WERELD & DENKEN
 
 

Haatzaaiers, creolen: Anousha Nzume

6 jun.2016

Anousha Nzume, eerder zichzelf opgewerkt in het allochtonen-knuffel- en "diversiteit"-circuit, verwierf landelijke bekendheid toen ze zich als een van de eerste meer openbare figuren schaarde achter de toen nog onbekende extremisten Quinsy Gario en Jeffye Afriyie (Kno'Ledge Cesare) in hun protesten tegen Zwarte Piet. Actrice Nzume onderscheidde zich door spontane huilbuien naar aanleiding van het leed dat haar door Zwarte Piet werd aangedaan.

Aangespoord door dit anti-blanke activisme nam GeenStijl de moeite haar achtergrond wat uit te diepen, waarna snel bleek dat ze dochter was van een Afrikaanse vader en een Russische moeder en haar jeugd doorbracht met de naam Anna Steijn (naar een stiefvader). Dat veranderde ze zelf in de huidige Afrikaanse vorm - wat natuurlijk een weerspiegeling van haar geestesgesteldheid: die van Afrikaans extremisme.

Na de aanvankelijke rol in het Zwarte Piet-activisme was het een tijd redelijk rustig aan het Nzume-front, maar nu, met de zwarte evenementen rond Sylvana/DENK en rapper Typhoon, mengt ze zich ook weer in de strijd. Met het derde zwarte incident dat bijna tegelijkertijd plaatsvond: de dood van Mitchel Winters.

Mitchel Winters belde 112 met de melding van een gewapende overval, en hij gaf een goed signalenment van de dader. De politie racete naar de plek, en trof die dader daar aan, die weigerde de bevelen van de politie op te volgen en dreigend op hen afkwam. De politie schoot en de overvaller vond de dood. Het bleek Mitchel zelf te zijn, die zijn eigen signalement had doorgegeven (dit staat natuurlijk allemaal op tape en zijn stem is door familie herkend - de voor de 112-melding gebruikte telefoon lag naast hem).

Allemaal vooral uiterst vervelend voor de betrokken agenten.

Zo niet vinden de zwarten.

En de andere allochtonen, waaronder de verstokte haatzaaister Arzu Aslan uitleg of detail die hierin alleen maar politie-complotten zien, waarover elders meer.

Hier de inbreng van Anna ( Joop.nl, 04-06-2016, Anousha Nzume - Actrice, theatermaker, presentator uitleg of detail ):
  Op jou wordt extra gelet, jij bent bruin

'In de week waarin wederom een donkere moeder haar kind is verloren door politiegeweld, vraag ik me af of "invechten" nog genoeg is om te overleven'

Wat moet je nou als blanke partij die voortdurend impliciet en expliciet beschuldigd wordt van racisme terwijl je je niet kan verdedigen want de media doen mee aan het circus en houden jou daar uit.... Je leeft je frustratie uit op GeenStijl en typeert dit soort scribenten als "klaagnegers". Waarna de politiek-correcte Gestapo-met-de-hand-aan-de-deur-van-de-gaskamers op de voorpagina van de Volkskrant (Arnon Grunberg uitleg of detail ), jou nog eens aanvalt over dat woord.

Waarna we ter illustratie hiervan overstappen op de laatste alinea van het artikel:
  In vijf jaar tijd zijn zes ongewapende mannen van kleur omgekomen door te politiegeweld. Rupert Lodovica, Wensley Udenhout, Rishi Chandrikasing, Ihsan Gurz, Mitch Henriquez. En nu ook Mitchel Winters.

Hier zijn de feiten, gegeven door een reageerder:
  Erik Mulder 4 juni 2016 at 11:24
”In vijf jaar tijd zijn zes ongewapende mannen van kleur doodgeschoten door te politie. Rupert Lodovica, Wensley Udenhout, Rishi Chandrikasing, Ihsan Gurz, Mitch Henriquez.”

Echt, is dit serieus?

Rupert Lodovica: Een zwaar gestoorde, beresterke en uiterst gewelddadige crimineel die een politieagente aanviel en daarmee doorging tot het zijn dood werd. Geen enkel bewijs dat zijn kleur een rol speelde.

Wensley Udenhout: Zelfde verhaal, gestoord, sterk, gevaarlijk en agressief. Viel agenten aan en bleef daarmee doorgaan tot het zijn dood werd. Geen enkel bewijs dat zijn kleur een rol speelde.

Ihsan Gurz: Ging volledig door het lint op een publieke plek, viel agenten aan en bleef daarmee doorgaan tot het zijn dood werd. Geen enkel bewijs dat zijn kleur een rol speelde.

Rishi Chandrikasing Bekend verhaal. Had een straatverbod, negeerde bevelen van de politie en werd neergeschoten. Geen enkel bewijs dat zijn kleur een rol speelde.

Mitch Henriquez. Inderdaad een fout van de politie door te gewelddadig optreden. Neemt niet weg dat ook hij de confrontatie zelf heeft gezocht. En weer geen enkel bewijs dat zijn kleur een rol speelde.

4 van deze mensen waren crimineel, en allemaal negeerden ze bevelen van de politie en waren ze agressief richting de politie, en in alle gevallen is er geen enkel, maar dan ook geen enkel bewijs voor racisme.

Doen alsof dit allemaal onschuldige slachtoffers zijn die alleen maar dood zijn door racisme van de politie is natuurlijk volkomen schaamteloos.

Erger dan dat: het is zwart haatzaaien.

Waarvan er nog veel meer stond in het artikel:
  We leven in een tijd waarin de politieagent na een dodelijk schietincident niet meer als verdachte wordt verhoord.

Puur haatzaaien.
  Een tijd waarin ‘minder, minder, minder’ onder de vrijheid van meningsuiting valt.

Ondermijning van vrijheid en democratie.
  Een tijd waarin cijfers over ‘oververtegenwoordiging in de criminaliteit’ multi-interpretabel zijn.

Ontkenning van eigen schuld.
  Een tijd waarin linkse politici ‘Marokkanen hebben een soort etnisch monopolie op straatoverlast’ opgooien om stemmen te winnen.

Stigmatiserend generaliseren. Dit is een eenmalige uitspraak van één politicus. En weer: aanval op vrijheid en democratie.
  Volksvertegenwoordigers zeggen dat etnisch profileren, ondanks artikel 1 ‘er nou eenmaal bij hoort’.

Falcifiserende representatie: men zei: "Etnisch profileren hoort bij etnisch hogere cirminaliteit".
  Dus wat zeggen wij tegen onze bruine en zwarte kinderen? Aanpassen, je koest houden, harder werken, minder opvallen, maar hoe dan? Witter worden is geen optie. Minder verwachten? We maken ze, desnoods met harde hand weerbaar. En dan? Is je kind dan veilig? Op straat? In de auto? In het donker in een park? Op klaarlichte dag?

Zin-voor-zin gore zwarte haatzaaierij. Waarna het lijstje dat als eerste is behandeld volgde.

Maar er staat ook een mogelijke verklaring voor dit weerzinwekkende gedrag:
  “ Mijn hele leven had ik zwarte ouders tegen hun zoons en dochters horen zeggen dat ze ‘twee keer zo goed’ moesten zijn, wat wil zeggen dat ze de helft moesten accepteren. Het advies werd met een soort religieuze verhevenheid uitgesproken, alsof het om een onuitgesproken waarde, een onontdekte moed ging, terwijl ze in feite alleen maar het bewijs waren van het pistool tegen ons hoofd en de hand in onze zak. Zo verliezen we nu onze zachtheid. Zo beroven ze ons van ons recht om te lachen. ”

En in het begin:
  Samuel is energiek, vaak overenthousiast en wil niks missen. Samuel is ook een van de weinige donkere jongetjes in de buurt. ‘Je moet uitkijken Samuel. Op jou wordt extra gelet. Jij bent bruin.’ Voordat ik het wist was het er uit.

Ze doet het zelf ook.

Gelukkig staat er ook dat zinnetje voor: 'Samuel is energiek, vaak overenthousiast en wil niks missen.' En even daarvoor: 'Samuel houdt van actie, moppen over poep en kattenkwaad. Wanneer er iets in de buurt gebeurt, kun je er donder opzeggen dat Samuel er in ieder geval bij was.'. De liefdevolle woorden van de moeder zijn met gemak te vertalen in "etterbakje". De reden dat witte moeders, een blik geworpen hebbende op het speelveld van de gemengde of zwarte school uitleg of detail , hun tamme witte kindertjes schielijk naar de witte school brengen uitleg of detail .

En het allerdomste: ze zitten elkaar er ook nog eens op te stoken:
 
  “ Zwarte mensen houden met een soort obsessie van hun kinderen. Jij bent alles wat we hebben, en je wordt bedreigd. Ik denk dat we je liever zelf zouden doden dan je gedood te zien worden door de straten die Amerika heeft gemaakt. ”

Deze zinnen uit Between the World en Me van Ta-Nehisi Coates beten zich vast in m’n ziel toen ik ze voor het eerst las. Daar zijn ze gebleven.

Die Coates uitleg of detail is van het allerfanatiekste soort haatzaaiers.

Overigens is er één ding grappig aan dat Afrikaanse activisme: het is volkomen vrijblijvend en hypocriet. Want wie zo blankhatend denkt en schrijft zoals die Coates en zijn mede "People of Color", hebben maar één consequente en eerlijke positie: vertrek naar het "Continent of Color": Afrika.

En hetzelfde geldt natuurlijk voor Anna Steijn, ook bekend als Anousha Nzume.

Voor de volledigheid: zelfs bij Joop.nl is dit voor velen te veel. Hier wat reacties:
  GeachteLezer 5 juni 2016 at 22:42
“In vijf jaar tijd zijn zes ongewapende mannen van kleur omgekomen door te politiegeweld” .. Dat is er maar eentje per jaar. Ik ben heel benieuwd hoeveel ongewapende mannen in het algemeen omkomen door politiegeweld. Ik weet het niet, maar het zou mij niet verbazen als de verhouding gekleurd versus niet gekleurd onder die slachtoffers exact overeenkomen met het voorkomen van die groepen in de misdaadstatistieken. .

Het is een beetje als met sollicitaties: Als je niet wordt aangenomen en je hebt een kleurtje ligt het natuurlijk aan dat kleurtje, wordt je niet aangenomen zonder kleurtje dan was je misschien niet gekwalificeerd of had je pech. Zo is het misschien ook wel met die politieslachtoffers. .

Ik weet dat er gediscrimineerd wordt, maar maak niet van alles discriminatie. Niet elk verband is een oorzakelijk verband wil ik maar zeggen. .

Overigens, en dat is misschien leuk om te noemen in dit geval: Sollicitaties van autochtonen bij allochtone werkgevers zijn sowieso kansloos. Dat is onlangs onderzocht en de uitkomst daarvan is misschien het zich gediscrimineerd voelende deel van de bevolking niet welgevallig. Maar het is wel degelijk een feit: Allochtone werkgevers nemen vrijwel nooit autochtonen in dienst. Een interessant artikel daarover verscheen onlangs in de krant:


Nailles 5 juni 2016 at 13:13
Lichtgetinte, bruine, en zwarte Nederlanders ervaren vaker racisme door blanke Nederlanders dan zij dat van andere Nederlanders ervaren én blanke Nederlanders dat ervaren van niet blanke Nederlanders.

Dat is door feiten ondersteund en zal ik op geen enkele manier bestrijden.

Dit is volstrekt te verklaren uit de absolute bevolkingsaandelen van de diverse bevolkingsdelen bij een gelijke mate van racisme onder de groepen.

Zijn er drie keer zoveel blanken in een dergelijk over bevolkingsdelen qua racisme in gelijke mate behepte samenleving dan niet blanken zullen laatsten drie keer zo vaak slachtoffer zijn van racisme dan blanken. Sterker nog. Daar de niet blanke Nederlanders ook nog eens divers gekleurd zijn en of etnisch verschillen en er dus ook onderling ook racistisch gediscrimineerd wordt uitgaande van de gelijkmatige mate van racisme onder alle groepen zullen zij nog vaker dan drie keer zo vaak racistisch gediscrimineerd worden.

Laat dit eens tot u doordringen:

Dat gekleurde mensen, doordat zij tengevolge van absolute bevolkingsaandelen bij gelijke mate van racisme onder alle groepen zich feitelijk vaker gediscrimineerd zien door blanke Nederlanders, een algemeen gevoel hebben door blanke Nederlanders meer in de gaten gehouden worden, is exact hetzelfde en net zo (on)redelijk dat veel Nederlanders, niet alleen blanke, zich vaak ongemakkelijk bekeken of benaderd voelen door lichtgetinte, bruine, of zwarte mensen omdat er niet blanke bevolkingsgroepen zijn die sterk oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit.


Dunya 5 juni 2016 at 11:00
“Samuel jij moet beter je best doen, anders gaat het mis. Zelf ben ik grootgebracht met de mantra ‘werk vier keer harder en verwacht twee keer minder’. Dat was toen. Invechten hoorde erbij als je donker was.”

Ik denk dat het niet goed is om je zoon een slachtofferrol aan te praten, met het oog op zijn toekomst.

We leven nu eenmaal in een samenleving, waar vooroordelen/racisme voor komt. Het is niet zo dat alle blanke mensen zich daaraan schuldig maken. In mijn optiek zijn er meer blanke mensen die zich daaraan niet schuldig maken. Dat is mijn ervaring. Een ander kan een andere ervaring hebben. En als het al voorkomt trek ik dat me niet aan.

En zelfs als het anders is, je zoon moet zich in deze samenleving redden, te beginnen met het afronden van een goede opleiding en vinden van een passende baan. Deze mogelijkheden zijn er zeker in Nederland. Je zoon heeft maar een werkgever nodig die gunstig gezind is naar donkere mensen toe. De andere mensen doen er niet toe. Mensen kun je weinig veranderen. Je kan je vriendenkring zelf uitkiezen en als je benadeelt wordt kan je hier voor je rechten opkomen en je zonodig wenden tot instanties.

Het lijkt me niet goed om hem achterdocht bij voorbaat naar blanke mensen bij te brengen. Dan gaat hij in alles een bevestiging zien dat hij toch benadeelt wordt en kan hij passief worden om een goede positie te krijgen in deze samenleving en zou de situatie gecreëerd worden dat hij zich zal afzetten tegen de samenleving/blanke mensen en nog meer zijn “eigen mensen” opzoekt.

Ik zie het aannemen van de slachtofferrol vooral veel bij Marokkanen, meer dan bij de Turken, en ik zie dat het hen benadeeld en ze elkaar nog meer opzoeken en rottigheid uithalen.

Uiteraard is er racisme, maar maak je zelf dan sterk door het afronden van een opleiding (en beheersen van de Nederlandse taal). En in mijn optiek moet je de tot op zekere hoogte aanpassen in de samenleving waar je woont en als je dat niet doet (hoofddoek, pet op houden) heb je minder kans op bepaalde (representatieve) functies, net als blanke mensen met tatoeages en paars haar dat hebben.


Pieter R de Vries 5 juni 2016 at 10:44
Er zal genoeg racisme zijn in Nederland, maar ik stoor me aan de eenzijdige definitie van racisme zoals wij die hier, maar ook (inter)nationaal voorgespiegeld krijgen. De definitie dat racisme alleen van wit naar zwart plaatsvindt. Terwijl het ook ‘andersom’ plaatsvindt. Het racisme in Suriname, maar ook in bepaalde gemeenschappen van minderheden in Nederland (Marokkanen) is minstens zo erg. Anousha en Sylvana volgen deze eenzijdige lijn. Voel ik me daar gekwetst door? Nee. Maar het is er zeker.

Anousha en co. nemen de Amerikaanse lijn van racisme bestrijden over door zwarte piet aan te willen pakken en andere uiterlijkheden zoals de negerzoen en moorkop. Echter racisme wordt niet getypeerd door schmink of een paar woorden, het gaat erom hoe je van binnen naar mensen kijkt. Ik ga hetzelfde om met mensen in mijn directe omgeving ongeacht of ze Nederlands, Surinaams of Iraans zijn. Maar Sylvana en co. zorgen voor een bepaalde overspannenheid, waarbij elk woord en elke handeling op de weegschaal wordt gelegd en daar pas ik voor. Daarbij is dit een nogal hypocriete weegschaal. We gaan straks naar een situatie waarin het ‘fout’ is om mensen zwart, donker of bruin te noemen en je zelf zwart te schminken. Terwijl het andersom natuurlijk gewoon prima is om termen als wit, bleek te gebruiken en alle andere kleuren van de regenboog in schmink te gebruiken.

En hebben zulke ingrepen het racisme in Amerika minder gemaakt? Ik waag het te betwijfelen. Ik heb als provinciaal die buiten de provincie komt te maken met stereotyperingen, ik heb als Nederlander die iets te vaak in Belgie komt ook te maken met stereotyperingen (gierige, arrogante Ollander). Ik zou als tip willen geven: gebruik eens wat zelfspot, en sta er boven. Je bent zelf immers degene die weet hoe het zit. Daarnaast: invechten moeten we allemaal, op een enkeling bovenin na.

Het blijft natuurlijk ook goedkoop scoren om elke donkere politiedode als een racistisch iets te zien, vooral die van afgelopen week. Ongenuanceerd en tot op het domme aan toe, scoren over anders rug (ook van die politieagent).

De wat minder goed verbaliserende burger drukt het anders uit. Die haalt de bananen, meloenen, apen en tjoekie-tjoeki boten terug naar takkie-takkieland van stal ... Voor de "goede burger", types als Lodewijk Asscher uitleg of detail en Paul Witteman uitleg of detail ,  het bewijs van hun racisme.


Naar Haatzaaien, allochtoon , Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home .