Haatzaaiers, moslims: Ibtihal Jadib

Na langere tijd het onderbrengen van de bijdrages van Ibtihal Jadib (Volkskrant oftewel SS) in de rubriek Moslims, haatzaaiers, diversen uitleg of detail , hier toch maar die eigen verzameling.

Dat het zo lang heeft geduurd, komt door het taalgebruik, met vermijding van datgene dat op deze zelfde morgen de aanleiding was om bijvoorbeeld een figuur als M. van Roosmalen uitleg of detail , die de laatste tijd tegen de beschaving ageert samen met een Joodse woestijnsemiet genaamd Gijs Groenteman uitleg of detail , heeft doen aanduiden als "Scheldgoy".

Deze verzameling moet gezien worden als voorbeeld van de stelling dat het de inhoud van het gedachtengoed is dat de besmette automatisch drijft tot het innemen van posities die beschavingsvijandig zijn.

Grof taalgebruik of niet.

De eerste bijdrages van deze mevrouw verschenen in Volkskrant Magazine, een bijlage van de Volkskrant op zaterdag gevuld met meubilair, parasols, en tranen-verhalen. Met dus op een gegeven moment deze mevrouw, om te laten zien dat moslims mensen zijn als u en ik (Volkskrant: "SS is mensen als u en ik"). Die eerste serie ging onder pseudoniem, "Hayat", "in verband met gevoeligheden bij de werkkring", wat dus later een advocatenkantoor bleek te zijn.
    Deze worden gereproduceerd met het oospronkelijke commentaar (spaart tijd).

De eerst genoteerde gaat over het SS-uniform.

"Maar de meisjes doen het zo goed op school ... " Een veelgehoorde kreet voor de constatering dat moslimvrouwen niet ze neiging hebben om blanke vrouwen na te sissen op straat, enzovoort. En dus ook niet om over blanke vrouwen heen te rijden met vrachtwagens of busjes.
    En dus zijn er zelfs ook moslimvrouwen die de school afmaken en iets "hoogopgeleids" worden, zij het zelden in iets nuttigs maar zaken als advocaat of journalist want dat laatste geldt in deze context ook al als "hoogopgeleid".
    Ons subject is van de eerstgenoemde soort, en mag vanwege "verregaande gematigd" en vanwege "De blanke Nederlander moet er ook mee kennis maken" en column vullen in het Volkskrant Magazine. Makkelijk overslaan voor een zinnig mens en hoe het volgende dan toch onder ogen kwam is duister. Misschien viel het oog op een clou-woord zoals "hoofddoek", zeg bijvoorbeeld op de website van de Volkskrant. Hier is de kop van die versie (Volkskrant.nl, 08-06-2018, column door Hayat uitleg of detail ):
  Help, wil iemand mij alsjeblieft leren hoe ik aanstoot kan nemen aan een hoofddoek?

Dat doet denken aan een grap uit de oude Amerikaanse comedy-serie All in the family, die leuk was omdat er een personage in rondliep, Archie Bunker, die vrijuit uiterst niet-politiek-correcte dingen mocht zeggen. In dit geval, na zoiets als een ongevalletje met zijn taxi en de noodzaak van juridische ondersteuning: "Ik wil een advocaat - een Joodse advocaat"- dat 'Joodse' staande voor "een goede", of een "een slimme" of "een sluwe" of "eentje die goed kan lullen en liegen in mijn voordeel" uitleg of detail .
    Joden kunnen goed dingen zeggen die niet waar zijn, omdat ze 8000 jaar zijn opgevoed met een denksysteem dat niet waar is.
    En datzelfde geldt voor moslims, zij het een stuk korter - voor hen is het 1200 jaar.
    Maar boven een zekere grenswaarde maakt het vaak niet meer uit hoe lang het nu precies is - het is erg lang.
    Dus kan het best zo zijn dat moslims even goede advocaten zijn.
    En dat gaat Hayat dus demonstreren.
    Met die kop als voorbeeld.
    Want speel er maar eens mee, en vul wat andere dingen in, in de redenatie die erin zit. Dat "andere dingen invullen" zijnde andere woorden voor: "Gebruik een vergelijking".
    Hier een paar voorbeelden:
  Help, wil iemand mij alsjeblieft leren hoe ik aanstoot kan nemen aan een swastika?

Of:
  Help, wil iemand mij alsjeblieft leren hoe ik aanstoot kan nemen aan een hakenkruis?

Of:
  Help, wil iemand mij alsjeblieft leren hoe ik aanstoot kan nemen aan een jodenster?

Waarna onmiddellijk duidelijk is dat die kop, een getrouwe afspiegeling van een uitspraak in het artikel, volstrekte onzin is. Of beter: een vorm van verbale oplichting.
    Precies wat je als cliënt hoopt te vinden in je advocaat die voor jou moet pleiten in de rechtszaal.
    Oké, daarmee weten we nu in welke hoek deze mevrouw zit, en wat haar woorden waard zijn. Waarvan er meerdere andere voorbeelden zijn in dit artikel, de meest vallende onder de boutade "Een hoofddoek is gewoon een stukje stof".Die herhalingen zijn mogelijk ingegeven door het besef dat er nog een heel simpele weerlegging is, gezien de context (een winkelketen die uniforme kleding wil voor zijn personeel): "Als het maar gewoon een stukje stof is, is het geen enkele moeite om dat gewone stukje stof even af te doen tijdens het werk".
    Dit soort dingen spoken vermoedelijk in het hoofd, dus moet je wat je wil eindeloos herhalen, om je hoofd te overtuigen van de juistheid van wat je wil.
    Oftewel: er spelen in het hoofd van dit soort mensen allerlei denkprocessen die het normale functioneren blokkeren en tegenwerken . Dat is dus die 8000 respectievelijk 1200 jaar aan denkindoctrinatie waar die mensen die ermee opgevoed zijn last van hebben.
    En die 8000 respectievelijk 1200 jaar oude denkideeën in hun hoofd maakt zo ook ongevoelig voor andere denkideeën die mogelijk dichter bij de waarheid staan. En niet een beetje ongevoelig, maar, gezien de ouderdom van het proces, totaal ongevoelig.
    Waarvan ook hier een demonstratie:
  Lieve mensen, het is 2018. Er wonen een paar moslims in dit land en sommigen van hen dragen een doekje op het hoofd. Wen er maar aan.

De waarde van welke uitspraak afgemeten kan worden door een andere vorm van vergelijking: die van de spiegeling. Maak hier maar van:
  Lieve moslims, het is 2018. Jullie wonen nu gemiddeld zo'n dertig jaar in ons land, en het is totaal niet bevallen. We willen dat jullie weer oprotten. Wen er maar aan.

Toedeledokie!
    En voor wie nog steeds niet overtuigd is, een voorbeeld van een daadwerkelijke discussie over de hoofddoek is te vinden hier uitleg of detail .

Daar is advocaatje weer, nu met een andere naam, maar daar valt dus ook weer veel over te klagen, richting Nederlanders (de Volkskrant, 15-12-2018, column door Hayat (Ibtihal Jadib) uitleg of detail ):
  Truus

Tussentitel: In het Nederlands klinkt mijn naam alsof iemand in een grabbeton wat letters heeft gegraaid

Die naam van mij is erg vermoeiend. U heeft waarschijnlijk ook al drie keer moeten kijken in een poging er iets van te maken, waarna u, zo stel ik mij voor, uiteindelijk maar de schouders heeft opgehaald met een 'het zal wel'.    ...
    ... In de loop der jaren heb ik verschillende technieken ontwikkeld om de gedupeerden die mijn naam moeten uitspreken zo veel mogelijk te ontzien. Vroeger sprak ik mijn naam alvast vernederlandst uit als ik mijzelf voorstelde, dan was ik het snelst van het gedoe af. De meest voorkomende uitspraken waren ieptjel, iptjal en iptiehal, dus dan koos ik een van die drie. Dat ging me op den duur tegenstaan, want diep van binnen kromp ik iedere keer ineen bij het horen van die lelijke klanken die niets van doen hebben met mijn eigenlijke naam. Bovendien wekte ook de Nederlandse uitspraak verwarring op want als er iemand bij ons thuiskwam, hoorde die mijn moeder iets heel anders roepen. Menig vriendin legde mij dan het vuur na aan de schenen: 'Zeg, hoe héét jij eigenlijk?'    ...

De rottige discriminerende Nederlanders toch. Kijk maar zelf:
  Afijn, laatst was ik het helemaal beu, want toen stond ik in het Koninklijk Paleis op een halve meter afstand van koning Willem-Alexander. Nu denkt u vast: hoe ben je daar nou weer terechtgekomen? Nou dat is heel simpel ...

U moet zich een onmogelijke naam aanmeten, een onmogelijke godsdienst aanhangen, een onmogelijke cultuur onderhouden, en onmogelijk veel overlast en criminaliteit veroorzaken.
    Dan mag u van de landverraderlijke elite met uw onmogelijke naam naast de koning staan om te laten zien hoe onmogelijk jullie soort mensen is ...

Zo, dit is de laatste van advocaatje alhier [in Diversen, red.], de volgende keer krijgt ze een eigen rubriek. Het onderwerp: moslims en leugens (de Volkskrant, 30-03-2019, column door Hayat a.k.a. Ibtihal Jadib):
  Laat het feest beginnen

Tussentitel: We hoeven niet allemaal beste vrienden te zijn

De inleverdatum voor deze column ligt ruim voor de publicatiedatum, reden waarom ik vrijwel nooit over de actualiteit schrijf. Ditmaal maak ik een uitzondering. Tegen de tijd dat u deze column leest zal er een uitputtende reeks nieuwsberichten en opiniestukken zijn verschenen over de aanslag op de moskeeën in Nieuw-Zeeland. Toch wil ik het er ook over hebben.    ...

Hier is iets uit Wikipedia (wikipedia.org, opgeslagen 10-04-2019 uitleg of detail ):
  Aanslagen in Christchurch

De aanslagen van Christchurch waren een terroristische aanslag op 15 maart 2019 tegen twee moskeeën in de stad Christchurch in Nieuw-Zeeland. Er vielen 50 doden. De verdachte is gearresteerd.    ...

Oftewel: tussen de publicatiedatum van de column en het gebeuren waar advocaatje over schrijft, liggen een volle twee weken. Terwijl het Volkskrant Magazine iedere week verschijnt. Oftewel: de inleverdatum is maximaal precies 1 week voor de publicatiedatum en waarschijnlijk een paar dagen minder.
    Oftewel: advocaatje liegt niet of het gedrukt staat, advocaatje liegt én het staat gedrukt dat ze liegt.
    Waarom doet advocaatje dat? Liegen op papier ...
    En weer gaan we naar het internet (nos.nl, 18-03-2019, uitleg of detail ):
   Drie doden bij aanslag in Utrecht

In Utrecht zijn bij een aanslag zeker drie doden gevallen door schoten. Dat heeft burgemeester Van Zanen bekendgemaakt. Er zijn negen gewonden. ...

En daar is de reden dat advocaatje zo hard liegt over inlevertermijn: ze wilde het wél hebben over Christchurch, maar niet over Utrecht.
    Want Christchurch is gepleegd door een blanke tegen moslims, en Utrecht is gepleegd door een moslim tegen blanken.
    Moslim-loyaliteit.
    Moslim-blankenhaat (ja, dat kan, ook al er sprake is van een huwelijk met een blanke. Dat is een individu ... Dat andere betreft de groep).
    Nog even wat spelen met de rest van de tekst:
  Het besef dat er mensen zijn die mij, of ieder willekeurig andere moslim, dood willen hebben voelt onwerkelijk. En toch is dat de verpletterende werkelijkheid. Minstens zo verpletterend is het besef dat ik dezelfde positie zou hebben als ik een jood, yezidi of concertganger in Bataclan was geweest. Om maar een paar voorbeelden te noemen. In al onze verscheidenheid zijn we gelijk in het vermogen om de ander te degraderen tot een lagere soort.

Wat in de werkelijkheid dus is:
  Het besef dat er talloze moslims zijn die mij, of ieder willekeurig andere blanke of niet-gelovige, dood willen hebben, voelt onwerkelijk. En toch is dat de verpletterende werkelijkheid. Dat er na tientallen aanslagen gepleegd door moslims nu een keer moslims in dezelfde positie zijn gebracht, doet een gevoel voor herstel van het evenwicht in het universum opkomen. In al onze verscheidenheid zijn we ook sterk ongelijk in het vermogen om de ander te degraderen tot een lagere soort. Zie wat er gebeurd in Irak, Syrië, Jemen en de rest van de islamitische wereld.

Samengevat: ROT OP!!!
    Wat steeds meer mensen lijken te gaan denken:
   Ik krijg geregeld e-mail van een 'fan' die mij met veel uitroeptekens er op wijst dat alle moslims het land uit moeten. ...

Volg het op, zolang het nog vreedzaam kan!
    Het minste waar wij vanaf zijn, is dat nefaste gelieg uitleg of detail .

En na zonneschijn, komt regen. Dus na Christchurch, komt Sri Lanka. Zeven keer zo veel daders, zeven keer zo veel slachtoffers. Zeven keer zo weinig aandacht van moslims.
     Waarbij die laatste 'zeven' er natuurlijk alleen voor de retoriek staat, want de werkelijkheid is "oneindig". Er is absoluut geen aandacht voor Sri Lanka bij de moslims van de soort die ze hadden voor Christchurch, en delen door nul levert op "oneindig".
    Wat geldt voor absoluut alle moslims, ook de meest zogenaamd gematigde. "Islam is vrede". Dus hebben we deze gematigde die nooit iets aan de actualiteit doet maar door de aanslag in Christchurch daar ineens een volstrekt urgente aandrang toe kreeg, maar eens geholpen met het hebben van aandacht voor aanslagen gepleegd door moslims (de Volkskrant, 27-04-2019, column door Hayat a.k.a. Ibtihal Jadib):
  Even bijkomen

Tussentitel: Deze aanslag komt als geroepen

Ik heb nog maar een koekje gepakt, de kruimels op m'n toetsenbord neem ik even voor lief. Nu kan het tenminste nog. De bomaanslagen komen eraan en dan is het de bedoeling dat ik de best mogelijke versie van mezelf hervind. Dus niet vloeken op mensen als ze onuitstaanbaar traag links blijven rijden op de snelweg bijvoorbeeld. Of door niet het complete digitale bestaan te haten als ik het zoveelste wachtwoord ben vergeten. Of mijn moeders goedbedoelde maar onpraktische adviezen enkel te zien voor wat ze zijn: goedbedoeld. De volgende keer dat ze me opdraagt om halve uien op het hoofd van mijn zieke kind te binden als middel tegen de koorts zal ik zeggen: bedankt voor het meedenken mam, lief van je! Met de mondhoeken omhoog door het leven, zoiets. Ik visualiseer mezelf tijdens de bomaanslag altijd als een soort imam in een moskee. Met als enige verschil dat ik niet kan bidden. En niet in een moskee woon. En geen bedekt lichaam heb. Juist daarom vind ik de bomaanslag zo fijn: het staken van de spijsvertering kan iedereen, zelfs ik, dus ik hoef niet naar Mekka voor bezinning.

Ik zie de bomaanslag als een soort functioneringsgesprek met mezelf. Een moment om de balans op te maken. Overdag bestaat het programma uit vertragen en verstillen, 's avonds uit dankbaarheid voor het eten dat mijn lichaam verwarmt. Ondertussen probeer ik gedurende de bomplanning allerlei extraatjes te doen voor anderen. Een bosje bloemen mee te nemen voor de buurvrouw. Het verzorgingstehuis niet steevast achteloos voorbij te rijden maar eens binnen te stappen voor een praatje met de man die altijd maar uit dat raam zit te staren. Mensen laten voorgaan in de rij. Dat soort dingen zijn erg fijn om te doen, want na dertig dagen aanslagen-plannen kan ik de rest van het jaar met een schoon geweten weer terug in de trut-modus. Uiteraard is het streven om altijd de best mogelijke versie van mezelf te zijn, maar laten we wel wezen: die imams in Mekka hebben geen deadlines, kinderen of cliënten die moeten worden bediend. Zo beschouwd maken die lui zich er makkelijk vanaf want iedereen wordt mild als-ie de hele dag (Insha’Allah) op een kleedje kan uitkijken over zonbeschenen zandduinen.

Deze bomaanslag kwam als geroepen. De afgelopen vijf jaar ben ik getrouwd, heb ik twee kinderen gekregen, werd ik columnist, zijn er twee vaders in onze familie overleden, ben ik uit de advocatuur gestapt om docent te worden, zijn we verhuisd, schreef ik een boek, ben ik gestopt met doceren om weer advocaat te worden, vielen er in onze vriendenkring nog een paar vaders om en stond ik ineens op het schoolplein om mijn zoon op te halen die zomaar, zonder voorafgaand overleg, had besloten een opzichzelfstaand minimensje te worden. Ondertussen gingen alle energievretende banaliteiten gewoon door, want zo'n huis ruimt zichzelf nooit op en gekookt moet er ook altijd, het enige dat structureel níet doorging was mijn slaap.

Dus ik vind het wel lekker zo, deze bomaanslagen. Ik heb m'n agenda schoongeveegd en ga eens een maand lang voor me uit staren. Een beetje bijkomen, een paar mooie boeken lezen en verder proberen te bedenken hoe dat eigenlijk moet, zo'n leven leven.

Dank u voor uw wijze woorden. Dat het goed moge gaan met u en uw bomaanslagen.
    (P.S.: De eigen verzameling moet even wachten door overige drukte in de actualiteit).

Het toppunt van gematigdheid qua moslimachtergrond is Ibtihal Jadib.
    Advocatenbaan.
    Blanke man.
    Langdurig columnist in het Volkskrant Magazine en sinds de zomer met regelmaat aan te treffen op de radio-actieve gifafvalberg van de column op pagina 2.
    Hier met een stukje karakteristiek voor de positie van de moslim en achterlijke import in het algemeen dat wel ietwat mee kan komen (de Volkskrant, 01-11-2022, column door Ibtihal Jadib (pag. 2)):
Het klinkt zo simpel: accepteren dat de ander het niet met je eens is

Natuurlijk het niet hebbende over zichzelf:
... Aan rechts-populistische zijde wordt diversiteit gevreesd in de vorm van een veranderende demografische samenstelling, de angst regeert dat mensen als zijzelf worden vervangen door niet-witte immigranten of seculiere progressieve mensen. ...
    ... conservatieven moeten accepteren dat hun land qua ras en etniciteit een verschuiving doormaakt ...

Waarvan de werkelijkheid is:
Aan barbaarse zijde wordt diversiteit gevreesd in de vorm van marginalisatie in een land waar ze altijd een achterlijke sharia- en winti-achterhoede zullen vormen. Zij moeten accepteren dat dat zal leiden tot óf hun verdwijning op welke manier dan ook, óf de ondergang van het land dat ze leegzuigen en vernietigen.

En daarover steek je dan op deze manier ... :
...    Het klinkt zo simpel: accepteren dat de ander het niet met je eens is. Toch drijven discussies over het morele gelijk hele groepen uit elkaar, terwijl je je ook zou kunnen afvragen waarom het zo belangrijk is dat morele gelijk te halen.

... je kop in het zand.

Zo, dat was het eerder opgeslagen materiaal. Misschien toch relatief bescheiden, maar de indruk is dat de "gevoelige" onderwerpen ook min of meer bewust worden gemeden. Bij het volgende ging dat dus mis (de Volkskrant, 15-06-2023, column door Ibtihal Jadib):
Academische vrijheid is niet geholpen met het agressief opdringen van eigen opvattingen

Klopt, en dat is dan ook de reden dat een politiek-correct kerkgenootschap als de UvA uitleg of detail direct zou moeten worden gesloten, als zijnde het summum van het opdringen van eigen ideologische opvattingen aan daarvoor bevattelijke jeugd.
    Of sluiten ... Gewoon hetzelfde toepassen als op dat andere kerkgenootschap: de Vrije Uinversiteit uitleg of detail : laten de aanhangers van de kerk het zelf maar betalen
    Door toeval of evolutie was er iemand beland bij de UvA die dit ook constateerde, ene Laurens Buijs, en dus kreeg de kerk ruzie met hem, en werd hij op non-actief gesteld.
    Drie keer raden welke kant de moslim-mevrouw kiest (UvA = politieke-correctheid = islamofilie):
... Gek genoeg bedekt deze nobele man zelf ook het een en ander, namelijk de werkelijke reden waarom hij op non-actief is gesteld: zijn gedrag op de werkvloer. ...

Tja, als de baasjes op jacht gaan, zijn er altijd wel slaafjes te vinden die in het gevlei van de baasjes willen komen, enzovoort, inclusief de zwarte befjes uitleg of detail die ook notoir achter baasjes gaan staan en al helemaal zeker als de baasjes net als de befjes van de D66-ideologie zijn.
    En dat weet advocaatje dan weer allemaal in zeer nette woorden te vangen, reden dat advocaatje advocaatje is geworden. Natuurlijk.
    Maarrrr.
    Dit hele gedoe zou vermoedelijk alsnog overgeslagen zijn, ware het niet voor dit in de aanheffende alinea:
Het al dan niet erkennen van het verschijnsel non-binair, de discriminatie van homo's door jongens met een Marokkaanse achtergrond, de ruimte voor iedereen en z'n moeder om zich gekwetst te voelen, de achterstelling van minderheden:  ...

Wat direct opviel want daar waren we net ook al redelijk uitgebreid mee bezig geweest naar aanleiding van de zwarte mevrouw Duurvoort uitleg of detail , die soortgelijke oprispingen had en naar aanleiding waarvan deze redactie bijvoorbeeld wat aandacht had geschonken aan de term "representativiteit", staande voor "Moslims en zwarten baantjes of posities geven omdat ze moslim of zwarte zijn".
     Waarbij natuurlijk ook voortdurend dat "achterstellen" langskwam, al dan niet in zo veel woorden.
     We hebben het toch maar even opgezocht. Dit was de meest expliciete versie (de Volkskrant, 14-06-2023, column door Harriet Duurvoort, publicist):
...     Dat zwart-Caribische perspectief ...
    ... als gemarginaliseerde groep ...

Daar moet dus ook even achtereen worden gegaan: het "gemarginaliseerde"-synoniem.
    Maar hier is de werkelijkheid van de gemarginaliseerde oftewel achtergestelde groepen:

Met op de voorgrond van de foto maar in de achtergrond van de groep en dus de meest achtergestelde groep: moslimvrouwen.
    Met ter illustratie van het stellen in hun achtergesteldheid een zelf-aangemeten "breder-dan-hoog" profiel en bijbehorende outfit.
    Om het duidelijk te maken.
    Dat 'gesteld'-zijn in het "achtergesteld zijn".
    Met op de achtergrond van de foto maar vooraan in de groep van het achterstellen, degenen die het meest doen aan het "achterstellen": de baarden.
    De gewone moslim.
    Die dus het achterstellen doet van de achterste "achtergestelde" groep, en dus zelf nog veel meer "achtergesteld" is dan degenen die ze achterstellen.
    In dat "achterstellen" moet je dat 'stellen' dus gevoeglijk weglaten, als je het van buiten bekijkt, want dat 'stellen' doen ze dus helemaal zelf.
    Waarna, en dat was de nieuwe gedachte reeds geformuleerd bij let lezen van Duurvoort maar nog niet genoteerd: "Neem dat 'achterstellen'. Haal er het 'stellen' van af. Houdt over 'achter'. Dat is als in "achter zijn". Maar dat is geen Nederlands want 'achter' fungeert hier als bijvoeglijk naamwoord. Maak er een bijvoeglijk naamwoord van. Dan wordt "achter zijn", "achterlijk zijn".
    Oftewel: degenen die de eigen groep beschrijven als "achtergesteld", geven toe dat die groep achterlijk is.
    Hartelijk dank!

Omdat het ook naar elders moet (de Volkskrant, 24-08-2023, column door Ibtihal Jadib (pag. 2)):
Laten we Biden vriendelijk verzoeken aan die nare lui geen wapens meer te leveren

Het nieuws blééf komen deze zomer. Het begon met Rutte die het kabinet liet vallen over het asielbeleid ...
    ... Human Rights Watch (HRW) rapporteerde deze week over wijdverspreide en systematische moordpartijen op Ethiopische migranten door Saoedische grenswachten. ...
    Ondertussen zul je maar in Ethiopië wonen, of in een ander uitzichtloos land, en verlangen naar een beter bestaan. Waar kun je nog heen?    ...
    Betekent die ervaring dat ik de grenzen maar wil opengooien, in naïeve naastenliefde het leed van de hele wereld op ons wil nemen? Geenszins. ...

Maar natuurlijk wel. Anders schrijf je een compleet ander verhaal.

Het volgende is een uitstekend voorbeeld van óf blindheid, óf "niet willen weten" - beide vaste karaktertrekken van ideologen, identiteitsdenkers, en dergelijke (de Volkskrant, 25-10-2023, column door Ibtihal Jadib (pag. 2)):
... staan niet vooraan in de rij om veertien uur per dag kabels te graven

We gaan het dus hebben over groepen die niet vooraan staan in de rij om veertien uur per dag kabels te graven.
    Nu is er geen rij om veertien uur per dag kabels te graven, want er wordt in Nederland geen veertien uur per dag kabels gegraven.
    Veertien uur per dag kabels graven zou tien uur overhouden voor de rest van de dag, minus acht uur slapen houdt twee uur over, en dat is vaak al nodig voor de reis heen en weer naar het kabels graven.
    Tweede realiteitscheck: er worden in Nederland geen kabels gegraven.
    Althans: niet door mensen.
    Het kabels graven in Nederland gebeurt met machines.
    Waarmee we dus al twee volkomen buiten de wereld staande omkeringen hebben die je ook kan aanmerken als leugens.
    Of gore leugens.
    Manipulatie.
    Gaalighting.
    Waarmee het volkomen voorspelbaar is welke groep geacht wordt niet vooraan in de rij te staan om veertien uur per dag kabels te graven:
Nederlanders ...

Maar natuurlijk.
    We gaan niet kijken in het veld wie er nu veertien uur per dag kabels staan te graven, we formuleren iets negatiefs en delen het meteen toe aan de vijand.
    De Nederlanders.
    Fraai, hè ....
    Je analyseert alleen maar zo'n plausibel lijkende kop en je komt uit op Nederlanderhaat.
    En het wordt allemaal erkend met het eerste inhoudelijke woord van het artikel:
Het is een toverwoord in de verkiezingscampagne: migratie.

Maar natuurlijk.
    Gekleurd tegen blank.
    Blanken die tegen immigratie zijn, zijn xenofoob.
    Gekleurdenhaters.
    Maar de werkelijkheid staat er nota bene ook nog:
... In dit geval is dat de Bulgaar of Roemeen die de glasvezelkabels moet aanleggen. ...

Met alweer een heel fout, misleidend, of galslightend woord: 'moet'.
    Om Hans Teeuwen te citeren: "De Hongaar/Roemeen moet helemaal NIKS!!!".
    De Hongaar/Roemeen komt volkomen vrijwillig hierheen.
    Omdat degenen die eerder hierheen zijn gekomen, gekleurden, moslims en zwarten, te beroerd zijn om te werken.
    Dat wil zeggen: om productief werk te doen.
    Om kabels te graven.
    Want zowel moslims als zwarten voelen zich te goed voor gewoon, productief, werk.
    Moslims omdat ze zich als moslim superieur achten uitleg of detail , en zwarten omdat werken geen respect geeft uitleg of detail .
    Moslims houden het bij handeltjes en andere vormen van bazaareconomie, en zwarten bij basketballen met hun matties.
    In beide gevallen aangevuld met criminaliteit op alle niveaus.
    Discovery Channel heeft een serie die met enige regelmaat terugkeert, genaamd "Dirty Jobs". Die toont wat ze zegt: mensen die vies werk doen, in riolen en dergelijke.
    Bijna allemaal blanken.

Wilders wint op overweldigende wijze de verkiezingen van november 2023, en de Volkskrant houdt een wedstrijd wie het meest onbenullige analyse en commentaar kan schrijven. Hier is de poging van Ibtihal (de Volkskrant, 29-11-2023, column door Ibtihal Jadib (pag. 2)):
Even schrikken, opgelucht doorgaan en zo weer een stukje verder opschuiven

We zijn een week en een vrachtlading columns, beschouwingen en analyses verder; de verkiezingsuitslag is niet saai geweest. Nu wil het geval dat ik van Marokkaanse origine ben en het islamitische geloof belijd. Die twee zaken maken dat ik de afstand en objectiviteit mis om mijn licht te laten schijnen op wat er nu speelt. Het is beter dat aan anderen over te laten, er zijn er genoeg die de pen oppakken. ...

Oftewel: "Ik ga het niet over Wilders hebben".
... Maar om het nou totaal te negeren, is ook gekunsteld. Ik ga het daarom zo doen: hieronder treft u enkele gedachten die de afgelopen week kriskras door m'n hoofd zijn geschoten.

Oftewel: "Ik ga het uitgebreid over Wilders hebben".
...    Een dag na de verkiezingen hief de heer Wilders met zijn PVV-fractie een champagneglas: 'Op Nederland en de Nederlanders!' Ik keek naar de slagroomtaart die voor hem op tafel stond, naar het schattige miniatuurvlaggetje ernaast met onze nationale driekleur en dacht: hij heeft het niet over mij. Hij bedoelt Henk en Ingrid. De échte Nederlanders.    ,,,

Klopt. De schuld van je ouders, want die zijn vrijwilig hiergeen gekomen, en migratie is iets totaal anders dan verhuizen. Als je als koe verhuist naar de woestijn, noem je kalf "Bessie". Als je als koe migreert naar de woestijn, noem je je kalf "Arzu".
    Wie "Ibtihal" heet, is geen Nederlander, maar een Marokkaan die in Nederland woont.
...    Een vriendin, die dezelfde achtergrond heeft als ik, had mij toen al laten weten dat ze een Marokkaans paspoort gaat aanvragen. 'Je weet maar nooit', zei ze strijdvaardig, 'het is graag of niet hoor!' ...

Precies! Het staat ze volkomen vrij er geen genoegen mee te nemen, en terug te gaan naar Marokko.
    Daar heeft niemand bezwaar tegen.
... Mijn daad van verzet ging een andere kant op; ik riep dat ik een hoofddoek zou gaan dragen. Daar heb ik helemaal geen zin in, ik heb al genoeg aan m'n hoofd, maar als het zo normaal wordt om weg te dromen bij de woorden 'minder islam in Nederland' krijg ik de neiging er een schepje bovenop te doen. Ik laat me niet zomaar uitwissen. ...

Oftewel: Wilders heeft volkomen gelijk: ze zijn onverbeterlijke barbaren.
    En natuurlijk geen woord ...
...    Nederlandse vrienden, daarmee bedoel ik de normale Nederlanders, vertelden me dat ik het niet persoonlijk moet opvatten. De verkiezingsuitslag moet worden gezien als een proteststem tegen de oude politiek. Bovendien zou de PVV enkel zo groot zijn geworden juist omdat de heer Wilders mild is geworden. ...

... over de reden van de Wilders-stem.
    Dat spreekt voor zich.

De juristerij-moslima geeft ons een handige samenvatting van de Wilders-berichtgeving in de media van de laatste anderhalve week - zeg maar: de eerste post-shock fase (de Volkskrant, 13-12-2023, column door Ibtihal Jadib (pag. 2)):
... rechtsstaat ... Grondwet ...

... het respecteren van de rechtsstaat ... rechtsstaatdinges respecteren.
    ... sterkere rechtsstaat. ... rechtsstatelijke cultuur... onze rechtsstaat ... de rechtsstaat ... Onze rechtsstaat ... de rechtsstaat ...
    ... goed functioneerde rechtsstaat ... beginselen ...
    ... zeven grondrechten ... de grondwet ... gelijkheidsbeginsel ...
   ... onze rechtsstaat ... fundamentele wetten en beginselen ... grondrechten ... rechtsstaat ... Grondwet ...
    ... de rechtsstaat ... de rechtsstaat ...

Lees voor 'rechtsstaat' "koran" en je begrijpt het echt helemaal.
    En wie zijn dan de nieuwe Ayatollah's:
"... de manier waarop de normen en waarden van onze rechtsstaat worden uitgedragen en onderhouden. De verantwoordelijk daarvoor ligt bij politici, bestuurders, ambtenaren, rechters, journalisten ...

Juist ja ... De neoliberale, globalistische, joodsistische D66-elite die haar ideologie heeft uit de woestijn en haar opdrachten haalt bij Goldman Sachs, Wall Street, New York, Groot-Israël.
    Oh ja: en waar het allemaal niet aan ligt, is ...
... de migratiecrisistsunamiramp. ...

Tja, dat is ze zelf, hè ... De migratiecrisistsunamiramp.

En het gedram gaat maar door ... (de Volkskrant, 13-12-2023, column door Ibtihal Jadib (pag. 2)):
Wij ... de rechtstaat ...

... het kompas van Nederland ... PVV ...
    ... PVV... bedreiging ... de democratische rechtstaat ... bedreiging ...
    ... democratische rechtstaat ... de democratische rechtstaat ...
    ... de rechtstaat ...
    ... de rechtstaat ...

En wat is dan de 'de rechtsstaat'? Dit ... :
... de Spreidingswet ...

... , en de ...
... dubieuze plannen van politici ...

... ermee.
    Weggelaten: alle goede plannen bekend van collega's als Esmine Oeigoer, Esmah Lahlah en Ahmed Marcouch, om te beginnen met het toestaan van hoofddoeken bij de BOA's uitleg of detail uitleg of detail .
    De politie en de rest van de maatschappij volgt dan later.

In de Volkskrant heeft het zoveelste gore, racistische, blankenhatende artikel gestaan =>, dit keer weer eens over stageplaatsen.
    Je weet dat het goor blankenhatend racisme is, omdat het gaat over die groep waarvan in een andere serie artikelen => middels uitvoerig is betoogd dat het achterlijke klootviolen zijn, want in die serie gaat er over dat inmiddels een kwart van de schoolverlaters 'functioneel ongeletterd' is, en daarvan weet je dat het voor 90 en meer procenten dezelfde lieden betreft als degenen die op zoek moeten naar stageplaatsen.
    Maar de soortgenoten van de achterlijke klootviolen haten natuurlijk vrolijk mee, want soortgenoten (de Volkskrant, 10-01-2024, column door Ibtihal Jadib (pag. 2)):
Discriminatie wordt pas echt ongemakkelijk als je moet vaststellen dat jíj degene bent die discrimineert

Waarmee een nieuw begrip wordt gelanceerd: "De wij-jij samenleving".
    Als verlengstuk en overtreffende trap van "De wij-zij samenleving", waar de Volkskrant ook al een serie heeft over lopen, met de boodschap dat met toch niet zo'n goed idee is,  "De wij-zij samenleving", want "tweedeling", "polarisatie", enzovoort, maar waaraan ze zelf in stromen artikelen in vele categoriën een zeer sterke bijdrage levert. Iets met "Wilders-stemmers zijn fascisten" => , enzo.
    Hier hebben we dus, in diezlefde Volkskrant, de introductie van de  "De wij-jij samenleving".
    "Wij": goeie hardwerkende allochtonen, en "Jij": discriminerende en racistische blanken.
    Zoals de "wij" in dit:
... een achternaam of etniciteit ...  rare namen en uitheemse geboortegronden.
    'Als ik kijk naar de klassen, dan blijft er altijd een bepaald type student als laatste over. (...) Dat zijn studenten met een niet-Nederlandse achternaam .... ...'
    ... donkere huidskleur ... hoofddoekje ... stugge krullen ... de leuke Turk, die ook heus een kans verdient ...

En de "jij" in dit:

... potentiële stageverleners, die... niet meer zullen afknappen op een achternaam of etniciteit ... stageverleners blijven zich het leplazarus schrikken van rare namen en uitheemse geboortegronden.    ...
    ... echt ongemakkelijk wordt het pas als je moet vaststellen dat jij discrimineert. ...

Terwijl de werkelijkheid er ook staat, deel 1:
... Femke Spoeltman, werkzaam bij ROC Nijmegen, vertelde eerder tegen de NOS: 'Als ik kijk naar de klassen, dan blijft er altijd een bepaald type student als laatste over. (...) Dat zijn studenten met een niet-Nederlandse achternaam of studenten met een beperking ...'

Oftewel: er blijven studenten met een beperking achter, zoals het functioneel ongeletterd zijn, en daarvan heeft het ovegrote deel een niet-Nederlandse achternaam want opgevoed in een niet-Nederlandse taal.
    En de werkelijkheid deel 2:
... Nu wil het geval dat we een krappe arbeidsmarkt hebben, waarbij het tekort aan praktisch geschoolden in sommige sectoren problematisch is. ...

En werknemers zullen wel gek zijn als ze mensen laten staan waaraan ze wat kunnen verdienen, en werknemers zijn werknemers omdat ze wat willen verdienen, dus nemen ze geen mensen aan waaraan ze niet kunnen verdienen.
    Wat doet denken aan het nog te noteren verhaal over IQ en dat het Amerikaanse leger geen mensen onder de 82 wil aannemen omdat die mensen niets kunnen betekenen voor hett Amerikaanse leger. Of iets negatiefs betekenen voor het Amerikaanse leger.
    En de werkelijkheid deel 3:
... Onderzoeker Iris Andriessen stelt in deze krant dat stage-discriminatie een ingewikkeld probleem is, omdat slachtoffers het door de subtiele en verborgen manier waarop het gebeurt niet altijd herkennen. ...

En het wordt niet herkend, omdat het er dus niet is. De ongeletterde allochtoon wordt afgewezen omdat hij/zij ongeletterd is, en niet vanwege het allochtoon.
    En dat alles gericht niet aan de bij de Kamer van Koophandel aangesloten ondernemers die stages uitdelen, maar aan alle Nederlanders.
    Waarom mag je eigenlijk niet op mensen als onderzoeker of advocaatje inslaan? Ze bedreigen jouw leven met hun gestook richting etnische burgeroorlog ...

Jurist én moslim ... Wat zou die nou vinden van hoofdoeken bij de politie, oftewel: beschaving versus islam (de Volkskrant, 21-02-2024, column door Ibtihal Jadib):
De staat zijn wij zelf, en ambtenaren horen dicht bij de burger te staan

... De staat is een juridische constructie, die tot leven wordt gebracht door ambtenaren in verschillende functies. Die ambtenaren zijn geen op een afzonderlijke planeet gekweekte levensvorm, die in steriele pakken worden ingevlogen om ons van rijbewijzen, verkeersboetes en vergunningen te voorzien. Het zijn gewone mensen, die, nadat ze uitgeklokt zijn, naar huis fietsen, in de file aansluiten of onhandig met een zware tas door de stationshal draven in een poging de trein te halen.
    Er zijn twee elementen nodig om dit samenvallen van burgers en staat succesvol te maken. Het eerste is een professionaliteitseis die aan de ambtenaar wordt gesteld en komt neer op het vermogen de eigen overtuigingen terzijde te schuiven. Er moet bereidheid zijn om zich in dienst te stellen van een belang dat groter is dan (en soms conflicteert met) persoonlijke opvattingen. Het lastige is: hoe toets je dat vermogen? Een uniforme uitstraling dient het oog, daarmee is nog niets gezegd over de inhoud.
    ... Het is interessant om te filosoferen over neutrale ambtenarij, maar hoe komt vertrouwen in de overheid werkelijk tot stand en welke factoren zijn daarbij doorslaggevend?
    ... Een neutraal voorkomen heeft absoluut zijn merites, zeker bij invloedrijke functies. Tegelijkertijd wordt er nu veel belang gehecht aan een toegankelijke overheid die voeling houdt met wat er speelt bij mensen. Kan dat niet worden bereikt door de overheid zelf menselijker te maken, de afstand juist te verkleinen?
    ... zou het toch goed zijn om te zien dat moslims niet slechts worden gedoogd in dit land, maar volwaardig onderdeel zijn en het land dus ook mogen vertegenwoordigen.

Voor de islam.
    Hoe voorspelbaar.


Naar i>Allochtonen, haatzaaien , Allochtonen, vijfde colonne , of site home .

15 jun.2023