WERELD & DENKEN
 
 

Haatzaaiers, creolen: Anousha Nzume

6 jun.2016

Anousha Nzume, eerder zichzelf opgewerkt in het allochtonen-knuffel- en "diversiteit"-circuit, verwierf landelijke bekendheid toen ze zich als een van de eerste meer openbare figuren schaarde achter de toen nog onbekende extremisten Quinsy Gario en Jeffye Afriyie (Kno'Ledge Cesare) in hun protesten tegen Zwarte Piet. Actrice Nzume onderscheidde zich door spontane huilbuien naar aanleiding van het leed dat haar door Zwarte Piet werd aangedaan.

Aangespoord door dit anti-blanke activisme nam GeenStijl de moeite haar achtergrond wat uit te diepen, waarna snel bleek dat ze dochter was van een Afrikaanse vader en een Russische moeder en haar jeugd doorbracht met de naam Anna Steijn (naar een stiefvader). Dat veranderde ze zelf in de huidige Afrikaanse vorm - wat natuurlijk een weerspiegeling van haar geestesgesteldheid: die van Afrikaans extremisme.

Na de aanvankelijke rol in het Zwarte Piet-activisme was het een tijd redelijk rustig aan het Nzume-front, maar nu, met de zwarte evenementen rond Sylvana/DENK en rapper Typhoon, mengt ze zich ook weer in de strijd. Met het derde zwarte incident dat bijna tegelijkertijd plaatsvond: de dood van Mitchel Winters.

Mitchel Winters belde 112 met de melding van een gewapende overval, en hij gaf een goed signalenment van de dader. De politie racete naar de plek, en trof die dader daar aan, die weigerde de bevelen van de politie op te volgen en dreigend op hen afkwam. De politie schoot en de overvaller vond de dood. Het bleek Mitchel zelf te zijn, die zijn eigen signalement had doorgegeven (dit staat natuurlijk allemaal op tape en zijn stem is door familie herkend - de voor de 112-melding gebruikte telefoon lag naast hem).

Allemaal vooral uiterst vervelend voor de betrokken agenten.

Zo niet vinden de zwarten.

En de andere allochtonen, waaronder de verstokte haatzaaister Arzu Aslan uitleg of detail die hierin alleen maar politie-complotten zien, waarover elders meer.

Hier de inbreng van Anna ( Joop.nl, 04-06-2016, Anousha Nzume - Actrice, theatermaker, presentator uitleg of detail ):
  Op jou wordt extra gelet, jij bent bruin

'In de week waarin wederom een donkere moeder haar kind is verloren door politiegeweld, vraag ik me af of "invechten" nog genoeg is om te overleven'

Wat moet je nou als blanke partij die voortdurend impliciet en expliciet beschuldigd wordt van racisme terwijl je je niet kan verdedigen want de media doen mee aan het circus en houden jou daar uit.... Je leeft je frustratie uit op GeenStijl en typeert dit soort scribenten als "klaagnegers". Waarna de politiek-correcte Gestapo-met-de-hand-aan-de-deur-van-de-gaskamers op de voorpagina van de Volkskrant (Arnon Grunberg uitleg of detail ), jou nog eens aanvalt over dat woord.

Waarna we ter illustratie hiervan overstappen op de laatste alinea van het artikel:
  In vijf jaar tijd zijn zes ongewapende mannen van kleur omgekomen door te politiegeweld. Rupert Lodovica, Wensley Udenhout, Rishi Chandrikasing, Ihsan Gurz, Mitch Henriquez. En nu ook Mitchel Winters.

Hier zijn de feiten, gegeven door een reageerder:
  Erik Mulder 4 juni 2016 at 11:24
”In vijf jaar tijd zijn zes ongewapende mannen van kleur doodgeschoten door te politie. Rupert Lodovica, Wensley Udenhout, Rishi Chandrikasing, Ihsan Gurz, Mitch Henriquez.”

Echt, is dit serieus?

Rupert Lodovica: Een zwaar gestoorde, beresterke en uiterst gewelddadige crimineel die een politieagente aanviel en daarmee doorging tot het zijn dood werd. Geen enkel bewijs dat zijn kleur een rol speelde.

Wensley Udenhout: Zelfde verhaal, gestoord, sterk, gevaarlijk en agressief. Viel agenten aan en bleef daarmee doorgaan tot het zijn dood werd. Geen enkel bewijs dat zijn kleur een rol speelde.

Ihsan Gurz: Ging volledig door het lint op een publieke plek, viel agenten aan en bleef daarmee doorgaan tot het zijn dood werd. Geen enkel bewijs dat zijn kleur een rol speelde.

Rishi Chandrikasing Bekend verhaal. Had een straatverbod, negeerde bevelen van de politie en werd neergeschoten. Geen enkel bewijs dat zijn kleur een rol speelde.

Mitch Henriquez. Inderdaad een fout van de politie door te gewelddadig optreden. Neemt niet weg dat ook hij de confrontatie zelf heeft gezocht. En weer geen enkel bewijs dat zijn kleur een rol speelde.

4 van deze mensen waren crimineel, en allemaal negeerden ze bevelen van de politie en waren ze agressief richting de politie, en in alle gevallen is er geen enkel, maar dan ook geen enkel bewijs voor racisme.

Doen alsof dit allemaal onschuldige slachtoffers zijn die alleen maar dood zijn door racisme van de politie is natuurlijk volkomen schaamteloos.

Erger dan dat: het is zwart haatzaaien.

Waarvan er nog veel meer stond in het artikel:
  We leven in een tijd waarin de politieagent na een dodelijk schietincident niet meer als verdachte wordt verhoord.

Puur haatzaaien.
  Een tijd waarin ‘minder, minder, minder’ onder de vrijheid van meningsuiting valt.

Ondermijning van vrijheid en democratie.
  Een tijd waarin cijfers over ‘oververtegenwoordiging in de criminaliteit’ multi-interpretabel zijn.

Ontkenning van eigen schuld.
  Een tijd waarin linkse politici ‘Marokkanen hebben een soort etnisch monopolie op straatoverlast’ opgooien om stemmen te winnen.

Stigmatiserend generaliseren. Dit is een eenmalige uitspraak van één politicus. En weer: aanval op vrijheid en democratie.
  Volksvertegenwoordigers zeggen dat etnisch profileren, ondanks artikel 1 ‘er nou eenmaal bij hoort’.

Falcifiserende representatie: men zei: "Etnisch profileren hoort bij etnisch hogere cirminaliteit".
  Dus wat zeggen wij tegen onze bruine en zwarte kinderen? Aanpassen, je koest houden, harder werken, minder opvallen, maar hoe dan? Witter worden is geen optie. Minder verwachten? We maken ze, desnoods met harde hand weerbaar. En dan? Is je kind dan veilig? Op straat? In de auto? In het donker in een park? Op klaarlichte dag?

Zin-voor-zin gore zwarte haatzaaierij. Waarna het lijstje dat als eerste is behandeld volgde.

Maar er staat ook een mogelijke verklaring voor dit weerzinwekkende gedrag:
  “ Mijn hele leven had ik zwarte ouders tegen hun zoons en dochters horen zeggen dat ze ‘twee keer zo goed’ moesten zijn, wat wil zeggen dat ze de helft moesten accepteren. Het advies werd met een soort religieuze verhevenheid uitgesproken, alsof het om een onuitgesproken waarde, een onontdekte moed ging, terwijl ze in feite alleen maar het bewijs waren van het pistool tegen ons hoofd en de hand in onze zak. Zo verliezen we nu onze zachtheid. Zo beroven ze ons van ons recht om te lachen. ”

En in het begin:
  Samuel is energiek, vaak overenthousiast en wil niks missen. Samuel is ook een van de weinige donkere jongetjes in de buurt. ‘Je moet uitkijken Samuel. Op jou wordt extra gelet. Jij bent bruin.’ Voordat ik het wist was het er uit.

Ze doet het zelf ook.

Gelukkig staat er ook dat zinnetje voor: 'Samuel is energiek, vaak overenthousiast en wil niks missen.' En even daarvoor: 'Samuel houdt van actie, moppen over poep en kattenkwaad. Wanneer er iets in de buurt gebeurt, kun je er donder opzeggen dat Samuel er in ieder geval bij was.'. De liefdevolle woorden van de moeder zijn met gemak te vertalen in "etterbakje". De reden dat witte moeders, een blik geworpen hebbende op het speelveld van de gemengde of zwarte school uitleg of detail , hun tamme witte kindertjes schielijk naar de witte school brengen uitleg of detail .

En het allerdomste: ze zitten elkaar er ook nog eens op te stoken:
 
  “ Zwarte mensen houden met een soort obsessie van hun kinderen. Jij bent alles wat we hebben, en je wordt bedreigd. Ik denk dat we je liever zelf zouden doden dan je gedood te zien worden door de straten die Amerika heeft gemaakt. ”

Deze zinnen uit Between the World en Me van Ta-Nehisi Coates beten zich vast in m’n ziel toen ik ze voor het eerst las. Daar zijn ze gebleven.

Die Coates uitleg of detail is van het allerfanatiekste soort haatzaaiers.

Overigens is er één ding grappig aan dat Afrikaanse activisme: het is volkomen vrijblijvend en hypocriet. Want wie zo blankhatend denkt en schrijft zoals die Coates en zijn mede "People of Color", hebben maar één consequente en eerlijke positie: vertrek naar het "Continent of Color": Afrika.

En hetzelfde geldt natuurlijk voor Anna Steijn, ook bekend als Anousha Nzume.

Voor de volledigheid: zelfs bij Joop.nl is dit voor velen te veel. Hier wat reacties:
  GeachteLezer 5 juni 2016 at 22:42
“In vijf jaar tijd zijn zes ongewapende mannen van kleur omgekomen door te politiegeweld” .. Dat is er maar eentje per jaar. Ik ben heel benieuwd hoeveel ongewapende mannen in het algemeen omkomen door politiegeweld. Ik weet het niet, maar het zou mij niet verbazen als de verhouding gekleurd versus niet gekleurd onder die slachtoffers exact overeenkomen met het voorkomen van die groepen in de misdaadstatistieken. .

Het is een beetje als met sollicitaties: Als je niet wordt aangenomen en je hebt een kleurtje ligt het natuurlijk aan dat kleurtje, wordt je niet aangenomen zonder kleurtje dan was je misschien niet gekwalificeerd of had je pech. Zo is het misschien ook wel met die politieslachtoffers. .

Ik weet dat er gediscrimineerd wordt, maar maak niet van alles discriminatie. Niet elk verband is een oorzakelijk verband wil ik maar zeggen. .

Overigens, en dat is misschien leuk om te noemen in dit geval: Sollicitaties van autochtonen bij allochtone werkgevers zijn sowieso kansloos. Dat is onlangs onderzocht en de uitkomst daarvan is misschien het zich gediscrimineerd voelende deel van de bevolking niet welgevallig. Maar het is wel degelijk een feit: Allochtone werkgevers nemen vrijwel nooit autochtonen in dienst. Een interessant artikel daarover verscheen onlangs in de krant:


Nailles 5 juni 2016 at 13:13
Lichtgetinte, bruine, en zwarte Nederlanders ervaren vaker racisme door blanke Nederlanders dan zij dat van andere Nederlanders ervaren én blanke Nederlanders dat ervaren van niet blanke Nederlanders.

Dat is door feiten ondersteund en zal ik op geen enkele manier bestrijden.

Dit is volstrekt te verklaren uit de absolute bevolkingsaandelen van de diverse bevolkingsdelen bij een gelijke mate van racisme onder de groepen.

Zijn er drie keer zoveel blanken in een dergelijk over bevolkingsdelen qua racisme in gelijke mate behepte samenleving dan niet blanken zullen laatsten drie keer zo vaak slachtoffer zijn van racisme dan blanken. Sterker nog. Daar de niet blanke Nederlanders ook nog eens divers gekleurd zijn en of etnisch verschillen en er dus ook onderling ook racistisch gediscrimineerd wordt uitgaande van de gelijkmatige mate van racisme onder alle groepen zullen zij nog vaker dan drie keer zo vaak racistisch gediscrimineerd worden.

Laat dit eens tot u doordringen:

Dat gekleurde mensen, doordat zij tengevolge van absolute bevolkingsaandelen bij gelijke mate van racisme onder alle groepen zich feitelijk vaker gediscrimineerd zien door blanke Nederlanders, een algemeen gevoel hebben door blanke Nederlanders meer in de gaten gehouden worden, is exact hetzelfde en net zo (on)redelijk dat veel Nederlanders, niet alleen blanke, zich vaak ongemakkelijk bekeken of benaderd voelen door lichtgetinte, bruine, of zwarte mensen omdat er niet blanke bevolkingsgroepen zijn die sterk oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit.


Dunya 5 juni 2016 at 11:00
“Samuel jij moet beter je best doen, anders gaat het mis. Zelf ben ik grootgebracht met de mantra ‘werk vier keer harder en verwacht twee keer minder’. Dat was toen. Invechten hoorde erbij als je donker was.”

Ik denk dat het niet goed is om je zoon een slachtofferrol aan te praten, met het oog op zijn toekomst.

We leven nu eenmaal in een samenleving, waar vooroordelen/racisme voor komt. Het is niet zo dat alle blanke mensen zich daaraan schuldig maken. In mijn optiek zijn er meer blanke mensen die zich daaraan niet schuldig maken. Dat is mijn ervaring. Een ander kan een andere ervaring hebben. En als het al voorkomt trek ik dat me niet aan.

En zelfs als het anders is, je zoon moet zich in deze samenleving redden, te beginnen met het afronden van een goede opleiding en vinden van een passende baan. Deze mogelijkheden zijn er zeker in Nederland. Je zoon heeft maar een werkgever nodig die gunstig gezind is naar donkere mensen toe. De andere mensen doen er niet toe. Mensen kun je weinig veranderen. Je kan je vriendenkring zelf uitkiezen en als je benadeelt wordt kan je hier voor je rechten opkomen en je zonodig wenden tot instanties.

Het lijkt me niet goed om hem achterdocht bij voorbaat naar blanke mensen bij te brengen. Dan gaat hij in alles een bevestiging zien dat hij toch benadeelt wordt en kan hij passief worden om een goede positie te krijgen in deze samenleving en zou de situatie gecreëerd worden dat hij zich zal afzetten tegen de samenleving/blanke mensen en nog meer zijn “eigen mensen” opzoekt.

Ik zie het aannemen van de slachtofferrol vooral veel bij Marokkanen, meer dan bij de Turken, en ik zie dat het hen benadeeld en ze elkaar nog meer opzoeken en rottigheid uithalen.

Uiteraard is er racisme, maar maak je zelf dan sterk door het afronden van een opleiding (en beheersen van de Nederlandse taal). En in mijn optiek moet je de tot op zekere hoogte aanpassen in de samenleving waar je woont en als je dat niet doet (hoofddoek, pet op houden) heb je minder kans op bepaalde (representatieve) functies, net als blanke mensen met tatoeages en paars haar dat hebben.


Pieter R de Vries 5 juni 2016 at 10:44
Er zal genoeg racisme zijn in Nederland, maar ik stoor me aan de eenzijdige definitie van racisme zoals wij die hier, maar ook (inter)nationaal voorgespiegeld krijgen. De definitie dat racisme alleen van wit naar zwart plaatsvindt. Terwijl het ook ‘andersom’ plaatsvindt. Het racisme in Suriname, maar ook in bepaalde gemeenschappen van minderheden in Nederland (Marokkanen) is minstens zo erg. Anousha en Sylvana volgen deze eenzijdige lijn. Voel ik me daar gekwetst door? Nee. Maar het is er zeker.

Anousha en co. nemen de Amerikaanse lijn van racisme bestrijden over door zwarte piet aan te willen pakken en andere uiterlijkheden zoals de negerzoen en moorkop. Echter racisme wordt niet getypeerd door schmink of een paar woorden, het gaat erom hoe je van binnen naar mensen kijkt. Ik ga hetzelfde om met mensen in mijn directe omgeving ongeacht of ze Nederlands, Surinaams of Iraans zijn. Maar Sylvana en co. zorgen voor een bepaalde overspannenheid, waarbij elk woord en elke handeling op de weegschaal wordt gelegd en daar pas ik voor. Daarbij is dit een nogal hypocriete weegschaal. We gaan straks naar een situatie waarin het ‘fout’ is om mensen zwart, donker of bruin te noemen en je zelf zwart te schminken. Terwijl het andersom natuurlijk gewoon prima is om termen als wit, bleek te gebruiken en alle andere kleuren van de regenboog in schmink te gebruiken.

En hebben zulke ingrepen het racisme in Amerika minder gemaakt? Ik waag het te betwijfelen. Ik heb als provinciaal die buiten de provincie komt te maken met stereotyperingen, ik heb als Nederlander die iets te vaak in Belgie komt ook te maken met stereotyperingen (gierige, arrogante Ollander). Ik zou als tip willen geven: gebruik eens wat zelfspot, en sta er boven. Je bent zelf immers degene die weet hoe het zit. Daarnaast: invechten moeten we allemaal, op een enkeling bovenin na.

Het blijft natuurlijk ook goedkoop scoren om elke donkere politiedode als een racistisch iets te zien, vooral die van afgelopen week. Ongenuanceerd en tot op het domme aan toe, scoren over anders rug (ook van die politieagent).

De wat minder goed verbaliserende burger drukt het anders uit. Die haalt de bananen, meloenen, apen en tjoekie-tjoeki boten terug naar takkie-takkieland van stal ... Voor de "goede burger", types als Lodewijk Asscher uitleg of detail en Paul Witteman uitleg of detail ,  het bewijs van hun racisme.

Het is even rustig geweest qua Anousha. Die tussentijd werd gevuld met haatzaaierij van andere huize, voornamelijk Sylvana Simons uitleg of detail met haar "Alle blanken zijn racisten want Zwarte Piet"-verhaal in alle politiek-correcte media mocht doen. Vele malen. Met theoretische ondersteuning van Gloria Wekker uitleg of detail , die haar "Alle blanken zijn racisten want kolonialisme"-verhaal in alle politiek-corrcte media mocht doen - meerdere malen. Beide vrouwen worden buiten die kringen inmiddels intens gehaat.
    Kom, dacht Anousha, laat ik ook mijn steentje bijdragen, en schreef een boek. Althans haar naam staat op de omslag en wie het geschreven heeft zal later wel blijken - mogelijk Mitchell (Esajas uitleg of detail ) en Gloria. Deze redactie vernam ervan via GeenStijl uitleg of detail , dat de titel ervan gaf als "Hallo witte mensen", waarvan deze redactie meende dat het een grap was van GeenStijl - hun vertaling van de inhoudelijke boodschap.
    Het was geen grap ...
    Aan de betekenis van zo'n titel hoeft deze redactie geen eigen woorden te wijden, want dat heeft een zeer onverdachte bron aan gedaan, namelijk de mede-gekleurde en mede-Nederlandhater Hassan Bahara uitleg of detail (de Volkskrant, 22-04-2017, column door Hassan Bahara)
  Hallo!

... Ik las deze week in NRC Handelsblad een interview met actrice Anousha Nzume, die vandaag ook in de Volkskrant aan het woord komt. Nzume vertelde over haar boek Hallo witte mensen ...
...  sindsdien hoor ik mijzelf de hele tijd 'Hallo witte mensen' zeggen. In bed. Tegen mijn vriendin, mijn zoontje.

Sindsdien hoort deze redactie zichzelf de hele tijd "Hallo, klagende neger of moslim in je luxebaatje dat betaald wordt door werkende blanken ... Wanneer rot je nou eens op?" zeggen. Meestal verweven met termen als "tering-", "tyfus-", "kanker-" en meer van dat soort luchtigheden. Meestal ook wat korter ...
    En waarom staat dat hier? Dat is omdat Hassan volmondig toegeeft dat dat de enig passende reactie is:
  Ik zeg 'Hallo witte mensen' zoals je het in een wraakfantasie zou zeggen. 'Hallo witte mensen, herkennen jullie mij nog?' Uit die wraakgevoelens is dat boek van Nzume geboren - vertrouw me maar.
    ...Hallo witte mensen! Klinkt als een montere, zelfverzekerde titel. Maar kijk er nog eens goed naar. Er sijpelt van alle kanten wrok uit. ...

Hier geeft Hassan dus volmondig toe dat wat hij en Anousha, en natuurlijk al die andere allochtone klaag-negers en klaag-moslims, eigenlijk allemaal roepen is dit: "Wij haten jullie!". En wat daar bij hoort: "Wij haten jullie omdat jullie cultuur succesvoller en beter functionerend is".
   En dat "succesvoller zijn en beter functionerend zijn" noemen de klaagnegers en klaagmoslims:
  ... haar boek Hallo witte mensen - waarin ze wit privilege de maat neemt  ...

Inderdaad: het is een echt privilege om veel beter te presteren dan in religieuze en cultureel-etnische (kiest u maar) domheid verzonken negers en moslims.
    Tussen twee haakjes: dat over "wraak" en "wrok" schrijft Hassan natuurlijk uitsluitend en alleen omdat hij ervan overtuigd is dat de klachten van mensen als Anousha en hemzelf over het "witte racisme" volledig juist en gerechtvaardigd zijn ...
    Anousha mocht haar versie van de vertaling van het zwarte onderpresteren als wit racisme natuurlijk in alle politiek-correcte media kwijt. Hier de versie in de Volkskrant. Die heeft als "ondervrager' maar de meest veilige weg gekozen: een ex-vriendje, zodat ze zeker waren dat de kritische vragen, zo onontbeerlijk als Geert Wilders of Thierry Baudet aan de beurt zijn, niet langs zouden komen (de Volkskrant, 22-04-2017, door Sander Donkers):
  'Nou zeg, ik mag ook niks meer', roept de witte mens

Gelukkig zijn ze hier wel eerlijk over voor wie dit verhaal bestemd is. want 'de witte mens' haat dit soort verhalen en de mensen die ze vertellen intens. De personen die er in de kop mee aangeduid worden zijn de blanke deugmensen die overtuigd zijn van hun eigen schuldigheid. De "helper whiteys" als Sunny Bergman uitleg of detail .

  Sander Donkers ging er altijd gedachteloos vanuit dat hij veel gemeen heeft met actrice Anousha Nzume, die hij al kent van toen ze nog Anna heette. Niet echt, blijkt als hij haar spreekt naar aanleiding van haar boek 'Hallo witte mensen' waarin ze schrijft over wit privilege.

Dat 'wit privilege ' is dus de neger-term voor het feit dat blanken op bijna alle sociaal-maatschappelijke terreinen beter presteren dan creolen uitleg of detail . Dus gaat het boek ook eindeloos over "wit privilege".
  Anousha Nzume zit aan tafel in een Amsterdams grand café en bestudeert de menukaart. ... Ik zeg dat alles op rekening van de Volkskrant is. 'Jeej!' antwoordt ze met een brede grijns. 'Reparations!'

Kijk, nog eens een onderstreping van wat Hassan zei: het is allemaal haat.
  En nu is er dus dat boek, Hallo witte mensen. Sommige van haar vrienden, vertelt ze, zeiden grappend dat ze alleen op de presentatie zouden komen als ze het 'Doei Witte Mensen' noemde. Maar dat zou misschien een beetje contraproductief zijn, want het is nou juist een op witte mensen gerichte gids langs begrippen als wit privilege, white fragility, exotisme en culturele toe-eigening. 'Het is een soort handboekje', legt ze uit, 'waarin ik de theorieën en terminologie van wetenschappers als Gloria Wekker, Kimberlé Crenshaw en Philomena Essed in Jip en Janneke-taal heb vertaald

Wat we al zeiden: Haat, haat, haat!!! uitleg of detail Aangeleerde haat:
  Onlangs, vertelt ze, ging ze naar het Mauritshuis met haar dochter, die ter voorbereiding de website van het museum bestudeerde. 'Daar werd onder het kopje 'Suiker en slaven' uitgelegd hoe Nederland in de Gouden Eeuw zo welvarend is geworden. Suiker eerst, dan slaven. En niet: tot slaaf gemaakten. Terwijl: het was toch geen keuze of zo?
    Mijn dochter was echt van slag. 'Maar het gaat hier toch om moeders met kindjes?', zei ze. 'Om families die uit elkaar werden gerukt?' Ik vind dat verbijsterend. En ook weer niet. Want ik heb op de middelbare school niets geleerd over het koloniale verleden, en mijn dochter leert het nog steeds niet, of nauwelijks. In de tweede klas van het gymnasium heeft ze er één paragraafje over gehad: 'De Gouden Eeuw kent ook een zwarte bladzijde: slavernij.' Punt. Dat heeft effect. Elke Nederlander voelt iets bij het lot van Anne Frank. Over de slavernij weten we wel een beetje wat er gebeurd is, maar we voelen het niet.'

De bekende serie leugens: het gaat over niets anders dan de slaverij. En Indië en de Holocaust. En Srebrenica alwaar de Nederlanders de moslims hebben vermoord. Overigens willen de niet-politiek-correcte Nederlanders de nakomelingn van de slaven dolgraag genoegdoening verschaffen en ze terugbrengen naar Afrika. Mogen ze het geld dat ze van ons geparasisteerd hebben houden.
    En in de moderne versie:
  Institutioneel racisme, gaat ze verder, is geen mening. 'Het is een maatschappelijke realiteit. Mensen die op mij lijken hebben gewoon minder kans op een baan, een stage, promotie, zelfs op een hypotheek. We worden slecht vertegenwoordigd in de media, terwijl die het discours bepalen. Er zitten geen zwarte mensen in de Tweede Kamer.

Kijk maar, hoe racistisch GroenLinks is:

Volgens neger-direct-uit-Afrika Magendane uitleg of detail worden zwarten de toegang tot het GroenLinks-lidmaatschap ontzegt.
    Waarna de rest van de discussie eigenlijk zou moeten gaan over hoeveel stokslagen de mensen erdien die dit soort haatzaaierij verspreiden.
    Nog eentje dan:
  ... er is in die dertig jaar niets veranderd, en dat vind ik shocking. Neem de media: ik vind het problematisch dat iemand als Robert Vuijsje in de Volkskrant zo'n interviewserie maakt met mensen van kleur. Dat hij wordt gezien als de expert, terwijl ze op de redacties maar blijven zeggen: we kunnen geen journalisten van kleur vinden. En ook dát is niet persoonlijk bedoeld. Ik lees die stukken graag, ik ken Robert. Nogmaals: het is het mechanisme.'

Hersenloze prietpraat ingegeven door volkomen onbekendheid met de werkelijkheid: Robert Vuijsje uitleg of detail is een Jood en genetisch verwant aan Arabieren, en niet aan blanke Europeanen. Dat hij als zodanig gezien wordt, is een truc van zijn kant om gehoord te blijven worden terwijl hij Nederlandhaat-taal uitslaat. Hij staat voor de volle 200 procent aan de kant van de blankenhaters, want "De Nederlanders hebben mijn familie vermoord". De werkelijkheid is dat er maar één "witte man" is in de media, en dat is Wierd Duk. Die daarom in de Volkskrant zwart wordt gemaakt uitleg of detail . Figuurlijk.

Een aanulling. het voorgande maakt deel uit van een georkestreerde campagne. Dus na een tour van Anousha door de media, volgt in haar kielzog als eerste Gloria Wekker. Zij is "professsor" dus mag het allemaal komen uitleggen bij Buitenhof uitleg of detail , waar ze al eerder een succesvol optreden ("Het is zo omdat ik voel dat het zo is") achter de rug heeft uitleg of detail . Net als toen met professionele begeleiding van Paul Witteman. In wat doorgaat voor een interview, maar evenzeer een interview is als de koster samen met de pastoor op de kansel gaat staan en de pastoor gaat bevragen over zijn visie op de liturgie. GeenStijl doet er vrolijk verslag van (GeenStijl.nl, 23-04-2017, door Van Rossem uitleg of detail ):
  LIVEBLOG. Gemekker met Wekker bij #Buitenhof

HALLO WITTE MENSEN! Het anti-blanke boekje van Anousha Nzume Anna Steijn (zie inhoudsopgave hierboven en/of dit rant-draadje) moet heel hard gehypt worden. Buiten de randstedelijke Deugkringen geeft niemand een fuck om het verongelijkte racisme van de geprivilegieerde Sylvana's & Anousha's dus dringen hun helper whitey's van de witte media het boek al de hele week op in de Tuigvlogbode, NSB Mensenhandelsblad, de Azijnbode (drie pagina's zwarte inkt op witte schuld dit weekend!), De Correspedant (voorpublicatie), en vandaag dus met Gloria Wekker in Buitenvrouwhof. ...

Dat u dit niet alleen van deze redactie hoeft aan te nemen (Tuigvlogbode = AD, NSB Mensenhandelsblad = NRC, Azijnbode = Volkskrant) - dat "Buitenvrouw" in Buitenvrouwhof is een steek onder water richting de slechte huwelijkse trouw bij Surinamers en creolen in het algemeen uitleg of detail - één van de redenen waardoor ze zo zlslecht meekomen wat ze dan "wit privilege" noemen).
    Daarna volgt een onmschrijving van haar vorige optredens:
  U kent haar wel, helaas, deze knettergekke quasicreool die haar universitaire positie misbruikt om te verkondigen dat wetenschappelijke objectiviteit een construct van witte mannen is om vrouwen en kleurlingen mee te onderdrukken. Het gemekker van Wekker gaat zo via de Witteman uw huiskamer in gepropageerd worden en dat mag je gerust een laffe aanslag op het gezond verstand van de argeloze zondagkijker noemen

Met voor de volledigheid meteen ook hier even de inhoud van die link:

Juist ja ... De aangestelde bij de universiteit als hoogleraar is niet van de wetenschap ... Want dat is de basis van wetenschap: objectiviteit. Het streven ernaar. De rest is religie. In het geval van Wekker: de winti. Zoals dat "Het is zo omdat ik voel dat het zo is" ook pure creoolse winti is. Je mag het ook "tovenarij" noemen. Vandaar het eerdere gebruik van aanhalingstekens rond "professor".
   Oh ja, het ging hier over Anousha. Maar toch is het verhaal van Gloria Wekker hoogst relevant. Want kijk maar naar deze illustratie bij het GeenStijl-artikel:

Dit is één-op-één het programma van Gloria Wekker.
    Oh, na het schrijven van dit nog even tijd voor de reactieruimte. Iets gemist dat voor de hand lag::
  Lol. Wanneer een blank persoon een boek schrijft met als titel Hallo Zwarte mensen! met hoofdstukken als: Tools voor het omgaan met zwartheid en self-care tips, Zwarte fragiliteit, Tools voor het omgaan met zwarte macht en self-care tips..... dan was het land te klein!
Julia | 23-04-17

Maar de reactie daarop is voorspelbaar: "Zwarten kunnen niet racistisch zijn - dat geldt alleen voor witten".

Anna vindt achteraf dat ze in het boekje nog niet agressief genoeg is geweest, dus krijgt ze van Joop.nl, ook VARA, de gelegenheid om het vuurtje van de interraciale strijd nog eens flink op te stoken. Commentaar is nauwelijks nodig (Joop.nl, 08-06-2017, Anousha Nzume - Actrice, theatermaker, presentator uitleg of detail ):
  Wit Nederland is racistisch en doodsbang voor ons. En terecht.’

Inderdaad: het plunderen uitleg of detail , het geweld uitleg of detail , de gewetenloosheid uitleg of detail ... Goede redenen om bang te zijn. Oh ja: het steden in de brand steken: Frankrijkr 2005, Engeland 2011, Schilderswijk 2015 ...
    En nog een oh ja: gebeurtenissen hieronder vermeld zijn ongetwijfeld allemaal van de Chaka Laguerre-soort uitleg of detail .
  Sinds m’n boek ‘Hallo Witte Mensen’ uit is krijg ik regelmatig de vraag hoe ik omga met alle agressie jegens mij en Sylvana. Ten eerste dank. Ik vind het een grote eer om samen met haar in een zin te worden genoemd. Ten tweede; hoe ik er mee omga daar kan ik kort over zijn. Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren.

Interessanter is de vraag; waarom? Waarom is er zoveel agressie tegen ‘ons’? Wat ik over me heen krijg is niet te vergelijken met wat Sylvana Simons over zich heen krijgt. Ik ondervind vooral weerstand, irritatie en een ‘wie denk je wel dat je bent’ reflex vooral van witte hoogopgeleide, linkse journalisten. Wat Sylvana over zich heen krijgt is alleen maar te omschrijven als seksistisch racisme. Haar strijd voor meer representatie in de landelijke politiek is met zoveel geweld, gehoon en letterlijk gevaar gepaard gegaan dat er maar een conclusie mogelijk is. Wit Nederland is racistisch en doodsbang voor ons. En terecht.

Een paar jaar geleden zag ik een geweldige clip van een Kameroens Franse vrouw op de Franse tv. Ze is een schrijver, een intellectueel, ze was te gast bij een ‘high brow’ politiek programma, als enige persoon van kleur. Het ging, zoals bijna altijd, over ‘migrantenjongeren’ die ‘herrie schoppen’, ‘niet willen deugen’ en ‘hun school niet afmaken’. Zij mocht even komen uitleggen waarom ‘die jongeren’ ‘hun verantwoordelijkheid niet nemen en niet vooruitkomen’. Haar antwoord was subliem. Ze veegde de vloer aan met al hun geprivilegieerde aannames en vertelde dat; ja, na eeuwen van kolonisatie en actuele economische, culturele kolonisatie, ‘wij’ nu hier zijn, zover mogelijk, op onze termijn en inderdaad ‘komen halen’. En waarom niet? Wij komen, zo goed mogelijk halen, of terug halen, wat we nodig hebben naar ingestampt westers voorbeeld. Ze sprak rustig, beheerst en beslist. De host en andere gasten ontploften.

Wat moet het toch heerlijk zijn om wit te zijn, om hoogopgeleid en financieel in goeden doen en te leven in het westen. Te zwemmen in je eigen gelijk. Door de koloniale geschiedenis zijn de hardnekkige culturele aannames over ‘ons’ nooit bevochten. Niet in beleid, niet door instituties die ons allen zogenaamd wel representeren. En cultureel ook niet. Wij allen praten nog steeds in dezelfde witte ruimtes waar diezelfde culturele aannames en codes leidend zijn. We mogen hier onder voorwaarden zijn. We worden als we ons gedragen getolereerd. We moeten ons blijven invechten.

Racisme was een tool in de koloniale tijd en het is nog steeds een tool in het huidige kapitalistische neoliberale systeem. Driekwart van de wereld wordt leeggeroofd, kapotgebombardeerd maar door een cultuur als inferieur te bestempelen, exotisch, barbaars, onderontwikkeld en ondemocratisch blijft het geweld abstract. Een prijs die je nou eenmaal moet betalen voor democratie. Niet westerse politieke systemen worden gebruikt als bewijs voor racistische assumpties rondom bepaalde landen en bevolkingsgroepen. Het ‘falen’ van die landen en groepen is zogenaamd bewijs van etnische of culturele inferioriteit, domheid en in capaciteit. Obsessie met opgelegde eigenschappen als lust, extremisme, luiheid, waardoor racisme dus een sterkere impuls krijgt, werkt uitstekend en is de sappige kers op de taart die witte suprematie heet.

Als we deze mechanismes in stand houden, niet bevragen, niet bevechten, houden we ook witte westerse dominantie in stand. Los van wetgeving; waar ook ter wereld leven we in een systeem van westers geweld en dominantie, een alles verwoestend economisch systeem dat het westen zelf heeft gecreëerd en eeuwenlang de vruchten van heeft geplukt.

En nu zijn sommige van ons hier. En dat maakt mensen bang. Ik zie het in de ogen van journalisten tijdens interviews over mijn boek. “Hoe durf je de vrijspraak van OJ Simpson te omschrijven als een overwinning op het systeem?” Omdat het waar is. Een zwarte man wint terecht of onterecht van een corrupt en racistisch systeem omdat hij rijk genoeg en populair genoeg is. Naar goed westers gebruik. Vanavond ga ik hierover in gesprek met internationale experts bij de Melkweg. We zullen het hebben over de opkomst van populistisch rechts en hoe racisme en islamofobie hier in passen. Er zijn nog kaartjes!

Zelfs het Joop.nl-publiek maakte hier bijna universeel gehakt van. En Joop.nl's meest rabiate blanke bijdrager vertoont zelfs enige wanhoop met een instantane reactie (Joop.nl, 08-06-2017, Han van der Horst - Historicus uitleg of detail ):
  Krijg allemaal het lazarus en fuck de angst- en de haatzaaiers

Al dat gejaag op elkaar, al dat aanwijzen van schuldigen en zondenbokken levert geen enkele bijdrage aan de oplossing van de grote maatschappelijke problemen in Nederland.


... dan weer verschijnen Sylvana Simons of Anousha Nzume ten tonele om hun beschuldigingen te uiten. Ook zij weten het kwaad te lokaliseren. ...

Natuurlijk pas na eerst schuld te hebben gegeven aan 'de witten' ...
    Verder wat GeenStijl zegt ... uitleg of detail (url: /houdoe_zwarte_vrouwen.html ...).


Naar Haatzaaien, allochtoon , Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home .