Bronnen bij Multiculturalisme en cultuurrelativisme: leugens

13 feb.2010

Wie een ideologie aanhangt zal met het voortgaan van de tijd steeds meer geconfronteerd worden met feiten die niet met zijn op een gegeven moment ontworpen ideologie overeenstemmen. Tenzij hij of zij dan zijn ideologie aanpast of opgeeft, hetgeen kennelijk heel moeilijk tot onoverkomelijk lijkt te zijn, zal hij of zij gedwongen zijn te gaan liegen. Hier voorbeelden daarvan


Uit: De Volkskrant, 06-02-2010, door Frans Verhagen

Essay | Het gaat goed met de integratie

Nederland voorbeeldland

De elite ziet moslims als een bedreiging voor recent verworven waarden; de bang gemaakte burger ziet zijn vertrouwde wereld bedreigd en is vooral boos. Samen hebben ze een onterecht beeld geschapen van de moeizame integratie in Nederland. In het echt gaat het daar heel goed mee.

Tussentitel: Er is geen min of meer omschreven Nederlandse identiteit, zoals prinses Maxima terecht constateerde
Laten we eens gewoon vaststellen dat het in Nederland over het geheel genomen behoorlijk goed gaat

Waarom is het voor Nederlanders zo moeilijk te erkennen dat het goed gaat met de integratie? Dat komt niet door de feiten. Die liegen er niet om: het merendeel van de tweede generatie, hier geboren en hier opgegroeid, is goed opgeleid, heeft goede banen, functioneert normaal in de samenleving en gaat in haar denken en gedrag steeds meer lijken op het Nederlands gemiddelde.
   In mijn nieuwe boek Hoezo mislukt? heb ik deze feiten uitgebreid geanalyseerd, gebaseerd op tonnen rapporten en onderzoeken die vrijwel allemaal positief getoonzet zijn. Een mooi verhaal, stevig onderbouwd, maar het is moeilijk te slijten.
    Hoe komt dat?
    Het is te gemakkelijk om de media te verwijten dat er alleen maar aandacht is voor negatieve verhalen. Er is meer aan de hand.
    Er zijn namelijk twee groepen Nederlanders die zich moeilijk laten overtuigen dat het goed gaat. Ze delen hun scepsis over de voortgang, maar de voedingsbodem ervoor is totaal anders. De ene groep is een deel van de intellectuele spraakmakende elite, bevangen door een soms schier panische angst voor moslims en hun vermeende gebrek aan bereidheid of zelfs hun onvermogen om te integreren. ...
    De eerste groep is misschien wel het best vertegenwoordigd door het werk van Paul Scheffer. Zijn zorgen, voor het eerst opgeschreven in het bekende artikel Het multiculturele drama in 2000 en later in zijn boek Het land van aankomst, betroffen vooral de mate waarin een qua geloof en cultuur afwijkende groep van met name Turken en Marokkanen zich blijvend zou kunnen afzonderen van de Nederlandse samenleving.   ...
    Sinds ex-VVD-leider Frits Bolkenstein in 1991 de vraag aankaartte of ‘de islam’ wel te verenigen is met de niet onderhandelbare waarden van het Westen, is geloof het belangrijkste onderdeel van deze identiteitsdiscussie geworden; het is een ‘islamdebat’ geworden.   ...
    De SGP vindt dat vrouwen niet politiek actief mogen zijn. En de katholieke kerk, waartoe toch nog altijd 28 procent van de Nederlanders zich rekent, heeft uitgesproken achterhaalde ideeën over homofilie, abortus, euthanasie en nog zo wat onderwerpen. Met andere woorden, ‘wij’ zijn heel wat minder modern dan wij denken. Het curieuze is dat ‘zij’, de allochtonen die niet zouden integreren, qua waarden dichter staan bij de gemiddelde Nederlander dan de elite zelf.
    De afwijkende groep is juist de ‘grachtengordelelite’, om deze gemakzuchtige maar beeldende duiding te gebruiken. Toch verklaart deze groep, verblind door de helderheid van het eigen gelijk, de integratie als mislukt, omdat die geen mensen oplevert zoals zijzelf zijn, geen kosmopolitische wereldburgers die een cultureel erfgoed met elkaar delen. Juist deze elite, zo merkte de publicist Ian Buruma scherpzinnig op, is nostalgisch. Zij wil terug naar een tijd van gedeelde waarden, dat wil zeggen, de waarden uit de jaren zestig, die voor hén als vanzelfsprekend gelden, en als ‘typisch Nederlands’.   ...


Red.:   Na een eerste opmerking daarover zou je kunnen denken dat het misschien een vergissing was, maar Verhagen herhaalt hem eindeloos: de elite is bang voorde moslims en heeft grote zorgen over de integratie. Kijk maar naar wat mensen als Paul Scheffer en Frits Bolkestein daarover zeggen. En Verhagen zou ook nog iemand als Afshin Ellian, of Sylvain Ephimenco kunnen noemen, en zo zijn er nog een aantal gelijkgestemden. Hoewel die moeilijk tot de grachtengordel kan bestempelen.
    Goed. Maar voor je dit met "de elite" kan gelijkstellen, moeyt je eigenlijk toch ook even kijken of er binnen de elite misschien ook mensen zijn die er anders over denken, en hoe groot die groep is. Dat ontbreekt in dit artikel, en in hoeverre het in het boek van Verhagen staat is onbekend. Maar voorlopig gaan we er maar vanuit dat dat niet gebeurd is. Want als het het weldoet,dan komt je ineens tot en reusachtig grote groep. Kijk maar naar de verzameling aangelegd door de redactie van deze website, hier uitleg of detail . Die groep is gigantisch. De vraag is bijna: wie staat er niet op van bekend Nederland, dat zich met enige regelmaat over dit soort zaken uit. Wat dat betreft is de Tweede Kamer een perfecte afspiegeling: Je hebt Geert Wilders met 9 zetels die voor een sterk kritisch geluid zorgt, Mark Rutte van de VVD,22 zetels,  met gematigde kritiek, Rita Verdonk, 1 zetel,die daar tussentin zit, en de rest, zo'n kleine 120 stuks, staat van gematigd tot rabiaat (Alexander Pechtold, Femke Halsema, beiden ook zeer frequente gasten op "de buis") achter de standpunten van Verhagen. Een overgrote meerderheid dus - van deze elite.
     Ter aanvulling kan men ook nog kijken in de volgende verzamelingen over allerlei vorm van het knuffelen en bevoordelen van allochtonen door talloze individuen, groepen en instituties tot in de hoogste top van de maatschappij in de hele maatschappij: uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail .
    Frans Verhagen liegt dus in deze zaak. Maar dat is niet zijn enige leugen. Zijn overkoepelende stelling is dat het goed gaat met de allochtone integratie. Hier zijn bronverzamelingen die wijzen op het tegendeel: uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail .
    Een ander punt: Nederlandse groepringen als SGP'ers zijn net zo erg als allochtonen. Een opmerking van het soort: het Japanse volleybalteam is langer dan de meeste Nederlanders - dus Japanners zijn niet korter dan Nederlanders. Ook een leugen, dus.
    Kortom: Frans Verhagen is doodgewoon een leugenaar. Een grote leugenaar, want hij herhaalt zijn leugens vele malen.
    Leugens door multiculturalisten zijn zo veelvuldig, dat ze niet meer opvallen. Deze is een enkel voorbeeld van een hele klasse:


Uit: De Volkskrant, 02-11-2010, column door Pieter Hilhorst, politicoloog

Hoe Verhagen Wilders denkt te temmen

Het was een zeldzaam inkijkje in de strategie van het CDA om Wilders in te kapselen. In Elsevier (30 oktober) zei Maxime Verhagen dat de regering de Koran nooit zal verbieden of ‘zomaar moskeeën en islamitische scholen’ zal opheffen’. Volgens de vicepremier legt Wilders zich daarbij neer. Hij mag dan wel blijven roepen, ‘bijvoorbeeld dat er een hoofddoekjesbelasting moet komen. ...’ ...


Red.:    Wilders heeft het voorstel voor een hoofddoekjesbelasting slecht één keer gedaan. Het aantal keren dat het besproken is, nadert echter het oneindige. Daaronder vele malen de leugen dat Wilders er een punt van heeft gemaakt door herhaling ervan. Pieter Hilhorst propageert de leugen van Verhagen.


Naar Multiculturalisme , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .