Bronnen bij Allochtonenproblematiek: achterlijkheid

Ten behoeve van deze verzameling, gestart begin 2022, werd er gezocht naar een geschikte plaats te midden van de grote hoeveelheid overig materiaal aangaande allochtonen. Uiteindelijk viel het oog op de oudste delen, waarvan de top van de hiërarchie genaamd is Allochtonen, problematiek , geschreven in 2002, bevattende dit:
  Het in korte tijd importeren van een groep mensen uit een andere cultuur geeft altijd een ruime kans op problemen. ...

Addendum apr. 2007:
Middels is de toestand in de wijken waar de allochtonen de meerheid vormen dusdanig verslechterd dat dit nu openlijk wordt besproken. Aanvankelijk natuurlijk in algemene termen als het gevolg van sociale achterstand in het algemeen, maar het onlosmakelijke allochtone karakter van die problemen wordt ook nu wel toegegeven .
...
Addendum sep. 2007:
Middels zijn er genoeg bronnen bekend om ook het bestaan van een sterke culturele achterstand hard te kunnen maken .

Addendum dec. 2007:
Wat iedereen natuurlijk al wist, de "aparte" huwelijkse gewoontes van allochtonen, is nu, vanuit eigen kring, in zijn volle omvang naar buiten gekomen, inclusief de ronduit weerzinwekkende gevolgen . Mede gezien deze gevolgen is het woord "achterlijkheid" hier zonder overdrijving en in zijn volle omvang op zijn plaats.

Van dat laatste is in de tussentijd een schier oneindige hoeveelheid voobeelden, bewijsmateriaal, verzameld, met de voortgang van de tijd hoe langer hoe explicieter. Met als laatste fase datgene ingevoerd bij de onderbouwing van de term "barbaren" uitleg of detail .

Die laatste term is passend bij de extremistische vorm van benadering van dit onderwerp door globalisten, linksfascisten, islam-excuseerders en dergelijke. In ietwat meer open discussies zou je de term "achtergebleven" kunnen overwegen, maar ten eerste is dat een eufemisme, en eufemismes helpen zelden tot nooit, en zijn zelfs heel vaak contraproductief.
    En ten tweede is het onjuist, want het impliceert dat er ooit een gelijke stand is geweest, en dat is apert niet het geval.
    "Ja, maar een term als 'achterlijk' is beledigend", is een gebruikelijke tegenwerping.
    Het tegenargument luidt: "Maar wil je dat er iets aan die grote achterstand gedaan wordt?"
    En als het antwoord positief is, luidt is het vervolg: "Mooi, maar dat vergt grote inspanningen van de betrokkenen en daartoe zijn ze nooit toe bereid als ze er makkelijker vanaf kunnen komen".
    Dit alles volgens de regels van de bas/nale psychologie : als je een ander de schuld kan geven van je eigen falenm zal dat (bijna) altijd gebeuren.
    Neem het voorbeeld van het zwarte vaderloze gezin uitleg of detail . Dat is al eeuwenlang zo, en daaraan zal niets veranderen tenzij je ze in hun gezicht zegt: "Dat is sociale achterlijkheid, die leidt tot onhanteerbare jeugd, vooral jongens, die opgevoed worden op straat waarna een groot deel opgroeit voor galg en rad".
    Of in de westerse grote steden: met messtekerij en schietpartijen uitleg of detail .

Het zwarte vaderloze gezin is een vorm van sociale achterlijkheid.

Dat was dus al allemaal duidelijk bij het opstellen van dit eerste artikel, in 2002.

In 2022 is de toestand niet merkbaar beter geworden.

De globalistische en migratieverslaafde media uitleg of detail proberen dit te verhullen met een vloed aan propaganda gevuld met positieve rolmodellen uitleg of detail uitleg of detail , dit zijnde de voorbeelden uit de Volkskrant maar die is in dit opzicht volkomen representatief. Die er natuurlijk zijn, want het betreft groepen in de ordegrootte van honderdduizenden en groter, en een paar procenten elite is er natuurlijk altijd , in dit geval beslaande minstens duizenden mensen.

Maar dat zegt dus absoluut niets over de sociologische trends die gaan over de massa van de gehele groep.

Wat dus allemaal nog eens een keer met weer wat andere woorden opgeschreven wordt, omdat min of meer speciale omstandigheden er toe hebben geleid dat ook in de globalistische media, hier zoals gewoonlijk de Volkskrant, die achterlijkheid beschreven is, zonder dat natuurlijk expliciet te benoemen. Eerst was beschrijving van de toestand op gekleurde scholen naar aanleiding van een series van berichten over de blanke vlucht weg van de gemengde scholen, gevolgd door twee over de sociale toestand in de gekleurde wijken naar aaneliding van de corona-epidemie en het verschijnsel van vaccinatie-weigering.
    Op gronden van sociologische systematiek wordt de volgorde omgekeerd.

Het eerste geval waarin de werkelijkheid de politieke-correctheid gedwongen heeft een deel van haar taboe en censuur op de werkelijkheid op te geven is dat van corona. Men heeft het wel zeer naarstig geprobeerd en zeer lang volgehouden uitleg of detail .
    Al bij de allereerste golf was duidelijk dat onder de ic-gevallen drie groepen aanzienlijk tot sterk oververtegenwoordigd waren: ouderen en met name 80-plussers, dikkeren en met name de obesitas-gevallen, en allochtonen. Dat laatste mede volgende uit de plaatsen waar de eerste capaciteitsproblemen zich voordeden: ziekenhuizen in de buurt van allochtone wijken.
    Op een enkele ic-leidinggevende na durfde niemand de eerste twee factoren te benoemen, en de derde was helemaal taboe.
    In de loop van de tijd ging die werkelijkheid onder de oppervlakte natuurlijk steeds harder broeien, en toen de nood te hoog werd, greep men teurg op aan aloude truc: het wijzen op de al dan niet orthodoxe christenen uitleg of detail . Eerst was het Staphorst en daarna Urk en de rest van de bijbelgordel uitleg of detail .
    Maandenlang, inclusief illustraties van waar ze als gebieden met de laagste vaccinatiegraad uitbundig opvielen.
    Terwijl op diezelfde kaartjes de allochtone wijken stipjes waren, waar desalniettemenin iets als tien keer zo veel ongevaccineerden huisden.
    Met als resultaat duizenden coronadoden extra in die gebieden.
    Waarop uiteindelijk vanuit de hoger-opgeleiden, de artsen, in eigen kring aan de bel werd getrokken.

Geval nummer één (de Volkskrant, 08-01-2022):

Wat we daar als beeld zien is het normale beeld: de hogeropgeleide moslim als representatief voor zijn groep (de Volkskrant, 08-01-2022, door Robert van de Griend):
  Vaccinatiekloof

Twijfelaars pushen is zinloos. Luister zonder oordeel

De Rotterdamse huisarts Shakib Sana bond het afgelopen jaar succesvol de strijd aan met de lage vaccinatiegraad ...

Maar na twee jaar ellende in zijn culturele thuisgroep ...
  Ruim anderhalf uur lang heeft Shakib Sana (42) op beheerste toon verteld hoe hij als huisarts in Rotterdam de coronacrisis het hoofd probeert te bieden als hij plotseling stil valt en breekt. Het gebeurt als hij een herinnering ophaalt aan één van zijn patiënten, een man van midden veertig die aan het begin van de pandemie bij hem in de spreekkamer belandde na drie dagen in hevige ademnood te hebben verkeerd.
    'Kort daarvoor was die meneer nog bij me geweest met milde coronaverschijnselen. Toen had ik hem gezegd onmiddellijk contact met me op te nemen als de klachten zouden verergeren. Ik vroeg hem waarom hij dat niet had gedaan. De man barstte in huilen uit en zei dat hij bang was dat hij het niet zou overleven. Daarom wilde hij eerst zijn zoontje leren hoe hij voor hun hond moest zorgen, als hij er niet meer zou zijn.'    ...

... gaat de mond eindelijk open:
  ... de strijd die Sana het afgelopen jaar aanbond met een verschijnsel waar veel grote steden zich mee geconfronteerd zagen: een gapende 'vaccinatiekloof' tussen welvarende en kwetsbare wijken. Nergens in Nederland tekende die kloof zich zo scherp af als in Rotterdam. Waar de rijkere delen van de Maasstad in april 2021 een vaccinatiegraad van 80 à 90 procent noteerden, bleven wijken als Delfshaven, Feijenoord en het oude Noorden steken op 30 à 40 procent.    ...

Het laagste in heel Nederland.
    Waarna ook de smoezen volgen:
  ...    'De belangrijkste verklaring is dat lang niet iedereen in staat is om de persconferenties van het kabinet of de informatie op de website van het RIVM te begrijpen. ...
    'Daar komt bij dat de manier waarop de overheid over corona communiceert vooral gericht is op de grote massa die goed thuis is in de digitale wereld. Dus niet op de mensen die geen geld hebben voor een smartphone of een fatsoenlijke internetverbinding, die geen NOS-app hebben gedownload en die zich geen raad weten met DigiD. Die groep bestaat echt niet alleen uit migranten, zoals vaak wordt gedacht    ...

Bullshit. Letterlijk bestaat die groep niet alleen uit migranten, maar figuurlijk wel want ze vormen een (over)grote meerderheid.
    Deel 1 van de werkelijkheid:
  ... Sana's inspanningen bleven niet zonder succes. Kort na de brandbrief kwam minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid op werkbezoek in Delfshaven en liet het kabinet folders in twaalf talen drukken die onder huisartsenpraktijken werden verspreid.    ...

Het zijn de mensen die de taal niet spreken.
    Deel 2:
  ... Ik heb patiënten die al twintig jaar suikerziekte hebben, maar nog steeds niet weten wat insuline precies doet, laat staan dat ze termen als 'r-waarde' of 'risicofactor' begrijpen. ...

Mensen met een zeer gebrekkige of afwezige algemene ontwikkeling.
    Deel 3: het probleem is niet de informatie die ze niet krijgen, maar de "informatie" hen wel bereikt:
  Wat heeft u gemerkt van de invloed van desinformatie?
'Ik heb van dichtbij gezien dat het direct of indirect tot de dood kan leiden. Ik had een patiënt die ernstig ziek was, maar weigerde naar het ziekenhuis te gaan omdat hij op internet had gelezen dat corona alleen maar is bedacht om ouderen te doden, zodat jongere generaties minder pensioen hoeven af te dragen.

Uit hun eigen sociale omgeving.
    En als klap op de vuurpijl ... :
  ... Mensen in achterstandswijken... lijden ze relatief vaak aan diabetes, obesitas en hartklachten ...

... zijn het de mensen met een gebrekkige genetische samenstelling. Want daar hebben ze de gevoeligheid voor die ziektes vandaan, en niet uit de patat.

Dat waren de moslims. En een paar dagen later (de Volkskrant, 10-01-2022):

De zwarten.
    Met in de kop al de de facto erkenning dat zwarten achterlijk zijn.
    En racistisch.
    Wat dat is wat die kop allemaal al impliceert.
    Dat 'racistisch' is het makkelijkst: 'bakra' heeft precies dezelfde connotatie als "neger": minderwaardig persoon waar je beter niet om mee kunt gaan.
    Maar dat achterlijk is niet veel moeilijker. Want de suggestie dat blanken iets in vaccin's zouden doen, is natuurlijk van hetzelfde niveau als "OJ Simpson vermoordt ex-vrouw en vriend - OJ Simpson is zwart - Dus, ergo, q.e.d.: OJ Simpson is onschuldig".
    En aan het einde staat ook doodgewoon waar deze methode van "denken" vandaan komt (de Volkskrant, 10-01-2022, door Iris Koppe):
  Vaccinatiewantrouwen

Reportage | Coronascepsis bij Surinaamse gemeenschap in Den Haag

'Je weet niet wat die bakra's erin doen'

Terwijl de boostercampagne flink op stoom is, hebben veel Nederlanders van Afro-Caribische komaf hun eerste prik nog niet gehad. Op de Haagse markt probeert Joan Nunnely met haar Covid Urgent Team hun wantrouwen weg te nemen.


...    Een ander thema is het geloof in winti, een Afro-Surinaamse religie met magische rituelen, medicijnmannen en geesten. Nunnely: 'Surinamers vertrouwen op ossodresi, hun eigen huismiddeltjes, zonder vaccinatie. Maar de winti-goden, die ook mijn goden zijn, hebben het beste met ons voor. Daar past ook het vaccin bij.'
    Denise Telgt, internist-infectioloog en van Surinaamse komaf, herkent dit. 'Veel Surinamers, ook hoogopgeleid, vertrouwen in de oorspronkelijke geneescultuur', vertelt ze aan de telefoon. 'Iemand met kanker krijgt altijd direct allerlei bladeren, kruiden of soep aangeraden.'    ...

Winti.
    Tovenarij.
    Gevolgd door nog veel meer racisme wat natuurlijk ook een vorm van achterlijkheid is.
  ... Joan Nunnely (51) deze middag de Haagse markt betreedt. In haar kielzog lopen meer dan tien artsen, allemaal van kleur, de meeste met een Afro-Caribische achtergrond. ...
    'Het grote probleem bij de Afro-Caribische community is dat ze zichzelf op geen enkele manier gerepresenteerd zien. Er zitten geen zwarte mensen in het OMT en je ziet geen zwarte artsen aan tafel bij de talkshows.' ...

Oftewel: ze luisteren niet naar wat mensen zeggen, maar naar de kleur van hun huid.
    "They don't judge people by the content of their character, but by the color of their skin".
    Het omgekeerde van Martin Luther King.
    Een vorm van stupiditeit die ook in de "achterlijkheid"-mand valt.
    En ook nog dit:
  ... Nunnely: 'En dan speelt ook nog mee dat velen hun eigen mediakanalen hebben. Radio Tamara, radio Mart, radio Stanvaste en Sunrise Radio hebben een gigantisch bereik. Daar moet je als politiek in investeren.' ...

Cultureel isolationisme.
    Culturele inteelt, met het bekende gevolg van inteelt:
  ... De meeste marktbezoekers die ze aanspreken, peinzen er niet over er een prik te halen. 'Dus dan is een heel klein beetje twijfelen al een begin.' Af en toe schrikt Nunnely van de reacties die ze krijgt. 'Van 'onvruchtbaarheid', en 'een aantasting van de genen', tot 'de overheid wil ons vermoorden met het vaccin': je hoort het allemaal voorbijkomen.'    ...

En daar is echt het niveau van achterlijkheid.
    En dit:
  ...    Mensen één op één aanspreken, zoals Nunnely doet, is de beste manier om het tij te keren, denkt de Surinaams-Nederlandse veldepidemioloog Amrish Baidjoe. ...
    Volgens Baidjoe is het nu belangrijk om binnen elke bevolkingsgroep te kijken naar bepaalde 'champions'. 'De Surinaamse gemeenschap is divers, mensen kunnen Creoolse, Chinese, Javaanse of Hindoestaanse wortels hebben. Binnen die groepen moet je de religieuze leiders voor je zien te winnen. Dat zijn de sterren, de rolmodellen.'    ...

Dat is onverdunde achterlijkheid.
    Bidden voor regen.

Dat waren de corona-gerelateerde onthullingen. Nu het schoolgeval. De blanke schoolvlucht.

Dat is natuurlijk een geleidelijk verschijnsel maar heeft het afgelopen jaar kennelijk een grens overschreden, want in die tijd is er steeds meer over gediscussieerd gaan worden. Eén van de gevolgen is een propagandaserie van de eveneens zeer globalistische publieke omroep uitleg of detail , waarin een min of meer succesvolle school in een allochtone omgeving wordt geportreteerd. In de gebruikelijke serie interviews ter gelegenheid van de jaarafsluiting komen in de Volkskrant de onderwijzeressen van de betreffende school langs. Hier is de relevante informatie (de Volkskrant, 24-12-2021, door Irene de Zwaan):
  'Wij weten hoe het voor de kinderen voelt om te moeten knokken'

Zelf gingen ze naar school in een tijd dat het woord 'kansenongelijkheid' nog niet bestond. Ze knokten zich omhoog. Astrid Brugman en Jolanda Rietel staan nu al ruim dertig jaar voor de klas. De documentairemakers van
Klassen lieten via hun werk zien hoe ongelijkheid eruitziet in 2021.

Woorden boordevol gevuld met misverstanden.
    De betrokken juffen komen uit een blanke omgeving met sociale achterstanden. Uit tijden dat dat van belang was voor schoolkeuzes.
    Ter contrast: de huidige allochtone kinderen komen uit achterlijke niet-blanke culturen, maar de invloed daarvan op schoolkeuzes is oneindig veel kleiner.
    Een voorbeeld van de verschillen: de juffen werden opgevoed in het Nederlands, de allochtone kinderen voor een groot deel in half of geen Nederlands.
    De juffen waarin ingebed via radio en later televisie in de Nederlandse cultuur. De allochtone kinderen krijgen allochtone televisie voor hun snufferd.
    Kortom: er is zowel bij de juffen vroeger als bij de allochtone kinderen nu sprake van achterstand, maar die achterstanden verschillen dusdanig kwantitatief, dat er sprake is van kwalitatief.
    Ze zijn slecht- tot onvergelijkbaar.
    En dat staat nota bene ook doodgewoon allemaal in de tekst:
  Astrid en Jolanda doen veel meer dan onderwijs geven, ze bekommeren zich ook over het welzijn van de kinderen. ...
    De serie is soms pijnlijk om naar te kijken ...

De discussie over kansenongelijkheid in het onderwijs is door de serie aangezwengeld. Is er een jaar na dato iets veranderd?
Astrid: 'Er is veel aandacht voor gekomen. Wat ik merk, is dat mensen denken dat kansenongelijkheid alleen komt doordat de kinderen een beperkte woordenschat hebben. Omdat er thuis Turks of Arabisch wordt gepraat. Maar het is zoveel meer.
    'Wij zien kinderen die makkelijk het vwo aankunnen, want ze hebben de intelligentie, de juiste werkhouding. Alleen: deze kinderen moeten tien keer zo hard werken. Er wordt van huis uit weinig met ze ondernomen. Voorlezen, een uitstapje ergens heen - het gebeurt gewoon niet. Het is niet dat de ouders het niet willen hè, maar ze weten het niet.'

Ontbreekt het ze aan pedagogische kennis?
Astrid: 'Ja... We krijgen soms kinderen op de kleuterschool binnen waar nog nooit mee gesproken is, ook niet in een andere taal. Gewoon helemaal niet.'

Hoe is dat mogelijk?
Astrid: 'Nou, dan verzorgt de moeder haar kind. Ze zet een flesje neer, knuffelt even, geeft het kind te eten.'
    Jolanda: 'Maar er wordt dan niet gezegd: 'We gaan even je schoenen aantrekken, we gaan even wandelen. Dus die kinderen komen hier op school en spreken geen woord Nederlands.'    ...

Astrid: 'Wat ik belangrijk vind, is dat ze normen en waarden krijgen bijgebracht. Als we een uitstapje maken, dan spreken we altijd alles met ze door. Dat ze 'goedemorgen' zeggen bij binnenkomst, en gedag als ze naar huis gaan. Hetzelfde als ze de bus instappen. Als ze eenmaal weten hoe ze zich moeten gedragen, dan gaat het ook goed. Onze uitstapjes zijn altijd leuk. En als het dan toch misgaat, gaan ze die keer daarop niet mee.'    ...

Q.e.d.
    Hier is geen woord verdere uitleg meer nodig. De éénwoordige samenvatting van de toestand waarin die kinderen zitten is "achterlijkheid".

De reden om de op de website gebruikelijke volgorde als volgens publicatie om te keren, is dat de coronagevallen gaan over volwasenen, en het school-geval over kinderen.

Een generatie later.

Wat leidt tot de onmiddellijk conclusie: het wordt met op zijn minst deze generaties niet significant beter. Aansluitend op de eerdere constateringen aangaande dit aspect uitleg of detail .

Waarop de vraag van de nieuwsgierige luidt: maar waarom wordt het niet beter terwijl er zo'n goed voorbeeld niet alleen vlak voor de hand ligt, maar men er zelfs in rondzwemt?

De gelegenheid voor een meer systematische, wetenschappelijke, blik, mede omdat de drie bronnen boven ook daarvoor waardevol materiaal leveren.

Een wetenschappelijk sociologisch onderzoek begint (minimaal) met twee stappen van inventarisatie: als eerste de betrokken partijen, en dan de betrokken factoren.

De betrokken partijen zijn: niet-westerse immigranten, westerse blanke elite, en westerse blanke gewone bevolking, dat laatste af te korten tot het "volk".

Bij meer gedetailleerde analyse moet "niet-westerse-immigranten" in eerste instantie opgesplitst worden in moslims, zwarten, en Joden, en eventueel verder tot Turken, Marokkanen (Algerijnen ... ), enzovoort.

Het onderzoek naar de betrokken factoren is al gedaan voor de sociologie in het algemeen .

In bovenstaande drie artikelen zijn herkenbaar de genoemde partijen en factoren. Als eerste partij voor analyse kiezen we die partij die het belangrijkst is voor de beeldvorming in de maatschappij al geheel en de eventueel daardoor optredende vervormingen van de werkelijkheid: de westerse blanke elite.

De westerse blanke elite wordt volstrekt gedomineerd door de politieke-correctheid, in wetenschappelijk opzicht een neutrale term voor "het heersende wereldbeeld", in dit geval zijnde dat, in globale termen, van kosmopolitisme, globalisme, neoliberalisme, enzovoort.

De praktische maatschappelijke uitwerking hiervan is, in termen van de blanke elite, steun aan "vluchtelingen", ontwikkelinghulp, diversiteit, inclusiviteit. En de censuur van de signalen van achterstanden bij de gekleurde immigrantengroepen.

In termen van het volk is dit massa-immigratie, omvolking, omculturering. En dictatuur van de elite.

Deze tegenstelling is in alle drie bovenstaande bronnen aanwezig in de vorm van de standpunten van de elite. Uit de eerste (de Volkskrant, 24-12-2021, door Irene de Zwaan):
  ... een witte klas, met veel blonde kinderen. ...
    'Op een gegeven moment sprak die juffrouw me aan', zegt Jolanda Rietel (56). 'Ze zei: u bent toch van Klassen? ...'
    ...collega Astrid Brugman (61). 'We horen het wel vaker van autochtone Nederlanders. Ze zeggen dan: wat een fantastische serie! Maar weet je wat het gekke is? Dat ze niet hun kinderen hier komen brengen.'    ...

Uit de tweede (de Volkskrant, 08-01-2022, door Robert van de Griend):
  ... de manier waarop de overheid over corona communiceert vooral gericht is op de grote massa die goed thuis is in de digitale wereld. Dus niet op de mensen die geen geld hebben voor een smartphone of een fatsoenlijke internetverbinding ...
    '... Het is opmerkelijk dat de overheid daar zo weinig rekening mee heeft gehouden, want dat inwoners van kwetsbare wijken een informatieachterstand hebben, is al heel lang bekend. ...'

Uit de derde (de Volkskrant, 10-01-2022, door Iris Koppe):
  ...    'Het grote probleem bij de Afro-Caribische community is dat ze zichzelf op geen enkele manier gerepresenteerd zien. Er zitten geen zwarte mensen in het OMT en je ziet geen zwarte artsen aan tafel bij de talkshows.' Het rijtje corona-gezichten dat Nederland veelal te zien kreeg, is inderdaad overwegend wit, met Van Dissel, De Jonge, Kuipers en Gommers. 'Met de diversiteit aan de onderkant gaat het goed,' zegt Nunnely, 'maar dus niet op de sleutelposities.'
    Het gevolg van het ontbreken van een 'zwarte' Jaap van Dissel ...

Conclusie uit de drie: "Het is de schuld van de gewone blanke Nederlanders".

Dit is het standpunt van de blanke elite:  Nummer 1: Er is absoluut geen verschil in niveau tussen gekleurde immigranten en blanken, én: Daar waar je toch een verschil zie, is dat de schuld van de gewone blanke Nederlanders (die racistisch zijn).

Bij verdere analyse kan je hier het "blanke elite" opsplitsen in "linkse" politiek-correcten die dit doen uit "deugmenserij", en christelijke of soortgelijke moraliseerders die het hebben over "naastenliefde" enzovoort, en neoliberale parasieten die zo veel mogelijk goedkope arbeidskrachten willen importeren ten einde de arbeidsmarkt te verpesten.

De tweede betrokken partij in het meer globale overzicht zijn de niet-westerse immigranten, voor het gemak en de duidelijkheid (Aziaten en Hindoestanen, bijvoorbeeld, zijn ook niet-westerse immigranten) maar verder afgekort de "allochtonen".

Ook de positie en standpunten van de allochtonen zijn natuurlijk aanwezig in bovenstaande drie artikelen, en in de eerste deel-samenvatting van de inhoud ervan: "Bestaande achterstanden van allochtonen zijn de schuld van de gewone blanke Nederlanders".

Het proces hierachter is van sociaal-psychologische aard. Sociaal-psychologische processen zijn die waarbij psyschologische processen, gevonden bij of toepasbaar op individu, direct vertaald kunnen worden naar sociale door gewoon passend veel individuen bij elkaar te nemen (te onderscheiden van puur sociale zoals massa-hysterie).

Het "Bestaande achterstanden van allochtonen zijn de schuld van de gewone blanke Nederlanders" is doodgewoon de toepassing op de sociologische groep van allochtonen van het individuele proces van schuldtoekenning , in de praktijk dus vrijwel altijd schuldafschuiving:
 - "Afwezige zwarte vaders is de schuld van de slavernij" (noot: in Afrika zijn vaders net zo afwezig).
 - "Terreur door moslims is de schuld van de islamofobie" (noot: in het Midden-Oosten is er minstens ze veel terreur).

Dan de derde partij: de gewone blanke Nederlanders. Het "volk".

Dat is simpel: die komen in bovenstaande drie artikelen niet voor. Als stem.
    Wel als schuldige aan iets. Niet met haar blik op de weergegeven sociale verschijnselen zoals dat allochtone kinderen zonder ontbijt, Nederlands en sociale vaardigheden op school afgeleverd worden op Nederlandse scholen.

Hetgeen volkomen representatief is voor de maatschappelijke discussie als geheel.

Om een hele simpel reden: het volume van de maatschappelijke stem wordt bepaald door de blanke elite. En met name die deelgroep die heet "de media".

Bovenstaande artikelen komen uit de media en zijn volkomen representatief in dit opzicht - die "de media" bevatten, met zulke hoge percentages dat het in gewoon taalgebruik "alle" is, niet de stem van de gewone blanke Nederlanders uitleg of detail .

Sterker: het "Een stem geven aan de gewone blanke Nederlanders" is door de blanke elite zelfs een pejoratieve naam gegeven, "populisme", en populisme is volgens de blanke elite de eerste stap op een onstuitbare glijbaan langs racisme, fascisme, nazisme, antisemitisme, concentratiekampen en gaskamers, afhankelijk van de aanleiding en de staat van opwinding waarin men verkeert.

Dit voor zover de inventarisatie van de partijen.

Over op de inventarisatie van factoren. Dit was dus al gedaan voor de sociologie in het algemeen , dus kunnen we meteen over naar de keuze van de eerste hier te behandelen. Welke keuze voor de hand liggend is, want staand in letterlijk in één en impliciet in de koppen van alledrie de behandelde artikelen: het vertrouwen . Uit het tweede artikel:
  ... Zeggen ze dat de coronacrisis één groot complot is ...
    ... Bijvoorbeeld: ik vertrouw het vaccin, jij vertrouwt het niet ...
    ...: ik heb overwogen om de prik te nemen, maar omdat er zoveel druk op me wordt uitgeoefend, zie ik er toch vanaf. ...
    ... Ik had een patiënt die ernstig ziek was, maar weigerde naar het ziekenhuis te gaan omdat hij op internet had gelezen dat corona alleen maar is bedacht om ouderen te doden, zodat jongere generaties minder pensioen hoeven af te dragen. ...
    'Een vrouwelijke patiënt van me wilde geen coronavaccin omdat ze de prik niet vertrouwde. ...
    'De toeslagenaffaire heeft zeker veel schade aangericht. Je hoeft niet tot de slachtoffers te behoren om daar het gevoel aan over te hebben gehouden dat de overheid onbetrouwbaar is. ...

Uit het derde artikel:
  'Je weet niet wat die bakra's erin doen'

... Afro-Caribische komaf ... Op de Haagse markt probeert Joan Nunnely met haar Covid Urgent Team hun wantrouwen weg te nemen.


...    'Het grote probleem bij de Afro-Caribische community is dat ze zichzelf op geen enkele manier gerepresenteerd zien. Er zitten geen zwarte mensen in het OMT en je ziet geen zwarte artsen aan tafel bij de talkshows.' ...
    Het gevolg van het ontbreken van een 'zwarte' Jaap van Dissel is volgens het Covid Urgent Team een reden voor de lage vaccinatiebereidheid. ...
    ...De meeste marktbezoekers die ze aanspreken, peinzen er niet over er een prik te halen. ... de reacties die ze krijgt. 'Van 'onvruchtbaarheid', en 'een aantasting van de genen', tot 'de overheid wil ons vermoorden met het vaccin ...'
    ... Denise Telgt, internist-infectioloog en van Surinaamse komaf ...ziet daarnaast ook veel achterdocht. 'Het gevoel van 'je weet niet wat die Nederlanders met ons gaan doen'.' En over het vaccin: 'Het is voor witte mensen gemaakt. Je weet niet wat die bakra's erin doen.'    ...

De enig overblijvende maar voor het geheel totaal onbelangrijke vraag: in welke allochtone groep is het wantrouwen tegenover de blanke Nederlanders het grootst?
    Het is een wedstrijd van 95 versus 98 op een schaal van 100.

Vertrouwen is de motor van een goed-functionerende samenleving. Daarbuiten heerst barbarisme. In een samenleving beheerst door wantrouwen is er geen samenwerking.
    Wat je ziet in Afrika en het Midden-Oosten.

In de factor "vertrouwen" is er een gigantische achterstand bij de allochtone groepen.

De volgende factor uit de lijst die hier zichtbaar is, één keer expliciet in het tweede artikel:
  ...     Mensen in achterstandswijken lopen twee keer zoveel kans om besmet te worden met corona. ... Daarnaast lijden ze relatief vaak aan diabetes, obesitas en hartklachten waardoor ook hun kans op complicaties en overlijden twee keer zo groot is.    ...

De genetische factor. En wie denkt dat hier lichaam en geest volkomen gescheiden zijn, lijdt aan zelfbedrog. En/of aan geïnduceerd bedrog, want in de media krijg je alleen de succes-allochtonen te zien, de sociale-Einstein's, zoals hier de Turks-Rotterdamse dokter:

En hier staat zijn volk, voor de Turks-Rotterdamse Mevlana moskee (anno 2018):

Eén meter vijftig hoog, en één meter vijftig breed uitleg of detail .

En deze situatie ligt voor de zwarten vrijwel identiek:

Voor beide groepen geldt: het soort dat je in de media ziet, lijkt in het geheel niet op dat van de massa, en dus dat van het gemiddelde: de media-allochtoon heeft vrijwel altijd westers-achtige trekken in zijn uiterlijk. Een moslim-rapper (vermoedelijk Salaheddine uitleg of detail ) heeft het ooit expliciet opgemerkt.

En de genetische factor is natuurlijk van het grootst mogelijke belang voor de vraag "Hoe bestendig zijn de verschillen?", of "Hoe snel wordt de achterstand ingehaald?".

De genetische factor zelf is een kwestie van genetisch onderzoek.
    En dat is volstrekt onmogelijk. Althans: tot zich een dusdanig sterke medische noodzaak zich voordoet dat men het gaat doen uit hoofde van "bescherming". De factor sneuheid.

De derde factor is er eentje die boven niet expliciet genoemd maar wel overduidelijk een belangrijke rol speelt: intelligentie.

Wie ook maar enigszins intelligent is, snapt ook zonder de achterliggende wetenschap te kennen dat de blanke medici niet iets in de vaccins kunnen doen dat alleen schadelijk is voor zwarten. Wat expliciet gesteld is wat ze denken, en wat volgens het eerste artikel ook duidelijk een rol speelt bij de moslims.

Nu is het bepalen van intelligentie als functie van etnie iets dat hartstikke taboe en verboden is, maar er zijn ook indirecte methoden om daarvan een goed idee te krijgen. Eén ervan is het eerder gedocumenteerde feit dat in Amerika het percentage Google-personeel dat zwart en latino (neem dit als substituut voor moslims) is, respectievelijk 2 en 3 procent is uitleg of detail .
    Neem wat sociale factoren mee en verdubbel deze percentages.
    Dan kom je in de buurt van de 5 procent.
    Die 5 procent komt overeen met 2 standaarddeviaties in de statistiek van de normale verdeling .
    In de normale verdeling van intelligentie is 100 het gemiddelde, en de standaarddeviatie is dan 15.
    Oftewel: 2 standaarddeviaties naar onderen komt overeen met een iq van 70.
    Wat het getal is dat het meest opduikt bij alle lekken in het taboe op en de censuur van intelligentieverdeling op basis van de factor cultuur of etnie uitleg of detail .

Dit resultaat aangaande factor intelligentie komt volkomen overeen met de in de drie bronnen beschreven culturele verschijnselen.
    Populair geformuleerd: die verschijnselen beschrijven ratio versus sharia en winti.
    Met aan deze scherpe begrippen wat vloeiende grenzen toegevoegd.

Dat is het in deze (beperkte) analyse ook wat betreft de betrokken factoren, omdat, qua inschatting, deze factoren al zo bepalend zijn dat verdere analyse en factoren vermoedelijk alleen nog maar details kunnen onthullen.

De bepalendheid van de factor valt af te meten aan het gebruik binnen de organisatie die het grootste belang heeft bij de effectivitieit van haar medewerkers: het leger. Het Amerikaase leger was mede-ontwikkelaar en de eerste grootschalige gebruiker van de IQ-test, als eerste om haar officierenbestand te selecteren. En via deze link uitleg of detail kwam deze redactie erachter hoe dat aan de onderkant werkt: het Amerikaanse leger hanteert bij de recrutering een ondergrens aan IQ van 83-85, om de simpele reden dat recruten daaronder (gemiddeld) niet voldoende getraind kunnen worden om nuttig te zijn voor het leger (wikipedia.org, opgeslagen 09-04-2022, uitleg of detail ):
  Intelligence quotient

An intelligence quotient (IQ) is a total score derived from a set of standardized tests or subtests designed to assess human intelligence.[1] ...
    ... The US military has minimum enlistment standards at about the IQ 85 level. There have been two experiments with lowering this to 80 but in both cases these men could not master soldiering well enough to justify their costs.[155]    ...

Welk laatste voor ons geval vertaald kan worden als volgt:
  De sociale menselijke maatschappij heeft minimum vereisten te stellen aan het IQ van haar onderdanen van 85. Daaronder richten ze schade aan aan de maatschappij.

Dat alles voor groepen en gemiddeldes, natuurlijk.
    Maar vermoedelijk, door de invloed van factoren zoals cultuurverschillen, die het leger onmiddellijk eruit drillt, moet de algemeen maatschappelijke eis een stuk hoger liggen, vermoedelijk minimaal 5 maar mogelijk 10 of meer punten hoger.
    Het is volkomen duidelijk dat de "Er iets niets hoger dan Allah"- en "Ik weet niet wat die bakra's erin doen"-groepen die eis bij lange na niet gehaald wordt. Zoals op de globale schaal blijkt hier en hier .

De fase in het onderzoek van inventarisatie en uitwerking van partijne en factoren kan dus afgesloten worden met dezlefde conlcusie als de meer intuïtieve aanpak: de achterstand van de allochtonen ligt op het niveau van achterlijkheid, binnen alle redelijke marges.

De volgende fase in natuurwetenschappelijk onderzoek is die van de praktische toepassing, om te kijken of de conclusies kloppen. In de sociologie is dit wat lastiger dan in de natuurkunde, omdat groepen mensen zich nu eenmaal lastiger laten manipuleren dan groepen elektronen.

Maar dat is een marginaal probleem vergeleken bij een ander, wat is: de wil om over deze zaken te praten.

Als mogelijkheden.

Die al nul is.

Laat staan de wil om het te onderzoeken.

De onwil om erover te praten is ook al boven gedocumenteerd. Uit het moslim-artikel:
  Hoe verklaart u dat de vaccinatiegraad in de Rotterdamse achterstandswijken aanvankelijk zo laag was?
'De belangrijkste verklaring is dat lang niet iedereen in staat is om de persconferenties van het kabinet of de informatie op de website van het RIVM te begrijpen. ...
    'Daar komt bij dat de manier waarop de overheid over corona communiceert vooral gericht is op de grote massa die goed thuis is in de digitale wereld. ... Die groep bestaat echt niet alleen uit migranten, zoals vaak wordt gedacht. Ik ken genoeg patiënten zonder migratieachtergrond bij wie dit speelt.
    'We hebben het hier dan ook niet over een migratieprobleem, maar over een sociaal-economisch probleem. ...'

Oftewel: "Ik wil niet praten over de sociaal-culturele achterstand van de moslims".

De onwil om erover te praten is ook al boven gedocumenteerd. Uit het creolen-artikel:
  ... Joan Nunnely (51) deze middag de Haagse markt betreedt. In haar kielzog lopen meer dan tien artsen, allemaal van kleur, de meeste met een Afro-Caribische achtergrond. Wat ze gaan doen? Mensen één op één aanspreken over corona. 'Heel erg nodig,' zegt Nunnely, D66-politica en onderneemster, 'want in deze groep is de vaccinatiebereidheid laag.'    ...
    Toen Nunnely enige tijd geleden zelf twee vrienden aan corona verloor, besloot ze in actie te komen. ...
    'Het grote probleem bij de Afro-Caribische community is dat ze zichzelf op geen enkele manier gerepresenteerd zien. Er zitten geen zwarte mensen in het OMT en je ziet geen zwarte artsen aan tafel bij de talkshows.' Het rijtje corona-gezichten dat Nederland veelal te zien kreeg, is inderdaad overwegend wit, met Van Dissel, De Jonge, Kuipers en Gommers. 'Met de diversiteit aan de onderkant gaat het goed,' zegt Nunnely, 'maar dus niet op de sleutelposities.'
    Het gevolg van het ontbreken van een 'zwarte' Jaap van Dissel is volgens het Covid Urgent Team een reden voor de lage vaccinatiebereidheid. ...

Oftewel: "Ik wil niet praten over de sociaal-culturele achterstand van de creolen".

De onwil om erover te praten is ook al boven gedocumenteerd. Uit het scholenartikel:
  Wat is de reden dat autochtone Nederlanders hun kinderen hier niet naar school brengen?
Jolanda: 'Ik denk een ongegronde angst dat als hun kind een vwo-leerling zou zijn, het naar beneden wordt gehaald door de zwakkere kinderen. Wat natuurlijk helemaal niet het geval is. We hebben hier sterke kinderen en zwakke kinderen en die worden allemaal op hun eigen niveau bediend.' ...

De kop in het zand. Een gore leugen. Kiest u uw woorden maar.
    De waarheid: aandacht heeft een beperkte hoeveelheid, namelijk een uur in een uur. Als Mohammed veel aandacht krijgt, krijgt Marietje minder.
    Punt.
    Weet deze redactie uit eigen ervaring met onderwijs op een gymnasium, waar je aan de goeien automatisch minder aandacht geeft om de zwakkere broeders beter te kunnen helpen en erdoor te slepen.
    De juffen willen niet toegeven dat aanwezigheid van allochtone leeerlingen ten koste gaatr van autiv-chtone, omdat ze dan over de acherstand van de allochtone moeten praten.
    En als ze dat doen, krijgen ze problemen met het volgende:
  Astrid: 'Vaak komen ouders met een excuus. Zo van: ik woon net niet genoeg in de buurt.'    ...
    Jolanda: 'Ze praten het voor zichzelf een beetje goed. ... '

Namelijk: het afschuiven van de schuld van de schoolsegregatie op de autochtone ouders.
    Zonder de objectieve allochtone achterstand hebben de autochtone ouders schuld, met die achterstand hebben de autochtone ouders gewoon gelijk want ze willen terecht het beste voor hun kind.
    Met als derde mogelijkheid: de achterstand wordt toegegeven, maar er wordt voor gerepareerd, met als enige denkbare werkende optie: kleinere klassen, en gezien de ernst van het probleem als boven beschreven: veel kleinere klassen.
    Merk op: bij de huidige stand van zaken is dertig, 30, DERTIG!!!, kinderen normaal.
    Merk op: huidge combinatie van te moeilijke kinderen in te grote klassen leidt al decennialang tot een aanzienlijke uitstroom uit het onderiwjs, en niveauverlaging van de instroom, tot het punt dat er nu, 2022, daadwerkleijke tekroten zijn op met name de 'moeiwlijke' scholen.
    Volkomen volgens het boekje.
    Volkomen volgens het sociologische onderzoek.
    Net als deze opmerking:
  Jolanda: 'Ze praten het voor zichzelf een beetje goed. Terwijl: wij hebben vroeger allebei onze dochter hier op school gehad en daar zijn ze echt niet slechter van geworden.'

Deze twee juffen zijn volstrekt niet representatief voor het juffenbestand. Zij komen zelf uit sociale achterstand, en weten dus hoe daar mee te werken. Voor het overgrote deel der onderwijzenden geldt dat ze niet vanuit een sociale achterstand komen, en die zijn dus volstrekt niet voorbereid is op een zo moeilijke taak als het opvoeden, vanaf psycho-sociale leeftijd nul tot vier, van dertig, 30, DERTIG!!!, kinderen.
    Oftewel: de juffen hier willen niet expliciet praten over de allochtone achterstand, met het "goede" doel om meer blanke ouders op de gemengde of zwarte school te krijgen, zodat de allochtone kinderen ietwat meekrijgen van de culturele bagage van de blanke kinderen.
    En gaan zo ver om de zaak om te keren:
  Astrid: 'Eerder beter, want ze zijn opgevoed met het idee dat we allemaal gelijk zijn. Als ze straks naar het voortgezet onderwijs gaan, dan kom je niet meer op dat witte schooltje hè. Dan is het gemengd.'    ...

Wat doet denken aan een grap van een oom uit de jeugd: man staat met een hamer te slaan op zijn duim. Vraagt zijn collega: "Waarom sla je op je duim?" Antwoord: "Het is zo'n prettig gevoel als ik ophou".
    Met goed opgevoede gekleurde kinderen maakt het niets uit of je al dan niet gemengd naar school gaat.

Dat zijn drie artikelen die durven praten over de gevolgen van de sociaal-culturele achterstand en alle drie ontkennen dat er sprake is van een sociaal-culturele achterstand.

En bovenstaande artikelen zijn een openbaring ten opzichte van de duizenden (tien- ?) voorgaande, omdat daar alle, ALLE problemen ontkend worden.

In de eerste twee wordt een deel erkend, omdat er doden vallen door de ontkenning, in het derde doordat de sociologische krachten zorgen voor een onontkenbaar zichtbaar verschijnsel: segregatie. Blijkende uit de meest recente ophef: bijles en privéscholen voor blanke kinderen.

Door de weigering het probleem te benoemen, is het dus zeker niet te onderzoeken op de gewenste manier: verander iets in het systeem, en kijk wat die verandering in de resultaten oplevert.

Maar er is een simpelere methode die als een soort test kan worden gebruikt, en dat is gebruik maken van het verleden. In het verleden is dan wel geen in een test geformuleerd nieuw beleid toegepast, maar er is wel beleid toegepast. Je kan dus kijken naar hoe het bestaande beleid heeft uitgewerkt.

Voor dat doel kunnen meerdere al op deze website staande verzamelingen worden gebruikt. Die genaamd Cultuur, integratie, toekomst, niets doen uitleg of detail en Cultuur, integratie, toekomst, niets doen, tegen uitleg of detail behandelen de sociale en sociaal-culturele aspecten.

De verzameling Cultuurbedreiging uitleg of detail behandelt de sociale overlast op buurt- en wijk-niveau, andere sociaal-contact overlast, en kleine en straat-criminaliteit. Grotere criminaliteit is te vinden hier uitleg of detail .

Vijfde colonne uitleg of detail bevat de gevallen waarin de Nederlandse orde op één of andere manier direct wordt aangevallen. De onderverzameling Vijfde colonne, woordvoerders uitleg of detail de bijpassende uitingen van hun "intellectuele" voorhoede, voor de oudste gevallen.

Al deze verzamelingen beslaan een periode van ruwweg vijftien jaar, op de grens van het kunnen trekken van conclusies voor de langere termijn. Bij zo rond de twintig kan dat met voldoende zekerheid.

Maar dat is allemaal veel werk. Het kan korter via de methode gebruikt in de inleiding: kijk naar wat er hier over geschreven is in 2002, en wat de toestand is in 2022. Aldaar zijn problemen geconstateerd die in 2022 zeer weinig zijn verbeterd. Het voortdurende gewijs op de gevallen die het wel goed doen ten spijt. Die gevallen betreffen een top (ruwweg) 2 tot 10 procent - afhankelijk van welke capaciteit je kiest.

En die problemen dateren nog veel langer terug, waarvoor een helder punt is aan te wijzen: het opgroeien van de tweede generatie. Waarvoor deze simpele waarheid geldt: de eerste generatie vergelijkt zijn positie met die van "vroeger in het thuisland", en ziet (grote) vooruitgang, de tweede generatie vergelijkt zijn positie met de omliggende blanke, en ziet sterke achterstand - achteruitgang uitleg of detail . En dat vergelijken wordt het meest gedaan niet door de massa die in haar eigen wijken leeft en daar rondloopt met hoofddoeken tot en met boerka's, maar door degenen die het meest contact hebben met de Nederlandse cultuur: de succesvollere top 10 tot 2 (afhankelijk van het veld) procent.

Maar nog simpeler is dit af te leiden uit de drie bovenstaande bronnen. Want de eerste twee gaan over de volwassen generatie.

En de derde, over lagere-schoolkinderen, over de generatie daaropvolgend.

En eruit blijkt weinig verbetering.

De conclusie in deze fase van het onderzoek luidt dus: er is een achterstand niveau "achterlijk", en er is een patroon van weinig verbetering.

Addenda

Zoals genoteerd in de introductie is deze verzameling gestart begin 2022, maar daarna is hij door diverse omstandigheden aan de aandacht ontsnapt. Eén van die factoren zijnde de vanzelfsprekendheid van het geval voor iedereen die ook maar enigszins zijn ogen en geest open heeft gehouden, en de hopeloosheid van diegenen voor wie dat niet het geval is:de  politieke-correctheid en wokisme, of ook wel media en elite.
    Hier, begin 2024, dan toch de voltooiing naar aanleiding van een paar gevallen van erkenning van het probleem, meestal deels of geheel onbedoeld, uit eigen kring of die van media en elite. Geval één (elsevier.nl, Opinie, 12-01-2024, door Zihni Özdil, uitleg of detail ):
  Zihni Özdil: Waarom het discriminatie-meldpunt niets gaat oplossen

De met enige regelmaat tussen realisme en broederisme heen en weer wapperende Turkse socioloog Özdil uitleg of detail , die vandaag dus in de broederisme-modus is: de allochtone achterstanden zijn het gevolg van discriminatie.
    Terwijl hij zelf constateert
  Columnist Zihni Özdil is meldpunt-moe. Want wat heeft al die jaren aan melden nu eigenlijk opgeleverd?

‘Nederlanders die zich gediscrimineerd voelen, hoeven niet meer op zoek naar de naam van hun regionale antidiscriminatiebureau, maar kunnen nu terecht op de landelijke website discriminatie.nl.’
    Aldus het AD begin deze week over het nieuwe landelijke meldpunt discriminatie.    ...
    Het eerste onderzoek naar discriminatie op de Nederlandse arbeidsmarkt was in 1986. ....
    Nou wil het toeval dat Nederland ook al dertig jaar lang discriminatie-meldpunten heeft opgericht. We zijn waarlijk met meldpunten om de oren geslagen.
    Er kwam zelfs een heuse app waarop je discriminatie kan melden.    ...

En tevens constateert dat:
  Columnist Zihni Özdil is meldpunt-moe. Want wat heeft al die jaren aan melden nu eigenlijk opgeleverd?
...
Logisch dat meldpunten niets opleveren
...    Maar wat heeft al die jaren aan melden opgeleverd?
    Helemaal niks.    ...

Omdat datgene wat gesignaleerd wordt geen disciminatie is, maar, indien inderdaad een verschil, een verschil door selectie op grond van competentie. En dat geldt alleen voor banen waarbij er gesolliciteerd moet worden wat alleen geldt voor banen vanaf hoger-midden en niet daaronder wat het geval is voor het overgrote deel der allochtonen uitleg of detail .
    Die worden gewoon aangenomen tenzij ze zich onaangepast gedragen wat geldt voor dat overgrote deel. Geen respect voor Nederlanders en hun gezag.
    Of dat ze gewoon te stom zijn en bijvoorbeeld onvoldoende of niet kunnen lezen en schrijven, wat volgens de krijsende berichten van de laatste tijd geldt voor een kwart van de schoolverlaters dus het overgrote deel der allochtonen.
    Maar tussen al dit krijsende geklaag door staat dit:
  ...Nederland is een extreem gesegregeerd land. ...

Flagrante onzin: Frankrijk, Engeland en Duitsland zijn veel gesegreeerder. Maar het is nodig voor dit:
  ... Nederland is een extreem gesegregeerd land. ...
    Maar Links Nederland noemt het ‘verschil vieren’ wanneer we Nederlanders met een niet-westerse achtergrond weg laten kwijnen in zogenoemde zwarte wijken. ...

Brullen van de lach!!!
    De allochtonen kwijnen weg in zwarte wijken ...
    Zo is het maar net.
    Maar niet vanwege iets wat de Nederlanders ('we') gedaan hebben ('laten'), maar vanwege eigen winkels, eigen cafés, eigen kerken, eigen wijken, eigen namen voor kinderen, eigen opvoeding, enzovoort. Eigenlijk eigen alles.
    En al dat eigen is eigen cultuur en eigen cultuur is achterlijke cultuur.
    Zie de landen van origine.
    Toedeledokie.

De tweede uiterst betrouwbare bron van de allochtone achterlijkheid vanwege komende uit eigen kring is de Volkskrant. Met een grote reportage, na reeds ettelijke eerdere berichten, over:
 

Wat natuurlijk is het bendegweld in Zweden ... (de Volkskrant, 12-01-2024, door Jeroen Visser):
  Bendegeweld in Zweden: 'Ben je verdrietig als ik doodga?'

Het bendegeweld in Zweden is volledig ontspoord. Vorig jaar waren er ruim 350 schietpartijen, waarbij 53 doden vielen. Hoe kon het zo misgaan? Jeugdwerker Nicholas Lunabba en zijn voormalige pupil Elijah Clarance weten het wel. ...


...    We treffen Lunabba (42) en Clarance, nu 25, in diens oude buurt in Malmö, Nydala.... op straat. Mijn vrienden waren meer familie voor me dan mijn ouders.'
    Nydala, waar vrijwel iedereen een migratieachtergrond heeft,

... allochtoon bendegeweld.
    En bendegeweld is een, of misschien wel de, uiting van achterlijkheid.
    Dank u, Volkskrant.

Of in beelden:

Essalam-moskee, Rotterdam - vrouwen achter, mannen voor.

Eén burger, vier barbaren.

Twee belangrijke deelverklaringen (de Volkskrant, 13-02-2024, ingezonden brief van Huub Buijssen, psychogerontoloog, Tilburg):
  Het geheim van een lang leven? ...

Op zoek naar het geheim van een lang leven, concludeert de krant bij het verschijnen van het honderdste interview met een 100-jarige: een gemene deler is dat het 'rasoptimisten' zijn. De conclusie deed me denken aan de beroemde langlopende nonnenstudie die in 1986 begon en waaraan 678 zusters van de Amerikaanse congregatie van de Notre Dame deelnamen.
    De onderzoekers analyseerden de autobiografieën die de nonnen rond hun 20ste, bij intrede in het klooster hadden moeten schrijven. Ze ontdekten dat een positieve, optimistische inhoud een krachtige voorspellende waarde had over de levensduur.
    Nonnen met het minst aantal positieve zinnen liepen, op willekeurige leeftijd, twee keer zoveel kans te overlijden en leefden gemiddeld zelfs 6,9 jaar korter. Nonnen die in hun leven depressief waren geweest, hadden een bijna dubbel zo hoog risico de ziekte van Alzheimer te ontwikkelen. ...

De drie Joodse geloven in het algemeen maken niet erg optimisch, met een Almachtige zwevende boven je hoofd, die er bovendien in diverse mate wraakgierige gedachten op na houdt, het meest bij de Joden, dan de moslims en een stuk minder bij de christenen.
    Maar het gaat eigenlijk om de tweede verklaring:
  ... Nog opmerkelijker was dat aan de hand van taalgebruik op 20-jarige leeftijd met 90 procent zekerheid voorspeld kon worden wie ongeveer zestig jaar later dementie zou krijgen. Nonnen die in hun jeugd over een rijke woordenschat beschikten, grammaticaal complexe zinnen schreven en een grote hoeveel denkbeelden lieten zien, bleken slechts in iets meer dan 10 procent van de gevallen dementie te ontwikkelen. Tegen 90 procent van de zusters met autobiografieën die op deze punten 'armer' van inhoud waren geweest.    ...

Want dat is een heel belangrijke. Moslims lezen niet voor want je leest om er wat wijzer van te worden en wijs worden doen moslims door veel bidden, en als er een boek op tafel komt is dat de koran en dat leest lastig voor aan kinderen.
    Geen plaatjes van koeien en auto's om naar te wijzen en het woord nadrukkelijk te zeggen en te spellen.
    En de zwarten hebben geen vader uitleg of detail in huis dus de moeder is te druk en werkt vaak en is 's avonds te moe voor voorlezen en de kinderen gaan liever buiten spelen, de jongens basketballen.
    Dus daar is je gebrekkige, over het gemiddelde genomen, intellectuele ontwikkeling uitleg of detail .
    Dus dit:
  ...    Eén van de belangrijkste lessen van hoofdonderzoeker David Snowdon was: 'Lees kinderen op jonge leeftijd voor. Ze hebben daar een leven lang profijt van.' Kortom, doe niet alleen in het klaslokaal het mobieltje in de ban, maar ook in de slaapkamer.Lang leve het boek. Ja letterlijk.

... zou alleen met iets van dwang kunnen gaan werken.
    En dat mag absoluut niet.

Een aloude (de Volkskrant, 20-02-2024, door Elsbeth Stoker):
  Gender en seksualiteit

Een 'nieuw soort preutsheid' onder jongeren

Middelbare scholieren en mbo-studenten ...

Leugen 1 (van de Volkskrant): in het vervolg ... :
  ... ROC Top (locatie Amsterdam-Noord) ... een school in Amsterdam-Oost ... ROC-lokaal ... een ROC in Amsterdam-West ... ROC-studenten in Amsterdam-Noord ...

... blijkt het 100 procent over mbo'ers te gaan
    Reden voor dat 'Middelbare scholieren' erbij: bij alleen 'mbo' reageert "iedereen" onmiddellijk met "allochtonen".

  ... Middelbare scholieren en mbo-studenten vinden dat zij onvoldoende les krijgen over seksueel overschrijdend gedrag en seksualiteit. ...

Leugen nummer 2 (van de Volkskrant): in het vervolg blijkt dat "ze", de allochtonen, vinden dat ze te veel les krijgen over overschrijdende gedrag en seksualiteit.
  ... De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema praat geregeld met scholieren en maakt zich zorgen over wat ze dan hoort. 'Er waait een conservatieve wind.'

Oftewel: er waait een allochtone wind.
  Werken? Dat vindt de 19-jarige Samir niks voor vrouwen. 'Mannen hebben meer spieren.'

Gevolgd door:
  ... de 16-jarige Max ... Mohammed (17) ... 22-jarige klasgenoot Jason ... Mbo-student Delano ... Jennifer (16) ... Nora (16) ... Abel ...

Met:
  ... Hun namen zijn gefingeerd.    ...

(Bijna) 100 procent allochtonen, dus, volgende de regels van het Informatiefilter : alles wat de politiek-correcte zaak ondersteunt moet je door tien delen, alles wat tegen de politiek-correcte zaak ingaat moet je met tien vermenigvuldigen. Zie bijvoorbeeld dat ...
  ... Middelbare scholieren en mbo-studenten vinden ...

Eén leugen, en het Informatiefilter treedt in werking.
    De leugen van F. Halsema is echter mogelijkerwijs de grootste:
  Volgens Halsema zijn het ontwikkelingen die nu nog 'veel te veel bedekt blijven'. 'Sociale media ...
    Dit beïnvloedt niet alleen onze tolerante cultuur, maar heeft ook politieke gevolgen. Tijdens de scholierenverkiezingen was Forum voor Democratie plotseling heel populair. Daarvoor is een eenvoudige verklaring: als je Andrew Tate aanklikt, kom je ook in de sfeer van Baudet terecht en word je daar naartoe geleid. Vooral meiden en lhbti'ers kunnen enorm beschadigd raken door de conservatieve en extremistische cultuur op sociale media.'

Standaard politiek-corrrectheid: rechts de schuld geven van wat door "links" en allochtonen wordt bedreven.

Omdat "iedereen" weet dat het de allochtonen zijn, moet nog eens een keer benadrukt worden dat het niet de allochtonen zijn (de Volkskrant, 29-02-2024, door Siep de Haan, docent wiskunde aan het St. Bonifatius-college in Utrecht.):
  Conservatieve jeugd

Laat jongeren op school als buddy's met elkaar in gesprek gaan over hun wederzijdse hekel, (voor)oordelen en angst


'Vrouwen terug naar de keuken. Als ik een zoon krijg die zegt dat hij homo is, dan zet ik hem de deur uit. Homo's op de brandstapel en transen zijn smerig. Vrouwen naaien mannen, eerst doen ze aardig en daarna zeggen ze dat ze zijn aangerand. Ze zijn uit op schadevergoedingen.'
    Dit zijn uitspraken van leerlingen van middelbare scholen in Amsterdam. De burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, wist niet wat ze hoorde tijdens haar schoolbezoeken. Volgens Halsema waait er op de scholen een conservatieve wind (Ten eerste, 21/2).
    Wat is er gebeurd met het eens zo tolerante Amsterdam? De tegenstellingen zijn flink toegenomen in de afgelopen tien jaar.
    Natuurlijk herkent niet iedere jongere zich in de klimaatdemonstranten op de A10, er zijn ook jongeren die aanzienlijk minder activistisch zijn. En op het vlak van emancipatie zit evenmin iedere jongere in de voorhoede, integendeel, want vrouwenhaat en discriminatie van transpersonen en homo's lijken elk jaar toe te nemen. Het vernielen of zelfs verbranden van regenboogvlaggen tijdens de Pride-periode zijn zelfs al bijna een traditie.    ...

Zo, het beeld.
    En deze situatie komt door, direct aansluitend:
  ...    Zowel moslims als lhbti-personen worden gediscrimineerd, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. ...

Omdat moslims gediscrimineerd worden.
    Ja, ook lhbti-personen maar dat komt dus pas als tweede.
    Minder belangrijk, dat.
    Waar het om gaat is de discriminatie die moslims ondervinden.
    Door wie dan wel staat er niet bij maar hier kan toch niet aan getwijfeld worden.
    En ...
  ... Juist op scholen met veel kwetsbare kinderen is dit een probleem. Uit diverse onderzoeken blijkt dat lhbti-personen, Joodse mensen en leerlingen met een biculturele achtergrond steeds vaker het slachtoffer zijn van discriminatie.    ...

Ja ja, ook al die Joodse mensen op scholen met veel kwetsbare kinderen worden gediscrimineerd.
    Ook hier totaal niet duidelijk door wie.
    En met de direct opvolgende alinea:
  ...     Artikel 1, het grondwetsartikel waarin is vastgelegd dat je niet mag discrimineren, staat onder druk. Rekening houden met elkaars culturele en religieuze diversiteit is een groot goed en behoort een belangrijk leidend principe te zijn.

Wat ongetwijfeld gaat helpen, want die Grondwet is pas ingevoerd en reuze nieuw, dus.
    Net als dit, dat ook weer direct opvolgend is:
  ...     Tegelijkertijd moet de grens van het toelaatbare worden bewaakt. Veel jongeren vinden dat ze mogen zeggen wat ze willen, want zien dat als vrijheid van meningsuiting. Ze moeten leren dat ze die vrijheid dus níét hebben, dat die wettelijk beperkt is. Dat moet meer hardop worden gezegd.    ...

Ook net ingevoerd dit.
    Maar dit dan inderdaad heel net.
    Eén volle seconde geleden.
    Gevolgd door nog een stroom goede adviezen:
  ...    De vrijheid van de ene groep mag nooit leiden tot onveiligheid en discriminatie van andere groepen. Tolerantie en respect moeten gelden voor alle groepen in onze samenleving. Het is daarom verstandig een duidelijke grens te trekken bij verbale en fysieke vormen van discriminatie en haat. Streng handhaven moet de norm zijn, niet wegkijken of vergoeilijken. Want discrimineren doet iedereen pijn.
    Moslims, christenen en Joden willen in vrijheid leven, naast en met elkaar. Hetzelfde geldt voor vrouwen, transpersonen en homo's/lesbo's.  ...

Hm, dat niet wegkijken of vergoeilijken klinkt toch wel wat radicaal ...
  ... De suggestie dat groepen louter tolerant zijn, is naïef en schadelijk - vooral voor degenen die door hen worden gediscrimineerd. ...

Net als dit.
  ... Niet alle homo's of gelovigen zijn altijd lief en aardig. We hebben allemaal angsten, frustraties en vooroordelen. Niemand uitgezonderd. ...

Maar vooral de ...
  ... Dus ook aan de zijde van de streng-christelijke ... geloofsgemeenschap. ...

En die, zoals iedereen weet, vindt je die in overdaad ...
  ... op scholen met veel kwetsbare kinderen  ...

... net als Joden.
    Nou, is dat toch mooi, dat het in ieder geval geen rol speelt bij de moslims, want natuurlijk is het voorgaande omtrent Joden en streng-christelijken op scholen met veel kwetsbare kinderen sarcasme. Want beide groepen vindt je daar zo weinig dat je rustig van "niet" kan spreken.
    Wat er dus inderdaad wel in overdaad vindt, is moslims.
    En daar is dus niets mee aan de hand.
    Oh nee, we hebben alweer een spelletje gespeeld (ga je automatisch doen als er al zo veel spelletjes gespeeld worden).
    Er stond in het eggie dit:
  ... Dus ook aan de zijde van de streng-christelijke en islamitische geloofsgemeenschap. ...

Ach jee ... Zou het, schat ...
    En hij weet het natuurlijk wel ... Van die spelletjes die hij aan het spelen is:
  ...    Vaak zijn het partijen ter linkerzijde die te lang hebben weggekeken: laat ze daarmee stoppen. Accepteer dat elke groep weleens discrimineert. Met wegkijken en ontkennen ontstaat ongemak en onbegrip in de samenleving, en daardoor gedijen de rechtse partijen. Dat is een trend in heel Europa. Maar hoe buig je deze trend om naar een maatschappij van wederzijds begrip en dialoog? Dat doe je door met elkaar in gesprek te gaan, en door ongemakkelijke gevoeligheden over en weer te benoemen.    ...

Maar dat mag echt niet, hoor ... Ongemakkelijke gevoeligheden over moslims benoemen.
    Dat is xenofobie. Vreemdelingenhaat. Islamofobie. Discriminatie. Racisme. Fasicsme. Nazisme. Antisemitisme. HOLOCAUST!!!
    Ongemakkelijke gevoeligheden benoemen over streng-christelijken is geen enkel probleem.
    Maar ongemakkelijke gevoeligheden benoemen over moslims is ten strengste taboe.
    Corona-vaccinaties werden geweigerd in de bijbelgordel en Urk.
    Corona-vaccinaties werden niet geweigerd in de allochtonenwijken van de grote steden..
    Maar de docent heeft een oplossing:
  ...    Daarom stel ik voor dat we een buddysysteem in het leven roepen. Te beginnen met jongeren. Onder begeleiding van docenten gaan ze met elkaar praten. ...
    Laat duo's in een beschermde omgeving met elkaar praten. ...

Mooi. Maar wanneer? Hier praat je duidelijk over uren per dag, want het probleem is jarenlang ingeprent en dat al op zeer jonge leeftijd.
    En die docenten timmeren en lassen? Moeten die dat gaan doen?
    Waar vindt je de mensen die deze moeilijke en inspannende taak aankunnen?
    En waarvan betaal je die talentvolle en hogeropgeleide mensen?
    Kortom: er is geen enkel zicht op een oplossing in die richting.
    Er is ruim zicht op de natuurlijke oplossing: strijd uitleg of detail , en zuivering.
    En dat laatste afhankelijk van de uitslag van het eerste.

Tjonge ... (de Volkskrant, 16-09-2024, door Pieter Hotse Smit):
Radicalisering

Reportage | Arnhem

Moslima's trainen hun weerbaarheid

Om radicalisering van hun kinderen te voorkomen, gaan in verschillende steden moslima's op cursus. Maar in Arnhem wilden ze eerst aan hun eigen zelfvertrouwen werken. 'Als we onze kinderen weerbaar willen maken, moeten we onszelf wapenen.'


Nadat Karima in 2002 door haar man vanuit Marokko naar Nederland was gehaald, mocht ze twee decennia niet zonder hem de deur uit. 'Ik was zwaar geïsoleerd', zegt de gesluierde vrouw over die tijd. 'Ik had stress, paniekaanvallen en was chronisch vermoeid.'
    Zie haar nu, twee jaar nadat ze met hulp van haar dochter wist te breken met haar 'narcistische man'. In het 16de-eeuwse Maarten van Rossumhuis, de monumentale vleugel van het Arnhemse stadhuis, heeft Karima zojuist ten overstaan van burgemeester Ahmed Marcouch verteld dat ze nu 'steviger in haar schoenen staat'. Dat ze sociaal vaardiger is geworden en zichzelf complimentjes durft te geven. 'Ik ben trots op mezelf.'
    Karima (uit veiligheidsoverwegegingen wordt hier niet haar echte naam gebruikt) deed mee aan de cursus Weerbaar Opvoeden ...

Het is volkomen duidelijk wat die cursus is, in werkelijkheid: dit is een cursus ontachterlijken.
    Let ook op dat
... Karima (uit veiligheidsoverwegegingen wordt hier niet haar echte naam gebruikt) ...

Het is de hele gemeenschap die achterlijk is.
... De training is primair bedoeld om vrouwen met een multiculturele achtergrond te helpen hun kinderen op het rechte pad te houden en radicalisering te voorkomen. ...

Het is de hele gemeenschap die crimineel en gewleddadig is.
    En:
...    Behalve een scheve man-vrouwverhouding, zoals bij Karima, speelt het geloof een rol bij het in stand houden van eenzaamheid. Dit concludeerden vier psychiaters en een psycholoog in een recent verschenen artikel in het Tijdschrift voor Psychiatrie.
    De islam schrijft voor dat problemen 'een beproeving zijn van Allah'. Bij sommige moslims leidt dit tot een 'actieve zoektocht naar verlichting', maar anderen zien het als 'opdracht om de beproeving te accepteren en geduldig te wachten op verlichting', schrijven de auteurs. 'Deze laatste copingstrategie vergroot de kans op een sociaal isolement en vertraagt de stap naar hulpverlening.'

... het gaat nooit echt beter worden tenzij ze van de islam af gaan, en de kans daarop is nul.
    Nog een werkelijkheid
...    Onder de aanwezige familieleden, allemaal vrouwen, klinkt de oproep ook vaders veel meer te betrekken. 'Vaders zijn belangrijk, maar ze communiceren niet met het gezin', zegt een van hen. 'Ze horen niet met welke verhalen hun kinderen thuiskomen.'
    Marcouch is het met haar eens. 'Het probleem is niet dat thuis Marokkaans wordt gesproken', zegt hij. 'Het probleem is dat er helemaal niet wordt gesproken.'

Oftewel: het gaat nooit (niet binnen afzienbare tijd oftewel twee generaties) goed komen.
    Bijna vergeten: hier is hoe het eruit ziet (de Volkskrant,16-09-2024):

Het is allemaal van een verbijsterende openlijkheid.

Ook nog even de aanpak van de andere kant, het thuisfront (de Volkskrant, 17-09-2024, door Michiel Servaes, directeur van Oxfam Novib):
Prinsjesdag

Het kabinet wil fors bezuinigen op internationale samenwerking. Dat is kortzichtig en contraproductief

Want ... :

Prinsjesdag

Het kabinet wil fors bezuinigen op internationale samenwerking. Dat is kortzichtig en contraproductief


Het is binnenkort precies 75 jaar geleden dat Nederland met ontwikkelingssamenwerking begon ...
    Met de schaarse middelen die dan nog resten ...
    ... de vrouwen, mannen en kinderen die straks aan hun lot worden overgelaten ...
    ... perspectief bieden voor mensen ...
    ... demografische ontwikkelingen in Afrika ...
    ... oprechte solidariteit met de ander elders ...

... de mens die daar wonen kunnen echt niks zelf.
    Maar als ze hierheen komen, kunnen ze dat natuurlijk allemaal ineens wel.
    Maar nie heus ...

En wie zijn de minst achterlijken? Maar natuurlijk: de hogeropgeleiden. Die dus het best inpassen.
    Maar nie heus (de Volkskrant, 02-10-2024, door Marjolein van de Water en Lamyae el Amrani):
Weg uit Nederland

Naar het land van de ouders: 'Daar voel ik me vrij'

Onder hoogopgeleide moslims in Nederland is het steeds vaker een onderwerp van gesprek: weggaan uit het land dat voor hen steeds killer wordt. Marokko trekt. 'Ik weet dat ik niet verhuis naar een paradijselijke plek. Maar je weet in Marokko wat wel en niet kan.'


    ... Yasmine en Mohammed ...
    ... willen weg vanwege het vijandige klimaat in Nederland. 'Hier kijken mensen op me neer omdat ik een hoofddoek draag', zegt Yasmine. ...
    ... 'Ik heb heel lang geprobeerd me aan te passen aan de Nederlandse samenleving', vertelt hij. 'Maar als je je niet volledig conformeert, blijven Nederlanders je zien als vreemdeling.'    ...
    Yasmine... 'Maar het wordt alleen maar slechter voor moslims in Nederland.' ... 'We zijn het zat om in vernedering te leven.'
    ... Onder moslims is emigreren een veelvoorkomend gespreksonderwerp, vooral onder hoogopgeleiden, blijkt uit gesprekken die deze krant voerde. Want, zo is de gedachte, waarom zou je je energie en talenten steken in een land waar anderen je niet als volwaardig zien?
    Warda Belabas en Petra de Jong van de Erasmus Universiteit deden onderzoek naar de achterliggende redenen. ... Hun studie, eerder dit jaar gepubliceerd, laat zien dat een vijandig klimaat tegenover moslims een cruciale rol speelt bij het besluit om Nederland te verlaten.
    De groeiende discriminatie en intolerantie die Marokkaanse Nederlanders in hun dagelijks leven ervaren, leidt ertoe dat zij een toekomst in Nederland niet meer zien zitten, zo blijkt uit het onderzoek. Ook De Jong en Belabas signaleren dat het relatief vaak gaat om hoogopgeleide mensen.
    ... Hajar, een 35-jarige Marokkaanse Nederlander. 'Ik heb me altijd enorm ingezet voor de Nederlandse maatschappij', vertelt ze. Hajar studeerde rechten, werkte bij een advocatenkantoor gespecialiseerd in mensenrechten, en richtte later haar eigen juridisch adviesbureau op. Daarnaast verscheen ze regelmatig in de media, waarin ze zich uitsprak tegen de inperking van vrijheden voor moslimvrouwen en tegen kritiek op het dragen van een hoofddoek.
     Ik was optimistisch over de potentie tot verbetering van de Nederlandse samenleving en probeerde bruggen te slaan tussen verschillende groepen', aldus Hajar. Inmiddels gelooft ze er niet meer in en denkt ook zij erover te weg te gaan. ...
    'De overheid faalt in het beschermen van moslims', aldus Hajar. 'Die ziet ons niet als volwaardige burgers.' Dat heeft ze ook zelf ervaren toen ze als jurist voor een gemeente werkte: 'Er kwam iemand voor gratis juridisch advies, maar toen hij mij zag, zei hij dat hij niet door een vrouw met hoofddoek geholpen wilde worden.' Het ergste vond Hajar dat haar collega's er niets van zeiden. 'Ze boden hem een andere jurist aan.'
    Haar emigratieplannen kregen een vastere vorm naarmate de lijst met negatieve ervaringen groeide, en ze het klimaat in Nederland en Europa zag verharden. De enorme verkiezingswinst van radicaal-rechts en de vorming van een regering met de PVV was voor Hajar een nieuw dieptepunt. 'Mensen voelen zich gesterkt in hun islamhaat en zullen geweld minder schuwen', vreest ze.
    ... Hajar neemt ... verlies van carrièrekansen voor lief. 'Ik wil leven op een plek waar ik me vrij kan ontwikkelen', zegt ze vastberaden. 'Dat is me veel waard.'
    ... Saloua Bourhim (40) ...
    ... verhuisde dertien jaar geleden van Amsterdam naar het pittoreske vissersdorpje Essaouira, aan de westkust van Marokko. Ze kon destijds op weinig begrip rekenen van haar omgeving. 'Want waarom zou je weg willen uit Nederland, het land van vrijheid en gelijkheid?', zegt ze lachend. Maar Bourhim wist toen al heel zeker: dit is niet de plek waar ik mijn kinderen wil grootbrengen.
    Als jongerenwerker in Amsterdam zag ze het effect van discriminatie en stigmatisering op opgroeiende kinderen. Ze zag hoe jongeren hun motivatie verloren na voor de zoveelste keer te zijn geconfrontreerd met stage-discriminatie en sprak meiden die geen hoofddoek durfden te dragen uit angst voor de reactie van hun leraren. Die worsteling met hun identiteit wilde ze haar kinderen besparen. ...
    Bourhim deelt haar leven met haar bijna negenduizend volgers op Instagram ... veelal jonge Nederlandse moslims die in Nederland zijn opgegroeid.
    Uit hun berichten spreekt een groeiende onvrede met Nederland. 'Mensen voelen de anti-islamsentimenten steeds dichterbij komen', aldus Bourhim. 'De wantrouwende houding van de overheid richting moskeeën, de toeslagenaffaire, de discriminatie bij DUO en banken. En zo kan ik nog wel even doorgaan', verzucht ze. 'Dat de man die 'minder, minder, minder' scandeerde nu grote verkiezingswinst heeft geboekt, drukt iedereen ruw met de neus op de feiten.'
    ...de 37-jarige Jamal Dahbi. Hij verhuisde zeven jaar geleden naar Marokko ...
    ... hoopt met de podcast de drempel te verlagen voor mensen die de wens hebben te emigreren. 'Het leven is kort en de aarde groot. Als je ongelukkig bent op een plek en onrecht ervaart, wat houdt je daar dan nog?'
    Uit onderzoek blijkt dat discriminatie ertoe kan leiden dat mensen met een migratieachtergrond zich gaan distantiëren van hun Nederlandse identiteit, ook als ze hier geboren zijn. 'Uit de studies blijkt dat minderheden die zich afgewezen voelen troost zoeken in de eigen gemeenschap en minder binding voelen met de ontvangende maatschappij', zegt sociaal wetenschapper Martinovic. 'Dat kan een rol spelen bij de wens om het land te verlaten.'
    ... 'Ik groeide op in een gereformeerd dorpje', vertelt Mohammed. Als kind speelde ik veel met witte kinderen maar merkte altijd al dat ik er niet echt bij hoorde.' Halverwege de middelbare school ging de islam een grotere rol spelen in zijn leven, Mohammed trok steeds meer op met andere moslims. 'Zij accepteerden me wel zoals ik was.'
    Ook Yasmine groeide op in een witte omgeving, in het zuiden van het land. 'Ze dachten altijd dat mijn moeder de schoonmaakster was en dat ze geen Nederlands kon', vertelt ze. 'Ik heb dat altijd als heel vernederend ervaren.' Mohammed vult aan: 'Yasmine is hier derde generatie en wordt nog steeds gezien als een allochtoon. Voor onze kinderen willen we een ander leven.'
    ... Yasmine ... van linkse partijen verwacht ze weinig. 'Zij accepteren misschien dat we een baard of hoofddoek hebben, maar onze normen en waarden zien ze het liefst verdwijnen. Linkse ideeën over lhbti, abortus en prostitutie staan haaks op mijn ideeën over het gezinsleven.'
    Ook daarom willen ze verhuizen naar een land waar moslims niet de minderheid vormen. 'In de islam staat het gezin centraal en is het alleen binnen de geborgenheid van een huwelijk dat man en vrouw intiem zijn', zegt Yasmine. 'In Nederland is er steeds minder vrijheid om kinderen met deze overtuiging op te voeden.'
    Hun verhuizing moet ook een einde maken aan hun angst voor verdere inperking van vrijheden. Zo vrezen ze dat er in Nederland op een dag een hoofddoekverbod komt in openbare gebouwen, net als in Frankrijk. ...
    'Ik weet dat ik niet verhuis naar een paradijselijke plek', zegt ook Hajar. 'Maar je weet in Marokko wat wel en niet kan. Ik heb liever dat de grenzen van de vrijheden duidelijk zijn, dan de schijnvrijheid die ik in Nederland ervaar.'
    ... ervaart Bourhim het leven in Marokko als een stuk aangenamer ... het belangrijkste is de vrijheid die ze ervaart. 'Mijn kinderen kunnen hier trots zijn op wie ze zijn, we hoeven ons niet constant te verantwoorden.'    ...

We hebben niet geteld hoeveel keren hier staat "Wij zijn achterlijk", net zo min als "Wij voelen ons achterlijk", en "Jullie discrimineren ons door niet achterlijk te zijn". En de combinaties ervan.
    Deze redactie vond dit de mooiste:
... van linkse partijen verwacht ze weinig. 'Zij accepteren misschien dat we een baard of hoofddoek hebben, maar onze normen en waarden zien ze het liefst verdwijnen. Linkse ideeën over lhbti, abortus en prostitutie staan haaks op mijn ideeën over het gezinsleven.'    ...

Doen ze bij GroenLinks-PvdA nog zo hun best, door naast F. Timmermans Esmah "hoofddoek en begrafenisjurk" Lahlah als partijleider te zetten, is het nog niet goed genoeg.
    Want GroenLinks-PvdA staat niet achter achterlijkheid.
    Tja, dan is het volkomen logisch dat je je gediscrimineerd voelt ...
    Gewoon door hier te zijn.
    Overigens was dit allemaal zo helder, voor de niet totaal-politiek-correct verblinde uitleg of detail uitleg of detail  , dat de Volkskrant een milde vorm van kritiek toeliet (de Volkskrant, 03-10-2024, ingezonden brief van Annelies de Vries, Wageningen):
Emigranten

Er zijn islamitische Nederlanders die last hebben van groeiende discriminatie en intolerantie en daarom stappen zetten om naar het land van hun ouders te emigreren (Woensdag, 3 oktober). Dat is zorgelijk: Nederland behoort een land te zijn waar alle mensen in vrijheid kunnen leven. Dat is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.
    Bij nader inzien speelt er meer. Sommige geïnterviewden willen voor zichzelf en hun kinderen geen 'linkse opvattingen' over lhbti, abortus en seks buiten het huwelijk. En geen wantrouwen jegens moskeeën. Ze willen liever wonen in het land van hun ouders.
    Daar wringt volgens mij de schoen. In de landen van hun ouders is geen vrijheid van godsdienst en worden andersdenkenden wettelijk gediscrimineerd. In Nederland zijn er zo'n vijfhonderd moskeeën. In het land van hun ouders worden kerken nauwelijks toegestaan en vaak tegengewerkt. Deze landen scoren laag op het punt van mensenrechten. Het zijn landen met een islamitische dominantie ten koste van andersdenkenden. Wanneer islamitische Nederlanders dat vrijheid vinden, is dat hun vrije keus.

Die eerste alinea heeft de waarde van De Pot Goud aan het Einde van de Regenboog. Het is altijd het afwegen van vrijheden. En dan vlat de weegschaal zo nadrukkelijk uit naar de Nederlandse kant dat er sprake is van een aardbeving.
    En dit gaat over het kleine groepje wat hoge opgeleiden ...
    De rest is niveau dit ... :

... en erger, en de plaatjes bij het voorgaande (de Volkskrant, 02-10-2024):

 

... : niveau woestijnbarbaren.


Naar Allochtonen problematiek , site home .

11 jan.2022; 15 jan.2024