PC-club: Greta Riemersma

Greta Riemersma is de Ghost Rider van de politieke-correctheid: iemand die zich sterk inspant voor een zaak, maar dat achter de schermen doet. Greta Riemersma verschijnt niet als auteur van politiek-correcte weerzinwekkendheden, maar is de persoon die anderen helpt bij  het verspreiden van hun politiek-correcte weerzinwekkendheden. Als sympathiserend interviewster van woordvoerders van de weerwekkende politieke-correctheid die media en bestuur domineert.

Iets dat ze al lange tijd doet, voornamelijk in weekbladen als De Groene Amsterdammer, omdat die interviews meestal meerdere pagina's beslaan.

Om die reden is zie hier ook niet eerder behandeld, hoewel de irritatiegraad bij deze redactie inmiddels behoorlijk hoog staat.

Maar nu deed zich een buitenkans voor: een artikel in de Volkskrant, en bovendien eentje dat direct over de inhoud gaat in plaats van via het meestal door Nederland en Nederlanders diep gekwetste zieltje van de betrokkene.

Greta is bij uitstek geschikt voor dit soort verhalen, omdat ze zelf ook een door Nederland en Nederlandsers gekwetst zieltje heeft. Greta is namelijk getrouwd met een Marokkaan. En heeft twee half-Marokkaanse kindertjes. Die natuurlijk, net als de overige Marokkanen in Nederland gezien worden als Marokkanen in Nederland.

En over Marokkanen in Nederland valt zo weinig positiefs te melden dat het met een gerust hart afgekort kan worden tot "Niets", en zo veel negatiefs dat ...

Nou ja, dat zit tegenwoordig in de term "Marokkaan".

Irritant iemand karakteriseren: "Marokkaan!""

Of met een andere bekende uitdrukking: "Marokkaan is pars pro tot voor kut-Marokkaan".

Daar krijgen man en kindertjes van Greta natuurlijk ook mee te maken,, en natuurlijk is Greta solidair met hen voor de volle 1000 procent. Hier in één van de zeldzame keren dat ze de auteur is (Vrij Nederland, 11-02-2015, door Greta Riemersma):
  De grote blinde vlek van de Nederlandse blanken

Greta Riemersma wil niet dat haar kinderen vervallen in slachtofferdenken omdat ze worden uitgemaakt voor ‘kut-Marokkaan’. Maar ze vraagt ook begrip voor hun situatie, die niet genoeg wordt erkend: ‘Racisme, discriminatie en pesterijen bestaan, en ze maken soms strontmisselijk.’


De avond na de aanslag op Charlie Hebdo ging mijn tienjarige zoontje met buikpijn naar bed. ‘Ik moet steeds aan die agent denken,’ zei hij. ... Mijn zoontje lag er wakker van. Uren nadat hij naar bed was gegaan, vroeg ik hem: ‘Of is er nog iets anders?’ Dat was er. Hij wilde de volgende dag niet naar school. Hij zou met zijn klas zoals altijd het Jeugdjournaal kijken, waarin uiteraard de gruwelijke gebeurtenissen aan de orde zouden komen. Hij was bang voor de discussie die zou ontstaan.    ...

Enzovoort, voor de volledige analyse zie elders uitleg of detail . Hier gaat het om de eenzijdigheid ervan.
    Want hier is de andere kant van Greta's medaille:
  De grote blinde vlek van de gekleurden in Nederland

Gevolgd door:
  De Nederlander vraagt begrip voor zijn situatie, die helemaal niet wordt erkend: allochtone en moslim-pesterijen, overlast, criminaliteit, discriminatie en racisme bestaan, en ze maken strontmisselijk.

Wat genoteerd werd in 2015, en waaraan nu, schrijvende begin 2020, toegevoegd kan worden: ramadanterreur, zwembadterreur, plofkraakterreur, tientallen bloedige aanslagen, en massale jhadgang. Enzovoort.
    "Maar dat zijn telkens maar beperkte groepen en niet alle Marokkanen" ...
    Ja, maar dat is precies datgene wat Greta ook doet met haar artikelen, zoals in de kop van deze ...:
  De grote blinde vlek van de Nederlandse blanken

... : de dingen die een kleine en in iedere geval beperkte groep doet, betrekken op alle Nederlanders.
    Vrij Nederland besteedde iets van drie pagina's aan de absurdistisch omgekeerde wereld.

Dit soort dingen is Greta dus een veelgebruikt woordvoerder van, waarvan hieronder bij gelegenheid voorbeelden worden gegeven, maar nu gaat het om het artikel dat aanleiding was voor het starten van deze verzameling (de Volkskrant, 25-01-2020, door Greta Riemersma):
  Integratie

Hoe groot is het 'multiculturele drama' nou echt?

Twintig jaar geleden scheef Paul Scheffer zijn spraakmakende essay over de 'mislukte' integratie van nieuwkomers in Nederland. De Volkskrant vroeg vijf kenners het te herlezen.

Bij welk lezen de onmiddellijke gedachte was: "Hoe kan je een artikel dat een kritisch beschouwing over de integratie moet evalueren in godesnaam nu in handen geven van iemand met een Marokaanse oftewel allochtone man en kinderen ...?
    Gepaard gaande sterke opwellingen van verbijstering ...
    Die zich overigens uitten in een minutenlang durend lachsalvo.
    En na tijdens de ochtendgymnastiek uitgelachen te zijn, kwam er het eerste snelle lezen, gevolgd door nog meer verbijstering. Want het format was: "We vragen vijf deskundigen". Hier is de lijst van deskundigen:
  Leo Lucassen
'Dat de integratie is mislukt, daarin kreeg Scheffer ongelijk'

...
Leo Lucassen (60) is hoogleraar arbeids- en migratiegeschiedenis aan de Universiteit Leiden en Directeur Onderzoek van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis.


Karin Amatmoekrim
'Hij heeft er een enorm wij-zijverhaal van gemaakt'

...
Schrijver Karin Amatmoekrim (43) promoveert op de biografie van de in 2012 overleden publicist Anil Ramdas die al voor Scheffer over integratie schreef.


Jozias van Aartsen
'Dit was het goede stuk op het goede moment'

...
Jozias van Aartsen (72) was VVD-fractieleider van 2003 tot 2006 en burgemeester van Den Haag tussen 2008 en 2017.


João Varela
'Ik zeg: er zouden meer Scheffers moeten zijn'

..
João Varela (45) was van 2002 tot 2006 Tweede Kamerlid namens de Lijst Pim Fortuyn (LPF). In 2003 en 2004 zat hij in de parlementaire commissie integratie onder leiding van Stef Blok.


Raja Felgata
'Scheffer heeft maar één kant van de problemen belicht'

...
Raja Felgata (44) is hoofdredacteur van de Kleurrijke Top-100 en medeoprichter van Fatima, een platform van Marokkaans-Amsterdamse vrouwen

Oftewel: voor een evaluatie van de resultaten van de nazibeweging anno 1938 vragen we Adolf Hitler, Leni Riefensthal, Albert Speer, Rudolf Hess, en Eva Braun.
  Leo Lucassen: De Paus van de "Gekleurde Massaimmigratie leidt naar het Multiculturele Paradijs"-kerk uitleg of detail .

Karin Amatmoekrim: Hoofd van de Javaans-Surinaamse afdeling van de Gekleurde Blankenhaat-Beweging uitleg of detail

Jozias van Aartsen: Als burgemeester van Den Haag hoofd van de lokale afdeling van IS uitleg of detail .

João Varela: Wie ...?

Raja Felgata: Hulp-dirigent van het "Alle Blanken zijn Racisten"-koor uitleg of detail .

Als "tegenstem" iemand wiens naam alleen bekend zal zijn bij de zeer gedetailleerd ingelichten met een goed geheugen. Waarover dus ook niets staat op deze website ...
    Voor de volledigheid iets van hun uitspraken hier. Eerst Lucassen:
  'De criminaliteit in migrantengemeenschappen daalt, er is minder werkloosheid, kortom op alle vlakken gaan de ontwikkelingen de positieve kant op. ...'

De eerste minstens niet bewezen, ten tweede vermoedelijk niet waar en ten derde niet belangrijke zolang de overmaat ruim boven de drempel van opvallendheid steekt. De stijgende populariteit van salafisme, toenemende hoofddoekdragerij en massale jihadgang zijn signalen van het tegendeel.
  'Waarom juist dit essay zoveel teweegbracht? ...
    'In wezen was het in hoge mate conservatief en nationalistisch. ...'

Een leugen. Dit veronderstelt dat de allochtonen progressief en internationalistisch zijn.
   '... Er zitten in het essay hele passages dat Nederlanders een weg-met-ons-mentaliteit zouden hebben. ...'

Niet 'Nederlanders', maar de Nederlandse elite, zie hier uitleg of detail .
   '... En hij schildert de islam af als onveranderlijk en homogeen...'

Deel de veranderingen in de islam door de tijd dat ze al bestaat, 1200 jaar, en je houdt nihil over.
   '...  De islam werd daarmee voorgesteld als een belangrijke drempel voor integratie. ...'

De denkbeelden van de islam zijn volkomen in strijd met de westerse denkbeelden, en dus een onoverkomelijke belemmering voor integratie.
   '... Het is allemaal zo gemakkelijk geroepen ... '

Leo Lucassen roept het allemaal zo makkelijk.
   '...  Je ziet deze denkbeelden nu in een radicalere vorm terug bij Forum voor Democratie van Baudet. Daar is Scheffer een van de wegbereiders voor geweest.'

Oftewel: de denkbeelden van het Forum voor Democratie zijn problematischer en gevaarlijker dan die van de islam.
    Oftewel: de denkbeelden van het Forum voor Democratie staan verder af van democratie, rechtsstaat en Verlichting dan de islam.
    Oftewel: Leo Lucassen leeft in een absurdistische spiegelwereld.

Karin Amatmoekrim:
  '... ik herinner me ook dat ik me als migrant in zijn stuk ongezien voelde. Het ging uit van de vraag: wat betekent deze problematiek voor autochtonen?    '

De blinde vlek van de immigrant: hij/zij denkt dat zijn positie gelijkwaardig is aan die van bij wie hij intrekt.
  '... Het gevolg is dat migranten in zijn essay mensen zonder nuance zijn, zonder een verklaring voor hun gedrag. En hij ziet ze ook nog eens als aanstichter van grote problemen in de samenleving, want hij zegt dat slachtoffers makkelijk kunnen veranderen in daders. Hij heeft er een enorm wij-zijverhaal van gemaakt.    '

Nummer 1: het gaat over de groep als geheel.
    Nummer 2: waarom de misdadiger zijn moord pleegt, is in eerste instantie weinig interessant: hij wordt gearresteerd en verdwijnt in de gevangenis. Details volgens later.
    Nummer 3: de immigranten zijn de aanstichter van de problemen - zonder immigranten niet deze problemen.
    Nummer 4: het wij-zij is dat van immigranten en gastheer-samenleving - zie nummer 1.
  '... Vanuit het autochtone perspectief werd vaak hooghartig gedacht dat andere beschavingen achterblijven bij de westerse. Anil Ramdas noemde dat gevaarlijk en ik ben het daarmee eens. De zelfkritiek die hoort bij de westerse beschaving, de welwillendheid om van andere culturen te leren, is gaandeweg verdwenen.    '

Nummer 1: dat is zo. Daarom komen de immigranten hierheen en gaan ze niet weg.  Vanwege de hogere beschaving hier.
    Nummer 2 Anil Ramdas uitleg of detail was iemand die uit wraak voor zijn culturele nederlaag oreerde over "white trash".
    Nummer 3: Er valt niets te leren van eerwraak- en winti-culturen, behalve zang- en dans.
  '...     Migranten zijn de Ander - die gedachte hoort bij het populisme dat na 2000 opkwam, maar zat al in Scheffers essay. ...'

Herhaling. Migranten zijn de Ander want hebbende een niet-westerse cultuur.
  '...    Na 2000 is deze hele discussie verworden tot een schoolpleindebat, waarbij de pestkoppen konden roepen wat ze wilden.   ...'

Klopt: "Ongelovigen zijn haram, Zwarte Piet is RACISME!!!, en alle Nederlanders discrimïneren en zijn RACISTEN!!!" zijn de pestkoppen mee begonnen.

Raja Felgata:
  '...Hij heeft maar één kant van de problemen belicht ...'

Herhaling van wat Amatmoekrin al stelde. Problemen met immigranten komen per definitie van de kant van de immigranten.
  '...  Hij heeft ... niets gezegd over uitsluiting. ... '

De uitsluiting begon met het oprichten van eigen winkels, clubhuizen, kerken enzovoort. Door de immigranten
  '... Als je Mohammed of Fatima heet, kom je minder snel aan de bak dan een Gertjan of Marieke. ...[

Het bekende: "Alle Nederlanders zijn RACISTEN!!!".
  '... 'Er is de afgelopen twintig jaar van alles van ons als migranten geëist: integreer, assimileer. Dat hebben we gedaan, we kunnen ons aan elk milieu aanpassen, je kunt het iedere Nederlander met een migrantenafkomst vragen. ...'

Een leugen, want:
  '... met een migrantenafkomst vragen. In witte gezelschappen, waar ik vaak de enige vrouw van kleur ben, hebben veel mensen het over Marokkaanse Nederlanders, maar ze kennen er niet één persoonlijk. ...'

Q.e.d.
    (Noot: zoals gewoonlijk en eigenlijk natuurlijk in dit soort situaties: aan het woord komen immigranten oftewel allochtonen die wél enigszins mee kunnen komen. Een kleine minderheid)
  '... Toen ik het essay teruglas, viel me op dat het toen al voor een groot deel over de islam ging. Zeker, er zijn excessen, waar de meerderheid van de moslims nooit achter zal staan. ...

Een leugen: 9/11; gejuich, Charlie Hebdo: begrip uitleg of detail , jihadi's: worden weer liefdevol opgenomen in de gemeenschap der moslims.
  '... Er gaat zoveel goed in de multiculturele samenleving. Er zijn zoveel voorbeelden van mensen uit migrantengemeenschappen in de zorg, de advocatuur, het onderwijs, de topsport, de literatuur. ...

Allemaal weer net als Amatmoekrin; dat gaat over een selecte groep terwijl de grote massa de Nederlanders haat uitleg of detail uitleg of detail vanwege de nederlaag van hun achterlijke cultuur van winti en islam.

Oftewel: dit hele artikel is een vorm van "bestelde geluiden". Besteld door de keuze van figuren om de evaluatie te geven. Besteld door Greta Riemersma omdat Greta Riemersma dezelfde opvattingen huldigt. Omdat ze door huwelijk in dezelfde situatie zit.

Tussen twee culturele vuren.

Tussen vuren van twee ongelijkwaardige culturen.

Wat de betrokkenen nooit en te nimmer openlijk zullen toegeven want dan beschouwen ze zichzelf als minderwaardig want ze beschouwen zichzelf nog steeds als lid van hun immigrantenculturen.

Blijkt zodra ze hun monden open doen.

Op twee of drie uitzonderingen na.

Addenda

In de vorm van addenda wat voorbeelden van de hiervoor behandelde houdingen en misverstanden. Ten eerste: de geconstrueerdheid van de klachten (de Volkskrant, 06-12-2010, column door Greta Riemersma):
  Cursus PVV

Er valt in het leven vrij weinig te voorspellen, maar wat ik al helemaal niet had kunnen bedenken, is dat ik mijn kinderen ooit het gedachtengoed van ene Geert Wilders zou moeten uitleggen. Vijftien jaar geleden werd ik verliefd op een Marokkaan, we kregen drie kinderen en nu heb ik Geert erbij. Ik ben verplicht hun een beknopte cursus PVV te geven.
    In de praktijk gaat het zo. We zitten op een lome vrijdagavond voor de tv en verzeilen in een programma dat voor de mensen thuis even Geerts uitspraken op een rijtje zet. Een kleine compilatie: de islam is fascistisch en ziek, Mohammed is een massamoordenaar en de Koran lijkt op Mein Kampf; leve de kopvoddentaks en schiet Marokkaanse straatterroristen maar in de benen.
    Best mogelijk dat zulke teksten voor half Nederland al net zo bij een avondje tv horen als een portie gehaktballen, maar mijn dochter van 12 trekt wit weg. Zij kent geen Marokkaanse jongens die bushokjes en buschauffeurs molesteren ...

Merk als eerste op: dit nis vijf jaar vóór het VN-verhaal. En de inhoud is bijna identiek en de boodschap geheel. Dat programma dat de uitspraken van Geert Wilders op een rij zet, is voor 100 procent zeker een programma dat die uitspraken sterk veroordeelt.
    Dus verdere interventie van moeder is eigenlijk overbodig.
    Tenzij die gewraakte uitspraken van Geert Wilders alleen al door het noemen ervan een schijn van realiteit opwekken. Zoals dat molesteren van bushokjes en buschauffeurs. Waarover Geert Wilders NIETS gezegd heeft in die op een rijtje gezette uitspraken, maar die gewoon in het nieuws vermeld zijn ZONDER het Marokkaans-zijn van de daders maar waarbij dat door iedereen werd ingevuld aan de hand van de plaatsen waar het gebeurde: allochtonenwijken.
    Die uitspraken van Wilders zijn zo sterk beledigend uitsluitend en alleen omdat iedereen er de realiteit van dat molesteren van bushokjes en buschauffeurs (enzovoort) er zelf bij denkt.
    Greta Riemersma heeft gewoon onoverkomelijke moeilijkheden met de werkelijkheid.

Een werkelijkheid die eruit bestaat dat Marokkaanse immigranten geen Nederlanders zijn, maar Marokkanse immigranten. Kijk maar (de Volkskrant, 07-02-2011, door Greta Riemersma)
  Roep om verandering vooral bij Marokkaanse migranten

Westerse Marokkanen spreken openlijk de hoop uit dat de opstand in Tunesië en Egypte overslaat naar hun vaderland. Maar in Marokko blijft het nog stil.


'Het systeem in Marokko is failliet', aldus de Marokkaans-Nederlandse schrijver Asis Aynan. ...
    Nadia Bouras, aio migratiegeschiedenis aan de Universiteit Leiden en lid van de Adviesraad voor Marokkanen in het buitenland ...
    Marokkanen in diaspora roeren zich. ...
    Maar wat wel zo is: een groot deel van de jonge Marokkanen, zowel in Marokko als daarbuiten ...

Dus geen Nederlandse, Nederlanders, Nederlandse, Nederlanders, en Nederlanders, maar Marokkanen, Marokkaanse, Marokkaanse, Marokkanen, en Marokkanen.
    Je moet toch altijd zo oppassen als je liegt ...

Waarvan nog een voorbeeld (de Volkskrant, 19-06-2010, column door Greta Riemersma):
  Pyjamapartijtje van onschuldige meisjes

Tussentitel: 'Mijn man en mijn zonen zijn er niet bij'

Mijn dochter van net twaalf had vanavond een slaapfeestje willen houden met alle meisjes uit haar klas. ‘Pyama party’ had ze op de uitnodiging geschreven. De meisjes komen wel op het feest, heb ik begrepen, maar ze blijven niet slapen, op twee na. Dat mogen ze niet van de ouders.
    En dan heb ik er alles aan gedaan om een andere afloop te bewerkstelligen. Op verzoek van mijn dochter heb ik met een paar moeders gebeld om haar zaak te bepleiten. ‘Het wordt een rustig feest’, heb ik gezegd. ‘En mijn man en mijn zonen zijn er niet bij. Er zijn alleen maar meisjes en ikzelf.’
    Ik wist niet of dit de juiste aanpak was, maar ik vermoedde dat de aanwezigheid van mannen in ons huis een probleem zou kunnen zijn. Meisjes in Marokko horen tot het huwelijk van onbesproken gedrag te zijn; één vlekje op hun reputatie kan gevolgen hebben voor het soort en de hoeveelheid huwelijkskandidaten die zich melden.
    ‘U kunt mij vertrouwen’, zei ik daarom tegen de moeders aan de andere kant van de lijn, en ook omdat ik van mijn dochter hou en haar de leukste pyama party van de wereld toewens. Waarop de moeders zeiden: ‘Maar natuurlijk vertrouw ik u!’ En toch mogen hun dochters niet blijven slapen.
    Het valt me in Marokko vaker op dat mijn kinderen slechts met moeite hun vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis weten te krijgen. Vaak verbieden de ouders zo’n ontmoeting. Er is altijd wat. De moeder is moe en wil het kind niet brengen, de vader heeft de auto mee, er is familie op bezoek, het kind moet naar zwemles of huiswerk maken – ik heb de afgelopen jaren van alles gehoord.
    In de beginperiode van ons verblijf in Marokko wilde mijn zoontje op de kleuterschool een keer met een meisje uit zijn klas spelen, Jousra heette ze. Ik wist toen nog niet hoe gevoelig zo’n voorstel kan liggen en stapte op de moeder van het kind af. ‘Mag Jousra bij ons komen spelen?’, vroeg ik.
    ‘Nee, dat is beter van niet’, zei de moeder. ‘Jousra is erg druk, je wordt gek van haar.’ Aangezien zo’n opmerking volkomen nieuw voor mij was, volhardde ik lachend. ‘Ik heb zelf drie kinderen’, antwoordde ik. ‘Ik ben wel wat gewend.’ Waarop de moeder beslist zei: ‘Echt, ik zou het je niet aanraden mijn dochter over de vloer te krijgen.’   ...

Ja, er is echt geen enkel verschil tussen Nederlanders en Marokkanen en dus nog veel minder verschil tussen Nederlanders en Marokkaanse immigranten ...

En van veel recenter, nog zo'n geval dat de Volkskrant Heinrich Himmler en Herman Goering heeft uitgenodigd voor een discussie over wie de ergste nazi-extremist is met onze Leni Riefensthal als moderator en verslagpleger (de Volkskrant, 25-05-2019, door Greta Riemersma):
  Antiracisten zijn terecht fel ...

Dat racisme bestreden moet worden, daarover zijn sociaal historicus sociaal historicus Nadia Bouras ... schrijver Abdelkader Benali
...

Tussentitel: 'Als je voortdurend wordt aangevallen op je ... moslim-zijn ... '

"Sociaal historicus" Nadia Bouras uitleg of detail en "schrijver" Abdelkader Benali uitleg of detail hebben beide als hoofdbezigheid het verspreiden van de boodschap dat iedereen die kritiek heeft op de islam of haar aanhangers, RACISTEN!!! zijn.
    "Sociaal historicus" Nadia Bouras uitleg of detail en "schrijver" Abdelkader Benali uitleg of detail zijn dus beide racisten, omdat kritiek op de islam of haar aanhangers niets met ras (of etnie) te maken heeft.
    Oftewel: "Sociaal historicus" Nadia Bouras uitleg of detail en "schrijver" Abdelkader Benali uitleg of detail zijn beide "Alle Nederlanders zijn RACISTEN!!!"-racisten
    Die dus nu met "Alle Nederlanders zijn RACISTEN!!!"-racist Greta Riemersma gaan discussiëren over hoe erge RACISTEN!!! alle Nederlanders zijn: niveau "beledigen en in elkaar slaan", of niveau "deporteren en vergassen":
  Dat racisme bestreden moet worden, daarover zijn sociaal historicus Nadia Bouras en schrijver Abdelkader Benali het eens. Maar over de manier waarop dat moet gebeuren lopen hun opvattingen uiteen.

Met N. Bouras in het midden van het kamp "deporteren en vergassen":
  'Als je voortdurend wordt aangevallen op je vrouw-zijn of moslim-zijn, is het logisch dat je die component van je identiteit inzet in je emancipatiestrijd' - Nadia Bouras - Universitair docent sociale geschiedenis

Welke opvattingen N. Bouras, universitair docent sociale geschiedenis, opdringt aan haar studenten:
  Ik liet mijn studenten eens een hoofdstuk lezen van het boek van de Surinaams-Nederlandse antropoloog Gloria Wekker, waarin ze laat zien dat racisme in Nederland zijn oorsprong heeft in het koloniale verleden. Een student zei: 'Ik maak me boos, ik voel me aangevallen, dit gaat niet over mij.' Ik zei: 'Als dit niet over jou gaat, waarom word je dan boos? Denk erover na en koester dit.'

Allang geconstateerd: deze moslim-Himmler dient onmiddellijk ontslagen te worden.
    Waarna we er genoeg van hadden.
    Oh nee, deze nog:
  'Als je voortdurend wordt aangevallen op ... moslim-zijn ...' Dat racisme bestreden moet worden ...

Oftewel: "Kritiek op het geloof van moslims is racisme". Niveau: "De maan is van groene kaas".
    De Universiteit Leiden heeft gebedsgenezers, astrologen en tovenaars in dienst.
    Na een nachtje slapen was het neurologische effect van het moeten omgaan met kwaadaardigheid weer gezakt. Dus nog even verder:
  ... een groep fanatieke antiracismestrijders die zich vooral roert op sociale media. ...
    Bouras: '... dit handjevol mensen, die hebben geen debatpodia, geen televisiestations, geen kranten - ze hebben niks, ze zijn machteloos. Wat ze hebben, is fel tekeergaan en laten zien: wij zijn boos, we pikken dit niet.'

Twee keer een gore leugen, eerst van de Marokkanenknuffelaar en dan van Bouras: de gore racisten als Nourhussen uitleg of detail , Nzume uitleg of detail , Wekker uitleg of detail enzovoort hebben vrij toegang tot de media - er staan hier eindeloos veel voorbeelden van. In tegenstelling tot de tegenstand die alleen bij GeenStijl en TPO te vinden is.
  Bouras: '... Na 9/11 is mensen met een migrantenafkomst constant verteld: het vrije woord is heilig, hier in Nederland snijden we geen kelen door, we praten met elkaar. We hebben constant geluisterd, teruggepraat, onszelf verdedigd, en wat is de nettowinst? Dat Nederland nog racistischer is geworden.'

Een gore leugen: ten eerste zijn ze niet aangevallen, want "Terreuraanslagen hebben niets met de islam of andere moslims te maken", en ten tweede hebben ze zich niet verdedigd maar hebben ze aangevallen: "Alle Nederlanders oftewel blanken zijn racisten en wie het ontkent is een nog ergere racist".
  Bouras: 'Vroeger hoorde je: als je maar integreert, dan hoor je erbij. Je moest een kut-Marokkaan, een crimineel of een hangjongere zijn om buitengesloten te worden. Tegenwoordig hoeven we als moslims of Marokkanen alleen maar hier te zijn en we worden buitengesloten.'

En gore leugen: er is in de media een al decennia een heftige campagne gaande dat alle "streepjes-Nederlanders" allemaal voor de volle honderd procent Nederlanders zijn, met name de moslims, en nog meer met name de jihadi's die allemaal "onze jongens" zijn uitleg of detail .
    En het haatwijf levert meteen het bewijs:
  ... we worden buitengesloten. De VPRO had een filmpje over een iftar, gepresenteerd door een vrouw met hoofddoek en de reactie van Thierry Baudet was: vreselijk. RTL-journalist Roderick Veelo twitterde: 'Kap eens met de propaganda voor dat wrede middeleeuwse sprookje'. ...

En ook hier wordt niemand buitengesloten. Wat er gezegd wordt, is dat de islam barbaars is. En dat is geen buitensluiten, maar verwerpen van iets dat verwerpelijk en barbaars is. Dat 'filmpje' was een heel programma dat werd gepresenteerd door een representant van de Moslimbroeders. Moslimextremisten en moslimrevolutionairen.
    Tegen het verwerpen waarvan alleen institutionele barbaren bezwaar kunnen hebben:
  ... Ik vind het een ernstige inbreuk op de democratische rechtsstaat.'

Oftewel: B. is een institutionele barbaar. Van het type dat Iran en Saoedi-Arabië regeert.
    Demonstratie: B. vindt dat ze geen afstand hoeft te nemen van medemoslims die aanslagen plegen:
  Bouras: 'Waar het om gaat, is dat De Balie na afloop duidelijk had moeten zeggen: jongens, luister, we gaan niet van tevoren checken hoe een debat verloopt, maar we nemen afstand van die verhalen over moslimdeportatie. Dan was er niets aan de hand geweest.'

Moslims, barbaren sinds 1200 na christus: wij moslims mogen alles, en niet-moslims niets.
  Bouras: 'Hoe dan ook, ik vind het problematisch wat jij doet. De een-na-grootste partij in Nederland, de PVV, heeft als corebusiness racisme. We hebben Forum voor Democratie dat keiracistisch is, de complottheorieën vliegen je om de oren. Dát is het grote probleem in Nederland, en niet dat handjevol activisten. Het spijt me, Abdelkader, maar laten we wel hoofd- en bijzaken gescheiden houden.'

Riposte: "De islam heeft als corebusiness racisme en geweld. Dát is het grote probleem in Nederland, en niet dat PVV'ers en FvD'ers". Over de hele wereld .
  Bouras: 'Luister, de racisten hebben identiteitspolitiek groot gemaakt. Ik bedoel: Wilders is er groot mee geworden.'

Een gore leugen: de zwarten en moslim hebben de identiteitspolitiek groot gemaakt. Met hoofddoeken enzovoort, en slavernijklachten enzovoort.
  Bouras: 'Mijn broertje wordt regelmatig zonder reden staande gehouden; een volwassen vent, hè? De vernedering... Maar hij zegt tegen de politie: goedemiddag, ja hoor, ik doe de achterbak even open. Alles naar wens? Fijne dag.'

Mooi. Dat is terugbetaling voor de overlast en vooral de criminaliteit. Jullie overvallen onze winkeliers en bejaarden... Wij controleren jullie kofferbak!
    En het is op geen stukken na genoeg. Want er is maar één maatstaf voor de stelling dat het hier zo erg is: als men vertrekt.
    En nog even terugkomend op dat:
  Bouras: 'Vroeger hoorde je: als je maar integreert, dan hoor je erbij. Je moest een kut-Marokkaan, een crimineel of een hangjongere zijn om buitengesloten te worden. Tegenwoordig hoeven we als moslims of Marokkanen alleen maar hier te zijn en we worden buitengesloten. De VPRO had een filmpje over een iftar, gepresenteerd door een vrouw met hoofddoek en de reactie van Thierry Baudet was: vreselijk. RTL-journalist Roderick Veelo twitterde: 'Kap eens met de propaganda voor dat wrede middeleeuwse sprookje'. ...'

Oftewel: de VPRO, en trouwens de hele publieke omroep uitleg of detail en de rest van de media, gaat zichzelf te buiten aan pogingen tot het binnensluiten van de moslims. Moskee hier en ramadan daar.
    Dan komt er één persoon, of twee, die zich, ver buiten die reguliere mediakanalen, kritisch uitlaten over de islam, en deze uiterst gematigde moslima (want dat vindt ze 100 procent zeker van zichzelf) gaat zich te buiten aan extreme verbale uitingen. Niveau "vrachtwagens malende over blanke burgers als ze geen goed baantje had gehad".
    Daarvoor, de diepte van de reactie op qua volume een zeer kleine tegenwerping, is natuurlijk maar één bekende psychologische verklaring: ze weet dat het waar is.
    Dat de islam 'dat wrede middeleeuwse sprookje' is.
    Dat weet namelijk iedere wetenschapper (wie dat niet weet, is in ieder geval geen wetenschapper - in de wetenschap geen eeuwenoude wrede sprookjes).
    Oftewel: ze weet dat het waar is, en lijdt mee met haar cultuurgenoten.
    Het is gewoon weer allemaal "culturele nederlaag" .

Geen zin in een inleiding (de Volkskrant, 02-05-2020, door Greta Riemersma):
  De laatste stuiptrekkingen van het patriarchaat: ‘De laatste loodjes wegen het zwaarst’

Het patriarchaat loopt ten einde, ziet Kaouthar Darmoni, de kersverse directeur van vrouweninstituut Atria. Nu moet iederéén de vrouwelijke waarden leren waarderen.

...
Dus als Thierry Baudet ...

"Baudet, Baudet, Baudet,
  Baudet, Baudet, Baudet"
    Ad infinitum.
    Ze zijn volledig gestoord.
    Zie ook die zinnen in de kop.

Tjonge ...
    Weer zo'n ellenlang diepte-interview, maar nu met volkomen de verkeerde persoon, namelijk iemand die voor de beschaving is. Vermoedelijk dacht Greta dat het wel veilig was, want het is een allochtoon. Van Turkse origine wordt vermeld, maar van Turks-Koerdisch vermoedelijk, maar dat is en wordt niet helemaal duidelijk.
    Was Greta bekend geweest met die (mogelijk) Koerdische achtergond van onze hoofdpersoon was ze misschien wat voorzichtiger geweest. Nu werd het een bloedbad, waarbij "Snijdt zichzelf in de vingers" aangevuld moet worden met: "... à la "The Texas Chainsaw Massacre" (de Volkskrant, 13-03-2021, door Greta Riemersma):
  Van mij mag de hele wereld Europees worden

Volkskrant-columnist Erdal Balci beschrijft in de autobiografische roman De gevangenisjaren de beklemming van zijn Turks-Nederlandse jeugd. ...

Ja, dat heeft hij in zijn columns voor de Volkskrant ook al enkele malen aangeroerd.
    Niet dat het ook maar een greintje helpt om de waanzin van het idee van de mooie multiculturele samenleving te verdrijven, natuurlijk. Dat is vechten tegen de heroïne-kaai.
  Op zijn 15de gaat schrijver en Volkskrant-columnist Erdal Balci (52) met zijn vrienden naar de hoeren in Amsterdam. Weken heeft hij zich erop verheugd, al het geld van zijn schoonmaakbaantje heeft hij aan de kant gelegd. Op de terugweg in de trein naar zijn huis in Utrecht dringt tot hem door dat het wel wat vreemd is: hij gaat naar de hoeren en even daarvoor mocht zijn zus van hem niet eens mee op schoolreis. Ze moest erom huilen.    ...

En maar klagen, de rest van die lui, dat ze de discotheek niet binnen mochten ... uitleg of detail
  Balci beschrijft het voorval in De gevangenisjaren, zijn pas verschenen autobiografische roman, waarin hij schetst hoe hij in 1980 vanuit Turkije terechtkwam in Nederland, waar zijn vader al jaren werkte als gastarbeider. Hij was 11 en ontdekte in de Utrechtse wijk Lombok al gauw hoe conservatief de Turks-Nederlandse gemeenschap was ...

Hoe erg conservatief"? Zo ...
  ... 'Het zijn mijn herinneringen, maar ik heb een heleboel zaken moeten afzwakken om het verhaal geloofwaardig te maken.'    ...

... erg conservatief.
    Zoals gezegd ...
  Is dat met die hoeren en die schoolreis zo gebeurd?
'Dat is echt gebeurd. Mijn zus was laatst bij mij op bezoek en vroeg: 'Heb je dat in je boek gezet?' Het zit haar nog steeds hoog. Ik hoop dat ze mij na dit boek vergeeft, omdat ik er eerlijk over heb geschreven.'    ...

... : het helpt allemaal niet.
    Eens een multicul-heroïnehoer, altijd een mulitcul-heroïnehoer.
  ... Vraag hem hoe hij na al die jaren aankijkt tegen de Turks-Nederlandse gemeenschap en hij zegt: 'Die is alleen maar conservatiever geworden, en de Marokkaanse gemeenschap ook.' ...

Zo, wat betreft dat vraagstuk kan de zaak gesloten worden. Nu nog dat van de multicul-heroïnehoeren en -pooiers (Ja ja, we mogen niet seksistisch zijn ...).
    De volgende shot:
  Er is toch ook veel ten goede veranderd? Er komen in Nederland steeds meer hoogopgeleide moslimvrouwen, om maar wat te noemen.

Riposte:
  'Ja, maar iedereen leeft vooral in zijn eigen groep. Het is bijna sektarisch aan het worden in Nederland, net zoals in het Midden-Oosten.'

Volgende:
  Waar baseert u dat op?

Riposte:
    ... Lamaarzittu.
    Twee achter elkaar
  Kent u veel ongelukkige Turkse Nederlanders?
'Er is nog zo veel onvrijheid. Ik hoor over een Koerdisch meisje dat niet mag omgaan met een Turkse jongen, een zwarte vrouw die geen relatie mag met een Turk. Ik ken hartverscheurende verhalen.'

In uw boek beschrijft u de jaren tachtig en negentig in Utrecht. Wat u toen meemaakte, is dat in de basis wat u nu nog steeds ziet?
'Het is alleen maar erger geworden. Vaak vragen mensen me: wat is jouw probleem nou? Dat duid ik.'

Riposte:
    Ook een aardige (we slaan het ene en ander over):
  Toen u ouder werd, ontmoette u alleen maar Nederlandse vrouwen die het leuk vonden dat u op Turks volksdansen zat en baklava at. Wilden ze u echt zo graag terugduwen in de Turkse cultuur?
'Zonder uitzondering. ... Nederland was zo'n land dat je keer op keer terugwierp in je cel.'

Hallo Greta!
    Nee, dat is oneerlijk. Met haar Marokkaanse mannetje (wij stellen ons hier 1 meter 90 versus 1 meter 65 bij voor ...)gaat het best wel redelijk, zo te bemerken, maar op alle regels zijn uitzondering, als je de groep maar groot genoeg maakt.
    Zeg een paar honderdduizend, in dit geval ...
    Nog maar eens wat heroïne:
  U zegt: zonder deze opstelling was er minder uitgehuwelijkt, besneden en ritueel geslacht. Meent u dit serieus?

Meent u dit serieus, mevrouw Riemersma, dat u niet weet dat het zo is ...?
    De volgende:
  Uw boek is in wezen één groot pleidooi voor vrijheid. Houdt vrijheid niet in dat je ieder zijn eigen ontwikkeling gunt?

De plattitudes worden hoe langer hoe erger ...
  In uw boek hadden uw vrienden weinig over hun leven te vertellen. Ze mochten van hun ouders geen toneelspeler of voetballer worden. Iemand die gay was, kon daar niet voor uitkomen. Een meisje moest met een of andere minkukel trouwen, een jongen met zijn nicht. Was dit echt zo?

Ook daaraan maakt Balci genadeloos een einde. Reactie:
  Wat erg.

...
    Ohne Worte.
    Ah, de autochtone inbreng:
  U schrijft dat er in uw jeugd nog een reden was voor het conservatisme van de migrantengemeenschappen: een alliantie tussen de intelligentsia en extreem religieuze groepen. Wat bedoelt u daarmee?
'Niet dat ze in donkere kamers bij elkaar zaten, maar gestudeerde mensen waren onverschillig over wat religieuze groepen in Nederland met ons deden. Aan de andere kant was links ook wel gevoelig voor extreme Turkse groeperingen als de Grijze Wolven en Milli Görüs. Die leverden de gemeenteraadsleden voor PvdA en later GroenLinks, nog steeds. Hoe kan dat in hemelsnaam?'

Nou, gewoon ...
    Allemaal Riemersmaatjes.
  Lale Gül vertelde in Op1 dat ze meemaakte dat de PvdA kwam flyeren in de moskee. Ze dacht: waarom komen ze hier niet om mij te bevrijden?
'Zo ging het en gaat het nog steeds.'    ...

Brullen van de lach!!!
    Lale Gül is een mevrouw die recent een boek heeft geschreven over haar onderdrukking, waarop er nogal wat "Ach" en "Wee" is gevolgd van de linkse multicul-heroïnehoeren en -pooiers, om volstrekt onduidelijke redenen aan gezien het feit dat ze het zelf gekweekt hebben.
    En bijna de hele rest van Nederland erbij gecorrumpeerd ...
  Intussen schreef u als journalist in de jaren negentig alleen maar over de leuke kanten van de multiculturele samenleving, gezelligheid tijdens ramadan enzo. Heeft u weleens andere onderwerpen geprobeerd?
'Eh...' Het is even stil. 'Ik heb volgens mij één stuk in de Nieuwe Revu gepubliceerd over maagdenvliesherstel. Ik wist hoe ik succesvol kon worden met paginagrote krantenverhalen en dat was niet door kritisch te schrijven.'

U deed dus moedwillig mee aan het mechanisme dat u verafschuwde.
'Ik wilde geld verdienen en mooie kleren kopen.'

Na verloop van tijd voelde u zich een pennelikker, een gehaaide leugenaar.
'Een verrader.'    ...

... op deze manier.
    En ook dit ...
  U bent gevlucht naar Turkije.
'Ik was mentaal ziek en bloeide in Turkije helemaal op. Eindelijk kon ik mij als intellectueel en schrijver ontwikkelen. Ik las in Turkije veel meer, kwam nieuwe ideeën tegen, maakte Turkse vrienden die als echte Europeanen het individu hoog in het vaandel hadden. Ze lachten me uit omdat ik niet eens wist wie Sting was. Ze waren opgegroeid met de Europese en Amerikaanse cultuur, door hen heb ik geleerd wat meerstemmige muziek is. Dat heeft mij verrijkt.'

Dit klinkt naar multiculturalisme.
'Ik ben niet tegen multiculturalisme, zolang het individu, de vrouw en het kind niet worden onderdrukt. Veel culturen kunnen prachtig zijn, maar wel onder het dak van de Europese moderniteit. Wat mij betreft mag de hele wereld Europees worden.'

Dat gaat ver.

... helpt helemaal niets.
    En wat er nu gaat komen, is dan wel te raden:
  'Het is in de mode om te praten over een gelaagde identiteit, maar ik geloof daar niet in. Je hebt de Europese identiteit en de rest. De gelaagde identiteit is een smoes om toch vrienden te blijven met je neef die bij de Grijze Wolven zit, of de vriend die Milli Görüs aanhangt of een extreme moslim is. Dan kun je zeggen: kijk, hij is mijn vriend, ik heb een gelaagde identiteit. Nee, je bent een lafaard. Je durft niet te kiezen.'

Sorry, maar de Europese cultuur heeft toch ook negatieve kanten?

Bingo.
    Laatst was er nog een mooi staaltje van op een ander terrein. Het verkiezingstijd, en het klimaat is een item. Waarvan inmiddels aan iedereen bekend is dat het allemaal de schuld van is van het kooldioxide-afval.
    Levensgevaarlijk voor de beschaving, dat kooldioxide-afval.
    Serieus serieus.
    En toen kwam de term "kernenergie" langs, en kregen van het NOS Journaal een meneer voorgetoverd die kwam uitleggen dat het afval van kerncentrales zo gevaarlijk was.
    Ja ja ...
    En nu kan u misschien ook de volgende raden, want als je voortdurend zo zwaar overtroefd wordt, is het tijd voor ...:
  'Welke?'

Auschwitz.

... de verbale atoombom.
    De HOLOCAUST!!!
    En alweer leidt het tot de nederlaag:
  'De fascistische ideologie heb je overal en Hitler was daar een extreem voorbeeld van. Dat neemt niet weg dat mijn grote bewondering blijft uitgaan naar het redelijke individu.'

Extreem individualisme, eenzaamheid, echtscheidingen, consumentisme?
'Dat zijn fabeltjes, hoor. Je kunt beter gescheiden en eenzaam zijn dan een gedwongen huwelijk hebben, geslagen worden en het gevaar lopen dat je dood wordt gemaakt als je van je man weggaat. Wat heb je liever?'

Te ingewikkeld om op de details in te gaan. Voor Greta.
     Maar die heeft toch nog een pijl op haar boog (bom in het arsenal ... Roept u maar):
  Als de onderdrukking zou verdwijnen, blijft er in de Turkse cultuur dan iets over wat u wel kunt waarderen?
'Absoluut, in Turkije worden heel goede films gemaakt, heel goede muziek, maar wel dankzij westerse invloeden. Alles wat mooi is aan ontwikkelingslanden ontstaat dankzij de bevolking die zich aanpast aan de moderne wereld. De rest is onderdrukking en ellende en feodaliteit.'

Je hoort steeds vaker precies het omgekeerde zeggen, vooral in de Black Lives Matter-hoek: dat het in die landen een puinhoop is door westers kolonialisme en postkoloniale inmenging.
'Dat is te makkelijk om te zeggen. Ik ben geen fan van buitenlandse inmenging en zeker niet van oorlog, maar het probleem met BLM, die woke mensen, is dat in hun ogen de ontwikkelingslanden geen kwaad kunnen doen. Het is daar allemaal prima, perfect.'

Nee, zij wijzen op de vernietigende rol van het Westen in de rest van de wereld. U ziet alleen de mooie kant van het Westen, lijkt het.
'Onderdrukking van andere volken is niet eigen aan het Westen.'

Wel op de schaal van het kolonialisme. Dat was bijna wereldwijd.

Ook verschrikkelijk: Dzjengis Khan.
    En nog is het niet op:
  Wat zouden die redelijke mensen moeten doen?
'Mensen met een migratieachtergrond bewegen om de moderniteit in te stappen.'

Dat is na de aanslagen van 9/11 een jaar of tien, vijftien fel verkondigd, door politici als Pim Fortuyn, Rita Verdonk, Ayaan Hirsi Ali en een heleboel columnisten. Heeft u die debatten vanuit Turkije wel gevolgd?
'Nou, niet zo. Maar wat hebben ze opgeleverd?'

Dat een hele generatie jonge moslims opgroeide met het idee dat er iets mis met hen was, waardoor sommige zich juist hebben teruggetrokken in hun eigen groep.
'Zou het anders zijn gelopen als ze niet gebasht waren? Natuurlijk niet.'

Los daarvan: de mensen over wie u spreekt zijn hier geboren. Is het niet paternalistisch als andere Nederlanders zich met hun leven bemoeien?
'Paternalisme heeft een negatieve klank. Ik heb het over idealisme, dat je talenten in iemand ontdekt en die helpt ontwikkelen. Dat je iemand een duwtje geeft. Dat je mensen niet aan hun lot overlaat, zoals tot nu toe is gebeurd.'

Er zijn allerlei initiatieven van Turkse en Marokkaanse Nederlanders om problemen als verstoting of het exposen van meisjes en lhbti'ers op sociale media aan te pakken. Is dat niet beter?
'Alles helpt natuurlijk, maar er moet ook een ideologische onderbouwing komen, zodat steeds meer mensen overtuigd raken van de noodzaak van emancipatiebeleid. Dat is mijn taak, dat heb ik geprobeerd met mijn boek.'    ...

Pfffff ...
    En dat heel lang en heel luid.
    We hebben er even geen woorden meer voor, en gaan een toetje eten.
    ...
    Zo, na een dagje gevuld met andere werkzaamhede, maar eens terugkomen op dit.
    Met als eerste opmerking dat er in de opwinding iets vergeten was dat bij het lezen direct opkwam, na dit:
  'Welke?'

Auschwitz.

Die directe gedacht zijnde: dat was een collectieve oftewel sociologische reactie die volgde op lange voorgeschiedenis van collectieve sociologische wantoestanden, genaamd nomadisme en bijbehorend parasitisme.
    Wie denkt dat het laatste eeuwig kan duren, heeft een gaatje in zijn hoofd.
    Of gaat Oude Testamenten schrijven om zichzelf tot Uitverkoren Volk te verheffen.
    De Joden zijn een nomadisch woestijnvolk afkomstig uit Egypte, mogelijk van de farao Achnaton die bekend is van zijn Ene Alheersende Godheid, die eerst naar Palestina zijn getrokken om daar de bevolking te verdrijven, tot ze daar zelf werden verddreven, en het onder andere in Europa heeft gezocht.
    En daaraan kwam op een gegeven moment een voorspelbaar bruut einde.
    Tweede aanvulling, uit de tussenliggende tijd: na al die negatieve kanten van de westerse wereld, opgesomd door mevrouw Riemersma:
    "Waarom bent u nog hier?"
    "U kunt makkelijk naar Marokko waar het dus oneindig veel beter moet zijn."
    Of, kwam er daarna een vage herinnering op: heeft ze dat niet al een keer gedaan en is daarna weer teruggekeerd ...?
    Net als S. Sitalsing uitleg of detail .
    Maar eigenlijk zijn dat weinig relevante vragen, wnat met de positie van mevrouw Riemersma lijkt het te zijn net als met het getal oneindig: je kan er eindeloos veel aan toevoegen en eindeloos veel vanaf halen ... Het is en blijft oneindig.
    De storing bij mevrouw Riemersma dat niets dit fundamenteel zal veranderen, anders dan elektroshocktherapie of lobotomie.
    Net als geldt voor het over-, overgrote deel der politiek-correcten.
    Met name datgene dat zich manifesteeert in of vooral als media.
    Na deze afwikkeling nog even terug naar de tekst, als hulp voor eventuele latere onderzoekers:
  Je hoort steeds vaker precies het omgekeerde zeggen, vooral in de Black Lives Matter-hoek: dat het in die landen een puinhoop is door westers kolonialisme en postkoloniale inmenging.

Weerlegd: hoer korter gekoloniseerd, hoe armoediger de teostand niu.

  Nee, zij wijzen op de vernietigende rol van het Westen in de rest van de wereld. U ziet alleen de mooie kant van het Westen, lijkt het.

Dat gaat niet over het westen, maar over Amerika.
    Dat mag inderdaad wel ondergaan wat het zelf elders doet: gebombardeerd worden.
  Wat zouden die redelijke mensen moeten doen?
'Mensen met een migratieachtergrond bewegen om de moderniteit in te stappen.'

Dat is na de aanslagen van 9/11 een jaar of tien, vijftien fel verkondigd, door politici als Pim Fortuyn, Rita Verdonk, Ayaan Hirsi Ali en een heleboel columnisten. ...

Een gore leugen: de genoemde namen is vrijwel de volledige lijst van ciritici van "de multiculturele samenleving", waar tegenover honderen en over de jaren duizenden mense stonden die hier tegenin schreeuwden en het ideaal van het multiculturalisme uit trompetterden.
    En de genoemden demoniseerden uitleg of detail .
  Dat een hele generatie jonge moslims opgroeide met het idee dat er iets mis met hen was ...,

Een gore leugen: een hele generatie jonge moslims is opgegroeid met de media-mantra dat ze een waardevolle bijdrage aan Nederland leveren.
   Zowel economisch als cultureel.
  ... waardoor sommige zich juist hebben teruggetrokken in hun eigen groep.

Een gore leugen: dat terugtrekken is nooit gebeurd, want ze zijn altijd rotsvats in de eigen cultuur gebleven: eigen theehuizen, eigen shisha-lounges, eigen winkels, eigen moskeeën, eigen televisie, enzovoort.
  Los daarvan: de mensen over wie u spreekt zijn hier geboren. ...

En opgevoed in andere cultuur. De plaats van residetie is onbelangrijk
  ... zijn hier geboren. Is het niet paternalistisch als andere Nederlanders zich met hun leven bemoeien?

Een gore leugen: er wordt niet bemoeit met hun leven, zij bemoien zich met andermans leven. Met moskeeën, halalvoer, alcoholverboden, gebedsoproepen, enzovoort.
  ... Er zijn allerlei initiatieven van Turkse en Marokkaanse Nederlanders om problemen als verstoting of het exposen van meisjes en lhbti'ers op sociale media aan te pakken. Is dat niet beter?

Een gore leugen. Zoals het boek van Lale Gül en het boek van Erdal Balci hebben bewezen. Dat zijn geluiden van een zeer uitzonderlijke enkeling.
    Nou ja, laten we het houden op ergens rond de top vijf procent.
    Want de lijst van haatzaaiers uitleg of detail staat bol van de "hogeropgeleide" lieden.
    Het aantal ondertekenaars van de anti-Samuel Paty- oftewel anti-westerse cultuur-petitie was ruim 120 duizend.
    En op een ruime 800 duizend moslism kan dat gelden als allemaal (deTurkse moskeeschommels en de Marokkaanse coke-bezorgers weten niet eens wat een petitie is ...).
    Het geheel had nog een illustratief vervolg (de Volkskrant, 15-03-2021, ingezonden brief van J.M. van der Kolk, Delft):
  Noodgedwongen links

Zaterdag heb ik met veel interesse het interview met Erdal Balci gelezen. Net als hij ben ik een sociaal-democraat in hart en nieren. En net als de heer Balci verwacht ik weinig tot niets van de huidige linkse partijen. Ik mis in het Nederlandse landschap een partij die de problematiek zoals door de heer Balci aangegeven aan wenst te pakken, maar wel sociaal-democratisch is. Ik kies de komende week noodgedwongen voor een van de linkse partijen, omdat ik dat als de minst slechte keuze zie. Maar de problematiek zoals door Balci aangekaart is dusdanig groot dat dat misschien wel een slechte keuze is. In mijn ogen groeien de 'schreeuwlelijkerds' onder meer doordat anderen deze problematiek negeren.

Zijnde dat ' deze problematiek' dus nog steeds niet benoemd mag worden.
    Het probleem van de allochtone achterlijkheid.
    Het probleem van het allochtone "niet mee kunnen komen", als je het besmuikt wilt zeggen.
    Welk probleem zo indringend is, dat men het een Big Brother-naam heeft gegeven: "Nederlands of blank racisme".

Eindelijk gevonden ... Dat artikel met de reden dat mevrouw zo gebeten is op Nederland ... (de Volkskrant, 23-12-2009, column door Greta Riemersma):
  Agenda

Naast mij ligt een papiertje waarop ik heb geschreven wat mijn plannen zijn van 21 december tot en met 7 januari. Ik ben dan in Nederland en de dagen raken al aardig volgepland. De invulling van Kerst en oud & nieuw is geregeld, verder zijn er logeerpartijen van de kinderen, een familiereünie, bezoeken aan vrienden, een afspraak met de tandarts, gesprekken met mijn Nederlandse opdrachtgevers en zo is er nog het een en ander.
    Waarom moet dit allemaal op een papiertje staan, vraagt u zich misschien af. Ik zal het u vertellen: ik heb geen agenda. Dit hele jaar al niet. Dat heeft Marokko met me gedaan. Ik leid hier een agendaloos leven en ik moet zeggen: het bevalt prima.
    In Marokko wordt geleefd bij de dag. Dat heeft wat nadelen, bijvoorbeeld dat vrij weinig mensen hier weten wat een langetermijnvisie is. Het enige adagium is hier dat het land economisch vooruitmoet, maar intussen vragen de meeste Marokkanen zich af of ze vanavond kip met pruimen eten of alleen linzen met brood.
    In het begin van mijn verblijf in Marokko, twee jaar geleden, wilde ik nog wel eens een afspraak maken die wat verder weg was. ‘Wat dacht u van volgende week maandag?’, vroeg ik dan. Er werd steevast terughoudend op gereageerd. ‘Oh, maandag. Bel tegen die tijd maar eens weer.’ Ik verwenste die mentaliteit. Was het nu zo moeilijk vijf dagen vooruit te kijken?
    Nadat ik een periode probeerde me er niet over op te winden, kwam ik zover dat ik in 2009 geen agenda aanschafte. Het had namelijk geen enkele zin. Van alle afspraken die ik hier maak, is 99 procent voor vanmiddag of vanavond en hooguit voor de dag van morgen. Daar heb ik geen agenda voor nodig. Ik kan zo ook wel onthouden dat ik Ahmed morgenochtend om 10.00 uur tref voor de hoofdingang van de oude medina in Fez.
    In dit systeem maak je ook niet gauw drie afspraken tegelijk, want de mogelijkheden zijn beperkt. Dus wat zou ik moeilijk doen met een agenda? ...
    Ik heb gemerkt dat ik intussen zo meegesleept ben door deze visie dat ik me tegenwoordig verbaas over het Nederlandse geplan. Half december weet ik al dat ik op 4 januari in Nederland naar de tandarts moet. Het moet niet gekker worden. Eigenlijk zou ik tegen de tandarts willen zeggen dat hij me tegen die tijd maar eens weer moet bellen.

Omdat haar jarenlange ervaring met de Marokkaanse cultuur haar geleerd hoe rijk deze is ...

Nog een gebied met zo'n rijke cutuur (de Volkskrant, 30-10-2021, door Greta Riemersma):
  De oorlog in Congo is een economische oorlog, ziet arts Denis Mukwege ...

De Congolese gynaecoloog Denis Mukwege (66) weet nog wanneer hij besloot minder arts en meer activist te worden. Op een dag in 2011 kwam naar zijn Panzi Ziekenhuis in Bukavu, in het oosten van de Democratische Republiek Congo, een vrouw die elf jaar eerder in het ziekenhuis had gelegen. Destijds had een verkrachting haar onderlijf vernield en een kind in haar buik achtergelaten. Fysiek viel ze te herstellen, maar mentaal was het lastiger: ze wilde niets van haar kind weten. Na de geboorte noemde ze haar dochter Wakubenga, 'zij die wordt geminacht'.
    De psychologen van het Panzi Ziekenhuis overtuigden de vrouw ervan dat ook de baby slachtoffer was. En nu stond de vrouw opnieuw voor hem, vergezeld van de intussen 11-jarige Wakubenga. Het meisje dat was geboren uit een verkrachting was zelf verkracht en zwanger geworden. Mukwege was woest. Hij besefte dat hij zich luider moest uitspreken over de verschrikkingen in Congo, waar seksueel geweld al 25 jaar wordt ingezet als oorlogswapen.    ...

Samenvatting:
  Tussentitel: Massaverkrachting wordt gebruikt om het maatschappelijk weefsel kapot te maken

Wat dat te maken heeft met een economische oorlog is niet alleen volkomen ondudielijk, het is volkomen duidelijk dat dat er niets mee te maken heeft.
    Maar dat staat er allemaal bij om:
  ... , dus heeft ook Europa schuld aan de verschrikkingen

... de blanken weer eens de schuld te kunnen geven.


Naar PC club  , of site home  ·.

26 jan.2020