoals door de politieke-correctheid voortdurend voorgehouden wat betreft zwarten en moslims, is mogelijk al voldoende. Zeker is dat laatste niet, want het Kwaad heeft een enorme aantrekking- en vernielingskracht, zoals blijkt uit haar invloed sinds 8000 jaar geleden.

Waarna we niet verder in hoeven te gaan op de details, want voor alle alhier voorgestelde oplossingen voor het probleem van media die gestoordheden doorgeven geldt dat het gehuil van de reacties nu al op de maan te horen is.

Om die reden nog maar wat argumenten om de urgentie van het probleem te onderstrepen.

Want, en daarvan zijn nu steeds meer geluiden te horen in kringen die "de media" niet of misschien zelfs "nog niet" kunnen beïnvloeden (de paar wat minder afhankelijke kanalen zoals De Telegraaf en Elsevier, en het de hofnar-rol vervullende GeenStijl): het probleem tast de wortels van de beschaving aan.

Op deze website is een vloed aan tekenen daarvan verzameld, toegankelijk vanaf het hoofdmenu, te beginnen bij de rubriek "Lichter" - dat zijn allemaal voorbeelden van zaken en personen die, zodra men enige afstand neemt, onmiddellijk kan herkennen als "absurd", of "geestelijk gestoord", vanuit het oogpunt van beschaving. De verzameling Zelfportretten uitleg of detail laat zien dat de reden dat de absurditeit van de columnist boven door hem niet gezien wordt, is omdat dit soort absurditeit normaal is geworden.

Een andere verzameling in die rubriek is die van de Collaboratiekalender uitleg of detail , waar blijkt dat de aantasting van de waarden van de beschaving doorgedrongen is tot de hoogste regionen van de maatschappij.

Ter illustratie een zeer recent geval. Eerst ter vergelijking wat de standaard is (Joop.nl, 11-02-2011, cartoon door Adriaan Soeterbroek):

Gewoon in beeldtaal uitgedrukt het "Wilders is een fascist" of Wilders is een nazi".
    "Politieke satire", oordeelt de politieke-correctheid, en dus niet alleen toelaatbaar, niet alleen volgens de norm, maar een uitdrukking van deugendheid en fatsoen ("Wij hebben onoverkomelijke moeite met de samenwerking met de PVV" - de partij-oligarchie of het partijkartel uitleg of detail )
    Dat is dus de standaard om dit mee te vergelijken:

Een overduidelijke politieke satire, maar dit keer met als slachtoffer iemand van de politiek-correcte elite, en als bron iemand van de anti-politiek-correcte oppositie.
    Dit tweede geval van politieke satire leidde tot vervolging door het Openbaar Ministerie, en veroordeling door de rechter uitleg of detail .
    Wegens belediging.
    Nogmaals aantonende dat dit begrip onmiddellijk uit de wet geschrapt moet worden, wegens het bewezen risico van misbruik door elites, en dus zijnde een gevaar voor de beschaving.

Wat wilt u nog meer qua bewijzen dat de huidige politieke-correctheid een gevaar voor de beschaving is ... ?

Zoals gezegd: de hier voorgestelde remedies zijn onvoorstelbaar qua uitvoering. Het zelfs "verhit" oftewel binnen enige redelijkheid kunnen overwegen ervan vergt iets dat in wereld van de wetenschapsbeschrijving aangeduid wordt als een "paradigm shift": een totaal andere kijk op de dingen.

Een paradigm shift die trouwens redelijk voor de hand ligt en impliciet eigenlijk al genoemd is, of in ieder geval voorbij gekomen: het primaat van ideologie in het denken en discussiëren moet vervangen worden door het primaat van de werkelijkheid.

Oftewel dit:

... moet dit ...

... worden.

Waarop een andere wijsheid uit de wetenschapsbeschrijving van toepassing is, namelijk van de natuurkundige Max Planck uitleg of detail die als eerste met de quantumtheorie kwam:
  Een nieuwe wetenschappelijke waarheid zegeviert niet doordat haar tegenstanders overtuigd raken en er mee instemmen, maar eerder doordat de tegenstanders geleidelijk uitsterven, en dat een nieuwe generatie opkomt die al met de waarheid vertrouwd is. 

Maar ook zonder deze observatie valt nauwelijks tot niet in te zien hoe een grote en dominante groep verslaafden uit hun comfortabele en aantrekkelijke posities met inkomen en macht kan worden gewerkt, daar waar er sprake is van grote gemeenschappelijke belangen.

En een sterke ideologische drijfveer.

En een minstens even sterke stok achter de deur.

Want kijk maar naar wat Hans Janmaat, Pim Fortuyn, Geert Wilders en Thierry Baudet is overkomen.

Telkens werden de tegenacties sterker. Janmaat werd buitengesloten en genegeerd, Fortuyn werd minderwaardig bevonden (die moord was een GroenLinksige abberratie), Wilders werd een fascist, en Baudet een antisemiet uitleg of detail .

En het is volkomen helder dat dat laatste de allerergste beschuldiging is.

En het is ook bekend uit welke hoek die beschuldiging voornamelijk kwam: de Joodse hoek uitleg of detail .

Waarna ook de cirkel van deze verhandeling gesloten kan worden.

Want we begonnen met de verslaving aan Absolute Zekerheden. Welke verslaving in de ons bekende geschiedenis startte met Het Oude Testament en haar Absolute Weters en Heersers en hun bijpassende Uitverkoren Volk.

Welke verslaving uiterst besmettelijk is gebleken. De Absolute Zekerheden zijn aan enige evolutie onderhevig geweest, maar de verslaving nauwelijks tot niet.

De huidige Absolute Zekerheden die die van de Absolute Heerser opgevolgd hebben zijn die van de superioriteit van de rondtrekkende cultuur over de thuisblijvende, of van de Open Society boven de Closed Society, van de grenzenloze wereld boven die van de sociale natiestaten, van de waarde van de migrant boven de thuisblijver, van de parasiterende boven die van de producerende, dit alles, in verband met de hemeltergende tegenspraak met de werkelijkheid, onder de dekmantel van "De Gelijkheid der Culturen".

Dat "De Gelijkheid der Culturen" is tevens de tussenstap naar de kwaadaardigheden van de politieke-correctheid. Het Grote Kwaad dat Geert Wilders bedrijft is dat hij de islam niet als gelijkwaardig ziet aan bijvoorbeeld het christendom, en van Thierry Baudet dat hij de allochtone culturen niet als gelijkwaardig ziet aan de westerse.

En in de strijd daartegen gaat de politieke-correctheid zo ver als het ondermijnen van de rechtsstaat.

En dat is dus het slagveld waar de huidige strijd die dus een cultuurstrijd is, op gestreden wordt.

Waarbij de politiek-correctheden dus een sterk wapen in handen hebben in de "De Gelijkheid der Culturen" dus in feite een Joodse waarde is, en ieder verzet tegen "De Gelijkheid der Culturen" bedreigd wordt met de inzet van het "ANTISEMITISME!!!"-, en in ultimo het HOLOCAUST!!!-wapen.

Wat het dus zeer moeilijk maakt om de strijd voor de beschaving en tegen de geestelijke gestoordheden op een gradueel vlak te voeren. Om geleidelijk kleinere groepjes en groepen mensen te doen inzien wat voor absurde dingen ze zeggen en wat voor gestoorde dingen ze doen.

De voorlopig enige substantiële hoop op dit punt is dus dat ding dat in staat stelt om ondanks de klemmende censuur van de politieke-correctheid de nodige informatie te verschaffen en de resultaten ervan door te geven: het internet.

En anders gaat het op dezelfde manier als waarop de natuur alle exponentiële, zelfversterkende, uit de hand lopende processen corrigeert: met extinctie.

En van wie en hoe is daarbij volstrekt onvoorspelbaar.



Al uitvoerig genoemd: men frustreert de basis van de beschaving, de onderlinge mensleijke communicatie, en gaat daarin steeds verder.





En zoals uit de alhier gegeven beschrijving van de werking van het brein bekend, en trouwens behoorlijk voor de hand liggend is: emoties zijn niets anders dan drijfveren voor handelen, van een betere soort dan reflexen, maar van een mindere soort dan de drijfveren van het cognitieve systeem want anders had de natuur niet een dusdanig groot cognitief brein gekweekt dat vrouwen er oneindig veel pijn voor moeten lijden tijdens het geboorteproces.


En hier zie je dus in neurologische of fysiologische of wetenschappelijke termen hoe de beïnvloeding van de maatschappij door de alfa-intellectuele elite werkt: ze bestrijden niet de opvatting van Geert Wilders dat de islam een achterlijke godsdienst is, maar ze noemen Geert Wilders een nazi uitleg of detail . Ze praten niet via links over de dingen die Wilders aanwijst, maar via rechts over dat ze zelf sterke acetylcholine-achtige reacties hebben op wat Wilders zegt.
    "Wilders is een nazi" is de vertaling in emoties van "Ik ben het heel erg niet met Wilders eens". Waar natuurlijk impliciet achter staat "... , maar ik heb geen goede inhoudelijke argumenten".

En dat is dusdanig effectief, dat er niemand is die er op wijst dat ze tegelijkertijd het christendom een achterlijke godsdienst vinden uitleg of detail , en voor iedereen zichtbaar de islam achterlijker is dan het christendom. Vergelijk de inhoud van Bijbel (het christelijke deel) en Koran uitleg of detail .

En dat "Wilders is een nazi" staat natuurlijk voor een hele reeks verschijnselen, zoals "politieke-correctheid", "wokisme", enzovoort, en leerstellingen als "De Absolute Waarde van het Individu" en "De Gelijkheid der Culturen". Of in hun meer verhulde vormen: "Moraal", "Mensenrechten", "Internationale Wetten/Verdragen", enzovoort.

Op welk punt de behandeling van de werkelijkheden en de, natuurlijk altijd bestwistbare inzichten daarover, eindigt, en de vraag "Wat doe je er mee?" begint.

Overigens: wie correcties of aanvullingen of heeft bij het voorgaande, kan dat inbrengen hier uitleg of detail .

De "Wat doe je ermee?"-vraag wordt normaliter niet gesteld bij dit soort verhandelingen, oftewel impliciet beantwoord met "Niets". Zowel Korzybski als Hayakawa dachten daar anders over, met Hayakawa praktisch verder gaand.

Hier wordt dat traject voortgezet, wat ook redelijk snel duidelijk gemaakt waarom dit zo weinig wordt gedaan: je moet veel en Zeer Heilige Huisjes omtrappen. Zoals eigenlijk al blijkt uit het begin van dit verhaal, het basale Heilige Huisje zijnde dat van de Absolute Zekerheden en de zoektocht daar naar.

Sociologie



De beschrijving hierboven is die van de cirkel in het brein, waarbij het filter van abtracties dat over de werkelijkheid gelegd wordt in eerste instantie bepaald wordt door die werkelijkheid, en bij gebruik die werkelijkheid dus filteert. De werkelijkheid leert een afkeer van insecten aan, om redenen in de werkelijkheid, waarna dat filter een afkeer van spinnen genereert, zonder een werkelijk bestaande reden.

Maar dat is dus neurologie, en wat hoger misschien psychologie, dat wil zeggen: individueel. De problemen met de Absolute Zekerheden en daaronder en vooral die in de huidige maatschappij zijn die van groepen mensen - van de sociologie.

We zoeken dus iets in de sociologie dat de plaats inneemt van het filter in de neurologie. Of iets dat zowel een filter maakt als daarna als filter functioneert.




Oftewel: is wordt een overgang beschreven van de eigenschappen van individuen naar die van groepen van individuen, een één-veel overgang, waarbij sommige aspecten overgenomen, andere niet, en nieuwe verschijnen.

En één van de dingen die overgenomen wordt is het vermengen van uitspraken over de werkelijkheid, redenaties en dergelijke oftewel de werkingen van het bewuste brein, met die van de emoties. Met boven al geïntroduceerd als archetypisch voorbeeld het "Wilders is een nazi"-gebeuren. Waar een paar mensen, voornamelijk bij de Katholiek Universiteit Tilburg uitleg of detail uit behoefte aan erkenning door de reeds bestaande politieke-correctheid en de media, mee begonnen, en daarna door die politieke-correctheid en de media werd overgenomen, waarna andere mensen op zoek naar aandacht ...

Enzovoort, wat onder andere resulteerde in dit: (Joop.nl, 11-02-2011, cartoon door Adriaan Soeterbroek):

En dus nu zo ver is dat iedereen Wilders een nazi mag noemen, maar als iemand van de "tegenpartij" een satirische foto plaatst van iemand uit de politiek-correcte elite en een nazi-vlag ... :




Of een voorbeeld met een andere hoofdpersoon: je mag dus wel zeggen: "Thierry Baudet heeft aan de lippen van Jean Marie Le Pen gehangen" uitleg of detail , maar je mag niet zeggen "Sigrid Kaag heeft op een spionnenuniversiteit gezeten" uitleg of detail .

Hier zo opgeschreven staat dat volkomen absurd, maar het is allemaal gebeurd.

Het is echt hetzelfde als dat vroeger mensen werden gedwongen te bekennen dat ze de duivel aanbaden.

Zo machtig is dit cirkelproces van zelfversterking.

Dit dus als vervanging van een wat langere sectie waarin werd betoogd dat het formuleren van de regels van wat wel en niet gezegd mag worden het kleinere probleem is. Klein tot miniscuul ten opzichte van tweede stap: de handhaving ervan.

En die tweede stap is onlosmakelijk verboden aan de eerste.

Het eerste probleem, de regels, is eigenlijk heel simpel: neem de regels die de politieke-correctheid op zichzelf van toepassing vindt: je mag ze geen nazi noemen, dat ook niet suggereren met plaatjes, je mag ze niet associëren met spionnen of World Economic Fora en dergelijke, enzovoort.

En het probleem uitleggen van de tweede stap, de handhaving, is nog simpeler, want die handhaver moet dus politiek-maatschappelijk neutraal zijn, en dat is, zoals gezien zelfs de juridische macht niet. Joden mogen volkomen vrij vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog maken ten einde politiek-maatschappelijk standpunten te onderbouwen uitleg of detail , en niet-politiek-correcten mogen dat niet, van de juridische macht uitleg of detail .

Noteer die datum,  23 mei 2023, het is het definitieve bewijs dat de juridische macht niet politiek-maatschappelijk neutraal is. Zo machtig is het proces van de zelfversterking.

Voor de volledigheid nog één praktisch voorbeeld uit het direct relevante veld.

De Nederlandse publieke omroep wordt geacht representatief moet zijn voor de hele Nederlandse bevolking, omdat de hele Nederlandse ze betaald via de door de hele Nederlandse bevolking opgebrachte belastingen. En dat staat zelfs in de wet.

Desalniettemin zond twee maanden voor de vorige verkiezingen voor de Tweede Kamer die publieke omroep een een zeer positief getoonzette documentiare uit over de leider van één bepaalde politieke partij, zonder soortgelijke programma's te wijden aan alle andere politieke leiders.

Daar dienden mensen bewaaar tegen in, bij de instantie die daarvoor staat, de ombudspersoon van de publieke omroep

Die bezwaren werden niet gegrond verklaard.

Een jaar of zo later wilde de omroep Ongehoord Nederland zich bij de publieke oomroep voegen, mat een programma-aanbod dat tegengesteld is aan het programma waarvan eerder de politiek leider gepromoot was - voorbeeld: de publieke omroep weigert Zwarte Piet, Ongehoord Nederland biedt Zwarte Piet aan. Precies zoals het hoort bij een als pluriform bedoelde instelling

De publieke omroep kon de nieuwe omroep niet weigeren, omdat in de wet staat dat ze representatief moet zijn, dat wil zeggen: alle meningen in Nederland zo goed mogelijk vertegenwoordigen, en de meningen van Ongehoord Nederland waren nog niet vertegenwoordigd.

Vervolgens diende aanhangers van de bevoordeelde politieke stroming klachten in over de nieuwe omroep die tegen hun ideeën inging.

Die klachten gingen ook naar de ombudspersoon van de publieke omroep.

De klachten van de aanhangers van de bevoordeelde politieke partij werden wel gegrond verklaard.

Dat leverde drie maal een sanctie op tegen de nieuwe omroep, en een voorstel aan de minister om de nieuwe omroep weer uit het publieke bestel te verwijderen.

Het bewijs: het probleem van wat wel en niet kan in publieke uitingen is geen probleem van de regels, want die zijn bekend en helder genoeg, maar van de handhaving.

In dit geval: de handhaving werd en wordt gedaan door een instantie die partij is in de tegenstellingen waarover het maatschappelijke debat gaat.

De publieke omroep is vijftien jaar bestuurd door iemand die na afloop van deze carrière een politieke baan kreeg in dienst van de door de publieke omroep bevoordeelde partij.

Op vele andere maatschappelijke en met name bestuurlijke terreinen is er een woord voor dit soort situaties: corruptie. En wel in de verzwaarde vorm van ambtelijke of bestuurlijke corruptie.

Conclusie: een systeem van regels over wat wel en niet gezegd mag worden draait om het vinden van een systeem van handhaving omtrent wat wel en niet gezegd mag worden, onafhankelijk van politieke en maatschappelijke richtingen en invloeden.

Tot voor zeer kort, schrijvende juni 2023, zou hier geschreven wroden: "... , en dat is volstrekt onmogelijk". Nu moet dat veranderd worden in "..., en misschien is dat ooit mogelijk met behulp van kunstmatige intelligentie, maar dan moet iedereen het volstrekt eens zijn over de in te bouwen regels en voorlopig is de alfa-intellectuele elite nefast tegen kunstmatige intelligentie in het algemeen".

De eindconclusie van dit deel luidt dus: "Een neutraal systeem voor de handhaving van de regels omtrent wat gezegd mag worden is onmogelijk".

Waarop zonder enig denkbare tegenwerping de logische vervolgconcusie hieruit luidt, hierboven aangeduid als de "noodoplossing": dan moet het toegestaan worden alles te zeggen.

Dit is natuurlijk allang bekend, en heet "De vrijheid van meningsuiting".

Ook bekend is de enig mogelijke uitzondering die hierop gemaakt moet worden: het oproepen tot geweld of oproepen tot het toebrengen van anderszinse schade aan anderen.

De laatste openbare formulering hiervan in een discussie waar dit het onderwerp was werd in 2007 gedaan door cabaretier Hans Teeuwen uitleg of detail , iemand die bekend is om zijn niet-politiek-correcte opinies. Daar is tot op heden geen directe reactie op gekomen vanuit het veld van de politieke-correctheid en de alfa-intellectuele elite.

Hier is de enig denkbare direct praktisch uitvoerbare methode om de beschavingsgevaarlrijke geestelijke gestoordheid van het politiek-correcte cirkeldenken op te lossen: het vastleggen van de vrijheid van meningsuitng en het vervolgen van degenen die dat recht willen aantasten.

Het in de Grondwet zetten van de vrijheid van meningsuiting en het eruit (en vervolgwetgeving) verwijderen van alles dat refereert aan "belediging" en dergelijke, want, zoals ook Teeuwen al constateerde: "Bovendien is belediging voor sommige mensen gewoon …uh ja, een waarheid die ze liever niet willen horen".

Voorspellingen

In het voorgaande is behandeld het probleem in de werking van het brein van ieder individu, hoe dat doorwerkt in groepen van individuen en dat daar deels dezelfde problemen optreden, dat het allemaal draait om de communicatie van wereldbeelden wat gaat via het uiten van woorden, en dat die onderlinge communicatie van het ultiemste belang voor mensheid en beschaving.

En de uit deze analyse volgende logische oplossing is gegeven: het vastleggen in regels dat de vrijheid van deze communicatie gewaarborgd is.

Behalve de neurologische inleiding is deze gedachten- en redenatiegang als bekend sinds de oudheid van meerdere beschavingen, zij het dat het de gedachten van een beperkte elite waren. Dat ze desondanks nooit gemeengoed zijn geworden, hangt voor een belangrijk deel samen met een andere werking van het brein: de behoefte om de sociale groep bij elkaar te houden. Dat is ontstaan in samenhang met het ontstaan van de soort "zoogdieren", die langere tijd zorg houden voor het nakomelingschap, waardoor overgeven van levenservaring mogelijk wordt, een vanzelfsprekende vorm van verbetering van overlevingskansen. Ook hiermee zijn neurotransmitters verboden, met als bekendste oxytocine en vasopressine.

Wat hier vermeld wordt om te benadrukken dat hier sprake is van a natuurlijke en b moeilijk te onderdrukken processen. Dus als zo'n vrijdenkend elite-figuur in zijn ivoren toren beweert dat de maan van steen is, en de groep gelooft, op de goede basis van kleur-overeenkomst, dat de maan van lichtgroene kaas is, dan zal de groep dat laatste blijven geloven, daar ieder individueel lid de afweging maakt van "Iets nieuws dat geen zichtbare praktische gevolgen heeft en daarbij uit de band van de groep springen", en in de groep blijven.

 


Wat die politiek-correcte alfa-intellectuele elite wel gedaan heeft, is een reeks oproepen tot het verbieden van niet-politiek-correcte meningen en personen, waaronder dus dat "Wilders is een nazi".

Want nazi's zijn misdadigers die je moet opsluiten en de oproep is dus om Wilders op te sluiten.

En Thierry Baudet, en de partijgenoten van Geert Wilders en Thierry Baudet, en Arnold Karskens van de omroep Ongehoord Nederland en iedereen die lid is van Ongehoord Nederland, en eigenlijk ook van Caroline van der Plas van de BBB want die is tegen het beleid om boeren van hun land te gooien om daar huizen te bouwen voor asielzoekers. En de journalisten Wierd Duk en Joost Niemöller, want die zeggen ook dingen waar de politiek-correcte alfa-intellectuelen het niet mee eens zijn. En alle groepen of individuen met soortgelijke meningen.

Dat zijn dus allemaal mensen die de politiek-correcte alfa-intellectuelen willen uitsluiten van de vrijheid van meningsuiting.

Dus als er één regel is die in aanmerking komt als aanvulling op de vrijheid van meningsuiting zoals geformuleerd, dan is het de regel dat oproepen tot het beperken van de vrijheid van meningsuiting verboden en vervolgd moet worden, met aan de daders de taak om te bewijzen dat hun oproep niet uitsluitend berust op de uitoefening van eigenbelang, het belang van de eigen meningen. Wat het bijna of helemaal altijd is.




Waarbij het allereerste dus is dat je van iedereen die uitspraken doet die ze op één of andere, desnoods verre, manier willen gebruiken om de wereld te beïnvloeden, ze duidelijk maken wat de elementen van die uitspraken met de wereld te maken hebben.

Degenen die termen als "vrijheid" en "mensenrechten" gebruiken moeten aantonen wat dat in de praktijk betekent (wat dus ook één van de redenen is om alle religieuze zaken over te slaan want daarvan is al duizenden jaren tevergeefs geprobeerd ze op één of andere manier met de realiteit te verbinden).

Het betekent in ieder geval niet dat alle mensen recht hebben op onbeperkte vrijheid of op enigerlei materiële voorziening, want de vrijheid van de één is meestal de onvrijheid van de ander, en nergens in de wereld is onbeperkt voorzien in welke materiiële omstandigheid dan ook, voorzien en alle regels die beweren te voorzien in "vrijheid" of "mensenrechten" hebben dus dezelfde status als gebed en engelen.

Dat kan moeiteloos uitgebreid naar alle zaken waar "internationaal" in staat. Op dat vlak domineert uiteindelijk altijd het nationale of anderszins eigen-groepsbelang, en het gebruik van de term "internationaal" dient alleen om dat te maskeren.
    Wie hier als voorbeeld het geval "Europese Unie" wil tegenwerpen: alle regels daaromtrent zijn neergelegd door het bestuurlijke deel van de alfa-intellectuele elite, met voorbijgaan van degenen die zeg hebben over internationale zaken: de bevolking - de paar referenda erover zijn verworpen door die rest van de bevolking).

De allereerst mogelijk remedie tegen de gestoordheden van de alfa-intellectuele elite is dus eignenlijk heel simpel: dat bestaat eigenlijk alleen maar uit de neiging om door te vragen en de capaciteit om de juiste vragen te stellen, maar met alsmaar door blijven vragen kom je ook al heel ver.

Het tweede probleem aangaande de gestoordheden van de alfa-intellectuele elite is het "mengprobleem": het tezamen met inhoudelijke argumenten hanteren van emotionele boodschappen.

Het "Wilders is een nazi"-probleem.

Eigenlijk is dat ook simpel, want het enige wat gedaan moet worden is de regels daaromtrent die de alfa-intellectuelen hanteren voor zaken waar zij zich als zodanig behandeld voelen, uit te breiden naar wat zij zelf naar buiten brengen.

Je mag zwarten geen negers noemen, Sigrid Kaag geen heks, Mark Rutte geen leugenaar, moslims geen barbaren, homo's geen homo's, transvrouwen geen transvrouwen, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Er is een eindeloze reeks van.

Allemaal te veralgemeniseren tot: je mag geen emotionele uitingen doen tezamen met inhoudelijke argumenten, ten einde de discussie over de inhoudelijke zaak te beïnvloeden.

Eigenlijk allemaal zeer oude koek, want een flink deel van dat inmengen van emotionele argumenten valt onder wat heet "retorische trucs", en een groot aantal van die trucs hebben Grieks/Latijnse namen duidende op een oorsprong in een redelijk verre oudheid.

Met als bekendst en misschien ook wel het vaakst gebruikt het reeds genoemd "Wilders is een nazi"-geval, wat heet Ad hominem.

Het op de man spelen.

"Thierry Baudet is een ANTISEMIET!!!"

Mischa Cohen cum suis => : "Maar Thierry Baudet is toch een ANTISEMIET ... ?!!!"

En in het algemeen: "XXX is yyy", waarbij "XXX" is een persoon (vaak ook een groep persoenen), en "yyy" is alles van "ANTISEMIET" via "fout" tot "niet zo erg fatsoenlijk" enzovoort.

Het beroep doen op rondgaande emoties over de persoon, in plaats van zijn mening noemen en bestrijden op inhoudelijke argumenten. Zoals: "De islam is niet achterlijk, want kijk maar naar hoeveel mensen ze op de maan gezet hebben. En wat voor Vreedzaam Paradijs de islamitische wereld is".

Vanuit het aanvangspunt van de algemene semantiek zijn deze retorische trucs op deze website grotendeels verzameld, en onmiddellijk ter beschikking om te gaan gebruiken in regels omtrent argumenteren.

Dus de regels zijn bekend genoeg: je mag Wilders geen nazi noemen.

Toch wordt Wilders door de alfa-intellectuele elite een nazi genoemd. Direct of met omhaal. Eindeloos => .

Terwijl de alfa-intellectuele elite luidkeels vraagt om regels richting uitspraken als "Kaag is een heks", die zij de regels vinden schenden, "... want dat is bedreiging en daardoor kan ze haar werk niet goed doen".

Conclusie: het echte probleem is niet de regels, maar het echte probleem is de handhaving.

Oftewel: aan wie geef je de handhaving in handen.





Met als extra versterkende factor dat de media de maatschappelijke vorm van "aandacht krijgen" is, en aandacht op het individueel-psychologische vlak één van de belangrijkste drijfveren => . Waarom volgen zo veel mensen het politiek-correcte discours daar waar ze zelf mogelijk beter weten? Antwoord: met een politiek-correct verhaal kom je in de krant en mogelijk zelfs op de televisie. Dat laatste heet dan een "talkshow". Een "talkshow" is een uitzendpunt van politieke-correctheid.

Oftewel: de selectie door de media speelt een cruciale rol in het ontstaan en verpreiden van politiek-correctheid, uit te beelden zo:

Een aanvullend bewijs hiervan: die rol van de media als bepaler van het de bevolking als beeld voorgeschoteld krijgt, wordt sinds een decennium of twee in toenemende mate ondermijnd door nieuwe technologische ontwikkelingen, waarin er geen centrale zender is die bezet kan worden door een bepaalde groep, de blauwen boven. De "meer gelijken" van George Orwell.

En de media zijn de felle tegenstanders van "het internet" uitleg of detail zoals die nieuwe techniek is gaan heten, wat ze dan meestal  "de sociale media" noemen en dus proberen te demoniseren onder gebruik van termen als "algoritmes" uitleg of detail die zouden bepalen wat mensen doen, terwijl alles wat mensen achter een computer doen één en slechts één oorzaak heeft: wat die mensen zelf doen. Er is geen computer die op zijn eigen linkjes klikt.

Alle bezwaren en tegenstand vantuit de media tegen het internet is omdat het internet hun positie ondermijnt als maatschappij-bepalende machtsfactor.

Het internet ondermijnt de macht van, de blauwen.  De "meer gelijken".

En daarom zijn ze tegen het internet.

Wat glashelder laat zien dat "de media" geen kracht is voor het maatschappelijke belang, maar voor het belang van de groep waar de media deel uitmaken.

En dat is de politiek-correcte alfa-intellectuele elite.

Het is glashelder: het internet vergoot de mogelijkheden tot communicatie tussen mensen op meer dan dramatische wijze, dus het vergroot de mogelijkheden tot ontwikkeling van kennis van de werkelijkheid op meer dan dramatische wijze.

De media strijden tegen deze nieuwe mogelijkheden, en zijn dus een remmende kract op de ontwikkeling van de mensheid.

De media hebbenm zichzelf ingedeeld bij de machten van het kwaad, waar ook die andere kracht van het kwaad schuilt: de neoiging naar Absolute Zekerheden.

De media steunen ook nog de etnisch gecentreerde waardeen van de zwarten en de religieus gecentreerde waarden van de moslims.

De media zijn de belangijkste uitvoerende kracht van het kwaad geworden.

En dat zie je weerspiegeld in de bijna dagelijkse pogingen om tegenstanders te demoniseren. In de bijna dagelijkse pogingen om tegenstanders de mond te snoeren. De bijna dagelijke pogingen tot en uitingen van censuur. De bijna dagelijkse ondermijning van de vrijheid van meningsuiting.

De bijna dagelijkse pogingen datgene te ondermijnen dat beschaving mogelijk maakt: de onderlinge communicatie tussen mensen. De uitwisseling van wereldbeelden.

De media heeft de rol aangenomen van de Inquisitie tijdens de terreur van het christendom. Met de christelijke Absolute Zekerheden nu aangevuld met het barbaarse Etnische Zekerheden van de zwarten, de barbaarse Absolute Zekerheden van de moslims, en de drijvende kracht achter al die Absolute Zekerheden: de Absolute Zekerheden van de Joodse cultuur





Zoals het standaard werkt, is treffend geíllustreerd door de Nederlandse publieke omroep. Volgens iedereen die niet politiek-correct is, maar dat zijn er dus nogal weinig, het toppunt van politieke-correctheid, ruwweg samen te vatten als: hebbende de opvattingen van D66.



"De continuïteit der dingen" wil dat daar ook al iets aan gedaan is. Want een verhandeling als deze zou ten eerste al moeilijk in ouderwetse druk kunnen verschijnen, en natuurlijk geweerd worden als de pest uit de door de alfa-intellectuele elite gedomineerde media.

En dat ze toch tot wat meer mensen dan de directe sociale omgeving kan komen, komt dus door het recente ontstaan van "De vrijheid van meningsuiting" elders:  het internet.

En om aan te geven hoe groot het probleem van de politieke-correctheid is: ook daar vinden ze de vrijheid van  meningsuiting een groot probleem.

"Dat wij vrijuit mogen schelden in de media, wil niet zeggen dat onze tegenstanders vrijuit mogen schelden op het internet". Dat is hun mening, die ze door hun hele media verkondigen => .

Als deze uitpsraak zlef nog geen contradictie is, wordt ze dat zodra je er iets praktisch van probeert te maken. En tegen contraducties is geen kruid gewassen, dat ook iets zijnde wat de Oude Grieken ala wisten, met hun Kretenzer die zegt dat alle Kretenzers liegen. Het enige wat je kan doen, is wijzen op het hanateren ervan: hier, iemand die een contraidctie verkigt. Hier, ieamnd die armentne en emoties mengt. Hier, iemand die botweg liegt. Dat is op deze webiste zo ver gedaan al maar enigszins menselijk is vanaf hier => .

Ook gedaan is een voorstel voor een beoordleingssysteem inclusief puntetelling, dat gebruikt kan worden als richt;lijn bij beoorldeing. En mocht er ooit iets van een echte beroepsprocedure erbgens komens, als onderbowkg n van klachten.

De kans is bijzonmder klein dat zoeist ooit via reguliere kaneln tot stand kan komen, maar daarvoor is dus nu een alternatief. Het aterbatief via welk deze observaties en beschrijving tot u komen: het internet.

Iedereen maag het hier gepubliceerde geruiken voor de hier voorgstelde doelen, voor de helrheid en de samenhang der dingen met bronvemelding, maar verder zonder beprkingnen. Beseft us ook dat de media bezig zijn onze beschving ten gronde terichten? Verzamel de bwijzne en val ze aan.
    Ziet u verdere stappen op het pad van Korzybski en hayayawa en soortgenoten? Neem over wat hoer al staat, en vulhet aan tot een neowu verhaal.










Ook dat is is volgens de politek-correcten toch een probleem, want ze maken luidkeels ernstige bezwaren tegen al dit soort uitspraken..

Dat kan verholpen worden met de volgende aanpak::

Ieder voorstel om ook maar één enkele uitspraak van de soort die politiek-correcten willen verbieden, moet onmiddellijk gevolgd worden door de eis van het op tafel leggen van een op schrift gesteld systeem om de orde in de maatschappelijke discussie te handhaven, inclusief een sluitend systeem voor uitvoering van de handhaving, waarin all partijen in de maatschappelijke discussie op gelijke voet vertegenwoordigd zijn op een manier zodat wat gebeurt bij de publieke omroep: de meerdheidsstem bepaalt de handhaving, onmogelijk is..

Het niet voldoen aan die eis kan een wettelijke overtreding gemaakt worden, of iets dergelijks, met sancties inhoudende het verbieden van toegang tot de maatschappelijke discussie, effectief: de media..




En de meest voor de hand liggende aanpak van de verslaving oftewel het cirkelproces is eigenlijk best wel bekend: knip de cirkel in stukjes. Dusdanige stukje dat ze er min of meer ("in eerste benadering", zeggen natuurkundigen dan) recht uitzien..

En we hebben al een rechtlijnige representatie van het proces: Hayakawa's versie van de abstractieladder. Die gaat nu toepgepast wprden op de verschijnselen die van alfa-intellectueel communiceren, te beginnen met een paar door Hayakawa zelf voorgedragen. Eerst de ladder in een weer wat aangepaste verzie, de de werkleijkheid onderaan, zie rechts. Nieuw is dat de niveau onder een variable afstand tot de realitiet hebben, zoals in de werkelijke wereld alles varieert..
    Dan het door Hayakawa aagngedragen probleem. Dat is dat van zinloze of mooier zinledige woorden of abstracties, waarvoor heel passend de filosofie wordt gekozen, met name Martin Heideggerr uitleg of detail, uitvinder van terminologie zoals "Het niets-nietigende niets" en titels alss Das Wesen des Daseinss uitleg of detail..
    Het eerste is simpel: vraag erop door, en het betekent niets. Oftewel: er is niets in de werklijkheid dat er mee coorepsondeert..
    Dat is in het tweede schema weergegven, met de niveaus die eindigen met rode kruizen..
    Ook daarvoor had Wendell Johnson een passenmde term:  ""words cut loose from their mooringss" uitleg of detail(origineel van Wendell Johnsonn uitleg of detail). ""words cut loose from their mooringss" uitleg of detail(origineel van Wendell Johnsonn uitleg of detail)..
    Hier is dus recept nummer één om het alfa-intellectuele taalgebruik en het alfa-intellectuele denken gezonder te maken: vraag naar wat hun woorden en concepten in de werkelijkheid betekenen..
    Primittiever: laat ze iets aanwijzen dat ergens op hun woorden slaat..
    "Bessie" kan je aanwijzen, en van "vee" en "koeien" kan je zeggen: "Hier is Bessie - zij is een voorbeeld van ...""
    En dat kan je dus ook doen, die vragen stellen, met "Moraal, "Gelijkheid', "Mensenrechten", enzovoort..



voorgedragen problemen. Eerst de ladder, waarvoor we wat aangapste abstract versie gebruiken in de orinetatie rechtss

We gebruiken de abstracte vorm van boven, en eerste toepassing één van de zaken genoemd door Hayaka in zijn eerste deel: de zinloze woorden of abstracties, met voorbeelden (zeer voor de hand liggend) uit de filosofie, met name Martin Heideggerr uitleg of detail, uitvinder van terminologie zoals "Het niets-nietigende niets" en titels alss Das Wesen des Daseinss uitleg of detail, vallende onder de beschrijvende term ""words cut loose from their mooringss" uitleg of detail(origineel van Wendell Johnsonn uitleg of detail). Ook dat is al in het model inbesloten. Want de twee oriëntaties van de abstractieschema's boven zijn niet zomaar elkaars omgekeerde. Het echte omgekeerde van het eerste, naar Hayakawa geörienteerde, schema staat hier rechts..
    Meteen valt één ding op: de ongelijke hoogte van de werkelijkheidsniveaus. Staande natuurlijk voor de vertekening van de werkelijkheid als je je laat leiden door top-down abstracties..
    En nummer twee, minder opvallend tenzij aangegeven: midden in het schema zijn er ineens niveaus die geen koppeling naar boven hebben, oftewel geen binding met de werkelijkheid..

Dat is dus de samenvattende plaats voor de betekenisloze woorden van de filosofen en alle andere verbale rotzooi die de menselijke geest produceert of kan produceren. Natuurlijk ook van de fantasie, maar die fantasie is vooral nuttig voor het leren herkennen en omgaan met die verbale rotzooi - merk op: de best formulerende schrijvers zijn veelal ook de beste leugenaars. De hoeveelheid van die rotzooi kan afgeleid worden uit alleen al het aantal retorische trucss  en dat van door retorische trucs vervalste woordenn  ..
    Tevens zichtbaar is het effect van datgene wat in Hayakawa, naar Karl Popperr uitleg of detail, beschreven wordt als de ""The open and closed mindd" (( uitleg of detail, chapter 14), welk laatste deel al te veel woorden is voor "ideologie": het belangrijker vinden van abstracties dan de werkelijkheid. Waarvan dat geval van "Met vleugels en een aureool" natuurlijk ook al een voorbeeld was. Hier rechts staat geïllustreerd wat er gebeurt als je een absolute opvatting hebt omtrent een abstractie, bijvoorbeeld "Alle Culturen zijn Gelijk(waardig)" (dat wil zeggen: inclusief die van de nazi's en neandertalers) oftewel "Ongelijk(waardig)e culturen bestaan niet": delen van de werkelijkheid verdwijnen uit zicht en wel groter naarmate de ideologie basaler is..



Dat klink heel simpel, maar het aantal gevallen dat er aan voldaan is, buiten de wereld van de natuurwetenschappenn uitleg of detail, ligt op geen ander gebied van de maatschappij boven de 20 procent, en zodra er ideologie om de hoek komt kijkenn uitleg of detail, of retorische trucss  of andere vormen van taalvervalsing worden gebruikt, nadert dat percentage razendsnel naar null  ..

Het is niet moeilijk dit door te trekken naar diverse langlopende menselijke neigingen, wat deels al gedaan want je hebt toch voorbeelden nodig. Alsnog: als het zoeken van hogere abstracties, met de potentie van beter functioneren, uit de hand loopt in de richting van het zoeken van steeds hogere abstracties zonder einde, kom je al snel op de allerhoogste abstractie: daar waar er nog maar één niveau bestaat. Dat zijn we al even tegengekomen: dat heet "religie", en is een erkend verslavend en besmettelijk verschijnsel. En ongetwijfeld net zo schadelijkk uitleg of detail. Met een variant op een oudere versie: "Religie is de abstractie-dopamine van het volk". En zo kom je ook op een nieuwe variant: "Politieke-correctheid is de abstractie-dopamine van de elite". Of meer in het algemeen: "Ideologie is de abstractie-dopamine van de mens". En merk op dat de bovenste/onderste sport van de specifieke boerderij-abstractieladder ook zijn verslavingsvariant kent en wel een heel bekende: de geldverslaving..
    Voor verdere uitwerking van het proces van verslaving en de connectie met neurologie, zie hierr uitleg of detail..

Tot slot, even verder gaand dan de abstractieladder op zich: dit alles wijst op een vrij fundamentele tweedeling in de hersenen waarin de hokjes aan de linkerkant een voorstelling zijn van het in hokjes indelende analytische denken van de mens. De rechterkant kan dan voor diverse dingen staan: naast het al genoemde "dagelijkse routines", komt daar dan ook dingen als het meer "in het geheel" of holistische evalueren of denken - of "gezond verstand". En fantasie, creativiteit, en dergelijke..

De effecten van van deze tweedeling zijn op deze website al uitvoerig beschreven onder de noemer "Alfa- versus bèta-denken"" uitleg of detail. Hier al geconstateerd hebbende dat de alfa's degenen zijn met de grootste problemen met de werkelijkheid. Helaas ook zo'n 80 procent van de bevolking uitmakende, hetgeen voornamelijk één ding betekent: de keiharde noodzaak voor opvoeding en training in de al door Korzybski en Hayakawa geïntroduceerde concepten. Wie er iets voor voelt om daar wat aan te ondernemen, kijk ook eens hierr uitleg of detail. En de rest van deze website. Ernstigere gevallen hebben mogelijk iets aan de van de algemene semantiek afgeleide cognitieve therapiee uitleg of detail, en ook neurolinguistisch programmeren of NLPP uitleg of detailgebruikt concepten afkomstig uit deze hoek..



En dat geldt dus ook voor geloof, ideologie, enzovoort, welke laatste dus zijnde de kwalen van de maatschapij-dominerende alfa-intellectuele elite. Degenen aan wie de aandacht van Korzybski en Hayakawa besteed is..



    Dit is tevens de reden dat vrijheid van meningsuiting zo een groot goed is, aangezien het heel gemakkelijk is voor een opinie die veel verkondigd wordt om te gaan domineren [, en de tegengestelde mening af te keuren met behulp van algemene oftewel abstracte termen die niet slaan op de inhoud van het gestelde]]


Dus we hebben een probleem: de alfa-intellectuele neiging om te argumenteren met inzet van emoties, en de abstractieladder en bijbehorende concepten geven een oplossoing, maar die oplossing lijkt niet te implementeren, omdat degenen wier problemen behandeld moeten worden, de macht hebben om de oplossing te blokkeren.

uit hoofde van maatschappelijke verantwoordleijkheid wijzen we hier op een andere lijkende een noodoplossinmg: dat de rechten die degenen die Ad hominems als "Wilders is een nazi" en dergelijke gebruiken zich toeëigenen, zonder uitzondering uitgebreid worden tot iedereen..



De grote vraag is: "Hoe bestrijdt je zulke kwalen?"

Dat is dus de drijfveer achter de verhalen van zowel Korzybski als Hayakawa, als natuurlijk ook iemand als Eric Blair oftewel George Orwell uitleg of detail : het besef dat een heel groot deel van de problemen van de mensheid ontstaan en zich voortplanten middels gebruik en misbruik van taal, en daarvoor waarschuwen en er hopelijk iets aan doen.

Dat er daarbij op het terrein van de maatschappelijke discussie wordt getreden, is onvermijdelijk. Hayakawa is in zijn benadering praktischer dan Korzybski, en zijn boek bevat dan ook delen met nauw verholen maatschappelijk politieke implicatie. In de sectie met de titel "What animals shall we imitate" bestrijdt hij de opvattingen van het "Ieder voor zich, en Jahweh/God/Allah voor ons allen" die vaak verdedigd wordt met het beroep op omgang tussen dieren. Roof- en prooidieren dan, natuurlijk. Later bekend geworden als het neoliberalisme.
    Hayakawa wijst erop dat in de dierenwereld samenwerking net zo vaak of vaker voorkomt. Later bevestigd door andere apenonderzoeker Frans de Waal uitleg of detail .
    Dit lijkt sterk op de discussie tussen de waarden van een "open maatschappij" waarin iederen onbeperkt kan gaan en staan waar hij wil, en de waarden van een meer samenhangende maatschappij waarin men onderling zorg draagt, ook voor de zwakkeren.
    In de parabels die het boek in tweeën delen, met name "The story of A-town and B-ville" uitleg of detail , is eenzelfde soort betoog te vinden, zelfs specifiek wijzende op een begrip als "bijstandsuitkering".
    Het schrijfwerk van Orwell wordt eigenlijk standaard politiek vertaald.

Dus ook hier nog maar even verder gegaan op dit pad.

Het eerste vervolg is toch nog een aanvankelijk technische stap, waar op basis van iets waarop Hayakawa's eerste deel is gebaseerd: woorden zijn ieder geval aanvankelijk niets meer dan "aanwijzers, die alles kunnen aanwijzen, dus ook emoties. En alles daar omheen.




Het begin van de praktische toepassing is een herhaling van de al gestelde vraag: "Hoe bestrijdt je de alhier gesignaleerde kwalen?" Wat heeft twee delen: verzin het medicijn, en dien het toe. Eerste het eerste, natuurlijk.

Het voorbeeld van religie laat zie dat het bestrijden van de kwaal van de politiek-correcte alfa-intellectuelen heel lastig is uitleg of detail , maar religie is dan ook meestal met de paplepel ingegoten. De verslavingen van de alfa-intellectuele elite zijn meestal op aanzienlijk latere leeftijden opgedaan.

Vermoedelijk is het dusdanig lastig dat het niet zonder "rumoer" opgelost kan worden, maar als onderbouwing van het alternatief doen we eerst net alsof het wel kan.

De elementen voor de theoretische kant van de oplossing zijn grotendeels al gegeven. Het is dus een cirkelproces, dus het juiste uitgangspunt is in principe niet Hayakawa's abstractieladder maar Korzybski's structural differential.
    Bij het praktische deel probeer je een probleem met cirkelprocessen op telossen door de cirkel te doorbreken of kleinere bijna-lineaire stukken te verdelen, maar eerst moet dus de volledig genoeg beschreven en doorgrond worden.




En sommige dingen in diverse mate aangepaste vorm blijven zoals de hysterie die een individueel mens kan vertonen wordt tot de massa-hysterie die massa's kunnen vertonen.

Vul voor 'hysterie' "waandenkbeelden" in, en het is volkomen helder dat je "Ideeën boven werkelijkheid" kan indelen bij de waandenkbeelden, tot het moment dat de aanhangers van de waandenkbeelden in staat zijn te wijzen op een werkelijkheidsaspect van hun waandenkbeeld.

Dat is de aanhangers van in ieder geval de drie monotheïstische religies, waar de beschaving op dit moment het meeste last van heeft, niet gelukt.

In iets van 8000 jaar.





De geschiedenis van de menselijke communicatie is best wel bekend genoeg. Ergens tussen de tien- en twintig duizend jaar geleden is er het eerste schrift ontstaan maar dat was altijd voor beperkte doelen en groepen.
    Massa-communicatie was beperkt tot wat men binnen gehoorsafstand aan mensen kon verzamelen.
    Dat duurde allemaal tot de uitvinding van de boekdrukkunst, wat de eerste massa-communcatie mogelijk maakte.

Maar voor de onderhavige analyse gaat het natuurlijk om de massacommunicatie zoals bekend: krant, radio en televisie, bekend staand als "de media".




De algemene vorm en term voor dit verschijnsel is politieke-correctheid, of de laatste tijd: wokisme. Dtra 'politieke-corectheid' slaande op de versie van nu, wnat politke-correctheid als algemeen verschijnsle is van alle tijden - dat is gewoon "wat iedereen vindt'. Je hekrkent het soort vormen als de huidge door de scheldpartijen waarme het gepaard gaat, en de roepen om de andere partij de mond te snoeren, zoals gedaan is met de PVV door de media-hoofdredacteuren, en het FvD door bijna "iedereen", inmiddels.



De evolutie heeft dus al vrij vroeg geleid tot soorten die hun omgeving konden indelen in categorieën die je als abstracties kan zien, "gevaarlijke" en "ongevaarlijke" soorten, met behulp van cirkelproces, maar die capaciteit kan dus ook makkelijk leiden tot ontsporingen. Welk laatste vermoedelijk voor een belangrijk deel eigen zijn aan de menselijke soort, met zijn taalvermogen en de daarbij horende grenzenloosheid van het veralgemeniseren en abstraheren.




De ontsporingen behoren allemaal voor zover bekend, tot de tweede wereld.

De populariteit van die tweede wereld, wereldwijd gezien overstijgt die van de eerste met ordes van factoren (een "ordefactor" is de natuurkundige term voor "een groot verschil", beginnende in de buurt van tien).





Naarr Alg. semantiek, inleidingg  , of site homee  ·..

6 okt.2016; 10 okt.2016; 20 okt.2016; 28 sep.2017; 6 okt.2017; 23 dec.2017; 25 mei 20233